• No results found

Maken en breken - Over taal, identiteit en minderheden. Oratie Diës Universiteit Leiden, 8 februari 2005

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Maken en breken - Over taal, identiteit en minderheden. Oratie Diës Universiteit Leiden, 8 februari 2005"

Copied!
28
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Maken en breken - Over taal, identiteit en

minderheden. Oratie Diës Universiteit Leiden, 8

februari 2005

Sluiter, I.

Citation

Sluiter, I. (2005). Maken en breken - Over taal, identiteit en

minderheden. Oratie Diës Universiteit Leiden, 8 februari 2005.

In . Leiden: Universiteit Leiden. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/2377

Version:

Not Applicable (or Unknown)

License:

Leiden University Non-exclusive license

(2)

Maken en breken

Over taal, identiteit en minderheden

Rede (verkort) uitgesproken in de Pieterskerk door

Ineke Sluiter

Hoogleraar Griekse taal- en letterkunde ter gelegenheid van de 430e Dies Natalis van de Universiteit Leiden op 8 februari 2005

(3)
(4)

Maken en Breken — Over taal, identiteit en minderheden

Mijnheer de Rector Magmficus, Majesteit, Konmkhjke Hoogheden, Excellenties, zeer gewaardeerde toehoorders,

Het is cnsis Tijdens een verblijf m het buitenland hoort de regermgsleider het nieuws dat de Staat m grote problemen is De vrouwen zijn onder de mvloed geraakt van een oosterse godsdienst Ze hebben hun hmzen verlaten, zijn de bergen mgetrokken, en geven zieh daar over aan wilde dansen, drankmisbruik en sex De geestelijk leider van de nieuwe secte is een vreemdeling, een soort shaman uit Lydie, die een grote aan-trekkmgskracht uitoefent en de meisjes dag en nacht voorhoudt dat hij ze zal mwij-den m nieuwe geheime rites De regermgsleider neemt onmiddelhjk harde maatrege len om de onlusten te beemdigen Hrj heeft alle vrouwen die hij te pakken kon knjgen gearresteerd en belooft dat hij de anderen uit het gebergte zal jagen Als hij de vreem-deling nog aantreft, zal hij hem laten onthoofden - U heeft de openmgssituatie her-kend van de Bacchanten van Eunpides, opgevoerd m 406/5 v Chr m Athene

Koning Pentheus heeft voor zrjn berichtgevmg moeten afgaan op de klassieke variant van de massamedia het gerucht Dat lijdt m de ogen van Griekse en Romemse schnjvers die erover hebben nagedacht,1 aan dezelfde euvels als onze media Het verhaal gaat snel rond en wordt gaandeweg bmtenproportioneel uitvergroot Bovendien blijkt het een aantal etmsche vooroordelen tegen en Stereotyperingen van het (Perzische) Oosten te reflecteren 2 Pentheus schrrjft gedragmgen aan de volgelmgen van Dionysus toe, die later in het stuk gelogenstraft worden hun brjeenkomsten blrjken namelijk vre dig en paradijselijk, ze laten brennen entspringen van wijn, melk en honing, en van drankmisbruik en sex is geen sprake Pas als ze m het nauw worden gebracht, worden ze wild en levensgevaarlijk Maar uit Pentheus' taal blijkt dat hrj denkt dat de samenlevmg op mstorten Staat hrj heeft het over een ziekte (vs 353), en over een om zieh heen grrj pend vuur (vs 778) en praat over de vreemdelmgen alsof het beesten zrjn3 Pentheus voelt zijn verantwoordelijkheden,4 maar is ook een opvhegend en arrogant mens Die combmatie lijdt tot een mstmctieve reflex tot repressie de nieuwe beweging moet onderdrukt worden, de 'daders' hardhandig gestraft en de orde weer hersteld Hl] dreigt de vreemdeling met onthoofdmg en stenigmg,5 en hij spreekt over het opjagen en als wilde dieren vangen van zijn tegenstanders ' Ook als hrj ontdekt dat eerbiedwaardige landgenoten als de ziener Teiresias en zijn eigen grootvader Kadmos emge Sympathie voor de nieuwe beweging kunnen opbrengen, kan hrj zrjn reactie met aanpassen van Teiresias, de vertegenwoordiger van de traditionele godsdienst, laat hrj het huis verme-len en zijn pnesterlmten laat hij weggooien (vs 346 w ) Op de vrouwen wd hij het leger afsturen (vs 780 w ) De laatste woorden die hrj spreekt voordat hij door Dionysus met waanzin geslagen wordt, zrjn breng me mrjn wapens, en jij [de vreemde 1mg] moet je mond houden1' (vs 809) De vrouwen, die mderdaad opnieuw levensge vaarhjk blrjken te kunnen zijn, scheuren hem tenslotte aan stukken

