• No results found

Ruud Leuverink Kaz Paul Nikki van Outheusden de jaars studenten Communicatie and Media design

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ruud Leuverink Kaz Paul Nikki van Outheusden de jaars studenten Communicatie and Media design"

Copied!
37
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Ruud Leuverink 1577697

Kaz Paul 1577081

(2)

INHOUD

1. Analyse 4

1.1 Probleemanalyse 4

1.2 Context 4 1.3 Eindresultaat 4

2. Doelgroep 5

2.1 Gegeven doelgroep 5 2.2 Doelgroep Bait 5 2.3 Toegespitste doelgroep 5 2.4 Persona 5

3. Doelstellingen 7

3.1 Marketingdoelstellingen 7 3.2 Communicatiedoelstellingen 8 3.3 Marketingintrumenten 9

4. Boodschap 11 5. Concept 12

5.1 Concept Bait 12 5.2 Het haakje 12 5.3 Platform 12 5.4 De pilot 12 5.5 Beginners 13 5.6 Laagdrempelig 13 5.7 De app 13 5.8 Website 14 5.9 Ranking 16 5.10 Levels 16 5.11 Puntensysteem 19 5.12 Bait voor bedrijven 21

6. Campagne 22

6.1 Concept campagne 22 6.2 Kernpunten campagne 22 6.3 Mediaplanning 22

7. Samenwerkingen 25

7.1 Lynda 25 7.2 Budgetcam 25

7.3 Jongehonden 25 7.4 Heineken 25 7.5 Metro 26 7.6 Roamler 26 7.7 Rabobank 26

8. Eisen risico’s en borging 28

8.1 Eisen 28 8.2 Risico’s en borging 28

9. Budget en sponsoring 29

9.1 Budget 29 9.2 Sponsoring 29

10 Huisstijl 31

(3)

INLEIDING

Voor u ligt het conceptplan van “Bait”. Een concept voor Buutvrij.

Een conceptplan waar wij, Ruud Leuverink, Nikki van Outheusden en Kaz Paul de afgelopen tien weken aan gewerkt hebben.

Vanaf het begin van het project hadden wij als groep een eenduidig en helder doel en beeld voor ogen. Wij wilden namelijk een concept verzinnen voor de creatievere doelgroep. Een platform waar iedereen zijn / haar creativiteit kwijt kan en kan stralen op zijn / haar podium.

Daarnaast motiveert het ook “nieuwelingen”

die nog totaal geen kennis ergens van

hebben. Het platform zorgt ervoor dat men op een creatieve en speelse manier in aanraking komt met zijn / haar vak. Het stimuleert daarnaast ook dat men erin door wilt gaan, meer kennis op wilt nemen en zichzelf willen ontplooien.

Wij zijn alle drie geen vormgevers, maar wel creatieve conceptontwikkelaars. Concept is de specialisatie die wij gekozen hebben en hebben toegepast op ons project. Het plan staat als een huis, dat nog een mooiere lik verf nodig heeft.

Wij verwachten dat dit plan aanslaat bij de doelgroep en staan hierdoor ook volledig achter ons plan.

In het conceptplan staat beschreven wat ons concept precies inhoudt en wie wij willen bereiken. Hoe wij dit willen doen en welke middelen wij daarvoor willen inzetten wordt

Nu het project bijna achter ons ligt kijken wij er met voldoening, plezier en enthousiasme op terug. Het feit dat het project voor een fysieke opdrachtgever was en niet voor een fictieve leidde tot meer enthousiasme en drive om een krachtig concept te leveren.

Wij hopen vanzelfsprekend dat het concept u net zoveel aanspreekt als wij erin geloven.

Ruud Leuverink Nikki van Outheusden Kaz Paul

(4)

ANALYSE

1. ANALYSE

Situatie en probleemanalyse 1.1 Probleemanalyse

Vanuit Buutvrij kregen wij de volgende probleemstelling:

Hoe maken we persoonlijke ontwikkeling en educatie leuk, gebruikmakend van social media, en hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen aangespoord worden om hun

interesses te ontwikkelen (in plaats van stoned achter een Playstation te hangen)?

1.2 Context

Spelen Met Je Leven is een systeem waarmee je kunt laten zien hoe snel je je ontwikkelt op een bepaald interessegebied. Bijvoorbeeld:

ik ben geïnteresseerd in fotografie en volg online fotografielessen op Lynda.com (een Amerikaanse site waar je allerlei cursussen kunt volgen). Als ik meedoe met Spelen Met Je Leven, en ik begin de cursus fotografie, dan zien al mijn vrienden op Facebook dat ik een

‘nietsnut’ ben op het gebied van fotografie. Dat bericht komt op mijn prikbord en iedereen ziet dat ik A) bezig ben met fotografie en B) dat vol zelfspot meedeel aan mijn vrienden (die dat vast leuk vinden.). Een week later ben ik drie colleges verder, en weet ik

alles over lenzen. Mijn ontwikkelingen worden gedeeld via Facebook, en al mijn vrienden zien A) dat ik nog steeds bezig ben met

fotografie en B) behoorlijke kennis heb opgedaan op het gebied van lenzen. Zo weet

en kan ik mijn vrienden helpen als ze fotografie ook leuk vinden, maar niet meteen weten waar ze moeten beginnen. Spelen Met Je Leven (Nederlandse werktitel) begint luchtig en geestig, maar naarmate gebruikers beter worden, groeien ze uit tot autoriteit binnen hun interessegebieden, en iedereen ziet dat

gebeuren. Dat zal hun ‘peers’ stimuleren om hun eigen interesses te ontwikkelen, en informatie- uitwisseling op gang brengen.

In eerste instantie denken we aan een soort FourSquare-achtige opzet, waarbij er punten worden uitgedeeld aan mensen die hun doelen halen, of die anderen verder helpen. Als de studenten met een beter alternatief komen, staan we daar open voor. Nuttig om even te bekijken:

www.lynda.com,

www.khanacademy.org, www.foursquare.com.

1.3 Eindresultaat

Een toepassing (app of site) via welke de voortgang / ontwikkeling van gebruikers kan worden bijgehouden en gedeeld via social media. De toepassing is grafisch intuïtief, eenvoudig en geestig. Maar daarnaast wordt de geregistreerde ontwikkeling wel serieus

bijgehouden, zodat behaalde resultaten (afgeronde online cursussen) in een online CV kunnen worden bewaard en het aanzien van gebruikers wordt vergroot. Een directe

koppeling naar LinkedIn profielen zou daarbij een toegevoegde waarde zijn.

(5)

DOELGROEP

2. DOELGROEP

2.1 Gegeven doelgroep

Buutvrij heeft de volgende doelgroep voor ogen: “jongeren en jong volwassenen die zich op Facebook en LinkedIn bewegen.” Maar ook mochten we afwijken van de doelgroep en het gegeven concept. Aangezien wij dit doen, hebben wij hieronder de nieuwe doelgroep geformuleerd.

2.2 Doelgroep Bait

20 tot 30 jarigen die affectie hebben met de creatieve sector en zich graag willen

ontplooien binnen hun “specialisatie”.

(fotografie, copywriting of film)

Bait is geschikt voor zowel de doorgewinterde fotograaf als voor een totale dummie op het gebied van fotografie. Wel zal de fotograaf, uiteraard, de eerste levels sneller doorlopen ten opzichte van de dummie.

2.3 Toegespitste doelgroep

Wij willen ons concept volledig richten op de creatieve sector. In de concept fase zal de focus liggen op fotografie, film en copywriting, met als visie dat in de toekomst de gehele creatieve sector binnen ons concept vertegenwoordigt zal zijn. Voor ons concept is het belangrijk dat onze doelgroep in het bezit is van een:

2.3.1 Doelgroep analyse 20 tot 30 jarigen in de creatieve sector.

Deze levensfase wordt over het algemeen gezien als een van de belangrijkste periodes in de vorming van de verdere toekomst.

Vragen als: ‘Waar sta ik voor? Wat vind ik daar van? Wil ik dit wel? Waarom doe ik dit wel of niet? Wat wil ik met mijn leven?’ zijn

dagelijkse kost. De jong volwassenen worden uitgedaagd tijdens hun studie, op de werkvloer en in het dagelijkse leven om zelf een mening te vormen, om een standpunt in te nemen en beslissingen te nemen.

De doelgroep heeft interesse in de creatieve sector en is daarbinnen opzoek naar hun eigen identiteit.

