• No results found

Bibliotheek Academie voor Beeldende Vorming : Aanwinstenlijst 2014, nr 4 (9 mei 7 november 2014)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bibliotheek Academie voor Beeldende Vorming : Aanwinstenlijst 2014, nr 4 (9 mei 7 november 2014)"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 1 van 7

Kunsteducatie, Onderwijs

The museum as a workshop / introduction by Edwin Jacobs ; editor Edwin Jacobs ; texts by Lorenzo Benedetti ...[et al.]; translator David McKay, Daria Kassovsky (Ronit Eden) ; English editor Jane Bemont. - Utrecht : Metropolis M Books, 2014. - 64 p.

Trefwoorden: Kunstzinnige vorming, Esthetische vorming, Musea,

Samenvatting: While some museums are expanding their exhibition programmes, or choose to collaborate with institutions with different expertise than their own, the Centraal Museum is investing in a programme which centres on the relations between the artists and the public. In The Museum as Workshop, the museum is more a place for production than a place for reflection. Artists work on location in the museum, and visitors have the opportunity to experience art in a different, much more active way.

The purpose of this reader is to bring this workshop model into discussion from a broader perspective. What sense does it make for a museum to strive to achieve a participatory experience of art?

Plaatscode: 433.3 Muse

Dialogic Learning : Shifting Perspectives to Learning, Instruction, and Teaching / Edited by Jos van der Linden and Peter Renshaw. - Dordrecht/Boston/London : Kluwer Academic Publishers, 2004. - viii, 263 p. : ill., tab.

Trefwoorden: Didactiek, Leerprocessen, Lesgeven Plaatscode: 450.4 Dial

Klaar voor de 21e eeuw : vaardigheden voor een veranderende wereld / Robert J.

Marzano & Tammy Heflebower ; vert. [uit het Engels]: Frans Collignon ; Nederlandse bew.: Jack Duerings, Dook Kopmels, Joost Maarschalkerweerd ; ill. Mindmaps: Eerste Hulp Bij Design. - Rotterdam : Bazalt Educatieve Uitgaven, 2013. - 224 p. : tabellen, grafieken

Trefwoorden: Onderwijskunde, Didactiek, Onderwijsonderzoek, Onderwijsvernieuwing

Samenvatting: Een beschrijving van de uit onderzoek gebleken benodigde vaardigheden voor de veranderende wereld en toelichting daarop. In Klaar voor de 21e eeuw wordt een leermodel aangeboden, dat zich richt op de in deze tijd

onontbeerlijke cognitieve vaardigheden (dat zijn eigenschappen die de leerling nodig heeft bij zijn studie) en conatieve vaardigheden (eigenschappen die de leerling nodig heeft in de omgang met anderen).

Plaatscode: 450.4 Marz

Wat werkt in de klas : research in actie / [Robert J. Marzano, Debra J. Pickering & Jane E.

Pollock ; redactie: Bazalt ; eindredactie: Dortie Mijs ... et al.; vertaling uit het Engels:

Concorde Group]. - Vlissingen : Bazalt, 2013. - 164 p. : tabellen, grafieken

Trefwoorden: Didactiek, Onderwijskunde, Onderwijsvernieuwing, Onderwijsonderzoek Samenvatting: In dit boek worden n.a.v. uitgebreid onderzoek negen typen didactische aanpak behandeld, die het leren van leerlingen op een hoger niveau brengen

Plaatscode: 450.4 Wat

[Thema: Muziekeducatie : de relatie tussen onderzoek en praktijk] / Auteurs: Anouke Bakx...[et al.]; kernredactie: Marjo van Hoorn, Folkert Haanstra en Adri de Vugt. - Utrecht : LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst), 2014. - 107 p. : tab., graf. – (Cultuur + Educatie ; 39)

Trefwoorden: Kunsteducatie, Cultuureducatie, Onderzoek, Muziekonderwijs

Samenvatting: In hoeverre kan onderzoek bijdragen aan beter muziekonderwijs? Hoe leert een muziekdocent beginnende leerlingen vaardigheden aan, en hoe past hij zijn ondersteuning aan aan het niveau van de leerlingen? Hoe kunnen door doelgerichte ingrepen de groepsleerkracht een actievere centrale rol krijgen?

Plaatscode: 456.7 Cult

(2)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 2 van 7

Kunst van het afbeelden : een overzicht van de visuele taal / Joan B. Vert. - Delft : Eburon, 2014. - xiii, 430 p. : ill.