(5)

Pentheus heeft een legitiem probleem, zoals de toeschouwers in het vrjfde eeuwse Attische theater heel goed weten 7 In die tijd werden verschillende nieuwe godsdien sten vanuit het Oosten in Athene gemtroduceerd, en de overheden hadden herhaalde lijk moeten optreden tegen de onregelniatigheden die daaruit voortvloeiden In dat opzicht is Pentheus' reactie gerechtvaardigd, maar wat hij uiteraard niet kan weten vanuit zijn beperkte mythische perspectief, maar wat het pubhek in het theater wel weet, is dat Pentheus het aan de stok heeft met een 'echte' god, een die een vaste plaats heeft m de religie van de Atheners, sterker nog, de god te Wiens ere het theaterfestival gehouden werd waar de Bacchanten werd opgevoerd Pentheus heeft dus zowel gehjk als verschnkkehjk ongehjk, en dat feit, gecombmeerd met zim karakterproblemen, leidt tot een echt tragisch conflict, waann extreme standpunten, die beide een legitie-me kern hebben, tegenover elkaar staan

Ik sla een paar eeuwen over In 186 v Chr, zo meldt Livius in zim geschiedwerk

Vanafde stichtmg van de stad, heerste er onrust m Rome men maakte zieh zorgen

over de introductie, via het leger, van oosterse weelde uit Klein Azie, luxe-artikelen, muziek, eten, 'het begm van nog veel erger', zoals Livius schnjft * De politiek vreest voor samenzwenngen binnen Rome, en er bhjken opnieuw problemen te zim met geheime nten, gemtroduceerd door een Griek, lemand dus die behoort tot een ver dachte mmderheid uit het verslagen Oosten ' Deze nten, de zogenaamde Bacchanaha, knjgen binnen körte tijd een enorme aanhang, en er ontstaan uitwassen Livius beschrrjft hoe ze zieh als een besmettehjke ziekte verspreiden van Etrune naar Rome zelf'" Die stad is zo groot dat het eerst met zo opvalt wat er aan de band is, maar dan is er een specifiek mcident dat de zaak aan het rollen brengt, en Livius laat zieh mee slepen door de 'human interest' aspecten van dit verhaal over de ontdekking " een ontaarde moeder en perverse stiefvader proberen een jonge man te gronde te richten door hem m te laten wijden m deze Bacchanaha De jongeman m kwestie had een relatie met een courtisane, die hem waarschuwt dat hij het slachtoffer zal worden van allerlei sexuele perversies, hij ziet af van imtiatie, wordt het huis uitgezet, en meldt alles aan de consul Die maakt de courtisane zo bang dat ze hem alles verteil wat hij weten wil - maar met dan na de garantie te hebben gekregen dat ze m een 'witness protection program' mag zij meldt dat het oorspronkehjk om een vrouwenfestival ging, vervolgens deden de mannen ook mee, en nu zouden de Bacchanaha een dek mantel zim voor sex-orgieen en mensenoffers, met steeds jongere mgewrjden De getuige duikt onder, en de consul rapporteert aan de senaat, die totaal door pamek bevangen raakt (patrespavor tngens cepit)'2 over wat dit betekent voor de openbare

orde en - opvallend trekje- voor hun pnve leven

De consul krijgt een mandaat om de getuigen te beschermen, er meer te localise-ren, de pnesters op te spolocalise-ren, en de nten m heel Italic te verbieden Er komt een ver-gadenngsverbod, en een onderzoek naar vergadenng/samenzwenng voor immorele doelemden Een gigantisch overheidsapparaat treedt in werking Een van de consuls spreekt het volk toe om het m te lichten over de situatie " Het krrjgt te hören dat de situatie onbeschnjfehjk erg is, het gaat om vele duizenden samenzweerders (hoewel

