• No results found

Gevaren van de Gereformeerde Theologie 7/18: Het gevaar van het ontkennen van een letterlijk Duizendjarig Koninkrijk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gevaren van de Gereformeerde Theologie 7/18: Het gevaar van het ontkennen van een letterlijk Duizendjarig Koninkrijk"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

7/18: Het gevaar van het ontkennen van een letterlijk Duizendjarig Koninkrijk

Bron: Middletown Bible Church, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/dangerso.htm

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling door M.V.

De vroege hervormers hebben zich nooit geheel bevrijd van de allegorische methode van Origenes en van het kerk/koninkrijk-concept van Augustinus. De meeste gereformeerde theologen zijn nog steeds verstrikt en verlamd door deze benaderingen van het profetische woord. In tegenstelling hiermee staat de dispensationele benadering erop dat bijbelse profetieën geïnterpreteerd moeten worden in hun volle, voor de hand liggende, en normale betekenis.

Gereformeerde theologen leren ook een algemene opstanding aan het eind van dit tijdperk en ook een algemeen oordeel. Dit betekent dat alle mensen, gered en niet gered, worden opgewekt op de laatste dag en allen worden dan geoordeeld. In contrast hiermee leert de Bijbel dat er verschillende oordelen zijn en twee opstandingen, gescheiden door duizend jaren.

Harry Bultema1 (1884-1952) leidde Christelijk Gereformeerde kerken in Iowa en Michigan. Hij was een gereformeerd theoloog maar in zijn studie van de profetieën realiseerde hij dat de Bijbel, zowel in het Oude als het Nieuwe Testament, niet één algemene opstanding leert.

Hij publiceerde zijn bevindingen in zijn boek Maranatha, A Study of Unfulfilled Prophecy (NL:

Maranatha, eene studie over de onvervulde profetie). Dit boek werd heruitgegeven door Kregel Publications in 1985 (het werd oorspronkelijk gepubliceerd in de Nederlandse taal).

Zijn bespreking over de eerste opstanding toont veel inzicht en is meer gedetailleerd dan de meeste geschriften van dispensationalisten die dit onderwerp behandelen. Bultema heeft ook een fascine- rend hoofdstuk getiteld “From the Reformation to the Present” waar hij de mannen identificeert die chiliasten2 waren (of premillennialisten3), inbegrepen velen van de Gereformeerde gezindte.

Volgende studies begeleiden dit artikel:

1. Vergelijking en Contrast tussen Onze Huidige Wereld, het Millennium en de Eeuwige toe- stand: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/vergelijking-en-contrast.pdf.

2. De verschillen onderscheiden tussen de Twee Komsten van Christus, de Vijf Oordelen, en de Twee Opstandingen: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/dispensaties-h13.pdf (zondags- schoolartikel).

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

1 Zie http://www.bijbelsdenken.nl/id34.htm.

2 Chiliasme (v. Gr. chilias = duizendtal) of millenarisme, naam voor de verwachting van het in de Openbaring van Jo- hannes (hoofdstuk 20) beschreven Duizendjarig Rijk.

3 Het geloof in de nog toekomstige 1000-jarige regering van Christus, genoemd in Openbaring 20, en dat deze volgt op Christus’ wederkomst, en dat de kerk dan in de hemel en Israël het middelpunt op aarde zal zijn. Dit verschilt van A- millennialisme of Post-Millennialisme. Zie het schema: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Mill-Trib.pdf.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Essentieel leert Lordship Salvation dat eenvoudige bekering en geloof in Jezus Christus niet genoeg is voor redding.. Er is nog iets

“Wanneer God ons vertelt, zo duidelijk als maar gezegd kan worden, dat Christus stierf voor elk mens dan willen mensen dit ontkennen, en daartoe verwerpen zij de duidelijke

De grote waarheden van de profetische Geschriften: de komst van de Heer voor Zijn heiligen (1 Thessalonicenzen 4:13-18), de grote verdrukking (Openbaring 4-19), de tweede komst

Gelovigen zijn vandaag niet onder de wet, niet als middel tot rechtvaardiging, noch als wetsre- gel, maar zij zijn gerechtvaardigd door genade en allen worden opgeroepen te wandelen

Hij was uiteraard altijd gehoorzaam aan Zijn Vader, maar het kan niet sterk genoeg benadrukt wor- den dat Zijn leven vóór het kruis - Zijn “actieve gehoorzaamheid”, zoals dat

Hierna volgt een lijst van passages die leren dat onze Heer zijn boetdoenend werk van het dragen van onze zonden in Zijn eigen lichaam, plaatsvond in connectie met Zijn dood op

De Brieven werden niet gegeven opdat wij Christus zouden kennen naar het vlees, maar opdat wij onze Grote Hogepriester zouden kennen, Die, Zijn volmaakt werk aan het kruis volbracht

Terwijl de meeste gereformeerden ons aanmoedigen met “blijf omhoog kijken”, heeft de dispensa- tionalist, die zich bewust is van zijn verheven positie, een beter woord: “BLIJF