• No results found

Liturgisch laboratorium

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Liturgisch laboratorium"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Liturgisch laboratorium

de Groot, C.N.

Published in:

WKO Nieuwsbrief / Werkverband Kerkelijk Opbouwwerk

Publication date: 2014

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

de Groot, C. N. (2014). Liturgisch laboratorium. WKO Nieuwsbrief / Werkverband Kerkelijk Opbouwwerk, 2014(85), 8.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

Liturgisch laboratorium

Kees de Groot

Onder de titel Hoogfeest #1, #2 en #3 transformeerde Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort driemaal in een liturgisch laboratorium. Op initiatief van theatermakers Minou Bosua (de helft van het duo de Bloeiende Maagden) en Patrick Nederkoorn werd daar en plein public

onderzocht of het theater een plaats kon zijn om te vieren.

In gezamenlijkheid betrokken op het heilige1

Liturgie (Leitourgia) verwijst oorspronkelijk naar het werk (ergon) van en voor het volk (leitos). Het verwante meervoud orgia komt het meest overeen met ons begrip ‘ritueel’. Gewoonlijk worden hier de zinnelijke riten van de dionysische cultus mee bedoeld, maar ook wordt hiermee verwezen naar de rituele dienst aan de goden in het algemeen. Christelijke geleerden namen de term leitourgia over om er de eigen riten en rituele traditie mee aan te duiden. Voortbouwend op een onderscheid dat Aristoteles maakte in zijn Poetica, wordt liturgie beschouwd als een collectief ritueel dat bedoeld is om de aanwezigheid van God op te roepen of te vieren (anamnesis).2

Vertaald in algemene termen is de mate waarin er sprake is van liturgie hiermee afhankelijk van de vraag in hoeverre er een collectief ritueel wordt voltrokken en de vraag of ‘het heilige gebeurt’. (In een belevingscultuur moet dat heilige natuurlijk vooral worden ervaren.) Oftewel: in hoeverre wordt er gemeenschap gesticht, zowel horizontaal (tussen de aanwezigen) als verticaal (met het heilige)? Kruising van deze twee dimensies levert vier ideaaltypische posities op: samenkomst (veel gemeenschap, weinig sacraliteit), ceremonie (weinig gemeenschap, veel sacraliteit), spektakel (weinig gemeenschap, weinig sacraliteit), viering (veel gemeenschap, veel sacraliteit).

Beide dimensies zijn noodzakelijk: een event (een grootschalige samenkomst zoals carnaval) verbindt de deelnemers wel met elkaar, maar hoeft niet een sacraal karakter te hebben. Toeschouwen hoe anderen sacrale rituelen voltrekken zonder daar zelf bij betrokken te raken is geen liturgie, althans niet volgens de traditie van de Liturgische Beweging.3 Volgens

Romano Guardini is het wezen van de liturgie: spelen voor Gods aangezicht, waardoor mensen zelf een kunstwerk worden.4

Natuurlijk is dit standpunt normatief en in de huidige tijd zelfs polemisch te noemen. In de mis zoals je die feitelijk bijwoont, kan het wel degelijk gebeuren dat een priester met

plechtige gebaren, zalvende stem en een opvallend gewaad de gelovigen opwekt om

naar hem te kijken en te luisteren, in plaats van uit te nodigen om met hem in gebed te gaan. Dergelijke performances de naam liturgie ontzeggen is een krachtige manier om deze te bekritiseren.5

Ik volg hier dus de theologische positie van de Liturgische Beweging, die naadloos aansluit bij mijn sociologische interesse. Juist toen de grondleggers van de sociologie hun ideeën over de samenleving ontwikkelden, werd het voortbrengen van een gemeenschapsbesef tot een centrale sociale functie van liturgische handelingen. Oorspronkelijk was dit

gemeenschapsbesef intrinsiek verbonden met ontzag voor het transcendente en de heiligheid van het mysterie, maar aan het einde van de twintigste eeuw ‘it became synonymous with

Typen rituele bijeenkomst

Sacraliteit +

Gemeenschap -

ceremonie

viering

Gemeenschap +

spektakel

samenkomst

(3)

suburban middle-class values of meeting and joining’).6 Misschien is deze voortdurende

affiniteit tussen het (in Nederland: traditioneel-)burgerlijke milieu en mainstream christelijke liturgie wel het echte probleem achter de geslotenheid van de dominante kerkelijke liturgie.

