• No results found

Oefentekst begrijpend lezen filmindustrie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Oefentekst begrijpend lezen filmindustrie"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Oefentekst begrijpend lezen filmindustrie

Bij deze opdracht lees je onderstaande tekst. Je oefent hierbij je leesvaardigheid. Als je klaar bent, lever je jouw antwoorden in bij je docent Nederlands.

Leestekst: Brandbrief aan de filmindustrie: "Omarm het downloaden"

Bij deze tekst horen vraag 13 t/m 24.

alinea 1

Topfilms van deze week zijn pas over maanden te zien in Nederland. Het is tijd dat de Nederlandse filmindustrie kritisch naar zichzelf gaat kijken om zo tot een andere manier van filmverspreiding te komen, een model dat wel aansluit op de moderne, gedigitaliseerde samenleving. Dat vindt student Filmwetenschappen, Gert Jan Harkema.

alinea 2

Eind 2011 stuurde de Nederlandse filmindustrie als collectief een brandbrief aan de Tweede Kamer. Daarin worden de Kamerleden opgeroepen voor (strengere)

regelgeving tegen het illegaal downloaden te stemmen. Hoewel de gezamenlijke filmproducenten en distributeurs stellen dat ze de individuele consument niet willen vervolgen, is de harde toon jegens beheerders en aanbieders van download-

websites opmerkelijk.

alinea 3

Deze 'misdaadsyndicaten' zouden grof geld verdienen met het openbaar maken van films. De filmindustrie vindt dat het hun onmogelijk wordt gemaakt zichzelf hiertegen te verdedigen. Ik zou hier graag een ander perspectief willen belichten. Ik zou de filmindustrie willen oproepen niet de passieve slachtofferrol aan te nemen, maar juist actief te reageren op wat er gebeurt in medialand. Het werkelijke probleem van de filmindustrie is namelijk niet het downloaden, maar een distributiemodel dat totaal uit de tijd is.

alinea 4

Beschikbaarheid

In dit distributiemodel heeft de aanbieder alle macht. De productiemaatschappij samen met de distributeur bepaalt wanneer en welke films er te zien zijn in de Nederlandse bioscopen. Dit model werkt alleen maar wanneer er beperkte

beschikbaarheid is en wanneer de producent en distributeur daadwerkelijk de enigen zijn die beschikbaarheid van de film in de hand hebben. Echter, zoals hedendaagse filosofen hebben beschreven, de gedigitaliseerde maatschappij wordt gekenmerkt door onmiddellijke beschikbaarheid; voor iedereen en overal. Informatie,

evenementen en culturele producten moeten op ieder moment en op elke plek toegankelijk zijn.

(2)

alinea 5

Het huidige model beantwoordt niet aan deze vraag. Het gaat nog uit van de

distributeur die bepaalt wat het publiek ziet en wanneer. Zo zijn de topfilms van deze week pas over maanden te zien in Nederland. De vertraging op een internationale arthousefilm loopt al snel op tot een half jaar. Toch halen ook Nederlandse

filmliefhebbers hun informatie van Engelstalige websites waar de films die vandaag trending topic zijn, over een paar maanden alweer achterhaald zijn. Als Nederlandse filmliefhebber krijg je het gevoel achter de trend aan te lopen en als tweederangs kijker behandeld te worden. De Nederlandse kijker krijgt een warme appeltaart voor zich neergezet, terwijl hij deze pas over enkele maanden mag opeten. Maar dan is de taart al behoorlijk afgekoeld.

alinea 6 Arrogant

De filmindustrie is arrogant. Zij kan maar moeilijk afstand doen van haar macht over de beschikbaarheid van films. Eerst wordt gekeken hoe een film het commercieel doet in de VS, alvorens die maanden later in Nederland wordt uitgebracht. De introductie van spektakelfilms, IMAX en 3-D laat de filmliefhebber nog wachten voor de echte bioscoopervaring. Goed uitgevoerde dramafilms hebben al snel minder geluk. Ook ik sla dan aan het downloaden om maar niet maanden te hoeven wachten. Het is daarom tijd dat de Nederlandse filmindustrie kritisch naar zichzelf gaat kijken om zo tot een andere manier van filmverspreiding te komen, een model dat wel aansluit op de moderne, gedigitaliseerde samenleving.

