MEERJARENPLAN 2021-2024
THEATER DE NIEUWE VORST
INLEIDING
1. WAT WIJ TE BIEDEN HEBBEN 1.1 PROGRAMMERING REGULIER 1.2 PROGRAMMA MET DE STAD 1.3 TALENTONTWIKKELING 1.4 EDUCATIE
1.5 PUBLIEKBEREIK
2. OVERIGE SPEERPUNTEN
2.1 VISIE OP GEBRUIK VAN HET PAND 2.2 SAMENWERKINGEN
2.3 MINDER VERHUUR – MEER STEDELIJKE SAMENWERKINGEN
3 ORGANISATIE EN WERKGEVERSCHAP
INLEIDING
De afgelopen jaren heeft Theater De Nieuwe Vorst zich ontwikkeld tot een eigentijds vlakkevloerpodium dat zich hard maakt voor experimentele en innovatieve
voorstellingen. Een theater van belang, dat makers volgt in hun ontwikkeling, passend bij Tilburg als ‘stad van makers’. We programmeren makers van de toekomst, waarbij je vooraf niet precies weet wat je krijgt. Want bij ons is er recht op risico, voor de bespeler én voor het publiek.
De artistieke keuzes, gecombineerd met scherpe keuzes in doelgroepbenadering, hebben het fundament gelegd voor een heldere positionering van De Nieuwe Vorst. We zijn er niet voor iedereen, maar iedereen is welkom. We zien onze plek niet als een
koekjestrommel met voor elk wat wils, maar als tenminste 88% pure chocolade.
Onze ambities zijn hoog. In de komende jaren gaan we de bestaande artistieke
programmering voortzetten, maar ook onze horizon (verder) verbreden naar programma met en voor de stad. We laten ideeën uit de stad zien, halen wat er in de stad leeft naar ons theater, ontwikkelen programma samen met de stad. We sluiten nog meer aan bij de ambities van Tilburg als ‘stad van makers’ en voedingsbodem voor creatief talent.
Dit plan is ons groeiplan naar een uitgebreide werking van De Nieuwe Vorst. De
bijbehorende begroting is ambitieus. Met onze huidige financiële ruimte is dit plan niet realiseerbaar. Om de huidige werkzaamheden voort te zetten, de ambities waar te maken en personeel conform de Fair Practice Code te honoreren is aanpassing van salaris, uitbreiding van scholingsmogelijkheden en uitbreiding van het aantal fte
noodzakelijk. We stellen onszelf ten doel om zelf voor een deel van de werking externe financiering te vinden, zoals we dat ook eerder deden met bijvoorbeeld het opzetten van onze publiekswerking, maar zelfs dan is het beroep dat we op de gemeente doen groter dan de voorgaande vier jaren.
Een rare tijd voor een nieuw plan
We zijn blij met de COVID-19 steun die wij hebben mogen ontvangen van de overheid.
Dat heeft ervoor gezorgd dat we dit konden overleven zonder ons eigen vermogen aan te tasten.
Aangezien ons uitdrukkelijk door de gemeente is verzocht de gevolgen van COVID-19 niet mee te nemen in ons vierjarenplan en de bijbehorende begroting, is dit de enige paragraaf over dit onderwerp, omdat we het toch niet helemaal onbenoemd konden laten.
Door Corona staan onze sector en onze werking stevig onder druk. Van onze
zaalcapaciteit is nog maar een kwart over door de 1,5 meter maatregel. We hebben de afgelopen jaren een steeds groter publiek bereikt dat op het laatste moment besluit om naar het theater te komen. Een publiek dat niet gewend is om vooraf een kaartje te kopen - we hadden reserveren zelfs volledig afgeschaft - maar waarop we wel konden rekenen. Door de huidige reserveringsverplichting en beperkte capaciteit, staat deze opgebouwde manier van werken onder druk.
