• No results found

aanbod Thassos voor theaterseizoen avond en jongeren

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "aanbod Thassos voor theaterseizoen avond en jongeren"

Copied!
124
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

aanbod Thassos voor

(2)
(3)

theater en humor

Alexia Leysen & Valentijn Dhaenens /

BRUT KNAUS 5

Anke Jochems Alone with Everybody 6

Bad van Marie Human Zoo op locatie (Centraal Station Antwerpen) nieuw 7

Naar Oedipus in foyer of café 8

Compagnie Lodewijk/Louis Hamlet Hamletsson nieuw 9

Dries Gijsels NO PLACE TO FALL nieuw 10

Realtime 11

Ellis Meeusen & Bjarne Devolder Faren in omgebouwde vrachtwagen nieuw 12

Frank Focketyn, Darya Gantura &

Philippe Thuriot / La Volta De Vijfde van Ludo 14

Het Banket, I SOLISTI & Vlaams Egmont met Jan Decleir en Roy Aernouts nieuw 16

Radiokoor Landru met Jan Decleir 17

Het Zuidelijk Toneel /

-Rashif El Kaoui & Ahmet Polat De Bastaard 19 -Julie van den Berghe &

Marie-Louise Stheins De vrouw die de honden eten gaf nieuw 21

-Sarah Moeremans Mission Molière nieuw 22

-Spoken Stories #HERO nieuw 23

I SOLISTI & Balder Dendievel Metamorfosen nieuw 24

I SOLISTI / Matthias Van de brul &

Lucas Derycke WILD 26

Hopman & VRT Loslopend Wild nieuw 27

Johan Terryn Het Uur Blauw 28

Joris Van den Brande

& Joris Hessels / BRONKS Geef mijn hand terug 30

Kamagurka & Herr Seele The Return of the Comeback 32

LOD / Marlies Tack, Jakob Ampe &

Zoutmijnen en zenuwlijders 33

(4)

Mestizo Arts Platform #makesomeroom maak ruimte voor nieuw werk! 37

Mestizo Arts Platform

Fikry El Azzouzi & Junior Mthombeni met Chaib Idrissi & Enrique Noviello

Schaduwvliegjes 39

Mitch Van Landeghem, Carine van

Bruggen en Stan Martens The Rules of Attraction nieuw 41

Muziektheater DE KOLONIE DE KOLONIE vanaf 2023 43

Muziektheater DE KOLONIE

& I SOLISTI We denken de wereld nieuw 44

Nat Gras Dans Op Wandel wandelvoorstelling in de natuur nieuw 45

Neal Leemput & De Studio Dansen met mijn moeder 46

Pascale Platel Gezegend Zij 47

Petites Pensées de Pascale 48

SKaGeN De Vlucht of De Vloed / De Vlucht in double bill 49

Het gezin Van Paemel 50

TG Vagevuur & Brussels Experimental

Koen Boesman & Peter Spaepen ,Rosa. 52

Theater Stap het Kraakpand 54

Theater Stap & frieda Zeemeermin nieuw 55

Theatercollectief Raf 2084, of Hoe moeilijk ook de weg, we gaan hem met

de glimlach 56

Tim Oelbrandt & De Studio Heen en terug (magisch theater) 58 Spirals (magisch theater)korte performance 59

Tristero Iemand van ons 60

Tutti Fratelli De Störm nieuw 61

Vervloet & De Studio SOLO nieuw 63

Volksopera, Wunderbaum &

HERMESensemble Nestor nieuw 64

WOLF WOLF

Flor Van Severen, Imke Mol, Naomi van der Horst, Mitch Van Landeghem en Gilles Pollak

Voorjaarsontwaken nieuw 65

(5)

music, maestro

BL!NDMAN [sax] BL!NDMAN plays Bach 68

Steamboat Bill Jr 69

Esmé Bos & Bart Voet ELLA 70

Filip Jordens Hommage à Brel Quartet 71

Stokman & Vos Een Zoen van Toen (voor senioren, ook op locatie) 72

Mooie Meisjes (voor senioren) 73

circusmania

d’irque & fien Sol bémol LAATSTE TOURNEE VAN D’IRQUE & FIEN 75

Familiar Faces Surface 77

Hendrik Van Maele 13 Harbinger Road nieuw 78

Les Rois Vagabonds Concerto pour deux clowns 80

Okidok HA HA HA 81

Les Chevaliers 82

Slips Inside 83

Piet Van Dycke Over Piet Van Dycke 84

EXIT nieuw 85

ON POINT 87

TeaTime Company A Matter of Time 89

THERE THERE Company Carrying my father 90

Chaïm nieuw 91

(6)

straf werk voor jongeren

Anke Jochems Alone with Everybody 93

Bad van Marie Clean Window op locatie nieuw 94

Human Zoo op locatie (Centraal Station Antwerpen) nieuw 95

BL!NDMAN [drums] X-plosion! 96

Collectief Fiat / Tom Viaene Total Loss nieuw 97

Compagnie Lodewijk/Louis Hamlet Hamletsson nieuw 98

Ellis Meeusen & Bjarne Devolder Faren in omgebouwde vrachtwagen nieuw 99

Ensemble Leporello

& Cie des mutants Alpha Bêta – Miranda & Prospero 101

Fernand Niet echt, wel waar. 103

Onzin (voor gevorderden) 104

Het Zuidelijk Toneel

-Rashif El Kaoui & Ahmet Polat De Bastaard 105

-Spoken Stories #HERO nieuw 107

kunstZ & Adams Mensah MISSING 108

Mestizo Arts Platform, KVS & Rataplan / Fikry El Azzouzi

met Chaib Idrissi & Enrique Noviello

Schaduwvliegjes 109

Muziektheater DE KOLONIE

& I SOLISTI We denken de wereld nieuw 111

SKaGeN Het gezin Van Paemel 112

Speelman & Bad van Marie Spread the word in de klas 114

TG Vagevuur & Brussels Experimental

Koen Boesman & Peter Spaepen ,Rosa. 115

Theatercollectief Raf 2084, of Hoe moeilijk ook de weg, we gaan hem met de

glimlach 117

Theater Stap & frieda Zeemeermin nieuw 119

Vervloet & De Studio SOLO nieuw 120

WOLF WOLF

Flor Van Severen, Imke Mol, Naomi van der Horst, Mitch Van Landeghem en Gilles Pollak

Voorjaarsontwaken nieuw 121

(7)

Alexia Leysen & Valentijn Dhaenens / BRUT KNAUS

In 3.500 pagina’s pende de Noor Karl Ove Knausgård de strijd van zijn ziel neer en spaarde daarbij niets of niemand.

Voorbij de schaamte en met de taal als instrument

probeerde hij de banaliteit van zijn leven te overstijgen. Het schrijven gaf zijn leven zin, maar ging uiteindelijk ten koste van zichzelf en z'n naasten...

In ‘KNAUS’ ontrafelen Valentijn Dhaenens en Alexia Leysen een mens die zich afvraagt: Waarom?

Als God dood is en de hemel leeg, zoekt ‘KNAUS’ naar wat van waarde is in dit universum. We zien een man die tussen de luiers en de sterren zichzelf staande probeert te houden rond de vraag: Wie ben ik?

‘KNAUS’ zoomt genadeloos in op onze diepe behoefte om als mens gezien te worden.

Alexia Leysen kaapte in 2016 de Dioraphte Cement Prijs voor aanstormende theatermakers weg. Voor ‘KNAUS’

werkte ze samen met monoloogvirtuoos Valentijn Dhaenens, die in de huid van de Noor kruipt. Dhaenens toonde zijn kracht als maker en speler reeds in ‘DegrotemonD’ (SKaGeN, 2012), ‘DeKleineOorloG’ (2014),

‘Onbezongen’(2017) en recent nog ‘Het gezin Van Paemel’ (2021). Hij toert ook internationaal met zijn solo’s.

Leysen maakte eveneens een bijzondere portretreeks van bekende en onbekende Knausgård-lezers, met de prachtige analoge Hasselbladcamera van haar overleden grootvader - op zoek naar wat mensen van zichzelf in deze Noorse boeken weerspiegeld zien. ‘THE KNAUSGÅRD/HASSELBLAD SERIES’ kan mee naar uw cc of stad reizen, zodat de beleving van het publiek voor en na de voorstelling hiermee verrijkt kan worden.

‘KNAUS’ was afgelopen zomer te zien op TAZ#2021, gecombineerd met de foto-expositie, en speelt in november 2021 i.k.v. De Antwerpse Kleppers. Een speelreeks in Edinburgh in de zomer van 2022 staat in de steigers.

