• No results found

Theater Rotterdam-makers in de prijzen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Theater Rotterdam-makers in de prijzen"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

16 september 2019, 17:00 (CEST)

Theater Rotterdam-makers in de prijzen

Pieter Kramer en Don Duyns winnen Prosceniumprijs, Davy Pieters wint Mimeprijs

Op het Gala van het Nederlands theater zijn drie theatermakers van Theater Rotterdam in de prijzen gevallen. Davy Pieters kreeg de VSCD Mimeprijs uitgereikt voor How to build a universe. Regisseur Pieter Kramer en schrijver Don Duyns wonnen tot hun verrassing de Prosceniumprijs, een oeuvreprijs voor hun familievoorstellingen. Bovendien mocht acteur Mattias Van de Vijver namens Pieter Kramer de Zilveren Krekel in ontvangst nemen voor Hamlet de

familievøørstelling tijdens de jeugdtheaterdag in Theater De Krakeling.

foto Anna van Kooij

(2)

Mimeprijs

Davy Pieters won met haar voorstelling How to build a universe de Mimeprijs. Uit het juryrapport: “Davy Pieters laat in ‘How to build a Universe’ opnieuw zien dat ze een geheel eigen oeuvre aan het ontwikkelen is waarin ze minutieus en intelligent onderzoekt wie de

hedendaagse mens is in een door technologie en apocalyptische bedreigingen getekende wereld.

Dat doet ze met een uniek handschrift: visueel en muzikaal ijzersterk, beïnvloed door zowel film, games, literatuur als wetenschap en documentair materiaal. Davy Pieters is een belangrijk regisseur en theatermaker die niet meer weg te denken is in het Nederlandse en internationale theaterlandschap.”

De Mimeprijs wordt uitgereikt aan die persoon of groep die naar het inzicht van de jury in het betreffende seizoen de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de mime. Dat kan zijn op het gebied van uitvoering, regie, choreografie et cetera. De Mimeprijs is voor het eerst uitgereikt in 1986. De mimeprijs is een bronzen beeldje gemaakt door Eric Claus.

foto Anna van Kooij Prosceniumprijs

(3)

Pieter Kramer en Don Duyns hebben voor hun familievoorstellingen op het Gala van het Nederlands theater de Prosceniumprijs gewonnen. Uit het juryrapport: “Samenwerken is het hart van theater. Een goed idee ontstaat wellicht alleen, maar komt pas tot bloei in interactie met de ander of anderen. Dit jaar gaat de prosceniumprijs naar een krachtige samenwerking.

En hoewel ook zij het op hun beurt niet helemaal alleen doen, vormen ze samen wel de motor van een reeks bijzondere producties. Dit krachtige samenwerkingsverband is een ode aan theatraliteit, gekte en vrolijkheid. Samen zijn ze verantwoordelijk voor een recente traditie in het Nederlands theater waarbij jaarlijks een bonte wereld wordt gecreëerd waarin vrolijke onzin wordt gekoppeld aan een rijke theaterervaring voor het hele gezin. Een wereld waarin actuele referenties en oude verhalen genadeloos met elkaar aan de haal gaan en -tussen alle hilariteit door- altijd plaats is voor oprechte verwondering en ontroering. Ze zijn de ambassadeurs van dé familievoorstelling en bewijzen dat theater, met kwaliteit, ambacht en liefde gemaakt, ook leuk mag zijn. De jury heeft bewondering voor de constante kwaliteit, originaliteit en

eigenzinnigheid van deze auteur en regisseur.”

De Prosceniumprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan die persoon, instantie of groep, die naar het inzicht van de jury een wezenlijke bijdrage geleverd heeft aan regie, decor, kostumering, dramaturgie, muzikale ondersteuning et cetera binnen het Nederlands theater. De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 1981. De Prosceniumprijs is een bronzen beeldje gemaakt door Eric Claus. De Prosceniumprijs kent geen nominaties.

Zilveren Krekel voor Meest indrukwekkende productie

Op de Jeugdtheaterdag in Theater de Krakeling nam Mattias Van de Vijver namens Pieter Kramer en Theater Rotterdam de Zilveren Krekel in ontvangst voor de Meest indrukwekkende productie voor Hamlet de familievøørstelling. De jury over Hamlet de familievøørstelling: “Het jaarlijks theaterfeestje van Theater Rotterdam pakt in Hamlet wel erg goed uit. Wat een

creativiteit en spelplezier! Het klassieke drama aan het Deense hof wordt in de speelse regie van Pieter Kramer een helder generatieconflict in een geoliede theatermachine van kostuums, kamerschermen, panelen en props waar je ogen tekort komt. De liedteksten op muziek van Queen vinden naadloos hun plek in het verhaal.”

Komend seizoen

Kramer en Duyns beginnen in oktober met de repetities van hun nieuwe voorstelling

Repelsteeltje en de blinde prinses, een waargebeurd sprookje over belofte en schuld, première 27 december 2019. Pieters maakt dit seizoen Eternity, een voorstelling over onsterfelijkheid, première 1 mei 2020.

(4)

OVER THEATER ROTTERDAM

We maken theater, presenteren theater en leiden de nieuwste generatie makers op. Thuis in Rotterdam en op tournee door Nederland en Europa.

Theater Rotterdam staat voor grensverleggend, vaak interdisciplinair theater dat verschil, diversiteit en

veelvormigheid wil vieren. Niet opheffen of harmoniseren, maar zien, tonen en gebruiken. We brengen spelers, journalisten, dansers, nieuwsgierigen, uitvinders, vertellers, choreografen en talenten samen om theater te maken en echte ontmoetingen te realiseren. Om iets teweeg te brengen in het hoofd in het hart en in de stad.

De makers van Theater Rotterdam zijn:

Boogaerdt/VanderSchoot Erik Whien

Wunderbaum Johan Simons Davy Pieters Pieter Kramer

Marjolijn van Heemstra Schwalbe

Urland

Alida Dors - Back Bone

Lotte van den Berg - Third Space WArd/waRD - Ann Van den Broek

Theater Rotterdam is in 2017 ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg, Productiehuis Rotterdam.

(5)

Theater Rotterdam

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Startpunt: Thonon-les-Bains Berg 8: Col du Galbier Berg 1: Col de Gets Berg 9: Col d’Izoard Berg 2: Col de la Colombière Berg 10: Col de Vars Berg 3: Col des Aravis Berg

Speelperiode Rotterdam: 16 t/m 24 mei, TR Witte de With THE GATE gaat in seizoen 19/20 op theatertournee door Nederland tr.nl/gate. Het

De afgelopen vijf jaar heeft Amphion alle gevellasten voor haar eigen rekening genomen en betaald uit haar eigen vermogen.. Inmiddels is de algemene reserve negatief en ontbreekt

Indien de schade eisende partij gemotiveerd het standpunt van CAR-verzekeraar betwist, maar dat niet (direct) leidt tot het herzien van het ingenomen standpunt, informeert

Henk Boogaard brengt deze en andere liedjes uit. de dagelijkse praktijk

Middels de samenwerking met Oostpool en De Nieuwe Oost worden de kwaliteiten van een BIS-gezelschap en – productiehuis naar Nijmegen gehaald; met de premières brengen we

Elk van de vier zijden van de pizza wordt verdeeld in n gelijke delen en de verdeelpunten worden via rechte sneden verbonden met de overeenkomstige verdeelpunten op

De periode 2020 – 2023 gebruiken we voor de inhoudelijke ontwikkeling van het educatieve aanbod in of vanuit ons nieuwe theater, voor het inrichten van onze organisatie voor