• No results found

Weergave van Nieuw Erfgoed en de noodzaak tot revisie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Weergave van Nieuw Erfgoed en de noodzaak tot revisie"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Nieuw Erfgoed en de noodzaak tot revisie

Dit t h e m a n u m m e r van het Bulletin verschijnt m e d e ter gele- genheid van de K N O B / ® M I T werkconferentie ' N i e u w Erf- goed - N i e u w e O p g a v e ? ' te Delft.

De vier bijdragen behandelen ieder vanuit een andere invals- hoek de n o o d z a a k om nieuw onderzoek te doen naar de archi- tectuurontwikkeling en de m o n u m e n t e n z o r g in de twintigste eeuw. De huidige geschiedschrijving vertoont nog vele lacu- nes d o o r de sterke gerichtheid op architectuurvernieuwing en c o m p l e e t nieuwe ontwerpen. In vergelijking met de ' m o d e r - n e ' architectuur in Nederland komen verbouwingen en traditi- onele werken in de meeste overzichten veel minder aan bod, hoewel zij een belangrijk deel uitmaakten van de totale b o u w - productie en vaak heel m o d e r n e b o u w w i j z e n en hulpmiddelen toepasten. E v e n m i n is tot nu toe veel aandacht besteed aan de o m s l a g van voorheen n i e u w e architectuur naar nieuw erfgoed en de culturele p r o c e s s e n van w a a r d e r i n g . Voor een revisie van zowel het historiografisch beeld als het architectonisch erfgoed ligt een e n o r m en veelzijdig w e r k t e r r e i n o p e n dat v o o r grote verrassingen kan zorgen.

John Veerman beschrijft hoe zijn bouwhistorische speurtocht naar de b o u w - en o n t w i k k e l i n g s g e s c h i e d e n i s van de in oor- sprong n e g e n t i e n d e - e e u w s e Villa Maaslust in de Rotterdamse M u i z e n p o l d e r leidde tot de verrassende ontdekking dat archi- tect H.P. Berlage hiervoor in 1900 een sterk op modernisering gericht verbouwingsplan had ontworpen. Dit plan was nogal ingrijpend en is d a a r o m in een c o m p r o m i s - v o r m uitgevoerd en d o o r w e e r latere wijzigingen slechts ten dele herkenbaar gebleven. Een dergelijke casus biedt een goed inzicht h o e las- tig de architectonische opgave tot modificatie een e e u w gele- den al was.

Vincent van R o s s e m betoogt dat de ' m o d e r n e ' architectuur in de eerste helft van de twintigste e e u w e e n veel grotere veel- zijdigheid laat zien dan uit de latere historiografie naar voren komt, zoals diverse k a n t o o r g e b o u w e n en warenhuizen. Tevens beschrijft hij de w i s s e l w e r k i n g tussen m o d e r n i s e r i n g , w e l - stand en m o n u m e n t e n z o r g bij de herplaatsing van beeldbepa- lende b o u w f r a g e m e n t e n b o v e n o p v r o e g - t w i n t i g s t e - e e u w s e panden in de historische binnenstad van A m s t e r d a m . Hierbij

speelde b o u w i n s p e c t e u r Eelke van Houten een zo belangrijke rol dat deze panden naar h e m zijn vernoemd. Het is een vorm van interventie die in het architectuurdebat tot grote m e n i n g s - verschillen heeft geleid, maar die ook getuigt van een grote zorg om het stadsschoon en het stedelijk functioneren.

M a r i e - T h é r è s e van T h o o r behandelt aan de hand van de voor- m a l i g e St. J o z e f - K w e e k s c h o o l te Zeist (1932), aspecten uit het w e r k van architect Willem M a a s en de rol van de g e m e e n - telijke m o n u m e n t e n z o r g w a n n e e r hergebruik aan de orde is.

M a a s behoort tot de architecten die in de historiografie slechts een ondergeschikte plaats krijgen. Dat heeft zijn weerslag op de o m g a n g met zijn scheppingen, ook indien daar g e r e n o m - m e e r d e k u n s t e n a a r s als C h a r l e s E y c k aan h e b b e n m e e g e - werkt. Voor een kantoorgebouw is de 'Fratersfabriek' ingrij- pend verbouwd en de kapel gesloopt. Dat kon relatief m a k k e - lijk o m d a t de school indertijd te j o n g was voor een wettelijke m o n u m e n t e n s t a t u s .

M a r i e k e Kuipers tenslotte geeft een terugblik o p de recente selectie van honderd ' t o p m o n u m e n t e n ' uit de periode 1940- 1958. B e l e i d s m a t i g geldt dit als ' N i e u w E r f g o e d ' . Aan de n i e u w h e i d kleeft e c h t e r o o k een z e k e r e d u b b e l z i n n i g h e i d zowel naar leeftijd als naar waardestelling. Het idee van een 'Top 100' blijkt in een lange traditie te staan van een behoefte aan kwalitatief o n d e r s c h e i d n a a r s c h o o n h e i d en bijzonder- heid. Tegelijkertijd m o e t de h u i d i g e selectie breder w o r d e n o p g e v a t en w e l als een e e r s t e u r g e n t i e - i n v e n t a r i s van het a r c h i t e c t o n i s c h erfgoed van het m i d d e n van de t w i n t i g s t e e e u w in Nederland. De neiging o m kwantitatieve limieten te stellen aan m o n u m e n t e n s e l e c t i e s maakt het oordeel weliswaar scherper maar verhult dat de verhouding tussen o u d b o u w en n i e u w b o u w steeds o n e v e n w i c h t i g e r is g e w o r d e n . Dat m a a k t de n o o d z a a k tot v e r v o l g o n d e r z o e k , a a n v u l l e n d e b e s c h e r - m i n g s a c t i e s en een revisie van de a r c h i t e c t o n i s c h e o p g a v e alleen maar groter.

N a m e n s de redactie,

Marieke Kuipers en M a r i e - T h é r è s e van T h o o r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hierin worden voor het eerst de processen van waarderen, normeren en selecteren van het cultureel erfgoed in het rijksbeleid inzake de verschillende sectoren onderling vergeleken

nenwerek ende ofte het met meerder gemack soude connen geschieden. 2 * In zijn rapportage schreef hij dat Adrianus Den Otter bereid was te verschijnen in

9 Aan de andere kant van de stad, waar de Rijn Utrecht binnen stroomt, had zich voor de Tolsteegpoort een dicht bevolkte, niet-ommuurde voorstad gevormd.'" Langs een in

Alhoewel Van de Wetering akkoord ging, mits er bezui- nigd werd, en in januari 1901 een bestek opgesteld werd, duurde het voorlopig nog enige jaren voordat de plannen uit-

Laten we dit aan de hand van volgend voor- beeld illustreren. Het huis Hoogpoort 48 wordt omschreven als een weinig zeggende bepleisterde lijstgevel met niet nader geï-

Dit ging overigens niet gepaard met de ruchtbaarheid die zou kunnen worden verwacht bij een gebouw van deze omvang en de voor die tijd zeer hoge kosten van 1,7 miljoen gulden. De

Nederland staat op dit gebied zeer bij andere landen, vooral bij Duitschland en Frankrijk, ten achter, kir zijn personen, die met dit inventariseeren niet op

middelmatige tombe van Piet Hein in de Oude Kerk te Delft. Willem zet de traditie van zijn vader voort. Zijn kunst is gezond naturalistisch en in wat men