Toch schrijven we dit plan met het vertrouwen dat we verder kunnen bouwen op de ingeslagen weg. Omdat we gewend zijn flexibel te reageren op onverwachte
omstandigheden. Omdat we goed zijn in het bedenken van creatieve oplossingen. Omdat we geloven dat we een gul publiek hebben dat hierin meegaat.
1. WAT WIJ TE BIEDEN HEBBEN
1.1 PROGRAMMERING REGULIER
SPEERPUNT – Worteling in de stad als eigentijds vlakkevloerpodium dat zich hard maakt voor experimentele en innovatieve voorstellingen. We groeien uit tot een
aanwakkerplek met een voortrekkersrol. Inwoners van Tilburg en van daarbuiten kennen ons zo.
SPEERPUNT - Voortzetten van onze sterke programmering met als uitgangspunten de zeggingskracht van het werk, de authenticiteit van het makerschap, de drang naar vernieuwing en de kwaliteit van de verbeelding.
SPEERPUNT – We blijven ruimhartig in wat we voor makers kunnen betekenen.
Liever vooraan in de speellijst dan een reprise afwachten. Vertrouwen in de maker boven zekerheid van eindresultaat.
SPEERPUNT - We kiezen eerder voor nieuw werk van een maker die probeert iets nieuws te doen, dan dat je vooraf heel goed weet wat je kunt verwachten.
De reguliere programmering is het fundament van De Nieuwe Vorst. We tonen
voorstellingen van hoge kwaliteit van de disciplines theater, dans, circus, performance en cross-overs hiertussen. We programmeren makers van de toekomst, tegen de tendens van algemenisering en popularisering in, om géén statische cultuur te krijgen. Want bij ons is er recht op risico, voor de bespeler én het publiek. We hebben de afgelopen jaren gewerkt aan warme banden met makers, lange lijnen in de programmering en
acceptabele voorwaarden voor bespeling.
We presenteren spraakmakende voorstellingen die de blik op de toekomst richten. Wat telt is de zeggingskracht van het werk, de authenticiteit van het makerschap, de drang naar vernieuwing en de kwaliteit van de verbeelding.
Als podium dat zich hard maakt voor de maker, willen we de band met een aantal
makers rondom ons versterken, zodat ook zij hun band met de stad kunnen intensiveren.
In het najaar van 2020 presenteerden we bijvoorbeeld gedurende een maand Motus Mori Tilburg, het museum voor uitstervende beweging van Katja Heitmann.
We worden ook steeds vaker gevraagd om première theater te zijn voor een aantal professionele gezelschappen uit onze directe omgeving en uit de rest van het land.
Daarmee staat De Nieuwe Vorst ook landelijk op de kaart als theater waar gemaakt wordt.
1.2 PROGRAMMA MET DE STAD
SPEERPUNT – Ruimte voor programmering die in de stad ontstaat
We initiëren en ontvangen programma, proactief en responsief. Waar we noodzaak zien initiëren we programma, waar we worden benaderd gaan we op ideeën in.
SPEERPUNT – Publiekswerking
Programma ontwikkelen samen met en voor specifieke doelgroepen
Ruimte voor programmering die in de stad ontstaat
Naast de reguliere programmering van voorstellingen die we naar de stad halen, willen we ruimte geven aan programmering die in de stad ontstaat. Programma dat ontstaat vanuit een behoefte aan kleinschalig gedeelde ervaringen, ambachtelijk werk, live
ontmoetingen. Vaak zijn de makers van die programma’s jonge mensen, niet gewend om naar het theater te gaan, maar met een goed idee waar aandacht aan gegeven móet worden. We gaan op zoek naar verhalen uit de stad en geven die een podium.
Uitgangspunten bij het maken/tonen van deze programma’s: vernieuwend, te
ontwikkelen vanuit een interessant idee, te durven dromen. Of te ontwikkelen vanuit een doelgroep (en dan zo hoogwaardig/kwalitatief mogelijk). We helpen bewoners van de stad hun ideeën te realiseren, en leiden op tot programmamaker.