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Waarneming, Beeldende vorming, Visuele communicatie

Samenvatting: Een samenhangende en overzichtelijke theorie over afbeeldingen, niet alleen gezien vanuit de kunst en de filosofie, maar ook vanuit een pedagogisch didactische invalshoek en die van de cognitieve psychologie.

Plaatscode: 456.7 Vert

Cultuurgeschiedenis : een handboek / Karel Vanhaesebrouck. - Brussel : ASP nv (Academic and Scientific Publishers nv), 2014. - 167 p.

Trefwoorden: Hoger onderwijs, Lesbrieven, Cultuurgeschiedenis

Samenvatting: Van de achterflap: "(...) een didactisch instrument dat zich richt op beginnende studenten in het hoger onderwijs (kunsten, geesteswetenschappen, journalistiek e.a.). Elk hoofdstuk levert basismateriaal voor een hoorcollege van 2 uur op inleidend niveau."

Plaatscode: 489 Vanh

Beeldende Kunst algemeen

Musea, tentoonstellingen

Exhibition / edited by Lucy Steeds. - London : Whitechapel Art Gallery, 2014. - 238 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Tentoonstellen, Musea

Samenvatting: This anthology provides a multivocal critique of the exhibition of

contemporary art, bringing together the writings of artists, curators, and theorists. Collectively these diverse perspectives are united by the notion that although the focus for modernist discussion was individual works of art, it is the exhibition that is the prime cultural carrier of

contemporaneity. The texts encompass exhibition design and form; exhibitions that are object-based, live, or discursive; projects that no longer rely on a physical space to be visited in person; artists’ responses to being curated and their reflections on the potential of acting curatorially. Set against the rise of the curator as an influential force in the contemporary art world, this volume underlines the crucial role of artists in questioning and shaping the phenomenon of the exhibition

Plaatscode: 700.4 Exhi

Kunstbeschouwing, esthetiek, kunstkritiek

De handgezaagde ziel : over de terugkeer van de ambachtelijkheid in de kunst en omstreken / Cornel Bierens ; redactie: Mirjam Beerman, Domeniek Ruyters, Steven van Teeseling ; eindredactie:

Domeniek Ruyters. - Amsterdam : Mondriaan Fonds, 2013. - 107 p.

Trefwoorden: Kunstfilosofie

Samenvatting: Van de achterflap: Essay over de terugkeer van de ambachtelijkheid in de kunst.

Bierens constateert dat er weer gouden tijden aanbreken voor de ambachtelijkheid. De terugkerende interesse voor oude technieken staat niet op zichzelf maar gaat samen met de omarming van nieuwe middelen als de 3D printer, waardoor het mogelijk is geworden om vrijwel alles zelf te maken. De digitale revolutie ontstijgt het virtuele stadium en stelt ons in staat om ook weer fysiek grip te krijgen op de dingen. Bierens analyseert hoe het ambacht wordt verlost van het stoffige imago dat het kreeg in de twintigste eeuw. Hij onderzoekt aan de hand van de kunsttheorie de gespannen verhouding tussen het technisch kunnen van de kunstenaar en 'de heiligverklaring van ideeën en theorieën'. Misschien is het verschil tussen idee en ambacht wel helemaal niet zo groot als we altijd denken. Misschien is het belangrijkste verschil wel tijd: hoe mooi kan het zijn als kunstenaars van ideeën uitgaan die ze in het werk zelf, puur door de duur van het

maakproces, ook weer overstijgen.

Plaatscode: 700.6 Bier

(3)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 3 van 7

Memory / edited by Ian Farr. - London : Whitechapel Art Gallery, 2012. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunstfilosofie

Samenvatting: This anthology investigates the turn in art not only towards archives and histories, the relics of modernities past, but toward the phenomena, in themselves, of

"haunting" and the activation of memory. It looks at a wide array of artistic relationships to memory association, repetition and reappearance, as well as forms of "active" forgetting. Its discussions encompass artworks from the late 1940s onward, ranging from reperformances such as Marina Abramovic's " Seven Easy Pieces" (embodied resurrections of decades-removed performance pieces by her contemporaries) to the inanimate trace of "memory" Robert Morris assigns to his free-form felt pieces, which "forget" in their present configurations their previous slides and falls. Contextualizing memory's role in visual theory and aesthetic politics - from Marcel Proust's optics to Bernard Stiegler's analysis of memory's

"industrialization" - this collection also surveys the diversity of situations and registers in which contemporary artists explore memory.