Bekijk de trailer: https://vimeo.com/365599995

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223) Een volledige captatie is beschikbaar op aanvraag

Net doordat Leysen en Dhaenens Knausgård loslaten, komt het autobiografische element in de voorstelling helemaal tot zijn recht. (Koen Van Boxem – De Tijd)

Dhaenens neemt de zaal moeiteloos mee in de meanderende gedachtegangen van zijn personage, precies laverend tussen scherpe pijn en tragikomische hulpeloosheid. (Evelyne Coussens – De Morgen)

Wat een prachtige prachtige voorstelling hebben jullie gemaakt. Eerlijk, dichtbij, vol en ontroerend. Was er niet goed van. (Bruno Vanden Broecke)

Sterke tekst, knappe regie, prachtige acteur en strakke scenografie. Erg mooi en uitgepuurd. Dat slotbeeld! Het blijft niet alleen letterlijk op het netvlies branden. (David Van Reybrouck)

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.thassos.be

Spel: Valentijn Dhaenens

Regie: Alexia Leysen

Tekst: Alexia Leysen en Valentijn Dhaenens naar Knausgård Scenografie: Stef Stessel

Dramaturgie: Mieke Versyp

Productie: BRUT, De Studio en d e t h e a t e r m a k e r, in coproductie met Vooruit

Met de steun van: Vlaams Fonds der Letteren, Vlaamse Overheid

(8)

Anke Jochems

ALONE WITH EVERYBODY

‘Alone with Everybody’ is een muzikale monoloog met als

hoofdvraag: ‘Wat is liefde?’, opgehangen aan het leven en werk van enfant terrible Charles Bukowski.

Het verhaal start op een ochtend, zo’n ochtend waarop je je

miserabel voelt en je net dan het meest eenzame gedicht ter wereld tegenkomt: ‘Alone with Everybody’ van Charles Bukowski.

De jonge vrouw besluit dat het genoeg geweest is. Vastberaden om een antwoord te vinden op de meest gestelde vraag in het

universum trekt ze haar schoenen en jas aan en gaat de straat op.

Aan iedereen die voorbijkomt stelt ze dezelfde vraag: wat is liefde?

Eindeloos veel mensen komen voorbij, een straatartiest, een comedian, een oude man, een priester, een prostitué, haar eigen moeder en ten slotte dan eindelijk Bukowski zelf.

‘Alone with Everybody’ is de muzikale, wervelende en ontroerende zoektocht van een klein individu, naar het grootste wat er is. Anke Jochems werd hierbij gecoacht door Suzanne Grotenhuis.

Ik vind het een dappere, sterke en tegelijkertijd ontroerende voorstelling. (Michael Pas) Ik denk dat ik voor heel de jury spreek als ik zeg dat we het unaniem goed vonden. (Nico Boon) Bekijk de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Laz6ZROHMcE

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223) Een volledige captatie is beschikbaar op aanvraag

Anke Jochems behaalde haar master of Arts Drama aan Luca Drama, Leuven. Daarnaast heeft ze ook een diploma Toegepaste Taalkunde op zak en volgde ze een master Journalistiek. Theater kan niet zonder muziek, vindt ze. Haar tweede passie is het schrijven van eigen nummers die ze verwerkt in haar voorstellingen. Zo gaat ze op zoek naar de beste balans tussen tekst en muziek.

Ze speelde bij Theater Tieret (‘Meneer Beer en de Woeste Wolven’), Abattoir Fermé (‘Gone West’), DE KOLONIE (‘Knorren en Kussen’) en toert met ‘Swing’ (Circus Ronaldo). Zelf maakte ze naast ‘Alone with Everybody’ ook een tweede solovoorstelling, ‘Total Reset’. Met Tom Viaene vormt ze Collectief Fiat en creëerde ze de succesvolle jeugdvoorstelling, ‘Mobi Mobi’ (8+).

Tekst, spel en muziek: Anke Jochems Coaching: Suzanne Grotenhuis Techniek: Jonas Franquet

Met dank aan: Luca Drama, Suzanne Grotenhuis

Speelperiode: op aanvraag in najaar 2022 Zaal: kleine tot middelgrote zaal Max. publiek: 200

Uitkoopsom: € 1000 + 6% BTW + auteursrechten + vervoer Specifieke gegevens: -ideale speelvlak: 5m breed op 4m diep

(min. speelvlak: 4m breed op 4m diep) -ook mogelijk als schoolvoorstelling (max. 150 / 3de graad secundair)

-eenvoudige, creatieve maaltijd voor 2 personen www.ankejochems.be

(9)

Bad van Marie

HUMAN ZOO

(NIEUW)

Op locatie in Centraal Station Antwerpen

Een audiotour in het Centraal Station die je individueel beleeft. De toeschouwers worden als het ware figurant in elkaars hoorspel.

Duizenden mensen wandelen dagelijks doorheen Antwerpen-Centraal. Iedereen heeft een rol: snel nog een broodje kopen, naar de toiletten gaan, de krant lezen of gaan skaten in de ondergrondse parking. Het is als een museum waarin de bezoekers rondwaren.

Ze kijken naar de winkels, naar de koffiebars, naar de conducteurs, naar het leven, als waren het

kunstwerken.

In ‘Human Zoo’ weerklinkt een stem in je

hoofdtelefoon. Ze gidst je al wandelend doorheen één van de mooiste stations van Europa. In dit gigantische gebouw, gelegen naast de Zoo van Antwerpen, waar je gorilla’s, chimpansees en orang-oetans in hun nagebouwde biotopen kan observeren, ontmoet jij de mens. Aanschouw de homo sapiens op een eerlijke en onbevangen manier, in een voor hem vertrouwde habitat.

Acteurs gaan op in de menigte en passanten worden acteurs. Balancerend tussen feit en fictie word je geconfronteerd met je eigen interpretaties.

In een tijd waarin we steeds minder moeite doen, of willen doen, en zoeken naar instant bevrediging, is het werk van Bad van Marie schijnbaar toegankelijk en makkelijk verteerbaar. Het lijkt een uitje voor de

toeschouwer, geen dik, moeilijk boek, maar een snack, een vieruurtje. [...] Maar dat is niet zo. Op een artistieke, uitdagende en participerende manier houdt Bad van Marie onze maatschappij een spiegel voor. Je gaat naar huis met een rugzak vol vraagtekens. (De Morgen)

De toeschouwers komen toe in het Centraal Station van Antwerpen, zij krijgen een hoofdtelefoon en mp3 speler en volgen de instructies. Ze worden geleid doorheen het station, op het einde van de wandeling komen ze toe aan het Kievitplein.

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.badvanmarie.be

Concept: Matthias Meersman en Peter Boelens

Stem: Vanessa Broes

Montage: Toon Callier

Productie: Matthias Meersman en Annelies Boelens

Speelperiode: ma 3 oktober t/m wo 30 november 2022 Locatie: Centraal Station Antwerpen

Max. publiek: 64

Uitkoopsom: -1 voorstelling (voor- of namiddag): € 1150 -bij 2 voorstellingen op 1 dag: (voor- én namiddag): € 1475

(10)

Bad van Marie NAAR OEDIPUS

Op locatie in foyer of café

Never knowing who to cling to when the rain sets in (Elton John – ‘Candle In the Wind’)

Marieke Dilles, actrice en theatermaakster, presenteert een eerste toonmoment van haar nieuwe project op een welgekozen ontmoetingsplaats zoals een foyer of een café.

Dilles koos de Griekse tragedies als leidraad in haar zoektocht naar harmonie tussen haar ‘ik’ en de ‘anderen’. Dit realiseert ze samen met haar neef Jo Jochems, die tot het tragische besef is gekomen dat alles verloren is, dat het onheil onafwendbaar nadert en de balie ‘Lost & Found’ onvindbaar is.

‘Naar Oedipus’ is een Griekse tragedie. Meer dan ooit genieten we van deze tragedies, vooral als ze vertaald worden naar een hedendaagse vorm. Doorheen haar onderzoek ontdekte Dilles dat fictie die meer dan 2400 jaar geleden geschreven is ook in haar eigen leven en de wereld waarin we leven, resoneert.

‘Naar Oedipus’ is een voorstelling op de grens van fictie en realiteit. Over een samenleving in cruise controle waar aarzelen en struikelen geen optie meer is.

Als ik zelf zing, hoor ik mijn vader zingen. Dat is raar. Dat is precies dat uw vader in u verder leeft. Ik heb nochtans ooit tegen mijn vader gezegd: zoals u wil ik nooit worden. Dat komt aan.

(Jo Jochems, ‘Naar Oedipus’)

Only you can make all this world seem right Only you can make the darkness bright

Only you and you alone can thrill me like you do And fill my heart with love for only you

Only you can make all this change in me For it’s true, you are my destiny

(The Platters – ‘Only You’)

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.badvanmarie.be

Concept: Jo Jochems en Peter Boelens Spel: Marieke Dilles en Jo Jochems

Productie: Matthias Meersman en Annelies Boelens

Speelperiode: wo 2 november t/m do 22 december 2022 Locatie: in de foyer van het cc of in een café Max. publiek: afhankelijk van de locatie

Uitkoopsom: € 1400 + auteursrechten + vervoer Specifieke gegevens: er wordt gespeeld in café-opstelling met

aandacht voor de zichtlijnen; publiek aan tafels en stoelen

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor 4 personen www.badvanmarie.be

(11)

Compagnie Lodewijk/Louis HAMLET HAMLETSSON

(NIEUW)

Net als bij ‘TITUS’ herwerkt Compagnie Lodewijk/Louis een Shakespeareklassieker tot een stomende Tarantino-voorstelling.