Deze programmering met de stad gaat zorgen voor een steeds grotere aanvulling op de theaterprogrammering en zal aan het eind van 2024 de helft van onze werking
vertegenwoordigen. Een deel van de makers van dat programma vormt een redactie samen met de theaterprogrammeur en programmamakers waarmee we al samenwerken.
In een vast overleg wordt met elkaar gebrainstormd over programma-ideeën en formats, met als doel elkaars programma’s te verbeteren of versterken, koppelingen te maken.
Voorbeelden van programma met de stad:
- Storytelling academy (werktitel), zie talentontwikkeling
- Programma’s die we al hebben: PechaKucha, Middenrif, PoetryCircle Sessions, Onias’ Stage, zomerfilms, Kort&Laat.
- Tegenlicht Meetup’s, Festivals zoals Garageboxen/Grasmat, Academie voor Nutteloze Kennis.
- Formats zoals: Mapping the City / De Avond van.. / Handleiding voor ... / Plaatjes luisteren met Dennis / Artistieke marktplaats / Masterclass-reeks of lecture performance reeks.
Publiekswerking
Een deel van de programmering komt voort uit publiekswerking. In januari 2020 zijn we gestart met het publiekswerkingstraject. Programmering die hieruit voortkomt wordt samen met en door de doelgroep ontwikkeld. We zien dit als een grote kans om een substantieel jong publiek aan ons te binden, maar ook onze maatschappelijke rol als eigentijds podium te verstevigen. De financiering voor dit traject is voor 2 jaar
gegarandeerd. We willen deze functie structureel inbedden in onze organisatie zodat deze ook na 2021 voortgezet kan worden en uitgebreid met andere doelgroepen. In 2020 zijn we begonnen met de doelgroep Jonge Digitalen. De publiekswerkers startten met
het creëren van programma samen met mensen uit deze doelgroep onder de noemer Krakers.
1.3 TALENTONTWIKKELING
SPEERPUNT – investeren in nieuwe makers
Van Makershuis Tilburg zijn we grootaandeelhouder. De Nieuwe Vorst investeert veel kennis, tijd, ruimte en faciliteiten in de Tilburgse nieuwe makers.
SPEERPUNT – ruimte voor jonge mensen met diverse achtergronden
Andere verhalen in het Makershuis: we zetten onze faciliteiten, kennis en werking in om zoveel mogelijk jonge bewoners van Tilburg die iets willen delen, daarvoor de ruimte te geven. Veelal jonge mensen met een achtergrond waar theater niet een voor de hand liggende mogelijkheid is.
De Nieuwe Vorst heeft zich de afgelopen jaren, en van oudsher, geprofileerd als een theater met veel ruimte voor talent. We nemen deel in een aantal
samenwerkingsverbanden waar we veel inzet voor leveren. Talentontwikkeling is een belangrijke pijler onder onze werking. Door een kleine organisatie, geschikte faciliteiten, een meewerkende mentaliteit en ervaring met coaching, past het bij De Nieuwe Vorst om ons in te zetten voor nieuwe makers.
We zijn partner van Makershuis Tilburg, hebben doorgaans een aantal residentie-makers in huis en treden op als mentor voor een trajectmaker. Ons eerste grote succes in
samenwerking met Makershuis Tilburg is behaald in de vorm van het honoreren van de Nieuwe Makersregeling van Ilse Oostvogels door het Fonds Podiumkunsten in 2020.
We zijn partner van PLAN Brabant, het talentontwikkelingstraject in de provincie. We zijn vaste speelplek voor PLANmakers, en hebben als mentor een PLANmaker onder de vleugels (2020-2021 Bram van Helden).
Met een aantal uitgestroomde PLAN-makers werken we de komende jaren intensief verder. We bieden ze ruimhartig ruimte in De Nieuwe Vorst om met het publiek en organisaties in Tilburg een intensieve band op te bouwen. In 2019 maakten we hiermee een start door diverse voorstellingen van Jan Martens (GRIP) gedurende een week te tonen. In 2020 is museum Motus Mori van Katja Heitmann een maand in De Nieuwe Vorst te zien. Jaarlijks volgt er een groot project met bewezen talenten zoals Sanne Nouws, Mardulier&Deprez en Nineties Productions.
