• No results found

Gevaren van de Gereformeerde Theologie 3/18: Het gevaar van de leer dat Wedergeboorte Geloof voorafgaat

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gevaren van de Gereformeerde Theologie 3/18: Het gevaar van de leer dat Wedergeboorte Geloof voorafgaat"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Gevaren van de Gereformeerde Theologie

3/18: Het gevaar van de leer dat Wedergeboorte Geloof voorafgaat

Bron: Middletown Bible Church, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/dangerso.htm

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling door M.V.

De leer van de algehele verdorvenheid van de mens werd door extreme calvinisten verdraaid, met als gevolg een fout begrip van ’s mensen bekwaamheid. De cipier in Filippi vroeg: “WAT MOET IK DOEN OM ZALIG TE WORDEN?” (Handelingen 16:30-31 en vgl. Handelingen 2:37-38). Als sommige extreme calvinisten in Paulus’ plaats zouden gestaan hebben, zouden ze geantwoord heb- ben: “Wat moet u doen om gered te worden? Niets! Absoluut niets! U bent geestelijk DOOD en totaal onbekwaam om op God te responderen totdat u wedergeboren bent!”

Extreme calvinisten leren dat wedergeboorte geloof moet voorafgaan, en dat een persoon moet we- dergeboren worden voordat hij kan geloven. Zij zouden zeggen dat een persoon eeuwig leven moet hebben voordat hij kan geloven, omdat een persoon dood is in zijn zonden en niet bekwaam is om te geloven. Zij leren dat geloof onmogelijk is los van wedergeboorte. Zo’n leer lijkt voor hen rede- lijk te zijn, op basis van het theologische systeem dat zij geadopteerd hebben. Maar “WAT ZEGT DE SCHRIFT?” (Romeinen 4:3).

De Bijbel leert duidelijk dit: GELOOF EN GIJ ZULT LEVEN! “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:

Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven” (Johannes 6:47). “Opdat ieder die in Hem gelooft, niet ver- loren gaat, maar eeuwig leven heeft” (Johannes 3:15). De extreme calvinist zegt: LEEF EN GIJ ZULT GELOVEN!

Merk op dat Johannes 1:12 niet zegt: “Maar allen die kinderen van God geworden zijn, hun heeft Hij macht gegeven Hem aan te nemen, namelijk zij die wedergeboren zijn”, maar wel: “Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven”.

Merk ook op wat Johannes 20:31 zegt: “opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam”. Hier staat niet: “opdat u, door te leven, het geloof zult hebben in Zijn Naam”. In zijn hope- loze toestand wordt de zondaar gezegd naar de Heer Jezus op te zien (in Hem te geloven) en te le- ven (Johannes 3:14-16)!

Laten we even aannemen dat wat de extreme calvinisten zeggen waar is. Als wedergeboorte geloof voorafgaat, wat moet de zondaar dan doen om wedergeboren te worden? De extreme calvinisten hebben dit nooit bevredigend beantwoord. Het antwoord van Shedd is typisch:

“Vermits de zondaar niet kan geloven wordt hem gezegd de volgende dingen te doen: (1) Lees en hoor het goddelijke Woord. (2) Geef ernstig toewijding van de geest aan de waarheid. (3) Bid voor de gave van de Heilige Geest voor overtuiging en wedergeboorte” [Zie W. G. T. Shedd, Dogmatic Theology, Vol. II, pp. 472, 512, 513].

Roy Aldrich’s antwoord hierop is scherpzinnig:

“Een leer van totale verdorvenheid die de mogelijkheid van geloof uitsluit moet ook de moge- lijkheden uitsluiten van “het woord lezen en horen’, ‘ernstige toewijding van de geest aan de goddelijke waarheid’, en ‘bidden om de gave van de Heilige Geest voor overtuiging en weder- geboorte’. De extreme calvinist handelt veeleer met een levend geestelijk lijk” [Roy L. Al- drich’s artikel wordt sterk aanbevolen. Het wordt gevonden in de juli 1965 uitgave van Biblio- theca Sacra en is getiteld: “The Gift of God” (pag. 248–253)].

(2)

2

De tragedie van deze positie is dat dit het evangelie verdraait. De zondaar wordt gezegd dat de voorwaarde voor redding gelegen is in gebed in plaats van geloof. Dit staat haaks op Handelingen 16:31, zoals hierboven aangehaald. De zondaar wordt niet gezegd te bidden voor overtuiging en voor wedergeboorte. De zondaar wordt gezegd te geloven in de Heer Jezus Christus.

Sommige gereformeerde mannen, inbegrepen R. C. Sproul, leren zelfs dat een persoon kan weder- geboren zijn als klein kind, en pas jaren later tot geloof kan komen. Voor een meer gedetailleerde analyse hierover, zie: http://www.middletownbiblechurch.org/reformed/regenera.htm.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De grote waarheden van de profetische Geschriften: de komst van de Heer voor Zijn heiligen (1 Thessalonicenzen 4:13-18), de grote verdrukking (Openbaring 4-19), de tweede komst

Gelovigen zijn vandaag niet onder de wet, niet als middel tot rechtvaardiging, noch als wetsre- gel, maar zij zijn gerechtvaardigd door genade en allen worden opgeroepen te wandelen

Hij was uiteraard altijd gehoorzaam aan Zijn Vader, maar het kan niet sterk genoeg benadrukt wor- den dat Zijn leven vóór het kruis - Zijn “actieve gehoorzaamheid”, zoals dat

Hierna volgt een lijst van passages die leren dat onze Heer zijn boetdoenend werk van het dragen van onze zonden in Zijn eigen lichaam, plaatsvond in connectie met Zijn dood op

De Brieven werden niet gegeven opdat wij Christus zouden kennen naar het vlees, maar opdat wij onze Grote Hogepriester zouden kennen, Die, Zijn volmaakt werk aan het kruis volbracht

Terwijl de meeste gereformeerden ons aanmoedigen met “blijf omhoog kijken”, heeft de dispensa- tionalist, die zich bewust is van zijn verheven positie, een beter woord: “BLIJF

Vele gereformeerden hebben het preterisme omarmd, een systeem van profetische interpretatie dat de profetische betekenis van honderden Schriftpassages heeft verwoest, en zo berooft

Preterisme is de leer, heel gewoon in gereformeerde kringen, dat de meeste profetieën (in het bij- zonder die profetieën die te maken hebben met de grote verdrukking en de komst