Tilburg University
[Review of the book Theology and Philosophy. Faith and Reason, O. Crisp, G. D’Costa, M. Davies, P. Hampson (eds.), 2013]
Jonkers, Peter
Published in:
Tijdschrift voor Theologie
Publication date: 2016
Document Version Peer reviewed version
Link to publication in Tilburg University Research Portal
Citation for published version (APA):
Jonkers, P. (2016). [Review of the book Theology and Philosophy. Faith and Reason, O. Crisp, G. D’Costa, M. Davies, P. Hampson (eds.), 2013]. Tijdschrift voor Theologie, 56(1), 98.
General rights
Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain
• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal
Take down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.
O. Crisp, G. D’Costa, M. Davies, P. Hampson (eds.), Theology and Philosophy. Faith and Reason. London: Bloomsbury, 2013, 227 p.
In onze tijd staan de waarheidsclaims van de religie en de theologie onder druk, en dit zowel vanuit de (exacte) wetenschappen, die stellen dat theologie en religie zich moeten onderwerpen aan het paradigma van de wetenschappelijke rationaliteit, als vanuit het publieke debat, waarin de overtuiging heerst dat iedere aanspraak op religieuze waarheid haaks staat op het pluralistisch karakter van de samenleving. Tegen die achtergrond kan de filosofie voor de theologie een
belangrijke ‘dienstmaagd’ zijn om het gesprek met wetenschap en samenleving te voeren. Dit boek wil een voorbereiding daartoe bieden; de planning is dat het gevolgd wordt door een tweede volume, waarin de christenen het gesprek met de diverse intellectuele disciplines rechtstreeks aangaan.
Het eerste deel van dit boek biedt een overzicht van de belangrijkste traditionele posities in het debat over de verhouding tussen geloven en weten, vanaf de Griekse kerkvaders tot de vroege moderniteit. Interessant is dat de auteurs hierin de standpunten en argumentaties van diverse
christelijke denominaties (katholiek, Grieks-orthodox, Luthers, Calvinistisch en Anglicaans) over de verhouding tussen geloof en rede laten zien. Het tweede deel gaat uit van een systematische
vraagstelling, namelijk welke filosofie als dienstmaagd voor de theologie kan dienen. Diverse vroegere en hedendaagse paradigma’s van de verhouding geloof-rede worden daarin kritisch besproken vanuit de vraag naar hun vruchtbaarheid voor het hedendaagse debat. Achtereenvolgens komen het augustiniaanse, het thomistische, het kantiaanse, het hegeliaanse, het marxistische, het existentialistische, het analytische en het postmoderne paradigma aan bod, evenals de inbreng van de niet-westerse filosofie aan het overdenken van deze vraag. Het vernieuwende van dit deel is dat de lezer diverse vocabulaires en inzichten krijgt aangereikt om als christenen het gesprek met de hedendaagse cultuur te voeren. In die zin biedt dit boek veel stof tot nadenken voor allen (zowel theologen als filosofen) wie de christelijke cultuur ter harte gaat.