Met de makers in de lokale en regionale talentontwikkelingstrajecten bouwen we een stevige band op, zodat ze hun plek kunnen vinden in Tilburg.
Belangrijkste nieuwe pijler in onze talentontwikkeling is de Storytelling Academy (werktitel). We constateren twee zaken waardoor we dit ontwikkeltraject willen opstarten:
- makers op de opleidingen zijn veelal wit.
- in Tilburg is een grote groep jonge mensen die wél een podium wil betreden, maar niet geneigd is dat via de bekende opleidingen te doen.
We zien dit bijvoorbeeld in onze Poetry Circle, waar via spoken word urgente thema’s en vernieuwende ideeën worden gedeeld. Op dit moment is dat enkel toeleidend naar het literaire circuit. Vanuit disciplines als spoken word en storytelling, is de stap naar de theatervloer snel gemaakt. Maar de ontwikkeling van ‘wat je te zeggen hebt’ naar een vertelling met een goede spanningsboog, gebruikmakend van theatrale middelen en meer verbeelding, vergt ondersteuning. Wij gaan de community van Poetry Circle 013 verder uitbouwen en trajecten aanbieden om deze skills bij ons te ontwikkelen.
Vervolgens beschikken we al over de ideale plek om het werk te tonen.
Poetry Circle 013 bestaat sinds drie jaar. In de afgelopen jaren groeiden we uit tot één van de grootste Circles van het land. De Nieuwe Vorst is thuisbasis en partner. In 2021 zijn we host van de landelijke Poetry Circle Manifestatie.
1.4 EDUCATIE
SPEERPUNT – Alle basisschoolleerlingen minstens 1 keer ontvangen Samen met Theaters Tilburg hebben we de ambitie geformuleerd om alle
basisschoolleerlingen van Tilburg tenminste een keer gedurende hun basisschoolcarrière als bezoeker te ontvangen in een van onze theaters.
SPEERPUNT – Bereiken leerlingen met beperking
Get Moved: we richten ons in onze educatie heel nadrukkelijk op het bereiken van doelgroepen die niet automatisch naar het theater gaan; in samenwerking met De Stilte zetten we in op het bereiken van leerlingen met fysieke beperkingen, geestelijke
beperkingen en taalachterstand.
In het aanbod van jeugd- en jongerenvoorstellingen hebben we de afgelopen jaren grote sprongen kunnen maken. Samen met Theaters Tilburg is in drie jaar tijd een heel mooi kernaanbod voor Primair Onderwijs neergezet in samenwerking met CiST. Het wordt omkaderd met workshops en randprogramma. We zijn er van overtuigd dat de een voorstelling het beste tot zijn recht komt op een magische plek buiten school waar het kind zich helemaal kan openstellen. In een volwaardige theatrale omgeving, met een doordacht lichtplan en professioneel geluid.
Er zijn doelen geformuleerd voor seizoen 2020-2021, maar deze staan onder druk door Corona. Niet omdat de scholen niet willen komen, maar omdat we ze niet in groten getale in de zaal kunnen plaatsen.
In de komende jaren moet een structurele oplossing gevonden worden voor de budgetten voor educatie. Er bestaat een discrepantie tussen de kosten van een
voorstelling en de opbrengsten die je van een school kunt verwachten. Deze aansluiting is in het verleden overbrugd door CiST en de partnergelden van Theaters Tilburg.
Samen met De Stilte hebben we een traject opgezet onder de noemer Get Moved, waarbij we de komende twee jaar kinderen met beperkingen, taalachterstand en kinderen (en ouders) uit de PACT-wijken bereiken.
