• No results found

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gevaren van de Gereformeerde Theologie"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

4/18: Het gevaar van de leer dat Geloof uitsluitend een zaak van God is

Bron: Middletown Bible Church, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/dangerso.htm, Sterk bewerkt door M.V.

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)

Het gaat om het gevaar van de leer die zegt dat de aspirant gelovige voor geloof enkel moet bidden, in plaats van gewoon te geloven in het kader van zijn eigen verantwoordelijkheid.

John MacArthur houdt deze visie. Hij leert dat geloof uitsluitend de gave van God is en hij advi- seert dat de aspirant gelovige zou bidden tot God om het geloof te kunnen ontvangen:

“Geloof is een gave van God … het is permanent … het geloof dat God geeft verwekt gehoor- zaamheid … God geeft het aan u en Hij ondersteunt het … Moge God u een waar reddend ge- loof verlenen, een permanente gave die begint in nederigheid en gebrokenheid over zonde en eindigt in gehoorzaamheid tot gerechtigheid. Dat is waar geloof en het is een gave die enkel God kan geven, en als u ernaar verlangt, bid en vraag dan dat Hij het u mocht verlenen”

[Transcriptie van John MacArthur’s tape GC 90-21 die gaat over Lordship Salvation].

Merk nauwkeurig op wat MacArthur doet. Hij zegt de gelovige niet gewoon te geloven in de Heer Jezus Christus (Handelingen 16:31) maar te bidden en God te vragen om de gave van geloof. Dit is een scheeftrekking van wat de Bijbel leert.

Nu wordt er door gereformeerden en evangelischen in dit kader een heftige discussie gevoerd over Efeziërs 2:8-9: “Want uit genade bent u gered geworden, door het geloof en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen”.

Waar slaat het woordje “dat” op? Evangelischen zeggen dat het slaat op “gered”, maar gerefor- meerden menen dat het slaat op “geloof”. Maar in het Grieks kan het woordje “dat” zowel op “ge- red” als op “geloof” slaan. God gaat dus ultiem zowel over het “geloof” als over de “redding”, op- dat niemand zou roemen. Tegelijk echter blijft de eigen, zelfstandige verantwoordelijkheid van de mens om te geloven ongeschonden! Daarvoor moeten we dan andere Schriftplaatsen opnemen dan Efeziërs 2:8-9.

Beide zaken moeten geëerbiedigd worden: van menselijke kant gezien wordt de genade hem door geloof toegeëigend, maar van Gods kant wordt de genade ons door Hem verleend:

Johannes 1:12: “Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kin- deren van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven”.

Hier zien we:

1. Wij moeten Christus aannemen (onze verantwoordelijkheid)

2. Christus maakt ons tot kinderen van God (Gods voornemen vóór de tijden der eeuwen) Er zijn altijd twee luiken aan de redding: 1. Wij moeten geloven, en 2. Gods reddende actie. En toch is alles ultiem Gods werk, zowel het geloven als het redden.

Hier enkele teksten die zeggen dat alles Gods werk is:

Filippenzen 1:29; 2:13; 2 Timotheüs 1:9; Romeinen 9:15-16; Johannes 6:37a.

Hier enkele teksten over de verantwoordelijkheid van de mens:

Mattheüs 23:37; Johannes 5:40; Openbaring 22:17; Johannes 6:37b.

(2)

2

Dit lijkt voor velen onbegrijpelijk en tegenstrijdig te zijn, maar toch leert de Schrift dit als zuivere waarheid, en dat moeten we dan aannemen. Niemand hoort de verantwoordelijkheid van de mens te verdoezelen, en evenmin hoort niemand de Goddelijke hand in alles te veronachtzamen.

Ik verwijs nu verder naar een gedetailleerde studie “Wat is de Gave van God? - een studie van Efe- ziërs 2:8-9”: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Efeziers2_8.pdf ; en “De soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/God-vs-Mens-redding.pdf .

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Essentieel leert Lordship Salvation dat eenvoudige bekering en geloof in Jezus Christus niet genoeg is voor redding.. Er is nog iets

In contrast hiermee leert de Bijbel dat er verschillende oordelen zijn en twee opstandingen, gescheiden door duizend jaren.. Harry Bultema 1 (1884-1952) leidde

“Wanneer God ons vertelt, zo duidelijk als maar gezegd kan worden, dat Christus stierf voor elk mens dan willen mensen dit ontkennen, en daartoe verwerpen zij de duidelijke

De grote waarheden van de profetische Geschriften: de komst van de Heer voor Zijn heiligen (1 Thessalonicenzen 4:13-18), de grote verdrukking (Openbaring 4-19), de tweede komst

Gelovigen zijn vandaag niet onder de wet, niet als middel tot rechtvaardiging, noch als wetsre- gel, maar zij zijn gerechtvaardigd door genade en allen worden opgeroepen te wandelen

Hij was uiteraard altijd gehoorzaam aan Zijn Vader, maar het kan niet sterk genoeg benadrukt wor- den dat Zijn leven vóór het kruis - Zijn “actieve gehoorzaamheid”, zoals dat

De Brieven werden niet gegeven opdat wij Christus zouden kennen naar het vlees, maar opdat wij onze Grote Hogepriester zouden kennen, Die, Zijn volmaakt werk aan het kruis volbracht

Terwijl de meeste gereformeerden ons aanmoedigen met “blijf omhoog kijken”, heeft de dispensa- tionalist, die zich bewust is van zijn verheven positie, een beter woord: “BLIJF