(6)

de mensen welhcht denken dat er maar wemigen bij betrokken zijn), maar gelukkig zijn het meestal vrouwen en verwijfde mannen Weliswaar heeft de samenzwermg op dit moment nog geen kracht, maar zi; heeft daarvoor wel een gigantisch potentieel omdat de bewegmg elke dag m aanhang groeit'" En de consul vervolgt (ik parafraseer slechts licht) 'Nog nooit is er zo veel Kwaad in de Staat geweest, en dat komt allemaal voort uit deze cultus Tot dusverre gaat het om rmsdnjven m de pnve-sfeer, want ze zijn nog niet sterk genoeg om de Staat te verpletteren Maar het Kwaad groeit elke dag aan Het is al te groot om nog alleen een pnve zaak te mögen heten Het doel ervan is de Staat te beheersen De aanhangers ervan zrjn nu nog bang, maar ze zullen zieh ver-emgen en julhe ondergang plannen Niets is gevaarhjker dan een valse godsdienst' De mtwerking van deze speech is enorm na afloop van de volksvergadermg heerst er grote pamek in de hele stad (contione dtsmissa terror magnus urbe totafmf) 15 Links en rechts trachten mensen weg te komen, ze plegen zelfmoord, meer dan 7000 mensen worden gearresteerd als betrokken bij de samenzwermg, veel daarvan worden ter dood gebracht en de Bacchanaha worden verboden voor de toekomst Heel mteres sant is dat wanneer lemand gewetensbezwaren heeft omdat hrj zim Bacchische rehgi-euze verplichtmgen met meer kan nakomen, er een uitzondering voor zo lemand wordt gemaakt De traditionele nten ter ere van Bacchus zim nog steeds legaal, en het Staat leder vrrj hem op mdividuele basis te vereren Maar de Bacchanaha worden ver-boden "

De retonca van de morele pamek

De twee teksten die ik hier kort heb besproken, komen int heel verschillende genres de hooghteraire Gnekse tragedie en de Romemse histonografie, en ze representeren beide een cnsissituatie Min of meer dezelfde repressieve overheidsreactie werkt m het ene geval met, m het andere wel In de Gnekse context ziet Pentheus de kwalrjke mvloed van Klein Azie en Lydie brj de invoenng van de nten van Dionysus - in de Romemse context is het Oosten een stukje naar het Westen opgeschoven, en zim het de hchtzinmge Gneken die de ernstige Romemse normen en waarden zouden cor-rumperen met de verermg van Dionysus, die zieh 'als een besmettelijke ziekte' ver spreidt En het zal met lang duren of de Chnstenen nemen de rol over van degenen die gezien worden als een bedreiging voor de maatschappehjke cohesie, en aan wie kannibahsme en kmdermoord worden toegedicht In de secundaire hteratuur over de episode van de Bacchanaha worden grote vraagtekens geplaatst bij de gruwehjkheden die trjdens de Bacchanaha zouden hebben plaatsgehad, of brj de reele bedreiging die van de cultus zou zim uitgegaan voor rehgie, Romemse waarden, maatschappi;, poh-tiek, of openbare orde "

Wat mij voor vandaag vooral mteresseert is de rol van taal, van het publieke dis-cours, bij maatschappehjke spannmgen met (rehgieuze) mmderheden Ik begm met de taal en de retorica van het establishment In beide veihalen is er een reeel pro bleern18 Dat probleem wordt sterk uitvergroot door een instantie die qua rol verge

(7)