Plaatscode: 700.6 Memo

Nature / edited by Jeffrey Kastner. - London : Whitechapel Art Gallery, 2012. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunstfilosofie, Kunst, Land art

Samenvatting: Nature, as both subject and object, has repeatedly been rejected and reclaimed by artists over the last half century. With the dislocation of disciplinary boundaries in visual culture, art that is engaged with nature has also forged connections with a new range of scientific, historical and philosophical ideas. Developing technologies make our

interventions into natural systems both increasingly refined and profound. And advances in biological and telecommunication technology continually modify the way we 'present' ourselves. So too are artistic

representations of nature (human and otherwise) being transformed. This anthology addresses these issues by considering how the rise of transdisciplinary practices in the postwar era allowed for new kinds of artistic engagement with nature. These include the post-minimalist inscriptions associated with Land art;

environmentally engaged practices designed to propose novel forms of stewardship; and more recent projects concerned with relationships between the most subtle and minute components of life and the large-scale

appearance of the world. These problematize and unsettle the most basic operations of 'natural' personhood and identity.

Including a wide range of writings by and about artists, juxtaposed with influential texts from diverse theoretical bases, this collection provides an overview of the eclectic scientific and philosophical sources that inform contemporary art's investigations of nature.

Plaatscode: 700.6 Natu

Object / edited by Antony Hudek. - London : Whitechapel Art Gallery, 2014. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunsttheorie

Samenvatting: Artists increasingly refer to “post-object-based" work while theorists engage with material artifacts in culture. A focus on “object-based" learning treats objects as vectors for dialogue across disciplines. Virtual imaging enables the object to be abstracted or

circumvented, while immaterial forms of labor challenge materialist theories. This anthology surveys such reappraisals of what constitutes the “objectness" of production, with art as its focus. Among the topics it examines are the relation of the object to subjectivity; distinctions between objects and things; the significance of the object’s transition from inert mass to tool or artifact; and the meanings of the everyday in the found object, repetition in the replicated or multiple object, loss in the absent object, and

abjection in the formless or degraded object. It also explores artistic positions that are anti-object; theories of the experimental, liminal or mental object; and the role of objects in performance. The object becomes a prism through which to reread contemporary art and better understand its recent past.

Plaatscode: 700.6 Obje

(4)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 4 van 7

Ruins / edited by Brian Dillon. - London : Whitechapel Art Gallery, 2011. - 237 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Vergankelijkheid, Kunst, Steden

Samenvatting: The 'ruins' of the modern era are the landmarks of recent art's turn toward site and situation, history and memory. The abiding interest of artists in ruination and decay has led in particular to the concept of the modern ruin - an ambiguous site of artistic and architectural modernism, personal and collective memories, and the cultural afterlife of eras such as those of state communism and colonialism. Contemporary art's explorations of the ruin can evoke on the one hand diverse experiences of nostalgia and on the other a ceaselessly

renewed encounter with catastrophes of the recent past and apprehensions of the future. For every relic of a harmonious era or utopian dream stands another recalling industrial decline, environmental disaster, and the depredations of war.This anthology provides a comprehensive survey of the contemporary ruin in cultural discourse, aesthetics, and artistic practice

Plaatscode: 700.6 Ruin

Sound / Edited by Caleb Kelly. - London : Whitechapel Art Gallery, 2011. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunstfilosofie

Samenvatting: The "sonic turn" in recent art reflects a wider cultural awareness that sight no longer dominates our perception or understanding of contemporary reality. This sourcebook provides, through original critical writings and artists' statements, a genealogy of sonic pathways into the arts, philosophical reflections on the meanings of noise and silence, dialogues between art and music, investigations of the role of listening and acoustic space, and a comprehensive survey of sound works by international artists from the avant-garde era to the present.

Plaatscode: 700.6 Soun

Time / edited by Amelia Groom. - London : Whitechapel Art Gallery, 2013. - 237 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing

Samenvatting: This anthology contextualizes art that proposes alternatives to the models of linear time that have underpinned both capitalism and progressive modernity.