Want ‘Shakespeare is ‘on’, bitches!’, zoals in de recensie over

‘TITUS’ in Gazet van Antwerpen te lezen stond.

In de harde Vikingwereld is Hamlet een buitenbeentje. Hij is niet stoer en sterk en luid en brutaal, maar aarzelend, voorzichtig en onzeker. Uitgerekend hij krijgt nu de verpletterende

verantwoordelijkheid om in de voetsporen van zijn vader te treden.

De grootste heerser die zijn volk de laatste decennia gekend heeft, is op dubieuze wijze om het leven gekomen en wordt opgevolgd door zijn broer, die niet enkel de troon, maar ook de heerseres, Hamlets moeder, tot de zijne heeft gemaakt.

Hier zit een geurtje aan, en het is niet alleen die van rotte vis.

Hamlet voelt de gigantische druk om gerechtigheid te laten zegevieren en de troon over te nemen. Geslingerd tussen

wraakgevoelens en angst, daadkracht en onzekerheid, waanzin en rede, neemt hij het publiek mee in zijn worsteling en leidt hij ons naar het onvermijdelijke bloedbad dat hem wacht.

Yves De Pauw blijft trouw aan Shakespeares jamben maar herschrijft daarbinnen de tekst tot een explosieve, brutale en soms hilarische straatpoëzie. Hanne Torfs componeert met haar elektrobeats een nieuwe

soundtrack bij dit verhaal. Iris Van Cauwenbergh verplaatst deze klassieker van het ‘hof van Denemarken’ in kostuum en beeld naar het drassige slagveld en de gure nederzetting van de Vikings.

Door de combinatie van de inhoud van de voorstelling (thematieken als ‘anders zijn’, ‘verpletterende mentale druk voelen’, ‘verantwoordelijkheid moeten nemen’, ‘kwetsbaar zijn in een stoere buitenwereld’) en de

herwerking door Compagnie Lodewijk/Louis, is deze Hamlet de uitgelezen Shakespeare om tieners zot te maken van theater.

‘Hamlet Hamletsson’ gaat in première op 17 en 18 maart 2023 in cc De Kern, Wilrijk.

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

Tekst en regie: Yves De Pauw

Muziek: Hanne Torfs (School Is Cool, Fortress) Spel: Hanne Torfs, Iris Van Cauwenbergh, Yves De

Pauw en 2 à 3 extra spelers Kostuums: Iris Van Cauwenbergh Productie: Compagnie Lodewijk/Louis

Speelperiode: data op aanvraag vanaf ma 20 maart 2023 Zaal: middelgrote tot grote zaal

Max. publiek: 450

(12)

Dries Gijsels

NO PLACE TO FALL

(NIEUW)

Oh, man has invented his doom First step was touching the moon (Bob Dylan) De 20ste eeuw katapulteerde de mens voor het eerst de dampkring uit; de 21ste kondigt zich aan als het strijdtoneel voor een hernieuwde ‘space race’. In ‘NO PLACE TO FALL’ bereidt een team astronauten zich voor op een

ruimtemissie. Ze zijn vastbesloten om samen een nieuw en groots hoofdstuk te breien aan het verhaal van de mensheid. Welke mysterieuze aantrekkingskracht oefent het universum toch op ons uit? Staan we aan de vooravond van een nieuwe stap in de evolutie? En hoe voelt het om al het vertrouwde achter te laten?

Dries Gijsels en kompanen gaan een speels gevecht aan met de zwaartekracht, in de hoop iets bij te leren over zichzelf – over de aarde en haar bewoners. Ze scheppen een suizende microkosmos bevolkt door dromers en ruimtetoeristen, door evenwichtige alleskunners en gewiekste geeks. En intussen dijt het heelal verder uit, traag maar gestaag.

‘NO PLACE TO FALL’ is een kosmisch drama over hogere idealen en aardse driften, over afstand en nabijheid, over de vlucht vooruit en de puinhoop in de achteruitkijkspiegel. Is er nog een weg terug, eens het aftellen is begonnen?

Dries Gijsels (°1986) is theatermaker en regisseur. In zijn werk onderzoekt hij de relatie tussen de mens en de almaar sneller evoluerende technologie, en bevraagt hij het statuut van de werkelijkheid in turbulente tijden. Hij demonteert de wereld zoals we hem kennen en zet hem vervolgens met haken en ogen weer in mekaar. Zo schept hij een geheel eigen universum, even herkenbaar als surreëel. Daarin fungeren menselijkheid, humor en mededogen als de ultieme handlangers om zich staande te houden in een realiteit die hoe langer hoe ongrijpbaarder wordt.

Van 2014 tot 2021 maakte Gijsels deel uit van de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.), waarmee hij o.a.

‘Life, Death & Television’ (2018) en ‘Snøw’ (2019) maakte. In co-regie met Renée Goethijn creëerde hij in Monty ‘No Use For Binoculars’ (2015) en ‘Totally’ (2017). Als regieassistent werkte hij voor Ivo Van Hove, Sanja Mitrovic en Simon Stone. Zijn regiedebuut ‘Realtime’ (2020) werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2020 (#nieuwjong).

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

‘NO PLACE TO FALL’ gaat in première op 10, 11 en 12 maart 2022 in Monty, Antwerpen.

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.thassos.be

Concept en regie: Dries Gijsels

Spel: Lola Bogaert, Cédric Coomans, Farbod Fathinejad, Eline Kuppens en Femke Stallaert

Dramaturgie: Bart Capelle Scenografie: Sven Roofthooft

Residenties: K.A.K., De Grote Post, KWP, ARSENAAL/LAZARUS Productie: Kultuurfaktorij Monty, coproductie met Festival

Cement en De Grote Post

Met steun van: de Vlaamse Gemeenschap en de VGC

Speelperiode: -di 3 januari t/m di 31 januari 2023 -ma 27 maart t/m za 15 april 2023 -ma 22 mei t/m za 24 juni 2023 Zaal: kleine, middelgrote of grote zaal Max. publiek: 400

Uitkoopsom: € 3200 + 6% BTW + auteursrechten + vervoer Specifieke gegevens: ideale speelvlak: 10m op 10m, 7m hoog

(overleg bij afwijkende afmetingen)

Catering: lichte lunch voor 2 personen en eenvoudige, creatieve maaltijd voor 8 personen

www.monty.be/driesgijsels

(13)

Dries Gijsels REALTIME

And time is just memory mixed with desire (Tom Waits) In ‘Realtime’ volgen we een theatermaker die een voorstelling probeert te maken over tijd. Maar het verleden ligt

onbereikbaar ver achter hem en de toekomst wil maar niet beginnen. Terwijl het publiek ouder en ouder wordt, komt de première steeds dichterbij.

Hoelang duurt nu, en waar gaat het heen als het voorbij is?

Beleven we nog wel eens echt lege tijd? Of worden we daarvoor te zeer afgeleid door permanente prikkels?

Zouden we dankzij alle technologische vooruitgang niet juist méér tijd dan ooit moeten hebben?

Dries Gijsels en zijn crew scheppen een even rusteloos als intrigerend universum van waarzegsters en ex-geliefden, van vertragingen en deadlines, van te veel koffie en te weinig slaap. In een race tegen de klok proberen ze een nieuwe tijdzone te ontdekken, waar de aandacht niet versnipperd is en de tijd even kan uitrusten.

‘Realtime’ werd lovend onthaald en geselecteerd voor het TheaterFestival 2020!

‘Realtime’ legt bijzonder geestig de mechanismen van het theaterbedrijf bloot en is daarnaast ook een gevoelige exploratie van een artiest met angst om te creëren en een niet verwerkte relatie. Het is heerlijk metatoneel dat je hoofd doet knetteren. (Filip Tielens – De Standaard ****)

Bekijk de trailer: https://vimeo.com/391446198

Dries Gijsels over 'Realtime': https://www.youtube.com/watch?v=9wHyCtujaFc Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

Dries Gijsels (°1986) is theatermaker en regisseur. In zijn werk onderzoekt hij de relatie tussen de mens en de almaar sneller evoluerende technologie, en bevraagt hij het statuut van de werkelijkheid in turbulente tijden. Hij demonteert de wereld zoals we hem kennen en zet hem vervolgens met haken en ogen weer in mekaar. Zo schept hij een geheel eigen universum, even herkenbaar als surreëel. Daarin fungeren menselijkheid, humor en mededogen als de ultieme handlangers om zich staande te houden in een realiteit die hoe langer hoe ongrijpbaarder wordt.

