DOCUMEN FA ï iEC,:-HïRUM
NEDERLANDSE POLITIEKE
________ PARTIJEN________
C V
LIBERA4L
MAANDBLADVANDE ONAFHANKELIJKE
MKG4ZINE
LIBERALE
JONGEREN
ORGANISATIE
VRIJHEID
EN
DEMOKRATIE
Liberalisme
INfRO
KOLOFOIM
Dri emaster
Maandelijks liberaal magazine,
verenigingsblad van de onafhankelijke libe rale jongeren organisatie vrijheid en demo- kratie.
Verschijnt 10 x per jaar. Jaargang 36, nr. 8, oktober 1934 ALGEMEEN SEKRETARIAAT JOVD Nieuwe Zijds Voorburgwal 288 1012 RT AMSTERDAM 020-242000 REDAKTIE DRIEMASTER Hoofdredakteur: Wilfried Derksen Markt 7 6851:AG HUISSEN 085-255959 redaktieleden:
Kees Fluyt, Auke Baas, Jurjen Olling, Elise Fokkink en Ingrid de Groen Druk: Krips Repro in Meppel H O O F DB ES TU UR
Herman Vermeer (Voorzitter) 03212 -Kamjweg 4 - 8255 AN Swifterbant
Antoin Scholten (V.V.P.) 05700
Lange Bisschopstraat 46 - Deventer
Marcel Gubbels (V.V.0.) 050 --Lage der Aa 23a - 9718 BK Groningen Julius Ranarque (Alg. Sekretaris) 020 --Raamstraat 8 - 1016 XM Amsterdam
Luit Tebbens Torringa (Penningneester) 050 - -G. Bakkerstraat 1 - 9713 HA Groningen Frank Rohof (Internat. Sekretaris) 053 -l-Hengelosestraat 225a - 7521 AC Enschede
Ingrid Verschoor (Tweede Sekretaris) 020 - 444678 -Waverstraat 74"' - 1079 VP Amsterdam
Wim Hoving (Vorming & Scholing) 05920 - 50110 -Lingestraat 21 - 9406 PL Assen
Arthur Fickel (Public Relations) 070 - 472682 -Weteringkade 64 - 2515 AR Den Haag
Eli Leenaars (Bestuurlijk-Juridisch) 080 - 785372 -Boeckstaetedreef 61 - 6543 JJ Nijmegen
Jaap de Mare (Sociaal-Econanisch) 020 - 226912 -Slijkstraat 7' - 1012 CM Amsterdam
Peter Bessems (Ecologisch) 040 - 439934 -Ververstraat 117 - 5612 EB Eindhoven
Linda Bakhuis (Welzijn) 030 - 714943 -W.v. Noortstraat 84 - 3514 GG Utrecht
Luc Pruijn (Internationale Zaken) 070 - 272902 -Gr. J. v. Stolberglaan 839 - 2263 AH Leidschendam Bertus van Weezenbeek (Politieke Campagnes) -p/a N.Z. Voorburgwal 288 - 1012 RT Amsterdam
- 1694 - 12102 ■ 140988 ■ 229715 ■ 133729 • 358954
Liberalisme. Een woord met veel betekenissen. Een woord met veel interpretaties. Wat is het liberalisme, wat is het liberalisme niet. Zich liberaal noemen en liberaal zijn, twee ver- schillende zaken.
Een belangrijk onderwerp voor een organisatie, die zich liberaal noemt en een platform wil zijn voor liberale jongeren, ongeacht hun partij-po- litieke voorkeur.
Reden voor ons om in de komende nummers uitge breid aandacht te besteden aan het liberalisme, het liberalisme te belichten in haar vele facet ten vanuit verschillende opvattingen.
De geschiedenis van het liberalisme zal aan de orde komen. Verschillende stromingen binnen en buiten het liberalisme worden besproken. Leden geven hun visie op het liberalisme. Bekende liberalen worden geportretteerd.
Zoals de Vlaamse liberale studenten het stel len:
"To be or not to be a liberal, that's the
INTERNATIONAAL
Verkiezingen: laatste kans?
NICARAGUA. Als er een land omstreden is, dan is het dit kleine land in Centraal-Amerika wel. De voorgeschiedenis is in het al gemeen bekend. In 1979 is de dictator Somoza verdreven en nam een junta van brede oriëntatie de macht over. Communisten, San dinisten, socialisten, liberalen, christen-democraten en con servatieven maakten deel uit van het nieuwe bewind. Langzamer hand verlieten conservatieven en delen van de christen-democra- ten het bewind. Op dit moment bestaat het bewind uit sandinis ten, communisten en christen-socialisten. 4 november zullen in Nicaragua verkiezingen gehouden worden.
partijen laten anders denken. Coalitie partijen zijn de com munistische Socialistische Par tij van Nicaragua en de chris- ten-socialistische Sociaal- Christelijke Volkspartij.
Beide partijen hebben kritiek op de sandinisten,maar ondersteunen ze wel.
DE CONSERVATIEVE OPPOSITIE
Wilfnied Denksen
Nicaragua kent tien gelegaliseer de partijen. Daarnaast zijn er nog twee illegale verzetsbewegin gen .
Deze 12 groepering variëren van uiterst links tot uiterst rechts. 7 van deze groeperingen hebben besloten zich in te schrijven voor deelname aan de verkiezin gen. Deze 7 partijen verzekeren pluriforme deelname. Dat enige conservatieve partijen, vere nigd in de CDN (Nicaraguaande Democratische Coördinatie) on der leiding van Arturo Cruz niet deelnemen, betekent nog niet dat de Nica's alleen maar de keuze hebben uit de sandinisten en hun handlangers. Zeker niet.
DE LINKSE OPPOSITIE
i a
PARTIDO LIBERAL
INDEPENDIENTE
1984
40 Anos de Lucha por la Libertad
De linkse oppositie bestaat uit twee partijen. De eerste is de marxistisch-leninistische Be
Managua, Nicaragua
Een groot deel van de conserva tieven, verenigd in de CDN neemt niet deel aan de verkiezingen. Chrsiten-Conservatieven, en ove rige conservatieven eisen de deelname van de geweldadige con- tra-revolutionairen van de FDN en de ARDE. De Conservatief-Democra- tische Partij neemt echter wel aan de verkiezingen mee.
Deze partij, die zichzelf plaatst inde conservatieve traditie, is sinds 1956 een oppositiepartij tegen Somoza geweest. Nu verzet de PCD zich tegen het revoluti- tioniaire proces. De partij is uiteengevallen in twee facties en een daarvan heeft zich verbonden met het CDN. De meerderheidsfac- tie heeft echter gekozen voor deelnmae. De Nicaraguanen hebben hierdoor een conservatief alter natief voor de revolutionaire partijen.
HET LIBERALE ALTERNATIEF weging voor Volksactie MAP-ML.
De MAP-ML was oorspronkelijk maoïstisch georiënteerd maar heeft tegenwoordig de oriën tatie op China en Albanië los gelaten. De sandinisten
beschouwen de MAP-ML als ex- treem-links. De MAP-ML beschouwt
HET REGERINGSBLOK
Het regeringsblok bestaat uit drie partijen. De grootste is het Sandinistisch Front voor Na tionale Bevrijding FSLN. Het FSLN is de leidende partij in het de sandinisten als handlangers en revolutionaire veranderingsproces via een meerderheid in de rege ring en de Staatsraad. Doelstel ling naar eigen zeggen is een politiek en maatschappelijk sys teem met een gemengde economie, bondgenoten van het kapitaal en
de bourgeoisie. Deze partij ondersteunt de revolutie op kri- tsiche wijze.
