• No results found

Een Kunstcentrum Projectplan tot

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Een Kunstcentrum Projectplan tot"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Een Kunstcentrum

Projectplan 1-2-2021 tot 1-2-2022

Nadat we eind december een openbare oproep plaatsten met een uitnodiging om lid te worden van Een Kunstcentrum, meldden zich tot 1 februari maar liefst 406 deelnemers aan. In bovenstaand organogram is het netwerk weergegeven van reacties van organisaties die met ons willen samenwerken. Onze intentie is om met deze mensen en organisaties in gesprek te gaan, een ecosysteem met hen te vormen.

(2)

2

Inhoudsopgave pag.

Inleiding 3

Doelstelling 4

Een beschrijving van de activiteiten, planning en fasering 5

Organisatie 6

Programmering en artistieke onderbouwing 6 Toegankelijkheid, doelgroepen en maatschappelijk rendement 7

Marketing 8

Financiering 8

Tot slot 8

Bijlagen:

Prospectus december 2021 10

Eerste nieuwsbrief aan deelnemer 1-2-2021 11 Begroting, toelichting op de begroting 12

De leden van de initiatiefgroep/ bestuur stichting Een kunstcentrum in oprichting Liesbeth Bik, beeldend kunstenaar, www.bikvanderpol.net

Ivo van den Baar, beeldend kunstenaar, www.wandschappen.nl Hugo Bongers, kunstkenner en adviseur, www.puntkomma.org

Jannie Hommes, project initiator, www.hommes.nl en www.southexplorer.nl Wilma Ruis, organisatieadviseur, www.beuk.nl/Adviseur/wilma-ruis/

Dominic Schrijer, bestuurder, www.vitalecoalities.nl

Tineke Teunen, bestuurder, fondsendeskundige, http://stichting-nac.nl

(3)

3 Inleiding en voorgeschiedenis

In tegenstelling tot veel andere steden kent Rotterdam geen kunstinstelling die beschikt over een eigen locatie, en gebaseerd is op co-eigenaarschap van leden: een plek waar kunstenaars en kunstliefhebbers elkaar informeel kunnen ontmoeten. Juist nu culturele instellingen onder druk staan door subsidieplafonds, is het tijd om een dergelijk instelling in Rotterdam te realiseren.

Rotterdam Charlois kent sinds tientallen jaren een brede praktijk van zelforganisatie door

kunstenaars, uitgegroeid tot tientallen kleine en grote initiatieven en locaties. Binnen enkele jaren zal de Cultuurcampus neerstrijken op het Charloisse Hoofd. De Cultuurcampus krijgt een experimenteel, vernieuwend, trans-disciplinair, maatschappelijk en duurzaam karakter, en zal verbonden zijn met de omgeving. Een kunstcentrum in Oud Charlois en de Cultuurcampus kunnen elkaar daarin versterken en het culturele aanbod in Rotterdam Zuid met grote stappen naar een hoger en breed gedragen plan brengen. De vestiging van een nieuw kunstcentrum in dit stadsdeel ligt daarom voor de hand.

De initiatiefgroep is in december 2020 gestart met het verkennen van draagvlak voor de realisatie van een kunstcentrum. De aanleiding? Er was een groot gemis aan een ontmoetings- en

presentatieplaats. Er was een markant gebouw beschikbaar aan de Charloisse Kerksingel: het oorspronkelijke raadhuis van de vroegere gemeente Charlois. Dit pand is eigendom van een sociaal betrokken Charloisse familie en is te huur. In het gebouw zijn mogelijkheden voor een grote tentoonstellingsruimte, een intieme zaal voor debat/ film/ podiumkunst, voor horeca, leeszaal en terras, toegankelijk voor iedereen.