Van 2014 tot 2021 maakte Gijsels deel uit van de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.), waarmee hij o.a.

‘Life, Death & Television’ (2018) en ‘Snøw’ (2019) maakte. In co-regie met Renée Goethijn creëerde hij in Monty ‘No Use For Binoculars’ (2015) en ‘Totally’ (2017). Als regieassistent werkte hij voor Ivo Van Hove, Sanja Mitrovic en Simon Stone. Zijn regiedebuut ‘Realtime’ (2020) werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2020 (#nieuwjong).

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.thassos.be

Concept en regie: Dries Gijsels

Spel: Cédric Coomans, Eline Kuppens, Femke Stallaert en Greg Timmermans

Kostuums: Anne-Cathérine Kunz Dramaturgie: Bart Capelle

Residenties: K.A.K., ARSENAAL/LAZARUS, KWP en De Nwe Tijd Productie: Kultuurfaktorij Monty, coproductie met C-TAKT Met steun van: de Vlaamse Gemeenschap en de VGC

Met dank aan: Juul Dekker, Suzanne Grotenhuis en Jonas De Vuyst

Speelperiode: di 6 december 2022 t/m za 4 februari 2023

(14)

Ellis Meeusen & Bjarne Devolder FAREN

(NIEUW)

Voorstelling in omgebouwde trailer

Met ‘Faren’ schreef Ellis Meeusen een opmerkelijke en pakkende theatertekst. Ze liet zich inspireren door de mythische liefde tussen Orpheus en Eurydice, maar vertelt een heel nieuw verhaal over mensen van nu.

Een verhaal over reizen en sterfelijkheid. Over licht in het duister. Over omkijken en tegelijkertijd vooruit reiken. En over waar naartoe, als je niet meer voor- of achteruit kan.

Een jonge vrouw rijdt met haar lief naar het zuiden van Frankrijk, een rit die ze vroeger jaarlijks met haar gezin maakte. Herinnering en heden lopen door elkaar, terwijl ze de weg zoekt in een donkere nacht.

als andreas niet met fiets en al

het huis dat ik bewaakte als een burcht was binnengestormd had ik hem er misschien wel nooit ingelaten

uit schaamte of uit voorzichtigheid

maar hij was er en hij mocht blijven ik wou dat hij bleef

Ellis Meeusen schreef en speelde ‘Faren’ oorspronkelijk als masterproef tijdens haar opleiding aan LUCA School Of Arts (Leuven). Op vraag van Bart Bogaert (CC De Steiger Menen) herwerkte ze de tekst tot een dialoog die ze samen met Bjarne Devolder speelt. Zo bundelen twee jonge toptalenten hun krachten.

‘Faren’ wordt gepresenteerd in een unieke setting: een tot minitheater omgebouwde trailer, voor maximaal 30 toeschouwers per voorstelling. Speelreeksjes van schoolvoorstellingen (3de graad secundair) in combinatie met enkele avondvoorstellingen zijn ideaal.

Bekijk de reportage van Focus/WTV:

https://www.focus-wtv.be/nieuws/creatief-toneel-een-vrachtwagen Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

‘Faren’ werd in volle coronatijd 23 keer gespeeld en kon rekenen op bijzonder positieve reacties, zowel van professionelen, als van de vele jongeren en leerkrachten die de voorstelling zagen:

Heen en weer tussen verleden en heden. In ‘Faren’ zijn het sprongen die je gretig volgt, en die je langzaam naar een heel herkenbaar verdriet brengen. Een mooie voorstelling die schommelt tussen monoloog en dialoog en een troostende schouder. (Fien Leysen, theatermaker)

‘Faren’ is een prachtig pakkend stuk, dat je –letterlijk en figuurlijk– meeneemt, onder je vel kruipt en blijft nazinderen.

De trailer, die dienst doet als decor, scène én tribune, geeft de voorstelling een extra dimensie en creëert intimiteit en nabijheid. Heel straf gespeeld en poëtisch gebracht. Een absolute aanrader! (Kristl Lambert, programmator)

In een vrachtwagen luister ik, samen met een klas studenten, naar het verhaal van een roadtrip die een jonge vrouw onderneemt met haar lief. Er gaat een heerlijke energie uit van de twee spelers, er zit een mooie suspense in de voorstelling en het einde is op zijn minst verrassend te noemen. Beloftevolle makers, tof concept en een verhaal dat door jongeren (en ook ouder) heel erg gesmaakt wordt. (Veerle Decroos, programmator)

Twee acteurs. Een heel kleine ruimte. 50 minuten. Indrukwekkend hoe de spelers ons meenemen in het leven van de twee hoofdpersonages. Je krijgt het gevoel dat je hen kent, je leeft met hen mee. Ellis Meeusen zorgde voor een ijzersterke tekst. Geweldig, hoe ze vertrekkend vanuit een eeuwenoud verhaal een poëtische tekst schreef, die blijft nazinderen en die ook het jonge publiek - nochtans altijd heel kritisch als het om theater gaat - weet te bekoren.

Petje af! (Lies Roggeman, leerkracht)

Het zitten in de vrachtwagen was een unieke ervaring! Een vrachtwagen is geen alledaagse locatie voor theater.

Intrigerend verhaal met een uniek slot! Amper afstand tussen publiek en acteurs.Een verhaal vol emotie, waarvan je stil wordt.

Een heel emotioneel stuk, met een verrassende uitkomst. Het werd mooi overgebracht naar het publiek. Je voelde ieder woord binnenkomen!

(15)

Ellis Meeusen (Antwerpen, 1993) studeerde in 2020 af als speler-maker aan de dramaopleiding van LUCA School Of Arts in Leuven. Tijdens die opleiding ontwikkelde Ellis een grote liefde voor (theater)schrijven. Wat ze schrijft, houdt vaak het midden tussen poëzie, proza en theater en vertrekt niet zelden vanuit een fascinatie voor het niet-geleefde leven en een vrouwelijke stem.

Bjarne Devolder (Veurne, 1993) studeerde in 2019 af als toneelspeler en -maker aan het Koninklijk

Conservatorium Antwerpen. Hij maakte indruk met zijn masterproef ‘Mijn Volk’ en werd intussen ingelijfd door theatercollectief SKaGeN.

Tekst: Ellis Meeusen

Spel: Ellis Meeusen en Bjarne Devolder

Geluid: Lucas Derycke

Techniek: Jan Dewyn en Franco Vandaele

Productie: CC De Steiger Menen i.s.m. Het Nieuwstedelijk Met de steun van: de Vlaamse Overheid

Met veel dank aan: Peter Anthonissen, Bart Bogaert, Kris Cuppens, Michael De Cock, Els Janssens, Isabel Leybaert, Yassine Ouaich, Sara Vertongen en Jan Van Camp

Speelperiode: -do 1 september t/m zo 30 oktober 2022 -za 1 april t/m wo 31 mei 2023

Locatie: ruime, rustige plek, vlot toegankelijk met grote vrachtwagen, met stroomaansluiting en sanitair in de buurt

Max. publiek: 30

Uitkoopsom: -bij 4 speeldagen (max. 11 voorstellingen):

€ 4100 + 6% BTW + auteursrechten + vervoer*

-bij 3 speeldagen (max. 8 voorstellingen):

€ 3300 + 6% BTW + auteursrechten + vervoer*

*enkel vervoer acteurs en technieker; transport vrachtwagen is reeds inbegrepen

Specifieke gegevens: -max. 3 voorstellingen per dag -duur: 50 minuten

-ook mogelijk als schoolvoorstelling (max. 30 / 3de graad secundair)

-eenvoudige, creatieve maaltijd voor 3 personen -lesmap beschikbaar

-workshops in de klas mogelijk www.podiumaanbodleuven.be/home/ellis-meeusen

(16)

Frank Focketyn, Darya Gantura & Philippe Thuriot DE VIJFDE VAN LUDO

‘Meneer? Ik ga even door uw papieren, goed?

Ludo... Van Beethoven… dat bent u? Van Beethoven… cool zeg… is dat niet die van die muziek?!’

Al van kindsbeen af hangt de schaduw van z’n gevierde oudovergrootoom over Ludo heen.

Ludwig van - dé grote Duitse componist. Een naam die deuren opent, zou je denken.

Achterachterachterkleinneef Ludo is echter een teleurgesteld man. Geen familie, gescheiden gezin, muziekcarrière onbestaande. Opgevist uit het kanaal, met een delirium ontwaakt Ludo in psychiatrisch ziekenhuis Het Beloofde Land; een accordeon en wat partituursnippers als enig bezit.