De tweede partij is de Communis
tische Partij van Nicaragua. Dezepolitiek pluralisme en een niet partij wil een arbeiders- en boe-gebonden buitenlandse politiek, renregering en een socialistischeDoelstellingen die ook door ande- staat vormen op basis van een re-re partijen worden onderschreven, volutionaire dictatuur van het De vraag is alleen in hoeverre proletariaat. Haar positie is het FSLN ze naleeft. De groeien-gelijk aan de positie van de MAP-de oriëntatie op Cuba, de hinder-
ML. nissen opgelegd aan de andere
De zevende partij die aan de ver kiezingen deelneemt is de Onafhan kelijke Liberale Partij PLI. Deze partij is aangesloten bij de Libe rale Internationale en haar jonge renorganisatie JLI is verbonden met de IFLRY. De PLI is al in
1946 opgericht door groepen dissi dente liberalen uit de partij van Somoza (Nationaal-Liberale Par tij) en is onvoorwaardelijk anti- somozistisch. De PLI neemt vanaf het begin deel aan de revolutie en maakte tot voor kort deel uit van de regering. De liberalen beschouwen zichzelf als het al ternatief tussen de rechtse oppo
sitie en de sandinisten. Ze leg gen de nadruk op de democratische
NEDERMND
Rijnmond en de economie
In tegenstelling tot de politici in Den Haag die de maandelijkse stijging van de werkloosheid met tussen de 10.000 en 20.000 per sonen gelaten over zich heen laten komen in de hoop dat het tij nog eens zal keren, kunnen de gemeentelijke bestuurders, die lang durig werklozen met duizenden voor de loketten van hun sociale diensten zien verschijnen, niet met lege handen blijven wachten totdat het nationale bezuinigingsbeleid voor nieuwe werkgelegen heid heeft gezorgd. Binnen de te beperkte mogelijkheden die de gemeenten ter beschikking staan, moet een antwoord op dit pro bleem worden geformuleerd.
Theo Bot
Als onderwerp van hevige touw trekkerij tussen Den Haag en de vier grote steden, bleef dit probleem niet onbesproken tijdens de forumdiscussie "Is Rijnmond nog de motor van de Nederlandse economie?" Het is een probleem dat heel Neder land raakt.
Daar de Rijnmond, zoals uit de moraal zou blijken, een van de hoofdcy1inders is van de motor van de Nederlandse economie, is zij direct betrokken bij haar mankementen. Daarom vorm de het thema, door toespitsing van de economische problemen op de regio Rijnmond, een aan grijpingspunt om deze als dis cussiepunten onder de aandacht te brengen.
Zoals aan het begin al werd aangestipt, vormt het vraag stuk van de decentralisatie van bevoegdheden en gelden naar de lagere overheden een heet hangijzer. Minister van Aardenne, die als eerste was uitgenodigd om op de stellin gen te reageren, stak niet on der stoelen of banken dat de centralisatie hem niet lekker smaakt. Door middel van oplei dingen met toekomst en een "ge zonde" herverdeling van werk kan de centrale overheid pas echte perspectieven bieden voor de werkgelegenheid. Daar entegen zijn lokale overheden zachte heelmeesters die, in de zorg om hun werklozen, door werkverschaffing met behoud van uitkering stinkende wonden ma ken. "Zij moeten zich niet schuldig maken aan een verdrin- gingsproces door werk in de stadsplantsoenen door werklozen
met behoud van uitkering te la ten verrichten en vervolgens al- 11e werknemers van de hoveniers werkloos te maken. Dit is depra- tivisering en strijdig met de richting die wij in moeten slaan."
Met bezuinigen als wapenspreuk van het kabinet, zullen ook de lagere overheden "bepaalde acti viteiten, afwegende eerder moe ten schrappen dan andere". Pri vatiseren dus.
Verder zijn vele maatregelen die in het verleden door de ge meenten zijn genomen, bij de minister in het verkeerde keel gat geschoten. Zodoende houdt de minister de touwtjes stevig in handen. Zijn devies is: "Geef de particuliere sector de ruimte, dan komt de rest van zelf wel". Ruimte scheppen door middel van deregulering bijvoor- veeld. Wel gaf de minister toe dat wetgevende procedures ten gunste van deregulering, com plex en langdurig zijn. Een kanttekening: Bezuinigingen tas ten de binnelandse consumptie aan, en het midden- en kleinbe drijf, hiervan afhankelijk, kan niet delen in het indrukwekken de rendementsherstel van de gro te concerns. Maar het schept, in gunstige condities wel te verstaan, het gros van de werk gelegenheid. De minister is daarentegen wel bereid een "pro jectmatig" beleid te voeren, waarbij afzonderlijke prestigi- euze projecten a la Wagner op hun merites worden beoordeeld. "Toch moet je de rol van de lo kale overheid als opdrachtgever niet onderschatten", zo zei wet houder Den Dunnen (PvdA). "Dank zij de hoge eisen die de gemeen te aan baggerwerken heeft ge steld, zijn Nederlandse bagge raars gedwongen geweest veel te vernieuwen, een ontwikkeling die er toe heeft bijgedragen dat.zij nu 75% van de wereld markt beheersen". "De overheid kan, zonder bankier te worden, in bepaalde gevallen risico's helpen meedragen in de vorm van voorfinanciering in infrastruc turele projecten".
De Heer Grosveld (Amsterdam) nu anceerde de noodzaak van decen tralisatie tot het uitvoerende vlak, warbij de afstand tussen Den Haag en de regio te groot is.
Innovatie is de troef op weg naar een nieuw industrieel élan. In dit kader past dan ook een brede samenwerking tussen be drijfsleven, wetenschappelijke
NEDERMND
Emancipatie:
niet alleen voor vrouwen
Emancipatie: wat is dat precies? Velen zullen gelijk denken aan vrouwen emancipatie. En terecht. Een heet hangijzer want het be treft hier ongeveer de helft van de bevolking. Maar het begrip e- mancipatie houdt méér in. In dit artikel wil ik hiervoor graag een breder kader scheppen.
Elise Fokkink
Of emancipatie als een beginsel van het liberalisme gezien moet worden, naast het bekende rijt je van vijf: vrijheid, verant woordelijkheid, verdraagzaam heid, gelijkwaardigheid en so ciale zekerheid, óf als uit vloeisel van het begrip vrijheid moet worden gezien, wil ik hier
in het midden laten. Feit is echter dat het een wezenlijk onderdeel vormt van het libe rale denken.
Het begrip emancipatie wordt in de dikke Van Dale in de tweede betekenis als volgt om schreven: ontheffing van vroe ger bestaande beperkende beper kende bepalingen, toekenning van gelijke rechten, gelijkstel len voor de wet. Bij het werk woord echter staat een mijn in ziens uitgebreidere verklaring die duidelijk de kern van de zaak aangeeft. Namelijk het vrijmaken van een drukkend ge zag en zelfstandig maken of verklaren.
Beide verklaringen zijn belang rijk. Met alleen de vrijmaking of verklaring ben je er niet. Wel degelijk zal men dit aan wetten moeten koppelen om het principe in praktijk te kunnen brengen. Men kan bijvoorbeeld de vrouw gelijke kansen bie den op de arbeidsmarkt maar worden er dan geen mogelijkhe den geschapen voor kinderopvang dan werkt het principe niet. Emancipatie in brede zin opge vat kan betrekking hebben op zeer verschillende groeperin gen en is een proces wat al een lange geschiedenis achter de rug heeft. Denk maar aan de emancipatie van de katho
lieken in Nederland en de e- mancipatie van de slaaf. Zelfs zou je de geschiedenis
kunnen opvatten als een steeds verder gaande emanci patie (=bevrijding) van de mens: bevrijding van een alom tegen woordige God, bevrijding van
zorg om materiële behoeften, be vrijding van een autoritair ge zag enz..
