• No results found

Vygotskij's cultuurhistorisch theorie. Kritiek op het onderscheid tussen lagere en hogere psychische process

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Vygotskij's cultuurhistorisch theorie. Kritiek op het onderscheid tussen lagere en hogere psychische process"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Vygotskij's cultuurhistorische theorie.

Kritiek op het onderscheid tussen lagere en hogere psychi sehe processen

R. van der Vfer m M.H. van Uzendoorn Vakgroep Wijsgerige en Empirische Pedagogiek.

Ri|ksiinivcrsncit leiden Schuttersveld 9. 2.116 Xd Leiden

Summar>

Vygotsky's culliir.il h i s t o r i c a l thcon e n t i q u c ol the distinction between lower and higher psychological pioicsscs

In this article. L S Vygotsky's cultural historical t h c o i v is dis cussed, especially the distinction he made between lower and hig her psychological processes I his d i s t i n c t i o n is cntici/ed. based in part on discussions in Soviet psychology In p . i i i i e u l . i t . it is shown that Vygotsky separated the lower and higher psychologie.il pi o eesscs too sharply and t h a t his conception of lower processes as ' n a t u r a l ' and 'passive' is false The authors conclude that these shortcomings can be overcome within the c u l t u r a l historical t i a m c -work Vygotsky's theorie is not only of historical value, hut conti-nues to play a role in contemporary psychology

1. Inleiding

De belangstelling voor het werk van de bekende sovjctpsycho-loog Lev Semenovit Vygotskij (1896-1934) neemt nog steeds toe In de jaren twintig ontwikkelde Vygotskij. samen met zijn n.i.iste medewerkers Leont'ev en Lurija, een geheel nieuwe visie op vele belangrijke psychologische problemen. De kern van zijn werk vormt de zogenaamde sociohistorische of cultuurhistorische the-orie van de ontwikkeling van de hogere psychische processen. In dit artikel mede gebaseerd op Van Uzendoorn et al. (1981) -analyseren de auteurs het onderscheid dat Vvgotskij in deze theo-rie maakte tussen hogere en lagere psychische processen. Dit on-derscheid is gekritiseerd door sovjetpsychologen werkende vanuit de traditie van de cultuurhistorische theorie. De voornaamste kri-tiek luidt dat Vygotskij een dichotomie creëerde van lagere en hogere psychische processen die door recenter onder/oek w e e t sproken wordt en die boven niet niet gcimpliccctd weid door zijn eigen theorie.

2. Hogere psychische processen

2.1. /-v/o^'c/icsc de nrhi'iii

Met onderscheid tussen hoge ie en lage ie psychische piocessen werd niet door Vygotskij in de psychologie geïntroduceerd Os

(2)

will K u l p c en W i l h e l m W u n d t . bijvoorbeeld, hadden .il m e r het onderscheid g e s c h r e v e n Wundt onderscheidde de psychologische en de historische onder/oeksniethode De/e l a a t s t e methode a c h t t e h i | geschikt voor het doen \ a n o n d c r / o c k n a a r de hogere psychische processen, hetgeen voor hem die piocessen w a r e n waarvoor men nog geen corresponderende Ksische processen had o n t d e k t l l i e t b i ) dacht Wundt a a n l e i e n , d e n k e n , geheugen, w i K processen, etc He jisvihologie die /ich met de/e processen be/ig /ou moeten h o u d e n , noemde h i | de 'Völkerpsychologie' Volgens hem was het o n m o g e l i j k de/e piocessen e x j i e i i m c n t c e l te bestu-deren, /e moesten i n d i r e k t onder/ocht worden. b i | \ o o i b e c K I door de historische o n t w i k k e l i n g van een t a a l te b e s c h i i j v c n met de d a a r i n vastgelegde /eden. gewoonten, recht en r e l i g i e v.in \ o l k e i e n

V v g o t s k i j ' s b e n a d e r i n g is heel anders I en e e i s t e d a c h t h i j il.it hogere jisvclusche pi 01 essen wel e x p e r i m e n t e e l b e s t u d e e r d kon d e n w o r d e n T e n tweeile o n t w i k k e l d e h i j e e n /eer o o r s p i o n k e l n ke visie op het o n d e r s c h e i d tussen l a g e r e en hogere psychische processen, w a a r b i j h i j /ich baseerde op de m a r x i s t i s c h e klassic k e n Om te begrijpen hoe /ich b i j de mens de hogere psychische processen o n t w i k k e l d e n , m o e t e n we / i j n tvlogcnese in ogen schouw n e m e n G e b r u i k m a k e n d \ a n h e t w e r k v a n H e g e l . M . I I V en l ngels op d i t t e r r e i n , k w a m V v g o t s k i j tot de v o l g e n d e v i s i e op de o n t w i k k e l i n g van de mens a a n v a n k e l i j k o n t w i k k e l d e de mens / u h als soort volgens de w e t t e n van de biologische e v o l u t i e /oaK geformuleerd door C h a r l e s D a r w i n in / i j l ) l he o r i g i n ol sjiecies A l l e e l e m e n t , i n e psvehisehe processen van de mens. /o.ils e x c i t a tie, extinctie en k l a s s i e k c o n d i t i o n e r e n o n t s t o n d e n m de/e e v o l u -tie. Z i j vormen de basis van het m e n s e l i j k g e d r a g M a a r het / i j n n i e t de/e processen die de mens k a ï . i k t c r i s e r e n Z i j w o r d e n door m e n s en dier gedeeld ( V v g o t s k i j . ll> 7 7 . ]Sl»:,i. I W : b ) IV w e l k e l i j k e m e n s e l i j k e processen, dat w i l /eggen de hogere psychische piocessen. worden met door de/e biologische e v o l u t i e v e r k l a a r d Zij hebben een culturele oorsprong Op een bepaald m o m e n t in de antropogenese gaat de biologische e v o l u t i e over in een l u s t o i i sehe o n t w i k k e l i n g '

