• No results found

Bidden in de orthodoxe Kerk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bidden in de orthodoxe Kerk"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

J A A R V A N H E T G E B E D 8

K E R K + L E V E N - 1 8 J A N U A R I 2 0 0 6

M

ONSEIGNEUR Athe-

nagoras, bisschop van Sinope, heet van ge- boorte Yves Peckstadt en is Gentenaar. Met zijn wijding tot diaken en later priester in het orthodoxe aartsbis- dom van België trad hij in 1989 in de voetsporen van zijn vader Igna- ce. Bijna drie jaar geleden werd toen nog archimandriet Athena- goras verkozen tot hulpbisschop van metropoliet Panteleimon, die als aartsbisschop van het oecume- nische patriarchaat van Constan- tinopel de officiële vertegenwoor- diger is van de orthodoxe Kerk in België.

Bij het betreden van zijn appar- tementje in Knokke-Heist, valt meteen het iconenhoekje op.

Staand bidt de bisschop er dage- lijks, net als andere gelovigen in de orthodoxe traditie dit doen.

Maar wanneer we hem vragen naar het gebed in de orthodoxe traditie, noemt hij eerst het ge-

meenschappelijke gebed, met na- me het sacrament van de eucha- ristie, ook wel de liturgie van Jo- hannes Chrysostomos genoemd.

Deze heilige was patriarch van Constantinopel en oefende door zijn geschriften grote invloed uit in het begin van de vijfde eeuw.

„Liturgie is Grieks en betekent

‘werk van het volk’”, legt mgr.

Athenagoras uit. „Het gebeurt wel heel respectvol, maar terzelfder tijd zie je tijdens de viering men- sen aan en af lopen. Toen ik nog aartsdiaken was in Brussel, kende ik een taxichauffeur die tijdens zijn ritten even stopte aan de kerk om een kaars te ontsteken en de icoon te kussen. Tijdens de eucha- ristie is er de vrijheid om persoon- lijk te bidden. Mee volgen op een blaadje is bij ons niet de gewoonte.

Er gebeurt zoveel tegelijk, dat de mensen niet op hetzelfde moment op één ding geconcentreerd zijn.”

De liturgie van Chrysostomos opent met de uitnodiging Gods

Koninkrijk te betreden. Daarbij maakt de voorganger een kruiste- ken, het evangelie in de hand. De liturgie bestaat dan uit twee delen.

Het eerste heet de liturgie van de catechumenen, waar nog niet ge- doopte gelovigen bij aanwezig mogen zijn. Er worden psalmen, litanieën en voorbeden gezongen.

Ware Licht

Na de intocht van het evangelie- boek volgt de hymne aan de drie- ene God. De orthodoxe eucharis- tie kent maar twee lezingen (in plaats van drie in de katholieke), één uit Paulus of Handelingen, en één uit het evangelie. Uit het Ou- de Testament wordt enkel tijdens de vespers voorgelezen, nooit in de eucharistie. Na de homilie wor- den de catechumenen verzocht de kerk te verlaten. Het tweede deel van de liturgie is alleen be- stemd voor gedoopten. Dat deel

begint met de intocht van de ga- ven. Cruciaal in dit deel is de epi- clese, de aanroeping. De cele- brant smeekt namens de gemeen- schap de heilige Geest af over het volk en over de gaven, die hier werkelijk getransformeerd wor- den tot bloed en lichaam van Christus.

Afsluiten gebeurt met de prach- tige hymne: „Wij hebben het ware Licht aanschouwd, wij hebben de hemelse Geest ontvangen. Wij hebben het ware geloof gevonden.

Wij aanbidden de heilige Drie- eenheid, want zij is onze redding.”

Net als in de katholieke traditie klinkt dan de wegzending in vre- de, terug naar de wereld.

De orthodoxe liturgie staat bol van symbolen en typische gebrui- ken. Eén daarvan is de zang, waar- bij twee koren op elkaar inspelen (antifonie). Ook gebaren spelen een belangrijke rol. Bij de zege- ning houdt de priester duim en wijsvinger samen en de drie ande-

re vingers omhoog als teken voor de Drie-eenheid. Het volk beant- woordt met een eigen gebaar.