Bij het begrip emancipatie denkt men meestal aan voor de hand liggende groeperingen: vrouwen, ethnische minderheden enz. Maar er zijn ook tal van groeperingen op wie het begrip "zelfstandig maken" betrekking kan hebben.
Bejaarden vormen zo'n groepe ring. Ook voor hen ligt het begrip verzelfstandiging vaak ver weg. In bejaardente huizen blijft hier vaak weinig van over, een betuttelend op treden valt hun vaak ten deel en als maatschappelijke groe pering tellen ze vaak niet mee.
Een andere groep vormen pa tiënten. Door hun ziek-zijn ontstaat er al een ongelijk waardige verhouding, en vaak nog sterker benadrukt door be tuttelend optreden. Gelukkig wordt de patiënt steeds mon diger en hetzelfde geldt voor bejaarden die vooral de laat ste tijd georganiseerd aan de bel trekken.
Waarom is het begrip emanci patie juist een wezenlijk on derdeel van het liberalisme? Weer uitgaand van het zelf standig maken , komen we tot de constatering dat dit in houdt het voor jezelf kunnen zorgen, zelf je beslissingen kunnen nemen zonder daarbij gehinderd te worden door be perkende bepalingen. Tot deze bepalingen behoren niet alleen de geestelijke maar óók de ma teriële. Als je je zorgen moet maken of je morgen te eten zult hebben ben je niet werkelijk vrij, niet werkelijk geëmanci peerd. Daarom moeten er waar borgen zijn voor een geestelij ke en materiële vrijheid. Omge keerd gaat het verhaal natuur lijk ook op zoals ik hierboven
LIBER4LISME
Verbied Centrumpartij !
Hoe lang is het geleden dat we werden geconfronteerd met een on derzoek onder middelbare scholieren dat een onrustbarende ver- rechtsing constateerde? Hoeveel liberalen hebben niet gedacht dat het eigenlijk een schande was dat die linkse sociologen daar ver ontrust over waren, want rechts is toch liberaal..?
L u c P n u ijn
Al die liberalen die zich zo opde termen links en rechts blind staren hebben uit het oog verlo ren dat binnen de verrechtsings- golf juist hele a-liberale idee- en opkwamen, die hun vertaling hebben gevonden in het electo rale succes van de Centrumpar tij, daarmee -vanwege het hete rogene karakter van die partij- aansluitend bij die weinige ele menten die 40 jaar geleden de zelfde soort ideeënstelsels aanhingen.
Een optimisme als zouden deze generaliserend te noemen racis tische ideeën na 1945 nooit meer aangehangen worden is de bodem ingeslagen. Niet slechts in Nederland kunnen we dat con stateren maar in geheel West- Europa, terwijl ook elders in de wereld racisme optreedt, bij voorbeeld op Sri-Lanka en in Zuid-Afrika en waar nog meer. Het moeilijkste is het onder de constatering uit te komen dat het racistische autoritaire ré gime dat in de oorlog de groot ste georganiseerde massamoord aller tijden opzette daar echt niet gezeten had als 99% van de bevolking overwegende bezwaren tegen haar denkbeelden had ge had. Heel het land heeft de ver volgingen na 1934 gezien maar daar geen beletsel in willen of kunnen zien om de tolerantie, medewerking of steun aan het ré gime om andere aspecten op te zeggen. Welk percentage stond tenminste neutraal of steunde de gebeurtenissen?
VERSCHIJNSEL
De conclusie moet helaas zijn: racisme is een puur menselijk verschijnsel, een sluimerend ge voelen in elk mens, dat onder bepaalde omstandigheden aan de
oppervlakte treden kan. In diep ste wezen is dit de hoofdoor zaak die de opkomst van de Cen trumpartij mogelijk heeft ge maakt.
Een daarbij optredend effect is hetgeen ik het hek-van-de-dam- effect zou willen dopen. Al die jaren sinds 1945 is racisme een taboe geweest waaraan de slecht ste herinneringen kleefden en waar niet over gesproken en ge dacht werd. Sinds de oprichting enkele jaren geleden van ex treem rechtse partijen als de Volksunie en de Centrumpartij en hun verschijning in de media is het taboe van racisme als ge spreksonderwerp doorbroken. Men sen durven zich nu weer in toe nemende mate racistisch uit te laten, de drempel is laag en het effect culminerend, sluime rende gevoelens worden gewekt. VERBOD
Het is zaak het hek weer op de dam te zetten. Het propageren en ventileren van racistische
ideeën moet niet alleen bestre den worden met een artikel in de grondwet, hoe belangrijk ook, maar ook door het beperken van de eraan geschonken aandacht en het terugdrukken in de taboe sfeer.
Er zullen stemmen opgaan die zulks antidemocratisch vinden. Maar het is een misvatting te veronderstellen dat een democra tie rücksichtlos elk ideeënstel sel en de propagering daarvan mag toestaan. Juist een democra tie mag als één van haar spelre gels, naast tolerantie, de eer biediging van mensenrechten ei sen van haar deelnemers.
Belangrijk is dat de racisti sche ideeënstelsels die zich achter de Centrumpartij bevin den en zich legalistisch en schijnbaar schadeloos in het verkiezingsprogram mani festeren uit de tent worden gelokt. Strafrechtelijke vervolging en verbod van de partij kunnen dan volgen. Ook liberalen moeten daar vóór kunnen zijn.
■Tenslotte vinden wij dat eenie der zijn leven mag inrichten zoals hij/zij zelf wil, dus ook zelf mag bepalen of hij in een woonwagen wil wonen, Islamiet wil zijn - óók in Nederland. Een verbod van de Centrumpartij zal de aandacht voor racisme in de media verkleinen, de be- -spreekbaarheid van racistische
ideeën verminderen en de taboe sfeer rond deze geestelijke schending der mensenrechten
weer oproepen. A
(Dit artikel geeft de persoon lijke mening van de auteur, en niet die van het Hoofd bestuur der JOVD weer.)
M P e m n .c u e —
Beginselverklaring
DOEL EN BEGINSELEN
De JOVD is een onafhankelijke jongerenorganisatie. Wij zien als doel van het liberalisme: het bevorderen van de geeste lijke en materiële ontplooiings mogelijkheden van alle mensen. Daarbij moet worden uitgegaan van de beginselen vrijheid, ver antwoordelijkheid, verdraag zaamheid, gelijkwaardigheid en sociale gerechtigheid.
VRIJHEID
Het liberalisme hecht zoveel waarde aan de vrijheid, omdat deze voorwaarde is voor opti male geestelijke en materiële ontplooiingsmogelijkheden van de mens. Om vrij te zijn moet men bevrijd worden: als volk van buitenlandse overheersing, als groep van discriminatie, als individu van dwang en ele mentaire noden. Liberalen zul len zich inzetten voor zowel de vreedzame bevrijding van de we reld van overheersing, discri minatie en elementaire noden, als voor de daarop gebaseerde vrijheid van keuze voor ieder mens op zo breed mogelijk ter rein. Het doel is voor libera len niet bereikt als uitslui tend wettelijke vrijheden zijn verzekerd; ook de geestelijke en immateriële vrijheden dienen te worden gerealiseerd.
