• No results found

Paternalisme van de herder ruimt het veld voor zelfbeschikkingsrecht

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Paternalisme van de herder ruimt het veld voor zelfbeschikkingsrecht"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lees later   

 1 26 april 2017

Paternalisme van de herder ruimt het veld voor zelfbeschikkingsrecht

Euthanasie mag voortaan bij Broeders van Liefde

Jean­Jacques De Gucht is Vlaams parlementslid namens Open Vld.

63 shares

Jean­Jacques De Gucht. ©Photo News

Tot voor kort leek het onwaarschijnlijk, maar de Belgische tak van de Broeders van Liefde gaf gisteren aan open te staan voor euthanasie binnen de eigen muren.

De “beschermwaardigheid van het leven”

is niet langer als absoluut maar wordt in de weegschaal gelegd met het

zelfbeschikkingsrecht van de patiënt. Dit is een voorzichtig positief signaal. De congregatie is een grote speler binnen het geestelijk gezondheidszorglandschap.

Meer patiënten kunnen mogelijk in de praktijk recht krijgen waar ze volgens de wet ook recht op hebben: het levenseinde van hun keuze wanneer voldaan aan de nodige voorwaarden.

(2)

SHARE    

Wat de beste zorg is voor een patiënt, is een vraag die zich enkel hoort te stellen tussen patiënt en arts

Ondanks de moedige stellinginname van Raf De Rycke, gedelegeerd bestuurder van de Broeders van Liefde, treed ik Wim Distelmans bij wanneer hij zegt af te willen wachten wat dit in de praktijk zal betekenen. Evenmin als we weten in welke mate de afwijzing van euthanasie in het verleden leidde tot palliatieve sedatie, weten we hoezeer deze “aha erlebnis”

vandaag in de praktijk bemoeilijkt zal worden. Het risico op tegenwerking komt echter vooral van elders.

René Stockman, de wereldwijde patroon van de Broeders van Liefde, liet al weten zich te verzetten tegen de beslissing.

Tussen de regels door valt te lezen dat de machtigste Belg in het Vaticaan verwacht van de raad van bestuur terug te komen op zijn beslissing. Hij kan daarbij op bijval rekenen van de Belgische bisschoppen.

ADVERTISING

inRead invented by Teads

(3)

Aartsbisschop Jozef de Kesel verdedigde vorig jaar nog het recht van een

zorginstelling om euthanasie te verbieden.

Ook Stockman zelf liet optekenen dat het verbod op euthanasie binnen zijn muren juridisch afdwingbaar is.

Wraakroepend

Dit is wraakroepend. Wat de beste zorg is voor een patiënt, is een vraag die zich enkel hoort te stellen tussen patiënt en arts. De wet betreffende euthanasie, de wet betreffende palliatieve zorg en de wet op de patiëntenrechten laten hier weinig twijfel over bestaan. Dat een Katholiek rusthuis vorig jaar veroordeeld werd omwille van de weigering van een euthanasie, is hierin een belangrijk precedent. Op de moeilijkste vraag van het leven, namelijk het einde ervan, hoort de burger en hij alleen een antwoord te formuleren. Niemand anders. Aan de arts de keuze of hij zijn patiënt verder helpt binnen de grenzen van de wet.

Maar ook deze grenzen van de wet zorgen vandaag nog steeds voor belemmeringen die leiden tot onaanvaardbare situaties.

Bestaande lacunes en eventuele

onduidelijkheden die misbruikt worden, plaatsen nog steeds een hypotheek op het individuele zelfbeschikkingsrecht. Een arts wordt niet expliciet verplicht een vraag om euthanasie door te verwijzen wanneer hij hier niet zelf op wenst in te gaan. 

De tijdslimiet van vijf jaar van een

wilsverklaring kan leiden tot schrijnende situaties bij oudere en minder mobiele mensen. De registratieplicht bij

euthanasie geldt niet voor palliatieve sedatie waardoor misbruiken mogelijk blijven door artsen in instellingen die voor god­de­vader spelen. Het beperkte

toepassingsgebied van de wilsverklaring tot een onomkeerbare coma, maakt dat patiënten die dementie vrezen te vroeg uit het leven stappen.

Voortschrijdende reflectie

Het zijn slechts enkele voorbeelden van mogelijke tekortkomingen waarover een grondig debat nodig is. Op elf mei ben ik van plan alvast net dat te doen tijdens een symposium met experts uit binnen­ en

(4)

buitenland. Vijftien jaar nadat euthanasie wettelijk mogelijk is gemaakt in ons land, is onze samenleving er meer dan ooit van overtuigd dat de eindelevenskeuze enkel het individu toekomt. De beslissing van de Belgische tak van de Broeders van Liefde om deze keuze alvast in theorie ook

binnen hun muren toe te staan, is hiervan hopelijk het meest recente bewijs. De Rycke beschreef het als “voortschrijdende reflectie”. 

Hopelijk zien weldra ook de laatste

relikwieën in dat het paternalisme van de herder plaats heeft geruimd voor het individuele zelfbeschikkingsrecht.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

ment kan beroepen' Ik zic maar een mogehjkheid, het derden- Kort gezegd zou dat hieiop neeikomcn dat een overeenkomst, beding gesloten tussen een aus en een patient, behalve aan

‘De arts die zaterdag werd opgepakt na de euthanasie op een 91-jarige patiënt, heeft te goeder trouw gehandeld’, zegt zijn raadsman.. Het parket verdenkt de Gentse

De patiënt kan in een wilsbeschikking zetten dat hij in bepaalde gevallen van geestelijke aftakeling euthanasie wenst, maar die wilsbeschikking moet hij om de vijf jaar vernieuwen

Ten slotte kan het snel duidelijk zijn dat, ondanks alle inspanningen, de patiënt (of het patiëntje) nooit een minimaal typisch menselijk leven zal leiden: zoals een sociale

Voor niet-strafbare euthanasie moet zijn voldaan aan de voorwaarde dat „een zorgvuldige beoordeling van de actuele toestand van de patiënt op basis van alle omstandigheden van

Als reactie op het actuele debat rond euthanasie benadrukt de Vlaamse Verpleegunie, de overkoepelende beroepsorganisatie voor verpleegkundigen, dat ze sinds twee jaar een

Dat een rechter een arts dwingt om bij een patiënt op palliatieve zorg een nieuwe behandeling te beginnen, is zeer uitzonderlijk en doet vragen rijzen of een arts nog in eer

‘In de eerste plaats willen we laten horen dat we tegen de uitbreiding van de euthanasiewet naar minderjarigen en dementerenden zijn.. Het is moeilijk om die stem te laten horen in