2.4 Persona 2.4.1 Persona 1.

Hans, is 21 jaar en volgt een studie aan de HVA genaamd Communication and Media design. Hij woont in Amsterdam op kamers en gaat graag naar techno feesten en festivals. Doordeweeks gaat hij vaak met vrienden een biertje doen, hij is dan ook niet vies van een goed avondje stappen. Tegelijkertijd neemt hij zijn school erg serieus en weet hij zeker dat dit zijn ambitie is en dat hij hier later in verder wilt. Op school kan hij goed mee met de stof. Hans wil graag in zijn derde jaar stage lopen bij een

productiemaatschappij om zich zo nog meer

(6)

In zijn vrije tijd is hij constant bezig met nieuwe filmtechnieken en nieuwe manieren van editen.

Ook kijkt hij vaak tutorials om zo zijn skills te blijven verbeteren. Zijn grote voorbeeld is Daron Aronofsky, hij kijkt in zijn vrije tijd dan ook graag naar zijn films. Op dit moment is hij aan het sparen voor de nieuwe camera van Canon. Die hij maar al te graag toevoegt aan zijn collectie camera’s. Het liefst hangt hij op zondag middag lekker op de bank met zijn vriendin. ‘s avonds eten ze dan het liefst zelf gemaakte lasagne.

2.4.2 Persona 2

Lieke, is 24 jaar en studeert aan het HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht). Ze hoopt dit jaar af te studeren van haar opleiding Fotografie. Ze woont samen met haar vriend in een appartement aan de Croeselaan. Ze zijn nu 2 jaar samen en nog steeds erg

gelukkig. In haar vrije tijd gaat Lieke graag winkelen en houdt er dan van om in kleine boetiekjes en tweedehands winkeltjes te shoppen. Haar kledingstijl is alles behalve doorsnee, ze zegt er zelf over dat ze niet met de mode mee gaat, maar gewoon dingen draagt waarin ze zich lekker voelt en ook waarmee ze zich kan onderscheiden van anderen. Dit laatste heeft ze wel geleerd tijdens haar opleiding Photograhpy, tijdens deze opleiding werd er namelijk sterk op gehamerd dat je op zoek moest naar je eigen identiteit en wie jij later wil zijn. In de zomer is Lieke het liefst te vinden op festivalletjes waar ze met haar vrienden lekker kan dansen en genieten in de zon. Lieke is uiteraard veel bezig met fotografie maar heeft tijdens haar

opleiding ook nog een tweede liefde ontwikkelt namelijk: Copywriting. Ze is de laatste jaren steeds beter geworden in net die juiste worden vinden om een foto/tekening sterker te maken. Naar haar opleiding hoopt Lieke aan de slag te kunnen als freelance fotograaf, het lijkt haar heerlijk om de vrijheid te hebben van een freelancer en het lijkt haar fijn om je telkens weer in een totaal nieuw project te storten met nieuwe mensen opdrachtgevers.

(7)

3. DOELSTELLINGEN

3.1 Marketingdoelstellingen 3.1.1 Verhogen bekendheid

Het verhogen van de bekendheid van het

“merk” Bait binnen de doelgroep naar 90%

in het eerste half jaar en buiten de doelgroep naar 50%.

Deze doelstelling is redelijk tot goed meetbaar, maar alleen als er een ijkpunt is. Dit ijkpunt is aan het begin van de campagne en geeft aan hoeveel bezoeken de website tot dan heeft gehad. Alle volgende unieke bezoeken zouden aannemelijk zijn om onder de campagne doelstellingen te scharen. Binnen de unieke bezoekers is te zien hoeveel bezoekers er binnen de gevormde doelgroep vallen.

3.1.2 Vele gebruikers realiseren

Er kan vrij snel worden gesproken van een succes als er vele mensen zich aanmelden voor Bait. Daarnaast moet er ook

betrokkenheid worden gemeten en gekeken worden hoeveel het bijvoorbeeld wordt geliked en gedeeld op bijvoorbeeld Facebook. Een social media monitoring kan hierbij helpen en inzicht geven in hoeveel erover wordt gepraat.

Melden 5000 nieuwe (Nederlandse)

gebruikers zich aan binnen een half jaar, dan is het al een vrij groot succes. Helemaal als zij hun vriendenkring ook nog aan gaan sporen

Deze doelstelling is goed meet- en

realiseerbaar, zo kunnen de bezoekersstromen worden gemeten en hoeveel mensen zich aanmelden. Ook kunnen de IPM (interactie per duizend fans) worden gemeten en gemonitord worden.

3.1.3 Verhogen betrokkenheid en zelfontplooiing

We willen met Bait ervoor zorgen dat meerdere mensen van hun luie stoel af komen en meer bezig zijn met dingen die ze echt leuk vinden en waar ze tijd in willen steken. Een hobby uitoefenen waar ze nooit eerder tijd voor hadden. Het element zelfontplooiing staat bij ons hoog in het vaandel.

Zelfontplooiing is vrij moeilijk te meten, maar wel kunnen we de progressie zien van de

mensen die zich hebben aangemeld en hoeveel ze met hun profiel doen. Maken ze veel

progressie, zijn ze er veel mee bezig, etc.

dit zijn allemaal dingen waaraan we kunnen meten of het zo is, of juist niet.

DOELSTELLINGEN

(8)

3.2 Communicatiedoelstellingen

Communicatiedoelstellingen beschrijven de gewenste communicatie-effecten in termen van kennis-houding-gedrag.

Het platform zal voor onbepaalde tijd online blijven en waarschijnlijk nooit meer offline gaan. Om het platform te promoten, moet er eerst een campagne vooraf komen.

3.2.1 Direct: Onze primaire doelgroep

In principe richt onze pilot zich op foto, video en copywriting. Slaat de pilot echter aan, dan zal het uitgebreid worden en in principe alle cursussen erop kunnen passen. Zelfs leren gitaar spelen, etc. De “primaire” doelgroep is in dit geval dus iedereen die creatief is, binnen de leeftijd van 20 tot 30 jaar.

De primaire doelgroep – creatieven tussen 20 en 30 jaar - moeten voor het eind van de campagne iets weten, vinden en doen.

Kennis: Wat moet de doelgroep weten?

85% van de primaire doelgroep moet weten dat Bait bestaat, wat het inhoudt en hoe ze eraan mee kunnen doen.

Houding: Wat moet de doelgroep vinden?

90% van de primaire doelgroep moet Bait leuk vinden.

85% van de primaire doelgroep moet het leuk vinden om zich aan te melden en deel te nemen aan de Bait.

Gedrag: Wat moet de doelgroep doen?

95% van de primaire doelgroep moet op de website hebben gekeken.

65% van de primaire doelgroep moet meedoen aan Bait.

55% van de primaire doelgroep moet anderen aansporen ook mee te doen met Bait.

(9)

3.2.2 Indirect: De overige

In principe richt onze pilot zich op foto, video en copywriting. Slaat de pilot echter aan, dan zal het uitgebreid worden en in principe alle cursussen erop kunnen passen. Zelfs leren gitaar spelen, etc. De “overige” doelgroep is in dit geval dus iedereen.

De indirecte doelgroep – iedereen die iets wilt leren door middel van cursussen en ons platform - moeten voor het eind van de campagne iets weten, vinden en doen.

Kennis: Wat moet de doelgroep weten?

45% van de overige doelgroep moet weten wat Bait is, wat het inhoudt en hoe ze eraan mee kunnen doen.

Houding: Wat moet de doelgroep vinden?

35% van de overige doelgroep moet Bait leuk vinden en zin hebben om eraan deel te nemen.

Gedrag: Wat moet de doelgroep doen?

35% van de overige doelgroep moet op de website hebben gekeken.

10% van de overige doelgroep moet meedoen aan Bait.

5% van de overige doelgroep moet anderen aansporen om mee te doen met Bait.

Versterken van al bestaande kennis, houding of gedrag gaat makkelijker dan deze te

veranderen. Beïnvloeding van het kennisniveau is makkelijker dan het beïnvloeden van ie- mands houding. Het beïnvloeden van gedrag is het aller-moeilijkst.

Een communicatiedoelstelling maakt duidelijk:

• welke doelgroep wij willen bereiken; Voor de pilot de creatieve personen tussen 20 – 30 jaar met affectie voor foto, video en / of copywriting. Slaat de pilot aan, dan in principe alle creatieve personen tussen de 20 – 30 jaar. Echter staat het iedereen vrij om mee te doen met het concept.