In navolging van Hegel. M a r x en I ngels l a a t V v g o i s k i j de/e o n t w i k k e l i n g b e g i n n e n w a n n e e r d e mens voor h e t e e i s t b e t i o k k c n

i.i.ikt b i j gemeenschappelijk werk l i e t femeemduppelijk w e i k

m e t / i j i i a r b e i d s v e r d e l i n g leidt t o t n i e u w e v o r m e n v a n gediag. die o n a t h . i n k e h j k / i j i i v a n e l e m e n t a i r e biologische m o t i e v e n H e t g e d i a g w o r d t n i e t l a n g e r door p r i m a i r i n s t i n c t i e v e doelen b e p a a l d l i n i j a ( l ' ) 7c) ) geelt het voorbeeld van het / a a i e n van g r a a n Van u i t een s t r i k t biologisch g e / r c h t s p i i n t h e / i c n . is d i t w a a n / m Ma.n

(3)

tuvic n \ . i i i u i t hot ge/ichtspunt van i n t e n t i o n e l e . systematische .11 heul i«, hot oon uiterst n u t t i g e a c t i v i t e i t Poor de arbeid bchecist de mens do n a t u u r en schept h i ) de v o o r w a a t d c n v ooi / i j n eigen o n t w i k k e l i n g dooi d o e l b e w u s t e . svstom.itiseho veranderingen 7,i l n werk is 'gemedieerd' in t e g e n s t e l l i n g tot de 'ongemediceide' activiteit van dieren Daar de mens /\\n eigen o m g e v i n g s c h e p t . die w e e r de menselijke o n t w i k k e l i n g b e ï n v l o e d t , is hi| met b e t i e k king tot /ijn historische ontwikkeling /i|ii eigen schepper Dit is een van de optimistische u n p l i c . i t i e s van \'vgotski|'s en. moei m het .ilgemcen. van de so\ ictpsvchologische visie op de m e n s e l i | k e vermogens Hinnen de historische o n t w i k k e l i n g hebben /ich de hogere psychische processen, /oals het a h s t i . i c l o d e n k e n en de t a a l . ontwikkeld

AK a a n w i | / i n g e n voor de j u i s t h e i d \ a n de/o v i s i e /.ig Vvgolski) île volgende gegevens Ten eerste, /o stelt h i j op grond \.m do mdcrti|d beschikbare antropologische o n d e r / o e k m g c n . wi|st on der/oek u i t dat de o l e m o n t a n e l e . i c t i e s \ . m mensen int p r i m i t i e v e culturen en van mensen ml hoog o n t w i k k e l d e c u l t u r e n g e l i j k / i j n (Vygotskij. 1960; zie ook Bo?ovic. 1()77). Ten tweede wi|st dit /elfde onder/ook u i t il.it de hogen- psvehische processen, met name denkprocessen, a a n m e r k e l i j k v e r s c h i l l e n tussen v e l s c h i l l e n -de oultiiien Moe vallen -de/e velschillen te v e i k l a r e n ' Men kan geen beroep doen op verschillen in het fysiologisch s u b s t r a a t . d a a i de elementaire psvehische processen met verschillen Oei h. ilvc stelt Vvgotski) dat c u l t u r e l e factoren v e i a n t w o o t d e l i j k /i|n voor de geconstateerde v e l s c h i l l e n in denken In een. samen met de (iestaltpsvcholoog Koffka opge/et. cultuurpsvchologisch on-der/oek /ag hi| de/c gedachtcngang bevestigd (l u r i ] a . l()7(i)

2.2. Fvltif^cnfic <!<•

We hebben ge/ien dat m de gedachtcngang van \ \ g o t s k i ) de overgang van dier naar mens m do fvlogenese plaats v i n d t als de mens betrokken raakt bij de systematische en m s . m i e n w c i k i n g vollopende aibeui l en tweede f a c t o i die a a n / i e n l i | k tot het on-deischoid tussen mens en dier /ou b i j d r a g e n is de o n t w i k k e l i n g van de t a a l Vvgotski] volgt hier weer de m a r x i s t i s c h e k l a s s i e k e n en verklaart het o n t s t a a n van de t a a l int hot arbeidsproces In het proces van de a r b e i d s v e i d c l m g l e i d t do nood/aak van c o m m u n i -catie. van het beschri|ven van bepaalde aibeidssituatios tot de ontwikkeling van taal I m i j . ) (1('7()) m e e n t dat \ve ons dii pioces al1, volgt moeten voorstellen a a n v , m k e h | k m a a k t e de primitieve mens slechts ongedifferentieerde k l a n k e n die n a u w v c i b o n d e n waren met gebaren in bepaakle p r a k t i s c h e a r b e i d s s i t u a t i e s Do b e t e k e n i s van de k l a n k was dus nog erg a f h a n k e l i j k van de s i t u a t i e

(4)

w . i a r m h i j geuit werd. ( i e l e i d e l i j k .1.111 ontwikkelde /ich echter een heel svstccm van gedifferentieerde codes De ontwikkeling van deze codes (of in Vygotskij's terminologie: de ontwikkeling van deze tekens) was van groot belang voor de ontwikkeling van het bewustzijn van de mens. Oorspronkelijk was de mens sterk gebonden aan praktische situaties en reageerde hij slechts op sti-muli van zijn onmiddellijke omgeving. N a a r m a t e de code- ot te kensystemen zich ontwikkelden werd het mogelijk te denken over situaties die niet direct waarneembaar waren. Het woord ot t e k e n verwijst naar een gebeurtenis of zaak, die op dat moment n i e t waarneembaar hoeft te zijn. De mens overschreed zo de grenzen van zijn sensorische ervaring en abstract denken werd mogeli|k In Vygotskij's visie zou er dus zonder arbeid en taal geen abstract denken zijn ontstaan.

