• No results found

Escape Room Het Laboratorium

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Escape Room Het Laboratorium"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Escape Room

Het Laboratorium

Dit is de handleiding voor het escape room spel “Het Laboratorium”. Dit spel werd speciaal gemaakt om thuis met een klein aantal kinderen te spelen (of zelfs één kind alleen). Je kan de activiteit ook gebruiken om een heus escape room kinderfeestje te organiseren. De doelgroep is 9 tot 14 jaar, maar je kan de moeilijkheid zelf aanpassen.

Festiviti is gestart door een aantal gepassioneerd animatoren en begeleiders in het jeugdwerk. Het is onze passie om ervoor te zorgen dat kinderen de leukste en meest onvergetelijke kinderfeestjes beleven, en te zorgen voor meer quality-time met hun ouders. Hopelijk beleven jullie heel wat plezier met deze activiteit. Neem zeker een kijkje op onze website voor meer inspiratie.

Deze doorloop- en voorbereidingsfiches helpen je het spel voor te bereiden en mee te begeleiden. Voor de voorbereiding kijk je best na welke spullen extra voorzien moeten worden, en reken je minstens een kwartier om alles klaar te zetten.

Veel plezier!

Het Festiviti-team

Wat je nodig hebt om deze Escape Room te spelen:

Een laptop met internet connectie

Een printer

De meegeleverde pdf-bestanden

Een rietje/saté-stok

Plakband en/of lijm

Bakpoeder

Bloem

3 glazen

3 lege flesjes

3 ballonnen

1 lege glazen fles met hals

(2)

Voorbereiding

-

Druk het bestand “puzzels.pdf” volledig af.

-

De escape room is opgedeeld in twee delen. Het laboratorium zelf bevindt zich in 1 kamer. In de gang of de ruimte voor deze kamer, zullen ook een aantal puzzels opgelost moeten worden alvorens de kinderen “het laboratorium” kunnen betreden.

-

In het eerste deel van de escape room zet je het volgende klaar:

❖ Een laptop met internetverbinding (ga naar play.festiviti.be en voer de code in die je verder in de handleiding vindt.).

❖ Verstop “Experiment C17B4”. Knip het papier in verschillende puzzelstukken om het moeilijker te maken.

❖ Knip de twee grijze objecten met sterretjes uit en verstop ze.

❖ Verstop 3 ballonnen: een rode, groene en gele (geen zorgen als je die kleuren niet vindt/hebt, in dat geval gebruik je 3 dezelfde ballonnen en schrijf hier de getallen 1, 2 en 3 op met een

alcoholstift.). De rode ballon (ballon 1) vul je met bakpoeder en de twee anderen met bloem. Gebruik zeker voldoende bloem/

bakpoeder om het experiment te laten werken. Je kan de opening van de ballonnen sluiten met een wasknijper alvorens ze te verstoppen.

❖ Zet 3 flesjes klaar, half gevuld met water. Je kan ook 3 grote PET- flessen gebruiken, maar dan zal je ook meer bakpoeder moeten gebruiken om het experiment te laten werken.

-

De deuren van de kamer (Het laboratorium) zullen gesloten blijven tijdens de eerste twee puzzels. Daarna verkrijgen de kinderen toegang tot de kamer. In deze kamer/

het labo zet je het volgende klaar:

❖ Verstop “Experiment AC-198”. Knip het papier in verschillende puzzelstukken om het moeilijker te maken.

Knip de 4 foto’s met tekstjes uit en verstop ze. Als de kinderen ouder dan 12 zijn en/of je wilt hen extra uitdaging bieden, verstop je de wiskundige puzzel met 10 groene cirkels in plaats van de foto’s.

Vul 3 glazen met verschillende drankjes. Als je het liever eenvoudig houdt gebruik je 3 keer water. Rond de drie glazen kleef je de stroken met EXPERIMENT XXXX.

Knip de grijze strook uit met de cijfers 51196802 en verstop hem.

Knip de 4 stroken met letters uit en verstop ze.

Knip het getal 5110 uit en maak er een propje van. Dit propje leg je in de hals van een glazen fles. Wanneer je kort en hard genoeg blaast in de fles, zou het propje uit de fles moeten vliegen. Je legt de fles met het propje in de hals op een tafel of kast in de kamer. Bij de

(3)

De escape room

De structuur van het spel

Juiste posities schroefjes

Deur LABO: GESLOTEN

Alarmsysteem:

Knip de rode draad.