De initiatiefgroep heeft eind december een openbare oproep geplaatst om lid te worden van een op te richten kunstinstelling. Als bijlage 1 de prospectus die wijdverspreid is. De initiatiefgroep stelde daarin ervan uit te gaan dat er voldoende draagvlak is voor het initiatief, wanneer zich per 1 februari 150 leden zouden hebben gemeld voor een bedrag van € 15.000.

Per 1 februari 2021 hebben zich 406 leden aangemeld, die toezeggen bij te dragen voor een totaalbedrag van € 37.000. Daarmee is er een GO, zodat de initiatiefgroep gestart is met de daadwerkelijke realisatie van het kunstcentrum.

De initiatiefgroep heeft voor ogen een centrum dat enerzijds een podium biedt voor makers (zoals beeldend kunstenaars, musici, schrijvers, architecten, filmers etc.). Anderzijds een fysieke plek biedt waar makers en afnemers (dat kunnen zijn kunstliefhebbers, curatoren, kopers) elkaar kunnen ontmoeten, spreken en inspireren. Het kunstcentrum is niet alleen bedoeld als lokale voorziening.

Het richt zich op publiek uit de hele stad en zal verbindingen aangaan met instellingen uit de hele stad.

Het zal een centrum zijn dat gedurende een flink aantal dagen van de week zowel overdag als in de avond geopend is. Een centrum met een terugkerend programma van muziek, debat en film. Een ruimte voor tentoonstellingen. Een centrum waar je kunt ontmoeten, plannen smeden en netwerken, met een horecavoorziening met kleine kaart, terras, een café met leeszaal.

(4)

4 Doelstelling

De doelstelling van het initiatief is te omschrijven in twee fasen. Deze doelstellingen worden verwoord in de statuten van de stichting in oprichting.

Er is een eerste fase van een jaar waarin een in februari 2021 op te richten stichting zich ten doel stelt:

- Het tot stand brengen van een organisatie voor een kunstcentrum, waarin de naam van het centrum, de wijze van programmering, de structuur van de organisatie, de

zeggenschap en participatie van de deelnemers, zoveel als mogelijk in het tijdsbestek van een jaar na de oprichting van de stichting, in een proces van gezamenlijkheid met de deelnemers wordt vormgegeven.

- Deelnemers van de Stichting zijn natuurlijke en rechtspersonen die zich hebben

verbonden aan het kunstcentrum door het betalen van een jaarlijkse bijdrage, die bereid zijn om zich onbezoldigd in te zetten voor de verwezenlijking van de doelstelling van de stichting en die na aanmelding bij het bestuur van de stichting door dat bestuur als zodanig zijn toegelaten.

Een tweede fase, waarin het exploiteren, beheren en programmeren vorm krijgt. Deze fase valt op den duur gedeeltelijk samen met de eerste fase. Deze doelstelling is dan als volgt te omschrijven:

- Het exploiteren en beheren van een kunstcentrum, met een programma van beeldende kunst, muziek, taal, debat en een horecavoorziening.

- Het bevorderen van de participatie van deelnemers van de stichting.

Het kunstcentrum zal bij haar activiteiten streven naar inclusiviteit, waarbij zowel in de programmering als in het aanspreken van bezoekers aandacht is voor een afspiegeling van de Rotterdamse samenleving.

De stichting Een Kunstcentrum in oprichting de Governance Code Cultuur en voor zover van toepassing de Fair Practice code, hanteren.

(5)

5 Een beschrijving van de activiteiten, planning en fasering

De huidige werkgroep ziet zichzelf als kwartiermakers. De groep treedt aan als bestuur van een op korte termijn op te richten werkstichting. Deze stichting is nodig om afspraken te kunnen maken met de eigenaar van het pand, met partners, zoals horeca, eventuele medegebruikers en subsidie

aanvragen. De stichting kent donateurs, die we deelnemers die we noemen.

Met de 406 deelnemers gaat de initiatiefgroep een testjaar in, waarin de organisatie, de rol van de deelnemers, de definitieve rechtsvorm, de definitieve naam, de bestuurssamenstelling en de wijze van programmering vorm wordt geven. Daarmee is het initiatief ook een sociaal experiment.