• welk effect wij willen bereiken; Gedrags- verandering, nieuwsgierigheid, meer zelfontplooiing, meer aanmeldingen Bait website en laagdrempeligheid om mee te doen.

• binnen welke tijd wij deze doelstelling willen realiseren. Binnen de looptijd van onze campagne, met een uitloop van drie maanden.

3.3 Marketinginstrumenten Door het gebruikmaken van een

marketingmix – aan de hand van de vijf P’s – wordt de marketingstrategie

weergegeven. Hierdoor kan Bait effectiever worden en bijvoorbeeld de bedrijfsresultaten verbeteren, omdat er inzicht kan worden gegeven in de tekortkomingen of juist de sterke kanten van Bait.

3.3.1 Product

Het nieuwe, originele, speelse en leuke platform waar er nog geen andere van is, genaamd “Bait”.

(10)

3.3.2 Prijs

Het platform wordt voor gebruikers gratis, maar er kunnen eventuele kosten worden gerekend voor het gebruik van cursussen via Lynda.com. Het is de bedoeling dat de

gebruiker er alleen maar de lusten van heeft en het een laagdrempelig platform is.

Bedrijven zouden wel een kleine

vergoeding moeten betalen voor het plaatsen van opdrachten, dit om zo het personeel, maar ook de servers, etc. draaiende te houden. Ook partners betalen een “X” bedrag. Zonder geld kan het platform niet bestaan. Dat het platform gratis is, komt overeen met andere sociale netwerken. Voor iets extra’s moet je betalen.

3.3.3 Plaats

Het platform is online en wordt door middel van een website, een mobiele website en eventueel Apps aangeboden. Ligt de website offline, dan moet dit zo snel mogelijk worden aangepakt, want offline kan je vrijwel niets.

Behalve zelfontplooiing met eigen kennis dat je eerder op hebt gedaan.

3.3.4 Promotie

De doelgroep wordt bereikt via sociale netwerken, onze startcampagne,

persberichten en het hopelijk viral gaan van het platform.

3.3.5 Personeel

Personeel zal er nodig zijn om het een groter succes te maken. Denk aan een moderator of admin. Zo wordt ervoor gezorgd dat alles in goede banen wordt geleid en het niet een grote rommel wordt.

(11)

BOODSCHAP

4. BOODSCHAP

Met Bait willen wij mensen motiveren en activeren. Zie het iets wat in je dagelijkse routine moet komen en misschien wel jouw persoonlijke mental coach. Het neemt je mee en zorgt ervoor dat jij je persoonlijk gestelde doelstellingen haalt. Deze doelstellingen worden beloond en al spelenderwijs level je up. Het daagt je uit en zorgt er voor dat je niet opgeeft. Bait is dan ook voor verschillende groepen mensen. Zo spreekt het de groep mensen aan die al het een en het ander uit zich zelf weten te halen maar nog niet een geschikt podium weten te vinden. Aan de andere kant spreekt het ook de luie student aan die wel talent heeft, maar door heeft dat hij zijn talent aan het vergooien is. De mensen waar wij ons op richten zijn creatieven van 20 tot 30 jaar, of wel de beginnende student tot de starter die net is afgestudeerd. Deze mensen

hebben wat aan elkaar en kunnen veel van elkaar leren. Bait moet de kweekvijver worden van Nederland, maar ook voor andere landen voor creatieven. We noemen het een

kweekvijver omdat dit is waar het gebeurt.

Om vruchtbaarheid te geven aan Bait gaan we een campagne starten. Doormiddel van een guerrilla actie willen we de doelgroep aanspreken. Deze actie speelt zich offline af.

Maar omdat onze doelgroep zich ook online beweegt gaan we ook een online campagne starten.

We willen Bait voor iedereen maken en daarom is het zaak om echt te blijven. We moeten er dus voor zorgen dat we niet alleen hipsters aantrekken en dat het elitair wordt. We zijn geen eendagsvlieg, maar we zijn hier om te blijven. We zijn innovatief, slim en doordacht en dat verwachten we ook van onze doelgroep.

We zetten laag in maar uiteindelijk is het de bedoeling om de krenten uit de pap te halen.

Het niveau is hoog, maar heb je je alleen maar aangemeld om dingen te leren? Dat is geen probleem, want ook dan biedt Bait je genoeg.

Denk aan cursussen en kleine opdrachten waarmee jij je portfolio kan aansterken. Hoe beter je bent, hoe meer er voor je uit te halen is.

De thuishaven is Nederland, dit omdat er in Nederland heel veel talent is. Als we hier een fundament hebben dan kunnen we uitbreiden naar het buitenland. Daar zoeken we de juiste mensen die in ons concept passen en zo zorgen we er voor dat er een kwaliteitsstempel op het concept blijft staan.

Onze boodschap luidt:

“Fishing is boring, unless you catch an actual fish….”

Perspectief voor de gebruiker.

“The finer the bait, the shorter the wait! “ Perspectief voor bedrijven.

(12)

CONCEPT

5. CONCEPT

Bait is de kweekvijver voor creatieven waar erkenning, zelfontplooiing en motivatie de belangrijkste pijlers zijn. Zij kunnen in contact komen met echte opdrachtgevers en bureaus.

Doormiddel van een speelse wijze kunnen zij zich profileren en zichzelf in de schijnwerpers spelen van de industrie!

5.1 Concept Bait

Voor spelen met je leven wordt er een nieuw online-platform gelanceerd. Dit platform is bestemd voor creatieven van 20 tot 30 jaar. Als uitrol willen we de doelgroep aanspreken die een voorliefde hebben voor fotografie, film en copywriting. We beperken ons tot deze drie pijlers om zo een fundament neer te zetten wat later uit te bouwen is. De mensen in de

fotografie, film en copywriting zijn altijd toe aan een podium waar ze kunnen stralen en zullen erg actief bezig zijn met het concept.

Tijdens het bouwen aan het fundament

kunnen we tegen de kritiekpunten aanlopen en het concept nog beter maken, voordat het klaar voor de “mainstream” is.

5.2 Het haakje

Bait is aas en aas wordt gebruikt om vissen mee te vangen. Met Bait ben jij de vis en ben je op een quest om je zelf te ontplooien en

verder te komen met je kunnen. Door Bait binnen te halen (opdrachten) kom je steeds verder in de wereld en unlock je steeds nieuwe mogelijkheden. Zo kun je privileges winnen zoals korting bij budgetcam op je volgende

camera huur tot echt geld wat je kan verdienen met opdrachten. Door dingen te doen leer je nieuwe skills die je weer kan gebruiken in de praktijk. Dit is een van de vele mogelijkheden die Bait je te bieden heeft als creatief.

Naast dat we een platform bieden voor

creatieve, bedienen we met Bait ook creatieve industrie op hun wenken. Zij kunnen door middel van dit platform de krenten uit de pap halen en nieuw talent scouten. Door opdrachten uit te zetten kunnen spelers reageren. Deze opdrachten zijn fictief en non-fictief.

5.3 Platform

Het platform is ervoor om jezelf in de markt te laten zien en te profileren, zo heb je er wat aan om bijvoorbeeld werk te zoeken en om geld te verdienen. Maar het platform vervult ook een soort van maatschappelijke kwestie.

Het stimuleert namelijk mensen om slimmer te worden en meer te doen met hun leven. Zo worden bijvoorbeeld de stoners weg van de tv gehaald en op een laagdrempelige manier bezig gehouden met iets wat ze leuk vinden en waar ze hun trekken in kunnen halen.

We belonen talent en het is een drijfveer voor ontwikkeling.

5.4 De pilot

Om Bait goed te lanceren kiezen we ervoor om de pilot voor Nederlandse creatieven te maken. Onder de creatieven vallen, fotografen, filmmakers en copywriters. Daarnaast kiezen

(13)

we ervoor om het in het begin in Nederland te houden, om het concept beter te kunnen lanceren. Er is dus een campagne voor Nederland en niet voor heel de wereld.

Natuurlijk is het zo dat buitenlandse mensen zich wel aan kunnen melden, maar we geven er in eerste instantie minder bekendheid aan.