VERANTWOORDELIJKHEID
De menselijke vrijheid is zeker niet onbeperkt. De vrijheid van de een vindt zijn begrenzing in de vrijheid van de ander. De mens is niet een op zichzelf staand wezen, maar leeft in een gemeenschap. Vrijheid is daarom vrijheid in gebondenheid, en alleen mogelijk naast verant woordelijkheid. Verantwoorde lijkheid duidt zowel op de so lidariteit met de medemens, als op de plicht zijn eigen kracht
te ontwikkelen. Dit wil zeggen dat de liberaal zijn eigen vrij heid inperkt om de vrijheid van zijn medemens te verwezenlijken en om hem te dienen wanneer dit nodig is. het wil ook zeggen dat de liberaal zich de gevol gen van zijn handelen bewust is, waar hij ook in de samenle ving is geplaatst. Deze verant woordelijkheid is een wezens kenmerk van de echte vrijheid. VERDRAAGZAAMHEID
Verdraagzaamheid is het kunnen verdragen dat ieder mens anders is, en hem de ruimte geven om dat anders-zijn te beleven. Dit betekent niet, dat men er geen eigen overtuiging of waardebe grip op na mag houden. Het bete kent wel, dat geen enkele le vens -of wereldbeschouwing, noch enige ideologie, een voorkeurs plaats bij de inrichting van staat en maatschappij mag krij gen. Een liberaal dient de
grenzen van zijn verdraagzaam heid ruim te leggen. Toch zal ook hij onverzettelijk moeten zijn als de verdraagzaamheid zelf gevaar loopt.
GELIJKWAARDIGHEID
In het centrum van het libe rale denken staat de mens. De waardigheid van de mens, o.a. omschreven in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, behoort de eerste norm en grondslag van elke sa menleving te zijn. Daarom zal het liberalisme strijden voor gelijke ontplooiingsmogelijk heden voor iedereen. Elke vorm van discriminatie zal door li beralen met kracht worden be streden. Verschillen in ras, nationaliteit, eigendom, taal, levensovertuiging, politieke overtuiging, afkomst of sexe, vormen geen basis voor onge
lijke behandeling van mensen. .Daarom is het liberalisme ook
scherp gekant tegen apartheid of andere barrières, waarbij deze factoren worden mis bruikt om bepaalde groepen min der ontplooiingsmogelijkheden te geven dan andere. Een stre ven naar gelijke rechten en kan sen houdt overigens geen stre- van in naar gelijke mensen. Ook aanleg, opvoeding en karakter geven aanleiding tot individue le verschillen. Een streven om deze menselijke verschillen te egaliseren of te onachtzamen is
een ontkenning van de menselij ke waardigheid.
SOCIALE GERECHTIGHEID
Evenmin als vrijheid zonder ver antwoordelijkheid en verdraag zaamheid enige inhoud hebben, kan dit het geval zijn zonder voldoende garanties dat van de vrijheid ook werkelijk gebruik gemaakt kan worden. Het recht op vrije ontplooiing is een farce, overal waar bestaans- nood heerst of waar economisch sterkere groepen hun macht mis bruiken.
Liberalen dienen dan ook met kracht te streven naar een we reld, waarin de rechten van de mens niet alleen wettelijk gere geld zijn, maar ook kunnen wor den gerealiseerd. Een liberale maatschappij is dan ook niet een maatschappij zonder over heid, maar een maatschappij waarin de overheid de ontwik keling van de zelfstandige geestelijke en materiële kracht van de burgers bevor dert. De sterken dienen de zwakken te helpen, omdat de medemenselijkheid dat vereist. Deze vorm van hulp is een we zenskenmerk van een verant woordelijke maatschappij. •
NEDERI4ND
Afgetopt of
De net nieuwe Dikke van Dale kan uitgebreid worden met een nieuw woord uit het haagse jargon: de langdurige echte soci ale minima. De Algemene Beschouwingen van dit jaar stonden
voor een groot deel in het teken van de kortingen op de inkomens van de mensen die al enkele jaren moeten leven van een uitkering.
Kees Fluyt
De debatten over de kortingen werden door een tweetal maat
regelen in de sfeer van de (zeer) hoge inkomens sterk ver troebeld. Het kabinet kan ver weten worden dat het niet erg tactisch gehandeld heeft, t e r wijl de pers er van beticht kan worden dat zij in deze gevallen niet boven het niveau van de sensatie journalistiek is ge komen. Het zal voor veel men sen een klap in het gezicht zijn geweest toen duidelijk werd dat een tiener van konink lijke bloede een slordige ƒ 910.000 ontvangt en de minis ters er aanzienlijk er op voor uit gaat doordat zijn vakantie geld niet afgetopt wordt . De hele kwestie over de salarië ring van de ministers en de publiciteit daarom heen werkte nogal op de spijsverteringsor ganen van de minister-president. Voor de ambtenarenleider Van der Scheur, een man met een mond die zijn achternaam eer aandoet, was dit natuurlijk uit den boze. Meer inkomen voor de hoogste ambtenaren,
<c co s_ <c a> • <u CÉ E ZD 03 LU fOnr c o m 4-> O) en o LU "O o
terwijl ambtenaren met een la gere beloning moesten inleveren. In feite heeft Van der Scheur de hogere salariëring van de ministers zelf bewerkstelligd, immers hij was het die vorig jaar de aftopping van het vakan tiegeld wist ongedaan te maken Echter, het geheel is niet meer dan een smakeloze publi citeitsstunt om de kiezers te
doen omswitchen naar partijen van wie van der Scheur meer heil verwacht. En recente opinie peilingen lijken voor- als nog ten gunste van de PvdA uit te vallen. Maar is die kritiek gerechtvaardigd?
Met het gevaar te pleiten voor een twee-klassen maatschap pij, lijkt mij die kritiek vol komen onterecht. Doordat de overheid de beloning van zijn eigen personeel aan de lage kant houdt in vergelijking met het bedrijfsleven loopt zij het risico dat op grote schaal goed gekwalificeerde ambtenaren de weg naar het bedrijfsleven weten te vinden. En terecht, immers de honoring is beter, terwijl op het werk met meer flexibe ler werkmodellen omgegaan wordt. Bij een voortdurende leegloop zal het overheidsapparaat niet goed meer kunnen functioneren . En dat gaat ten kost e van de kwaliteit van het bestuur. Daar naast loopt de overheid het ge vaar dat door haar starre belo- ningsstructuur de capabele menset niet aan een carriëre binnen het overheidsapparaat denken. En ook dit zal dan uiteindelijk weer ten kostte gaan van de kwaliteit van het bestuur. Dan de toelage van de prins,als je het op het eerste gezicht ziet dan is het inderdaad een
aantrekkelijk zakcentje. Een zakcentje die wel vele anderen eveneens zouden willen ontvangen. Echter, de pers gaat voorbij aan een aantal aspecten. Allereerst: het grootste deel van dit bedrag is voor het personeel dat de troonopvolger zal omringen. Daar naast is een deel bestemd voor de representatieve taken die de kroonprins uit hoofde van zijn "functie" zal moeten vervullen. De kritiek hierop is dan ook vol ledig uit de lucht gegrepen en met name de PvdA zal zich reken schap moeten geven van het feit dat het hun voorman is die in 1973 deze wet tot stand heeft laten komen.
Opvallend was dat in de Algemene Beschouwingen er erg veel aan- h dacht werd geschonken aan de groeiende kriminaliteit en groei ende onveiligheid van de burgers. Vanuit de linkse zijde werd er gewezen op de relatie die volgens deze partijen er bestond tussen de criminaliteit en het kortings beleid van deze regering.
» (vervolg op pag. 15)
LIBER4LISME
Leden oven liberalisme
1
De redactie van Driemaster heeft een vijftal leden benaderd met de vraag om in een kort artikeltje hun opvattingen over het liberalisme. In dit nummer zal Auke van Petten aan het woord komen. Hij zal antwoord geven op de vraag, waarom hij lid is van de JOVD.
Auke van Petten
In het midden van de negentiende eeuw kwam een karakteristieke uitdrukking in zwang: het libera- li sme.
