• No results found

in uit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "in uit"

Copied!
36
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

H 0 0 F S T U K II . ... -~--... ~ ...

Die blanke nasie in dio Unie van Suid-Afrika is gevorm uit verskillende bevolkingsdele waarvan die Afrikaner en die

Engelse Suid-Afrikaanse volksdele die belangrikste is. Tussenvariasies as gevolg·van akkulturasie tussen

genoemde hoofgroepe en bykomstige kleinere blanke volks-dele wat·nog nie in een van die hoofgroepe versmelt het nie, word wel ook gevind. Dit is dus vanselfsprekend dat vers"k:illencle ::3i:ia:rii::_m:::Lte omtrent apartheid. wa t gradueel en self's prinsipeel verskil deur die blankes in Suid-Afrika gehuldig sal word.

Die kwessie van verskillende apartheidstandpunte word verder duidelik as in aanm2rking geneem word: dat alhoewel daar merkwaardigs vordering in die vorming van

nasie-eenheid vir saver dit die twee hoof volksdele betref? gemaak is, daar nog baie ontbreek ten opsigte van algehele nasie-skap. Die ge~:;reke in hierdie opsigte moet hoofsaaklik ten laste gele word aan '11 groat deel van die Engelse

Suid-Afrikaners v1at Guid-Afrika nie as hulle enigste vaderland aanvaar nie, maar di t as •n onlosmaakbare deel van Engeland beskou en streng volgens Engelse leefwyse en beskouinge.aan. Engeland ondergeskik stel. Hierdie blankes voel hulle nie verbind met die politieke en ekonomiese lotsbestemming _van Suid-Afrika nie, maar wel met die van Engeland. Hulle is gewillig om Suid-Afrika terwille van Engeland op te offer. :Baie van hulle aarsel dan ook nie om Suid-Afrika in die oe van

die wereld te beswadder of te verkleineer nie.

Die res van die Engelse Suid-Afrikaners en wel die grootste gedeelte, wil nie afstand doen van hulle taal en kultuur nie, maar aanvaar Suid-Afrika as hulle enigste vaderland. Saam met die Afrj_kaner voel hulle en is

(2)

Suid-Af-rika te wees. Hulle besef en voel dat hulle saam met die Afrikaner deur die staat· in 'n bepaalde gebied, die Uriie van Suid-Afrika 9 tot 1n poli ·tiek-ekonomiese

lcts-gemeenskap gebind is. Dit is hierdie Engelse Suid~Afri­ kaners en die Afriltaner vvat veranti::roordelik is vir blan-ke Suid-Afrikaanse nasievorming en -b9uing. Verdere grand ten opsigte van die' verskillende apartheidstandpun-· te soos gehuldig deur die blankes in Suid-Afrika9 is

ge-leg·in die verskil tussen nasievorming en volkswording. Die Engelse Suid-Afrikaner wat Suid-Afrika as sy enigste vaderlund beskou9 vorm en bou saam met die

Afri·-kaner 'n Afr~kaanse nasie9 maar omdat hy die Engelse tanl en kul tuur bewaar en wil behou., bly hy 'n deel van die Engelse volk en organies daaraan gebonde. Die Afrikaner aan die ander kant het weggegroei van die moederland en in ''n nuwe vaderland ui tgegroei tot selfstandigheid en e·iesoortigheid, gekenmerk deur sy eie taal, kul tuur9 leef···

wyse en lewenshouding wat hom op Calvinistiese beginsels in .,n volkseenheid saambind. Hierdie identi tei t 9 waarby ook ingesluit is sy identiteit as blanke9 wil.hy bewaar

teenoor die nie-blanke en vorm dus d:i,.e belangrikste hoek--steen in die fondament·waarop sy apartheidstandpunt ge-vestig is.

~ie Engelse Suid-Afrikaner het sy volksbande met die moe-derland oorsee nog nie in so ·,n mate ontgroei dat hJ:: hom hartgrondelik. in die Afrikanervolk kan oorgee en saam-groei nie. Die gevolg is dat hy as volksdeel in lewens-opvatting en .. ,-houding met die Afrikaner nag baie skil. Dit terloops om aan te dui waarom daar soveel ver-skillende aparthei.dstandpunte deur die biankes in

(3)

Suid-Afrika gehu1dig word. (1)

1.

y

e r,~]5i gend ~,.Ata.~g~~.£,_C?Iflt:r.:e n t A :oar-'vhe i d. ,

Die verski1lende stand:punte v;at d(0ur die b1ankes j_n Suid-Afrika gehu1dig word, kan as vo1g van r:tekaar onderskei

word~ (a) Uiterste standpunto.

(o) Standpunte ven gedoeltolike blanke-nie-, bla~ke•,.integras.ie.

(c) Ewolusionere Apartheids·i:;aEdpunt.

Die ui terste s-t;andpcmte -:-vorm dj_e twee direkte

teen--oorgest~lde en uiterste pole van die rassebeskoui~gs in Suid-Afrika. Onder hierdj_e ui ters-r.e standpunte word verstaan, ( i) die Liberali.stiese stand punt, en

( ii) die Ro.wolusionere AJ;Jartheids tand:punt ~ (i) D~~-~iberalistiese S~~pd]gg!.

DiG ]_i beraliste voJ_g die huidige were1ddenke van .:·&scGge1ykheid en -in-~eg:rasie na. In die Unie van Suid-Afrika is daar slegs •n onoe~:mllige klein groepie b1ankes, bestaande uj_ t Engelse, Ui tlande:rs en •n klompj_e Af:riksanss~~;>re-· kendes. Laaecen.oer.::de is diegene 1vat die Afrika:nervolk

ver1aat het en beskou.:Lnge l;.uldig wat vreemd is aan die Afrikanervolk se l3wens- en We:-c'eldsteskouing soos

gefundeer in dio Calvinisme. Behalwe die groepie libera-listiese blankes is da:J.r ook nog die ekstl'emistiese nie-blank? organisasies waarvan die 11African National Congress 11

die aktiefste is.

______

,

_____________________

.,..

___ _

( 1) Slegs die huidige toestend van sake ter sta·Ning van die die verskillendo apartheidstanG.punte word hier in k0rt weergegee. Bespiegelings omtrent toekcmstige nasie-vorming en volkswording van die blanl:es in Suid-Afrika is nie ter s:pra.ke nie. Die gene vmt graag •n beter

begri:p wil kry omtrent dj_e_verskil tussen nasie en volk worcl.verYvys na~ (2) Koers, Deel XXI, Junie

1954,

No. 6, 237 e.v. (11Afrikaanse Volkswording en

Suid-Afrikaanse Nasievormj_ng" - H. G. Stoker.) (b) Koers 9

Deel AXI, Aug.

1954,

Nou 19

16

e.v. (Volk en Nasie in

Suid-Afrika- L.J. duPlessis.) (c) Sabra, No.

4, ·

Julie

1953,

Ja.a.rgang

4,

42. (Grondbeginsel i.v.:in. l.l'isiese en Kultu::L~ele Verskille .;_ J .:P. Bruwer.)

(4)

Getrou volgens die voorskrifte van die huidige wereld-mening is die liberalis se standpunt die van gelyke regte aan alle mense afgesi.en van ras, kleur; beskawingspeil, kultuur, godsdiens en historiese agtergrond. (l)

(ii) Rewolusionere Apartheidstandpun~.

In skrille teenstelling met die liberale standpunt van assimi~asie, word onder die blankes in die Unie van Suid-Afrika ook die rewolusionere apartheidstandpunt gehuldig. Volgens hierdie standpunt moet blank en nie-blank territoriaal sowel as op alle ander terreine onmid-dellik en algeheel geskei word. Geheel onafhanklik van mekaar moet elkeen sy eie heil uitwerk. Diegene is van mening dat sonder onmiddellike en algehele skeiding

geleidelike integrasie van blank en nie-blank sal plaasvind en uiteindelik op algehele integrasie sal uitloop. Hierdie standpunt word gehuldig deur •n minderheidsgroep van die Afrikanervolk en enkelinge van die Engelse Suid-Afrikaners.

(b) Standpunt van gedeeltelike blanke-nie-blank~-integrasie.

Wat hierdie standpunte betref9 is die graduele

verskille wat daar heers baie opvallend. Om hierdie verskille elk in die ·besonder te bespreek, sal etlike boekdele in beslag neem en gevolglik word slegs •n globale samevatting gegee.

Onder alle groepe van die blankes in Suid-Afrika en in •n meerdere mate onder die Engelse Suid-Afrikaners9 is

daar diegene wat die standpunt van gedeeltelike blanke-nie-blanke-integrasie huldig. Onder gedeeltelike blanke-nie-blanke-integrasie word in die eerste plek verstaan integrasie van blank en nie-blank op bepaalde terreine,

(l)

(a)

(b)

Dagbreek en Sondagnuus, 10. Mei l953911Nuwe Liberale

Party se Plan~ Gelykheid." (Die vier hoofbegin-sels waarop die Liberale Party gebasseer is, word ui teengesi t.)