In het huishoudelijk reglement van de stichting wordt de participatie van de deelnemers omschreven.

De activiteiten van het bestuur van de stichting Een Kunstcentrum in oprichting zal haar doel trachten te bereiken door:

- Het leidinggeven aan en faciliteren van het proces, zoals bedoeld in de doelstelling.

- Het realiseren van alle voor een kunstcentrum benodigde middelen, waaronder huisvesting, financiering en administratie en het aantrekken van een horecapartner.

- Het zorgdragen voor een goede communicatie met en een permanente betrokkenheid van de leden bij de ontwikkeling van het centrum, de opzet van de organisatie en de realisatie van een multidisciplinair kunstprogramma.

- Het vorm geven, samen met de deelnemers, van een organisatie waarin rollen, raken en bevoegdheden zijn benoemd.

Net als de doelstelling zullen de activiteiten in het eerste testjaar in verschillende, nog meer gedifferentieerde, in fases worden uitgerold.

Februari, maart, april 2020

In deze maanden wordt een basis gelegd met de “hardware” voor een kunstcentrum.

Een werkstichting wordt in februari opgericht. De 7 leden van de initiatiefgroep treden aan als bestuur.

Het bestuur bespreekt het organisatie- en besluitvormingsmodel.

Een bankrekening wordt geopend.

De leden administratie wordt aangelegd.

Er wordt een nieuwsbrief aan de leden verzonden.

In maart zal een ledenvergadering plaats vinden.

Er worden afspraken gemaakt met de verhuurder, een horeca-exploitant.

Er vinden inventarisaties plaats van benodigde verbouwing, aanschaf apparatuur, meubilair.

Er wordt nagedacht over het tentoonstellingsprogramma en het openingsprogramma.

Fondsen en subsidies worden aangevraagd.

Er worden commissies gevormd die bestaan uit de deelnemers, zoals programmacommissies, beheer commissie, PR, ledenbeheer en financiën.

Mei, juni, juli 2020

Vanaf mei zijn we in het pand aanwezig. Er kunnen verbouwingen plaats vinden, er wordt

voorbereid. Leden worden uitgenodigd om kennis te komen maken met het gebouw en het bestuur, bijvoorbeeld door het organiseren van een serie rondleidingen met een maximum aan tal personen.

Er wordt gewerkt aan promotie: kiezen van de naam, maken van de website enzovoort.

(6)

6 De organisatie krijgt verder handen en voeten.

De commissies gaan aan de slag.

Er wordt een functionaris aangetrokken, die de coördinatie op zich kan nemen.

In deze zelfde periode wordt gewerkt aan de voorbereiding van een grote opening op 1 september 2021.

September, oktober, november, december

Het centrum wordt geopend met een breed programma rond een thema, waarin ruimte is voor een tentoonstelling met (diverse vormen van) beeldende kunst, debatavonden, concert.

De horecavoorziening is geopend. Het centrum is toegankelijk voor publiek.

Verdere programmering wordt vanaf november uitgerold.

Organisatie

Bij de vorming van de organisatie zal het model Van de vitale coalities leidraad zijn. De kern van dit model is dat er in gelijkwaardigheid aan maatschappelijke vraagstukken wordt gewerkt door vier partners: burgers, middenveld, overheid en bedrijfsleven. Deze partners zullen het komend jaar in voldoende mate betrokken worden bij de ontwikkeling van het kunstcentrum.

Op korte termijn zullen de deelnemers worden betrokken bij de organisatie. In de nieuwsbrief van 1 februari is aan hen al gevraagd of ze willen meehelpen, en hun aanbod te specificeren. In een ledenvergadering van maart zal een organisatiemodel worden voorgelegd. In dit model is een grote plaats ingeruimd voor actieve participatie van de deelnemers. Naar verwachting zullen in april de eerste commissies kunnen worden gevormd. Hoe meer commissies operationeel zijn, hoe meer het bestuur zich kan terugtrekken uit de uitvoerende taken. Naar verwachting zal dit proces het komend jaar zij aan zij gaan.

