• No results found

Arts, Culture, and Media (MA) Stageverslag

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Arts, Culture, and Media (MA) Stageverslag"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stageverslag

Arts, Culture, and Media (MA)

Diederieke (Hendrina Maaike) van Herwijnen – s2492458

Stagedocent – Annie v/d Oever

Stagebegeleider – Marieke Jonker

(2)

Inhoud

Inleiding ... 3

Beschrijving stageplek – Vue Cinemas Nederland ... 4

Beschrijving werkzaamheden ... 5

Evaluatie ... 7

Conclusie ... 10

Literatuur ... 11

Bijlage 1 – Cinema Intelligence... 12

Bijlage 2 – ‘Digitale Content Flow’ ... 14

(3)

Inleiding

Voor het zoeken van een stage voor mijn Master Arts, Culture, and Media ben ik heel gericht gaan kijken naar stages op het gebied van film programmering. Tijdens mijn studie zijn er verschillende momenten geweest waarop carrièremogelijkheden ten sprake kwamen en toen het beroep van filmprogrammeur genoemd werd was ik gelijk geïnteresseerd. Het leek mij een mooie mogelijkheid om concreet met films bezig te zijn zonder naar de producerende kant te hoeven gaan. In de zoektocht naar een stageplek heb ik gericht bij de grotere bioscoopketens en filmfestivals gekeken of er vacatures waren en na een sollicitatieprocedure bij Vue Cinemas Nederland kon ik daar aan de slag als stagiair.

In de vacature en uit het sollicitatiegesprek bleek dat dit een stage zou zijn met veel afwisseling. Door de grootte van Vue Cinemas Nederland (met 21 vestigingen de tweede bioscoopketen in Nederland) zou het gelijk ook een goede instap zijn in het werkveld en mogelijkheden bieden voor mijn toekomstige carrière.

(4)

Beschrijving stageplek – Vue Cinemas Nederland

Vue Cinemas Nederland (hierna benoemd als ‘Vue’) is onderdeel van Vue International. Dit is – buiten de VS – de grootste bioscoopketen. In Nederland is Vue na Pathé de grootste bioscoopketen, met maar liefst 21 bioscopen (waarvan twee in Nijmegen). “Het is de missie van Vue om de beste keuze in content te leveren gecombineerd met de beste technologie in de beste omgeving” (Vue cinemas, 2017). Vue is een bioscoopketen die investeert in nieuwe technologieën: in 2008 introduceren ze D-Box stoelen (die meebewegen met de film); in 2012 brengen ze als eerste in Nederland Dolby Atmos geluid naar de bioscoop, “deze geluidsinnovatie zorgt voor een totaal meeslepende bioscoopervaring”; en in 2014 installeren ze laserprojectie en Dolby Vision in de bioscoop, wat een haarscherp beeld geeft en zorgt voor een completere immersie in de film.

Vue is onderdeel van een internationale keten die vanuit het Verenigd Koninkrijk verschillende bioscoopketens in Europa heeft overgenomen, waaronder ook JT bioscopen in Nederland. Vue maakt daarmee deel uit van een concern met 209 bioscopen, verdeeld over 10 landen. De verschillende vestigingen van Vue worden vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam geleid. Hier worden de bioscopen geprogrammeerd, worden nationale marketingstrategieën uitgewerkt en de bioscoopbeleving geoptimaliseerd.

Op het hoofdkantoor komen de afdelingen Programmatie, Marketing, Sales, Operations en Concessions , Finance, IT, Human Resources en de directie samen. Iedere afdeling heeft zijn eigen taak, maar veel staat onderling met elkaar in verbinding. Als stagiair maakte ik onderdeel uit van de afdeling programmatie en wij hadden vooral veel contact met marketing en sales. Via sales kwamen bijvoorbeeld zaalhuur-aanvragen binnen, waar wij rekening mee moesten houden in ons programma, en marketing ontwerpt acties en promoties om ons programma heen en tegelijkertijd zorgen bepaalde acties en events ervoor dat wij op een bepaalde manier moesten programmeren.