Vooral in Frankrijk en in Enge land was het nauw betrokken bij de Franse en de industriële revo lutie. Het keerde zich na 1815 tegen de reactionaire stromingen. Metternich, de Russische tsaar en het Pruissische koningshuis waren de voornaamste representanten
als je bij het begin van de maat schappelijke ladder staat, bepaal je de keuze. (Dit alles natuur lijk als je in politiek geïnte resseerd bent) Vanzelfsprekend ben je het ook wel eens met punten uit partijprogramma's van andere partijen. Maar je gedachtengang blijft liberaal. En als je jezelf ook nog kan vinden in het vrije onderne merschap, heb je niet zoveel daarvan.
De ontwikkeling van het liberalis me behoren tot de belangrijkste en meest centrale hoofdstukken in de geschiedenis van de negentien de eeuw. Het had zijn wortels en in de Franse verlichtingsfiloso fie. (Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap)
Zonder de industriële revolutie zou het liberalisme zoals wij het kennen, nauwelijks denkbaar zijn geweest. Alle vrijheden zoals on der andere drukpersvrijheid, vrijheid van vereniging en me ningsuiting hebben we grotendeels aan het liberalisme te danken.
keus. Je weet uit ervaring al wat een andere partij je kan aandoen als je vrij ondernemer bent. Dat vrijzinnig denken zit je in het bloed. Het niet verplicht verbonden zijn aan een bepaald geloof. En voor je mening uit durven te komen bin nen een politieke organisatie. Daar bedoel ik mee te zeggen dat je binnen de organisatie of onder liberalen de vrijheid hebt om je mening te verkondi gen zonder je te hoeven storen aan een geloof, een afkomst of een opleiding die je doorloopt of doorlopen hebt. Vaderlands liefde en daarbij liefde voor het koningshuis zijn punten in het leven waar je over moet kunnen praten. Natuurlijk zijn er binnen een partij menings verschillen. Dat is vrijheid. Daar moet over gepraat kunnen worden.
De inhoud van het begrip libe ralisme wat rond 1830 vaste vormen begon te krijgen, is in de huidige tijd een ietwat veranderd. Maar goed ook: Maar het fundament zal blijven. En dat fundament zal velen nu en in de toekomst aanspreken. Als mens moet je jezelf kunnen ont plooien, ieder op zijn eigen manier, maar wel met een vrije
liberale meningsuiting. Tegenwoordig denken we aan het
bovenstaande nauwelijks terug. De tijden zijn veranderd. Het socia lisme is erbij gekomen. De socia listen zijn verder op bepaalde beginselen van de liberalen inge gaan. Hebben daar dan ook een an der standpunt aan gegeven. Dan komt de tijd dat je jezelf ook met de politiek bezig wilt houden. Je krijgt op de middelbare school met beide bovenstaand genoemde begrippen te maken. Hoe kom je nu tot een beslissing? De beslissing om je bij een liberaal denkende onafhankelijke jongerenorganisa tie te voegen?
Vanuit je naaste omgeving krijg je al enige begrippen mee. De ge schiedenislessen op de middelbare school geven je ook al meer zeker heid. Dan na een aantal jaren,
L I B E R A A L TR EF P UNT VOOR NI J MEGEN EN GELDERLAND
•6 pumpKe
Café De Bonte Os
14 soorten bier zo van 't fust in Bierakademie 't Pumpka! Voor exclusieve whisky's en cocktails bent u in de Bonte Os
aan het goede adres!
Bart en Marga van den Akker-Elfvering Molenstraat 65 Molenstraat 85 tel. 080-229255 tel. 080-227065
I E D E R E E E R S T E DONDERDAG VAN DE MAAND:
L I B E R A L E BORREL VAN DE JOVD NI J ME GE N I N DE BONTE OS
LIBER4LISME
Liberalen & Conservatieven
In de naoorlogse samenleving gold het vernieuwende aspect als een onaantastbaar credo. Afstand zou worden genomen van het starre en conservatieve Nederland van vóór 1940. Feitelijk bleef echter de Nederlandse maatschappij tot het midden der zestiger jaren een voortzetting van het voorafgaande.
Rob Geelen
Nederland moest herbouwd worden, haar plaats bepalen in Europa èn tegenover de grote vijand in de koude oorlog, de Sovjet-Unie. Qua regering werd Nederland ge leid door een rooms-rode coali tie, die als betrekkelijk pro gressief gold. Daar het meren deel van de leidende politici uit de vooroorlogse periode stamde en omdat de verzuiling - verticale maatschappelijke kolommen gebaseerd op geloofs overtuiging, naast elkaar be staand in betrekkelijk isole ment - zich spoedig herstelde, waren er voldoende bouwstenen bijeengedragen om de eerste twintig naoorlogse jaren tame lijk gefixeerd en dus betrekke lijk rustig te maken
DOORBRAAK
De doorbraak volgde in de roe rige tien jaren daarop - rel letjes, protestacties, bezet tingen, inspraak en progressivi teit leken een dans der waanzin rond de maatschappelijke insti tuties uit te voeren.
De zuilen vervaagden en enige overkoepelende organen kwamen tot stand of werden voorbereid
(FNV, CDA, TROS etc.).
Mondigheid, sneller reageren, een alerter parlement - op de huid gezeten door allerlei ac tiegroepen - kreupelden de vaar digheid van regeringen om ad rem en met visie te handelen. De maatschappelijke turbulentie nam zodanige vormen aan dat van enig beleid op lange termijn geen sprake meer leek te zijn. De tijd van hoogconjunctuur maakte bovendien de stoutste dromen mogelijk en waar. De druk van het leven naar de waan van de dag, gepaard aan het toenemend wegvallen van ou de zekerheden leidde o.a. tot
tal van politiek ontheemden, waaraan door de nieuwe catch-all partijen werd getrokken.
De rest van D'66 is een der wei nige overblijfselen van deze groep. Als één van haar werkme thodes claimde deze partij bo vendien het ware liberalisme te vertegenwoordigen. De VVD kerm de luid als ware zij onzedelijk betast - het opgedrongen conser vatieve imago werd met kracht van de hand gewezen.
Dit niet slechts in verband met het vooruitgangsgeloof, maar bovenal vanwege de kwade reuk rond het begrip conservatisme. Er werd onmiddelijk geassoci eerd met begrippen als kleri kaal, aristocratie, anti-consti- tutioneel, anti-rationalisme en anti-democratisch. In deze af wijzende houding volhardt de VVD tot op de dag van vandaag. CONSERVATISME
Een aantal belangrijke zaken werden hierbij uit het oog ver
loren. Ten eerste het feit dat de liberalen al spoedig bij het bereiken van hun eerste hoogte punt - het derde kwart van de vorige eeuw - de definitieve overgang van rebellen tegen het staatsbestel naar verdedigers van de zelf ontwikkelde grond wet hadden gemaakt.
Ten tweede dat bij het ontbre ken van een aparte conservatie ve partij in Nederland behou dender lieden altijd hun toe vlucht tot de confessionele of de liberale partijen hebben moeten zoeken, waarop zij door hun aanwezigheid immer een stempel hebben gedrukt.
Ten derde dat bij het uitoefe nen van de regeringspraktijk kennis van zaken veelal leidt tot een pragmatische en realis tisch conservatieve aanpak - met als recent voorbeeld juist de D '66-ministers in het laat ste kabinet Van Agt.
Ten vierde dat het bestaan van de naoorlogse rooms-rode coali ties de mogelijkheid tot het geven van een eigen visie had gegeven en dat deze visie door de noodzaak zich af te zetten van de VVD tegen het toenmalige regeringsbeleid tenminste in de rechterhoek van het liberalisme terechtgekomen was.
