• No results found

Anton De Wit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Anton De Wit"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

22 september 2010

klapstoel 9

– Hoe komt een jonge journalist ertoe zich te gaan bezighouden met religie en levensbe- schouwing? In kranten en magazines blijkt er nog amper plaats voor.

Ook aan de journalistenschool was er nau- welijks aandacht voor. We hadden één vak dat Geestelijke kaart heette en waarin de docent in enkele uren tijd alle religies en levensbeschouwingen besprak. Als kind koesterde ik wel een bijzondere belang- stelling voor religie. De gezangen, het licht dat door het glas-in-loodraam de kerk binnenvalt... Ik kom uit West-Brabant en groeide op vlak bij de grens. Anders dan in het noorden van Nederland is het katholi- cisme er, net zoals bij jullie in Vlaanderen, verbonden met de plaatselijke gemeen- schap. Tegelijk heerst er een zekere onver- schilligheid tegenover het geloof. Haast al- le kinderen doen er hun communie, maar verder hebben de meeste families geen ver- trouwen in de Kerk.

Toen ik mijn geloof bewuster begon uit te dragen, kreeg ik uitgerekend uit mijn geboortestreek negatieve reacties te slik- ken. Heel anders is het in Nijmegen, waar ik momenteel woon. Als er in onze paro- chie acht communicantjes zijn, dan is dat veel, maar ze stammen wel uit gezinnen die bewust omgaan met het geloof.

De snelle leegloop van de Kerk is niet erg. Als katholieken worden we nu meer uitgedaagd. We moeten ons geloof kun- nen uitleggen. Ik houd veel van het evan- gelieverhaal over de storm op het meer.

We zitten in zwaar weer en Jezus slaapt.

Als Hij wakker wordt, luidt zijn eerste zin tot de leerlingen: „Heb wat meer vertrou- wen.”

– Hoe kwam u er zelf toe uitdrukkelijk te kie- zen voor het geloof?

Als puber zette ik me af tegen het geloof.

Ik was zelfs vurig atheïstisch. Toen ik journalistiek studeerde, vond ik een sta-

geplek bij het katholieke blad De Bazuin, inmiddels VolZin. Daar leerde ik een onbe- kende zijde van het geloof kennen. Mijn simpele vooroordelen bleken niet overeen te stemmen met de werkelijkheid. Ik had mezelf wijsgemaakt dat het christendom achterlijk was. Plotseling ontmoette ik

interessante katholieken en protestanten.

Ik herontdekte het geloof van mijn jeugd als een rijke bron van inzichten. Ik voel me verwant met de Britse schrijver G.K.

Chesterton die vertelt van een ontdek- kingsreiziger die door een navigatiefout onvermoed in zijn eigen land terecht- komt en het vol verwondering begint te exploreren. „Die man bleek ik te zijn”, schreef Chesterton.

– En nu bent u bovendien ongegeneerd katho- liek. Niet vanzelfsprekend.

Wellicht heeft het ook te maken met mijn haast plagerige antihouding. Veel vrien- den zijn brave atheïsten en beamen de opi- nie dat geloof niet ter zake doet en dat de Kerk een verwerpelijk instituut is. In hun gezelschap vind ik het heerlijk de paus te verdedigen.

– Bent u nog even graag katholiek in deze tij- den van schandalen?

Ook ik ben beschaamd over het feit dat misbruik zo wijdvertakt blijkt. In het hui- dige mediadebat is de Kerk echter de boe- man geworden, terwijl seksueel misbruik natuurlijk ook elders in de samenleving voorkomt. Slappe excuses zijn ongepast.

We moeten onder ogen durven zien wat er is misgelopen. Het is echter geen optie om daardoor het geloof te laten varen en te breken met de Kerk. De katholieke traditie heeft alles in huis om daar mee om te gaan.

– „Ophouden met christen-zijn is hetzelfde als ophouden met nadenken”, noteerde u in een van uw columns. Straffe taal.

(Lacht) Door die uitspraak kreeg ik veel te- genwind, maar ik sta er volkomen achter.