Als men de bovenstaande analyse o n d e r s c h r i j f t , dan i m p l i c e e i t dit dat we de bron van het abstracte denken en andere hogere psychische processen niet trachten te vinden in het menselijk be-wustzijn. maar buiten de mens, namelijk in de culturele vormen van de historische o n t w i k k e l i n g van de mens Of, om Vygotski] zelf aan het woord te laten: 'Er bestaat geen enkele hoop de bronnen van het vrije handelen te vinden in de hoogten van de geest of in de diepten van de hersenen. De idealistische weg van de fenomenologen is even hopeloos als de positivistische weg van de naturalisten. Om de bronnen van het bewuste handelen te vinden, moet men boven de beperkingen van het bewustzijn u i t -gaan. Maar niet in de innerlijke sfeer van de geest, ma. ir m de sociale geschiedenis van de mensheid dienen de bronnen van het menselijk bewustzijn en de menselijke vrijheid te worden ge-zocht. Om de ziel te vinden, moet men h a a r opgeven' (Vos. p. 242).

.' '

Ma. u hoe ontwikkelen zich nu volgens Vygotskij de hogere jisvchische processen in de kinderlijke ontwikkeling'1 N a a r zijn mening vindt er dan een complex samenspel van ' n a t u u r l i j k e ' en culturele ontwikkelingen plaats. Enerzijds o n t w i k k e l e n er zich zekere elementaire, biologische processen dooi r i j p i n g Amlci zijds o n t w i k k e l e n de hogere psychische processen zich bij het kind door de omgang met de ouders (de c u l t u u r ) Voor Vvgotskij zijn dit twee fundamenteel verschillende ontwikkelingslijnen, die ook daadwerkelijk onderscheiden k u n n e n worden. Vooral in de eerste drie, vier levensjaren kan men nog min of meer ' n a t u u r l i j -ke' processen aantreffen. Zo schrijft hij in een onderzoek na.ir de ontwikkeling van de aandacht: 'Wij noemen deze gehele periode

(5)

in de ontwikkeling van het kind de periode van de n a t u u r l i j k e ut primitieve ontwikkeling. . . De ontwikkeling van de aandacht ni deze période is louter gebaseerd op de organische processen \,ui groei, rijping en de ontwikkeling van de neurologische structuren en functies van het kind' (Vygotskij, 1979).

De hogere psychische processen ziet Vygotskij als volgt tot stand komen. Het kind groeit op in een maatschappij en cultuur waarin bepaalde tekensystemen reeds voorhanden zijn Kinderen maken zich deze tekensystemen eigen m de omgang met v o l w a s senen en in het gerichte onderwijs. Het begrip omgang (obsenie) staat bij Vygotskij voor twee dingen. Ten eerste is er de onmid-dellijke omgang, die we met heel jonge kinderen hebben. Deze omgang uit zich in knuffelen, strelen, etc . dat wil zeggen in affec-tieve gedragingen. Zodra het kind echter in staat is tekens te gebruiken, verandert deze omgang in gemedieerde omgang Hoe-wel deze gemedieerde omgang zich ontwikkelt uit de onmiddellij-ke omgang, heeft zij, door het gebruik van de t e k e n s , een geheel eigen karakter. Het is in het proces van de gemedieerde omgang dat Vygotskij de interiorisatie zag plaatsvinden. Het intériorisa tiebegrip, dat elders uitvoerig beschreven is (Vygotskij. 1978; Wertsch, 1979; Van Parreren & Carpay, 1980) illustreren we aan de hand van een, uitermate gesimplificeerd, voorbeeld van l u-rija. Veronderstel dat we willen weten hoe kinderen leren bewust een sprongetje te maken. Bij kleine kinderen valt dit proces met te sturen. Het kind maakt af en toe spontaan een sprongetje en de moeder is nog niet in staat dit gedrag uit te l o k k e n Maar op een bepaald moment raakt het kind in staat een sprongetje te m a k e n . wanneer de moeder dit vraagt De moeder zegt 'spring!' en het kind springt. Het kind maakt dan gebruik van een externe stimu-lus. Nog weer later in zijn ontwikkeling is het kind in staat het woord 'spring' tegen zichzelf te zeggen en zo zijn eigen gedrag te sturen. Tenslotte denkt het kind het woord alleen nog maar en is het willekeurige, onafhankelijke gedrag o n t s t a a n Y v g o t s k i j ' s uit-leg van het voorafgaande, enigszins absurde, voorbeeld /ou .ils volgt luiden. Eerst is er een sociale, interpersoonlijke r e l a t i e t u s sen moeder en kind. waarbij een externe stimulus (het woord 'spring') een bepaalde handeling opwekt. Daarna ontstaat een individueel, intrapersoonlijk proces, waarbij het kind als het waie zichzelf een opdracht geeft met behulp van het woord Het hard-op spreken van kinderen tegen zichzelf is afgeleid van het inter-persoonlijk spreken. We k u n n e n het ook anders formuleren. Naast een communicatieve functie heeft de taal ook een s t u r e n d e , regulatieve functie. Uit deze regulatieve f u n c t i e ontsta,it de zelf-regulatie, het sturen van het eigen handelend

(6)

