• No results found

Lynn Leterme

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lynn Leterme"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

14 maart 2012

klapstoel 9

– Dat is niet niks om te verwerken op  je veer- tiende. Hoe reageerde je?

In volle puberteit veranderde inderdaad zowat alles voor mij: we verhuisden, mama bleef nu thuis, twee baby’s in huis. Plotse- ling had ik ook een vrije woensdagmiddag.

Tot dan was de wekelijkse sluitingsdag im- mers gereserveerd voor de grootouders.

Die woensdagmiddag vulde zich al gauw met muziek spelen, meer bepaald met or- gel oefenen in de muziekschool. Toen had ik thuis nog niet zo’n instrument. Rond mijn veertiende ging ik zowat dagelijks naar de muziekschool: voor piano, koor, samenspel of orgel.

– Hoe  beleefde  je  de  diakenopleiding  van  je  ouders en de wijding?

Geregeld kwam de groep van diakens in opleiding bij ons thuis bijeen. Ik herin- ner me vooral sloten koffie. In mijn kamer ving ik flarden van de gesprekken op, af en toe een lachsalvo. Het geloof was bij ons tot dan toe totaal geen gespreksonderwerp.

We gingen ook niet veel naar de kerk: enkel eens op woensdag, de wekelijkse sluitings- dag in het restaurant, en met Kerstmis.

Dat veranderde sterk. Vooral mijn moeder stond er nu op om wekelijks te gaan.

Intussen had ik al mijn vormsel gedaan en ik was gaan houden van de eucharistie. Ik werd er rustig van, had er veel aan. Na mijn vormsel bleef ik daarom wekelijks naar de kerk gaan. Na enige tijd vroegen ze me of ik bij de misdienaarsploeg wilde komen. Dat wilde ik wel: zat ik daar niet meer alleen.

Bij de wijding was ik achttien, net aan het conservatorium begonnen. Het was een heel emotionele gebeurtenis. Van ont- roering heb ik veel gehuild. Oma vindt dat vader sterk veranderd is, maar dat vind ik niet. Voor mij is hij nog dezelfde vader, maar dan zonder die stress van vroeger. Hij werkt nu voornamelijk als proost in een aantal verenigingen.

– Voor  je  persoonlijke  artistieke  project  ga  je  aan de slag met een werk van Haydn dat het  passieverhaal  als  uitgangspunt  heeft.  Hoe  kwam je daarbij?

Meestal doe ik mijn vader muziek ontdek- ken, maar hier was het andersom. Tijdens zijn opleiding had hij veel naar Die sieben

letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Haydn geluisterd. Het is een zware the- matiek, maar er zit toch ook veel hoop in.

Dat vind ik belangrijk. Op het kruisje dat ik hier in huis heb hangen, zie je een verre- zen Christus. Ik hou minder van sombere afbeeldingen.

– Je moet dit werk ‘hertalen’. Wat doe je ermee?

Je moet weten dat het stuk werd geschre- ven in opdracht van de Kerk in Cádiz,

Spanje. Het was bedoeld voor de Goede- Vrijdagviering. Na een prelude beklom de bisschop de kansel, sprak een van de zeven laatste woorden van Christus aan het kruis uit en gaf er dan een meditatie over. Na el- ke meditatie knielde de bisschop voor het altaar en dan weerklonk een sonate.

Haydn schreef het werk voor orkest om- streeks 1786, maar al snel ontstond een pianoversie. Ik ga de zeven sonates spelen op vleugelpiano. De bisschop wordt ver- vangen door zeven diakens die vanuit hun werkveld mediteren op de kruiswoorden.

Er is onder meer een gevangenispastor bij en iemand die werkt voor Efrem, een orga- nisatie die failliete ondernemers bijstaat.

Tegelijk worden er foto’s geprojecteerd en er wordt een hedendaags kunstwerk op de voorgrond geplaatst.

– Onlangs  namen  het  Ensor  Strijkkwartet  en  schrijver  Dimitri  Verhulst  hetzelfde  werk  on- der handen. Wat vind je van hun versie?

De uitvoering is natuurlijk schitterend.