LIBER4LISME
Ten vijfde dat er zich binnende VVD duidelijke tendenzen ma nifesteren die, afkerig van het roerige beeld van de samenle ving, zich een conservatiever levenshouding aanmaten, waarin het liberalisme meer dan voor heen openlijk gekoppeld werd aan behoudender opvattingen. REALISME
Het is belangrijk dat men zich er rekenschap van geeft ten aan zien van welk gegeven men zich conservatief opstelt. Aanvaard baar conservatisme verlangt niet terug naar een vergulde droom van weleer, een duister, onhaal baar en bepaald onwenselijk ver leden. Evenmin zal een reformis tisch conservatief ernaar stre ven verworvenheden uit het ver leden in het heden te fixeren (zo kent de PvdA nu bepaald status-quo-conservatieve ele menten in haar filosofie). Wèl het goede behouden en bevor deren, met daarnaast een open oog voor aanvaardbare of onver mijdelijke veranderingen gekop peld aan realistische toekomst verwachtingen - dat biedt meer perspectief voor de visie van een bestuurder dan doordravende, veelbelovende utopieën, hoe mooi ook verlicht door het schijnsel van morgenrood. TANDENBORSTEL
Kenmerkend voor flexibel conser vatisme zijn concreet, aan- schouwlijk denken; pragmatisme; afkeer van centralisme; oog voor kwalitatieve vrijheid ge koppeld aan het bevorderen van bezit; prefereren van evolutie boven revolutie; koesteren van geborgenheid; op peil houden van ethisch individualisme en intactheid van de hiërarchische ordening van de maatschappij, zonder bij het waarborgen van dit alles de bereidheid tot het sluiten van redelijke compromis sen uit de weg te gaan.
Dit biedt meer zekerheid van een voortzetting van de verwor venheden van een cultuur en een maatschappij, die door haar dy namisch karakter en fluctueren de economische toestand het star dogmatisme van andere par tijen heeft onthuld als ééndags- visie gebaseerd op het momentu- ele tevredenstellen van een on
wetend volk ten koste van een zich versneld eroderende toe komst.
In het licht hiervan past een opmerking van Jan Terlouw:"Pro gressief is zo afgesleten als een tandenborstel waarmee je de gang hebt afgeschrobd".
De VVD moet dan ook het conser vatieve element in haar gelede ren niet verstoppen, en juist in een tijd waarin het begrip progressiviteit alle glans ver loren heeft niet tot een toe komstig samenwerkingsverband
pogen te komen met de PvdA. Dat is een heilloze weg hoofdzake lijk gebaseerd op wishful thin king. Het kan slechts leiden tot een dwaalspoor waarin bo vendien volstrekt ongewenste consessies gedaan zouden wor den.
Alleen een zelfstandig uitge stippelde koers onderbouwd door liberale èn conservatieve prin cipes leidt tot een voorspoedi ge toekomst voor Nederland en VVD
KIJK M ET JASON OVER DE GRENS
Als lid van de J.O.V.D. bent u vanzelfsprekend geïnteresseerd in de binnenlandse politiek. U beseft ook terdege dat hiermee het buitenlandbeleid onlosmakelijk is verbonden. Denk bijvoorbeeld aan internationale handel, kruiswapenproblematiek en ontwikkelings samenwerking.
De Stichting Jason
Jason stelt zich ten doel jongeren de forum-debatten. conferenties, gelegenheid te bieden zich met uitwisselingen etc
internationale vraagstukken bezig te Tevens brengt zij zes maal per jaar houden. Z ij belicht vraagstukken het )ason-Magazine uit. dat iedere als de Oost-West-verhouding, keer aap één speciaal thema - vaak ontw ikkelingen op het gebied van in samenhang met de conferenties -' ' is gewijd. De redactie tracht de
f
;eKozen thema's van zoveel moge- ijk invalshoeken te belichten, zodat de lezer een afgerond beeld van de behandelde problem atiek krijgt.U en Jason
Jason is een actieve stichting die u erg veel kan bieden. V oor mensen die bij w illen b lijven op het gebied van de internationale po litie k is jason een absolute noodzaak. Voor slechts f 25,- per ja ar ontvangt u het Jason-Magazine thuis, evenals bewapening en ontwapening, de
invloed van de binnenlandse ftet buitenland-beleid etc Uitgangspunt van jason is de voor lich tin g over de behandelde onder werpen zo veelzijdig m ogeliik te doen z ijn om op basis van aeze veelzijdige inform atie een eigen m ening te vormen.
Wat doet Jason
In verschillende plaatsen in ons land organiseert jason lezingen.
uitnodigingen voor alle Jason-activiteiten. W ilt u steunen, vul dan onderstaande bon in (postzegel niet nodig).
I Antwoordcoupon ^
I O ik w il Jason ondersteunen voor f 25.- per per jaar
O stuur m ij meer inform atie over Jason A d re s :...
Woonplaats:
■ Opsturen in een gesloten enveloppe aan | Jason, A ntw oordnum m er 2187.
1
2500 ZJ Den Haag (geen postzegel nodig)VAN SCHUPPEN
van
S
chuppen
DE BETERE SIGAAR.
INTERNATIONAAL
Am erica the Beautiful ?!
De Verenigde Staten van Amerika zijn in de ogen van veel Nederlan ders nog steeds een land van onbegrensde mogelijkheden. Vrijheid en Democratie zijn er schier onaantastbaar. Religie wordt er sterk beleden, maar in tegenstelling tot het Nederlandse confessionalis- me is niet het gezin, maar het individu de hoeksteen van de samen
leving. Een regulerende rol van de overheid wordt tot een absoluut minimum beperkt. Het particulier initiatief wordt nauwelijks ge dwarsboomd.
Frank Ftohof
Dat zijn zomaar een aantal in drukken die een drietal JOVD- ers in de Verenigde Staten heb ben opgedaan. Zes weken zijn Jules Maten, Liesbeth Weehuizen en Frank Rohof door dit immen se land getrokken. New York, Washington D.C., Minneapolis en San Fransisco zijn door ons alle drie bezocht. Vooral in San Fransisco waar de Democra tische Conventie werd bezocht staan de herinneringen nog vers in het geheugen gegrift. Bijna 25.000 deelnemers had den zich in het Muxone-Conven- tion Hall Center verzameld. Vier dagen lang was en een po litieke show van ongekende kwa liteit te zien. Politieke groot heden als Jimmy Carter, Jesse Jackson en Wal ter Mondale werden afgewisseld met muziek en film- presentaties van grote Democra tische presidenten die de USA heeft voorgebracht. Een ijzer sterke regie droeg zorg voor een feilloos verloop van het Conventie-gebeuren. Eenheid in de partij, de toekomst van het trotse Amerika en het ver slaan van president Reagan vormden de doelstellingen van de Conventie. Alles was daaraan ondergeschikt. Een goed voor beeld daarvan vormde de behan deling van het beleidsprogram ma (Platform). Slechts zes Mino- rity Reports ( amendementen) werden hierop ingediend. De dis cipline die de gedelegeerden daarbij opbrachten dwong bij mij respect af. Overigens moet volledigheidshalve wel vermeld worden, dat voor een dergelijk Minority-Report men minimaal 20 % van de stemmen nodig heeft.
«c o c
En personen spelen een veel be- langrijker rol, dan in onze po litiek gewoonte is.