Naast de eucharistie als ge- meenschappelijk gebed bleef ook een monastieke gebedsviering bewaard. In elke parochie in een orthodox land zoals Griekenland weerklinkt ’s ochtends en ’s avonds het getijdengebed. En vóór de zondagsviering worden nog de metten gebeden. Voor vastenvrij- dagen is er een speciaal gemeen- schapsgebed met de naam Aka- thist van de Moeder Gods. Aka- thist betekent ‘gebed waarbij men niet gaat zitten’. Er zijn nog tal van andere gebeden, teveel om hier op te noemen. Misschien nog dit:

op de woensdag van de Goede Week krijgen alle gelovigen de ziekenzalving. Die is dus niet al- leen voor zwaar zieken wegge- legd, maar dient om zich te behoe- den tegen alle vormen van kwaad.

Heilige Geest

Laatst maar niet minst belang- rijk: het persoonlijke gebed. We zeiden al dat orthodoxe gelovigen in de regel thuis een gebedshoek- je hebben met iconen. Hier bidden ze staande en volgens een vast pa- troon dat begint met het afsmeken van de heilige Geest. Na het „Eer aan God” en het onzevader volgen een reeks buigingen en kruiste- kens, waarna psalmen of kleine completen worden gebeden. Men kan dan ook eenvoudig de Schrift ter hand nemen.

„Heel populair is het Jezusge- bed”, zegt mgr. Athenagoras. „Dat kun je op eender welk moment en om het even waar bidden. Het is de voortdurende aanroeping van Christus met behulp van een ge- bedssnoer uit wol met 33 of hon- derd knopen. In een Engels kloos- ter wordt dit ook gemeenschap- pelijk gebeden en wel twee uur aan één stuk, ’s ochtends en ’s avonds. Door dit gebed kom je tot innerlijke rust. We noemen dat esychasme, God benaderen door niet-materiële energieën te ont- dekken. Dat staat tegenover de meer katholieke tendens om God te benaderen via de rede.”

En mgr. Athenagoras besluit:

„De orthodoxe geestelijke Sera- fim van Saros werd eens gevraagd wat de zin van het leven is. Hij ant- woordde: ‘Het ontvangen van de heilige Geest.’ Dit staat inderdaad centraal in het orthodoxe bidden.”

Mgr. Athenagoras Peckstadt bij zijn iconenhoekje. Bij de iconen en kaars wordt staande gebeden. © Kristof Ghyselinck

Ieder huisje heeft zijn... iconenhoekje

L i e v e Wo u t e r s

Bidden in orthodoxe Kerk

Ter gelegenheid van de Week van Gebed voor de Eenheid (zie voorpagina) laten we

in onze rubriek Jaar van het Gebed graag een stem uit de orthodoxe Kerk in België

aan het woord. Bisschop Athenagoras van Sinope, alias Yves Peckstadt, legt uit hoe

orthodoxe gelovigen tot gezamenlijk en persoonlijk gebed komen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In de komende veertig dagen mogen we ons laten leiden door het beste wat we in Rome zullen gezien en gehoord hebben.. We mogen stappen in de lange traditie van christenen die

Naar aanleiding van de Gebedsweek voor de eenheid onder de christenen nodigen de orthodoxe parochie, het Interkerkelijk beraad en CCV in het bisdom Gent u uit in de

Het mag dan ook niet verbazen dat we deze gelegenheid aangrijpen om je hartelijk uit te nodigen op zaterdagnamiddag 22 januari ofwel zaterdagnamiddag 4 juni 2022 om deel te nemen

Daarnaast sluit RENDO zich aan bij de zienswijze die Netbeheer Nederland (hierna: NBNL) namens de gezamenlijke regionale netbeheerders gas en regionale netbeheerders

4p 10 † Met welk dilemma van de rechtsstaat wordt de minister geconfronteerd door de kritiek van de Raad van State op het wetsvoorstel. Licht het dilemma toe door te verwijzen

• Hoe meer gecentraliseerd leidende organisatie en hoe minder contacten tussen perifere. organisaties, hoe meer effectiever

Vader Yavarousky nodigde haar uit voor het interview, omdat hij zich toch nog niet zo zeker voelt in onze moedertaal.. Onte- recht, maar Judith is

lende ondernemers op losse schroeven kan zetten. In de zaak Mapfre gaat het om verkoop van voertuigen door een garagehouder aan zijn afnemers. Hij biedt hen daarbij de