• No results found

Gevaren van de Gereformeerde Theologie 6/18: Het gevaar van de leer dat de gelovige geen Oude Natuur heeft

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gevaren van de Gereformeerde Theologie 6/18: Het gevaar van de leer dat de gelovige geen Oude Natuur heeft"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

6/18: Het gevaar van de leer dat de gelovige geen Oude Natuur heeft

Bron: Middletown Bible Church, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/dangerso.htm

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling (een weinig bewerkt) door M.V.

Niet alle gereformeerden houden deze positie, maar velen wel, inbegrepen John MacArthur.

John MacArthur kan aanzien worden als een woordvoerder voor hen die deze positie houden, zoals gezien kan worden in volgende citaten:

“Redding is geen kwestie van verbetering of perfectie van wat eerder bestond. Het is een totale transformatie … Bij de nieuwe geboorte wordt een persoon ‘een nieuwe schepping : het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden’ (2 Korinthiërs 5:17). Het is niet gewoon dat hij iets nieuw ontvangt maar dat hij een nieuw iemand wordt … De nieuwe natuur wordt niet toege- voegd aan de oude natuur maar vervangt deze. De getransformeerde persoon is een compleet nieuwe ‘ik’. De bijbelse terminologie, dan, zegt niet dat een christen twee verschillende na- turen heeft. Hij heeft maar één natuur, de nieuwe natuur in Christus. Het oude ‘ik’ sterft en het nieuwe ‘ik’ leeft; ze bestaan niet naast elkaar. Het is geen overblijvende oude natuur maar het overblijvende kleed van zondig vlees waardoor christenen zondigen. De christen is één en- kele nieuwe persoon, een totaal nieuwe schepping, niet een geestelijke schizofreen … De gelovige is getransformeerd maar nog niet geheel volmaakt. Hij heeft inwonende zonde maar niet langer heersende zonde. Hij is niet langer de verdorven oude mens maar hij is nu een nieu- we mens, geschapen in gerechtigheid en heiligheid die wacht op volle redding” (The MacArthur New Testament Commentary-Ephesians, p. 164).

“Er werd veel geredetwist over de relatie van het oude ik en het nieuwe ik. Velen vinden dat bij de redding gelovigen een ‘nieuwe ik’ ontvangen maar ook het ‘oude ik’ behouden. Redding wordt dan een toevoeging, geen transformatie. Zo’n zienswijze, echter, is niet helemaal consis- tent met de bijbelse leer. Bij de redding wordt het ‘oude ik’ weggedaan. [Hij citeert dan 2 Korinthiërs 5:17 en Romeinen 6:6]. Redding is transformatie - het ‘oude ik’ is weg, vervangen door het ‘nieuwe ik’”. (The MacArthur New Testament Commentary–Colossians and Philemon, p. 148).

Zo’n zienswijze aanhangen heeft in de praktijk een erg significante consequentie. Als de gelovige enkel een nieuwe natuur in Christus heeft, dan zouden we moeten verwachten dat de gelovige op- merkelijk vrij van zonde is. Dan zouden we moeten verwachten dat de gelovige een levenskwaliteit vertoont die waarlijk uitzonderlijk is.

John MacArthur, bijvoorbeeld, leert het volgende:

1) Christenen zullen nooit beschaamd staan voor de rechterstoel van Christus. [Marks of a True Believer (Moody Press), p. 34, 37. Zie ook de commentaren in The MacArthur Study Bible on- der 1 John 2:28].

Maar zie 1 Johannes 2:28: “En nu, lieve kinderen, blijf in Hem, opdat wij vrijmoedigheid hebben, wanneer Hij geopenbaard zal worden, en niet door Hem beschaamd gemaakt wor- den bij Zijn komst”.

2) Christenen hebben altijd gemeenschap met God, en niets, zelfs niet zonde, kan deze gemeen- schap verbreken. [Confession of Sin, Moody Press, pages 12-14,55. Zie ook de commentaren in The MacArthur Study Bible onder 1 John 1:3];

Maar zie 1 Thessalonicenzen 5:19: “Blus de Geest niet uit”. En 1 Johannes 1:6: “Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen

(2)

2

wij en doen de waarheid niet”. Als wij, christenen, dan gemeenschap hebben met de “wer- ken der duisternis” (in Efeziërs 5:11 worden we daarvoor gewaarschuwd), dan zondigen we en dan is de gemeenschap verbroken tot we “onze zonden belijden” (1 Johannes 1:9).

3) Christenen zijn in het licht en kunnen niet wandelen in duisternis. [Confession of Sin, p. 28, 32, 33, 34 en Faith Works, p.167. Zie ook de commentaren in The MacArthur Study Bible onder 1 John 1:7].

Maar christenen worden vermaand in Efeziërs 5:8: “wandel als kinderen van het licht”. En in Efeziërs 5:11: “En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis”. Chris- tenen kunnen dus zondigen (1 Johannes 1:9-10).

4) Christenen hoeven hun zonden niet te belijden om vergeven te worden. [Confession of Sin, p.

48, 52, 55]. MacArthur faalt erin onderscheid te maken tussen de twee aspecten van vergiffenis.

Zie : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/vergiffenis-2-aspecten.pdf (in handige tabellen).

Maar zie 1 Johannes 1:9: “Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid”. En Psalm 51.

5) Christenen leven niet langer in slavernij aan zonde. [Faith Works, p. 117].

Maar zie Galaten 5:1: “Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten”.

Lees meer over de twee naturen van de christen:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/twee-naturen.pdf,

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/twee-naturen-Andrus.pdf, http://www.verhoevenmarc.be/PDF/twee-naturen2.pdf,

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/De-voortdurende-strijd.pdf, http://www.verhoevenmarc.be/PDF/De-Strijd.pdf

Over John MacArthur’s één natuur positie:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/MacArthur_een-natuur.pdf

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het gaat om het gevaar van de leer die zegt dat de aspirant gelovige voor geloof enkel moet bidden, in plaats van gewoon te geloven in het kader van zijn eigen

Essentieel leert Lordship Salvation dat eenvoudige bekering en geloof in Jezus Christus niet genoeg is voor redding.. Er is nog iets

In contrast hiermee leert de Bijbel dat er verschillende oordelen zijn en twee opstandingen, gescheiden door duizend jaren.. Harry Bultema 1 (1884-1952) leidde

“Wanneer God ons vertelt, zo duidelijk als maar gezegd kan worden, dat Christus stierf voor elk mens dan willen mensen dit ontkennen, en daartoe verwerpen zij de duidelijke

De grote waarheden van de profetische Geschriften: de komst van de Heer voor Zijn heiligen (1 Thessalonicenzen 4:13-18), de grote verdrukking (Openbaring 4-19), de tweede komst

Gelovigen zijn vandaag niet onder de wet, niet als middel tot rechtvaardiging, noch als wetsre- gel, maar zij zijn gerechtvaardigd door genade en allen worden opgeroepen te wandelen

Hij was uiteraard altijd gehoorzaam aan Zijn Vader, maar het kan niet sterk genoeg benadrukt wor- den dat Zijn leven vóór het kruis - Zijn “actieve gehoorzaamheid”, zoals dat

Hierna volgt een lijst van passages die leren dat onze Heer zijn boetdoenend werk van het dragen van onze zonden in Zijn eigen lichaam, plaatsvond in connectie met Zijn dood op