Met dit principe van île intcnoiisatic \.in sociale handelingen. dat tot een immense hoeveelheid ondei/ock /mi leiden, schaalde Vygotski) /ich hi) de dialectiseh-materialistisihe ti.iditie in de menswetenschappen Met begrip 'inteiions.itie' is een recht st i eek se verwerking van Hegels 'Veriiinerlichuiig'. Hegel be schouwde ook de ontwikkeling van de taal .ils een middel, w a a i -mee het kind /ich de cultuur van /i|n maatschappij eigen maakt Eveneens schreef Hegel over de rol van de tekens (werktuigen) en het belang van de omgang voor de kinderlijke ontwikkeling Bovendien meende Vygotskij aan te sluiten bij het werk van Marx. Om dit te illustreren citeert hij Marx' /esdc these ovei Feuerbach en verandert de/e als volgt 'De bekende uitspiaak van Mai\ wi|/igenii, /ouden we kunnen /eggen dat de psychologische natuur van de mens het ensemble van tic maatschappelijke v c i houdingen is. die naar binnen /ijn gctransfcieerd en functies van de persoonlijkheid, vormen van de stiiictiim ervan, /ijn gcwoi den .' (Vos. 1976). Hiermee w.is voor Vvgotskij het behing van de maatschappij ol cultuur voor het individuele bewust/i|n ,lange toond

3. Sovjrtkritick

Nu we een /eer globaal ovei/ieht hebben gegeven van V'vgot skij's theorie ovei de fylogenetische en ontogcnctische w o r t e l s van de hogere psychische processen /ijii we in staat het oiulci scheid dat hij maakte tussen lagcic en hogere psvchischc proces sen wat nauwkeuriger te bekijken Onder hogere processen vei stond Vygotskij. bijvoorbeeld, het 'logisch geheugen', de ' c t e a t i e ve verbeelding', 'verbaal denken' en de 'wiKiegulatie v a n hande Imgen' Als voorbeelden van lageie pioccsscn noemt hij directe waarneming', 'onwillekeurig geheugen' en 'picvcibaal denken'

We hebben gezien dat het hoofdonderscheid tussen de lagere en

de hogere psychische processen gelegen is m het teil dat de l a a t s t e van sociale origine /ijii 7e /ijii het resultaat v a n een sociale inteiactie tussen kind en volwassene Bovendien /ijii hel talige, dooi de tekens gemediecide processen

Een eerste kritiek v a n sovjctjisychologen. /owel welkende bin-nen als buiten de culluuihistoiische traditie, is mi. dat VvgoKkij de lagere psychische processen tegelmatig als 'natuurlijk' en de hogere als 'ciilluieel' kenschetste Hiermee lijkt hi| te impliceren dal de invloed van de cultuur op de mentale ontwikkeling van hel kind slechts in sociale inteiactie tol stand komt l a t e i c sovjeton dei/oekeis hebben er echter op g e w c / c n dal hel kind ook actief m t e i a c t e e i t met objecten en omgevingen die culluurbepaald /ijn (Bnislmskij. 1967. 1979. Bo/ovic, |«)77. I-Tkonm. 1966: Tichomr

(7)

rov, I%1. /aporoiec. 1966; Zaporozec \ l Ikonm. 1474) Door

de/c interactie verwerft het kind kennis o v c i /i|ii omgeving en de/c interactie beïnvloedt de ontwikkeling van psvchische proces-sen, die Vygotski) als 'natuurlijk' beschou\vdc Belangrijk is m dit verband het ondci/ock van de Zogenaamde ('haikov school in de Kussische ontwikkelingspsychologie IV/e school bestond uit een groep ex-medewcrkcis en lecilingcn v.in V y g o t s k i j ondci leiding van A.N. Loont'ev. die de soms \v,il schematische ideeën \.m Vygotskij trachtte uit te werken (andeie bekende leden \.in de groep waien /.ipoio/ec. Bozovic, Zincenko en Cial'peMn) He ondcr/oekers van deze school henadrukten ,il snel het actieve k a ï a k t c i van île lagere, niet-genieilieerde psychische processen Zij benadrukten het concept v a n de a c t i v i t e i t ( d e j s t v i e ) Oit h,m dehngs- ol activiteitsbcgnp. dat Vvgotskij slechts van toepassing /ag op de hogcic psvclnscho f-jncties. siaat tegenwoordig centraal in de sov ictpsychologie (/ie ook Van Kappan). 1982). Alle psvchi sehe piocesseii worden beschouw il als gebaseerd op externe han delingen (predmetnoe dejstvic). ' de mentale piocessen van het kind /i|n het icsulta.it van tic geschiedenis van /i|n haai miei .uties met de sociale en met-sociale omgeving, op basis w a a r v a n hij / i j een grote vei/amelmg specitieke aanpassingen ontwikkelde die iclaties uitdrukken tussen objecten en mensen die het kind tegenkomt' (Cole. 1979/80)

/apoio/ec heeft erop gewe/en dat het lnei om een nieuwe conceptie van de (sovjet)psychologic gaat de psuhischc activiteit van tic mens ontwikkelt /ich op basis van /i|ii praktische a c t i v i t e i t op basis van de oriënterende en regulerende piocessen. die met de/e a c t i v i t e i t verbonden /ipi (/apoio/ce. |9d<i. /ie ook Van l',u icieii \ ( arpay. 1980). V . A . Asnm. een lid van de voornoemde ( haikovschool. trachtte het belang van het handelen of de activi teil als volgt aan te tonen (Asnm. 1979:80). Een groep proefper-sonen (kinderen) werd gecontrontceid met een seiie piohlemen van toenemeinle moeiliikheulsgr.i.ul Het bleek ilat de kinderen, indien /i| actiet de hele serie problemen dooiwerkten. m s t a a t w.uen /élis île moeilijkste opgaven op te lossen Liet men. da.n entegen, het passieve kind m de a.mv.mgstasc van het expeiiment /icn hoe een bepaald probleem opgelost moest worden, dan kon het de/e probleemoplosmethode muteren, maai de/c niet gene raliseren naar een moeilijker piobleem Asnm concludeeit dat noch de instructie noch opgedane erv.iimg sec kan leiden tot generalisatie De eiv.inng moet op gcoigamsccidc wi|/e worden aangeboden, w i l een geneiahs.itie tot stand komen 'Hiertoe, moet het subject ut tiet /'|n met bedekking tot de objectieve ic.ili teil die oiuler de betieffende condities aanwe/ig is Hoor het