In het perspectief van de Liturgische Beweging is het belangrijk dat de gelovigen betrokken zijn bij de liturgie als een gemeenschappelijke act waarvan God uiteindelijk het subject is. Deze visie contrasteert met een visie die Gods aanwezigheid primair verbindt met de

aanwezigheid van een geordineerde

ambtsdrager en die minder verwacht van en belang hecht aan de gemeenschappelijke deelname van de gelovigen. Deze visie contrasteert ook met het verlangen om vooral individueel iets te beleven, mogelijk in gezelschap van anderen, maar niet in verbondenheid met hen.

Ik gebruik bovenstaand schema niet om te betogen dat liturgie iets geheel anders is dan theater, maar om liturgische elementen in het theater te kunnen onderscheiden. Deze abstracte dimensies vul ik daarom aan met meer beschrijvende criteria.7 Zo onderscheid ik

typen van heilig spel (gebed, extase, zegening, gedenken, preek en offer), dimensie (tijd, ruimte, mensen) waarin de liturgie zich afspeelt en spelvormen (bewegen, zien, spreken en horen, musiceren en luisteren, zwijgen) die daarbij kunnen worden

gehanteerd. Met dit instrumentarium heb ik de afgelopen jaren diverse theaterproducties op hun liturgisch gehalte gepeild.8

Liturgie, theater en onderzoek

De ‘Hoogfeesten’ werden gehouden op drie avonden in het voorjaar van 2013 in een vlakkevloertheater in Amersfoort tegenover de Onze Lieve Vrouwetoren. Van de bezoekers kon worden verwacht dat ze belangstelling hadden voor theater en/of religie en spiritualiteit. Verder zullen er onder hen bekenden met het werk of de persoon van de performers zijn geweest.

De eerste bijeenkomst (27 maart 2013) is op het persoonlijke gericht.9 Tientallen bezoekers

nemen plaats op de speelvloer en kunnen niet alleen meedoen met de liturgische onderdelen zoals openbare schuldbelijdenis en geleide meditatie, maar ook meespreken. Eén gast maakt daar ruim gebruik van – mede daardoor loopt de bijeenkomst fors uit. Tafelheer Marcel

Barnard vult zijn rol in door kritische vragen te stellen bij de pretenties van de aanwezige ritueelbegeleider.

Er was iets liturgisch aan deze bijeenkomst, maar was het theater? Nee. Er werd gebeden, getuigd en gereflecteerd. Ter plekke creëerde een muziekkunstenaar een soundscape met flarden gesprek. Maar de vorm was te los om het theater te laten zijn. Het onderzoek werd op de speelvloer voortgezet.

Overlappende velden

De tweede bijeenkomst – zaterdagavond 13 april 2013.10 Op de speelvloer fabriceert de

muzikant met gitaar, contrabas en een glas een geluidscollage. Gastheer Patrick Nederkoorn komt op, heet de bezoekers welkom, blikt terug en flanst met de gasten een

gedachtenisritueel voor Minou Bosua in elkaar, die wegens persoonlijke omstandigheden een stapje terug had moeten doen. Wat zou je willen dat anderen jou toewensen wanneer je tegen een burn-out aan zit? Het bijzondere is dat dit moment aansluit op de (ernstige) realiteit, maar op een speelse, cabareteske manier. Op enkele momenten gebeurt iets dergelijks, al is de avond primair een mix tussen stand up comedy en een talkshow. Het publiek zit in de zaal; wij (gastheer, muzikant en ikzelf als tafelheer) bevinden ons op de speelvloer.

De gastheer heeft aandacht voor wat mensen uit de zaal naar voren brengen. Daardoor ontstaat een open sfeer waarin mensen zich vrij voelen om persoonlijke ervaringen te delen. Kennelijk was er ook contact vooraf geweest: een bezoekster wordt concreet uitgenodigd om te vertellen welke indruk het geven en

ontvangen van ‘de vrede van Christus’ had gemaakt toen zij in Lourdes was.