Als er eenmaal een fundament is gebouwd, dan kunnen we uitbreiden naar alle

Nederlanders en vervolgens naar het buitenland. In het buitenland (laten we beginnen met de omliggende landen en

Groot-Brittannië) moeten we ervoor zorgen dat we met de juiste mensen in zee gaan, om de kwaliteit te garanderen.

5.5 Beginners

Naast professionals, kunnen beginnende creatieven ook gebruik maken van het

platform. Het geeft een extra motivatie om te blijven fotograferen als je ook werk van andere fotografen kan zien en beoordelen.

Daarnaast zie je dat je aan het ranken bent als je cursussen volgt, maar ook als je opdrachten volbrengt. Het is natuurlijk heel tof als je een cursus volgt, maar ook echt meteen je werk in de praktijk kan brengen voor echte klanten.

En misschien kan je er zelf wat extra geld mee verdienen. Op deze manier is het voor

beginnende mensen leuk om mee te doen en zichzelf te bewijzen. Helemaal als je zo ook nog opdrachten kan volbrengen en van je hobby misschien wel je baan kan maken.

5.6 Laagdrempelig

Ons concept moet vrij laagdrempelig zijn, want iedereen moet eraan mee kunnen doen en werken aan zelfontplooiing. Daarnaast

willen we de “stoners” van de bank krijgen en creatieve mensen een podium geven. De laagdrempeligheid bespelen we omdat er toekomst inzit, want je kan er iets meer

bereiken waar je in de toekomst iets aan hebt.

Je kan beginnen als een nietsnut, maar er later je geld mee verdienen. Daarnaast ben je bezig met dingen die je leuk vindt en wat je interesseert. Dit komt voort uit de opdrachten en cursussen die je doet, maar ook in de omgeving waarin je je bevind. Je kan zo inspiratie opdoen van andere mensen en artiesten en bijvoorbeeld portfolio’s bekijken.

Ook is het laagdrempelig omdat je op een relatief makkelijke manier je leuke opdrachten kan doen, waar je normaal veel moeite voor moet doen.

5.7 App

Naast het platform wordt er ook een mobiele website gemaakt die in het verlengde ligt van het onlineplatform. Dit mobiele platform zorgt ervoor dat alle smartphone gebruikers op de site kunnen komen. Je verliest hierdoor dus geen klanten, omdat je je bijvoorbeeld niet alleen richt op Apple gebruikers. Als het platform goed loopt, kunnen er altijd nog Apps worden gemaakt om de gebruikerservaring nog groter te maken. Een foto uploaden via een

(14)

5.7.1 Hoe werkt het?

De app is een bijkomstigheid die vernuftig te werk gaat. Wij willen hier iets nieuws mee doen. Het idee is dat je door de stad loopt en dat je de app kan raadplegen om te kijken of er op de locatie van waar jij nu bent kleine opdrachten te doen zijn. Deze opdrachten zijn snel uit te voeren, maar spreken wel je

creativiteit aan. Deze app gaat met GPS werken zodat de telefoon weet waar je bent. Je staat bijvoorbeeld op de Dam en de app registreert dat. Je krijgt de opdracht “Schrijf een haiku over het standbeeld”. Je upload je inzending en aan het eind van de dag wordt de winnaar bekend gemaakt. Je krijgt dan extra punten waardoor je sneller kan ranken.

Een andere mogelijkheid in de app is de

“Opdracht van de Dag!”. Deze opdracht duurt 24 uur. Voor deze opdracht moet je je

aanmelden. Als je je hebt aangemeld zie je dat de teller aftelt en voor dat de teller op 0 is moet je jouw inzending hebben ingezonden.

Mis je de deadline dan krijg je strafpunten. De app kun je dus zien als een mini game.

5.8 Website 5.8.1 Bait

Bait is als het ware een kweekvijver dat staat voor iets waar het gebeurd. Een

ontmoetingsplek voor creatieve die elkaars passie willen delen en elkaar willen blijven inspireren. Je begint in bij Bait als een kleine gup in een kleine vissenkom naarmate je meer punten krijgt ga je van een vissenkom naar een

5.8.2 Opdrachten

Door middel van het uitvoeren van opdrachten kun je “ranken”. Dit kunnen fictieve,

non-fictieve, niet betaalde en wel betaalde opdrachten zijn. Zo kan iedereen die een opdracht aan te bieden heeft, een opdracht aanbieden. Een bekend bureau die een

opdracht uitschrijft, zal natuurlijk vissen in een van de beste vijvers. Het bureau kan zelf kiezen vanaf welk level ze inzendingen willen

ontvangen. Voor de aller beste opdrachten zullen de hoogste levels aangesproken worden.

Zo kan er worden voorkomen dat de bureaus veel pulp binnenkrijgen en hoeven ze niet echt te filteren. Natuurlijk kunnen de bureaus ook op lagere niveaus opdrachten uitschrijven, dit om zo niemand mis te lopen. Het risico hiervan is wel dat de bureaus door meer werk heen moeten spitten, maar kunnen zo wel de talenten tegenkomen.

5.8.3 Dobbers

Je bent dus als het ware een kleine gup die steeds verder en groter groeit. Om opdrachten binnen te halen moet je bij de dobbers zijn, aan die doppers zitten opdrachten. Opdrachten kunnen fictief zijn, maar ook opdrachtgevers kunnen eigen opdrachten aan deze dobbers hangen. Met deze dobbers kun je punten verdienen waarna je weer naar een volgende stadium gaat.

(15)

5.8.4 Cursussen

Op Bait kun je ranken door middel van experimenteren, je kennis, maar ook door middel van cursussen. Stel, je bent fotograaf, maar erg onbekend met een bepaald filter (die je net nodig hebt voor die ene dobber), dan kun je door middel van een cursus op Lynda extra kennis opdoen, maar ook punten scoren. Het is natuurlijk niet zo dat je honderden

cursussen kan volgen, heel veel punten kan scoren en vervolgens er niets van bakt. Je moet jezelf ook bewijzen door het doen van opdrachten, voordat je door kan naar een volgende vissenkom. De focus van het concept ligt vooral op het zelf experimenteren met je eigen creativiteit zodat je echt aan

zelfontplooiing doet. Dit gaan we doen

doormiddel van een speelse manier zodat je je eigen creativiteit ontdekt. Met die creativiteit verdien je dus punten.

5.8.5 Lynda.com

We willen een samenwerking aangaan met Lynda.com, dit omdat Lynda.com een van de grootste cursusleveranciers ter wereld is. Enig nadeel aan Lynda.com is wel dat het betaald is en niemand je echt controleert. Meetbaar is het wel, omdat je vorderingen maakt binnen Lynda.

com. Je krijgt steeds moeilijkere cursussen en wordt steeds beter. Het heeft geen zin om nep te doen, want het is echt voor je eigen zelfont- plooiing. Lynda.com is echter nog zeer klein in Nederland en zou door ons concept in een keer

Daarnaast biedt Lynda.com gratis

schoolaccounts aan, dit neemt de drempel voor studenten ook zo goed als weg.

5.8.6 Portfolio

Bait dient ook als een soort portfolio. Je laat op Bait zien wie je bent, wat je kunt, maar ook wat je wilt. Je wilt jezelf bewijzen, beter worden en nog mooiere opdrachten binnen slepen.

Misschien ben je nu nog wel de amateur sportfotograaf, maar binnen een jaar de huisfotograaf van de voetbal international.

Daarnaast kunnen er door middel van diverse portfolio’s ook links worden gelegd tussen mensen en kan er een soort van “collectief”

(een school van vissen) worden gevormd.

Schoolvissen zijn belangrijk, omdat je zo inspiratie op kan doen van andere creatieve.

Daarnaast kun je samenwerken, maar ook jezelf beter in “the picture” spelen bij bedrijven.

Ook kunnen mensen en bedrijven die een op- dracht hebben, op creatieve mensen zoeken.

Als iemand namelijk een fotograaf nodig heeft die gespecialiseerd is in portretten, kan je daar gericht op zoeken en schakel je de rest dus uit. Het is daarom van belang dat de artiesten zichzelf profileren, maar ook op verschillende vlakken beter worden en laten zien wat ze kunnen.

5.8.7 Wildgroei

(16)

5.8.8 Virtuele tijdlijn

Naast een portfolio, biedt Bait nog een extra feature, namelijk de tijdlijn. Op de

persoonlijke tijdlijn kan je zien wat je het laatste hebt gedaan en wat je hebt bereikt.