(8)

probleem in onze serie te proberen, gebruikmakend van overeen-komstige methoden om ze op te lossen en door dan deze metho-den te transfereren naar nieuwe problemen, waarbij fouten ge-maakt en hersteld worden, kwamen de proefpersonen tot een generalisatie die ze in staat stelde een probleem op te lossen. dat ze eerder niet konden oplossen'.

De voornaamste trek van dit en andere experimenten uit de Charkovschool is de nadruk op de voortdurende interactie tussen kind en cultureel bepaalde omgeving. Zincenko, een ander lid van deze school, trachtte deze visie bijvoorbeeld aan te tonen op het gebied van de waarneming. Hij liet zien, in een reeks v a n experimenten, dat de opvatting van visuele waarneming als een passieve registratie onhoudbaar is. Sovjetpsychologen zien tegen woordig het waarnemen als een perceptief humiden (perceptiv-nije dejstvija). De reden is, dat zij er in geslaagd zijn aan te tonen dat de effectorcomponent van de waarneming een veel grotere rol speelt dan tot dan toe werd aangenomen. Al in de eerste levens-maanden is de activiteit van het kind, gebaseerd op o r i ë n t . i l i e i e acties, zeer groot. Zoals Zincenko liet zien zijn deze lagere pro-cessen actief van aard en veranderen ze in de ontogenèse (Zincen-ko & Vergiles, 1969; Zincen(Zincen-ko & Ruzskaja. 19.S9; zie ook Van Parreren & Carpay, 1980). Kinderen van verschillende leefti]dsm veaus vertonen verschillende oogbewegingspatroncn bij het be-kijken van een object. Volgens Zincenko wijzen deze gegevens erop dat zich in de ontogenèse perceptieve handelingen ontwikke-len. Deze handelingen hebben een specifieke, unieke structuur doordat het kind zich de maatschappeh|ke sensorische e r v a n n g eigen maakt (usvoenie) (Zaporoiec, 1966, 1969). Deze constate ring dat zelfs de waarneming een geleerde, door maatschappelijke ervaring beïnvloedde, perceptieve handeling is, leidt er overigens in de sovjetpsychologie onmiddellijk toe, dat men onderwiispro gramma's ontwerpt om kinderen beter of sneller te leren wa.iine men (Van Parreren & Carpay, 1980).

We hebben dus gezien dat de processen die door Vygotski | be-schouwd werden als 'lager' of 'natuurlijk' (bijvoorbeeld 'directe waarneming') bepaald niet passief van aard zijn. Zaporozec sug-gereert dat Vygotskij tot zijn foutieve zienswijze k w a m . omdat h i j zelf geen onderzoek deed naar lagere psychische processen I X i . i t door moest hij wel terugvallen op de i n d e r t i j d gangbare notie van lagere processen als ' n a t u u r l i j k e reacties van het organisme', die alleen door rijping veranderen.

In het voorgaande lieten we zien hoe Vygotski| ten onrechte de invloed van cultuur tot sociale interactie, dat wil zeggen de om-gang van het kind met de volwassene, beperkte. Een tweede be

(9)

zwaar dat door sovjetpsychologen gemaakt is t epen Vygotski |. is dat hij de invloed van de sociale i n t e r a c t i e ten onrechte te zeer beperkte tot de taal (de spraak). Heel uitgesproken zien we deze tendens in een onderzoek van Vygotski) naat de ontwikkeling van de hogere vormen van aandacht in de k i n d e r j a r e n Daar schrijft hij: 'Zijn of haar aandacht is. als het ware. in een toestand \.in verwaarlozing, hij wordt niet gestuurd, niet gevangen en geregu-leerd door de spraak van volwassenen als bi| de aandacht van het normale kind. Kortom, hij (de aandacht) is niet aan de cultuur aangepast' (Vygotskij, 1979).

Deze restrictie van de rol van de sociale interactie tot de rol van de spraak heeft, alweer, tot consequentie dat psychische proces-sen, waarbij geen spraak betrokken is, als ' n a t u u r l i j k ' of 'biolo-gisch' beschouwd worden. Nu. vijftig jaar l a t e r , weten we echter dat ook deze zienswijze niet houdbaar is Recent onder/nek, /o-wel in de sovjetpsychologie als in de westeise psychologie (bij-voorbeeld Lewis & Freedle, 1973; Bruner. 1975; Bullowa, 1979) heeft laten zien dat moeder-kind interacties in de preverbale le-vensfase van fundamenteel belang zijn voor de ontwikkeling van de talige communicatie. Moeder en kind schijnen heel goed in staat te zijn te communiceren zonder woorden en de interactie doorloopt verschillende fasen. De rol van het kind is hierbij be-p.iald met passief (zie bijvoorbeeld Trevarthen. 1977; Ncwson. 1977 en Brazelton et al., 1974). De moeder-kind i n t e r a c t i e p a t i o nen raken pas later verbonden met woorden, wellicht op een wijze zoals door Bruner (1975) beschreven is H i e r n a /ou moge lijk het interiorisatieproces optreden van het woord als /elfin-structie naar denkprocessen.