Ibid.,

7

Junie 1953, 11Watter Keuse voor

Engels-taliges?" (Volgens A.S.Paton, leier van die Liberale Party, is die weg wat hierdie party kies, 11een gesamentlike gemeenskap waarin kleur

(5)

24.

veral die ekonomiese terrein. Die standpunt ,,-.,rord gehuldig dat die uie-blanke oor die jare op ekonomiese terrein in so 'n mate geintegreerd geraak het ~· dat skeiding uie meer moontlik is nie. Diegene staan wel sosiale apartheid voor, maar is ten gunste van ekonomiese integrasie met 'n

'

sekere mate van diskriminasie teenoor die nie-blanke ·ten voordele van die blanke ., waar di t werksaangeleenthede 1

lone en werkersorganisasies soos vakunies eh werkersver-enigings aangaan.

Die voorstanders van gedeeltelike integrasie het geen beswaar teen gemengde universit~ite en die ge~ament­

like byvironing deur blank en n~e-blank van kel"kdienste in I

dieselfde kerk nie.

..

Vol~ens hierdie ?edagterigting beteken skeiding op universitBre terrein 'n beperking en ondermy-ning van akademiese vryheid. D'aar moet egter nogtans skeiding wees vir sover dit die sosiale aspekte van die uuiversiteitslewe betref.

Wat die kerklike terrein betref, word van die standpunt U.i tgegaan da t di t onb;vbel.s is 9m 111, verski], tussen

Chris-terre te maak op rassegrondslag. J3y die verkondiging van

I .

; t ,

Gods Woord mag die nie-b:t-anke, sel:fs in die kerkgeboue van die blanke nie uitgesluit word nie. Daar word niete-min voorkeur gegee aan aparte sitplekke vir die nie-blan-ke.

Wat die politieke terrein betref. word die standpunt gehuldig dat die nie-blanke,· alle rasse ingesluit~ op

aparte kieserslyste geplaas moet word en beverkte verteen-woordiging in die parlement verkrv. Onder ~ierdie groep is daar diegene wat selfs 'n stap verder '.Ii1 gaan. 'Hul-le is ook ten gunste van beperkte verteenwoordiging van ?-ie-blankes in die parlement1 maar verkies 'n

gemeen-skaplike kieserslys vir blankes en nie-blankes me~ die voorbehoud dat laas6enoemde aan sekere kwalifikasies be-treffende beskawingspeil en die uitoefening van demokra-tiese instellings moet voldoen. Hierdie kwalifikasies .,..sl:tfi t o:q.de::r anqere in, 'n bepaalde akademiese peil en

(6)

ekonomiese voorwaardes gebaseer op inkomstes en besittings, iets dergelike as wat die wysiging van die Stemregwet No. 9. van 1892 op die Konstitusionele Ordonnansie 1853 vir die Kaap die Goeie Hoop bepaal. (1)

(c) Ewolusionere Apartheidstandpunt.

Teenoor die uiterste standpunt van die Liberaliste en die standpunt van gedeeltelike integrasie word in Suid-Afrika •n ewolusionere apartheidstandpunt gehuldig en beleef. Volgens hierdie standpunt moet daar as gevolg van die

ineenstrengeling van blank en nie-blank wat deur die jare ..

heen deur die toepassing van liberalistiese maatreels

plaasgevind het, •n geleidelike skeiding volgens •n langtermyn-plan bewerkstellig word. Hierdie skeiding moet gaandeweg lei tot algehele skeiding, sodat blanke sowel as nie-blanke bevolkingsgroepe die volste geleentheid kry om hulle

besondere volksaard, tradisies, kultuur en ontwikkeling binne die dampkring van hulle eie volksgroep op eie verant-woordelikheid uit te bou. Elke lid van die verskillende

volksgroepe moet binne sy eie kring van volksoewereiniteit en -gebondenheid sy persoonlike en nasionale aspirasies kan

uitleef sonder vrees.en bedreiging van buitestanders. Ook moet hy binne sy eie volksverband of enige terrein volgens aanleg en bekwaamheid sover moontlik kan vorder tot eie volksopbou sonder dat sy vooruitgang deur subtiele rasse-diskriminasie gerem en versper word. (2) Om hierdie rede moet pogings aangewend word om by die nie-blanke die regte gesindheid, vertr0ue~ agting, verantwoordelikheid en wil tot selfbe-( 1) Die Stemregwet No. 9 van 1892 bepaal dat •n

stemgereg-digde behalwe •n minimum ouderdom van 21 jaar, 'l1 salaris

of loon van nie minder as £50 per jaar, bewoonde

eiendom met 'n waarde van nie minder as £75 nie, ook sy naam, adres en beroep sonder hulp in die teenwoordig-heid van 'l1 getuie moet kan neerskryf.

(2) Sabra No. 11 Okt 1951, Jaargang 3, 2 e.v. (n

Interessante uiteensetting oor eie volksopbou in

'l1 toespraak deur Min. H.F. Verword by die opening

van die 1951-sitting van die Algemene Raad vir die Verenigde Transkeise Gebiede.

(7)

26.

skikking ten opsigte van sy eie te kweek.

Om albei se regte en voorregte te beskerm moet beide blank en nie-blank n regverdige behandeling geniet.

Die blanke se beskawing, kultuur9 .tradisies en godsdiens

se voortbestaan en ontwikkeling moet verseker wees, sy rassesuiwerheid gehandhaaf word en gevolglik vermenging met die nie-blanke voorkom word. Die opheffing van die nie-blanke bevolkingsgroepe as geheel op •n christelike grondslag moet deur die blanke as n .~o~gegewe taak aanvaar en deur-gevoer word.

Treffend en juis word bogenoemde standpunt deur M. de Wet Nel soos volg saamgevat: 11Handhawing van die

blanke as •n suiwer ras 9 en sy beveiliging en bestendiging

as n afsonderlike staatkundige gemeenskap; handhawing van

die Bantoe as aparte volksgemeens~appe, en hulle ontwikkeling tot stoflike en geestelike selfonderhoudenheid; die afsondering van aparte gebiede vir die blanke en vir elke afsonderlike

etniese Bantoe-groep; en die skepping van •n orde waarin, sover as nie strydig met die algemene landsbelang nie9 die

premere, sekondere en tersiere sektor van hulle volkshuis-houding deur elke groep vir eie voordeel en volksopbou ont-wikkel kan word - sodat die een hom nie deur die ander benadeel en bedreig voel nie." (l)

Die apartheidstandpunt soos hier hmskryf is gefundeer in die Calvinisties-christelike leer van die absolute

gesag van God. Die Afrikanervolk wat nie slegs die standpunt huldig nie, maar beleef, het sy ontstaan en groei op hierdie allesoorheersende beginsel gegrondves en sy lewenslqrk" ~ dienooreenkomstig geformuleer.

Hy glo dat God gewil het dat hy as volk hier aan die Suidpunt van Afrika moes ontstaan en groei en dat hy (l)· (a)

(b)

Sabra-nuusbrief9 No. 1, April

1953,

4.

Sien ook 11Apartheid" in die Woordeboek van die

(8)

as die draer van die ·.vesterse beskawing· en Christendom die natuurlike voog van die heidense nie-blanke is. Hy glo dat daar

*n

verskeidenheid binne die eenheid van Gods plan heers en gevolglik ook 'n verskeidenheid van

volke binne die menslike geslag as eenheid moet wees, en dat elke volk, ook aan hom as Afrikanervolk, 'n eie aard1 taak, roeping en bestemming gegee is wat hy

al-leen as volk in 'n organiese volksverhondenheid kan vervul. ( 1)

Die volksverbondenheid mag nie verbreek word deur assimilasie en irleenvloeiing vah

die

bianke met die nie-blanke rasse wie se gemeenskapllke verlede1 geskiedenis9

nasionale tradisies, verwantskap, taal en biologiese erfenis in hulle belangrikste determinante radikale .ver-skille in vergelyking met die van die blanke tocn. (2)

Verder is die Afrikanervolk oortuig dat.indien hy sy apartheidsideaal wil verwesenlik daar bepaalde ter-reine is waar nie gemeng mag vvord nie. Di t geld veral die te;rreine op poli tieke 9 maa tskaplike en lrerklike

ge-bied. Hierdie terreine word beskou as die laaste ver-sperrings. teen verbastering, algehele blanke-nie-blank~-integrasie en die verdwying van die blanke uit Afrika.

· ( i) P.oli tieke gebied.

a~ Parlementgr en Provinsiaal.

Gelyke kiesersregte aan blank en nie-blank kan be-teken dat laasgenoemde met sy getalle-oorwig die mag en gesag van eersgenoemde in die Parlement sowel as in die Provinsiale Raad in hande ·kry. As gevolg van sy rasge-bondenheid sal die nie-blanke sy eie rasgenote na die Parlement en Provinsiale Rade stuur, afgesien daarvan

(1)

Stoker, H. G., Die Stryd om die Ord0~,

83.

( 2) Selfs in die nie-blanke gemeonskappe · in.,6u;i1..(ii;,.Af±l:ka tree die basiese verskille so sterk op die voor-grond,· dat indeling volgens hoof etniese groepe noodsaaklik geword het. Aangesien dit in hierdie verhandeling uitsluitlik gaan oor die.skeiding van blank en nie-blank ,:: word hierdie a.spek nie behandel nie •.