Een van de mooiste bijwerkingen van de educatie is het randprogramma: dat wordt samengesteld door vakdocenten uit Tilburg, die een band met scholen kunnen
opbouwen. We zorgen dus dat Tilburgse vakdocenten aan het werk zijn in plaats van dit soort programma in te kopen bij de gezelschappen (dan zouden het vakdocenten uit – over het algemeen – de randstad zijn, die aan het werk zijn hier).
Samen met Theaters Tilburg en CiST werken we sinds kort ook aan kernvoorstellingen voor het Voortgezet Onderwijs. In de komende jaren zullen we dat verder uitbouwen.
1.5 PUBLIEKSBEREIK
SPEERPUNT – aanscherpen positionering
De Nieuwe Vorst gaat voor ‘theatre that matters’, met voorstellingen die uitdagen, aan het denken zetten en inspireren. Daar voegen we met ‘programma met de stad’ aan toe dat we ruimte geven aan bewoners van de stad om programma te initiëren. We zijn er voor de stad en voor de makers.
SPEERPUNT – scherpe keuzes doelgroepen
Onze focus ligt bij het aantrekken en betrekken van een jonger publiek en een meer divers publiek dat doorgaans niet naar ons theater komt.
Onze ambitie: vollere zalen met publiek dat bij ons past. De laatste jaren zagen we de zaalbezetting groeien. Steeds meer mensen herkennen zich in het aanbod en weten de weg naar ons te vinden. Maar er is plaats voor nog veel meer bezoekers. Door ons theater bij de juiste publiekgroepen en de juiste stakeholders onder de aandacht te brengen op manieren die bij deze doelgroepen passen, willen we de groei verder doorzetten.
Aanscherpen positionering
De Nieuwe Vorst is en blijft een theater waar je naar toe gaat voor de artistiek hoogwaardige programmering. Maar het is veel meer dan alleen voorstellingen in de grote zaal. Vergelijk het met festivals. Vroeger ging je er heen voor de hoofdact(s), nu voor de hele sfeer, beleving en al het andere wat er te doen is. We willen dat mensen een bezoek aan ons overwegen, niet alleen omdat ze een specifieke voorstelling willen zien, maar omdat ze vinden/weten dat er in De Nieuwe Vorst altijd iets interessants te zien/doen is, waar je uitgedaagd en geïnspireerd wordt.
Een bezoeker van De Nieuwe Vorst:
- laat verwachtingen bij de drempel achter - durft uitdagingen aan te gaan
- omarmt het onbekende - kijkt met gulle blik
- komt om iets nieuws mee te maken - vertrouwt op onze artistieke keuzes
Door de uitbreiding van het ‘programma met de stad’ worden we nog meer een theater van, voor en met de bewoners. Ook de vernieuwde horeca die we voor ogen hebben na de verbouwing zal aansluiten op deze positionering en het corporate beeld versterken.
In onze communicatie komt meer focus op deze bredere corporate identiteit en minder op communicatie rondom specifiek programma. We ontwikkelen corporate campagnes en maken gebruik van stories rondom mensen, activiteiten en plaats. Programmaspecifieke communicatie staat in dienst van het versterken van het corporate beeld. Via online en offline kanalen zorgen we voor een zo hoog mogelijke lokale zichtbaarheid bij het publiek. We focussen op inzet van digitale middelen, waarbij we op het gebied van socials en inzet van online advertising een professionaliseringsslag maken.
Scherpe keuzes doelgroepen
We maken scherpe keuzes in de doelgroepen waar we ons op richten, om zo de beperkte financiële middelen zo effectief mogelijk in te zetten. Zonder onze vaste bezoekers uit het oog te verliezen, gaan we op zoek naar doelgroepen die we tot nu toe onvoldoende hebben bereikt.
Een grote uitdaging ligt bij het trekken van een jonger en een meer divers publiek dat doorgaans niet gewend is naar het theater te gaan of waar ons aanbod tot nu toe te
weinig bij aansloot. Door aanpassing en uitbreiding van ons aanbod (van reguliere
programmering t/m educatie) creëren we kansen en mogelijkheden om deze doelgroepen aan ons te binden.