hjkbaar is met de massamedia ' Opimemakers en politici nemen krachtige standpun ten m En er is een roep om harde, repressieve maatregelen De taal die gebruikt wordt om het probleem te beschrrjven is beeidend, maar bergt ook een zekere over drrjvmg in zieh het probleem is als een ziekte, of een vuur De samenleving dreigt eraan ten onder te gaan Het is oorlog De tegenstander moet opgejaagd worden als een beest Het is een retonca die je vaker ziet opduiken in morele cnses, bijvoorbeeld bi] de oude Cato Die had een moreel probleem met de Grieken en meldde 'Read my lips1' [nee, eigenhjk gebruikte hrj het Latijnse alternatief en zei hij, 'reken maar dat dit voorspellende woorden zrjn'] 'Als dat volk ons zrjn literatuur geeft, zal het alles ziek maken, zal de Romemse zaak verloren gaan 20 De term die hij gebruikt roept associa ties op met vervuiling, bezoedelmg en besmettehjke ziektes Cato's argwaan tegen de Grieken (m n tegen filosofen en artsen) spreekt uit alle bronnen De artsen zag hij als een vooruitgeschoven wapen om zoveel mogehjk Romeinen ongemerkt naar de ande-re weande-reld te helpen en nog tegen betaling ook'2' En dat lag eraan, dacht Cato, dat die Grieken zo xenofoob zrjn Zijn eigen alternatieve medische advies, dat ik u gratis meegeef (zo neemt u altrjd lets van deze middag mee), bestaat uit een recept met een mgredient kool Dat is overal goed voor Maar dit terzijde De fascmatie van de Romemse jeugd voor Griekse filosofie vond Cato hoogst verontrustend, en hrj pro beerde dan ook een Gneks gezantschap van drie filosofen zo snel mogehjk weer te laten vertrekken, nadat een van hen de ene dag een gloedvol betoog voor de recht vaardigheid had gehouden en de volgende dag schimbaar met evenveel overtuiging erlegen had gepleit22 Er is zelfs een tekst, waarm Cato zieh uitspreekt als voorstander van de verbanning van alle Grieken - een commentator vraagt zieh aarzelend af of we hier misschien te maken hebben met 'a wild momentary hyperbole'23

De constellatie van elementen die ik zojuist noemde een echt probleem en de reactie daarop van media, opimemakers, pohtiek etc , is m de sociologie gezagheb-bend beschreven door Stanley Cohen Net als hrj concentreer ik me op de reactie op het probleem in de maatschappij, en met in eerste mstantie op het probleem zelf, het deviante gedrag van een subcultuur Dat houdt uiteraard volstrekt geen ontkennmg van ook dat probleem m de schrjn daarvan komt je tegenwoordig al gauw te staan op de reputatie van een naieve multiculturele sufferd, dus ik zeg het er maar even bij Cohen beschnjft hoe een reeel aanwezig gevoel van onrust m de maatschappij gemo-bihseerd wordt, vaak ten gevolge van een dramatische gebeurtems 'Morele entrepre-neurs' (opimeleiders en pubheke Figuren) spreken zieh krachtig uit en beheersingsme chamsmen worden in werkmg gezet Vervolgens verändert de structuur, men antici peert op verdere gebeurtemssen, die dan zelf weer gezien kunnen worden als de bevestigmg van de noodzaak van verdere repressie24 Cohen's defimtie van het feno meen dat hij bestudeert is als volgt 'a condition, episode, person or group of persons emerges to become defined äs a threat to societal values and interests, its nature is presented in a styhzed and stereotypical fashion by the mass media, the moral barri cades are manned by editors, bishops, pohticians and other right-thinkmg people, socially accredited experts pronounce their diagnoses and Solutions, ways of copmg

(8)

are evolved or (more often) resorted to'25 Cohen zelf bestudeert een vorm van gewelddadig deviant gediag van jongeren, namehjk de onregelmatigheden in Engelse badplaatsen tussen 1964 en 1966 door botsingen tussen de groepen van de zogenaam-de Mods en Rockers De zogenaam-details bespaar ik u

Tot nu toe heb ik de technische benammg die Cohen aan het door hem beschre-ven fenomeen gaf nog niet genoemd hrj spreekt van een 'moral panic', morele paniek, een mtdrukkmg die m de jaren na de pubhcatie van zijn werk haar weg gevonden heeft m wetenschap en joumahstiek,26 maar die niet onomstreden is Dat komt door-dat 'paniek' nu eenmaal geen positieve klank heeft, en de term zelf dus mgezet kan worden om de ernst van het onderhggende probleem te ontkennen, of de maatschap pehjke reactie een irrationeel karakter te geven 27 Nu is angst op zieh allermmst irra-tioneel angst heeft een dmdehjke cognitieve structuur, het is een oordeel, rneer pre cies een waaideoordeel, dat wrjzelf of lets dat ons dierbaar is, ernstig bedreigd wor-den 2* Voor zovei er lets irrationeels zit in een 'moral panic', betreff, dat een zeker gebrek aan precisie en focus van de reactie, en het sterk uitvergrotende karakter van het pubheke discours 29 Met die kanttekening zal ik de term hierna gewoon gebruiken