(9)

28.

of hulle die nodige bekwaamheid en ontvvikkelingspeil be-.

.

sit. Met hierdie mag in hand·e kan die nie..-blanke nie slegs. die blanke se kultuur, beskawing1 tradisies.

iden-titeit en skoolopvoeding vernietig nie9 maar hom verdryf,

ui tmoor en assimil~er. IndonesH:\ is hier •n ·baie duide-. like·voorbeeld van~

(1)

Op

die huidige tydstip waar die massa nie-blankes nog onbevoeg is om hulle by die .voorslcrifte ~fte wel in

die ordelike ontwikkelingsgang van die beskawing aan te pas, kan Westerse. demokratiese gesag en gepaardgaande vryheid in hulle hande tot chaos en beskawingsmoord lei. Dit meet in aanmerking geneem word dat slegs 1n baie

klein gedeel te van die hoogsontYvikkelde groep onder hul-le in staat is om·die ehul-lementere beginsels waarop die huidige demokratiese staatsorganiso.si~s berus, t.e·l beoe-fen. Behalwe die gevaar wat nie-blanke .corheersing vir · die blanke inhou, mag dit ook lei tot die terugval van eersgenoemde tot despotisme en barbarisme. Blanke-nie-blanke-vermenging op politieke gebied kan lei tot die vernietiging van beide en gevolglik mag dit nie plaas-vind nie.

Die apartheidstandpunt van die Afrikanervolk is egter nie negatief van aard in soverre dit die nie-blanke vol-kome burgerskap in blanke staatshuishouding weier nie1 want die gedagterigting sluit ook in positiewe stappe

om laasgenoemde die regte en voorregte van volkome.bur-gerskap wat hy nie in blanke gebied kan geniet nie1 af~

sonderlik in eie sfeer te laat bekom. Onder leiding van. die blanke moet die nie-blanke geleer.word om eerstens die plaas~ike bestuur in sy eie gebiede waar te neem al-vorens groter verantwoordelikheid op hom geplaas word. Hy moet eers die onderdele kan organiseer9 behe~r en

uitbou voordat hy die verpligtin£e verhonde aan 'n mo-derne staatsgemeenskap kan nakom. 11Die

eintlike-leer-(1) Die Burger9 5.1.1954 .. (Persone van gemengde bleed

(10)

skool le in die onderdele, en hierdie leerskool kan eers tenvolle tot sy reg kom indien aan die cuderdele 1n

groot mate van selfbestuur gelaat is." (1) b. Plaaslike Bestuurs- en Beheor.liggame.

Omda.t hierdie liggame onderdele van die Parlement en Provinsiale Rade vorm, mag vermenging .hier ook nie

tcegelaat word nie• . Di t sal presies dieselfde ui twerking . as vermenging in genoemde liggame he. Die nie~blanke

sal baie gou die beheer oorneem en 1n

verantwoordelik-heid moet dra waa.rvoor hy nie opgewasse is nie. Deu.r beperking kan hy tydelik teruggehou word, maar dat hy hiermee tevrede sal rrees1 is eenvoudig 'n hersenskim.

c. Kommissies 2 Komi tees en Rade·.

Kommissies9 Komitees en Rade wat deu.r die Sentrale

Regering, Provinsiale Raad en Plaaslike Besture aange-stel word1 moet slegs uit blankes bestaan vir.sover die

aangel.eentheid ook oor blankes se belange gaan .•

In die eerste plek is die nie-bl~:.nke nie. opgewasse vir sodanige take nie1 en tweedens sal dit hom as lid

van so 'n liggaam die regsbevoegdheid·en seggingskap ver-leen oor blanke aangever-leenthede wat hy met sy kul turele. agtergrond nie in rn juiste perspektief .sal kan begryp en beoordeel nie.

(ii) Maatskaplike Gebie~.

Om te verhoed dat blank en nie-blank vermeng~ is dit noodsaaklik dat op sekere maatskaplike terreine geen vermenging plaasvind nie. Onder h~erdie maatskap-like terreine kan die volgende ingesluit wordg

a, Die huis en die woonbuurt. b. Skoolopvoeding.

c.. Vermaaklikhede 1 sport 9 open bare vervoer en ander openbare geriewe en organisasies. a. Die huis en die woonbuurt.

Volgens christelike beskouing is die huis 'n·instel-ling uit die skepping van Gcd. Met ander woorde deur

(1) Sabra9 No.

3

9 April 1951, Jaargang

2

9 9. (Verloren

(11)

God self verorden. Tiit is dan oak die eerste en

oorspronklike instelling van die opvoeding. Die ouers is die natuurlike opvoeders van hulle kinders. Bulle moet die kinders liggaamlik en geestelik versorg. Tiit is hulle plig om hulle kinders die toekomstige medebouers van die volk, in te lei in die Christelike godsdiens~ kultuur,

tradisies, gewoontes, sedes en geskiedenis van daardie volk. Om die kind die re.gte lewens2nsigte? sedenorme en gewoontes te laat verwerf, moet die ouers self die opvoeders en

oppassers wees en nie die nie-blanke bediende wat totaal ander insigte en beskouinge huldig nie. (1)

Behalwe die direkte by~rae wat die ouer tot die

vorming en aanpassing van die kind lewer, is daar oak die invloede wat intieme huisvriende en die onmiddellike

omgewing uitoefen. As van hierdie huisvriende nie-blanke.s is, of as die woonbuurt gemeng is, sal by die kind

vanselfsprekel'l:d die houding van nie-skej_ding vasgele word; wat die beginsel van integrasie en vermenging is. (2)

As die kind se opvoeding ·onder dergelike omstandighede begin, kan dit nie verwag word dat die skeiding tussen blank en nie-blank, die bewaring en uitbouing van eie kultuur, nasietrots en identiteit vir hom van enige betekenis sal wees nie.

b. Skoolopvoeding.

Tiie skoal is die besondere instelling in die gemeen-skapslewe vir die opvoeding van die kind. Dit vul die huis aan in die vorming en ontwikkeling van die kind. Tiit is die hulp wat die ouergemeenskap inroep om in die eerste plek die meerdere kennis en kundighede wat die samelewing in sy stygende saamgesteldheid vereis by die kind tuis te bring.

Die taak van die skoal is egter nie net om kennis (1) Malherbe E.G. (Ed) Educational Adaptations in a

Changing Society,

193.

(The New Education in Home and School.)

(2) Ibid.,

189.

(Volg. dr. W. Boyd het inn ondersoek in Amerika aan die lig gebring dat die morele invloed van die kind se vriend op hom 78 teenoor 60 van die vader en moeder respektiewelik is.

(12)

by te bring nie9 maar om aanvullend by die huis die kind

in die huislike gees en rigting.op te voed sodat hy hom in die breer 11gemeenskap van huise", die volk9 kan inpas.

Derhalwe is opvoeding in die religie, moedertaal,

geskiedenis en aardrykskunde dan ook die grondvakke in cie volksonderwys. Dit moet die kind lei tot samehorigheid en gebondenheid in •n volksgemeenskap met •n eie kul tuur, eie identiteit, roepingsbesef en self-beskikking. Vermenging van blanke en nie-blanke kinders op skoolgebied met die groot verskil in huislike agtergrond doen dus afbreuk aan beide groepe se opvoeding.

In die eerste plek sal die gemengde skool nie meer •n aanvulling van die huis wees nie. Die kind sal hom

op •n tweeledige wyse moet aanpas. Die gevolg sal wees dat hy as vreemdeling tussen sy eie volk en die ander

volk moet rondswerf. (l) Sy persoonlikheid sal deurentyd die gemis van •n deurlopende sterk kulturele agtergrond toon. (2).

Gemengde skoolopvoeding beteken gemengde sosiale

verkeer wat die sosiale skeidslyne reeds vroeg by die kind en jeugdige laat vervaag en dus onwillekeurig moet lei tot sosiale integrasie met ondertrouery en verbastering

as gevolg. Op die skool, as een van die sterkste waarborge vir die

( l) Wright, R. 9 The Colour Curtain, 68, 6.9. Hy skryf

die volgende omtrent n Indonesiese student wat

4

jaar in Sosiologie aan die Le1dense Universiteit studeer het. "He was anti-Western, all right. And I wondered why Western nations insisted upon bringing these boys to their universities •.• The young man: looked at was neither Eastern nor Western; he had been to~n from his warm, communal Eastern environment and had been educated in a tight-laced, puritanical

Teutonic environment which he could not love or

accept. Where would he fit in now, being a stranger to both worlds ••• ?"

(2) Frazier, E.F. Sy toespraak op die Internasionale konkres oor Rasseverhoudinge

1954.

"Not being rooted in a cultural heritage. the personality of the Negro has revealed a certain emptiness, es-pecially since the Negro has not found acceptance in American society and he has not been able to identify completely with Amer1cans."

(Aangehaal deur dr. J.H. Boeke -Sabra, No.

3,

(13)

voortbestaan van die staatkundige gemeenskap,.mag nie gemeng word nie. Menging lei onher:coeplik·tot die. gees-telike.en stoflike vernietiging van • • ;! •• 'n volk.

c. Vermaakllkhede, Sport2 O£enbare Vervoer en ander

Upen-pare Geriewe e,n Qrganisasies.