Met programmering voortkomend uit publiekswerking, geïnitieerd door de doelgroep zelf of door generatiegenoten, laten we zien wat theater (ook) kan zijn. We betrekken de doelgroep niet alleen in programma(keuzes), maar ook in bv publieksbenadering, prijsdifferentiatie, inrichting en indeling van het gebouw, manier van communiceren.
De eerste stappen in het publiekswerkingstraject zijn gezet. In 2020 hebben de eerste
‘Krakers’ events georganiseerd waar een jongere doelgroep op af is gekomen die niet eerder bij onze reguliere programmering is geweest.
Ook via We Are Public weten veel jongeren de weg naar ons te vinden. Onze programmering past perfect bij het WAP-publiek, dat zich graag laat verrassen en uitdagingen aan durft te gaan. Sinds 2018 zijn we de populairste locatie in Brabant met de meeste WAP-bezoekers. Deze samenwerking zal in de komende jaren verder worden geïntensiveerd.
2 OVERIGE SPEERPUNTEN
2.1 VISIE GEBRUIK VAN HET PAND
De Nieuwe Vorst is veel meer dan een theater. In 2021 verbouwt de Gemeente onze villa, zodat we veel beter gebruik kunnen maken van de ruimte die we hebben. Wat er achter en in de villa schuil gaat wordt veel zichtbaarder vanaf de straat. Het café kan na verbouwing beter benut worden door loze ruimte om te zetten in gebruiksoppervlak. De sfeer die ons pand uitademt laten we meer aansluiten bij onze bezoekers.
Na de verbouwing wordt onze mooie binnentuin zichtbaar vanaf de straat. We zullen daar de komende jaren ook vaker programma in presenteren.
We streven er naar de gebruikers van ons pand zo goed mogelijk te laten aansluiten bij onze inhoudelijke ambities. Dat geldt voor de huurders van kantoren, voor de gebruikers op flexwerkplekken in onze horeca (na de verbouwing), voor de repetitieruimtes. Na het vertrek van DansBrabant uit onze dansstudio, zoeken we naar een vaste gebruiker voor deze studio die bij ons past. We verhuren een aantal kantoren aan verwante
organisaties.
In onze zijvleugel realiseren we in de komende jaren samen met Het Zuidelijk Toneel een residentie, waar makers en spelers een periode kunnen verblijven.
2.2 SAMENWERKINGEN Met culturele partners
Als lid van de cultuuralliantie neemt De Nieuwe Vorst deel aan de culturele dialoog in Tilburg. Via de VVP (Vereniging Vlakke Vloer Podia) nemen we deel aan het landelijk overleg van de vlakke vloer theaters, zowel op artistiek als zakelijk/politiek gebied.
We staan qua samenwerkingen midden in de stad. We werken met Theaters Tilburg al jaren intensief samen aan een gedegen jeugdtheateraanbod in de stad. Daarnaast werken we samen op programma-niveau middels goed overleg en door in
gezamenlijkheid te programmeren.
We zijn trouwe presentatie- en première-plek van Het Zuidelijk Toneel. We zijn tweejaarlijks festivalhart van Festival Circolo, jaarlijks van Spruit Kinderfestival. We werken heel graag samen met DansBrabant. We zijn trots huis van Tiltfestival en hebben met Tilt een belangrijke diversiteitsslag in onze stad gemaakt door Poetry Circle 013 te beginnen. We hebben een liefdevolle verhouding met Factorium.
Ook werken we graag samen aan een aantal jaarlijkse programma’s met Feniks
Emancipatie Expertise Centrum en De Kennismakerij. Met Bibliotheek Midden Brabant en Omroep Tilburg hebben we een podcast. We werken samen met Pop Up Cinema en Paradox, en incidenteel met 013.