Hoe vriendelijk de goedlachse verpleegster Stacey hem ook bejegent, Ludo reageert niet. Hij houdt zich doofstom. Een leven lang genegeerd, is hij niet van plan nu mee te werken. En al zeker niet met zo’n schelle emoe als Steesieweesie. Patiënt en verzorgster lijken elkaars volstrekte tegenpolen. Zodra hij de kans ziet, probeert Ludo zich van kant te maken. Maar zelfs daar slaagt ie niet in…

Componeren, dat was Ludo’s grote droom; in de hoop dat mensen zouden luisteren. Je wilt als mens toch gehoord zijn geweest! Ambitieus; en al zeker met zo’n beroemde achternaam. Want of we nu willen of niet, een stamboom brengt verwachtingen met zich mee. Soms ten goede, maar in Ludo’s geval blijkbaar niet. In z’n kamertje van eenzame opsluiting overschouwt hij het resultaat: zestig jaar frustratie, en slechts vier composities, aan flarden gescheurd én een privéleven dat zo mogelijks nog meer aan diggelen ligt.

Herinneringen en desillusies kwellen de man. Hij kijkt liever niet achterom. Maar Ludo zal de confrontatie met z’n verleden móeten aangaan, wil hij de rust krijgen waar hij zo naar verlangt.

Niemand die kan voorzien dat Stacey - en vooral haar nieuwsgierige zoontje Alex - hierin een onmiskenbare rol zullen spelen, dat Ludo al z’n krachten tezamen zal moeten rapen om nog één nieuw stuk te schrijven, Opus 5, het requiem van Ludo Van Beethoven.

‘De Vijfde van Ludo’ is een beklijvende muzikale voorstelling over onvervulde dromen en ‘doof’ zijn voor elkaar. De toeschouwer wordt meegesleurd in de emotionele rollercoaster van twee eenzame mensen op zoek naar een klein beetje liefde en geluk in een keiharde wereld die potdoof voor hen lijkt. Een muzikale ‘dramady’ van menselijk gestuntel, donkere humor en in the end wat troost.

‘Want, Ludo, zeg het dan: wij hebben altijd nog de muziek!’

Thomas Janssens heeft zo niet alleen een interessante tekst geschreven maar heeft ook gezorgd voor een genuanceerde regie. Om in de muzikale sfeer van de voorstelling te blijven: dit is een perfect op elkaar ingespeeld kwartet. (Johan Thielemans – Pzazz)

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223) Bekijk ook www.devijfdevanludo.be voor meer info en beelden.

Frank Focketyn (°1960) is een iconisch, Vlaams acteur. Hij studeerde in 1986 af aan het Conservatorium van Antwerpen bij Dora Van der Groen. Focketyn werd bekend bij het grote publiek via tv-programma’s als ‘Vaneigens’, ‘In de Gloria’, ‘De Ronde’, ‘Booh’, ‘Clan’, ‘Chaussée d’amour’, ‘Tytgat Chocolat’ en ‘Kafka’. Hij was te zien in films zoals

‘Any way the wind blows’, ‘Man van staal’, ‘A dirty mind’, ‘Los’, ‘De duistere diamant’, ‘Firmin’, ‘Het varken van Madonna’ en de animatiefilm ‘ZOOks’. Zijn theatercarrière startte bij Het Gezelschap van de Witte Kraai en hij speelde bij BMCie, Internationale Nieuwe Scène, FroeFroe, Het Zuidelijk Toneel, KVS en Cie de Koe met zijn eerste regie- opdracht ‘De slag van Glottis’. Hij speelde bij HETPALEIS/De Tijd, Bronks, Toneelhuis en NTGent waar hij meewerkte aan ‘Lam Gods’, geregisseerd door Milo Rau en ‘Black’ door Luk Perceval. In het seizoen 2018-2019 was Frank Focketyn te zien in ‘JR’, de coproductie van FC Bergman met NTGent, KVS, TH/Olympique Dramatique. Dit seizoen toert hij ook met ‘Sartre en De Beauvoir’ (Stefaan Van Brabandt / Het Zuidelijk Toneel).

(17)

Darya Gantura (°1986) is een Vlaamse actrice met Russische roots. Ze behaalde haar master in Drama aan het KASK en is bij het grote publiek bekend door haar hoofdrollen in de fictiereeksen ‘Goesting’, ‘De 5de boog’ en ‘Ella’, haar ondersteunende rollen bij ‘Code 37’, ‘Danni Lowinski’, ‘Zuidflank’, ‘Cordon’ en talrijke gastrollen in de andere tv- producties en films. Gantura speelde bij Abattoir Fermé, KVS, Theater FroeFroe en kunstZ. In 2019 speelde ze de rol van Martha in de KVS-productie ‘Who is Afraid of Virginia Woolf’ en tourde ze met de voorstellingen ‘My Revolution is better than yours’ van Sanja Mitrovic (KVS) en ‘Here she lies, Sir’ van Mario Leko (kunstZ). Ze speelt de hoofdrol in

‘Red Sandra’, de langspeelfilm van Jan Verheyen en Lien Willaert en staat in het voorjaar van 2022 op de planken in de nieuwe productie ‘Sukr’ van Het Eenzame Westen.

Phillipe Thuriot (°1968) werd van jongs af in het café van zijn ouders ondergedompeld in muziek, waar zijn liefde voor accordeon ontstond. Na een omweg via viool en klarinet studeerde hij af aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Kopenhagen bij Mogens Ellegaard. Hij werkte mee aan de dansvoorstellingen ‘La Tristeza Complice’ en ‘Pitié’ van Les Ballets C De la B (Alain Platel) en ‘Sehnsucht’ van Koen Augustijnen en het Staatstheater van Mainz. Hij speelde met grote namen uit de internationale jazzscène waaronder Steve Houben, Charles Loos, Aka Moon, Tcha Limberger, Ellery Eskelin, René Lussier, Marc Feldman en Uri Caine. In 2015 nam hij de ‘Goldbergvariaties’ van J.S. Bach op voor het label Warner Classics/Klara. In 2018 werd hij uitgenodigd als gast bij het Brussels Jazz Orchestra, voor een tournee met de muziek van Maria Schneider. Hij speelde kamermuziek in orkestverband met ensembles zoals BRT filharmonie, Oxalys, Het Collectief, Il Gardellino (o.l.v. Marcel Ponseele), Ictus, Klangforum Wien met de wereldcreatie van de opera

‘Pinocchio’ van P. Boesmans/J. Pommerat in Aix-en Provence, Brussel (De Munt), Dijon en Bordeaux.

Thomas Janssens (°1988) studeerde in 2011 af aan de masteropleiding Drama Acteren aan AP Hogeschool Conservatorium. Naast film- en televisiewerk is Thomas een theaterman, als speler en maker. Hij speelde in

verschillende voorstellngen van Peter Seynaeve (bij Toneelhuis en JAN), bij De Tijd, Theater Malpertuis en ’t Arsenaal.

Met het collectief B12 creëerde hij ‘You may now kiss the bride’ en ‘Lost Boys’. Samen met Jorre Vandenbussche maakte hij, onder de naam Maelstrom, de voorstellingen ‘Kind van de Zon’ en ‘Brief aan mijn Kind’. Dit seizoen speelt hij in ‘De Kleine Prins’ bij Theater Malpertuis. Na een eerste eigen creatie ‘Het Koninkrijk Van Henry Darger’ met Lynn Van Royen en Peter De Graef, volgt in 2021 ‘De reuzendoder’ van Ernest Hemingway’, met Clara Cleymans, Dahlia Pessemiers-Benamar, Mieke De Grootte, Eliza Stuyck en Geert Van Rampelberg.

Robert Groslot (°1951) studeerde piano aan Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. In 1974 won hij de Alessandro Casagrande pianowedstrijd (Terni, Italië) en in 1978 werd hij laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano.

Na deze onderscheidingen ondernam hij verschillende concertreizen en was hij actief op het vlak van kamermuziek. Bij aanvang van zijn carrière gaf les aan het Lemmensinstituut in Leuven, aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en het Utrechts Conservatorium. Aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, waar hij van 1996 tot 2001 artistiek directeur was, doceerde hij behalve piano ook kamermuziek. Gaandeweg richt Groslot zich eveneens op dirigeren.

Sinds 1986 dirigeert hij het Nieuw-Vlaams Symfonie-orkest en in 1991 richtte hij het symfonisch orkest Il Novecento op. Vanaf 2009 richtte Robert Groslot zeer sterk op componeren. Op vier jaar tijd ontstaan 16 concerto’s en een groot aantal kamermuziekwerken. Zijn brede ervaring met het grote repertoire als pianist en als dirigent vormt de perfecte voedingsbodem voor zijn compositiefilosofie.

TE PROSPECTEREN in seizoen 2021-2022!