Centraal thema deze avond is de maaltijd, een fenomeen dat al met allerlei rituelen is omgeven waardoor de liturgie in het dagelijks leven kan worden belicht. Maar er wordt

Liturgie

(4)

vooral gepraat, niet gegeten en gedronken. Wel worden twee bezoeksters gevraagd om op het toneel een bordje soep te eten. Ik mag de soep opdienen en nodig hen uit de maaltijd te openen. Eén van hen doet dat zoals ze gewend is te doen en spreekt een vrij gebed uit waarin ze

tegenover God uitspreekt dat ze gelooft dat het goed is wat we hier doen, waarna ze om een zegen over de aanwezigen en de maaltijd vraagt.

Achteraf vertelt deze bezoekster me dat ze is

gekomen met een paar leden van de Kerk van de Nazarener. Onder de titel ‘Naast Hemels’ organiseren zij in het kerkje naast grand café Hemels maandelijks een avond over

spiritualiteit, kunst en zingeving. Ze zijn enthousiast over het liturgisch laboratorium, waarmee ze zich verwant voelen.

Toch is het raakvlak met kerkelijke aangelegenheden beperkt. Er wordt een experiment gedaan met het proeven van wijn: maakt het uit of deze met alle egards wordt ingeschonken en je verteld wordt dat het een heel bijzondere wijn is? Maar alleen de proefkonijnen proeven, de toeschouwers schouwen toe. De participatie blijft beperkt tot luisteren en meepraten – tot het einde, wanneer allen naar voren mogen komen om elkaar bij een glas champagne of wijn vrede te wensen. Dit verloopt wat rommelig doordat instructies vooraf ontbreken. Het ritueel gehalte hiervan is daardoor beperkt: deze afsluiting kan ook beleefd worden als een informele borrel. In de derde editie (uitgesteld naar 6 mei 2013) is het accent nog verder verlegd naar

toeschouwen en reflecteren. Koning Willem-Alexander is zojuist ingehuldigd, de

gevallenen zijn herdacht en de Bevrijding gevierd. Deze avond staat in het teken van de civil religion. We bekijken en bespreken de beelden van de afgelopen dagen. Hierdoor ontstaat de tamelijk eenduidige setting van een talkshow als De Wereld Draait Door. Alleen het einde is bijzonder: we zijn enige tijd stil, ingeleid en uitgeleid door de toetsenist – een mogelijk moment van bezinning in een rijkelijk gevulde debatbijeenkomst.

Waagstuk van de liturgie Jaren geleden organiseerde Ronald Grimes in het kader van het onderwijs in religie en cultuur een ritual studies lab. Wetenschap en ritueel kunnen inderdaad vruchtbaar met elkaar interfereren vanuit een gezonde nieuwsgierigheid wat het doen van een ritueel met je doet. Zo biedt ook het theater ruimte voor het heilige spel van de liturgie omdat er de veronderstelling aan ten grondslag ligt dat taal en werkelijkheid zich niet eenduidig tot elkaar verhouden: hier mag je ook even ‘doen alsof’. Alle drie tegelijk willen doen – onderzoek, theater en liturgie – is een ambitieuze onderneming. Wat nu overheerste was de preek en het gesprek, luisteren en kijken, omlijst door muziek. Een beetje zoals in de meeste kerken dus. Waar het spannend werd, lag ook de mislukking op de loer: samen dingen doen, waardoor geworsteld moet worden met de spanning tussen ruimte bieden aan persoonlijke inbreng en vasthouden aan de kaders. Een andere valkuil is de annexatie door een bepaalde groepering: natuurlijk wil de theatermaker niet dat een kerkgenootschap zijn stempel op de voorstelling drukt.

Het aardige van een laboratorium is dat ook de mislukkingen interessant zijn. Die luxe heeft een reguliere kerkdienst niet. Wat in het theater experimenteel is (schuld laten belijden,

maaltijd houden, samen zingen, bidden) is in de kerk vaste kost. Een blik van buitenaf kan echter wel helpen om te zien hoe waardevol dat in principe is, en hoe nodig het is dat het rituele karakter van al deze elementen weer op waarde wordt geschat.

(5)

performance, voor de ruimte, voor akoestiek, voor regie, en ga zo maar door.