Daarnaast geeft het ook aan hoeveel punten je nog nodig hebt voor het volgende level en welke opdrachten en cursussen je de

laatste tijd hebt gevolgd. Als aanvulling op de persoonlijke tijdlijn, is er (bijvoorbeeld op de homepage) een tijdlijn waar alle laatste updates op te zien zijn. Hier staat wat jij voor het laatste hebt gedaan, maar ook je

connecties uit jouw persoonlijke visschool.

5.9 Ranking

Door middel van het volgen van cursussen, het doen van opdrachten, het binnenslepen van opdrachten en je ervaring binnen het gebied (door middel van werk, opleiding, etc.) kun je

“ranken” en beter worden. Zo begin je als gup in de vissenkom en kom je gaandeweg in de oceaan. In de vissenkom moet je je nog bewijzen met het volledig maken van je portfolio, simpele opdrachten en eventueel door het volgen van cursussen. Heb je genoeg ervaring opgedaan en jezelf bewezen, dan ga je door naar het volgende “level”. In de volgende levels kan je ook al wat (on)betaalde kleine opdrachten doen voor echte opdrachtgevers.

Voordat je van het ene naar het andere level kan ranken, moet je een eindopdracht voltooien (een soort van eindbaas).

Deze eindopdrachten kunnen bestaan uit een bestaande opdracht, of bijvoorbeeld een cursus. Naarmate je verder bent in rank, krijg je moeilijkere eindopdrachten. Het idee is dat je naarmate je jezelf hebt bewezen, bedrijven je kunnen benaderen aan de hand van je kunnen en kennen. Lukken de eindopdrachten niet, dan is het ook een mogelijkheid om naar het volgende level te gaan door het volgen en uitvoeren van Lynda.com cursussen.

5.10 Levels 5.10.1 Level 1 Gup - Vissenkom Wat kunnen ze doen?

• Aanmelden

• Profiel aanmaken - interesses

• Cursus volgen

• Simpele opdrachten – fictief

• Eindopdracht – twee relevante cursussen als je de eindopdracht niet haalt

5.10.2 Level 2 Goudvis - Aquarium

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• + Portfolio toevoegen

• Cursus volgen

• Simpele opdrachten – fictief

• Eindopdracht – twee relevante cursussen als je de opdracht niet haalt

(17)

5.10.3 Level 3 Steur - Visvijver

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Cursus volgen

• + Verplicht cursus schrijven volgen (conceptplan opbouw)

• Simpele opdrachten – fictief

• Eindopdracht – twee relevante cursussen als je de opdracht niet haalt

5.10.4 Level 4 Clownvis - Meer

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Cursus volgen

• + Verplicht cursus presenteren volgen (leren pitchen)

• + Stagebank

• Opdrachten – fictief

• + Simpele non fictieve opdrachten – niet betaald of kleine vergoeding (Metro)

• + Eindopdracht – drie relevante cursussen als je de opdracht niet haalt

5.10.5 Level 5 Piranha - Rivier

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• + Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• Non fictieve opdrachten – niet betaald of kleine vergoeding (Metro)

• Eindopdracht – drie relevante cursussen als je de opdracht niet haalt

5.10.6 Level 6 Blowfish - Zee

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• + Non fictieve opdrachten – niet betaald of vergoeding

• + Eindopdracht – Vier relevante cursussen als je de opdracht niet haalt

(18)

5.10.7 Level 7 Merlijn - Oceaan

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• + Bonussen – camera met korting huren als je zo’n opdracht doet

• Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• Non fictieve opdrachten – niet betaald of vergoeding

• + Grote opdrachten – Heineken, ruime vergoeding

• + Jonge honden pitches

• Eindopdracht – Vier relevante cursussen als je de cursus niet haalt

5.10.8 Level 8 Orka - Oceaan

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Bonussen – camera met korting huren als je zo’n opdracht doet

• + Gezamenlijke opdracht uitvoeren (bijv.

Copywriting & Foto)

• Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• Non fictieve opdrachten – niet betaald of vergoeding of ruime vergoeding

• Grote opdrachten – Heineken, ruime vergoeding

• Jonge honden pitches

• + Eindopdracht – Vijf relevante cursussen als je de cursus niet haalt

5.10.9 Level 9 Dolfijn - Oceaan

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Bonussen – camera met korting huren als je zo’n opdracht doet

• Gezamenlijke opdracht uitvoeren (bijv.

Copywriting & Foto)

• Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• Non fictieve opdrachten – niet betaald of vergoeding of ruime vergoeding

• Grote opdrachten – Heineken, ruime vergoeding

• Jonge honden pitches

• + Vacaturebank

• + Reclamebureaus / bedrijven kunnen je scouten en benaderen

• + Bij drie opdrachten niet in de top eindigen kom je in een vangnet – cursus doen om eruit te komen

• + Eindopdracht – Zes relevante cursussen als je de cursus niet haalt

(19)

5.10.10 Level 10 Haai - Oceaan

Wat kunnen ze doen? (+) = nieuwe feature

• Bonussen – camera met korting huren als je zo’n opdracht doet

• + Cursus in bedrijfsplan schrijven

• + Startkapitaal winnen

• Gezamenlijke opdracht uitvoeren (bijv.

Copywriting & Foto)

• Tijd om andere vis te maken (cursus volgen) of om vrienden te zoeken. Dit om kansen te vergroten voor nieuwe / grotere opdrachten

• Cursus volgen

• Stagebank

• Opdrachten – fictief

• Non fictieve opdrachten – niet betaald of vergoeding of ruime vergoeding

• Grote opdrachten – Heineken, ruime vergoeding

• Jonge honden pitches

• Vacaturebank

• Reclamebureaus / bedrijven kunnen je scouten en benaderen

• Je moet mee blijven doen

• Eindopdracht – Zes relevante cursussen als je de cursus niet haalt

• + Niet actief is degraderen

Daarnaast kan je binnen het hoogste level (de haai) ook nog levelen. Zo kan je van gewone haai, naar een witte haai, etc. De makers van Bait kunnen steeds nieuwe vissen toevoegen, om het zo spannend en uitdagend te houden

De beste opdrachten zitten aan een blinkertje.

Een level 10 (haai) ziet niet de kleine

opdrachten die ze ook in level 1 zien, dit om het eerlijk te houden.

5.11 Puntensysteem

Het sterrensysteem werkt als volgt. Deze sterren moet je halen om naar het volgende level te gaan. Bij elk nieuw level komen er nieuwe features deze features moeten eerst worden gehaald voordat je naar het volgende level gaat. Het maakt dus niet uit of je

bijvoorbeeld 100 sterren hebt. Je kan niet naar het volgende level als je deze nieuwe features niet hebt voldaan. Daarnaast moet ook altijd de eindopdracht gehaald worden.

Level 1 tot en met 5:

Cursus Basis = 1 ster

Intermediate = 2 ster Advanced = 3 ster Opdrachten

altijd 1 punt waard wanneer je mee doet.

Groot = 4 sterren Middel = 2 sterren Klein = 1 ster

Gezamenlijk = 2 sterren Level 6 tot het level 8:

(20)

Buiten levels om:

Facebook linken = 2 steren Twitter linken = 2 sterren Bait volgen op Twitter = 1 ster Bait Facebook pagina liken = 1 ster Gescout = 50 sterren

App = sowieso 2 sterren als je mee doet Nieuwe profile = 5 sterren

Stagebank = 1 ster Vacaturebank = 1 ster

Reageren op vacature = eenmalig 1 ster Meedoen aan pitch = 1 ster

Level 1:

Profiel aanmaken = 5 ster Level 2:

Portfolio aanmaken = 3 sterren Aantal sterren level:

Level 1 = 0 tot 15 Level 2 = 16 tot 30 Level 3 = 31 tot 50 Level 4 = 51 tot 75 Level 5 = 76 tot 100 Level 6 = 101 tot 150 Level 7 = 151 tot 225 Level 8 = 226 tot 300 Level 9 = 301 tot 400 Level 10 = 400+

Wanneer het project van start gaat moeten deze rankings herzien worden. Wellicht ranken mensen te snel en moet alles worden

uitgebalanceerd.

Advanced = 6 ster Opdrachten

altijd 1 punt waard wanneer je mee doet. Aan de hand van grote van de opdracht kunnen later altijd meer punten worden toegekend als je mee doet.

