• No results found

Weergave van Voorwoord

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Weergave van Voorwoord"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

BULLETIN KNOB 2020•4

1

VOORWOORD BIJ HET THEMANUMMER ‘AUTHENTICITEIT’

De vaste lezers van het Bulletin knob zal het niet zijn ontgaan dat het blad het afgelopen decennium de nodige veranderingen heeft doorgemaakt. Het meest in het oog springt natuurlijk de nieuwe vormgeving, die in het eerste nummer van 2013 werd geïntroduceerd.

Maar ook achter de schermen werden belangrijke stappen gezet naar een modernisering en professionalisering van het tijdschrift. Er kwam een soepele samenwerking tot stand tussen de redactie, eindredactie en het bureau van de knob, dat blijvend werd ingebed bij de Faculteit Bouwkunde van de tu Delft. Alle nummers uit de meer dan honderd jaren tellende geschiedenis van het tijdschrift verschenen als open access download op de Bulletin knob-website. Het Bulletin werd opgenomen in Elseviers Scopus, de Emerging Sources Citation Index (esci) en de European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (erih plus), wat leidde tot een grotere zichtbaarheid in de internationale academische wereld en meetbare bibliografische citaties. En sinds vorig jaar worden artikelen in het tijdschrift ook online in het Engels gepubliceerd. Dit alles gebeurde onder de inspirerende leiding van hoofdredacteur Marie-Thérèse van Thoor, die per 1 januari jongstleden haar werkzaamheden voor het blad beëindigde.

Marie-Thérèse trad begin 2008 aan als redacteur, om drie jaar later het hoofdredacteur- schap op zich te nemen. Zij was de eerste vrouwelijke hoofdredacteur van een redactie die toen nog grotendeels uit mannen bestond. Het gaat misschien te ver om te zeggen dat zij met haar vertrek eind 2019 de redactie verweesd achterliet, maar haar afscheid deed ons meer dan ooit beseffen wat zij voor het Bulletin heeft betekend. Het tijdschrift was natuur- lijk allang niet meer het ‘op on regelmatige tijden verschijnende vliegende blaadje’ dat de knob bij zijn oprichting in 1899 voor ogen had. Maar met haar visie, toewijding en daad- kracht heeft Marie-Thérèse het Bulletin getransformeerd tot een eigentijds wetenschap- pelijk tijdschrift voor ruimtelijk erfgoed, dat in toenemende mate aandacht besteedt aan moderne architectuur, stedenbouw en cultuurlandschap. Marie-Thérèse weet als geen ander gedrevenheid te combineren met werkplezier. Prettig gedecideerd zette zij de afgelopen negen jaar de lijnen uit en verdeelde zij de taken over ‘haar’ redactieleden.

Ter gelegenheid van haar afscheid als hoofdredacteur bood het bestuur van de knob Marie-Thérèse een studiedag aan, die zij naar eigen inzicht mocht invullen. Marie-Thérèse besloot de bijeenkomst te wijden aan een onderwerp dat haar na aan het hart ligt

– authenticiteit – en vroeg een aantal (oud-)redactieleden hieraan inhoudelijk bij te dragen.

(2)

2

De op 26 juni van dit jaar geplande studiedag kon vanwege covid-19 helaas niet doorgaan.

Dat gold gelukkig niet voor de voorbereiding van een themanummer van het Bulletin waartoe de redactie had besloten. In deze speciale aflevering van het tijdschrift zijn de bijdragen voor de studiedag in artikelvorm gebundeld. De uiteenlopende verhalen maken duidelijk hoezeer Marie-Thérèse met haar keuze voor authenticiteit een boeiend, complex en vooral onuitputtelijk onderwerp heeft aangedragen, dat nog steeds uitnodigt tot het verkennen van de meest uiteenlopende terreinen waarop dit begrip betrekking kan hebben. Zo treffen we in dit nummer bijdragen over achtereenvolgens: discussies binnen de knob; reconstructie van verdwenen architectuur; herbestemming van ge bouwen;

hergebruik van bouwmaterialen in het verleden; ontwerp in het digitale tijdperk;

landschappelijke authenticiteit; postmoderne woonwijken; en waardering van moderne architectuur.

Het laatste woord is aan Marie-Thérèse, die, dit alles overziend en met een speciale blik op het werelderfgoed, ons nog maar eens wijst op de fluïditeit van het begrip authenticiteit maar ook een perspectief biedt op de toepassing ervan als uitzonderlijk kwaliteitskenmerk.

De ultieme definitie van authenticiteit zal de lezer ook in dit themanummer niet vinden.

Hopelijk zal hij zich wel herkennen in de woorden die de fysicus Enrico Fermi ooit na het bijwonen van een lezing sprak: ‘I am still confused. But on a higher level.’

De reDactie

(3)

BULLETIN KNOB 2020•4

3

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Commissieleden en architect Tycho Saariste van bureau Gortemaker Algra Feenstra hebben bij het ontwerp voor het nieuwe Huis van Albrandswaard in Rhoon ingezet op een

Dat betekent, als we het mogen wagen het in eigen woorden weer te geven: Omdat we we- ten dat elke werking van de wil zonde tot gevolg heeft, houden we, nu Christus in ons is, het

Temminck Groll heeft met zijn ‘overzeese werk’ de aanzet gegeven voor het onderzoek naar overzees en werelderfgoed aan de TU Delft.. In april 1973 werd hij benoemd

Berlage hiervoor in 1900 een sterk op modernisering gericht verbouwingsplan had ontworpen.. Voor een kantoorgebouw is de 'Fratersfabriek' ingrij- pend verbouwd en de

Hierin worden voor het eerst de processen van waarderen, normeren en selecteren van het cultureel erfgoed in het rijksbeleid inzake de verschillende sectoren onderling vergeleken

9 Aan de andere kant van de stad, waar de Rijn Utrecht binnen stroomt, had zich voor de Tolsteegpoort een dicht bevolkte, niet-ommuurde voorstad gevormd.'" Langs een in

Steeds heeft de bouwhistorie daarbij zijn waarde bewezen zowel voor de restauratiepraktijk als voor het vermeerderen van de kennis van het bouwkundig erfgoed.. De redactie heeft

Dank zij de bereidwillige medewerking van de vorige redactie, en door extra inzet van het bureau, was het mogelijk al in 1988 een begin te maken met de verandering van het