As sosial~ wese is die psigo-fisiese sam$Stelllng

l '

van ·die mens sodanigs .dat sy behoeftes nie slegs .beperk is tot· die primer.e ·vverksaamhede en o.kt:Lwitei te vir saver dit sy bestaun·en·voortbestaa.n aangaan·nie.

Hy

het oak

' '

die behoefte om gesellig saam. te vE;rkeer,- te ontsl)an, te geniet1 te waardeer en sa.a:.m te voel sonder die

nood-saaklike ingesyannenheid·en pligplegtnge .wat die dag se arbeid vir· sy broodwinning·vereis ...

Die gevoel van saamwees 1 saamme'1g en saamgenie~ vind

in 'n gees van kalme opge'Non"l..enheid en.·tegemoetkoming uiting. Dit is of.elkeen waak teen voorbarige kritiek1

\

afkeer en afgeslotenheid. 'n Atmos£eer van yoenadering en gelykwaardigheid word deur almal aangev~el.. As blank \ en nie-blank onder ·.eodanige omstand·Lghede nioet saam

ver-keer en die gees bly behoue, moet dit lei tot integrasie en vermenging ,wat ·nie toegelaat mag wor,d· nie. As. die. gees van eenheid' en to_enadering bederwe word,. mag hulle ook nie ·meng nie ..

'n Volk. se verma.aklikhede is ook tiperend van sy eie aard en karakter. Di t wee.rspieel sy hi~toriese ag- ..

'l,, I

tergrond; kultuur9 sma~k en opvoeding~ _Sy yolksdanse,

volkspele, konserte, feestelikhede 1 vleisbraai-aan4e,

partyt.j ies 7 ensomeer·~ geniet hy volgens eie smaak , ~

ge-woonte en tradis1-e. .Die ni·e-blanke sal dus nie. net on-tuis voel nie, maar

sal

'n staurnis en vervlakking bj die blanke veroorsaak. J3owendien i.s dtt intieme so-:'". siale verkeer .. ·· Indien dit toegelaat .word, sal alle an-dere skeidslyne· uitgewis, en integrasie en vermenging. · in die, huis sal .ook nie gekeer kan· word nie.

Sport speel so 'n belang-rike rol in· ons. volkslew.::l,

. . '

(14)

beskou kan word as 'n geweldige voorwaartse stap in die rigting van integrasie.

Ons sportmanne en . ,-vroue wat die bui teland 'be-soek, word selfs beskryf as ambassadeurs7 d.w.s.

hul-le is nie shul-legs verteenwocrdigers van ons sportbelange nie, maar in 'n hoe mate van ons land 'in die algemeen. As daar nou op sportgebied .;emeng word en die nie-blanke

ook een V!\n die alg;emene verteenv:roordigers is, dan is daar geen rede om hom op ander sosiale terreine uit te skuif nie.

Gemengde sport sal nie slegs beteken menging op die voetbal ... ,· 9 krieket- ,, atletiek-· en ander sportvelde nie 9 _ of die tennis- en· jukskeibane nie 9 of in die boks-' ·

en stoeikryt nie, maar ook menging in die swembaddens, sportlokale vir ·binnemuurse sport, kleedkamers, op pa-wiljoane, toere, onthale, byeenkomstas, besture, ensomeer. Dit sal met ander woorde beteken7 integrasie en menging

op verskeie sosiale terreine. Om net op die sportveld te wil meng en die nie-blanke op die genoemde aanver-wante t~rreine apart te hou, sal ~eteten subtiele dis-kriminasie in die ergste graad.

Behalwe die gevare wat dit meebring dat ons sport later geheel-en-al onder nie-blanke bestuur sal staan en di t sy nasionale opvoedingsv;aarde en karakte.L' sal verloor1 sal die nie-blanke aan die ander,kant nie sy

sport •n integrale deel van sy eie nasionale lewe kan maak nie. Tot beswil van beide blank en,nie-blank mag

dus ook op sportterreine, nie gemeng ~Nord nie.

Openbare vervoer is een van o~e terreine waar nie gemeng mag word nie. In die eerste plek word sosiale kontakte gemaak wat lei tot verdere sosiale omgang en sel·fs intimi tei t. Hier word veral aan die mense z;edink wat daagliks met dieselfde vervoer heen-en-weer na

werk reis en diegene wat lang ritte en reise saam per trein7 skip of andersins ondernHem.

Lang gemengde ritte, reise en toere bring noodwendig ook gemengde akkftmmodasle sover dit eet-:,·, drink-·.,

(15)

slaap~-" en toiletgeriewe betref, mee. Met ander woor-de9 intieme scsiale verkeer.

Behalwe die intieme sosial,:; verkeer het die blanke in die algemeen 'n walging in die nie-blanke as me.dE;J-reisgenoot. Hy is oor die algemeen luidrugtig en los-mondig1 die meerderheid is nie baie net op liggaam en

kleredrag nie ·en lmllG doen en late in die openbaar is nie aan die stren~ welvoeglikheidsregls en norme van fatsoenlikheid onderworpe as die van die blanke nie. (1) .Openlike afkee.r en totsings het al dikwc;ls voorgekom

wat onaangenaamheid en vernedering veroorsaak hat en die rasse-verhoudin@s tussen blank en nie-blank bede·r'f het.

Openbare plekke soos klinieke9 hospitale9 hotell::: en losieshuise is op soveel ve.rskillende ma~iere in die sosiale lewe ge:Lntegreer dat menging tussen bJank en nie-blank nie toegelaat kan word nie. Dit sal eenvoudig betaken sosiale integrasie. Selfs in die buitelande soos Engeland en Amerika waar integrasie tydig en onty-dig verkononty-dig· en nagestreef ;vord7 word dikwels op

sub-tiele wyse gediskrimineer teen, dte nie-blanke. Van ons eie nie-blanke studente wat oorsee gestudeer het, het hierdie ondervinding gehad. (2)

Gemengde organisasies en verenigings hou in 'n m-,i_n-dere mate dieselfde gevare in as gemengde huise en skole. Dit plaas blank en nie-blank op gelyke voet en hou die moontlikhede van sosiale integrasie en nie-blanke oor-heersing in. Indien die nie-blanke so beperk '.vord dat

(1)

( 2)

In laasgenoemde opsig kan tolryke voorbeelcle genoem word, veral in die geval van die Bantoe. Dat daar ook uitsonderings is 9 kan nie betwis word nie,

veral onder die meer ontwikkelde groep. Die v~aag bly egter: hce moet tussen hulle onderskei wo~d

en sosiale kor.takte met die blanke gereguleer ~,-vord?

(a) Die Brandw2.g9 Vrydng9 13 Feb. 1953, 13 -14.

(b) Sabra9 No. 49 Julie 1]50, Jaargang 19 31 - 33.

( c ) K o e r s 9 Dee 1 XVII 9 A ;;n· i 1 19 5 0 9 No • 5 1 18 9 - 19 0 •

Daar word gewys op dij subtiele diskriminasie deur drie verskillende besockura,

(16)

hy met::sy getal-oorwig, nou of later, nie oorheers nie, word hy onregverdig behandel. Hierdie onreg strek nog verder _. die nie-blanke word nie kans gegee om sy eie organisasies en verenigings tot beswil van sy volk te stig en te organiseer nie. Die wil tot selfbeskikking word uitgedoof.

(iii} Kerklike Gebied.

. .

Verskillende vooraan~taande kerkleiers in ons land wat selfs ten gunste van apartheid op ander terreine is, is gekant teen aparthe~d op kerklike gebied. Die kerk as 'n gemeenskap van ~hristene en die kerkgebou as Gods-huis, behoort oop te wees vir almal afgesien van ras of kleur~ Die nie~blanke is saam met die blanke een in Christus. en in die kerk as instituut van Goddelike oor-sprong, ook genoem.die liggaam van Christus7 mag daar

nie onderskeid gemaak word nie.

Die voorstanders van blanke-nie-blanke-integrasie op kerklike gebied gaan van die standpuht uit1 dat die hoere organiese eenheid in Christus noodwendig ook in die geinstitueerde kerklike lewe tot uiting moet kom. Laasgenoemde bewering berus op verkeerde interpretasies van sekere :Bybeltekse veral Kol. 3gl7 en Gal. 3g28. Hoewel die gelykheid van almal in Christus beklemtoon word, word die skeiding tussen rasse en kulture nie op-gehef nie.

In die eerste plek beteken die menging op kefkgb-bied dat die boodskap van God tot 'n sekere groep nie deur hul eie taal sal kom nie. Dit doen onmiddellike afbreuk aan die hooggeestelilre waarde en atmosfeer van die byeenkoms.

Afgesien van die taalverskil is die hele Godsverering van onderskeie rasse anders; ontwikkeling en ku;J_tuur bepaal tog hoe die boodskap oorgedra en toegepas moet word.

Die kerk is nie losstaande van die ander terreine van die samelewing nie. Inteendeel is dit vir die

(17)

Christen die middelpunt waarom alles .moet draai. Die hele lewe .moet deurtrek wees van die religieuse? want God beslis die lot van die mens op elke terrein van die

lewe~ vir tyd en vir ewigheid. As daar dus op kerklike gebied gemeng word volg dit logieserwys dat daar geen beswaar teen menging op ander terreine behoort te wees nie.