Er is een indrukwekkend liturgisch repertoire voorhanden, maar enerzijds wordt dat gehanteerd zonder begeestering, anderzijds wordt het gemeden of stuk gebabbeld. Zo blijft kerkopbouw uit. Het aardige van

ontwikkelingen in het hedendaagse theater is dat daar gezocht wordt naar mogelijkheden voor gebed, getuigenis en zegening binnen de modus van het spel. Gelijk hebben die

theatermakers. Waarom zouden de zegeningen van de christelijke liturgie voorbehouden moeten blijven aan de leden van de christelijke kerk? Waarom kan het (serieus) spelen met vergeving, zegening, vredeswens, jubelzang en het uitspreken van geloof en vertrouwen geen plek krijgen in het moderne arsenaal aan theatervormen met publieksparticipatie? Ook in het theater kunnen momenten worden gecreëerd waarin vanuit het samen-zijn in het hier en nu een verbondenheid wordt gecreëerd die daarbovenuit stijgt. Misschien kan dat ook kerkopbouw worden genoemd, misschien niet. Waardevol lijkt het me in ieder geval wel. Noten:

1 Zie ook K. de Groot, ‘Vieren in een

belevingscultuur’, Laetare 29 (2013) 5-11.

2 R.D. Mc Call, Do this. Liturgy as performance,

Notre Dame, IN 2007.

3 G. Lukken, ‘Wat heeft liturgie met theater te

maken? Een verheldering vanuit de semiotiek van de verschillen, overeenkomsten en raakvlakken’, Luisteren tussen de regels. Een semiotische bijdrage aan de praktische theologie, ed. G. Lukken/J. Maas, Baarn 1996, 134-166.

4 R. Guardini, Vom Geist der Liturgie, Freiburg

1959 [1914].

5 G. Lukken, Met de rug naar het volk. Liturgie in

het spanningsveld van restauratie en vernieuwing, Meander, Heeswijk 2010.

6 K. Flanagan, Sociology and liturgy.

Re-presentation of the Holy, New York 1991.

7 Vgl. M. Barnard/P. Post, Ritueel bestek:

antropologische kernwoorden van de liturgie, Zoetermeer 2001.

8 K. de Groot, ‘Theater als wij-water: gemeenschap

en liturgie bij de Bloeiende Maagden’, Als ik W!J word. Nieuwe vormen van verbondenheid, J. Bekkenkamp/J. Verheijen (red.), Almere 2010, 63-80; K. de Groot, ‘Onszelf voorbij gespeeld? Op zoek naar liturgie in het theater’, Onszelf voorbij. Over de grenzen van verbondenheid, J. Verheijen/J. Bekkenkamp (red.), Almere 2011, 188-212.

9 J. Vorstenbosch, ‘Hier wordt gewerkt aan nieuwe

rituelen’, Volzin 7-5-2013.

10 E. Martens, Recensie van Hoogfeest#2,

www.nieuwwij.nl.

(6)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Met elke verandering (intern of extern) wordt een nieuwe laag aan de structuur van de stad toegevoegd. Flexibiliteit is no- dig om dit proces mogelijk te maken. Om veranderingen

Ook op de voorstelling is positief gereageerd: onder meer omdat het thema seksuele- en genderdiversiteit op een laagdrempelige manier bij studenten onder de aandacht wordt

Verschillende docenten vertelden dat zij hebben geleerd om studenten niet alleen te begrenzen, maar hen tegelijkertijd uit te nodigen voor gesprek.. Op die manier kappen ze de

Tijdens de voorstelling worden er door de acteurs enkele keren vragen gesteld aan de studenten waarmee naar bevestiging van een negatieve houding ten aanzien van lhbt-personen wordt

Elk van de vier zijden van de pizza wordt verdeeld in n gelijke delen en de verdeelpunten worden via rechte sneden verbonden met de overeenkomstige verdeelpunten op

Henk Boogaard brengt deze en andere liedjes uit. de dagelijkse praktijk

Middels de samenwerking met Oostpool en De Nieuwe Oost worden de kwaliteiten van een BIS-gezelschap en – productiehuis naar Nijmegen gehaald; met de premières brengen we

- Een leider zou meer uit moeten gaan van kleine veranderingen in de nabije toekomst, meer van zijn eigen kunnen uit moeten gaan (dus beperkingen) en daarbij realistisch