• No results found

Meerdere dingen geselecteerd en één of meerderen deselecteren? => Crtl + shift + linkermuisknop

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Meerdere dingen geselecteerd en één of meerderen deselecteren? => Crtl + shift + linkermuisknop"

Copied!
19
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Blender shortcuts

Actie + rechtermuisknop/esc = actie ongedaan maken N = properties sidebar

A = selecteer alles

Alt + A = deselecteer alles

Meerdere dingen geselecteerd en één of meerderen deselecteren? => Crtl + shift + linkermuisknop

Geselecteerd object verplaatsen

G-toets (grap) = geselecteerd object zit vast aan je cursor. Je kan het object nu vrij over de X-, Y- en Z- as bewegen.

G-toets + X = geselecteerd object beweegt langs de X-as.

G-toets + Y = geselecteerd object beweegt langs de Y-as.

G-toets + Z = geselecteerd object beweegt langs de Z-as.

G-toets + middelste muisknop = geselecteerd object plakt zich vast aan de X-, Y- of Z-as.

Geselecteerd object roteren

R-toets (rotate) = geselecteerd object zit vast aan je cursor. Je kan het object nu vrij over de X-, Y- en Z-as roteren.

R-toets + X = geselecteerd object roteert langs de X-as.

R-toets + Y = geselecteerd object roteert langs de Y-as.

R-toets + Z = geselecteerd object roteert langs de Z-as.

R-toets + middelste muisknop = geselecteerd object plakt zich vast aan de X-, Y- of Z-as.

Alt + R = alle rotaties ongedaan maken en herstellen naar standaard

Geselecteerd object schalen

S-toets (schale) = geselecteerd object zit vast aan je cursor. Je kan het object nu vrij over de X-, Y- en Z-as schalen.

S-toets + X = geselecteerd object schaalt langs de X-as.

S-toets + Y = geselecteerd object schaalt langs de Y-as.

S-toets + Z = geselecte erd object schaalt langs de Z-as.

(2)

S-toets + middelste muisknop = geselecteerd object plakt zich vast aan de X-, Y- of Z-as.

Shift = nauwkeurig verplaatsen

Ctrl = niet-nauwkeurig verplaatsen (per meter) W = muis veranderen

Kijkhoek verplaatsen

Middelste muisknop = kijkhoek verplaatsen

Shift + middelste muisknop = naar een ander gebied in het werkveld verplaatsen

Scrolwiel gebruiken = in- of uitzoomen (via de instellingen kan gekozen worden om de alt-toets te gebruiken als vervanging van het scrolwiel. Input => Enable 3 Mouse Button)

Period key (de punt op het numerieke toetsenbord) + object selecteren = geselecteerd object van dichtbij bekijken (laptop? => toets onder de esc-knop => view selected)

Objecten

Shift + D = geselecteerd object kopiëren Shift + A = nieuw object toevoegen F3 = zoekbalk

F12 = render

Numerieke toetsenbord 1 / 3 / 7 of de X/Y/Z-as rechtbovenin = vanaf een bepaalde hoek op een geselecteerd object kijken

Alt + Z = X-ray mode

In Edit mode => 1, 2 of 3 => Alt + linkermuisknop = hele rij versities / zijkanten / vlakken selecteren:

Wil je de hele rij vlakken selecteren zoals in de onderstaande afbeelding? => klik in Edit mode op 3, houdt alt ingedrukt en selecteer met de linkermuisknop een van de hoeken.

(3)

Ctrl + B = bevel (hoeken schuin maken) Ctrl + shift + B = vertisies bevel Apart object maken

Selecteer deel van een object => dublicate => P => Selection

(4)

Object mode

Verschijnen de bolletjes (vertisies) op een object niet? Klik op Tab!!!

Tab = Object mode

O = Proportional editing mode (als je een vertisy hebt geselecteerd, worden de andere vertisies eromheen ook aangetast)

Object geplaatst en menuutje met opties voor dat object kwijt? Druk op F9 Alt + linkermuisknop = hele rij selecteren

Ctrl + i = selectie omkeren H = hide

Alt + H = unhide

E = extrude (geselecteerd gedeelte langer maken)

Alt + E => Extrude along Normals => Extrude langs een bepaald punt/hoek

Werkt extrude niet? Selecteer in edit mode alle vertisies, druk op alt + e en verschuif de vertisies.

Je kan ook de solidify modifier gebruiken, zie de blauwe moersleutel rechtsonder.

S = scale

Schalen langs de X-, Y- of Z-as? => Shift + X/Y/Z

Alt + S => Scale along Normals => Schaalt langs een bepaald punt/hoek Ctrl + R = loop cut (object doormidden snijden en daar vertisies plaatsen) K = knife tool

Druk op de enter-toets nadat je met de knife tool twee vertisies hebt geselecteerd!

Bool tool => is een add-on, installeer deze.

i = insert (bijvoorbeeld de velg van een autoband kan je ermee maken), in Edit mode!