Die kerk as draer van die hoogste geesteswaardes van die mens 9 mag ni'e daartoe bydra om 'n vclk cf nasie se kultuur~ tradisies9 taal9 samehorigheid en eie

iden-ti tei t wa t deur Gods werkinge en wil in aansyn gebr.ing is, af te breek nie. Dit is juis die taak van die kerk om hierdie geestelike erfenis van elke afsonderlike volk

of nasie uit te bou en te veredel tot verheerliking van God. Tot meerdere verheerliking van God moet elke volk toegelaat en gelei word om •n eie christelike _so-siale lewen1;3feer te skep waarin sy kerk die middolpur:;_t vorm. Om hierdie rede mag vermenging ook nie plaasvjnd nie,. want di t sal verhoed dat die nie-blanke 'n eie kerk · as kragbron vir sy volkslewe het.

Behalwe dat gemengde kerke nie aan die geesteli1:::e behoeftes . en vereistes van die nie-blanke sal voldoer. nie, sal sy teenwoordigheid9 aangesien daar skeiding

op

ander terreine is, steurings en wears in verwek wa t aJ.--lermins in 1n gewyde atmosfeer moet voorkom.

Afsonderlike kerke vir verskillende rasse sal nie die minste afbreuk do en aan die eenheid in Christus r.ie 9

want hierdie eenheid le ver verhewe bo die tydelike

belange van hierdie wereld. Terwyl ons in hierdie wereld ·is, moet ons do en soos Christus verwag~ uBetaal dan aan

die keiser wat die keiser toekom~ en aan God wat God toe-kom." ( 1)

---~---_..._..,_

________

...:.--,,

__ _

(18)

telike blanke-nie-blanke~Kntegrasie en Rewolusionere Apartheid gekant is.

a. Die Liberalisme.

Die liberalistiese standpunt word geopenbaar in die

11huidige wereldmening" soos bespreek in hoofstuk I, en

gevolglik word slegs aanvullende kritiek ooreenkomstig die Afrikanervolk se standpunt gegee.

Uit die Afrikanervolk se standpunt beskou: sal.die

praktiese toepassing van die liberalistiese standpunt lei tot onsekerheid, rassebotsings, rassever~enging en die .algehele vernietiging van die blanke, sy godsdiens, en sy

beskawing.

In geval van galykstelling sal die geestelike waardes wat die lewe die moeite werd maak vir die blanke met hom ten onder gaan aangesien die nie-blanke met sy getalle-oorwj.g van 4 teen 1 teenoor die blanke, met min uitsonderings nog op die drumpel van die beskawing staan en die oorgrote meerderheid van die Bantoe wat

~

van die nie-blanke groep worm nog baie sterk onder die invloed van primitiewe

ritusse9 bygelowe, sanksies en taboes lewe. (1)

Rassebotsings9 verbastering en sedelike agteruitgang sal

aan die orde van die dag wees. "The mixing up of two such alien elements as white and black leads to unhappy social results - racial miscegenation, moral deterioration of both, racial antipathy and clashes, and so many other forms of ·social evil." (2)

( 1) (2)

Die

(c)

Transvaler,

8

Junie 1953, 11Die Liberale Party. 11

Smuts, J.C., Africa and some World Problems, 93. Marais, B.J., Kleurkrisis en die Weste, 271.

(In Brasilie waar die grootste vermenging tot dusver plaasgevind hPt9 is immorali~t een

van die verskynsels waaroor hulle kla.)

Wilsen, A. in "The Cape Times" 1.2.1954, omtrent vermenging tussen Laplanders en Noorweers:

"Intermarrigge has accentuated all the worst possible characteristics of hopelessness 9

immorality, alcoholism, improvidence and general degeneracy."

(19)

38.

Met die verdwyning van die blanke sal die

nie-;

blanke miljoene terugval tot die heidendom9 want

on-der die oorgrote meeron-derheid van hulle het die christe-like lewens--· en w~reldbeskouing nag nie 'n wesenlike en blywende plek verower nie. (l)

Die Afrikanervolk kan hom eenvoudig nie

vereen-selwig met die bewerings van die liberaliste? dat

gelyl-c-~

stelling en menging van blank en nie~blank in Suid-Af-rika nie noodwendig tot verbastering en algehele assi-milasie of vernietiging va.n die blanke hoef te lei nie. Voorbeelde dwarsoor die hele w~reld toon dat die menging van rasse lei tot vermengiag en verbastering. (2)

Verder dien Indie7 Kenia e~ Inda~esie om maar 'n paar

te noem7 wat die blanke se posisie is waar die

nie-blan-ke die oorhand kry. ( 3) .Di t word selfs .. beweer da t per-sane van gemengde bloed: nqkomelinge van blanke-nie-blanke-vermenging7 nie welkor.o. is onder die Indonesiese bewind nie. (4)

Die Afrikanervolk wie 38 lewens-· en wereldbeskouing

uit die Calvinisme gegroei het, het ' l n bepaalde doel

voor oe~ naamlik die bewaring van afsonderlike volksiden-. \

titeit9 omdat hy glo dat God tct sy meerdere eer atsoh4

derlike volke gewil het. :reenoor hierdie bepaalde doel-gerigtheid van die Afrikanervolk staan die liberalis met sy nivelleringsbeleid wat hy self nie weet waarheen dit sal lei nie. uWe liberals have not made up our minds (1) Sabra, No.

4,

Julie

1954

9 Jaargang

5

7

8.

eAfrika met

sy byna 200 miljoen inwoners·waarvan ongeveer

5

miljoen blank is1 het maar s~wat 20 miljcen

aan-hangers van die Christendom in· \;).?rskeie vorms;

50

miljoen is Mohammedane en

130

miljoen animiste

of heidene.) · ·

(2) Reuter, E. B. 9 Race Wixture9 28. (uAn incidental

but invariable outcome of human contact and as-sociation is the mixture of blood and fusion of

ethnic types.11)

(3)

·Die TransvalerD

26.10.195.3

9 uApartheid·is sleutel

tot Toekoms."

(4)

Die Burger7

5.1.1954,

11Persone van gemengde bloed in Indonesie word uitgestoot."

(20)

like arrant cowardice to reply~ ,We do not know. But it is so.'" (2). ~ri admit that I cah see no clear-cut approach-to the native problem which leads to a de-terminable and final solution. I believe that we must

oo~tent with a partial vision of the goal, following .in

patience and faith the gleam of duty as we s~e it~ hoping that full clarity and enlightenment will in time come. 11 (3)

Hierdie kortsigtige1 onsekere en rigtingLDsB. beleid het

. i .

die .Afrikanervolk. met a:rgtf;waan e:6. m-1-sn<>·eg.

~e~vul

en hy weier botweg om sy voortbestaan daaraari onderhewig te stel.

b. Gedeeltelike Blanke-nie-blanke-~nte&rasia~ ( i) Blanke-nie-blanke..:.integrasie()_,i!' se}s:ere terreine,

Om integrasie op sekere terreine toe te..o<,l§l.a t t,el,WYl dit op ander -berreine verbie4 wor&. is uiterd onprakties en onmeontlik, want die een lewensterrein kap. n~e

water-.. i : (

dig van die ander geskei word nie. Die gevolg sal wees geleidelike algehele integrasie op alle ter~~ine. (4)

Integrasie op ekonomiese gebied k:a4 me~ verloop van tyd ten gevolge he dat die vooru:Ltstrewende nie-.

bla.nke die werkgewer wora, 'Tan die minder vooruitstrewende blanke. (5) Onder dergelike omstandighede ·kan

inte-grasie op ander gebiede nie meer gekeer word n~e.

~erder sal ekonomiese integrasie die tcestroming van nie-blankes na die stede vererger en die ope~nhoping van 'n nie-blanke prolotariaat vergro~t, wat met gelyke E?kono.-.

(1) Hoernle, R. F. A., South African Native ~olfcy and the Liberal Spirit,

180.

·

·

(2) Brookes, E. H.9 The Cqlour Problems of South .Africa,

185.

(3) Hofmeyr, J.

H.

1 Christian Principles and Race

Problems, 3 0. (4) Sabra-Nuusb~ief,. No •. 87 Junie

1954?

8. ' \ (5) (a) (b) . \

Die Transvaler1 23 Sept.

191J4 ...

Wat tn Eeu van

Integra.sie sal beteken.11

The Star, 28 Mei 1J53, Die Transvaler 2d Me~ l~53

(Dr. M. H. de Kook wys op verdere gevare wat die opleiding van nie-blankes vir die primere nywerhede van die Unie inhou.) ·

(21)

40.

miese regte onder leiding van blanke en nie-blanke agita-tors n maatskaplike en sosiale warboel kan veroorsaak.

Integrasie op·ander terreine soos die kerk en onder-wys moet soos reeds daarop geonder-wys is9 ook noodwendig lei tot algehele integrasie aan die een kant en aan die

ander kant word die nie-blanke daarvan weerhou om hierdie instellings hulle gepaste plek in sy eie volkslewe te laat inneem.