Contemporary art has explored such diverse registers of temporality as "wasting and waiting;

regression and repetition; déjà vu and seriality; unrealized possibility and idleness; non- consummation and counter-productivity; the belated and the premature; the disjointed and

the out-of-synch - all of which go against sequentialist time and index slips in chronological experience. "While theorists such as Giorgio Agamben and Mieke Bal have proposed "polychronic", "heterochronic" or "anachronic"

readings of history, artists have opened up the field of time to the extent that the very notion of the contemporary is brought into question.

Plaatscode: 700.6 Time

Kunst en maatschappij

Community Arts Dialogen / Eugène van Erven; [eindredactie: Margreet Bouwman, Margreet Zwart; afbeeldingen: Nienke Berghuis ...et al.]. - [Utrecht] : Vrede van Utrecht, 2013. - 152 p. : ill.

Trefwoorden: Kunst en maatschappij, Kunst in de openbare ruimte, Community art, Kunstkritiek

Samenvatting: Een onderzoek in samenspraak met kunstenaars en deelnemers naar hoe de verschillende projecten in de periode van 2006-2013 verliepen en wat de impact is op langere termijn

Plaatscode: 700.7 Erve

(5)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 5 van 7

Sexuality / edited by Amelia Jones. - London : Whitechapel Art Gallery, 2014. - 238 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunst en maatschappij

Samenvatting: It has been argued, most notably in psychoanalytic and modernist art discourse, that the production of works of art is fundamentally driven by sexual desire. It has been further argued, particularly since the early 1970s, that sexual drives and desires also condition the distribution, display and reception of art.This anthology traces how and why this identification of art with sexual expression or repression arose and how the terms have shifted

in tandem with artistic and theoretical debates, from the era of the rights movements to the present. Among the subjects it discusses are abjection and the "informe", or formless; pornography and the obscene; the

performativity of gender and sexuality; and the role of sexuality in forging radical art or curatorial practices in response to such issues as state-sponsored repression and anti-feminism in the broader social realm.

Plaatscode: 700.7 Sexu

Situation / edited by Claire Doherty. - London : Whitechapel Art Gallery, 2009. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunstbeschouwing, Kunst en maatschappij, Kunstenaars en musea, Kunst in de openbare ruimte

Samenvatting: A unique set of conditions produced in both space and time and ranging across material, social, political and economic relations, Situation is now a key concept in 21st- century art. This anthology traces its evolution from the 1960s emergence of site-specific art to its divergent implications in the global era. Among the topics surveyed are the limits of site; the role of the artist as ethnographer or fieldworker; the relation between action and public space; the meaning of place and locality; and the crucial role of the curator in new situation-specific art.

Plaatscode: 700.7 Situ

Kunstopleiding en beroep

Offside Effect : Academy as Exhibition : 1st Tblilisi Triennial / [editor Henk Slager ; final editor Annette W. Balkema]. - Utrecht : Metropolis M Books, 2013. - 96 p. : ill.

Trefwoorden: Kunstonderwijs, Tbilisi Triennial, Beroepspraktijk, Kunsteducatie Plaatscode: 700.81 Offs

Networks / edited by Lars Bang Larsen. - London : Whitechapel Art Gallery, 2014. - 236 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Beroepspraktijk, Internet, Kunst en maatschappij, Kunstenaars

Samenvatting: The dawn of the electronic media age in the 1960s began a cultural shift from the modernist grid and its determination of projection and representation to the fluid structures and circuits of the network, presenting art with new challenges and possibilities. This anthology considers art at the center of network theory, from the 1960s to the present.Artists have used the “space of flows" as a basis for creating utopian scenarios, absurd yet functional propositions or holistic planetary visions. Others have explored the economies of reciprocity and the ethics of generosity, in works that address changed conditions of codependence and new sites of social negotiation. The

“infra-power" of the network has been a departure point for self-organized counterculture and the creation of new types of agency. And a “poetics of connectivity" runs through a diverse range of work that addresses the social and material complexity of networks through physical structures and ambient installation, the mapping of the Internet, or the development of robots and software that take on the functions of artist or curator.

Plaatscode: 700.82 Netw

Studio / edited by Jens Hoffmann. - London : Whitechapel Art Gallery, 2012. - 238 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Beroepspraktijk, Kunstenaars

Samenvatting: With the emergence of conceptual art in the mid-1960s, the traditional notion of the studio became at least partly obsolete. Other sites emerged for the generation of art, leading to the idea of "post-studio practice." But the studio never went away; it was

(6)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 6 van 7

continually reinvented in response to new realities. This collection, expanding on current critical interest in issues of production and situation, looks at the evolution of studio - and "post-studio" - practice over the last half century. In recent decades many artists have turned their studios into offices from which they organize a

multiplicity of operations and interactions. Others use the studio as a quasi-exhibition space, or work on a laptop computer - mobile, flexible, and ready to follow the next commission.

