• No results found

Vraag nr. 54 van 18 december 1996 van de heer PAUL VAN GREMBERGEN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Vraag nr. 54 van 18 december 1996 van de heer PAUL VAN GREMBERGEN"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Vraag nr. 54

van 18 december 1996

van de heer PAUL VAN GREMBERGEN

Documentaire “Weten waarom” – Productiepremie Op 3 december laatstleden heeft de Vlaamse rege-ring beslist aan de VZW “ Voor de glimlach van een k i n d ” een productiepremie van 7,5 miljoen frank toe te kennen voor de creatieve documentaire “Weten waarom”.

1. Welke overwegingen liggen ten grondslag aan deze beslissing ? Ik vermoed dat er naast econo-mische motieven ook andere motieven hebben meegespeeld, bijvoorbeeld van opvoedkundige, wetenschappelijke en culturele aard.

2. Wat moet er worden verstaan onder een “crea-tieve documentaire” ?

3. Tot welk doelpubliek wil deze film zich rich-t e n ? Werden er reeds afspraken gemaakrich-t merich-t de BRTN in verband met bijvoorbeeld pro-grammatie ?

4. Wat is de totale kostprijs van het opzet ?

5. Welke doelstellingen heeft de VZW “ Voor de glimlach van een kind” en welke concrete wer-king ontplooit deze vereniging ?

Antwoord

De documentaire film “ Weten waarom” is een pro-ductie van de VZW “ Voor de glimlach van een k i n d ” ; het Franstalige “Image Creation” treedt op als coproducent. Naast een productiepremie van 7,5 miljoen frank van het Fonds Film in Vlaanderen werd aan het project een subsidie van 2,3 miljoen frank toegekend door het ministerie van de Fr a n s e Gemeenschap ; deze verhouding stemt grosso modo overeen met de respectievelijke inbreng van Vlamingen en Franstaligen in het project. In haar adviezen legde de Vlaamse audiovisuele selectie-commissie vooral de nadruk op de belangwekken-de thematiek en belangwekken-de reputatie van belangwekken-de cineast. D e film brengt een aantal getuigenissen van Belgische burgers die zich tijdens de Tweede We r e l d o o r l o g tegen het naziregime verzetten, aangevuld met his-torische evocaties. Regisseur Frans Buyens geniet internationale erkenning als documentaire filmer ; bovendien is hij bijzonder vertrouwd en begaan met de thematiek. Daarnaast had de commissie ook oog voor de historische en pedagogische waar-de van het initiatief.

Een sluitende definitie van het begrip “ c r e a t i e v e d o c u m e n t a i r e ” f o r m u l e r e n , is niet zo evident. E r werden daaromtrent reeds ettelijke definities naar voren gebracht ; sommigen voeren daarbij aan dat een documentaire sowieso “creatief” is.

De Vlaamse audiovisuele selectiecommissie gaat er bij de beoordeling van de haar voorgelegde dos-siers van uit dat de "creatieve documentaire" zich zowel naar vorm als naar inhoud dient te onder-scheiden van de zogenaamde klassieke documen-t a i r e. Een creadocumen-tieve documendocumen-taire verondersdocumen-teldocumen-t een originele en zeer persoonlijke visie van de makers op een onderwerp dat ontleend is aan de werkelijkheid ; daarbij moet het project een filmi-sche meerwaarde bieden, dat wil zeggen dat de specifieke mogelijkheden van de filmkunst (qua b e e l d , g e l u i d , m o n t a g e, enz.) tot hun recht moeten komen.

De film is in de eerste plaats geconcipieerd als een cinematografisch product ; de eerste bestemming is volgens de makers dan ook het bioscoopscherm. Gelet op het genre, de duur (± 9u) en de drager (16 mm) van het project is het evenwel duidelijk dat de bioscoopversie aan bod zal komen op festivals en bijzondere manifestaties. Zo is de film (zowel opgesplitst als in zijn geheel) in première voorge-steld op het Internationaal Filmfestival van Brus-s e l . Onder het "peterBrus-schap" van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding worden een aantal vertoningen in het gehele land gepland.

Een grotere respons mag worden verwacht van de televisieversie en van de vertoningen voor specifie-ke doelgroepen (socio-culturele verenigingen, s c h o l e n , v o r m i n g s i n s t i t u t e n , e n z . ) . Wat de uitzen-ding op televisie betreft, zijn er op dit moment evenwel nog geen concrete garanties.

De totale kostprijs van de productie wordt geraamd op 22.108.6644 frank ; daarvan wordt 15.047.012 frank in Vlaanderen gefinancierd. De V Z W " Voor de glimlach van een kind" heeft tot doel audiovisuele projecten te produceren of c o p r o d u c e r e n . Zo bracht de V Z W enkele jaren geleden reeds de (eveneens gesubsidieerde) lange speelfilm "Tango" (een filmische bewerking van het gelijknamige theaterstuk met professionele mentaal gehandicapte acteurs) tot stand.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

d e plaats van bescherming kunnen opduiken, is het niet opportuun bij de wettelijke bescherming van het varend patrimonium nog verder het decreet van 3 maart 1976 te

Niet elke bibliotheek krijgt evenwel jaarlijks de inspectie over de vloer (er zijn immers meer dan 300 bibliotheken).. Hoeveel gemeenten respecteren de jaarlijkse aankoop van

Het Emile Braunplein in Gent is weliswaar omringd door belangrijke beschermde gebouwen, doch deze open ruimte is zelf niet beschermd noch gelegen binnen een

De inventarisatie van potentieel verontreinigde sites gebeurt onafhankelijk van de dossierbehande- ling conform de bepalingen van het decreet van 22 februari l995 betreffende

Het Koninklijk Instituut voor het Duurzame Beheer van Natuurlijke Rijkdommen en de Bevordering van Schone Technologie (KINT) ont- wikkelt tal van activiteiten inzake

IMOG : Intercommunale Maatschappij voor Openbare Gezondheid in het Gewest Kortrijk IVBO : Intercommunale voor Vuilverwijdering en -verwerking in Brugge en Ommeland IVMO

[r]

Voornoemd artikel 3, dat een verbod tot inzage inhoudt van documenten uit stedenbouwdossiers die nog in onderzoek zijn, moet worden getoetst aan twee nadien tussengekomen