(5)

Beschrijving werkzaamheden

Gedurende mijn stage heb ik verschillende taken uitgevoerd. Mijn hoofdtaak was het programmeren van verschillende theaters. In de vakantieperiode pakte ik veelal theaters op van anderen die op vakantie waren, dus ik heb veel verschillende theaters leren kennen en leren programmeren. Ieder theater heeft zijn eigen ‘programmeersmaak’ gericht op het publiek wat daar komt, de capaciteit van de bioscoop en de content die we aanbieden. De verschillende ‘smaakjes’ zijn: prime met gat, prime zonder gat, dubbele avonden en hybride. Dit heeft te maken met de tijden waarop de films getoond worden. Bij prime gaat het om tijden tussen 19:30 en 20:30 uur. Zonder gat betekent dat de rest van de dag opgevuld wordt met films (dan heb je een voorstelling van 17:30, met daarna een voorstelling rond prime time). Prime mét gat heeft een matinee voorstelling rond 16:00 uur en dan de eerstvolgende voorstelling rond prime time. Bij dubbele avonden is er een eerste avondvoorstelling rond 19:00 uur en een tweede voorstelling rond 21:30 uur. Bij een hybride programma wordt er een combinatie gemaakt van zalen met een dubbele avond en zalen met een prime met gat programmering.

Iedere vrijdag programmeren we de theaters voor de weekdagen van de komende speelweek. Iedere speelweek begint op donderdag en loopt tot en met de volgende woensdag. Op de maandagen programmeren we het weekend voor de komende speelweek, met de cijfers van het afgelopen weekend. Voor het programmeren gebruiken we een computer programma (Cinema Intelligence, zie bijlage 1) dat gebruik maakt van een algoritme om een programma op te stellen dat wij dan nog aan kunnen (en moeten) passen.

Naast het programmeren zijn er nog een aantal kleinere taken die ik uitvoerde, zoals het invullen van de juiste metadata bij de verschillende films die we vertonen een programma genaamd Compeso. Een film moet eerst aangemaakt worden in Compeso, met de juiste gegevens (release datum, genre, leeftijdskeuring) en release types (2D, 3D, Atmos, Vision, etc.) voordat het in Cinema Intellegence tevoorschijn komt en het gebruikt kan worden in de filmprogramma’s. Iedere week kijken we welke films er nieuw uit komen en of de gegevens goed in het systeem staan. Dit houdt ook in dat ik de verwachtlijst bij moest houden. De verwachtlijst gebruiken we om in de gaten te houden welke films in release gaan (deze informatie wordt verstrekt door het Filmdepot) en welke afspraken er zijn gemaakt met de distributeurs over de locaties waar we een filmkopie voor krijgen.

(6)
(7)

Evaluatie

Als onderdeel van mijn stageplan had ik een aantal leeruitkomsten opgesteld, namelijk: - Communicatievaardigheden (zowel mondeling als op schrift): Door professionele

communicatie met distributeurs en binnen het bedrijf

- Zelfstandig (analytisch) denkvermogen en besluitvaardigheid: Door zelf te beslissen welke films wanneer en waar zullen draaien, op basis van eerder verworven data. - Commercieel inzicht: Welke films het meeste op (kunnen) brengen en hoe

distributeurs te overtuigen zijn om hun film in alle bioscopen van Vue te vertonen (als wij daar behoefte aan hebben).

- Analytisch vermogen op het gebied van films: Films kunnen beoordelen op gewenste kenmerken voor commercieel succes en mogelijkheden voor extra evenementen benutten.

- Verdiepen van filmkennis: De filmkennis opgedaan in mijn studie uitbreiden en verdiepen (o.a. aan de hand van de persvoorstellingen).

Daarnaast heb ik voor de periodieke stage-evaluatie binnen Vue (door Marieke Jonker) een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld en een kernkwadrant (of ook SWOT: strengths, weaknesses, opportunities en threats). Het werken in teamverband, het ontwikkelen van mijn technologische vaardigheden en de focus op meer Vue-specifieke taken kwam hier nog extra uit naar voren. Gedurende mijn stage heb ik me erop gericht om aan deze verschillende punten te werken.

Ik werd tijdens mijn stage al snel in het diepe gegooid door mij zelfstandig een aantal taken uit te laten voeren en mij ook al in de tweede week aan het programmeren te zetten. Gelukkig is er bij Vue een hele open en informele werksfeer, waardoor het makkelijk was om om hulp te vragen waar dat nodig was. Dit zorgde ervoor dat ik tegelijkertijd bezig was met een ontwikkeling in zelfstandig werken en in communicatie. Op de wekelijkse teamvergaderingen bleef ik eerst wat op de achtergrond, maar toen ik wat zekerder werd van mezelf (en mijn mening over het vertonen van bepaalde films) begon ik steeds meer van mezelf te laten horen. Langzamerhand kreeg ik steeds meer zelfstandige taken en draaide ik volledig mee met het programmeren op de vrijdag en maandag. Omdat mijn programma’s nog wel steeds gecheckt moesten worden kreeg ik daar ook duidelijke feedback op, wat mijn analytisch vermogen en commercieel inzicht ten goede kwam. Met iedere week begreep ik de cijfers beter (de bezoekersaantallen op de verschillende tijdstippen en voorstellingen van de films) en leerde ik de theaters beter kennen, waardoor ik betere keuzes kon maken.