Plaatscode: 700.82 Stud

Kunstgeschiedenis; kleurenleer

Kleur in beeld / [redactie Jan Brand, Anne van der Zwaag ; auteurs Luis Barragán ... et al. ; vertaling: Arjen Mulder ... et al.]. - Arnhem : ArtEZ Press, 2011. - 319 p. : ill.

Trefwoorden: Kleuren, Kleurenleer, Kunst

Samenvatting: Artikelen en essays over kleurgebruik en de betekenis van kleur in o.a. design, architectuur, kunst, film en fotografie, alsmede in mode, eetcultuur en religie, geïllustreerd met veel foto's.

Plaatscode: 701.3 Kleu

Kunstgeschiedenis algemeen; 20

e

eeuw-21

e

eeuw

Geçmis ve gelecek = Past and future / Sergi küratörü/exhibition curator: Levent Çalikoglu; Katalog

editör/catalogue editor: Esin Eskinat; Çeviri/translation: Ceyda Eldem ...[et al.]. - Istanbul : Istanbul Modern, [2013]. - 323 p. : ill.

Trefwoorden: Beeldende kunst, Tentoonstellingscatalogi, Collectiecatalogi Plaatscode: 705.8 Past

In opdracht : zestig jaar percentageregeling beeldende kunst bij rijksgebouwen / Hans van den Ban ... [et al. ; redactie: Hans van den Ban ... et al. ; tekstredactie: Marieke van

Giersbergen ; vertaling: Bookmakers]. - Amsterdam : SUN, 2011. - 510 p. : ill.

Trefwoorden: Beeldende kunst Plaatscode: 705.8 In

Market / edited by Natasha Degen. - London : Whitechapel Art Gallery, 2013. - 239 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Kunsthandel, Kunst en maatschappij, Mecenaat, Kunstbemiddelaars

Samenvatting: The sway of transnational markets over all aspects of contemporary culture has transformed the environment of recent art, blurring the previously discrete realms of price and value, capital and creativity.

Artists in turn have responded, not only critically but imaginatively, to the many issues this raises, such as the treatment of artworks as analogous to capital goods, the assertion that art's value is best measured by the market, or the notion that art and money share an internal logic.

Critical artists have investigated the market's pressures on creative democracy, its ubiquity, vulgarity and fetishizing force, while others have embraced the creative possibilities it offers.

And for a decade curators and theorists have speculated on the implications of this new symbiosis between art and money, cultural and economic value. Drawing on a wide range of interdisciplinary sources, this anthology traces the historic origins of these debates in different versions of modernism and surveys the relationship between art, value and price.

Plaatscode: 705.8 Mark

Unveiled : new art from the Middle East / [foreword: Lisa Farjam]. - London : Booth- Clibborn Editions, 2009. - [206 ongenumm. blz.] : ill.

Trefwoorden: Beeldende kunst

Samenvatting: With works from: Diana Al-Hadid, Halim Al-Karim, Ahmed Alsoudani, Nadia Ayari, Kader Attia, Ali Banisadr, Shirin Fakhim, Shadi Ghadirian, Barbad Golshiri, Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh, Khaled Hafez, Wafa Hourani, Hayv Kahraman, Jeffar Khaldi, Laleh Khorramian, Farsad Labbauf, Tala Madani, Ahmad Morshedloo, Sara Rahbar, Marwan Rechmaoui

Plaatscode: 705.9 Unve

(7)

(9 mei – 7 november 2014)

10-11-2014 Pagina 7 van 7

Wild Art / David Carrier, Joachim Pissarro ; vertaling [uit het Engels]: Dominique van der Lingen, Michiel Gussen en Johan de Bakker ; bewerking: Gerard M.L. Harmans. - Houten : Terra Lannoo, 2014. - 463 p. : ill.

Trefwoorden: Beeldende kunst Plaatscode: 705.9 Wild

Installation Art Now / Text edited by Gingko Press; preface Daan Roosegaarde. - Berkeley, CA : Gingko Press, 2013. - 240 p : ill.