Programmering, artistieke onderbouwing, toegankelijkheid

Een Kunstcentrum zal geen traditioneel kunstinstituut zijn, met een staf van directie, curatoren en medewerkers. Het is een centrum dat gedragen wordt door ruim 400 deelnemers. Deze deelnemers zullen zich inzetten voor het dagelijkse reilen en zeilen, voor financiering, beheer, communicatie en voor programmering. Door deze onconventionele aanpak zullen er in de eerste periode methoden worden onderzocht voor het programmeren.

De curatorfunctie bij Een kunstcentrum ligt in handen van een betrekkelijk groot collectief. Het programma zal mede daardoor artistiek/inhoudelijk pluriform, multidisciplinair en beweeglijk zijn.

Hierin moet de kracht van Een kunstcentrum liggen, hierin wijkt het af van kunstenaarsinitiatieven en professionele kunstinstellingen.

Deelnemers kunnen programma voorstellen indienen. Er worden criteria ontwikkeld waaraan deze programmasuggesties kunnen worden getoetst. Het eerste criterium is dat de activiteit moet

plaatsvinden op het grondgebied van Rotterdam Zuid plaatsvinden. Dit hoeft niet per se in de locatie van Een Kunstcentrum. Er kan worden samengewerkt met andere spelers, zie het organogram.

Daarnaast is Een kunstcentrum niet gebonden aan een bepaalde discipline. Beeldende kunst, muziek, theater, film, literatuur, binnen de bestaande artistieke disciplines is veel mogelijk.

(7)

7

De besluitvorming ligt bij een commissie van deelnemers. De komende maanden zal samen met de deelnemers worden besloten op welke manier deze commissies samengesteld worden, de wijze van rouleren van de deelnemers, en welk mandaat zij krijgen, welke artistieke criteria zullen gelden.

Duidelijk is dat bij het beoordelen van aanvragen de volgende zaken in elk geval aan de orde komen:

- Voldoet de door een of meer deelnemers voorgestelde activiteit aan de criteria?

- Is er ruimte en tijd voor de activiteit in het eigen pand?

- Als de activiteit in een andere accommodatie plaatsvindt, wat zijn dan de inhoudelijke en zakelijke afspraken met de beheerder van die andere accommodatie?

- Is er een bijdrage uit het programmabudget nodig?

- Moeten er aanvullende subsidies worden aangevraagd en zo ja bij welk fonds/ welke overheid?

Ter wille van de actualiteit en de flexibiliteit zal de programmering in tijd worden beperkt, bijvoorbeeld: voor maximaal een seizoen vastgesteld.

Deze werkwijze kan niet meteen in de opstartfase operationeel zijn. In het eerste half jaar zal de programmeringstaak naar verwachting nog bij het bestuur van de stichting liggen. Vanaf september 2021, na de opening van Een kunstcentrum, is het hopelijk mogelijk om de programmeringsfunctie in handen van een groep deelnemers te leggen.

Op deze manier, al doende en groeiende wil een Kunstcentrum een nieuwe manier bijdragen aan de culturele ontwikkeling van Rotterdam.

Toegankelijkheid, doelgroepen en maatschappelijk rendement

Een kunstcentrum is niet alleen een centrum om kunst te kunnen ervaren of programmeren. Een kunstcentrum ligt midden in de wijk Oud Charlois in Rotterdam Zuid. Een wijk met een zeer divers samengestelde bevolking. Voor de initiatiefnemers is het vanzelfsprekend dat Een kunstcentrum toegankelijk is voor die diversiteit aan mensen die in Rotterdam woont. Dat bereiken we mede door het creëren van een laagdrempelige sfeer. Het Kunstcentrum bedient een kunstminnend publiek en elke bezoeker die toevallig langskomt. Door de combinatie met een toegankelijk horeca en ruime openingsuren: van 10.00 tot 22.00 uur, 7 dagen per week, is het centrum ook een ontmoetingsplek voor bewoners en kunstenaars uit de omgeving.