(8)

telefoneren met verschillende mensen ging steeds beter en makkelijker. Hier ben ik persoonlijk best wel in gegroeid, aangezien dit iets is waar ik toch wel wat moeite mee had. Ook moest ik veel leren over de verschillende computerprogramma’s die we gebruiken voor het programmeren en de manier waarop de programma’s met elkaar communiceren. Technologie is nooit mijn sterkste punt geweest, maar nu ik er noodgedwongen zoveel mee om moest gaan – en altijd hulp kreeg als ik iets niet snapte – heb ik toch een betere grip gekregen op deze programma’s. Een ander programma, dat ik vooral bij mijn onderzoek heb gebruikt, is Excell. Tijdens mijn studie Kunst, Cultuur en Media heb ik hier nooit mee hoeven werken en ook op de middelbare school had ik hier nauwelijks ervaring mee opgedaan, maar ook dit programma heb ik aardig onder de knie gekregen. Ik weet nu hoe ik verschillende formules in moet voeren, hoe ik draaitabellen kan maken (en daar op een efficiënte manier informatie uit kan halen) en hoe ik informatie duidelijk kan presenteren.

(9)

Dit zorgde ervoor dat ik een aantal keer een stap terug moest doen en weer opnieuw de data in moest duiken om tot een goed resultaat te komen.

Tijdens deze stage heb ik vooral door mijn vaardigheden op het gebied van nauwkeurigheid en precisie veel kunnen betekenen voor Vue. De verwerking van data voor mijn onderzoek, het controleren van weekprogramma’s, het bijhouden van de verwachtlijst en het checken van metadata van films ging mij relatief makkelijk af. Op andere gebieden heb ik mij zelf juist veel weten te ontwikkelen binnen de werkomgeving van Vue, vooral op communicatief en technologisch gebied.

(10)

Conclusie

Tijdens mijn stage bij Vue heb ik een hele fijne tijd gehad. De werksfeer was heel open en informeel. Er was tijd voor een grapje, maar als er serieus gewerkt moest worden gebeurde dat ook altijd. Er was veel ruimte om vragen te stellen en ik heb ook veel bruikbare feedback gekregen tijdens evaluatiemomenten met Marieke Jonker en bij het checken van mijn filmprogramma’s door andere collega’s. Ik heb veel geleerd en duidelijk gemerkt dat de praktijk soms erg verschilt van de theorie, waardoor deze stage ook erg nuttig was voor mijn verdere carrière. Ik weet nu beter wat ik kan verwachten van een soortgelijke functie en van dit werkveld in het algemeen. Vue is hiervoor ook een ideale stagegever geweest, aangezien ze zo’n belangrijke speler zijn in de ‘big screen entertainment industry’.

Ik heb veel vaardigheden opgedaan en kunnen ontwikkelen. Ik heb geleerd om zelfstandig te werken binnen een teamverband en gezien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat achter de schermen van een bioscoop. Er komt veel meer kijken bij de release van een film in een bioscoop dan ik aanvankelijk dacht, en het is heel fijn geweest om zo mee te kunnen kijken, denken, en werken aan iets dat voor zoveel mensen een leuke ervaring bied en als leuk avondje/middagje uit wordt ervaren. Ik ben blij dat ik ook de kans heb gehad om in één van de bioscopen van Vue – Hilversum – heb kunnen meelopen met het hoofd techniek, die me veel heeft uitgelegd over de bepaalde scherm ratio’s en formaten en die liet zien hoe de dingen die wij bepalen bij de bioscoop terecht komen en worden geïmplementeerd.

De stage bij Vue heeft voor mij duidelijk gemaakt dat dit een functie is (binnen een werkveld) waar ik erg in geïnteresseerd ben, en waar ik mezelf de komende jaren ook zie werken. De stage is echt boven mijn verwachtingen uitgestegen, niet in het minst door de manier waarop ik gelijk als (volwaardig) onderdeel van het team en de afdeling werd gezien.