Afgezien van de gebeurtenissen in de Conventiehal was er in San Francisco veel meer te bele ven. De stad was voor een aan tal dagen "Convention City". Veel etalages en winkels waren geheel op de Democratische Con ventie ingericht. Alle hotelka mers waren vol en als men er al een kon krijgen moest men daar voor een woekerprijs betalen. Maar in San Francisco vonden ook veel politieke vergaderin gen plaats. Iedere groep bin nen de partij hield wel een ver gadering. Of het nu de Young De- mocrats waren, of de gekleurde gedelegeerden, het deerde alle maal niet. Elke groepering pro beerde zich zo goed mogelijk te profileren. Maar ook de recep ties en officiële ontvangsten
konden in grote getale wordenbe zocht. Een zichzelf respecteren de senator of politieke groepe ring in het democratische kamp moest toch wel, om populair te blijven, iets organiseren. In de bakermat van Public Relati ons en Marketing wordt zoiets als vanzelfsprekend ervaren. Onze delegatie heeft uiteraard een aantal recepties bezocht. Ook trokken wij met de "Cabel car" naar de Fishermans-wharf, waar Mondale de democratische menigte op de borrel vroeg.Bij aankomst bleken ons echter dui zenden Amerikanen te vergezel len. Gezien deze enorme belang stelling voor "Fritzie" vonden wij het maar raadzamer om in een andere kroeg een toost uit te brengen op de "Democratische ticket".
Ons verblijf in San Fransisco was het "America the beautiful" meerdan waardig. De IFLRY-dele- gatie ging onder dankzegging aan de "Americans for Democra tie Action" uiteen. De JOVD-ers vervolgden hun verblijf. De A- merikaanse autoriteiten boden ons nog een programma aan. Ge zamenlijk zijn we naar Minnea polis gegaan. Daarna gingen Ju les Maaten en Liesbeth Weehui zen naar Little-Rock, Dallas en Boston. Frank Rohof, die een week langer in de USA verbleef,
12
MON
DA
INTERNATIONAAL
ging naar Demmoise, Chicago , Rock-Island, Orlando en Miami. POLITIEK
Europa en de Verenigde Staten zijn voor elkaar bijzonder be langrijke partners. Het lid maatschap van het bondgenoot
schap en het feit dat zoveel gezamenlijke waarden en normen worden gedeeld zijn daarvoor twee willekeurige bewijzen. Toch ziet men bij voortduring grote verschillen van mening opduiken. Europa bekritiseert de ijzige Oost-West politiek van Reagan en de betrokkenheid van de USA in de landen van Centraal-Ame- ri ka.
In de USA vindt men de Europese bijdrage aan de defensie te laag, en voelt men zich door de Europese anti-Amerika houding bedreigd. Maar er is nog veel meer. Op handelsgebied verwijt men elkaar protectionisme. Eu ropa door de EG-regelingen en Amerika door Disc (wordt FISC) en "payment in kind" facilitei ten. In de binnenlandse politiek zijn er ook fundamentele ver schillen die zich vooral concen treren op de rol van de over heid in de samenleving. Door sommige krachten in zowel de A- merikaanse als Europese poli tiek gaan dan ook de stemmen op om bestaande relaties te ver minderen.
Gelukkig vormen dergelijke poli tieke krachten in beide samenle vingen een minderheid. Mijns in ziens behoren verschillende po litieke belangen in gezonde
de-mocratiën en vriendschappen tot discussies te leiden. Dat neemt echter niet weg dat de relaties ook wel eens vanuit een positie ve invalshoek mogen worden bena derd. Het is nog maar de vraag of wij in West-Europa zolang in vrijheid en vrede hadden kunnen leven zonder onze relatie met de VS.. Als wij de grote oorlo gen in de geschiedenis (Romei nen, Napoleon, tweede wereld oorlog, de eerste is mijns in ziens een uitzondering) gaan
bestuderen lijkt mij dat nog maar uitermate onzeker. Ook als wij de groei van ons huidige welvaartsniveau gaan analyseren, dan is de invloedsfactor "rela tie VS-Europa" niet weg te cij feren ( Marshal1-hulp, vrije markt, relatief hoge econo mische en politieke stabili teit). Op cultureel niveau is de situatie nog veel duidelij ker. De televisieprogramma's en een vrijer wordende moraal in onze samenleving zijn daar van goede voorbeelden.
Dat daarbij Europa en de Vere nigde Staten in machtspositie ongelijkwaardige partners zijn is duidelijk. Die fout ligt echter vooral bij Europa. Een dracht maakt macht maar die is in de EEG niet aanwezig.
Het politieke fenomeen van ver slechterende verhoudingen tus sen Europa en Noord-Amerika zal volgend jaar door het JOVD congres worden besproken. De politieke impressies van de JOVD-delegatie zullen daarbij zeker worden meegenomen.
JO V D -L0 R IA
Groningen - studentenstad
De meest noordelijke studentenstad van Nederland is Groningen. Is het nu zo dat de JOVD-afdeling "in Stad" ook helemaal uit studenten bestaat? Uit een praatje met de voorzitter van de af deling, Harry Kuiper, blijkt dat ongeveer 90% van de leden stu denten zijn. (Studenten: mensen die een HBO of WO-opleiding volgen.) Het zijn ook de studenten die, bewust of onbewust, het meeste politieke werk doen. Dat kunnen ze ook vrij eenvoudig want meestal zijn ze niet op hun mondje gevallen en lezen ze be trekkelijk veel informatie die van pas komt in de discussies.
Bnuno Bruins
Het Groninger bestuur is er o- verigens niet op uit om een
'studentikoos' sfeertje te scheppen. Elke jongere kan lid worden, maar in de praktijk zijn dat vaak studenten. Harry: "In onze discussie al dan niet meedoen aan de U-raadsverkie- zingen speelde duidelijk mee dat wèl meedoen betekent dat je je wel erg sterk richt op stu denten."
De nadelen van een studenten afdeling liggen voor de hand: veel studenten betalen slecht, de activiteiten die worden ge organiseerd moeten opboksen tegen een scala van andere ac tiviteiten in de stad en in het weekend gaat er toch een club mensen de stad uit.
Zou het niet verstandig zijn om je naast studenten óók te rich ten op scholieren en werkende jongeren bij het werven van nieuwe leden? Veel scholen la
ten niet makkelijk een politie ke club binnen: je moet dan ko men met een politieke markt en dat is niet makkelijk te reali seren. Scholieren in Groningen kijken tegen de JOVD aan als een studentenclub. Ze voelen zich een vreemde eend in de bijt. De werkende jongeren zijn als groep nog moei lijker te be naderen. Binnen de afdeling Groningen wordt er wel gedacht aan een meer 'gedifferentieerde aanpak' bij de ledenwerving, al dus Harry.
Hebben, naar de mening van de voorzitter, studentenverenigin gen binnen de JOVD altijd veel in de melk te brokkelen, poli tiek gezien? Harry vraagt me woordelijk op te schrijven:"Op congressen is het over het al gemeen zo dat vertegenwoordig ers van studentenafdelingen het woord voeren. Afgaande op dat verschijnsel zou je de stelling
kunnen onderschrijven dat de politieke gang van zaken wordt bepaald door studenten". Maar daarbij:"Of dat werkelijk zo is? De besluitvorming vóór het con gres, in afdelings- en dis tri ets vergaderingen, wordt niet alleen bepaald door studenten. Maar al met al hebben de studen ten een stevige vinger in de pap. Ik kan me niet aan die in druk onttrekken". •
NICARAGUA
(vervolg van pag. 3)
rechten, beschreming van het par ticulier eigendom, sociale her- mingen en een ongebonden buiten lands beleid.
Zij staan volledig achter de doelstellingen van de revolutie. Begin dit jaar trok Virgilio Godoy zijn partij terug uit de coalitie. Godoy en de liberalen kozen in meerderheid voor een zelfstandige, oppositionele deel name aan de verkiezingen.