Voor de meest recente speellijst check www.thassos.be

Concept: Ralph Broos Tekst en regie: Thomas Janssens

Creatie: Frank Focketyn, Evgenia Brendes en Philippe Thuriot

Spel: Frank Focketyn, Darya Gantura en Philippe Thuriot of Lowie Verwammen (accordeon), Frits De Ruyter of Wannes Cornelis

Kostuums: Erika De Bondt

Muziek: Ludwig van Beethoven, Robert Groslot Productie: La Volta Stage Productions

Met steun van: Cultuurcentra De Werf Aalst en Het Perron Ieper Met dank aan: cc De Kern Wilrijk

Speelperiode: -data in februari-maart 2023 op aanvraag

(18)

Het Banket, I SOLISTI & Vlaams Radiokoor / Jan Decleir en Roy Aernouts

EGMONT

(NIEUW)

In 1568 werd Graaf van Egmont onthoofd op de Grote Markt van Brussel. De grondvesten van de Lage Landen daverden onder het koppenrollende en repressieve bewind van Filips II. De terechtstelling van de populaire Egmont maakte grote onvrede los bij de bevolking en luidde de bloedige Tachtigjarige Oorlog in.

Sinds zijn dood symboliseert Egmont gematigdheid en tolerantie in woelige en polariserende tijden. Zijn levensverhaal inspireerde vele volgende generaties en zindert ook vandaag nog door.

Het Banket, I SOLISTI & Vlaams Radiokoor brengen de hoofdrolspelers van die dramatische en bloedige episode uit onze geschiedenis terug tot leven met nieuwe dialogen en met een combinatie van oude en hedendaagse muziek.

Het Banket verdiepte zich in Goethes theatertekst en andere historische documenten, I SOLISTI en Vlaams Radiokoor in Beethovens ‘Egmont’ en andere werken uit zijn oeuvre. Ook een nieuwe compositie van Alain Craens voor koor en ensemble maakt deel uit van het programma.

Tekst en muziek vertellen in deze nieuwe ‘Egmont’ een boeiend en onpartijdig relaas van de historische feiten, knipogend naar het werk van Goethe en Beethoven en vanuit een hedendaags bewustzijn. Met felle spots op de geschiedenis werpt ‘Egmont’ immers ook een kritisch licht op onze eigen tijd.

Naast het historisch en maatschappelijk belang heeft Egmonts levensverhaal ook een geweldig dramatisch potentieel. Met deze voorstelling laten Het Banket, I SOLISTI & Vlaams Radiokoor de toeschouwer mee huiveren bij de bloedstollende wendingen in Egmonts leven, dat leest als een spannend jongensboek.

Niemand minder dan Jan Decleir en Roy Aernouts vertolken de historische rollen van Graaf Egmont, Margaretha van Parma, Willem van Oranje en de Hertog van Alva.

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

Concept: Het Banket i.s.m. Francis Pollet

Tekst en regie: Tristan Versteven en Brechtje Louwaard Muziek: Ludwig van Beethoven en Alain Craens Spel: Jan Decleir en Roy Aernouts

Live muziek: I SOLISTI en Vlaams Radiokoor

Productie: Het Banket, I SOLISTI en Vlaams Radiokoor

Speelperiode: vr 23 september t/m wo 26 oktober 2022 Zaal: middelgrote tot grote zaal, akoestisch geschikt

voor live muziek (onversterkt); de acteurs spelen wél versterkt

Max. publiek: /

Uitkoopsom: € 6900 + 6% BTW + auteursrechten, inclusief vervoer

Specifieke gegevens: -min. speelvlak: 10m breed op 8m diep -projectiescherm en aangepaste projector te voorzien door de organisator

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor de ploeg www.isolisti.be

(19)

Het Banket, I SOLISTI & Vlaams Radiokoor / Jan Decleir LANDRU

Een naargeestig proces van een moordzaak zonder lijken

Het Banket, I SOLISTI en Vlaams Radiokoor brengen een theaterconcert waarin de illustere zaak rond de Franse seriemoordenaar Henri-Désiré Landru wordt opgevoerd.

De Parijse Henri-Désiré Landru doet tijdens de Eerste Wereldoorlog minstens elf vrouwen in zijn oven verdwijnen. In zijn notities staan zelfs de namen van 384 dames, maar wat is er precies met hen gebeurd?

De enige getuige van zijn gruweldaden is Landru zelf.

Waar zijn de lijken? Wat is zijn motief?

Tijdens zijn rechtszaak ontpopt hij zich als een meesterlijk manipulator en entertainer, onder massale publieke belangstelling. Op spitsvondige wijze omzeilt Landru alle lastige vragen en krijgt hij de lachers op zijn hand. Na een spectaculair proces wordt de Fransman veroordeeld tot de doodstraf. Hij stierf aan de guillotine in 1922.

I SOLISTI, Vlaams Radiokoor en Het Banket presenteren met dit theaterconcert een portret van een gruwelijke grappenmaker in de gedaante van een charmante huisvader, met Jan Decleir in de hoofdrol. De nieuwe theatertekst van Brechtje Louwaard en Tristan Versteven en een compositie van Frederik Neyrinck nemen je mee terug in de tijd en vertellen je Landru’s verhaal.

De compositie – toneelmuziek voor blaaskwartet, twee zangeressen en verteller – is van hoog niveau en haalt het maximum uit de kleine bezetting. […] Decleir is het vertellen zo meester dat iedereen van begin tot eind aan zijn lippen hangt. (Peter ’t Hart – Place de l’Opera)

Brechtje Louwaard en Tristan Versteven bewerkten het levensverhaal van de Franse vrouwenmoordenaar Henri- Desiré Landru tot een monoloog die op het sterke, virtuoze lijf van Jan Decleir geschreven is. […] Decleir speelt zo zwierig, subtiel en meesterlijk met stemtimbres en lichaamshoudingen dat die transformaties volstrekt vanzelfsprekend ogen en een puur genot zijn om te aanschouwen. […] De mooiste momenten zijn deze waarop de vier muzikanten (fagottist Francis Pollet, trombonist Bram Fournier, trompettist Simon Van Hoecke en klarinettist Tomonori Takeda) Decleirs spel subtiel ondersteunen, met dank aan Neyrincks doeltreffende compositie die op de juiste momenten dreiging suggereert, troost biedt, ontroert of simpelweg voetstappen suggereert. (Els Van Steenberghe – Knack)

Prachtig is de opening, wanneer de sopranen in minimalistische herhalingen de telkens wisselende pseudonie- men van Landru opsommen. (Thea Derks – Cultuurpers)

De sopranen zijn diegenen die stilstaan bij de lijdensweg van die vrouwen. [...] Ze leveren echt aangrijpende bijdrages. (Veronique Rubens – Music Matters, Klara)

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223) Een volledige opname is als podcast beschikbaar op aanvraag

TE PROSPECTEREN in seizoen

2021-2022! Concept: Het Banket i.s.m. Francis Pollet

Tekst en regie: Tristan Versteven en Brechtje Louwaard

(20)

Speelperiode: di 15 november t/m za 17 december 2022 Zaal: middelgrote tot grote zaal, akoestisch geschikt

voor live muziek (onversterkt); acteur en zangeressen spelen wél met versterking) Max. publiek: /

Uitkoopsom: -t/m 250 verkochte tickets: € 3300 + 6% BTW + auteursrechten, inclusief vervoer

-vanaf ticket 251: € 8 per verkocht ticket, met een bovengrens van € 4000 + 6% BTW + auteurs- rechten, inclusief vervoer

Specifieke gegevens: -min. speelvlak: 10m op 10m (volgens de nu geldende maatregelen); 8m breed op 6m diep (zonder maatregelen)

-projectiescherm en aangepaste projector te voorzien door de organisator

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor 8 personen www.isolisti.be – www.hetbanket.be – www.vlaamsradiokoor.be

(21)

Het Zuidelijk Toneel / Rashif El Kaoui & Ahmet Polat DE BASTAARD

Halfbloed reist naar verleden en toekomst

Ik ben een bastaard, een halfbloed, een

vuilnisbakkenras. Veelal een passe-par-tout, nog vaker een passe-par-rien.

Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand. Ik zou niet mogen zijn.

Ik ben problematisch. Ik doe denken aan een verleden liefst vergeten. Ik ben een bastaard.

Aan het woord is Rashif El Kaoui. Samen met Ahmet Polat en Michelle Samba reconstrueert hij de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België reisde en stierf in Zuid-Frankrijk. Een terugkeer naar een vader die hij amper heeft gekend. Ahmet gelooft dat een reis de beste stap zou zijn voor Rashif, om zichzelf beter te begrijpen.

De voorstelling is meer dan Rashifs reisverslag. Het zou ook het verhaal van Ahmet, Michelle of jou kunnen zijn.

Want misschien wist je het nog niet, maar uiteindelijk zijn we allemaal bastaard. De voorstelling vormt een ritueel, een poging een eigen plek te vinden in onze tijd.

Ahmet Polat is wereldbekend als fotograaf, was in Nederland fotograaf des Vaderlands en is documentaire- maker. Rashif El Kaoui is acteur, rapper, podcastmaker én schrijver. Als acteur was hij te zien in voorstellingen van ’t Arsenaal, HETPALEIS, fABULEUS, Monty en KVS. Hij toert samen met Amara Reta uitgebreid met de voorstelling ‘Een Jihad van Liefde’. Michelle Samba, een poëtische ziel, is een veelgevraagd drummer en muzikaal multitalent. Met film, slam poetry, live muziek, proza en vertelling geven zij inzicht in hoe de blik van anderen ons denken beïnvloedt, en leidt tot een constant dubbel bewustzijn.