Het is duidelijk dat een dergelijke verbinding van. overwegend westers, onderzoek met de ideeën van Vygotskij. vooralsnog spe-culatief is. Onmogelijk lijkt ze echter niet. We stellen dus vast dat er verschillende belangrijke fasen van sociale interactie tussen kind en volwassene voorafgaan aan het proces dat Vygotski i als interiorisatie schetste. Door de rol van de spraak te benadrukken verwaarloosde Vygotskij deze ontwikkelingspenoden en be-schouwde hij ze als 'biologisch', 'passief of ' n a t u u r l i j k ' . U i t o i . i . i u l stond Vygotskij in de jaren dertig niet alleen in de/e misvatting Het onderzoek naar preverbale m o e d e r - k i n d i n t e r a c t i e s komt pas di laatste tien à twintig jaar goed op gang ( V a n Uzendoorn et al

1982).

Hoewel Vygotskij er zo nu en dan in zijn, niet a l t i j d even consistente, werk blijk van geeft dat hij zich enige van de proble-men, die wij hier gesignaleerd hebben, realiseerde. b h | \ e n ei tekortkomingen in zijn werk bestaan Het is d a a r o m b e g n j p e l i i k

(10)

dat divcise sovjetpsychologen hem latei gekritiseeid hebben \.iii wege de te scherpe scheiding tussen lagere en hogere psychische processen. Bruslinskij. een leerling van Rubinstein, concludeerde /elts in een diepgaande studie (Bruslinskij, 1%7). dat V'vgotskij /ich schuldig maakt aan het construeren van een dualisme Dooi de lagere processen als ji.issiet en biologisch van aaid at te schilde ren en het verbale (spt.uk) karakter van tie hogere psychische processen te benadrukken, werd Vygotski|. tie onvermocibaic opponent \ a n een methodologisch dualisme (Van I.I/cndoorn et al . 1981). zelf tot een ontologisch dualist Door tic nadruk te leggen op het actiuteits of handelingsconcejit hebben latere so\ jetonder/ockers. werkend binnen tic cultuurhistoiischc t i a d i t i e dit dualisme tiachlen te o v e r w i n n e n Het is interessant om te /len hoe / i j hieimee het /wa.utepunt veileggen naai tlie andere fund.i mentele catcgoiie uit de mai\istische leer van de fylogenese \,m d é m e n s de arbeid (/ie par.igi a.it 2 l ) /au \'\gotski| nog vooral de taal of de spiaak als de ovcidiagei van cultuur bi| uitstek, nu l a a k t tie activiteit ofwel het /ich handelend eigen maken van cul-tuurvormen op de voorgrond I n dit /i|ii precies tie t w e e tategorieen. waarvan w i j /.igen dat /e m tie fylogenese de beslis sende tol speelden. Dooi tie aibeid. ofwel het in samenwerking intentioneel handelen en door de t a a l weid de mens tot waarlijk mens In de ontogenèse of kinderlijke omwikkeling /icn w i j dit proces weerspiegeld Slechts dooi /ich m het handelen en met behulp van tie taal het cultuurgoed eigen te maken, kan het knul /ich tot waarlijk mens o m w i k k e l e n De n a u w e v c i w e v c n h c i d v,m filosofische, antropologische, pedagogische en psychologische theorieën en ondci/ockingcn m tie (sov|ct)mcnswctcnschappcn is hiermee nog eens aangetoond

4. Conclusie

Aangetoond w e i d d.it V s g o t s k i j ten onrechte een scherpe dl chotomie t i e e c i d e van lagere en hogere jisvchische processen Bovendien beschouwde hij de lagere processen ais 'passief' en 'natuurlijk', hetgeen door later onder/oek weerlegd is Velschil-lende s o v j e t o n d e r / o e k e i s (Biuslmskij. 1(>79; Kl'konin. l'Hid. /a

poro/cc. ll)(i(ï) hebben er echter op gcwe/cn dat tie moderne

sov j e t o p v a t t i n g v a n de l.igeie en hogere psychische jirocessen /ich heel goetl laat verenigen met de cultuurhistorische theone l i e t belang v.m tie factor 'cult u m' v ooi de mentale o n t w i k k e l i n g wordt alleen nog meer beklemtoond Indcida.id lijkt het niet onwa.u schijnlijk, dat Vygotskij. geconfronteerd met de nu bekende on dei/ocksgegevens, de kiiliek ondeischievcn /ou hebben Intus sen is de lelevantie van het debat o v e i de lageie en de hogcie

(11)

psvchische processen duidelijk Als aangetoond kan worden il, il / c l t s processen. w a a r v a n rn.cn algemeen dacht il.it /e 'natuurlek ol 'cifelijk' waren, dooi de cultuur beïnvloed blijken te worden. dan is er in principe een mogeh|kheul de ontwikkeling van de/e piocesscn te sturen Dat dit een u-eele mogelijkheid is. weid bi|\ooibeelil aangetoond m het werk van l eont'c\ mei de ont-w i k k e l i n g van een absoluut gehoor en. onlangs, door Podol'ski) (een leerling van (ial'pcrm) m /i|n monografie mei de simultane identificatie \ a n eenvoudige, geometrische stimuli ( I c o n t ' e v .