alinea 7

Muziekindustrie

Ongeveer tien jaar geleden zag de muziekindustrie downloaden als een soortgelijke bedreiging. De succesvolle bedrijven in de huidige muziekindustrie zijn niet diegene die in de verdediging zijn geschoten met het opzetten van rechtszaken. Het zijn juist de ondernemers als iTunes, Spotify en Pandora die zich gericht hebben op een brede beschikbaarheid van muziekproducten. Het is nu ook aan de filmindustrie om zich opnieuw uit te vinden. Evenals bij de muziekindustrie hoeft dit zeker niet ten koste te gaan van kwaliteit; het biedt juist geweldige mogelijkheden voor een meer 'open' distributie.

alinea 8

De brandbrief die de filmindustrie stuurde, wekt de indruk dat de Nederlandse filmindustrie onder druk staat. Dit is helemaal niet het geval. De filmsector is juist groeiende. Tussen 2008 en 2010 nam het bioscoopbezoek met zestien procent toe, aldus het jaarverslag van de bioscoopexploitanten. De Nederlandse film blijft daarbij niet achter. Hierdoor lijkt de filmindustrie weinig innovatief geworden in haar omgang met de digitale beschikbaarheid van films. Dat is een gemiste kans. In plaats van in de verdediging te schieten, zou de filmindustrie de nieuwe mogelijkheden juist moeten omarmen. Het illegaal downloaden moet daarom gezien worden als een belangrijk signaal om de Nederlandse filmliefhebber serieus te nemen en hem te geven wat hij wil: gewoon mooie films kijken, en wel nu.

(3)

Dit is het einde van het tekstdocument.

Leestekst 2. Brandbrief aan de filmindustrie: "Omarm het downloaden"

Bij deze tekst horen vraag 13 t/m 24.

vraag 13

Waarvoor is deze tekst in hoofdzaak bedoeld?

A om de lezer te amuseren B om de lezer te informeren C om de lezer te overtuigen

vraag 14

Welke zin geeft het best de hoofdgedachte van de tekst weer?

A De Nederlandse filmindustrie moet de verspreiding van haar films aan deze tijd aanpassen.

B De Nederlandse filmindustrie moet het alleenrecht op verspreiding van haar films opeisen.

C De Nederlandse filmindustrie moet het downloaden van haar films gerechtelijk aanpakken.

vraag 15

Wat geeft het karakter van de tekst het best weer?

A De auteur geeft vooral de feitelijke situatie weer van de filmindustrie.

B De auteur geeft vooral de mening van de filmproducenten weer.

C De auteur geeft vooral zijn eigen mening over de huidige filmindustrie.

vraag 16

In alinea 3 wordt gesproken over 'misdaadsyndicaten'.

Wie worden bedoeld met 'misdaadsyndicaten'?

A alle individuele consumenten

B de beheerders en aanbieders van downloadwebsites C de gezamenlijke filmproducenten en distributeurs

vraag 17

In alinea 5 staat: "Het huidige model beantwoordt niet aan deze vraag."

Welke vraag wordt hier bedoeld?

A de vraag naar strengere regels tegen het downloaden van films

B de vraag wanneer je als filmliefhebber films kunt bekijken wanneer je dat wilt

(4)

C de vraag wanneer je als filmliefhebber films kunt downloaden tegen een redelijke prijs

vraag 18

De auteur schrijft in alinea 5: "De Nederlandse kijker krijgt een warme appeltaart voor zich neergezet, terwijl hij deze pas over enkele maanden mag opeten. Maar dan is de taart al behoorlijk afgekoeld."

Wat bedoelt de auteur hiermee?

A Door de vergelijking van films met appeltaart wil de auteur aangeven dat de Nederlandse filmindustrie de filmfan niet serieus neemt.