(11)

Literatuur

Cinema Intelligence, https://vuenl.cinemaintelligence.com/Dashboard, geraadpleegd op 16-08-2017 Kelderman, J & Haaksman, P. ‘Content voor Dummies. De Super-Awesome Handleiding’, 2016, Amsterdam.

Stichting Filmonderzoek, ‘Bioscoopmonitor 2016’, mei 2017, Amsterdam.

(12)

Bijlage 1 – Cinema Intelligence

Figuur 1 Home page van Cinema Intelligence. Hier kan je een keuze maken uit de verschillende bioscopen en selecteren in welke bioscoop je aan het weekschema wilt werken of dat je de gegevens wilt exporteren naar Compeso.

(13)
(14)

Bijlage 2 – ‘Digitale Content Flow’

(15)

DCP Digital Cinema Package, een (vaak versleuteld) data-pakket waarin een film of trailer ‘verpakt’ zit. Deze DCP’s zijn alleen af te spelen op digitale filmprojectoren, er is een sleutel (KDM) nodig om ze vrij te kunnen geven op de projector.

Filmkluis Een grote fysieke schijf, één in elk theater, waarop Gofilex nieuwe digitale

content (DCP’s) kan uploaden. Het theater kan deze content downloaden en op hun servers zetten.

Gofilex Gofilex is het bedrijf dat de digitale content in Nederland naar de bioscopen

transporteert in opdracht van de distributeur. Dit kan via de filmkluis of harde schijven (laatste komt nog maar weinig voor)

KDM Key Delivery Message. Een digitale sleutel die een versleutelde film vrijgeeft voor een specifieke digitale server, die wee r gekoppeld is aan een digitale projector en audioprocessor.

Keymanager Personen bij een laboratorium die KDM’s aanleveren in opdracht van de

distributeurs. Vaak maken deze laboratoria ook de DCP’s.

LMS Library Management System. Een grote (fysieke) schijf (zo’n 20TB) voor elk theater waarop ze digitale content kunnen bewaren. Deze kan de content niet afspelen. Om dat te kunnen doen moet de DCP met een KDM naar een specifieke zaalserver worden gestuurd.

Screenwriter Een TMS (Theatre Management System) van Arts Alliance dat per theater de

content en bediening van een bioscoop regelt. Hiermee kan content tussen de LMS en de verschillende zaalservers worden verstuurd, KDM’s kunnen worden geupload en playlists kunnen worden gemaakt zodat de programma’s kunnen worden afgespeeld in de zalen met de juiste cue’s (licht uit, pauze, lenswissel, aftiteling)

Producer Een nieuw programma dat eigenlijk alle data uit de verschillende Screenwriters

verzamelt zodat vanuit hoofdkantoor één en ander kan worden aangestuurd en ingekeken. Programmatie zet hierin ‘trailer packs’ klaar, deze kunnen de theaters gebruiken om de juiste voorprogramma’s te maken.

(Zaal)Server Een digitale opslag- en afspeelserver, ook wel IMB of ICMP genoemd. Deze

server zit gekoppeld aan een projector en kan digitale content (DCP’s) afspelen. Elke server heeft een uniek nummer, dat nodig is om KDM’s te maken die de content vrijgeven.

(16)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tips om zelf een initiatief te organiseren waarbij ouders en kinderen samen een sport kunnen leren. ❑ Pas de sportactiviteit aan zodat ouders en kinderen samen

Misschien is het wel verstandig om voor toelating tot het register een ‘generaal pardon’ in te stellen voor iedereen die drie jaar werkervaring heeft als klantmanager.. De

Elke Brede School is anders, om- dat de werking mee wordt be- paald door de context waarin ze is ingebed.. Soms is een school de trekker van het project, soms is er een

Elke dag komen meer dan honderd kinderen naar de huiswerkklas van zuster Antoinette.

(Deltaprogramma) vormden samen met gesprekssessies geleid door Diederik Adema (gemeente Apeldoorn), Marieke Ekelenkamp (gemeente Emmen), Tina de Jong en Wiebe Oosterhof

Reerink: ‘onderzoek, een goed plan, een visie, vergunningen, een Mer blijven de basis vormen voor een winlocatie, maar we betrekken nu ook steeds meer andere partijen als burgers

De gemeente functioneert als multiplier, waardoor zij echt een partner is voor de bedrijven (niet een klant, maar een medestander): door slim, effectief en innovatief samen te

Angus Burger super (van Black Angus rund) Aantal Kalfs Burger (zacht en mild gekruid) Aantal Japanse Burger (kruidig, apart en smaakvol)