Groot = Afhankelijk van de opdracht Middel = 4 sterren

Klein = 2 sterren

Gezamenlijk = Afhankelijk van de opdracht Level 9 tot het level 10:

Opdrachten

Groot = Afhankelijk van de opdracht Middel = 3 sterren

Klein = 1 ster

Gezamenlijk = Afhankelijk van de opdracht Level 10:

Level 10 is een privilege, je moet dus actief zijn om in dit level te blijven. Als je een maand niet actief bent dan worden je sterren afgenomen en moet je weer vanaf level 9 opnieuw

beginnen. Mocht je bijvoorbeeld op vakantie gaan dan kan je jouw account op non-actief zetten voor minimaal twee weken. In deze twee weken kun je geen sterren meer verdienen. Je kan niet mee doen aan opdrachten. Wel blijven de cursussen beschikbaar, je krijgt er alleen dan geen sterren voor. Het is dus zaak om er goed over na te denken als je jou account op non-actief zet.

(21)

5.12 Bait voor bedrijven

Naast gebruikers, moet Bait ook erg aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Zonder bedrijven kan Bait niet groot worden en

kunnen gebruikers niet alles uit Bait halen. Het idee achter Bait is natuurlijk ook dat

naarmate gebruikers beter worden, ze grotere en betere opdrachten uit kunnen voeren. Om die grote, mooie en betere

opdrachten uit te voeren, is het erg leuk als ze niet fictief en soms ook betaald zijn.

Gebruikers worden beloond voor het “levelen”, ze gaan namelijk via kleine fictieve opdrachten, naar de echte grote bedrijven. Stel je voor, dat je van een nietsnut, naar de huisfotograaf van bijvoorbeeld Heineken kan groeien via Bait.

Bedrijven kunnen aan Bait op verschillende manieren meedoen. Zo kunnen bedrijven gratis en betaalde opdrachten uitschrijven. Voor de bedrijven is het meteen een grote bonus dat er ontzettend veel gebruikers van Bait actief bezig gaan met hun bedrijf. Het is een soort van win-win situatie, ze krijgen gemotiveerde en vernieuwende inzichten binnen en ze zetten zichzelf in een positief daglicht. Het is de bedoeling dat diverse bedrijven, partners worden. Ze doneren een “x” bedrag aan Bait.

Dit om Bait draaiende te houden, want dingen zoals de servergrootte etc. moeten betaald worden. Als een bedrijf partner is geworden (kan een kleine of een grotere partner zijn), dan kan het bedrijf een opdracht uitsturen.

Het bedrijf kan zelf kiezen in welk water ze willen vissen. Zo kan een KPN bijvoorbeeld kiezen of ze een grote opdracht uitschrijven in de hoogste levels en de kleinere opdrachten al uitgooien in de lagere levels. De bedrijven mogen zelf bepalen welk geldbedrag ze eraan hangen. Zo ligt de drempel ook laag voor de bedrijven. Wel is het zo dat bedrijven ook gratis opdrachten uit mogen zetten in de wat lagere levels. Daarna kunnen de bedrijven zelf bepalen welk geldbedrag of misschien wel contract ze aan een opdracht verbinden. Het voordeel van het uitzetten van opdrachten in hogere levels is dat de bedrijven “betere”

kwaliteit krijgen en minder wildgroei kunnen verwachten. Maar misschien wilt een bedrijf juist wel de krenten uit de pap vissen in de lagere levels. Dit kunnen ze doen door een opdracht in een lager level uit te gooien. Wel is het zo dat het desbetreffende bedrijf dan meer inzendingen moeten bekijken en “jureren”. Dit kost meer tijd dan een opdracht uitgooien bij de hogere levels, maar ze kunnen er dan wel met de parels vandoor gaan, voor een

“prikkie”.

Natuurlijk maken de bedrijven gebruik van een ander CMS systeem, dit zodat ze snel en

makkelijk geholpen kunnen worden. Ze hoeven dus niet via de “speelse” Bait website heen om daar opdrachten te plaatsen. Een

overzichtelijke pagina waar de bedrijven op hun wenken worden bediend is het idee.

(22)

CAMPAGNE

6. CAMPAGNE

Om Bait landelijk op de kaart te zetten, hebben we de volgende campagne bedacht.

6.1 Concept campagne

Iedereen kan het? Bait staat voor het

ontwikkelen van jezelf en dat staat dan ook in deze campagne centraal. Je moet tijdens deze campagne geïnspireerd en enthousiast raken over jezelf ontwikkelen. Bait is dus voor iedereen!

6.2 Kernpunten campagne

• Laagdrempelig

• Speels

• Bait aanwezig

• Vrolijk

• Ongedwongen 6.3 Mediaplanning

De campagne zal 12 maanden duren. Binnen die twaalf maanden zullen verschillende medium worden ingezet, om op die manier zoveel mogelijk mensen te inspireren om zichzelf te ontwikkelen.

6.3.1 Stappenplan planning Stap 1 - 3 maanden

Gedurende deze drie maanden zullen de filmpjes verspreid worden, met de daarbij horende persberichten. Er zullen 4

‘afleveringen’ van 1 minuut online verspreid

Stap 2 - 9 maanden

Na de eerste drie maanden van de campagne zal er gestart worden met het deel van de campagne dat plaatsvindt op de scholen. De pitches met de leerlingen dit om ze bewust te maken van wat ze al kunnen en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen

Stap 3 - 9 maanden

Stap drie zal ook gelijk van start gaan na het eerste deel van de campagne. De posters en banners zullen in eerste instantie verspreidt worden over het internet. Mochten we na een aantal maanden opmerken dat de campagne een extra boost nodig heeft dan kunnen we er dan alsnog voor kiezen om de posters ook offline te verspreiden.

6.3.2 Stappenplan

Stap 1 Random opdrachten

In vier grote steden in Nederland zal

gedurende vier dagen een presentator met een camera ploeg en dobbers de straat opgaan. Om aan random mensen te vragen of zij mee willen doen aan opdrachten, gerelateerd aan filmen, fotografie en copywriting. Met deze opdrachten kunnen ze geld verdienen.

De opdrachten moeten binnen een bepaald tijdsbestek zijn uitgevoerd en hier zal de presentator dan ook op toe zien.

Na deze filmdagen zullen deze filmpjes worden geëdit en verspreid worden over het internet, en naar andere media doormiddel van een persbericht met het filmpje als begeleiding.

(23)

In stap 1 van de campagne is het belangrijk dat de focus ligt op het laagdrempelige en op het feit dat iedereen het kan. En dan mensen dit ook inzien nadat ze de filmpjes online voorbij hebben zien komen.

Budget stap 1

camera man: 500 euro per dag

Editen: 300 euro per filmpje van 1 minuut 500 euro editen filmpje van 5 minuten

Presentator: 750 euro per dag

Voor vier dagen filmen hebben we dus nodig:

Camera man € 2000,-

Editen € 1700,-

Presentator € 3000,- Onvoorziene kosten € 2500,-

Totaal € 9200,-

Stap 2 Bait verspreiden op scholen + Liedje We willen dicht bij de bron zijn dus hebben we gekozen om op scholen campagne te voeren.

Deze campagne moet zowel leerzaam als leuk zijn. Om dit te doen gaan we pitches uitvoeren.

We gaan met scholen opdrachten uitschrijven.

Zie het als een soort Media Battle die ook op de Hogeschool Utrecht wordt gedaan.

De pitches willen we gaan doen op de Hogescholen in Nederland, een aantal kunstacademies zoals Willem de Kooning en

organiseren wij deze activiteit in de eerste week van het school jaar. Dit is een leuke manier om je klas te leren kennen en je kan gelijk zien wat de sterke punten zijn van de leerlingen. En ontdekken waarin je, je de komende jaren wilt verdiepen en ontwikkelen.

Door deze campagne willen we leerlingen vast kennis laten maken met presenteren en het hele creatieve aspect. Voor de pitch werken mensen in duo’s. Wij geven de klant en de opdracht en zij zijn vrij om te doen en te laten wat ze willen doen. Net zoals dat in Bait

gebeurd. De pitches zijn Bait in het echt, alleen werk je hier met z’n tweeën.

Op scholen zijn we dicht bij de doelgroep, we laten ze kennis maken met Bait, zorgen dat ze zich inschrijven en actief blijven op de website.