(ii) Blanke-nie-blanke-integrasie met sekere beperkings ten opsigte van die

nie-blanke.

Gelyke regte met beperkings ten opsigte van die een l-cleurgroep is in die eerste opsig slegs relatiewe maatreels wat aan gedurige verandering onderhewig is, Tweedens is sodanige beperkings nie vry van onredelike.diskriminasie nie. Om byvoorbeeld die blanke se.oppergesag te handhaaf sal streng en selfs onredelike beperkings ten opsigte van die nie-blanke moet opgele word. Met beperkings en al. hou nie-blanke seggenskap, veral in die wetgewende liggame van ons land groot gevare in. Voorbeelde ·in ander lande asook in ons eie land het getoon dat die nie-blankes •n afgesl"te nie-blanke blok vorm wat sy mag geheel-en-al net ten voordele van die nie-blankes gebruik sonder om die ander groepe of die landsbelange in die algerneen in aanmerking te neem. So •n afgeslote groep kan in gevalle waar die verskil tussen die blanke regerende en opposisie pa;rtye klein is die magsewewig bepaal wat die funksionering van die parlement onder huidige omstandighede riadelig kan dwarsboom.

Die nie-blanke sal nie tevrede wees met die beperkings nie. Gedurige vertoe en ontevredenheid sal lei tot

onaangename situasies en verhoudings. Verder sal dit

uiters moeilik indien nie onmoontlik wees~ om onbetwisbare norms neer te le waarvolgens beperking toegepas kan word.

(22)

kwalifikasies wat betref beskawingspeil en die uitoefening van demokratiese instellings as norms vir gelykregtige . burgerskap van blank en nie-blank gebruik. Hierdie

norms in sigself is natuurlik uiters tentatief en onprakties, Dit kan nie suiwer objektief toegepas word nie en gevolglik nie verhoed dat onreelmatighede insluip nie. Ook kan

beperkings soos gegrond op genoemde norms nie verhoed dat die getalsterker nie-blanke nie mettertyd die blanke sal oorheers nie. (1) Om hierdie gevaar die hoof te kon bied, moes die vereistes vir nie-blankes om aan die vooropgestelde norms te kon voldoen verhoog word, Hulle moes van sekere voorregte ontse word terwyl die blanke van alle beperkings ont_hef is. ( 2) Gedeel telike integrasie het dus meegebrin·g, openlike diskriminasie en •n verwarring en agterdog in nie-blanke geledere teenoor die nie-blanke.

Uit die standpunt van die Afrikanervolk beskou kan gedeeltelike blanke-nie-blanke-integrasie slegs een van twee gevolge he: eerlose diplomasie wat haat, agterdog en minagting tussen blank en nie-blank verwek, en sal lei tot bloedige botsings; of algehele gelykstelling en

integrasie wat die vernietiging van die blanke sal beteken. Om hierdie redes beveg die Afrikanervolk gedeeltelike

blanke-nie-blanke-integrasie.

(l) U.G. 21/1954, Report of the Commission on the Separate Representation of Voters, 302. (P.R. Savage,

Verkiesingsbeampte, Kaapstad,wys daarop dat die 47,849 kleurlingkiesers wat ln Mei 1953 op die algemene kieserslyste verskyn het, verdrieyoudig kan word indien elke gekwalifiseerde kleurling-kieser geregistreer word.)

(2) (a)

(b) (c) (d)

Stemregwet No. 9 van 1892, •n wysiging van die Kon-stitusionele Ordonnansie van die Kaap die Goeie . Hoop van 1853 (Kwalifikasies vir nie-blanke

kiesers opgeskuif.) ·

Zuid-Afrika Wet; Artt. 23

·en

44 (Kleurlinge kan nie tot lede van die parlement verkies word nie.) Wet No. 18 van 1930 (Nie-blanke volwasse vroue

is uitgesluit uit stemreg.)

Wet No. 41 van 1931 (Kwalifikasies soos bepaal deu.r Wet No. 9 van 1892 op die Kaapprovinsie, in die geval van blankes opgehef.)

(23)

43.

c. Rewolusionere Apartheidstandpunt.

Om onmiddellik n algehele skeiding tussen blank en nie-blank op alle terreine te maak sal in die eerste plek

prakties onmoontlik wees.

Engeland wat baie jare heerskappy oor Suid-Afrika gevoer het? het met sy Imperialistiese beleid van

liberalisties-filantropiese metodes gebruik gemaak om uit laasgenoemde alle moontlike finansiele en kommersiele

/

voordeel te trek ten bate van die Britse skatkis. As gevolg van hierdie beleid van Engeland en die latere

navolging daarvan deur Britse im~)rialisties-georienteerde

beleidsrigtings in Suid-Afrika, het die ineenstrengeling van blank en nie-blank op ekonomiese terrein in n toestand ontwikkel wat baie geduldig en versigtig gehanteer moet word.

Blank en nie-blank het ekonomies so diep afhanklik van mekaar geword dat onmiddellike skeiding •n chaotiese toestand in Suid-Afrika se. ekonomie sal beteken. •n Groot gedeel te

~,

van die nie-blankes is vir hulle lewerisbestaan van die blankes as werkgewers afhanklik en die blankes aan die ander kant van die nie-blankes wat die arbeidsmark vir die grootste gedeelte van ongeskoolde werkers voorsien. Voordat algehele ske'iding dus kan plaasvind: moet die nie-blanke

arbeidskragte in die .blanke gebiede geleidelik deur ander metodes of middele vervang word. Ook moet die verwaar-loosde en uitgeputte nie-blanke gebiede onder leiding van die blanke herskep word om hulle draagvermo.~ en ander ekonomiese moontlikhede sover moontlik te verbreed en te verhoog: sodat die nie-blanke •n menswaardige bestaan kan maak.

Om die nie-blanke eenvoudig eenkant te skuif en te reken dat hy op hierdie stadium op sy eie moet aangaan is teenstrydig met die voogdyverpligtinge wat op die

blanke rus. Soos reeds daarop gewys, staan die nie-blanke met min uitsonderings nog op die drumpel van die beskawing en indien die blanke sy hand heeltemal

(24)

terug-trek, sal eersgenoemde verval tot oarbarisme. Hieruit is dit ook duidelik dat die nie-blanke hom nie sander hulp van die blanke by die hoe vereistes van die moder-ne samelewing sal kan aanpas nie.

Die Afrikanervolk glo dat skeiding tussen blank en nie-blank in Suid-Afrika die enigste weg is (1) waar-langs die regmatige bestaan1 selfbeskikking en

identi-teit van beide groepe verseker kan word, maar onder huidige omstandighede moet hierdie skeiding .geleidelik

en sistematies volgens 'n langtermynplan deurgevoer word. (2) Die toestand van ineenstrengeling wat met verloop van

jare plaasgevind het9 kan nie in 'n oogwenk ongedaan

ge-maak word nie9 maar terselfde~tyd moet gewaak word teen

verdere integrasie.

3. Werklike toestand in Suid-Afrika ten opsigte van Apartheid tussen Blank en Nie-blan~

Apartheid kan nie bepaal word deur slegs die ver-ski11ende standpunwen die beoordeling daarvan in lig van die Afrikanervolk se standpunt te gee nie. 1n

Volledige begrip kan slegs verkry word~ indien bepaal kan wordg

(a) In watter mate daar werklik apartheid bestaan. (b) Wat gedoen word tot implementering van die

apartheidsbeleid.

(c) In watter mate die verskillende bevo1kingsgroepe ten gunste van apartheid is.

(d) Die moontlikhede wat daar bestaan om die apart-heidsbeleid deur te voer.

(1) (a) U. G. 61/19551 Summary of the Report of the

Commission for the Socio-Economic develop-ment of the Bantu Areas within the Union

of South Africa, 103. (b)

(c) (d)

Die Transvaler9 29 Mei 19539 11Geen nie-blanke

Integrasie nie'~

Die Vaderland1 16 November 19539 uFranse

Skrywer in bresse vir Suid-Afrika. ~~ Dagbreek en Sondagnuus, 18 Okt. 1953 9 nOns

moeilikhede en Engeland s'n~

(2) (ba) Sabra9 No. 3, April 19539 J~argang 49 20.

{ ) Sabra, No. 29 Januarie 19549 Jaargang 69 21.

(25)

42.

Behalwe die atmosfeer van onsekerheid en agterdog 1 wat gedeeltelike blanke-nie-blanke-integrasie skep7

word die nie-blanke gedenasionaliseer. Hy word •n aanplak-sel van die blanke gemeenskap en verloor sy eie volkstrots en kultuurbewussyn. Sy strewe na selfontwikkeling,

selfbeskikking en die vervulling van •n eie roeping word uitgedoof. Hy streef die blanke na in wie se gemeenskap hy hom nie kan inpas nie. 11Elke cultuur heeft niet alleen

haar nauwe nationale grenzen, maar ook haar sosiale voor..,. waarden. Wat deze niet-blanke leiders kunnen in allerlei westerse verworvenhede over te nemen, maar juist niet deel te krygen aan een bepaalde westerse cultuur. Binnen hun bereik liggen westerse wetenschap en techniek, westerse politieke vormen en beginselen, westerse organisaties en

instellingen1 westerse kleding, behuizen, uiterlike gewoonten,

misschien zelfs westerse idealen. Maar juist niet een

bepaalde westerse cultuur in haar volheid, omdat die is het gemeenschappelijke verleden, de meenschappelijke his~orie, de nationale traditie, de verwantschap, de voorouders.