Door de programmering maakt Een kunstcentrum een verbinding tussen kunstenaars, leerlingen van basisscholen en bewoners. Bijvoorbeeld door het aanbieden van workshops en rondleidingen voor volwassenen. En door kunstlessen aan kinderen van de basisscholen uit Charlois aan te bieden.

En natuurlijk ook door de wil tot inclusiviteit van bevolkingsgroepen inhoudelijk in het programma tot uitdrukking te laten komen: bijvoorbeeld door het programmeren van streetdance, hiphop of muziek gericht op de mensen met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse’

Een kunstcentrum is ook een netwerk van kunstenaars die graag willen optreden. Niet alleen in de eigen locatie, maar eventueel ook op podia elders in Charlois en Rotterdam Zuid. Daarmee kan Een kunstcentrum een middel zijn om bij te dragen aan het functioneren van andere podia in Charlois en omgeving en daarmee ook een veel breder publiek bereiken. Kortom, we stichten een nieuw podium maar ook een nieuw netwerk.

Een kunstcentrum kan op die manier van grote betekenis zijn, niet alleen voor kunstminnend publiek, maar ook als maatschappelijk motor in Charlois.

(8)

8 Marketing

Er zal het komend jaar een commissie voor PR en communicatie worden opgericht. Nu al worden de eerste stappen gezet. Er is een Gmail account aangemaakt en een account bij Sendinblue. De domeinnaam eenkunstcentrum.nl is geregistreerd. De commissie zal ervoor zorgen dat de website wordt gemaakt. Op de website komt het programma te staan. Er komen accounts bij Instagram en Facebook. Publiek kan zich abonneren op een nieuwsbrief die via Sendinblue wordt verzonden.

Financiering

De begroting voor het startjaar 2021 is deels gebaseerd op informatie die nu tot onze beschikking staat en deels op basis van ervaring met programmering. Omdat we kiezen voor het opzetten van een organisatie als sociaal experiment, zullen een aantal zaken het komend jaar duidelijker en concreter worden. De begroting wordt bijgevoegd als bijlage.

Een deel van de begroting wordt gedekt door bijdragen van ruim 400 deelnemers, een bedrag rond

€ 38.000. Voor het overige deel worden fondsen en subsidies aangevraagd.

Tot slot

Met groot enthousiasme vanuit een diepgevoelde betrokkenheid bij de kunst, bij de ontmoeting tussen mensen en bij de stad Rotterdam, is de initiatiefgroep in december gestart. De groep bestaat uit mensen die stuk voor stuk door de wol geverfd zijn, veel ervaring hebben opgedaan met het opstarten van initiatieven, leidinggeven aan processen, met een breed netwerk en expertise.

Ondanks de beperkingen die Covid oplegt, of misschien mede dankzij, hebben zich nu al ruim 400 deelnemers aangemeld. Stuk voor stuk met lovende en enthousiaste intentie.

De tijd is er rijp voor.

Door niet te kiezen voor een werkwijze waarbij een bestuur eerst langdurig de start van een

organisatie voorbereid, uitdenkt en beslist hoe deze vorm moet krijgen, maar door te gaan voor een groeimodel, een sociaal experiment tezamen met de deelnemers, kan er snel gestart worden.

Het model is gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen tussen de bestuursleden onderling, vertrouwen vanuit de deelnemers naar het bestuur, vertrouwen van het publiek naar het initiatief.

We gaan ervan uit dat de meeste mensen deugen. Dat er over een jaar een kunstcentrum is met een programma en een grote groep participerende deelnemers, die met elkaar de schouders eronder zetten.