Godoy wil met zijn partij de der de optie zijn. Politiek nemen de liberalen standpunten in die wat dichter bij de CDN liggen. Zo pleiten zij voor een nationale dialoog. Begin september protes teerde Godoy tegen de aanwezig heid van de zg. internationalis- tas, buitenlanders, die solidair zijn met de sandinisten.
ONZEKERHEID
Op het moment van schrijven is het nog onbekend of de PLI, de PPSC en de PCD deelnemen aan de verkiezingen. Sandinisten maken zichschuldig aan intimidaties en deze partijen hebben nauwelijks toegang tot de pers.
Deze verkiezingen zijn, bij deel name van de liberalen, de laatste niet-geweldadige kans om het tij te keren. West-Europese solidari teit met de PLI is een noodzaak, en ze krijgt die in elk geval van JOVD.
4 november, een spannende dag voor de democratie in Nicaragua.
JO V D -M R IA
RIJNMOND
(vervolg van pag. 4)
(onderwijs)instellingen en over heid. Onverstoorde kennisover dracht is een noodzakelijke voorwaarde om een gezonde broed plaats te scheppen voor innova tie. Met het Amerikaanse model voor ogen, waar de verwevenheid van de universiteiten met het ondernemingsgebeuren voorbeel dig mag worden genoemd, gingen de heren forumleden uitvoerig op deze kwestie in. Daar het in Nederland aan een traditie ont breekt waarbij wetenschappers en ondernemers in een zelfde circuit werkzaam zijn, zijn de eerste aanzetten tot samenwer king niet zozeer ingegeven door een collectief bewustzijn van verantwoordelijkheid voor de economische malaise, maar puur en alleen door financiële tekor ten bij de universiteiten. Zij hebben geen andere keus dan om "af te dalen uit hun ivoren to rens om hun ideeën en kennis te verkopen aan het bedrijfsleven". Zo schudde de heer Grosveld de aap uit de mouw, nadat van zoge naamde lovenswaardige en nobele voornemens van de universitei ten sprake was geweest. "Hou ze maar goed kort, dan zullen wij in de toekomst nog wel meer van ze horen".
In het voorafgaande zijn enkele hoogtepunten weergegeven van de forumdiscussie "Is Rijnmond nog de motor van de Nederlandse eco nomie?", georganiseerd door een politieke jongerenorganisatie, die, zoals de minister van Aar- denne zei, niets te maken heeft met de VVD.
EMANCIPATIE
(vervolg van pag. 5)
al aanhaalde. Met alleen een wettelijke verzelfstandiging wordt emancipatie niet bevor derd.
Ik denk dat het vooral een kwestie van mentaliteitsveran dering is. En dat is een lang zaam proces maar gelukkig onom keerbaar. Het vergt een toch wel groot aanpassingsvermogen. Om maar eens een bekend voor beeld aan te halen: mannen moe ten mee-emanciperen. Ook zij zullen hun rollenpatroon moe
ten aanpassen gepaard gaande met een verandering in emotio nele -en denkwereld.
Waar bepaalde traditionele pa tronen veranderen zal de eman ciperende groep wat vooruit schuiven, een gelijkwaardige positie opeisen en zal de cor responderende groep een stapje terug moeten doen.
En dat is misschien wel de grootste weerstandsfactor waar emanciperende groeperingen op kunnen stuiten: het inleveren van een stukje macht. Waar ook anderen een zelfstandige plaats in de maatschappij innemen, oude ren, vrouwen, patiënten enz. moe ten diegenen die een bepaalde machtspositie innemen, respectie velijk de jongeren en middelbarer mannen en doktoren, een stapje terug doen. Een andere maatschap pijvisie krijgen.
Een maatschappij waarin eenieder zonder beperkende bepalingen zijr leven zelfstandig kan inrichten.
ALGEMENE BESCHOUWINGEN
27 Oktober : Intro-cursus Roden 2 November : Intro-cursus Venlo
( nog onzeker) info: Han Hendriks
04702-1740 3 November : redactie-cursus
Gelderland info: Ingrid de Groen
080-568001 (vervolg van pag. 8)
Deze zienswijze is tochwel erg kortzichtig. Ondanks de moge lijke frustraties die een mens kan oplopen omdat hij of zij zich niet kan ontplooien geeft het deze persoon nog niet het recht om over te gaan tot van dalisme en diefstal. Ik twijfel echter of het pleidooi' voor meer veiligheid op straat, dus meer politie, geëffectueerd zal worden. Alle partijen zijn het er roerend over eens dat de veiligheid in de samenveilig ver beterd moet worden, doch er word geen geld aan het departe ment van justitie gefoureerd om dit te verwezelijken.
Het kabinet heeft zich goed door de Algemene Beschouwing heen weten te laveren. Op zich is de kritiek vanuit de Kamer minder fel dan in de pers het geval was. Het beleid kost de coalitie zetels, met name de VVD verliest erg veel in de o- pinie peilingen. Het is te hopen dat de kiezers op tijd in zien dat de koers van het kabinet Lubbers vruchten af zal werpen, waarvan ook zij - en niet alleen de hoogste inkomens - zullen
profiteren. A
4 November : Intro-cursus Den Haag
info: Brenda Wiegel 070-630639 16 November : Intro-cursus
Sittard
( nog onzeker ) info: Olav Geurts
077-17515
24 November : Spreekvaardigheid vrouwen Gelderland info: Ingrid de Groen
080- 568001
Ook kun je bellen met secre taris Vorming en Scholing: Wim Hoving 05920-50110 of met het Algemeen Secretariaat: 020-242000
IfclKBORD
door: Ingrid de Groen
d'Almarasweg 147 y
6525 DV NIJMEGEN /
080 - 568001 / .
Uit: DEMO (blad van de Jonge Democraten)
Vindt er binnen de JOVD een tendens naar links plaats? Dit bleek namelijk op het Sport & Spel weekend van Dis trict Gelderland, waar niemand werke loos mocht toekijken en iedereen zo z'n taak kreeg toegewezen, zoals die jongen die voor reservedoelpaal mocht staan.
* * * * NAJAARSCONGRES 1984 * * * * j
65 piek voor het congres " kreunt U? I I
Ach, het kostte Adam ook een rib uit zijn K J
lijf, en hem is het ook niet slecht bekomen. * * * * * * * *
Het is nu eenmaal zo, dat er heel wat padden gekust moeten worden eer de ware prins verschijnt. De JOVD schijnt hier - gezien de vele roddels - uiterst geschikt voor te zijn.
Dames, hoort U op ons komende congres dus de een of andere blaaskaak aan het woord, dan weet U in ieder geval één ding zeker: hij was de prins niet... En in het kader van de bezuinigingen, bespaart dat weer heel wat energie....
* * * * * * * * emancipatie: Herman (m/v)
* * * * * * * *
"Het geouwehoer in het parlement komt elke dag in de krant. Nou, ik bezweer je, dat de vergadertijd tot de helft zou worden teruggebracht als er 150 vrouwen zouden zitten, want die moeten op tijd naar huis om voor het eten te zorgen."
(Emmy van Overeem, columniste)
Zouden - met ons mannen-HB - daarom onze con gressen altijd zo uitlopen?
’ie1' ' Vdeo
"Hoe ' v e r
H°e 'Vrij Nederland over uitkeringstrekkers: * Uitkeringstrekker:"dat de economie weer aantrekt, merk ik aan mijn buik riem."
* Uitkeringstrekkers kunnen alleen maar hopen dat de winter minder streng is dan de troonrede.
Wij vroegen gastarbeiders, ' maar we kregen mensen
(advertentie) in de aanbieding:
van hoog niveau: De JOVD & kindermenu's Bel naar 't promoteam, vraag naar Paddy