• No results found

Voortdoen en hervormen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Voortdoen en hervormen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

27 oktober 2010

kerk 11

GEZIEN VTMOP

Naam + voornaam . . . .

Adres . . . .

Postcode . . . .

Stad . . . .

Tel.: . . . .

Nieuw model Stannah

Bestek en documentatie gratis:

Toestel SO120 (gratis nummer) tel 0800 95 950 Stannah

trapliften de ideale oplossing.

Stannah trapliften de ideale oplossing.

info@stannah.be www.stannah.be Poverstraat, 94

1731 Relegem fax: 02 366 44 80 Stannahbvba

Advertentie

Voortdoen én hervormen

Lekenforum ipb buigt zich over uitdagingen die kerkcrisis met zich meebrengt

X

X

Gelovigen uit alle hoeken samenleving, evenveel meningen

X

X

Wederzijds respect leidt tot vruchtbare dialoog

X

X

Basis en top in Kerk moeten samen verder nadenken en werken aan echte verandering

Lieve Wouters

De eerste bijeenkomst dit werk- jaar van het Interdiocesaan Pas- toraal Beraad (ipb), een netwerk van geëngageerde katholieken en overlegorgaan van leken in de Kerk in Vlaanderen, plaatste met- een prangende onderwerpen op de agenda. Zich terdege bewust van de crisis die het seksueel mis- bruik in de Kerk teweegbracht, vroegen de forumleden zich af hoe ze kunnen bouwen aan Leven- de geloofsgemeenschappen vandaag en morgen.

De reflectie gebeurde aan de hand van vijf stellingen, met na- me over de maatschappelijke rol van de Kerk, nu ze versneld haar machtspositie verliest, en de vraag hoe de Kerk moet om- gaan met slachtoffers van seksu- eel misbruik. Maar ook inspraak van leken, het verplichte celibaat en de verantwoordelijkheid van vrouwen in de Kerk. De laatste stelling ten slotte nodigde de fo- rumleden uit na te denken over de vraag hoe geloofsgemeen- schappen versterkt en bemoedigd kunnen worden.

Zoals altijd waren de menin- gen erg verdeeld. In het forum zijn immers gelovigen van veler- lei strekkingen en generaties ver- tegenwoordigd. Opmerkelijk is

dat de jongere generatie over het algemeen weinig gelooft in struc- turele veranderingen. Niet dat ze ertegen gekant is, maar ze ziet geen heil in de discussie: „In Ro- me hoort men ons toch niet. We kunnen ons beter concentreren op Jezus en het evangelie.”

Andere forumleden wensen dat verlangen naar verandering daar- entegen niet op te bergen. „We moeten Rome blijven interpelle- ren vanuit het evangelie, zonder ons af te scheuren”, klonk het. En nog: „De geloofwaardigheid van de Kerk staat onder druk door achterhaalde visies en structuren.

Hervormingen zijn nodig, pre- cies omwille van het evangelie.”

Uiteindelijk was iedereen het erover eens dat beide wegen be- wandelen het meeste kans op sla- gen biedt. „De Kerk staat op een kruispunt. Het lijkt alsof ze voor de keuze staat tussen gewoon voortdoen of radicaal vernieu- wen. Die of-of-voorstelling klopt niet. Het is een en-en-verhaal.”

Concreet pleitte de vergadering voor een grotere verscheiden- heid van charisma’s en ambten.

Nu lijkt het er vaak op dat alleen de ‘brooddelers’ (priesters) naar waarde worden geschat en niet de ‘voetwassers’ (diakens, pasto- rale werkers en al wie zich inzet voor de gemeenschap). Een gro- tere waardering voor die andere ambten, waardoor vrouwen met- een ook een meer gelijkwaardige rol kunnen opnemen in de Kerk,

lijkt de forumleden een haalbare kaart in Vlaanderen.

Voorzitster Josian Caproens:

„De uitwisseling in het forum sterkte me in de overtuiging dat de crisis over meer gaat dan enkel over seksueel misbruik. De crisis gaat over de Kerk in haar totali- teit en biedt een kans van nu of nooit om tot diepgaande veran- deringen en bekering te komen.”

En de ipb-voorzitster vervolgt:

„Dat moeten we samen blijven doen, basis én top. Niet tegen, maar met elkaar. Zo moeten we komen tot echte inspraak, zo- wel op het vlak van advies als be- leidsmatig. Ondanks het Tweede Vaticaans Concilie (waarna we- reldwijd lekenfora zoals het ipb ontstonden, n.d.r.) groeide im- mers nooit een echte gelijkheid tussen leken en clerus, vooral omdat macht- en gezagsstructu- ren binnen de Kerk hun posities wensten te behouden.”

Intussen nodigden de forum- leden het bureau van ipb ook uit meer klaarheid te scheppen over bepaalde begrippen. Wat bedoe- len we eigenlijk als we het hebben over ‘de Kerk’? Gaat het dan over Rome, over de geloofsgemeen- schap, over ‘wij’, ‘zij’ of een verza- meling van ‘ikken’? En wat ver- staan we eigenlijk onder de term

‘levende geloofsgemeenschap- pen’? Wat is daarvoor nodig?

Er werd alvast een werkgroep opgericht die aan de hand van analyses en goede praktijkvoor- beelden op het vlak van gedeelde verantwoordelijkheid, krijtlijnen wil tekenen voor de toekomst. Te- gen Kerstmis hoopt die tot een aantal aanbevelingen te komen voor een echte overlegcultuur op lokaal en op hoger niveau. Bin- nenkort gaat het ipb overigens zijn standpunten verduidelijken op de bisschoppenconferentie.