l'i(i'). I'odol'ski]. l')78).4

On/e conclusie luidt daaiom dat een aangep.iste

cultuurhistori-sch« theorie een rol /al blijven spelen als een \ a n de belangrijkste

onder/oeksprogiamma's van de huidige psvchologte Samenvatting

In du artiki-l si. i, il île i ulluurhisioiischc theone v . m l S V v g o t s k i ) lei diskussie en «cl mi' l n. une hel onderscheid dat ln| ni.i.ikte lussen hogcic en lagere psvehisehe processen N.i een beknopte intioduktic v , m enige -u htcigrondcn en slcuiclbcgiippen \.in de eultuurliisioiisehe theorie be-handelen de .uileurs kritiek die binnen de so\ ictpsvchologie is geleverd op voornoemd onderscheid Mei n.ime laten /i| 7ien d.it Vvgotski] een te scherp onderscheid ma.ikto lussen lageic en hogere psvehisehe processen en d. il de lagere processen mei als 'natuurlijk' en 'p.issiel beschouw J mogen worden Hit neemt mei vvegd.il een aangescherpte lulUiurhiston sehe theorie. naar tic mening v , m de auteurs. ,ils rcse.irihpiugi.imma een vruchtbare rol in het psychologisch onder/oek k. m b l i j v e n spelen Noten

liulcns ilc/c ImloMsitK tMiUMkkcliiii: litopl de hmlncisilK' i:\oliilK \.m (ie nu n-u i ir i .1.1 n l t li »i M m. 1. 1 r n-ui ccn /«n-u cc l II. tec i tempo »l.it \M. pi .ikliM h n-ucspiokcn kn-unnen /cg^cn il. il ilc lin»loi:isi !u evolutie Jooi ccn hisioiiMlic oimukkelinu ojv u t u J t He luiKltonccl-hislorischc niclhinlc ^ lucrop uch.isccul (\ .in lI/cmloiMii ,v \.in dei \'cci. l 'IS M

Dc/c /icnwM|/c »cril duur \'vj;olski| onluikkclil .ils u. K I K op lul \ion \,m PuiliM. Jic hol h.mlop \tioi /Klwclt spieken \.m hel knul t>esehini\\(le ,iU ei:o venliiM.he spi.i.ik tiic oniter MKi.ilc itruk l.inii/.i.nn /ou .it'.teixcn Pi, iget heelt op V\i!otski|v klitiek ijeti.u'eclil in /ipi ( onimenl on \ \ t » o l s k l | v critic, il icni.itks

i imbridf« l hè \tn PttM i'»'1

Dit is on/c \crl.ilini: \,in rcècxoc nuvlcnie . il. il lclleih|k spi.ikchik ileiikin hetekenl l >ok hel »ooiil rcc (spi .i.ik) is ilooi nnv v>niv ,iK l.ul MMI.I, ilil 1 l'oilol ski| ll'*7S) liet /icn il.it pun I)H iconen ei let ui k. in \Kouten l\vee oh^icn Mninlt.i.in Ie ontdekken Ntct Minuit. i. m hcdocll hi] ontdekkini: in ccn livitic l'o dolskii deiin>nstiei idi d. il Int p.itioon \.m txighcwcgingcn afhankelijk Is- v. m hel l\pe It.iinini.'

LITERATI i R

Asnin. V A I he development ol visual-operational thinking in children '

Ho/ovii. l l l he concept of the cultural histoiu.il development ol the mind ,md i t s prospects .Sin ici l'\\tln>l«\;\ . l'i7"1. )i\

(12)

Brazelton, T B . Koslowski. B . M.un. M . I hc origins ol reciprocity the early mother-infant interaction In M Lewis iV 1 A Rosenhliini (eds ). I'lir elicit of the infant on it\ ciiictin i ' i . I oniion W i l e \ . 1474 B r u n c r . J . S . The ontogenesis ol speech acts tournai of Child l.nnguavc.

1975. J. 1 - 1 9

Biuslinskii. A V The intcrrelalionship of the natural and the social in h u m a n m e n t a l development So\ ici r\\cliolog\'. 1974, 17, 35-52 Bruslmskij. A V Die " K u l t u r h i s t o r i s c h e Theorie" des D e n k e n s In / n

ler\uihin^en </rv Denkein in der So» / r r / u hen /'v\-cholitgie Berlin Volk und Wissen. 1967

ßullowa. M (ed ) Before \/>eech Ihc beginning ot inlerner\onal loinniu mention Cambridge Cambridge t ' m v e r s i l v l'iess. 1979

Cole. M Introduction Vouer flydtology, l'»79'8<). /«, 3-8 El'konm, D B Prohlcma obueeni|a i t a / v i t i | a v t r i i d a e h I S

Vygotskogo V'o/>rmi r<>ichi>li>gii. 1966, (t, 33-41

l.eont'ev. A . N . On the biological and social aspects ol h u m a n develop ment: The training ol auditoiv ability In M Cole \ .1 Malt/man (eds ). Handbook of SOMCI l\\<hol«x\ N e w ^'ork Basic Books. 19(^1 I ewis M.G. & Freedlc, R. Mother-infant d\ad the ciadlc of meaning in

communication and affect In P I'linei i\; I K r . i m e r (cds |. / ançiHiw and Thought New York: Academic Press. 1973

Lunja. A R Cognitive Development /r.v cultural and \ociol foundation! c .imbridge: Harvard University Press. 1976

Lunja. A R Jazyk i S<i;nanic Moskou: Izd Mosk U n i v . . 1979 Newson, J. The growth of shared u n d e r s t a n d i n g s between i n f a n t ami

caregiver In: M. Bullowa ( e d . ) . Refore \peei'h I he he^ntnint; ot inter l>er\on<il eoininiinietilion. Cambridge Cambridge I ' m v c i s i i v Piess.