Om Bait op internet bekend te maken gaan we een liedje maken. Bij het liedje moet een videoclip worden gemaakt. Mensen moeten hiermee zelf aan de slag gaan. De tekst is al bekend en nu mogen mensen zelf helemaal los gaan met de clip. We schrijven de opdracht uit als een Bait opdracht. Mensen die

geïnteresseerd zijn komen hierdoor meteen in aanraking met Bait. Iedereen die zijn videoclip maakt gooit hem op YouTube. Op deze manier hopen we honderden verschillende videoclips te krijgen die op internet gaan circuleren.

Stel je eens voor dat je op alle websites de beste maar ook de aller slechtste videoclips te zien krijgt. Door deze manier van

(24)

We willen graag Faberyayo en Vic Crezee gebruiken die het lied schrijven en de beat maken. Met Faberyayo spreken we een hele grote groep mensen aan. Mensen uit

Groningen tot aan de Achterhoek tot de Randstad kunnen zich met hem identificeren.

Het grappige, creatieve taaltje van Faberyayo past precies bij Bait.

Om de uiteindelijke clip te lanceren en het beginnen van Bait te vieren zullen we een feest geven. Tijdens deze avond is er mogelijkheid tot netwerken en kom je aanraking met de nieuwste technieken op het gebied van film en fotografie.

Stap 3 - Online campagne

Om buiten de filmpjes en de pitches op school Bait nog bij het grote publiek onder de

aandacht te brengen zal er een online

campagne worden gelanceerd dit zal bestaan uit banners en advertenties. Op de websites van de samenwerkende bedrijven zoals:

Heineken, Roamler en de Rabobank. Ook zal de campagne als advertentie op Facebook worden verspreid.

Dit deel van de campagne zal 9 maanden duren. De online campagne zal zorgvuldig gemonitord worden, om zo nodig een extra push te kunnen geven aan de campagne door bijvoorbeeld ook offline informatie te gaan verspreiden.

(25)

7. SAMENWERKINGEN

Voor het Bait concept zouden we graag

samenwerken met de volgende partijen om zo het concept optimaal te benutten:

7.1 Lynda

Lynda is een online cursus platform. Waar je allerlei verschillende online cursussen kan doen de onderwerpen van de cursussen

variëren van time management tot web design.

Er is dus voor ieders wat wils op Lynda.com.

Lynda is voor ons concept van belang, om het zo toegankelijk te maken voor alle niveaus. Met de cursussen kunnen sterren worden

verdiend en deze sterren zorgen ervoor dat je naar de volgende level mag. Ook kunnen mensen de cursussen gebruiken om hun skills te verbeteren wanneer deze nog niet van het juiste niveau zijn voor de opdrachten in de level. De cursussen van Lynda zijn ingedeeld in drie niveaus:

Beginner Intermediate Advanced

Zo kunnen de spelers van Bait dus van een dummie tot een advanced user groeien binnen de levels. Ook zorgt Lynda ervoor dat Bait meetbaar is. Aan het eind van iedere level moet er namelijk een eindspel worden

7.2 Budgetcam

Budgetcam is de grootste camera verhuur site van Nederland. Doordat de huidige technologie zo snel groeit, is een camera die je nu koopt over zes maanden alweer verouderd.

Budgetcam helpt je hierbij en zorgt ervoor dat ze altijd de nieuwste apparatuur op voorraad hebben om zo altijd de huurders het nieuwste te kunnen bieden op het gebied van camera’s.

Bait zou graag met Budgetcam samen werken om de spelers te belonen. Wanneer

bijvoorbeeld een speler met de specialisatie filmen in level 8 aankomt en voor een opdracht een camera nodig heeft dan kunnen we dat via Budgetcam goedkoper aanbieden. Ook kan het zo zijn dat na het winnen van een opdracht een onderdeel van de prijs is dat je één keer een camera van Budgetcam één dag gratis mag huren. Budgetcam heeft hier ook baat bij doordat Bait allerlei verschillende nieuwe potentiële klanten aan hen bindt.

http://www.budgetcam.nl/

7.3 JongeHonden

De reclamebranche is een van de lastigste vakgebieden om een goede start in te maken.

Talent helpt natuurlijk enorm, maar dan moet je wel de kans krijgen om jezelf te laten zien.

Stichting JongeHonden helpt hierbij.

JongeHonden geeft jong talent de kans om

SAMENWERKINGEN

(26)

zichzelf te bewijzen in de harde

reclamewereld. Bait sluit hier natuurlijk naadloos op aan. Bait biedt jonge talenten namelijk dezelfde kans. Ze kunnen namelijk, mits ze aan een bepaald niveau(level) voldoen, mee doen aan opdrachten in de ‘echte’ wereld.

Een samenwerking is dan ook vrij voor de hand liggend. JongeHonden heeft al maandelijks een aantal pitches. Spelers van Bait zouden bijvoorbeeld een privilege bij de pitches

kunnen krijgen zoals een extra klantcontact of een sneak preview van de briefing een week voor de daadwerkelijke pitch. Dit krijgen ze uiteraard niet zomaar maar bijvoorbeeld nadat zij een fictieve opdracht van Bait hebben

gewonnen.

http://jongehonden.nl/

7.4 Heineken

Heineken is een van de grootste biermerken van Nederland. Daarmee is het dan ook een droom voor ieder jong talent om een case te mogen doen voor Heineken.

Op dit moment schrijft Heineken al

regelmatige cases uit, waar iedereen aan mee mag doen. Wanneer Bait en Heineken zouden samenwerken dan zouden bepaalde opdrachten alleen voor de spelers van Bait kunnen zijn en dan ook alleen wanneer zij zich bijvoorbeeld in level 9 bevinden. Dit is voor de spelers van Bait in level 8 een enorme drijfveer om zo snel mogelijk in level 9 te komen omdat zij dan ook mee mogen doen met de case van Heineken.

http://www.heineken.com/nl/home.aspx

7.5 Metro

De Metro is een van Nederlands grootste gratis dagbladen, die dagelijks verspreid wordt door heel Nederland.

Bij de Metro kun je als lezer jouw eigen nieuws foto in sturen genaamd scoopshot. Metro vindt het belangrijk dat al zijn lezers betrokken zijn bij het verslaan van nieuws. De meest originele en nieuwswaardige foto’s worden beloond met een plaatsing in Metro en de fotograaf van de foto ontvangt daarvoor keiharde euro’s.

Bait zet iedere dag met de app kleine opdrachten uit waarbij er ook van de

spelers wordt verwacht dat ze een originele foto maken. Met een samenwerking tussen Bait en Metro kunnen de spelers van Bait dan ook dubbel worden beloond. Zowel door de Metro met keiharde euro’s als door Bait zelf doordat ze extra sterren krijgen doordat ze geplaatst zijn in de krant. Ook Metro heeft hier uiteraard baat bij ze krijgen namelijk foto’s binnen van jong professionals en mogen dan ook verwachten dat het niveau daarvan hoger is.

http://www.metronieuws.nl/

7.6 Roamler

Roamler is een bedrijf dat onderzoek doet voor haar klanten door gebruik te maken van duizenden smartphone gebruikers. Wanneer zij een opdracht van een klant binnen krijgen, sturen ze deze uit naar de smartphone

gebruikers. Die dan een opdracht binnen krijgen als: Maak een foto van het Amstel

(27)

schappen in 200 verschillende winkels.

De app van Bait werkt ongeveer volgens het zelfde principe, snel een kleine opdracht doen en daar geld of sterren (zodat je naar een volgend level kan en alsnog geld kan

verdienen) mee verdienen. Voor ons is het dan ook erg interessant om met hun om de tafel te gaan, en gebruik te maken van hun kennis om bijvoorbeeld vervolgens te kijken naar hoe ze aan de smartphone gebruikers enerzijds komen en aan de bedrijven anderzijds.

http://www.roamler.com/

7.7 Rabobank

Rabobank steunt graag goede, jonge initia- tieven. Voor de spelers van Bait is het in level 10 erg interessant om uiteindelijk in aanraking te komen met de Rabobank. In level 10 zijn de Bait spelers al erg ver ontwikkelt ze weten wat ze kunnen, en ook wat ze willen met hun toe- komst. Bait wil persoonlijke ontwikkeling, ook al bevinden ze zich in level 10, blijven steunen.