‘De Bastaard’ is ritmisch, scherp van taal, indringend, oprecht en laat je niet onberoerd achter.

De Belgisch-Marokkaanse acteur en theatermaker Rashif El Kaoui maakt in ‘De Bastaard’ tegen heug en meug een reis naar het land van zijn vader. Zijn twijfel en weerstand zorgen voor een schurend portret van een man met ‘dubbel bloed’. Hij onderhoudt het publiek bijzonder charmant over zijn twijfels, zijn leven, zijn afwezige vader en zijn pogingen een eigen plek te vinden in een wereld waarin ‘bastaards’ niet gewild zijn. […] Door de ingenieuze theatralisering van de sociale dynamiek tussen de makers roept ‘De Bastaard’ boeiende vragen op over identiteit, afkomst, trauma en zelfbeschikking. (Marijn Lems – Theaterkrant)

‘De Bastaard’ is een indringend en ontroerend pamflet dat nog lang nagonst. (De Volkskrant)

El Kaoui heeft alles in handen om zijn pamflet van een bastaard uit te laten groeien tot, in meer dan één betekenis, de voorstelling van zijn leven. (Guy Van Vliet – Het Nieuwsblad ****)

In elk koningsdrama heb je de bastaard die ook zijn deel van de koek opeist. Altijd negatief geportretteerd. Wij herstellen dat beeld in ere want de toekomst is niet alleen aan de vrouw, ook zeker aan de bastaard.

(Piet Menu, artistiek leider Het Zuidelijk Toneel)

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

TE PROSPECTEREN in seizoen Spel: Rashif El Kaoui en Ahmet Polat

(22)

Speelperiode: za 14 januari t/m vr 10 maart 2023 Zaal: kleine tot middelgrote zaal

Max. publiek: 250

Uitkoopsom: -avondvoorstelling: € 1950

-bij school + avond op 1 dag: € 2950 + 10% auteursrechten, inclusief vervoer Specifieke gegevens: -min. speelvlak: 6m breed, 6m diep, 4m hoog

-overnachting voor 4 personen, afhankelijk van de planning en locatie

-ook mogelijk als schoolvoorstelling (max. 250 / 3de graad secundair)

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor 4 personen www.hzt.nl

(23)

Het Zuidelijk Toneel / Julie Van den Berghe & Marie-Louise Stheins DE VROUW DIE DE HONDEN ETEN GAF

(NIEUW)

Naar de roman van Kristien Hemmerechts over de meest gehate vrouw van België

In de zomer van 2012 werd België opgeschrikt door het nieuws dat Michèle Martin vervroegd zou vrijkomen na 16 jaar cel. In de pers werd zij de meest gehate vrouw van het land genoemd, de vrouw die twee kinderen in een kelder had laten verhongeren en sterven. Haar daden, of gebrek aan daadkracht, leken onvergeeflijker dan die van haar echtgenoot, moordenaar en verkrachter Marc Dutroux.

De roman ‘De vrouw die de honden eten gaf’ zette België in 2014 wederom op stelten. Schrijfster Kristien Hemmerechts probeerde zich in Martin te verplaatsen, op basis van feitelijke getuigenissen en documenten. Ze stelde haar niet voor als een monster, maar als een heel gewone vrouw, een angstige, egoïstische, laffe vrouw, dat wel, maar ook een verrassend toegewijde moeder en dochter. Er leek een verwarring te ontstaan tussen auteur en personage. Dat dit trauma nog niet verwerkt is, blijkt ook uit de talloze reportages en podcasts 25 jaar na de arrestatie van Marc Dutroux.

Theater-coryfee, Theo d’Or en Gouden Kalf-winnares Marie-Louise Stheins was van meet af aan gefascineerd door de roman van Hemmerechts en wilde de tekst graag op scène brengen.

In Julie Van den Berghe vond ze een regisseur die de uitdaging aandurfde. Indringend theater, dat staat vast.

De voorstelling werd gecreëerd in het voorjaar van 2021. De officiële première en geplande tournee werden wegens corona uitgesteld. Maar de weinige mensen die de voorstelling konden zien, waren diep onder de indruk van het spel. Soms zwaar, soms luchtig, maar altijd boeiend. Wat een prachtige transformatie van Stheins. Als publiek word je over en weer geslingerd tussen oprechte empathie en afschuw. Bevreemdend.

Deze voorstelling past binnen het thema ‘Taboes’. Omdat velen van ons tegen de doodstraf zijn maar ook niet weten hoe ze moeten omgaan met daders die vrijkomen. Zeker niet als het een vrouw is. Waarom krijgt Marc Dutroux zelfs fanmail en is zij de meest gehate vrouw van België? We praten haar zeker niet goed. We

onderzoeken. Marie-Louise Stheins duikt met hart en ziel in het personage van Michelle Martin om te begrijpen wat niet te begrijpen valt. (Piet Menu, artistiek leider Het Zuidelijk Toneel)

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

‘De vrouw die de honden eten gaf’ gaat in Belgische première op vr 14 oktober 2022 in De Studio, Antwerpen

Spel: Marie-Louise Stheins en Indy Struik

Naar het boek van: Kristien Hemmerechts

Tekstbewerking: Marie-Louise Stheins en Julie Van den Berghe Regie: Julie Van den Berghe

Artistiek advies: Piet Menu

Productie: Het Zuidelijk Toneel

Speelperiode: za 15 oktober t/m za 17 december 2022 Zaal: kleine tot middelgrote zaal, bij voorkeur vlakke

vloer of scène-op-scène, of zalen met goed

(24)

Het Zuidelijk Toneel / Sarah Moeremans MISSION MOLIÈRE

(NIEUW)

Happy dying day! Een voorstelling voor de grote zaal

Regisseur Sarah Moeremans maakt samen met Joachim Robbrecht een radicale bewerking van de maatschappij- komedie ‘De Mensenhater’, 350 jaar na Molières dood.

Molière dood? Het Zuidelijk Toneel graaft hem op.

Ideaal als komische afsluiter van het seizoen!

Last van een ochtendhumeur? Soms een hekel aan alles en iedereen: de politiek, mede-weggebruikers, de gasten in ‘De Afspraak’? Jaloers op de heremiet die zich verstopt in de uitgestrekte bossen van Alaska?

Bitterheid, jaloezie, haat en cynisme zijn niet de emoties die we snel laten zien omdat je je er meestal niet populair mee maakt tenzij je moppersmurf heet – brave burgers houden liever de schijn van optimisme en welwillendheid op, op de werkvloer, thuis, bij de sportclub.

Een echte misantroop veegt zijn kont af met al dat ‘leuk joh’ en die goedbedoelerigheid. Hij haat en hekelt alle sociale hypocrisie met gifgroene humor en maakt en passant ook zichzelf onsterfelijk belachelijk. Daarom nemen we Molières ‘De Mensenhater’als startpunt, maar doen er helemaal ons eigen ding mee.

Via dit stuk lachen we met de hedendaagse zeden, met wat normaal of goed en eerlijk wordt geacht, maar ook met de ‘haters en misantropen van deze tijd’. En we stellen ons ook de vraag wat de rol van humor nog is in deze wereld, waar zelfspot soms ver zoek is. We willen het publiek laten proeven van een staalkaart van de lach.

Van de bevrijdende lach tot de meest gegeneerde. Alles komt aan bod in dit dolkomische spektakel voor de grote zaal.

Sarah Moeremans (Bonheiden, 1979) is regisseur, acteur en vormgever. Ze volgde de acteursopleiding aan Studio Herman Teirlinck en de regieopleiding aan de Theaterschool in Amsterdam. Ze werkte sinds haar afstuderen met diverse theatergezelschappen en werkte regelmatig met schrijver Joachim Robbrecht. In 2019 regisseerde ze bij NTGent ‘Rijgen’, een productie die enorm posifief onthaald werd en dit seizoen opnieuw te zien is. Vanaf 2021 is ze vaste maker en co-artistiek leider bij Het Zuidelijk Toneel.

Eindelijk nog eens goed lachen met een komedie voor de grote zaal, dat mag wel na zo een pandemie. Sarah en Joachim bijten zich vast in repertoire en confronteren de schrijver met onze tijdsgeest. Het resultaat: een bijtende spiegel die ons slaat, zalft en heerlijk doet lachen. (Piet Menu, artistiek leider Het Zuidelijk Toneel) Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

‘Mission Molière’ gaat in première op vr 21 april 2023 in Theater Tilburg.