1979

Parrercn, C.F. van & J A M Carpay. .V(n;cr/n\c/i()/ox<-;i orr-r on<len\i^ en eoKnuie\e ontwikkeling. Cîronmgen Wollcrs Noordholl. 19SO I'ddol'skij, A . J . Formiro\nnie limui'tannogO <>po;nnniiti Moskou l/d

M . G . U . 197K

Rappard. J.F.H. van \- S i j d c . l' C van dei A k l i v i t e i t en mensbeeld. Cietlrag. 1982. 10. 337-353

Tichomirov. O.K Ohsccstvcnno-istoriceskii poilchod k i a / \ i l i | i i psichi-c'eskoi dcjaternosti Celovcka \'o/>ro*\ l-'ilo\vt'n. 1961. /J. 144-I47 I r c v a r t h c n , C. Descriptive a n a l y s e s of m l . i n l c o m m u n i e a t i v e h c h a v i o u i

In H R Schaffer (ed ). Slintiex in miither-infiint interaction. I ondon Academic Press, 1977

Vos, .1 OniierH-i/sHeien'.ehiip en Mat\i\ine lie Melhoilenvniil in de .Sor;<7r>m/fMi i / u i r / i v i v i / w / > ( i r o m n g e n T|eenk W i l l i n k . 1976 Vvgotski|. I, S Ka:\'ilir V'vv<i<-/? r\icluce\ki(li l-Hnkeii Moskou !/•(!

APN RSFSR. I960

\'vgolski|. I S T h e development of lughei psychological ( u n c t i o n s .SIM iei ftycMogy, 1477. lt. M1-73

\ ' y g o l s k i | . l S Mimi in Sot ier\ The development of'higlic'•/>\\-i holofienl proi'e\\e\ Cambridge H a i v . u d U m v e i s i i v Piess. 1978

Vygotskij. L S The development of higher l o t m s of a t t e n t i o n in child-hood .V.M/rr l'\\cholog\. 1979. /,S. 67-115.

V v g o l s k i | . I S Sohrniue \oiinenii I \'onio\\ leorn i i\lorn psichologil Moskou Peilagogika. P'S.'a

V y g o t s k i ) . I. S Sohtiinie Sofinenii II I'rohlenn Olncei l'\iclioloi;ii Mos-kou Pedagogika. I982b

Wcrtsch. J V. From social i n t e r a c t i o n to higher psychological processes, a

(13)

clarification and application of Vygotskifs theory Human /Vi

<•/(>/>-mrnl. 1979. 22, 1-22

ll/endoorn. M H van. Veer. R. van o'er, lioosscns. \ Kiitttdnptyctio

logic /)/•!<• ï l r i m i i n g r i i . H.i.iin Ambo. 1981

l.l/eniloorn. M H van & Veer. R vandor Hol/kamp's mtiuil psvcholo-i;v and the functional-historical method A critical appraisal. Storm c

< ulna ,1,-lla PWÏO/OKHI. 11>K3. •/. 5-2h

ll/endoorn. M H van, Tavecchio, L W C . (ioossens. I A . Verheer. M M O/n lieden m gcborgcnhcitl i en krimche ixm/w \iin Hi'wlh\\

atlachmcnilhrorie, Deventer Van l ophiim Slaloms, l'IS2

/apoioJix. A V Rol' L S Vvpotskopo v ia/rahotke problem vospnia-ti|.i \Opni\v r\H'ln>li>\;ii. l')(>d. 6, 13-24

/.aporctfcc, A V Some of the psychological problems ol sensory training in earlv childhood and the preschool period In M l'oie \ 1 Malt/man (eds ) Handbook of So\ it'l /'\\</lo/oj;^ No« Yoik Basic Monks. l%') /aporoK-c. A \ \ I 1'konin. O H Vklad i.innich issledoxani] A N 1 c

ont'cva v ra/vme teorn de|,iternosti \ V \ m i A M<nk«\\k<>i;i> / ' / m r / u / r la SIT 1-1 l\uh<>l<>i;iia, 197'). •/, 14-24

Zintcnko. V P & Ru/skaja, A.G Sravnitcrnyi aiuli/ os|.i/aiii|.i i /re ni|a n»U(nl\- APN ( 1959-62)

/.inconko. V P «ft Vcrgilcs, N lu Formirovanit zrtittl'nogoobm« Mos kou l/d M (. l' . l W

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het jonge en enthousiaste team van Brasserie R-1854 heeft een passie voor eerlijke, verse producten en ambachtelijk bereide gerechten.. Alles wordt geserveerd met een glimlach

Bij uitkeringsovereenkomsten is het uitvoerbaar om de indicatieve gevolgen voor het pensioeninkomen en de indicatieve hoogte van de afkoopwaarde te tonen als een (gewezen)

De regievoerder neemt het initiatief voor de organisatie van de inrichting van het werkgeversservicepunt, en faciliteert deze organisatie en inrichting.. Het doel van de

Op basis van het bovenstaande stellen wij het college voor bij gelegenheid van de begroting aan de raad voor te stellen de gemeentelijke bijdrage ongeclausuleerd ter beschikking

Extra voordelen voor beachclub (zoals extra korting nu voor trainersmateriaal) Korting voor inschrijving in Belbeach

de mens zit dus gevangen in samsara (het rad van wedergeboorte), en karma is de 'motor' achter samsara iemand’s maatschappelijke stand / kaste + levensfase is de orde (dharma)

Waarom zou ze zich er ook druk over Toch liet Emma de spitsmuis, zoals Özlem van dat ogenblik af door iedereen die naast haar zat, toegefluisterd dat die nieuwe, die Özlem,

bankrekeningnummer, of niet correct zijn ingevuld, of niet ondertekend zijn, of niet zijn ontvangen door Autopermaand.nl, dan wordt dit beschouwd als het niet zijnde verlenen van