De traditie is een slijpsteen waaraan je je gedachten kunt scherpen. Ik vind het heer- lijk op zondag met een aanstootgevend stukje evangelie te worden geconfron- teerd. Katholiek-zijn is een voortdurend proces van aanlopen tegen een standpunt en ermee leren omgaan zonder er per se akkoord mee te gaan. De grootste bron van kritiek voor mijn standpunten vind ik in mijn eigen traditie. Christen worden is een moeizaam intellectueel proces. Het geloof verwerpen is als de handdoek gooien.

– De columns van uw boek ‘Een kleine theolo- gie van de gewone dingen’ zijn klein in preten- tie en opzet, maar toch spelen de belevenissen van de ik-figuur er een grote rol.

Op de omslagfoto van het boek sta ik af- gebeeld als een hemelbestormer op een keukentrapje. Zo zie ik mezelf ook. In het boek wilde ik in het kleine het grote la- ten zien. Ik wil een groot verhaal vertellen door het kleine van de gewone dingen. Dat grote verhaal is dat van Jezus Christus en daar maken we allemaal deel van uit.

Anton de Wit, Een kleine theologie van gewo- ne dingen, Lannoo, Tielt, 2010, 14,95 euro, ISBN 978 90 2098 865 9.

Anton de Wit

Ongegeneerd katholiek en auteur

Bestaat de kans dat er een nieuwe generatie katholieke intellectuelen opstaat? Je vraagt het je af na lezing van het werk van de Nederlandse journalist en schrijver Anton de Wit, wiens verzameling columns, Een kleine theologie van gewone dingen, pas uit is. Volgens De Wit ligt het antwoord op de grote vragen van vandaag al tweeduizend jaar op ons te wachten. Een gesprek met een ongegeneerde katholiek.

‘Ik ben een hemelbestormer op een keukentrapje’

Erik DE SmEt

Plaats van onze afspraak is het station van Roosendaal, niet toe- vallig de plek waar het Nederland- se en het Belgische spoorwegennet elkaar raken. Anton de Wit, prille dertiger en vader van twee, is als journalist en schrijver voltijds be- zig met religie en levensbeschou- wing. Zijn boeken verschijnen bij de Vlaamse uitgeverij Lannoo en de auteur beschouwt zichzelf als een risico voor uitgevers. „Ik ben vaak expliciet en niet bereid tot compromissen.”

Voor Anton de Wit is de traditie een slijpsteen om je eigen denken aan te scherpen. © William Moore

„ik vind het heerlijk op

zondag met een

aanstootgevend stukje

evangelie te worden

geconfronteerd”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor de KNGU is er gezien het voorgaande alle reden om een onderzoek te laten uitvoeren naar (seksueel) grensoverschrij- dend gedrag in de gymsport in al

Zijn mooie ver- zameling postkaarten van Nijlen, Kessel en Bevel mocht onze toen- malige huisfotograaf René Verhae- gen in goed vertrouwen kopiëren voor De Poemp.. Deze reeks wordt

Deze ‘verlatinge’ is gemotiveerd in een uniek document dat op 26 juli 1581 door de Staten-generaal werd afgekondigd: het Plakkaat van verlatinge.. van Hooff analyseert dit

Ik moet toch eens wat meer naar de reserve-elftallen gaan kijken, want niet alleen valt daar het nodige te genieten, maar het is ook verfrissend voor het sociaal

cuarant:iné wégens vcetbald.oèheid., Maar ond.anks d.it jamnerlijke voo:n-al rrrerd- er verd-er gespeeld, eïr er gebeurd-en ge1ukl<rg §eeh ongel:rÏÉeí Céer buiten

Edgar kan met zijn linkeroog naar boven kijken en tegelijkertijd met zijn rechter naar achter of naar beneden.. Daarom is het heel moeilijk om kort bij een breedsmoelkikker te

Hoe ver moet en we nog v erder uitz oeken..

De leerkrachten geven allemaal een ander antwoord: één leerkracht weet het niet, één leerkracht vindt dat de folders voor ouders zijn omdat zij de keuze maken en één leerkracht