We hopen dat instanties bij wie wij gaan aankloppen met het verzoek een financiële bijdrage te leveren, ons ook dit vertrouwen geven.

(9)

9 BIJLAGEN

Bijlage 1 Prospectus voor een kunstcentrum in NL

In deze brochure vind je informatie over een initiatief om een kunstcentrum te openen in Rotterdam. Dit centrum is bedoeld voor kunstenaars en kunstliefhebbers uit Rotterdam en omgeving.

Er is een markant gebouw beschikbaar aan de Charloisse Kerksingel: het

oorspronkelijke raadhuis van de vroegere gemeente Charlois. Dit pand is eigendom van een sociaal betrokken Charloisse familie en is te huur. In het gebouw zijn mogelijkheden voor een grote

tentoonstellingsruimte, een intieme zaal voor debat/ film / podiumkunst, voor horeca, leeszaal en terras. Wij, een

initiatiefgroep, willen een aanzet geven om samen met cultuurmakers en liefhebbers een kunstcentrum te realiseren, dat een tweeledige functie heeft.

Enerzijds een podium bieden voor makers (dat kunnen zijn beeldend kunstenaars, musici, schrijvers, architecten, filmers). Anderzijds een fysieke plek bieden waar makers en afnemers (dat kunnen zijn kunstliefhebbers, curatoren, kopers) elkaar kunnen

ontmoeten, spreken en inspireren.

Deze initiatiefgroep wil niet vooraf alles zelf bedenken en beslissen, maar ruimte geven aan de inhoudelijke groei en vorming. Een testjaar, als een sociaal experiment, waarin de programmering, de vorm van de organisatie, de rol van de leden en de naam van het centrum, in gezamenlijkheid met de leden, wordt vormgegeven. Na 1 jaar zal moeten blijken waar het experiment is uitgekomen.

De leden van de initiatiefgroep

Liesbeth Bik, beeldend kunstenaar, www.bikvanderpol.net Ivo van den Baar, beeldend kunstenaar, www.wandschappen.nl Hugo Bongers, kunstkenner en adviseur, www.puntkomma.org

Jannie Hommes, project initiator, www.hommes.nl en www.southexplorer.nl Wilma Ruis, organisatie adviseur, www.beuk.nl/Adviseur/wilma-ruis/

Dominic Schrijer, bestuurder, www.vitalecoalities.nl

Tineke Teunen, bestuurder, fondsendeskundige, http://stichting-nac.nl Juist nu

In tegenstelling tot veel andere steden kent Rotterdam geen instelling die gebaseerd is op co-eigenaarschap van leden, waar kunstenaars en kunstliefhebbers elkaar informeel kunnen ontmoeten. Juist nu culturele instellingen onder druk staan door

subsidieplafonds, is het tijd om een dergelijk instelling in Rotterdam te openen.

Rotterdam Charlois kent sinds tientallen jaren een brede praktijk van zelforganisatie door kunstenaars, uitgegroeid tot tientallen kleine en grote initiatieven en locaties.

De vestiging in dit stadsdeel ligt daarom voor de hand. Binnen enkele jaren zal de Cultuurcampus neerstrijken op het Charloisse Hoofd. De Cultuurcampus krijgt een experimenteel, vernieuwend, trans-disciplinair, maatschappelijk en duurzaam karakter, en zal verbonden zijn met de omgeving. Een kunstcentrum in Oud Charlois en de

(10)

10

Cultuurcampus kunnen elkaar daarin versterken en het culturele aanbod in Rotterdam Zuid met grote stappen naar een hoger en breed gedragen plan brengen.