Spel: Louis van der Waal, Joep van der Geest, Gillis Biesheuvel, Julia Ghysels en Keja Klaasje Kwestro

Regie: Sarah Moeremans

Tekst: Joachim Robbrecht

Artistiek advies: Piet Menu

Productie: Het Zuidelijk Toneel

Speelperiode: di 25 april t/m za 17 juni 2023

Zaal: grote zaal

Max. publiek: /

Uitkoopsom: € 4500 + 10% auteursrechten + vervoer Specifieke gegevens: -min. speelvlak: 11m breed, 8m diep, 12m hoog

-overnachting voor 8 personen, afhankelijk van de planning en locatie

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor 8 personen www.hzt.nl

(25)

Het Zuidelijk Toneel / Spoken Stories

#HERO

(NIEUW) (ZOWEL IN DE THEATERZAAL ALS OP LOCATIE)

Een aanstekelijke jongerenvoorstelling over

‘helden’. Voor alle Vlaamse jongeren die gek zijn van Nederlandse spoken word, gespeeld door twee ad rem improviserende Amsterdammers.

Soufiane Moussouli en Luan Buleshkaj creëerden samen een jongerenvoorstelling voor pleintjes, basketbalveldjes, sportzalen, scholen en theaters. Een vrolijke, interactieve en persoonlijke voorstelling over de betekenis van helden voor jongeren. Soufiane gelooft heilig in helden, terwijl Luan vol zit met twijfels. De ene ziet in iedereen een held, terwijl de ander het hele heldendom liever zou afschaffen. Een voorstelling over helden en antihelden, over voetbalvaders en

superhelden. En over vriendschap natuurlijk, daar kan geen heldendom tegenop.

Moussouli en Buleshkaj zijn twee makkers en makers uit Amsterdam Nieuw-West. Samen met Fouad Lakbir richtten ze het collectief Spoken Stories op. Bij Het Zuidelijk Toneel maken ze hun eerste gezamenlijke productie. Ze vallen op door hun unieke mix van spoken word, storytelling en theater. Ze spreken het publiek rechtstreeks aan, ze tonen zowel hun kwetsbaarheid als hun skills. Voor deze voorstelling hebben ze enkel een podium nodig waar hun kleine aanhangwagen kan staan. Daar zit alles in. Een loopband, een schrijfbord,… Deze helden van het theater kunnen met dit simpele, flexibele decor elk publiek en elke locatie aan.

‘#HERO’ is een crashcourse heldendom. Samen met de makers van de voorstelling kun je op school of in het theater verder aan de slag rond het thema ‘Helden’. Storytelling is het startpunt van de interactieve workshop die in combinatie met deze voorstelling bijgeboekt kan worden.

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

Tekst en spel: Soufiane Moussouli en Luan Buleshkaj Eindregie: Peter Vandemeulebroecke

Artistiek advies: Piet Menu

Productie: Het Zuidelijk Toneel

Speelperiode: data op aanvraag doorheen het seizoen Zaal: zowel in theaterzaal als op locatie (schoolplein,

basketbalveld,…) Max. publiek: 70

Uitkoopsom: € 1650 + 10% auteursrechten, inclusief vervoer (= dagprijs voor max. 3 voorstellingen op 1 dag) Specifieke gegevens: -plug & play-voorstelling

-er wordt gespeeld op een aanhangwagen -mogelijk op locatie, mits stroomaansluiting -duur voorstelling: 60 minuten

-overnachting voor 3 personen, afhankelijk van de planning en locatie

(26)

I SOLISTI en Balder Dendievel METAMORFOSEN

(NIEUW)

Alles verandert, niets vergaat.

Er is niets in deze hele wereld dat blijft.

Alles verglijdt, elk ding krijgt vorm en gaat voorbij.

Ja, ook de tijd verstrijkt in een gestadige beweging als een rivier, die net zomin haar stroom kan stuiten als een vluchtig uur kan stilstaan; zoals water water voortstuwt en in de rug geduwd wordt, maar ook zelf naar voren duwt, zo holt de tijd vooruit en zit zichzelf ook achterna en vernieuwt zich steeds

Geen enkel ding in dit heelal, geloof mij, gaat teloor,

maar alles wisselt en vernieuwt. Men spreekt van een geboorte als er iets anders aanvangt dan er was, en sterven is

ophouden met hetzelfde-zijn. En toch, het groot geheel blijft wel bestaan, al schuift er nog zoveel van hier naar daar.

(Uit de bespiegelingen van Pythagoras)

Muziek, woord en zandkunst komen in deze productie samen tot een muzikaal-literair geheel over verandering en de zinloosheid van verzet daartegen.

Hoboïst Balder Dendievel en woordkunstenares Michèle Delagrange verbinden literatuur en muziek in een nieuwe voorstelling die de filosofische kernidee van Ovidius’ ‘Metamorfosen’ heronderzoekt. Deze teksten vol humor, dubbelzinnigheid en muzikaliteit inspireerden eerder al vele kunstenaars waaronder ook componist Benjamin Britten (1913-1976).

Zijn meesterlijke karakterschetsen in ‘Six Metamorphoses after Ovid’voor hobo solo vormen de ruggegraat van dit programma. Britten toonzette zes personages uit de ‘Metamorphosen’ (Pan, Phaeton, Niobe, Bacchus, Narcissus en Arethusa) en laat daarbij geen enkele mogelijkheid van het instrument onbenut: zo schept Britten zijn eigen muzikale verhaal over verandering.

Korte tekstfragmenten van Ovidius, herschreven en op scène tot leven gebracht door Simone Milsdochter, worden afgewisseld en verweven met de muziek van Britten alsook met nieuwe composities. Zes jonge componisten schrijven nieuwe werken voor fluit, hobo, klarinet, fagot en percussie en geven daarin hun visie op dit thema.

Muziek en tekst worden grafisch ondersteund door live tekeningen van zandkunstenaar Immanuel Boie (‘De Zanderling’), een kunstvorm die naadloos aansluit bij het onderwerp.

De crossover van muziek met zand- en woordkunst brengt de mythologische inhoud naar een nieuwe dimensie, in een voorstelling rond een thema dat vele eeuwen overstijgt.

Balder Dendievel (°2002) won verschillende muziekwedstrijden en onderscheidingen zoals de Honda Competition for Classical Music, Young Belgian Talent en de International Anton Rubinstein Chamber Music Competition Düsseldorf. Momenteel studeert hij hobo aan de Hochschule Hanns Eisler in Berlijn. Dendievel mag zich I SOLISTI NextGeneration Artist noemen: hij werkt eigen programma’s uit samen met de I SOLISTI-leden en wordt nauw begeleid door I SOLISTI in alle facetten van het kunstenaar- en ondernemerschap.

Bekijk meer materiaal op www.thassos.be/ons-aanbod/volgend-seizoen#

(gebruikersnaam: programmator – paswoord: Aanbod2223)

(27)

Concept: Balder Dendievel (I SOLISTI NextGeneration Artist)

Tekst: Michèle Delagrange (I SOLISTI MakerSpace Artist)

Spel: Simone Milsdochter

Muziek: Benjamin Britten en creatieopdrachten aan Julia Emmery, Benjamin Windelinckx, Siebe Thijs, Noah Senden, Emile Daems en Adam Clarke

Live muziek: I SOLISTI met Balder Dendievel (hobo), een fluitist, klarinettist, fagottist en percussionist Zandkunst: Immanuel Boie

Coproductie: I SOLISTI en Balder Dendievel

Speelperiode: di 1 november 2022 t/m di 31 januari 2023, waarbij we data proberen te groeperen Zaal: kleine tot middelgrote zaal, akoestisch geschikt

voor live muziek Max. publiek: /

Uitkoopsom: € 3500 + 6% BTW + auteursrechten, inclusief vervoer

Catering: eenvoudige, creatieve maaltijd voor 8 personen www.isolisti.be - www.balderdendievel.com

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

1 oktober 2021 MyVDL - Handleiding Inloggen en reset paswoord.. Wanneer VDL een account voor jou heeft aangemaakt, ontvang je een e-mail met een link om jouw account

Anders dan in het vorige advies wordt nu geadviseerd om voorstellingen die in het seizoen 2021-2022 niet door kunnen gaan niet te verschuiven naar het seizoen 2022- 2023,

• Vanaf 2021 geen premie voor dak- of zoldervloerisolatie die zelf aangebracht werd, enkel nog wanneer de isolatie werd geplaatst door een aannemer. FLUVIUS

Introductie door gemeente

• Het systeem van de terugdraaiende teller wordt afgeschaft voor investeerders vanaf 01/01/2021 (en nu dus ook voor investeerders van voor 01/01/2021). • Vanaf nu worden

Vanuit je theoretische en praktische deskundigheid op het vlak van cultuurprogrammering sta je in voor het uitzetten van een sterke profilering van het label 30CC in het

•Je bent van waarde voor jezelf en voor een ander.. •Verschillen mogen

Met respect voor de natuurlijke omgeving en het architecturaal erfgoed, introduceren we BISOL Spectrum, een exclusieve reeks zonnepanelen met gekleurde zonnecellen.. Vanaf nu