• No results found

Weergave van Natuur en landschap als erfgoed

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Weergave van Natuur en landschap als erfgoed"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

pagina’s 197-197

In de tekst van Eric Luiten wordt de Nieuwe Hollandse Waterli- nie gepresenteerd als voorbeeld van gereanimeerd erfgoed.

Nadat Luiten in grote lijnen de worsteling met landschapsbe- scherming en landschapsontwikkeling in Nederland tijdens de twintigste eeuw heeft geschetst, zet hij het Nationaal Project Nieuwe Hollandse Waterlinie neer als een navolgenswaardig voorbeeld voor landschapsbeleid. De linie heeft al een plaats in de ‘canon van de ruimtelijke ordening’ gekregen. Volgens Luiten heeft de Waterlinie bewezen dat een ambitie om het landschap te verrijken met ontwerpen en ontwikkelingen geïnspireerd door geschiedenis, succesvol kan zijn.

De Waddenzee, het grootste Werelderfgoedmonument van Nederland, staat centraal in het essay van Jos Bosman. Hij stelt dat de potentiële waarden van dit gebied bijna eindeloos zijn, maar dat de lokale economie, anders dan meestal bij monumen- ten van Werelderfgoed, niet of nauwelijks van de aanwijzing heeft geprofiteerd. Dat komt omdat de wet van ‘de heiligheid van veiligheid’ daar nog heerst. Bosman pleit om meer te kijken naar het Duitse gebied, dat het vasteland wel bij de toeristische ontwikkeling betrokken heeft, zonder direct het massatoerisme te willen introduceren. Hoe dan ook moeten de complexe geschiedenis en het belang van het behoud van de Wadden beter worden uitgelegd aan een breed publiek.

Het is te hopen dat dit themanummer ook een breed publiek bereikt en het een vruchtbare bijdrage kan leveren aan de voort- gaande discussie over behoud en ontwikkeling van natuur en landschap als cultureel erfgoed.

Rob Dettingmeijer gastredacteur Europa lijkt opnieuw op een financiële crisis af te stevenen. Een

aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking reageert daarop met de volgende reflex: minder over de grenzen kijken en op zoek naar de nationale identiteit. Bij die tekenen is het niet ver- bazingwekkend dat het kabinet heeft beloofd om in de bezuini- gingen het erfgoed te ontzien. Het ministerie van Volkshuisves- ting en Ruimtelijke Ordening is evenwel opgeheven en natuur en cultuurlandschap zijn ondergeschikt gemaakt aan landbouw, infrastructuur en innovatie. Veel van de zorg voor cultuurland- schappen en natuurgebieden wordt gedecentraliseerd en neerge- legd bij provincies en gemeenten. Deze veranderingen roepen discussie op. Sommigen vrezen zelfs voor onherstelbare schade aan het landschap en de natuur in Nederland. Dit bracht de redactie van het Bulletin op de gedachte om een nummer te wij- den aan landschap en natuur als erfgoed, waarbij dit thema van- uit meerdere invalshoeken wordt belicht, niet alleen vanuit histo- risch perspectief maar ook met het oog op de toekomst.

In het eerste artikel wordt aandacht besteed aan de verschillende fasen die het natuurbehoud sinds de late negentiende eeuw door- liep. Wat begon met de stichting van een aantal reservaten in een zich steeds sneller ontwikkelend en veranderend Nederland, vindt zijn voorlopige einde in een nog niet geheel geïmplemen- teerde ecologische hoofdstructuur. De opvattingen over een zo optimaal mogelijk natuurbeheer en het remmen van de wereld- wijde snelle achteruitgang van de biodiversiteit, hebben zich in de loop der tijd enkele malen schoksgewijs gewijzigd. Door de veranderende natuuropvatting van iedere nieuwe generatie wer- den de natuurgebieden steeds weer op de schop genomen. Het artikel is een pleidooi om natuurmonumenten te beschouwen als monumenten van geschiedenis en cultuur.

Hans Renes laat in zijn bijdrage zien hoe cultuurlandschappen in de loop van de twintigste eeuw zijn ontdekt als erfgoed, maar hij wijst er tevens op dat bij veel beleidsmakers en planners nog een schreeuwend gebrek aan kennis bestaat over de nieuwere ontwik- kelingen in het onderzoek naar de geschiedenis van het landschap.

In het landschap komen cultuur en natuur samen en de uitkomst is het resultaat van een lang en complex historisch, biologisch en fysisch proces, waar nog veel onderzoek naar gedaan moet wor- den. Als referentiepunt in beheer en ontwerp pleit hij voor de methode van de landschapsbiografie, waarbij de metafoor van his- torische gelaagdheid kan worden gehanteerd als handvat om greep te krijgen op de complexiteit van cultuurlandschappen.

Natuur en landschap als erfgoed

570582 KNOB 6-2011 Bw.indd 197

570582 KNOB 6-2011 Bw.indd 197 22-12-11 09:4522-12-11 09:45

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Bossche kaart vormt voor de Nederlandse situatie een uitzondering; een voorbeeld dat in andere steden niet snel zal kunnen worden nagevolgd, omdat er decennia van intensief

‘traditionele landschappen’ nog steeds populair is bij planners en andere beleidsmensen, raakte de onderzoekswereld al in de jaren tachtig overtuigd van een veel grotere dynamiek

Temminck Groll heeft met zijn ‘overzeese werk’ de aanzet gegeven voor het onderzoek naar overzees en werelderfgoed aan de TU Delft.. In april 1973 werd hij benoemd

Berlage hiervoor in 1900 een sterk op modernisering gericht verbouwingsplan had ontworpen.. Voor een kantoorgebouw is de 'Fratersfabriek' ingrij- pend verbouwd en de

Hierin worden voor het eerst de processen van waarderen, normeren en selecteren van het cultureel erfgoed in het rijksbeleid inzake de verschillende sectoren onderling vergeleken

9 Aan de andere kant van de stad, waar de Rijn Utrecht binnen stroomt, had zich voor de Tolsteegpoort een dicht bevolkte, niet-ommuurde voorstad gevormd.'" Langs een in

Laten we dit aan de hand van volgend voor- beeld illustreren. Het huis Hoogpoort 48 wordt omschreven als een weinig zeggende bepleisterde lijstgevel met niet nader geï-

Het onderzoek van de omgeving van grafheuvels lever- de veel nieuwe gegevens op die ons iets vertellen over hoe mensen in het verleden met deze landschappen omgingen, hoe belangrijk