Ook met Park onderhouden we een warme band en via ons gezamenlijk Performance Art Weekend leerden we het Textielmuseum beter kennen. Met De Pont gaan we in 2020 voor het eerst een intensieve samenwerking aan met Museum Motus Mori Tilburg (Katja Heitmann).
Belangrijke Tilburgse gezelschappen/makers die we alle ruimte in ons huis en
programma bieden zijn: Het Zuidelijk Toneel, Corpo Maquina, Katja Heitmann, House of Nouws, Jelena Kostic, Vloeistof, Zwermers, Ilse Oostvogels en Annemijn Rijk.
Met bedrijfsleven
We willen op zoek naar bij ons passende partnerships, zodat we niet alleen qua programmering, makers en publiek verankerd zijn met de stad, maar ook met ondernemers. We nodigen de gemeente van harte uit om met ons mee te denken hierover.
We dromen van een This Is Not A Business Club Club, een netwerk van ondernemers die – net als wij – niet de makkelijkste weg bewandelen en iets voor de stad willen
betekenen. We denken aan bedrijven/ondernemers die qua vibe bij ons passen, zoals Lawless & Lotski, Friandries, Doloris.
In de zomer van 2020 experimenteerden we met andere betalingsvoorwaarden; niet een ticket vooraf kopen maar ter plekke betalen wat je wilt bijdragen – pay what you want.
We willen Interpolis benaderen om te kijken of we het risico van volledige pay what you want constructie kunnen verzekeren via hen.
Ook werkten we met een aantal lokale ondernemers samen aan een thuiskijkpakket voor een online voorstelling in corona-tijd. Deze samenwerkingen smaken naar meer.
2.3 MINDER VERHUUR - MEER STEDELIJKE SAMENWERKINGEN
We willen ons pand en onze faciliteiten beter inzetten. Dat wil zeggen dat we de verhuur ervan anders inrichten. Bruiloften bijvoorbeeld liggen ver af van onze werking en
doelstellingen. We zullen dus eerder een samenwerking aangaan om een programma mogelijk te maken dat bij ons past, dan dat we onze organisatie belasten met het faciliteren van een feest.
We willen inspelen op de groeiende vraag van maatschappelijke organisaties die een presentatie of een bijeenkomst in De Nieuwe Vorst willen houden maar niet weten hoe dat te produceren en presenteren. Door vanaf 2023 een huisproducent in dienst te nemen verwachten we hiermee een goede bijdrage te kunnen leveren aan het maatschappelijk/cultureel debatklimaat in Tilburg.
3 ORGANISATIE EN WERKGEVERSCHAP
De Nieuwe Vorst wil goed werkgeverschap/Fair Practice toepassen. In de beleidsnota 2017-2020 stond al aangegeven dat De Nieuwe Vorst integraal de CAO Nederlandse Podia wilde gaan hanteren. Daar is een flinke stap in gezet, maar door te weinig
financiële ruimte is die stap nog niet voldoende doorgevoerd. Bijvoorbeeld, er is bij geen van de werknemers sprake van een jaarlijkse verhoging, ook niet bij goed functioneren.
Ook is er geen financiële ruimte voor scholing en toereikende secundaire
arbeidsvoorwaarden. Bij De Nieuwe Vorst zijn daar te lang concessies aan gedaan. Daar moet nu verandering in aangebracht worden, geheel conform de wens van de gemeente Tilburg.
Een aantal functies (bv artistieke leiding) zal herbenoemd moeten worden of nieuw ingevoerd (huisproducent, gebouwenbeheerder, ICT) en voor alle functies zal gekeken worden of de bijbehorende schaal/trede nog passend is. Bij een groot deel van de werknemers van De Nieuwe Vorst zal een inhaalslag van twee tredes worden toegepast in het kader van Fair Practice. Het honorarium van zzp-ers wordt berekend op basis van inschaling in de CAO met een opslag voor werkgeverslasten. Gewerkte uren moeten volledig worden uitbetaald, inclusief de daarmee opgebouwde verlofrechten.