Trefwoorden: Installaties, Beeldende kunst, Lichtkunst Plaatscode: 708.4 Inst

Beeldhouwkunst

De onverwachte stadstoepassing / een kunstproject van Matthijs Bosman en Floris Schiferli; [documentaire door Fred Budas en Lesha Bosman]. - [Den Bosch] , 2013. - 27 min. documentaire + geluidloze clips

Trefwoorden: Kunst in de openbare ruimte, Steden, Community art, Beeldhouwkunst Persoonstrefw. : Bosman, Matthijs ; Schiferli, Floris

Samenvatting: De makers analyseerden de stadswijk Kruiskamp in Den Bosch en ontdekten dat er iets aan ontbrak. De twee mobiele gebouwen die zij vervolgens ontwikkelden, zijn al veelvuldig ingezet. Ze blijken een onmisbaar verrassingselement van deze wijk te kunnen faciliteren: het stedelijke avontuur.

Plaatscode: DVD 0242

Schilderkunst

Michaël Borremans : As sweet as it gets / Redactie Jeffrey Grove; inleidend essay en interview Jeffrey Grove; met bijdragen van Michaël Amy [...et al.]. - Ostfildern : Hatje Cantz, 2014. - 303 p. : ill.

Trefwoorden: Schilderkunst, Tekenkunst, Videokunst, Tentoonstellingscatalogi Persoonstrefw. : Borremans, Michaël

Plaatscode: Mich BORRE Mic

Vormgeving

Printing things : Visions and Essentials for 3D Printing / Edited by Claire Warnier, Dries Verbruggen, Sven Ehmann, Robert Klanten. - Berlin : Gestalten, 2014. - 256 p. : ill.

Trefwoorden: Vormgeving, Technieken, 3D printen

Samenvatting: The book not only provides an overview of machines, tools, and processes, but also showcases trendsetting designers and their projects.

Plaatscode: 770.6 Prin

Muziek-dans-toneel-film

Dance / edited by André Lepecki. - London : Whitechapel Art Gallery, 2012. - 238 p. - (Documents of Contemporary Art)

Trefwoorden: Dans, Kunstbeschouwing, Kunstfilosofie

Samenvatting: This collection surveys the choreographic turn in the artistic imagination from the 1950s onwards, and in doing so outlines the philosophies of movement instrumental to the development of experimental dance. By introducing and discussing the concepts of

embodiment and corporeality, choreopolitics, and the notion of dance in an expanded field, 'Dance' establishes the aesthetics and politics of dance as a major impetus in contemporary culture. It offers testimonies and writings by influential visual artists whose work has taken inspiration from dance and choreography. Artists surveyed include Marina Abramovic, Pina Bausch, Trisha Brown, John Cage, Bruno Freire, Denorah Hay, Tatsumi Hijikata, Robert Rauschenberg, Tino Sehgal, et.al.

Plaatscode: 790 Danc

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De academie verbindt er zich toe om, bij iedere activiteit waarbij op de één of andere manier gebruik wordt gemaakt van werken van leerlingen, de naam van de leerling te vermelden

Realiseer een veilige online omgeving waarbij gegevens kunnen worden gedeeld en zorg voor een automatische back-up Onderzoek of en hoe gebruik gemaakt kan worden van digitaal

Kortrijk wil ,met de kandidatuur culturele hoofdstad van Europa, de realisatie van een kunst- en tentoonstellingssite in de Groeningeabdij en de verdere uitbouw van het museum

Mocht het kunstwerk afwijken van wat werd verwacht op basis van het definitief ontwerp, zal de opdracht- gever - in overleg met de adviseur beeldende kunst - aanwijzingen geven

In de meerjarenbegroting is per jaar aangegeven wat de kosten voor jaarlijks regulier onderhoud zijn en ook wat er aan periodiek onderhoud nodig is. Natuurlijk kan er per jaar

 De opmaak van een jaarplan in relatie tot het leerplan voor de ateliers beeldhouwkunst, keramiek en tekenkunst in de hogere graad. Wat betreft het

Ik ben zelf best voorstander van quota, omdat we eigenlijk 2000 jaar aan (kunst)geschie- denis moeten herzien en uit- breiden en dat gebeurt niet overnight. Ik denk daarom dat

VINCENT was zich dit alles wel bewust; reeds in zijn Hollandschen tijd schrijft hij: „ik wil dingen maken, die sommige menschen treffen, ik wil dat men van mijn