Vind twee objecten met gekleurde sterretjes

Puzzelstukken Experiment C17B4

WACHTWOORD ROCKY of LABO#

3 ballonnen en 3 flesjes

Paneel schuift open: 3 gekleurde draden zichtbaar

Document bekijken: Blazen in fles.

DEUREN LABO OPEN

Overgebleven drankje: 6809 Foto’s vinden met tekstjes

(MAKKELIJK)

Puzzelstukken AC-198 Knutsel experiment

Antwoord: 5812 Propje: 5110

Ingrediënten: Snot, Koolstof, Spruitjes Ontcijfer ingrediënten

4 stroken met letters

Wiskundige puzzel vinden (MOEILIJK)

(4)

Het online spelplatform

Al onze spelen maken gebruik van het online spelplatform.

Ook voor dit spel surf je naar “play.festiviti.be”. Je gebruikt hiervoor best de Google Chrome, Safari of Firefox browser, en niet Internet Explorer.

Je logt in op het platform met je ordernummer (4 cijfers) en het e-mailadres waarmee je het pakket bestelde. Je vindt deze inlog-gegevens ook in je mailbox.

Wanneer je inlogt, zie je al je bestelde Festiviti activiteiten. Voor de meeste spellen, kan je kiezen tussen “Spelen” of “Testen”. De test-modus kan je onbeperkt gebruiken om snel door de escape room te lopen met de handleiding aan je zijde. Zo kan je testen of alles naar behoren werkt.

Wanneer je klikt op “Spel Spelen”, vervalt je toegang 48 uur later. Je kan het spel dus wel meerdere keren spelen, of zelfs met meerdere groepen tegelijk.

De start van de escape room

Samen met de kinderen overloop je de missie briefing:

Volgens geheime informatie is de professor van het laboratorium erin geslaagd een onweerstaanbaar lekker drankje te maken. Hij is helaas niet van plan dit succes te delen met de wereld en is er enkel slechte dingen mee van plan.

Het is hun taak om hun wetenschappelijke kennis in te zetten, toegang te krijgen tot het laboratorium en het recept te vinden.

Je legt hen uit dat de deuren van het laboratorium gesloten zijn, tot wanneer het computerscherm groen licht geeft.

Wanneer de kinderen klikken op “start escape room”, start de tijd.


(5)

Stap 1: Het losmaken van het paneel.

Op het scherm zijn 4 schroefjes te zien, elk omringd door een andere kleur.

Door de twee puzzelstukken te vinden met de gekleurde sterretjes, kunnen de kinderen de juiste richting van de schroefjes ontrafelen en zo het paneel losmaken.

Bijvoorbeeld: om de richting van het blauwe schroefje te vinden, leg je het vierkante deel voor je met de pijl naar het scherm/naar boven. Leg de bovenkant van de schroef erop waarbij de blauwe sterretjes bij elkaar liggen.

De juiste richtingen van alle schroefjes zijn:

(6)

Dit is het einde van het voorbeeld draaiboek.

Heb je nog specifieke vragen en vind je het antwoord niet op de website? Aarzel niet om ons te contacteren via info@festiviti.eu , we helpen je met veel plezier verder.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

5) De registraties van de golfoploopmeter voor regelmatige golven lenen zich, door de wijze van meting, slecht voor een consistente interpretatie of ver- gelijking met de

7. Bij het in gebruik nemen van een pas gevuld toestel maakt het de indruk, dat er een gaslek is, daar de eerste dagen voortdurend zuur bijdruppelt. Dit wordt echter veroorzaakt

Ook rond microscopisch werk, zittend werk en staand werk is veel onderzoek gedaan naar het ontstaan van lichamelijke klachten en risicofactoren.. De gezondheidsraad concludeert

Eigen aan de Nederlandstalige pasto- raal is dat we, gedwongen door de feiten, een laboratorium zijn voor wat in Vlaanderen nog niet bespreekbaar is?. Het onderscheid

Daarbij zullen wij ontdekken, dat mensen van geheel verschillende levensovertuiging niet alleen met elkaar in deze wereld moeten leven, maar zelfs

Net als meren wordt het mariene milieu in het algemeen geclassificeerd op basis van lichtpenetratie (fotische en afotische zones), afstand tot de kust en waterdiepte

‘Crimson Room’ van Toshimitsu Takagi (Japan). Hij had een spel ontworpen met eenvoudige beelden waarin je moet ontsnappen uit een kamer met behulp van aanwijzingen en het

Uit figuur 7 en tabel 12 blijkt, dat tijdens de nestjongfase een relatief laag jaagrendement kennelijk niet door een toename in het aantal uren jagen gecompenseerd hoeft te worden..