De Nieuwe Vorst werkt met een klein team, waarbij vanaf 2021 de verantwoordelijkheid voor strategie en beleid wordt neergelegd bij een zakelijk leider en artistiek leider. De financiële eindverantwoordelijkheid ligt bij de zakelijk leider/bestuurder. Samen met het Hoofd Marketing en het Hoofd Techniek vormen zij het Management Team. De zakelijk leider/bestuurder rapporteert aan de RvT en de artistiek leider rapporteert aan de zakelijk leider/bestuurder en aan de RvT.
Goede, innovatieve en verantwoordelijke medewerkers verdienen een juiste mate van autonomie en verantwoordelijkheid in hun werk, en een daarbij passende beloning.
Dit geldt niet alleen voor de medewerkers van De Nieuwe Vorst, maar ook voor de makers die iets komen brengen. De Nieuwe Vorst hecht eraan ook hen een passende vergoeding te kunnen bieden qua uitkoop of recette.
We onderschrijven de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit en Inclusie. Bij het werven van nieuw personeel zal hiermee rekening worden gehouden.
Team
Het team van De Nieuwe Vorst bestaat uitgaande van het ambitieplan voor 2021-2024 (kolom 3) uit onderstaande functies. Tussen haakjes staan de aantallen bij financiering fair practice (kolom 2).
1 zakelijk leider/bestuurder 36 uur (nu 32 uur)
1 artistiek leider 36 uur (nu 32 uur als programmeur) 1 assistent programmering 24 uur (nu 8 uur)
1 hoofd marketing 32 uur
2 assistent marketing 42 uur (nu 22 uur met 1 medew.)
2 publiekswerkers 36 uur
1 hoofd techniek 32 uur
2 technici 54 uur (nu 42 uur incl 12 uur zzp) 1 financieel medewerker 28 uur
1 office manager 36 uur
1 hoofd horeca 12 uur, na de verbouwing 36 uur (nu 12 uur) 1 medewerker schoonmaak 24 uur (nu 20 uur)
1 beheerder gebouw 16 uur (nieuwe functie)
1 beheerder ICT 8 uur (nieuwe functie)
Kassamedewerkers 15 uur (nu 12 uur) Horecamedewerkers 70 uur (nu 56 uur)
1 huisproducent 18 uur (nieuwe functie, ambitie vanaf 2023)
Belangrijkste wijzigingen t.o.v. vorige begrotingsperiode
Na verbouwing uitbreiding van uren horecamanager die ook als ‘floormanager’
kan optreden tijdens voorstellingsdagen/avonden.
De functie van huisproducent in de begroting vanaf 2023, inspelend op de groeiende vraag van maatschappelijke organisaties in de stad
Beheerder gebouw en beheerder ICT. Dit werk drukt nu volledig op de huidige medewerkers. Bij de geplande verbouwing en daarna zijn deze functies
noodzakelijk om ons werk goed te blijven doen.
De uren van horeca en kassa zijn gebaseerd op ruimere openstelling (5 dagen open per week).
Vaste lasten
Wij voorzien geen significante stijging in vaste lasten zoals huur, overige
huisvestingskosten, kantoorkosten etc. Die hebben we, afgezien van de salarislasten en de marketingkosten, gebaseerd op prijspeil 2020.
Horeca
Natuurlijk zijn wij ook ambitieus inzake onze horeca. Wij gaan hard aan de slag om, na de verbouwing, hier een winstgevende zaak van te maken. Echter, wij zijn ook
realistisch. En weten dat er eerst een daling komt vanwege COVID 19 en daarna de verbouwing. Vanaf zomer 2022 kunnen we pas gaan bouwen aan deze opdracht. Vandaar dat wij bij kolom 3 voorzichtigheidshalve als uitgangspunt hebben genomen dat de
horeca in 2024 in ieder geval kostenneutraal zou moeten zijn. Daarna verwachten wij een mooie groei.