• No results found

Gevaren van de Gereformeerde Theologie 16/18: Conclusie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gevaren van de Gereformeerde Theologie 16/18: Conclusie"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

16/18: Conclusie

18-Delige zondagsschoolreeks: http://www.verhoevenmarc.be/reformed.htm

Bron: Middletown Bible Church, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/dangerso.htm

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling door M.V.

Niettegenstaande zijn vele sterke punten, dwaalt de gereformeerde theologie in een aantal erg cruci- ale gebieden. Haar extreme calvinisme dwingt haar tot een evangelie van enkel voor de uitverkore- nen. Haar dodelijke legalisme doordringt de hele leer over het christelijke leven en de heiliging.

Haar lering over wedergeboorte en reddend geloof neemt af van de zondaar zijn persoonlijke, God- gegeven verantwoordelijkheid om het evangelie te geloven. Haar benadrukking van Lordship Salva- tion corrumpeert en compliceert de evangelieboodschap door van de zondaar additionele handelin- gen van overgave en gehoorzaamheid te eisen om gered te worden. Dit doet afbreuk aan het een- voudige Evangelie van Gods genade dat Paulus predikte en verdedigde met zijn leven.

De gereformeerde theorie van ‘vicarious law-keeping’ (plaatsvervangend de wet houden) is een verdraaiing van de leer van rechtvaardiging, en de leer dat Christus onze zonden droeg eerder dan op het kruis is een ernstig verkeerd begrijpen van wat plaatsvond op het hout van Golgotha. Gelovi- gen onder de Mozeswet als levensregel plaatsen richt de focus op de berg Sinaï in plaats van op de berg Golgotha, en er wordt een onberekenbaar letsel toegebracht wanneer het kruis niet centraal staat in het christelijke leven.

Bovenop deze problemen, heeft de gereformeerde theologie de letterlijke, normale interpretatie van de Schrift verlaten wanneer het gaat over profetie in het algemeen en het millenniale bestuur van Christus in het bijzonder. Vele gereformeerden hebben het preterisme omarmd, een systeem van profetische interpretatie dat de profetische betekenis van honderden Schriftpassages heeft verwoest, en zo berooft ze de Kerk van haar ‘gezegende hoop’ en berooft ze Israël van haar beloofde konink- rijk. Wanneer de Kerk haar evangelistische ijver verliest wegens extreem calvinisme, en wanneer de Kerk ermee ophoudt uit te kijken naar de komst van de Heer wegens preteristische invloeden, dan zal dit onvermijdelijk resulteren in een droevige geestelijke toestand.

Laten we met een open Bijbel en met een arm en berouwvol hart, en met een houding van ontzag voor het geschreven Woord van God, doorgaan in die dingen die passend zijn voor een gezonde leer!

George Zeller

The Middletown Bible Church 349 East Street Middletown, CT 06457

Tel. (860) 346-0907

E-mail: http://www.middletownbiblechurch.org/email/emailus.htm

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zij zouden zeggen dat een persoon eeuwig leven moet hebben voordat hij kan geloven, omdat een persoon dood is in zijn zonden en niet bekwaam is om te geloven!. Zij leren dat

Het gaat om het gevaar van de leer die zegt dat de aspirant gelovige voor geloof enkel moet bidden, in plaats van gewoon te geloven in het kader van zijn eigen

Essentieel leert Lordship Salvation dat eenvoudige bekering en geloof in Jezus Christus niet genoeg is voor redding.. Er is nog iets

In contrast hiermee leert de Bijbel dat er verschillende oordelen zijn en twee opstandingen, gescheiden door duizend jaren.. Harry Bultema 1 (1884-1952) leidde

“Wanneer God ons vertelt, zo duidelijk als maar gezegd kan worden, dat Christus stierf voor elk mens dan willen mensen dit ontkennen, en daartoe verwerpen zij de duidelijke

De grote waarheden van de profetische Geschriften: de komst van de Heer voor Zijn heiligen (1 Thessalonicenzen 4:13-18), de grote verdrukking (Openbaring 4-19), de tweede komst

Gelovigen zijn vandaag niet onder de wet, niet als middel tot rechtvaardiging, noch als wetsre- gel, maar zij zijn gerechtvaardigd door genade en allen worden opgeroepen te wandelen

Hij was uiteraard altijd gehoorzaam aan Zijn Vader, maar het kan niet sterk genoeg benadrukt wor- den dat Zijn leven vóór het kruis - Zijn “actieve gehoorzaamheid”, zoals dat