De Rabobank kan hier een grote rol inspelen door bijvoorbeeld een starttarief van

€ 10.000 voor de speler met het beste bedri- jfsplan vrij te stellen. Hierdoor blijft het voor spelers in level 10 interessant om door te spelen. Ze bouwen daar namelijk echt mee aan hun toekomst. Voor de Rabobank hangt er het voordeel aan dat ze toegang hebben tot een kweekvijver van jong talent.

http://www.rabobank.nl/particulieren/

(28)

8.1 EISEN

Aan ons concept en de bijbehorende campagne worden vrij veel eisen gesteld. Om het

overzichtelijk te houden, zijn de eisen opgedeeld in de volgende paragrafen.

8.1.1 Eisen campagne

Allereerst zijn bepaalde data cruciaal voor de campagne. Het platform moet al “gereleaset”

zijn voordat de campagne daadwerkelijk kan beginnen, want hoe raar is het als je een campagne maakt voor iets, wat nog niet bestaat. Bij het filmen van onze campagne is het handig als het lekker weer is, dit is onder andere voor de sfeer, maar ook voor de betere beelden. Ook zijn mensen eerder

geïnteresseerd in iets wat op straat gebeurd als het lekker weer is, dan dat je staat te blauwbekken of in de regen staat. We moeten ervoor zorgen dat de diverse gemeentes waar we een “event” willen houden en willen

filmen ons daarvoor toestemming geven. Ook het filmpje moet goed en professioneel worden opgenomen, om de juiste lading te dekken.

8.1.2 Eisen concept

Ook voor het Bait concept zijn diverse

eisen, zo moeten er “moderators” en andere mensen functies krijgen binnen het online platform. Achter elke sociale media website zitten mensen, dus hier ook. Ze houden in de gaten dat alles up-to-date blijft, vragen worden beantwoord, etc. Daarnaast moeten er

partners gevonden worden die een donatie willen doen, maar daarbij ook mee willen doen

beschikbaar zijn waaruit dit alles wordt

geregeld. Gedacht kan worden aan een ruimte in Amsterdam, zo om ook de internationale allure te behouden. In dit pand kunnen eventueel ook de servers staan en een team werken. Het design zou uit handen kunnen worden gegeven en door een vormgeefbureau worden gemaakt, maar als er toch al de ruimte voor is, dan zou het ook allemaal binnen

hetzelfde gebouw kunnen.

8.2 Risico’s en borging:

Er moet voor worden gezorgd dat de campagne aanslaat en ervoor zorgt dat

creatieven eraan mee willen doen. Dit is echter nog wel het uitgangspunt van de pilot en niet voor het uiteindelijke concept. Het

uiteindelijke concept moet voor iedereen interessant zijn en dingen aanbieden. Ervoor zorgen dat de campagne aanslaat is in principe niet makkelijk, maar de kans is groot dat het slaagt. Dit komt omdat het een geheel nieuw platform is, wat nog niet bestaat in de wereld.

Ook biedt het gratis functies aan van Lynda.

com, waar je normaal gesproken voor moet betalen. Daarbij zijn creatieven altijd op zoek naar een podium waarop ze kunnen stralen.

Bait biedt dit podium, met extra mogeli-

jkheden. Door middel van het laagdrempelig te houden en er grote voordelen aan te hangen, is het al eerder leuk en makkelijk om eraan mee te doen. Mede dankzij Buutvrij (Amsterdam) hebben we een groot netwerk die we in kunnen zetten. Daarnaast zouden we eventueel idolen in kunnen zetten om het zo nog spannender en interessanter te maken. Mensen zijn hier altijd erg gevoelig voor, net zoals het inspelen op

EISEN RISICO’S EN BORGING

(29)

9. BUDGET EN SPONSORING

9.1 Budget

De opdracht vanuit Buutvrij had een ongekend budget, namelijk “the sky is the limit”. Dit was mede om onze creativiteit te stimuleren en er niet voor te zorgen dat we tegen een budget barrière aan zouden lopen. Ons uitgangspunt was dus ook om iets heel tofs en vernieuwends te verzinnen, zonder maar enig moment aan het budget te denken, maar toch in het

achterhoofd houdende dat het wel reëel moest zijn. En dat is naar ons idee gelukt.

Het lanceren van iets nieuws kost altijd een boel geld. Bij Bait kost het voornamelijk geld om een campagne eromheen te maken en om Bait draaiende te houden. Er zullen

aanschafkosten moeten worden gemaakt voor onder andere servers, ruimte, etc. In ruil voor deze kosten staat er wel een geheel nieuw concept, die goed landt.

Daarnaast zitten er kosten in het vormgeven van de website, het eventueel finetunen van het logo en de huisstijl, het maken van posters, en de rest van de campagne eromheen. De kosten kunnen zo groot, of juist zo klein mogelijk als we zelf zouden willen. Ook lopen de kosten op als er meer gebruikers actief worden op Bait.

Meer gebruikers zorgen voor meer data, dus hebben we een grotere server nodig. We moeten vooruit op de feiten lopen en niet pas

9.2 Sponsoring

Bait is een concept waar veel bedrijven en gebruikers veel aan kunnen hebben. Zodoende zullen bedrijven eerder happig zijn om mee te doen. Het is ook de bedoeling dat de

meewerkende bedrijven geld pompen in Bait.

Zo zijn er grotere en kleinere partners die ook weer wat kosten kunnen dekken. Die bedrijven zouden wel benaderd moeten worden om zo de kosten te drukken en het initiatief nog

bekender maken.

BUDGET EN SPONSORING

(30)

HUISSTIJL

(31)

10. HUISSTIJL

10.1 Verantwoording logo

Het logo van Bait is speels, krachtig, clean en vooral duidelijk. We hebben de art van de vis gekoppeld aan de copy van de tekst. De art is dus in feite de copy geworden en de copy de art.

Het logo van Bait verantwoordt ons gehele concept. Met Bait kun je vissen naar

opdrachten. En met Bait geef je jezelf de kans om als aas te dienen voor grote

opdrachtgevers.

(32)
(33)

10.2 Beeldmerk Bait

Het logo van Bait heeft ruimte nodig om tot zijn recht te komen. Deze ruimte wordt bepaald door de letter X. (zie logo). Het logo mag niet losgetrokken, uitgerekt of omgedraaid worden.

Er zijn drie versies van het logo beschikbaar:

Logo recht wit met zwarte omlijning Logo recht zwart zonder omlijning Logo schuin zwart aan zwart haakje Het logo van Bait mag in alle kleuren verschijnen.

(34)
(35)

KLEURGEBRUIK

(36)

10.3 Font gebruik Bait

De huisstijl biedt de ruimte om verschillende versies van hetzelfde lettertype te gebruiken om hierachie en nadruk in teksten te kunnen leggen.

Gekozen is voor het lettertype DINPro. Dit lettertype kent de volgende varianten:

• DINPro Light

• DINPro Medium

• DINPro Bold

• DINPro Black

(37)

DINPro Light

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

0123456789!@#$%^&*()?

DINPro Medium

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

0123456789!@#$%^&*()?

DINPro Bold

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

0123456789!@#$%^&*()?

DINPro Light

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

0123456789!@#$%^&*()?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het mag duidelijk zijn dat de Taalcanon bedoeld is voor iedereen die geïnteresseerd is in taalkunde, in de discussies die op dat terrein gevoerd worden en in de inzichten die

Van der Hart: ‘Als het scherm te dicht bij de boom wordt geplaatst, blijven de wortels door het gladde materiaal in cirkels groeien terwijl ze naar beneden zouden moeten groeien..

Hiernaast vind je een aantal kaartjes die je kunt gebruiken om in gesprek te gaan met personen met dementie. Denkend aan wat we eerder vertelden, valt bij iemand met Alzheimer

Uw (tweede) huis in Portugal en het Nederlandse belastingstelsel Nog maar 1 peildatum Portugese heffing op in Portugal gelegen onroerend goed

Aandacht voor de so- ciale en culturele functie van sociale media beschouwen zij als een tweede onderzoeks- dimensie die gehanteerd moet worden om de mogelijke gevolgen voor

Creatieve communicatie is een goede manier om jouw initiatief of activiteit aandacht te geven, OF mensen te activeren voor jouw doel.. Maar wat komt er allemaal

Lage aanvangskosten, weinig overlast in de woning Veel beleidsmakers hebben een voorkeur voor hoge temperatuur warmtenetten omdat de aanvangs- kosten relatief laag zijn.. En

 Soms vraag ik me inderdaad af, onze website, ik vind zelf dat daar heel veel op staat, natuurlijk er staat zodanig veel op dat ik me kan voorstellen dat de studenten het ook niet