Als de cultuur, waarin zij niet zijn opgenomen in hun handen komt, gaat ze teniet, onherroepelijk. En welke cultuur

kunnen zij ervoor in dro plaats geven?" (l)

Beter het iemand nog nie ~B gevolge wat verwestering vir die nie-blanke in Suid-Afrika inhou, geskets nie. Dit is

presies wat die Afrikanervolk oor die jare ondervind het en daarom is hy gekant teen enige blanke-nie-blanke-integrasie.

Vir die Afrikanervolk hou gedeeltelike integrasie presies dieselfde gevare en nadele in as die liberalistiese

stand-punt van algehele assimilasie. en gevolglik word die voor-standers van hierdie standpunt as navolgers van die

liberalisme beskou en saam met die liberaliste in dieselfd.e groep geklassifiseer.

(1)

Boeke, J.H., Het Rassenvraagstuk in de Unie van

Zuid-Afrika. (Sabra No.

3,

April

1955,

Jaargang

6,

(26)

(e) ])ie pos~s~e van die nie-blank~ en die blanke se houding teenoor hom.

(a)

watter mate daar werklik Apartheid bestaan. (i) Terreine waar apartheid nie gehandhaaf word nie.

Met die invoer van die eerste slawe in 1657 is reeds •n begin gemaak met integrasie van die nie-blanke op arbeids-en handelsterreine. (1) Na verloop van tyd het hy as onge-skoolde en goedkoop arbeider van steeds groter belang in

Suid-Afrika se ekonomiese ontwikkeling en voortbestaan geword. Van watter belang die nie-blanke arbeider met verloop van

tyd vir ons ekonomiese ontwikkeling geword het, kan duidelik afgelei word van die herhaalde klagtes indien genoegsame ongeskoolde nie-blanke arbeiders nie beskikbaar was nie.

Met die geweldige nywerheidsontwikkeling het die aanvraag vir nie-blanke arbeid bykans onbeperkte afmetings aangeneem. Gepaard met die liberalisties-georienteerde beleidsrigtings wat hoofsaaklik die ekonomiese voordeel voor oe gehou het~

het toestande ontwikkel wat die vreemdeling met die eerste oogopslag sterk laat twyfel of daar werklik so iets as blanke-nie-blanke-apartheid in Suid-Afrika bestaan. ])ie

riie-blankes werk in die riie-blankes se huise1 pas hulle kinders op,

bewoon hulle agterplase, staan sy aan sy met hulle in baie industriee, word deurmekaar in dieselfde besigheidsplekke bedien? word daagliks gemeng op sekere universiteite? in

dieretuine, meuseums, openbare biblioteke, openbare vervoer , en op straat gesien.

Verder word daar in die Kaapprovinsie op plaaslike bestuurs-9

beheerliggame en rade wat direk die belange van die blanke behartig geen verskil op basis van ras of kleur gemaak nie. behalwe in geval van die Eantoe wat ooreenkomstig die

Naturelle-bevestigingswet9 Wet No. 25 van 1945,

(l) (a) Theal, G.M. Abstracts of ])ebates and Resolutions of the Council of Policy at the Cape 1651-1687, 112 (b) U.G. 61/1955, Commission for the Socio-economic

development of the Bantu Areas within the Union of South Africa, Par. 59, 8.

(27)

46.

nie die eiendomsk~alifikasies kan bekom nie en gevolglik uitgeskakel word. (1)

Hierdie toestande het egter nog nie gelei tot groat-skeepse assimilasie nie. Die meerderwaardigheid van die blanke, gesteur deur sy gebondenheid aan ~ eie kultuur, tradisies~ gewoontes, sy begeertes tot selfbehoud en die beperking van nie-blanke onwilligheid en onvermoe om sy

eie erfenis te laat vaar? het in hierdie deurmekaar verkeer verhoed dat groots~aalse vermenging of verbroedering

plaasgevind h<3t. Alhoewel deurmekaar, is blank en nie-blank nogtans. geestelik, kultureel en in sosiale omgang geskeie. Die toestand hou egter gevare van rassebotsings, vermenging, onregverdige diskriminasie en denasionalisasie in. J)ie Afrikanervolk met sy apartheidsbeleid poog om

hie~diP ~ne~~~nst: toestand deur territoriale skeiding te beredder,

(ii) Terreine waar Apartheid gehandhaaf word.

In die hoogste wetgewende liggaam van die land kan die nie-blanke nie di~ekte verteenwoordiging verkry nie. In ~atal, Oranje-Vrystaat en Transvaal word hy ook op plaaslike bestuurs- en beheGrliggame en rade wat direk die belange van die blanke raak~ uitgesluit. Op staatkundige terreine word skeiding waar moontlik deurgaans gehandhaaf. Op stasies, in poskantore en ander staatsgeboue word blank en nie-blank geskei.

In die blanke se huishouding word hy behalwe as arbeider, met baie min uitsonderings nie opgeneem nie. Hy word by die blanke se kultuur- en volksbyeenkomstes, s portverrigtinge, ontspanningsaangeleenthede ·' hospi tale, laer- en middelba:re skole, opleidingskolleges, universi-teite vir Afrikaanssprekendes en talle ander

aange-( 1) Wet No. 25 van 1945, bepaal onder andere dat •n Ban toe nie eiendomsreg of grand binne ·n stads- of

plaaslike dorpsgebied wat deur blankes bewoon word, mag besit nie.

(28)

sprekende universi tei te ·,-vaar hy wel toegelaat word,

. .

word hy soos in Natal, apart gehou en op die ope

universiteite, Kaapstad en Witwatersrand, word sosiale skeiding gehandhaaf.

Die Afrikanervolk wat dit eerlik, regverdig en~ erns-tig met sy apartheidsbeleid bedoel, besef baie duidelik dat apartheid nie net op sekere terreine gehandhaaf kan word nie, maar dat dit geleidelik tot alle terreine moet deurgevoer word om die bestaan en ontwikkeling van beide blank en nie-biank in Suid-Afrika te verseker. (b) Wat gedoen word tot implementering van die

Apart-heidsbeleid.

Om die apartheidsbeleid ook deurgevoer te kry op

terreine waar daar ni·e apartheid bestaan nie, vvord daar veral gebruik gemaak van vvetgewing, navorsing en voor-ligting.

( l) ~Vett5ewing.

Deur wetgewing en die toepassing daarvan word voor-sorgmaatreels getref om verdere ineenstrengeling en in-tegrasie van blank en·nie-blank te verhoed en geleidelike skeiding op alle terreine te bewerkstellig.

Die volgende wette wat die afgelope sewe jaar op die

wetb~ek ge~laas is, is veral van belang vir sover dit die implementering van die apartheidsbeleid geldg

Wet No. 55 van 1949 - Verbod op Gemengde Huwelike tussen blank en nie-blank.

v'let No. 21 van 1950 Die Ontugwet.

Wet No. 41 van 1950 Die Wet op Groepsgebiede.

v·-re

t No. 44 van 1950 'c7et op die Onderdrukking van Kom:ri:J.unisme.

\Vet No. 27 van 1951 Wet op Naturellebouwerkers. Wet No. 52 van 1951 ·,vet op Onregmatige plakkery. "Net No. 68 van 1951 \Vet op Bantoe-owerhede.

·,vet No. 46 van 1951 Afsonderlike Verteenwoordi-ging van Kiesers.

Wet No. 1.9 van 1956 Wet op Herbeves_tiging van --- Na turelle

(29)

-48.

Wet No. 67 V3.n 1952 - Afskaffing van

Naturelle-~asse en die Ko~rdinering van Dokumente. ( :Bewysb oekwet.)

',Vet No. 30 van 1950 -

J3evolkingsregistrasie-wet.

·.vet No. 47 vQ.n 1953 -'Net op J3antoe-onderwys.

·vet No. 69 van 1956 - ·,-rysigingswet op Naturelle

(Stads~ebtede) Konsolidasiewat.

Indien bogenoemde vvetgewing, die meagaande regulasies en die uitvoering daarvan objektief bestudeer word, is dit duidelik dat die drieledige doel soos opgesluit in die apartheidsgedagte van die Afrikanervolk nagastreef word.

Eerstens moat daar verhoed word d3.t verdere ineenstrenge-ling, integrasie, vermenging en verbastering plaasvind.

Tweedens word daar geleidelike skeiding op alle terreine

waar daar nog nie apartheid bastaan nie, ingevoer.

Derdens word dnar vir die nie-blanke voorsiening gemaak om onder leiding en met behulp van die blanke self-standig te word.

(ii) Navorsing en voorligting.

Die praktiese toepassing van die apartheidsbeleid word gerig deur navorsing en ondersoeke op verckillende

terreine hier te laude sowel as oorsee. Deskundige

in-ligting word deur die staat, die kerk en verskeie or-ganisasies aan beida blank en nie-blank verskaf om beide

op hoogte te hou met verwikkelinge en toestande. Dit

word besef dat die rasseprobleme in die veelrassige Suid-Afrika nie slegs deur wetgewin6 opgelos kan word nie, maar deur die goeie vvil en so.mewerking van alle

rasse, om sodoende aan elkeeen ~n selfstandige bestaan

en eie ontwikkeling te gun.