B Door films met appeltaart te vergelijken wil de auteur aangeven dat het zonde is om zowel een appeltaart als een film niet te consumeren.

C Een warme appeltaart laat je niet afkoelen maar eet je direct op. Zo is het ook met nieuwe films: die wil je meteen bekijken.

vraag 19

In alinea 6 staat: "Zij kan maar moeilijk afstand doen van haar macht over de beschikbaarheid van films."

Dit is

A een argument.

B een conclusie.

C een standpunt.

vraag 20

In alinea 7 vergelijkt de auteur het downloaden van films met het downloaden van muziek.

Waarom maakt hij deze vergelijking?

A Omdat de filmindustrie door de groei van filmproducten het zich ook kan veroorloven over te gaan tot digitale aanbieding.

B Omdat de filmindustrie kan leren van de overstap die de muziekindustrie maakt door het breed aanbieden van muziekproducten.

C Omdat de muziekindustrie door de digitale aanbieding van muziekproducten niet ingeleverd heeft op de kwaliteit daarvan.

vraag 21

De auteur heeft bezwaren tegen het huidige distributiemodel.

Wat is zijn grootste bezwaar?

A Het huidige distributiemodel behartigt alleen de belangen van de filmproducenten en distributeurs.

B Het huidige distributiemodel benadeelt zowel de filmliefhebbers als de filmproducenten en de distributeurs.

(5)

C Het huidige distributiemodel komt alleen op voor de belangen van de filmliefhebbers.

vraag 22

Welke functie vervult "Omarm het downloaden" in de titel?

A Het is een suggestie van de auteur aan de filmindustrie.

B Het is een voorstel van de Tweede Kamer aan de filmindustrie.

C Het is een waarschuwing van de auteur aan de filmindustrie.

vraag 23

De auteur stelt in alinea 3: "Het werkelijke probleem van de filmindustrie is namelijk niet het downloaden, maar een distributiemodel dat totaal uit de tijd is."

In welke alinea's vind je de argumenten die hij gebruikt voor dit standpunt?

A in alinea 3, 4, 5 B in alinea 4, 5, 6 C in alinea 6, 7, 8

vraag 24

Je moet een samenvatting maken van de tekst.

Welke van de volgende vijf zinnen horen in de samenvatting? Geef aan 'wel' of 'niet'.

1. De filmindustrie moet zich aanpassen aan de gedigitaliseerde samenleving.

2. De filmliefhebbers willen films kunnen zien op ieder moment en overal.

3. Ook ik sla aan het downloaden om maar niet maanden te hoeven wachten.

4. Het illegaal downloaden moet mogelijk gemaakt worden.

5. De filmindustrie kan een voorbeeld nemen aan de muziekindustrie.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De meeste vragen in deze subcategorie gaat over het beschrijven van de mening van de schrijver van de tekst (zie tabel 16). Ook komt het zesmaal voor dat de leerling aan moet

Veel meer spellen om gratis te downloaden en het benodigde materiaal en

Problemen met begrijpend lezen kunnen te wijten zijn aan individuele factoren en aan omgevingsfactoren (Van der Leij, 2003). Op individueel niveau kunnen de verklaringen liggen

interpreteren in relatie tot de doelen met betrekking tot begrijpend lezen, en om interventies te plegen die het niveau verhogen. Leerlingen en ouders worden bovendien regelmatig op

Peer-review under responsibility of the scientific committee of the CENTERIS - International Conference on ENTERprise Information Systems / ProjMAN - International Conference

170 Thema 5: remediëring / verrijking luisteren Tijd voor Taal accent - Taal?. andere dvd’s kun je vanaf volgende week de punten sparen die je dagelijks in de

194 Dit blad hoort bij Zie zo Taal, leerjaar 3, blok 5 © Uitgeverij Zwijsen BE 2014. Zie

Na deze eerste observatie volgden twee bijeenkomsten waarin de leerkrachten en studenten informa- tie en praktische tips kregen over opbrengstgericht werken, evidence based