Voorbereidende fase

In de verkennende fase van november en december 2020 bespraken de leden van de initiatiefgroep de mogelijkheden en kansen, spraken zij met de verhuurder, maakten berekeningen, onderzochten de structuur van vergelijkbare verenigingen, peilden ze kunstenaars en kunstliefhebbers en zochten zij naar een vorm waarin dit initiatief zich kon ontwikkelen. Deze verkenning mondde uit in het besluit om een tweede fase in te gaan:

Een fase waarin het draagvlak binnen de doelgroep wordt onderzocht door middel van het vragen van commitment door een lidmaatschap.

Tijdpad

In de maand januari 2021 loopt de ledenwervingsactie. In diezelfde maand zal de

initiatiefgroep achter de schermen andere mogelijkheden voor financiering onderzoeken, kunstenaars en kunstliefhebbers peilen met de vraag om mee te gaan doen.

Per 1 februari moet duidelijk zijn of er voldoende draagvlak is voor dit initiatief. We denken dat dit het geval is als zich tenminste 150 leden hebben aangemeld en een bedrag van € 15.000 beschikbaar is. Wanneer deze streefgetallen niet worden gehaald, beëindigt de initiatiefgroep het initiatief. Als de streefgetallen worden gehaald, zullen na 1 februari diverse commissies gevormd worden die de opening gaan voorbereiden. In de maand januari zal de initiatiefgroep hiervoor al voorbereidingen treffen en mensen benaderen.

In de maanden februari, maart en april 2021 wordt de rechtspersoon opgericht, een bankrekening geopend, meer financiële middelen geworven, de ledenwerving doorgezet en de opening per 1 mei 2021 voorbereid.

Wat vragen we en wat krijg je

We vragen je om lid te worden van het kunstcentrum in oprichting. Iedereen kan lid worden, zowel personen als organisaties. Het lidmaatschap gaat in op 1 februari 2021 en duurt 1 jaar. Het lidmaatschap kost € 50 voor diegenen met een laag inkomen, € 100 voor degenen met een middelmatig inkomen en € 150 of meer als je een hoger inkomen hebt. Je bepaalt zelf welk bedrag bij jouw inkomenssituatie past. Je wordt lid door een email te sturen aan eenkunstcentrum@gmail.com met je naam, adres, telefoonnummer en het bedrag van je lidmaatschap. Als de streefgetallen zijn gehaald, ontvang je in de maand februari een email met het bankrekeningnummer waarop je het bedrag kunt storten. Ook vragen we je om deze brochure naar zoveel mogelijk mensen in je netwerk door te sturen. Natuurlijk is het alleen maar beter als er veel meer dan 150 mensen lid worden.

Wat krijg je voor dit lidmaatschap? Je gaat deel uitmaken van een breed netwerk bestaande uit kunstenaars van allerlei disciplines, kunstliefhebbers, kopers, curatoren, bemiddelaars, recensenten. Met deze groep mag (het hoeft niet) je meedenken over en mee-ontwerpen van het te ontwikkelen kunstcentrum. Als je lid wordt, zullen we je in februari 2021 informeren over de volgende stap. Al snel daarna zal er een bijeenkomst voor alle leden worden georganiseerd.

Dank voor je aandacht; we hopen van je te horen, je te zien op 1 mei tijdens de opening van het nieuwe kunstcentrum.

Rotterdam, 23 December 2020

Liesbeth, Hugo, Ivo, Jannie, Dominic, Wilma, Tineke

(11)

11

BIJLAGE 2 Eerste nieuwsbrief aan deelnemers NL-versie Rotterdam 1 februari 2021

Beste/ Dear (Eng below),

Je hebt je aangemeld als deelnemer van Een kunstcentrum. Zoals beloofd berichten we je nu over de stand van zaken.

Aan onze oproep om deel te nemen aan Een kunstcentrum is massaal gehoor gegeven en onze doelstelling is ruimschoots overtroffen. Met de teller op 385 aanmeldingen die voor

€ 35.000 meedoen, is er een enorme steun om met groot enthousiasme de volgende stap te gaan zetten. Heel veel dank voor je support in deze fase! Dit grote aantal getuigt van een sterkte behoefte aan en noodzaak van een gezamenlijk nieuw vooruitzicht, aan een plek om samen te kunnen komen en alle vormen van kunst een podium te gaan bieden.