Met E (extrude) kan je je ‘ge-insterte’ gedeelte naar voren of naar achteren plaatsen.

Ctrl + J = geselecteerde objecten groeperen

(5)

Shade smooth / flat

Selecteer een object en klik op rechtermuisknop => shade smooth (shade flat kan ook)

Wil je iets smooth hebben zonder detail te verliezen? => Rechtermuisknop shade smooth =>

daarna op het groene icoontje in het menu klikken en vink aan: auto smooth. Zie hieronder waar je moet aanvinken.

(6)

Een smooth iets wat harder laten ogen

Iets wat smooth oogt wat harder laten lijken, doe je door een loop cut (ctrl + r) te maken en deze naar de rand te verslepen waar deze dicht bij is ontstaan.

Mirror (spiegelen)

Selecteer het object dat je wilt spiegelen=> ga naar de blauwe moersleutel => Add modifier =>

Mirror => selecteer het grote object waar gespiegeld moet worden (in dit geval de cube, oftewel de auto)

(7)

Object kopiëren Add modifier => Array

Tweede rij kopiëren: APPLY de eerste modifier (klik op de dropdown) en selecteer het ‘originele’

object => voeg alweer een Array toe => verander de Relative Offset (de X naar 0 en Y naar 2) en eventueel de Count

Vervolgens ieder afzonderlijk object van elkaar scheiden (seperate): Klik op de dropdown en Apply de modifiers. Daarna in Edit mode alle objecten selecteren => P => Loose objects

(8)

Subdivision surface modifier

Hiermee kan je een object in kleinere vormen splitsen:

Door een loop cut toe te voegen en deze door S + Z + 0 recht te maken, kan je een object vervormen:

En nu nog S + Z + 0 doen.

Sculpting

F = brush grootte veranderen

Met brush klikken = object komt eruit Ctrl + Met brush klikken = object gaat erin

(9)

3D-cursor

Shift + rechtermuisknop = 3D-cursor van plek veranderen Shift + c = 3D-cursor van plek veranderen ongedaan maken

3D-cursor in het midden van een geselecteerd object plaatsen? =? Selecteer een object en doe shift + s => selecteer Cursor to selected

Objecten samenvoegen

Selecteer (twee) objecten => ctrl + p => kies Object (Keep Transform)

Camera verplaatsen

N => selecteer View => selecteer Camera to View

Ctrl + alt + number pad 0 = camera verplaatst naar de plek waar je nu naar kijkt

Camera frame view vergroten of verkleinen: camera selecteren + ‘+ toets of - toets’ op het numpad + scrolwiel.

Ik heb geleerd dat er twee render soorten zijn:

1. Eevee

Een lichte render om toe te passen voor je computer. Rendert snel en wordt veelal gebruikt voor games.

2. Cycles

Een zwaardere render om toe te passen voor je computer. Rendert langzamer, maar wel met meer details. Wordt veelal gebruikt voor animatie(films).

Rougness: bepaalt de reflectie op het materiaal Normal: bepaalt de hobbel

Subsurface (scattering): zorgt ervoor of een object zacht of hard lijkt (door lichtinterval?).

Subsurface color: kleur aanpassen

Subsurface radius: hoe ver het licht in het object stuitert (3 waardes: rood, groen en blauw)

(10)

Werkveld splitsen

Klik bovenin op de rand en kies ervoor om het werkveld verticaal of horizontaal te splitsen.

De-noising

De vervelende korrels (noise) weghalen? => afbeelding-foto’s icoontje rechtsonder => Passes => Data => Denoising Area

Zie afbeelding ervan =>

Twee soorten particles:

1. Emission Geanimeerd.

2. Hair Statisch.

Sprinkles op donut laagje (zie afbeelding):

1. Selecteer laagje (object)

2. Particle properties selecteren (blauwe knop) 3. Nieuwe particle, druk op het plusje.

4. Klik op Hair

5. Ga naar Render onderin en selecteer: Render as => Object 6. Scroll onderin naar Object

7. Klik op het eyedropper icoontje en selecteer het gemaakte object in het werkveld wat je als sprinkel op het donut laagje wilt tonen.

8. De sprinkles liggen nu allemaal in dezelfde richting. Verander dit door:

a. Klik op de Advanced checkbox b. Klik op de Rotation checkbox c. Orientation Axis => Normal d. Selecteer nu Randomise Phase

Weight mode

Schilder het gedeelte van een geselecteerd object waarvan je wilt dat het gewicht krijgt. Klaar? => Vertex Groups => Density => Group

(11)
(12)

Texture Paint

Paarse of roze kleur? => Dit betekent dat Blender de texture van een object niet kan vinden. Pas op!