~c) In watter mate die verskillende bevolkingsJroepe ten

gunste van Apartheid is.

Om die indruk te verwek dat tred gehou ·Nord 1net die

sogenaamde wereldmening, gaan daar van sekere blankes en 'n gedeelte van die Suid-Afrikaanse pers wel 'n

(30)

49.

roep om groter vryhede en gelyke regte vir nie-blankes op. Sodra dit egter by die praktiese toepassing kom word

onverbiddelike weerstand gebied. (l) Tereg merk J.E. Holloway op: 11In een of ander vorm word Apartheid nog

altyd deel van die intellektuele inhoud van elke beskouing van hierdie saak, en dit geld vir swartes sowel as blankes, sendelinge sowel as koloniste, liberaliste sowel as realiste. Di t is alles •n kwessie van graad." ( 2).

Met n paar uitsonderings7 sal die blankes in

Suid-Afrika nooi t toes·tem tot die vorming van •n eenheidsgemeenskap met die nie-blanke nie. (3) Di t is •n kwessie dat meer as 95% van die blankes in Suid-Afrika apartheid uitleef dog slegs 75% en selfs minder het die morele moed om dit in weerwil van die wereldmening openlik as beleid te verklaar.

Wat die nie-blankes betref is die toestand nog uiters vloeibaar en onseker. Die oorgrote meerderheid het nog geen begrip van die ware toedrag van sake nie. en is

gevolglik nie bewus waarom die vraagstuk gaan nie. As gevolg van liberalistiese en kommunistiese propaganda en die

,agitasie van •n sekere deel van die Suid-Afrikaanse Pers teen apartheid, word die nie-blanke tot heftige verset

' teen enige wyse van rasseskeiding aangespoor. Sekere uiters linksgesinde nie-blanke organisasies ·: soos die "African

National Congress11

7 "Indian National Congress",

(1)

(a)

(b)

The Star, May 12, 1953, "Recreation Plans for Non-Europeans dropped."

African X-Ray Report, May, 1955. (2)

( 3)

Die Vaderland, 24.2.1953 11Sogenaamde wereldmening en ons

Rassevraagstuk." (Een van •n reeks' van vier artikels oor ons rassevraagstuk soos opgestel deur dr. J.E. Holloway vir n oorsese vriend.)

(a) U.G. 61/1955, Commission for the Socio-economic deve~ment of the Bantu Areas within the Union of South Africa, par.

85,

10 en par.

9,

17. (b) Eiselen, W.W.M., Apartheid soos omskryf in die

Woordeboek van die Afrikaanse Taal~ A - C. (c) Sabra-Nuusbrief, No. 17, Maart/April 1956,

5.

(31)

50.

u:lnterdenomina tional African Minister% 9 Federation" en andere, eis gelyke regte van blank en nie-blank en verwerp enige vorm van ?Partheid. (1)

Hierdie organisasies het nog weinig tasbare voor-deel vir hulle volksgenote gelewer, en gevolglik het hulle op die huidige stadium nog baie min invloed op die deursnee nie-blanke.

(d) Die moontlikheid wat daar bestaan om die Apart-heidsbeleid deur te voer.

Daar is diegene onder die blankes in Suid-Afrika wat glo dat die ineenstrengeling van blank en nie-blank reeds saver gevorder het dat skeiding nie moontlik is nie, Dan is daar ook diegene wat glo dat dit soveel tyd9

geld9 grond en onselfsugtigheid sal vereis da·t di t

nooit deurgevoer sal kan word nie. (2) Hierdie twee groepe besta~n uit diegene wat alle rasseverskeidenheid vvil vernietig. Beide groepe het geen vertroue in die Suid-Afrikaanse blanke nasie as sodanig nie.

Elke b1anke in Suid~Afrika sal eers deeglik moet be-sef dat volkome apartheid tyd9 geld en 6root opofferings

sal verg. Alleen wanneer hy bereid is om homse1f daar-die opofferings te getroos9 sal hy 'n versekerde bestaan

in 'n blanke Suid-Afrika he.

Die ondersteuning ten gunste van apartheid het in Suid-Afrika gedurende die afgelope tien jaar geweldig toe gene em onder die b1anke b evolking. ( 3)

Die nie-b1anke openbaar ook a1 meer vertroue in die be1eid

(1)

(a)

(b) (c) (d)

Sabra-Nuusbrief9 No. 209 Sept./Okt. 1956.

CnBantoeleiers verwerp Tomlinsonverslag.")

Sabra-Nuusbrief9 No. 199 Julie/Aug. 1956 (11Menings

van Kleurlinge.")

Die Transvaler, 11 Mei 1950. ( 11·,711 ge1yk wees

met :Slankes.")

Die Transva1er9 9 Nov. 1950. (11Apartheid onder

enige naam beteken oorheorsing.")

(2) Dagbreek en Sondagnuus9 17.5.1953. C,Paton g1o aan

gesamentlike gemeenskap. 11)

(32)

en baie leiers gee hulle hulle ondersteuning en samewerk-ing. (1) Sodra die nie-blanke tot besef kom dat apart-heid vir hom selfbestuur~ eiesoortige ontwikkeling en selfbeskikking beteken en hy hom in sy eie gebied ten valle kan uitleef7 sal hy.hom terugtrek uit die blanke

gebied waar hy nie in die gemeenskap opgeneem word.nie.

11Gelukkig vir Suid-.Afrika dat die meerderheid van

stamna-turelle 9 tenspyte van ondermynende· propaganda 9 . ook hul

ras suiwer wil hou en langs die weg van hul eie tradisies ·rvil ontwikkel." (2)

Nama.te die 1Ni tman se nood groter wo:rd

9 sal hy verder

moet gaan met sy apartheidsmaat:veels· • . (.J).::I,ORs go.an van-dag baie verder met apartheid as waartoe ons of die kissers 30 jaar gelede bereid was, Die geslagte na ons sal weer op hul beurt baie verder gaan as ons." (4) Die beleid van apartheid maak dus steeds vordering.

Die beleid van integrasie het in plaas van rasseverhou-dings te verbeter en .·-problems op te los7 dwarsdeur die

li'fereld rassebotsings 7 rassehaat en onsekerheid geskep.

Vermenging9 demoralisering en subtiele diskriminasie is

die wrange vrugte wat tot dusver gepluk is. Hierdie ge-volge vul die·blanke in Suid-Afrika met die grootste wal-ging en vrees, en daarom is hy vasberade dat apartheid of afsonderlike ontwikkeling moet slaag. Die nie.-blanke .na-si·onalisme is soos in die res van die wereld ook besig om in Suid-Afrika te ontwaak . . Die blanke besef dat in

hi~rdie ontwaking opgeiluit le9 die drange tot

selfbe-heer en selfbesk.ikking, en da t di t nie deur · onderhorig-heid of integrasie bevredig sal word nie. Geleentheid

( 1) Sabra-Nuusbrief9 NO. 11, Jan. 19531 par. 293

Ibid., par. 7,7 ·

(2) Die Burger, 17.12.1955. (Toespraak van die Eerste Minister op Pietermaritzburg 16.12.1955.)

(3) Die Burger9 15.9.1954. (Toespraak Min. J. G. Strydom)

( 4) Die Transva1er 9 18 •. 1.19 56 ( Toespraalr Minister J. G. Strydom.)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voortsetter van 'n Dietse tradiesie van Calvinistiese digkuns in Suid-Afri.ka, het hy hier, volgens eie deurskou- ingsvermoe, volgens die geestesgeaardheid van die

FIGDUR 6.25 DKHDROGR!H VAH BKTKKKNISVOLLE VERDKLERS TEH OPSIGTK YAH DIE BKLAMGRIKHEID YAK DIE BEHOEFTK AAH SK&amp;URITKIT {bv. sekuriteit oor per1anente pos). 25

Cradock se Kosterskole. !1aar dit is 'n tydperk van ver- engelsing l!Jaarin Skotse predikante en onderwysers die land ingevoer word.. Die vJoord van God is vir

is. 4) Benewens al hierdie struikelblokke was daar. ook 'n groat skaarste aan onderwysers. Lugtenburg: Geskiedenis van die onderwys in die S.A.. Hierdie onderwysers

Die oplossing van probleme deur diere dui baie duidelik daarop dat hierdie oplossing nie altyd die resultact van probeer-:fouteer is nie, maar dat daar in baie

Soos aangetoon is daar baie~ uiteenlopende, be- skouings in hierdie verband uitgespreek maar nie een van die op 'n diepgaande eksperimentele ondersoek gebaseer

‘De officier van justitie kan van een aanbieder van een commu- nicatiedienst of van degene die de beschikkingsmacht heeft over een geautomatiseerd werk, vorderen om onverwijld alle

Copper(II) complexes of &#34;polystyrene-bound DMAP&#34; : effect of chain loading on the catalytic activity in the oxidative coupling of 2,6-dimethylphenol.. Citation for