Over de teksten die Verhulst erbij schreef, kan ik niet zo goed oordelen. Laten we het erop houden dat de onze veel dichter bij het origineel zullen liggen.

– Daarnaast moet je ook nog een scriptie ma- ken. Waarover gaat die?

In mijn scriptie vergelijk ik hoe componis- ten in verschillende stijlperiodes het religi- euze tot uiting brachten. Kort gezegd kun je stellen dat in de barok profane en sacrale muziek dezelfde wendingen gebruikten om treurnis of blijdschap weer te geven.

Haydn is de eerste die meer meditatief te werk gaat bij religieuze thema’s. Liszt – en dan zijn we bij de romantiek – grijpt terug naar gregoriaanse melodieën en koralen die de toehoorder spontaan verbindt met religie. Een hedendaagse componist als Messiaen doet dan weer zijn eigen ding.

– Waar wil je je op toeleggen als je straks afge- studeerd bent?

Ik ben al organist in twee kerken en ik diri- geer een koor in Oostende. Daarnaast hoop ik halftijds te kunnen lesgeven en af en toe op te treden.

Wie Lynn Leterme en haar zeven diakens aan het werk wil horen, is welkom op 30 maart om 20 uur in de Joseph Ryelandt- zaal, Achiel Van Ackerplein 3 in Brugge. Info en reservatie via lynnleterme@me.com.

Lynn Leterme

Maakt kunst met de zeven kruiswoorden

Nog geen 23 is Lynn Leterme als ze straks afstudeert aan het Gentse conservatorium als master in de uitvoerende klassieke muziek. Voor haar persoonlijke artistieke project liet ze haar oog vallen op de pianoversie van De zeven

kruiswoorden van Joseph Haydn. Ze voert het werk op in een eigen crossmediale interpretatie en in samenwerking met zeven diakens. En of ons dat intrigeert.

‘Na mijn vormsel besloot ik  

wekelijks naar de mis te gaan’

Lieve Wouters

Voor geloofsopvoeding was er niet veel tijd bij de Letermes, die een restaurant uitbaatten in Blanken- berge. Maar er zijn niet altijd veel woorden nodig om door te geven wat je belangrijk vindt in het leven. Vanaf haar vormsel ging Lynn uit eigen beweging

’s zondags naar de kerk. Twee jaar later zouden haar ouders het roer helemaal omgooien. Het restau- rant deden ze van de hand. Vader begon de diakenopleiding. En er kwamen twee pleegzussen bij.

Lynn Leterme, helemaal klaar voor haar versie van Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze.  © Violet Corbett Brock

„Haydns thematiek is zwaar,

maar er zit toch ook veel

hoop in. Dat is voor mij

belangrijk”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zij zien deze heerlijke waarheid niet in: „dat een gekruisigde Christus door iedere zondaar mag aangenomen worden,” dat Christus vrij voor allen is.. Wanneer de Geest

Bio-psycho-sociaal, daar kan je voor de leesbaarheid misschien even strepen tussen trekken, maar niet wanneer je jezelf beter wilt begrijpen én verzorgen.. Nieuwsflits: niemand

Niveau 2: ontwikkelt zich binnen de eigen functie, en werkt actief mee aan het verbeteren van de uitvoering van taken - Werkt zich in, in nieuwe materies die relevant zijn

Door zichzelf niet langer voor te stellen in zijn eigen ontologie, als gebeurtenis van leven, in staat om over- een te stemmen met het diepe verlangen van de mens, heeft een

Als je zelf vluchteling/migrant bent: Waar heb ik al eerder mensen gezien/gesproken met een andere achtergrond of uit een ander land?. Ik denk terug aan dat moment dat ik zo iemand

Papa had haar soms op zijn schouders door die doolhof van groen heen gedragen terwijl hij in zijn armen de deken droeg waar- in hun spullen zaten.. Soms had Anna gelopen, achter

Julia wilde er niet als een opgedirkte vrouw uitzien, maar ze moest toch iets doen om de vale kleur te verbergen van haar gezicht, dat er nog steeds betrokken uitzag door alles wat

De kandidaten voor de sociale verkiezingen zijn allemaal werknemers die het willen opnemen voor de belangen van hun collega’s.. Allemaal mensen die de komende 4 jaren