Wat gaat er nu gebeuren?

Met jullie, de deelnemers gaan we een jaar in, waarin we samen gaan ontdekken welke kant we opgaan: hoe we uiteindelijk de organisatie, de definitieve rechtsvorm, de definitieve naam, de bestuurssamenstelling en de wijze van programmering vorm gaan geven.

De huidige werkgroep ziet zichzelf als kwartiermakers. Wij zullen aantreden als bestuur van een op korte termijn op te richten werkstichting. Deze stichting is nodig om

afspraken te kunnen maken met de eigenaar van het pand, met partners, zoals horeca, eventuele medegebruikers en subsidie aanvragen. Een stichting mag geen leden hebben, daarom noemen we jullie deelnemers. In de statuten van de stichting worden de

deelnemers benoemd.

Wat is de planning?

In de periode 1 februari - 1 mei 2021 wordt de stichting opgericht, we openen een bankrekening en deelnemers krijgen het verzoek de bijdrage over te maken. Op korte termijn worden afspraken met eigenaar van het pand gemaakt over de huur,

aanpassingen aan het pand en afspraken met een (sociaal) horecaondernemer. We werken nog deze maand begroting en werkplan uit. De kosten voor het eerste jaar worden geschat op ruim € 100.000, waarvan inmiddels € 35.000 door jullie bijdragen bijeen zijn gebracht. We zijn al in gesprek met de gemeente en willen snel subsidies en fondsen benaderen voor een bijdrage. De deelnemers zullen in februari worden

uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst in maart. We werken aan een goede manier om deze samenkomst vorm te geven.

Als je de komende weken en maanden mee wilt helpen met allerlei werkzaamheden, laat ons weten hoe je zelf denkt te kunnen helpen.

Hopelijk kunnen we vanaf mei de nodige aanpassingen aan het pand realiseren en ruimtes geschikt maken. Misschien kunnen we dan de deelnemers ontmoeten, door bijvoorbeeld met kleine groepen een serie rondleidingen in het pand te organiseren, zodat uiteindelijk iedereen in de gelegenheid is om in contact te zijn met ons en het pand. In deze periode zal ook een begin worden gemaakt met het vorm geven van de programmering: de structuur, de besluitvorming. En uiteraard in deze periode moet ook het programma voor een Grand Opening in september vorm krijgen.

Wij gaan aan het werk en zullen spoedig contact opnemen om de volgende stappen aan te kondigen.

Liesbeth, Hugo, Jannie, Dominic, Wilma, Tineke, Ivo

(12)

12 BIJLAGE 3

Begroting en toelichting op de begroting

(13)

13

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Indien de betrokkene niet meer behoort tot de cate- gorie van werknemers, waartoe hij behoorde op het ogenblik van de verkiezingen, tenzij de vakorganisatie die de kandidatuur heeft

Formaties duren langer naarmate de raad meer versplinterd is, gemeenten groter zijn, er na verkiezingen meer nieuwe raadsleden aantreden en anti-elitaire partijen meer

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Netbeheer Nederland verzoekt de Energiekamer om in het voorstel redactionele wijzigingen aan te brengen mocht die wet niet tijdig gepasseerd zijn, zodat de grens tussen groot-

This graph time point is taken from when the GNPs were added to the cells….……….72 Figure 5-7: Normalised calculated cytotoxicity using xCELLigence data of the GNPs to the

generalisable. b) To perhaps employ a different type of sampling method and even a larger sample size. c) In order to understand the various dimensions of forgiveness, it

Samenvattend zou gesteld kunnen worden, dat de maat- schappelijke waarde van de onderneming wordt bepaald door funktionele,.. sociaal-ekonomische

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of