Donut texture maken in het Texture Paint-gedeelte en toevoegen in het Shading-gedeelte:

1. Ga naar het Texture Paint-gedeelte en maak een lege afbeelding.

2. Ga naar het het Shading-gedeelte en koppel deze afbeelding zoals in de onderstaande afbeelding staat.

3. Ga terug naar het Texture Paint-gedeelte en sla de afbeelding op.

Alt + S = afbeelding opslaan

(13)

Details aan texturen toevoegen

https://www.youtube.com/watch?v=Rh5gAQLtOls&list=RDCMUCOKHwx1VCdgnxwbjyb9Iu1g&index

=4

Dingen in het Shading werkveld toevoegen:

1. Texture: Noise Texture. Geeft een bepaalde textuur. De Scale-balk zijn de details die je toevoegt.

2. Noise Wrandler Add-on toevoegen + ctrl + shift + linkermuisknop (textuur wordt op het model toegevoegd)

3. Input: Texture Coordinate. Data uit je gemaakte object wordt gebruikt voor de textuur.

4. Vector: displacement. Je ziet het effect van de bovenstaande dingen op je object.

Als je ctrl + shift + linkermuisknop op een van deze gekke dingen klikt, verandert de textuur van het object (dus als deze

toetsencombinatie nu wordt gebruikt op het grote groene gedeelte, verandert de textuur, en andersom).

(14)

Meer details toevoegen:

1. Displacement: scale 0.003

2. Rechts in het menu: Displacement and Bump 3. Kies Render mode rechtsbovenin

Scaling van object aanpassen

Klik op object en doe ctrl + a => kies Rotation & Scale

(15)

UV Editor

Afbeelding spiegelen => in Moddeling view de face met daarop de afbeelding selecteren => in UV Editor ctrl + m doen => X-as of Y-as spiegelen

• Transparante afbeelding plaatsen + achtergrondkleur behouden (werkt niet helemaal volgens de manier in de link): https://blender.stackexchange.com/questions/46424/add-a- transparent-image-on-top-of-a-material

Figuur 1 Deze nodes gebruiken op het logo dat 'transparant' moet worden, maar de achtergrondkleur van het object behouden.

Figuur 2 Deze blend mode krijgt het 'transparante' logo.

Maak het vlak waarop het logo staat precies even groot

als het logo (met ctrl + r enzo). Figuur 3 En dit is de blend mode van het vlak achter het logo.

(16)

Afbeelding toevoegen als scherm:

1. Voeg een kleur toe. In plaats van de kleur, voeg je een afbeelding toe, zie hierboven links.

2. Splits het scherm (door ergens in een hoek te klikken en te slepen) en open de UV Editor, zie hierboven rechts.

3. Klik op de rechtermuisknop in de 3D Viewport (dus niet de UV Editor) op het vlak met het scherm. Klik op UV Unwrap.

4. Selecteer nu met de a-toets het gehele vlak met het scherm. Zie hierboven bij het kopje UV Editor hoe je de afbeelding kan spiegelen.

HDR toevoegen

Shift + a => Environment Texture toevoegen.

Animeren (animating)

Secondes tonen in plaats van frames? Houd de muis over de timeline en doe ctrl + t.

(17)

Als dingen niet werken:

• Schaalt iets niet mooi mee? => object selecteren en ctrl + a => Rotation & Scale

• Wil je de gehele rand extruden/schalen? => alt + e/s => extrude/scale along normal

• Bepaald gedeelte smooth maken zonder details te verliezen => auto smooth (zie hierboven ergens)

• Iets gemirrord, maar het verschijnt niet aan de andere kant van het object? Doe crtl + a =>

Rotation & Scale op het object waarop het moet mirroren (dus nu dit doen op de grote lange cillinder:

• Object isoleren van de rest: klik op de / toets.

Hoe gemaakte auto exporteren

1. Zet de cilinders van de banden uit met het oogje.

2. Selecteer alles, behalve de uitgezette cilinders.

3. Bij exporteren: aangeven dat je alleen het geselecteerde wilt exporteren EN geef aan dat je de modifiers wilt apply’en.

Exporteren met verlichting? Vink deze checkbox aan:

(18)

Transparant logo

1. Logo toevoegen.

2. Zie afbeelding:

3. Verander de Blend Mode van het logo naar Alpha Clip (bij het rode rondje helemaal onderin het menu). (De Shadow Mode naar Opaque).

4. Voeg vlak achter het logo een plane toe met dezelfde kleur als het object waarop het logo wordt geplaatst. Gebruik alweer Blend Mode Alpha Clip.

(19)

Feature Comparison Chart

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Koelman vertaalde: Ettelijke gronden van de

Wat er bij Antes weer voor zorgde dat ze een dreigbrief stuurde: er komt woningbouw of er komen veel meer zorginstellingen en ‘dus’ moet u nog maar eens goed nadenken gemeente of

[r]

[r]

[r]

[r]

Bij deze groep werden geen slaap-apnoes gezien, verder werd er bij 7 mensen SOREM gezien en bij 7 mensen REM slaap tij- dens dutjes overdag (helaas wordt niet vermeld hoe vaak

Hoe weet u als college dat het aanbod van deze aanbieders beter is. > dan het aanbod van overige, niet