Een vrouw gaat voor in een oecumenische viering in Duitsland. Los van het debat over vrouwelijke  priesters is een grotere gelijkwaardigheid van ambten in de Kerk een haalbare kaart.  © KNA-Bild

Katholieke ethici verdeeld over ivf

Curielid veroordeelt toekenning Nobel- prijs aan uitvinder proefbuisbevruchting

X

X

President Pauselijke Academie voor het Leven bekritiseert toekenning op persoonlijke titel

X

X

In katholieke kringen wordt veel genuanceer- der nagedacht over in-vitrofertilisatie

X

X

Belangrijke ethische vragen komen door gespannen verhouding voor- en tegenstanders niet aan bod

Begin oktober werd de Nobelprijs voor Geneeskunde toegekend aan Robert Edwards, grondleg- ger van de techniek voor in-vi- trofertilisatie (afgekort tot ivf, de bevruchting van een eicel in een proefbuis). De president van de Pauselijke Academie voor het Le- ven, mgr. Carrasco de Paula, be- kritiseerde de keuze van het No- belprijscomité. De veroordeling kwam hard aan bij vele mensen.

De afkeuring van ivf heeft alles te maken met de seksuele moraal van de Kerk, uitgerekend een do- mein waarin de Kerk zelf ernstig faalt, met name door het kinder- misbruik door een aantal geeste- lijken.

Bio-medisch ethicus Paul Schotsmans schetst de achter- grond van deze ongelukkige uit- spraak: „Niet het Vaticaan veroor- deelde de toekenning van deze Nobelprijs, wel een curielid dat sprak in persoonlijke naam. Zijn woorden hadden zo veel weer- klank in de media eigenlijk niet verdiend. Ze houden ook niets nieuws in. In 1987 nam het Vati- caan al een standpunt in met be- trekking tot ivf in de instructie Donum vitae.”

„Voor de katholieke leer is voort- planting het gevolg van een sek- suele daad. Die visie gaat terug op Thomas van Aquino, die de natuurwet als basis nam voor de morele orde. Vanuit die visie is het bevruchten van een eicel en zaadcel buiten de seksuele daad, met name in een proefbuis, on- denkbaar. Nu had Thomas van Aquino natuurlijk nog niet de in- zichten in de biologie die wij van- daag hebben.”

Fundamenteel verschil

„Voor vele katholieke ethici staat bij voortplanting vandaag de re- latie – binnen het huwelijk – centraal. Wij hanteren een pro- portionele en personalistische methode. Die insteek leidt tot een fundamenteel ethisch verschil.

Voor ons is ivf een therapeutisch gegeven, dat ethisch verantwoord is om stabiele paren te helpen zich harmonisch te ontplooien, door ook het vruchtbare aspect van hun relatie te helpen waar- maken.”

Toch blijven er nog belangrij- ke morele vragen te stellen bij vruchtbaarheidstechnieken. En die krijgen door de opgedreven spanning tussen voor- en tegen- standers nauwelijks aandacht.

Wat met het ethische statuut van menselijke embryo’s? Wat met de sociale druk die jonge paren voe- len wanneer er niet binnen af- zienbare tijd kinderen komen?

„Onze tijd heeft het moeilijk met wachten. Dat verklaart waarom paren na een ivf-behandeling soms toch spontaan in verwach- ting geraken. De druk valt weg.”

Een ander probleem is dat kop- pels zich door de hoge verwach- tingen die de geneeskunde wekt, des te moeilijker erbij kunnen neerleggen toch kinderloos te blijven wanneer ook ivf niet lukt.

Psychologische begeleiding is dan erg belangrijk. (lw)

Het lijkt er vaak op dat alleen de ‘brooddelers’

worden gewaardeerd, niet

de ‘voetwassers’

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De benodigde exitcapaciteit ten behoeve van profielafnemers voor de exitpunten die een verbinding vormen tussen het landelijk gastransportnet en een regionaal gastransportnet zoals

bevoegdheden om, al dan niet op basis van een amvb op grond van artikel 49 van de Mijnbouwwet, dergelijke vergunningen te wijzigen of in te trekken, maar de brief

De werkgroep meldt echter niet dat het inkomenseffect voor de twee maatregelen voor de sociale minima tezamen in deze variant uiteindelijk ongeveer –25 procent bedraagt.. Daarmee

volgende moet onder meer bepaal word, naamlik: wie is waarvoor verantwoordelik, wie doen wat , wanneer moet dit gedoen word, watter bronne is beskikbaar (byvoorbeeld mense,

Het onderzoek van het BFT heeft geen aanwijzingen opgeleverd dat andere notarissen van ons kantoor bij de fraude waren betrokken of dat zij enig financieel voordeel hebben

Voor racisme in welke vorm dan ook mag in ons kantoor geen plaats zijn.. De NRC maakt in zijn artikel ook melding van ander ontoelaatbaar, sociaal onveilig

Een bijzonder radicaal antwoord: „Jullie hebben gehoord dat er gezegd is: ‘U zult uw naaste liefhebben en uw vijand haten.’ Maar Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid

• Begin september 2010 eerste geruchten over zware bezuinigingen voor SW in 2011 door Rijk!. • Prinsjesdag: het