Immigranten en morele paniek m Nederland

De reeel aanwezige maatschappehjke verontrustmg over de

immigranten-problematiek, gecombmeerd met de gebeurtemssen in de VS op 11 September 2001 en de moord op Pim Fortuyn in Nederland m mei 2002, creeerden een voedingsbo-dem voor de retonca van de morele paniek in dit land Die retonca werd al gebezigd voor de moord op Theo van Gogh30 en nam daarna m intensiteit toe Eerst was al opgeroepen tot het stoppen van de 'tribahsermg' van Nederland31 en, m de context van de mogehjke toetredmg van Turkije tot de EU en de migratiestromen in Europa, van het mogelijk vergeefs geweest zijn van het ontzet van Wenen in 1683 Ά Een stren

ger Strafregime voor allochtone dan voor autochtone jongeren wordt seneus bespro ken 33 Na de moord werd de taal van 'ziekte' gebruikt,34 gewag gemaakt van de 'islami-sermg van de Nederlandse cultuur',35 de islam werd in zijn totahteit neergezet als een 'levensgevaarlrjke godsdienst'36 en er werd gesproken van een 'golf van aanslagen' op moskeeen 37 Van overheidswege werd gesproken van Oorlog'x Een kamerhd, auteur

van de onsterfehjke uitspraak 'de vader is de wens van de gedachte', zag in de gebeur-temssen het bewrjs 'dat de oorlog tussen de islamitische en de westerse cultuur ook in Nederland wordt uitgevochten'3' Op de dag na de moord, toen er nog heel wemig duidelrjk was over tegen wie maatregelen zieh specifiek zouden moeten richten, kopte

De Te/egraa/(weliswaar op p 7) met 'Burgers schreeuwen om snoeiharde

maatrege-len' Een opimemaker merkt op 'we mögen ons land met uit banden geven'40 Er ont-stond een debat over mogehjke repressieve maatregelen, uitzettingen, ontnemen van grondrechten, mperking van de vrrjheid van menmgsuitmg en, heel vergaand, mos-hms uitsluiten van grondwettehjke rechten en vrrjheden 41 Kenmerkend voor de reto nca van de morele paniek zrjn ook zogenaamde 'non-event stories' men verwacht

(9)

chaos, maar er gebeurt niets, en dat wordt dan dus maar gerapporteerd Een artikel had als kop 'De stad brandde niet'42

Tegehjkertijd zijn ook Journalisten en politici zieh in deze postmoderne tijd zo diep bewust van het belang van taal, dat er een voortduiende slmgerbeweging zieht baar is m de benchtgevmg en het debat er wordt fors ingezet, de grote woorden val-len, en vervolgens wordt gereflecteerd op de toepasbaarheid van de gebruikte termen en gewaarschuwd voor het mcendiaire effect ervan 43 En dan treedt er weer een soort van (mips inziens misplaatst) schaamtegevoel m dat er gesproken wordt over de ter men van het debat, in plaats van maatregelen te nemen Maar de juiste maatregelen zijn natuurlrjk afhankehjk van een juiste diagnose van het probleem en die diagnose hangt cruciaal samen met precisie m het taalgebruik

'Frame semantiek en modelten beschnjven, sturen, voorspellen

Ik keer nog even kort terug naar mijn antieke voorbeelden De discussie tussen Pentheus aan de ene kant en zijn grootvader Kadmos en de ziener Teiresias aan de andere kant wordt zwaar bemoeilrjkt doordat Pentheus alleen maar 'waanzm' ziet, waar de beide oude heren menen een god te vereren "4 Die beschouwen op hun beurt Pentheus' agressie en goddeloosheid als 'waanzm', hoewel Pentheus' gedrag vanuit zijn perspectief natuurlijk het gedrag is van een verantwoordehjk leider die een misstand beheersbaar tracht te maken45 Een 'nachtelijke rite' verhoogt voor de ene partij het gewijde en geheime karakter, voor de andere partrj is het de context van sexuele uit Spätlingen leder denkt vanuit zijn eigen kader In het geval van de Bacchanaha wordt door de overheid van meet af aan gesproken over een comuratio, een 'samenzwenng', een woord met een sterk negatieve pohtieke ladmg Daarmee körnen alle gebeurtems sen te staan m het licht van een pohtieke dreiging onder het mom van rehgie46 Een

comuratio roept een heel scenano op acuut gevaar voor politiek subversieve activitei

ten en de noodzaak tot snel mgnjpen Wie de Bacchanaha mkadert m het 'frame' van een comuratio legitimeert daarmee de mtzonderhjke bevoegdheden die de consuls kregen Let wel, er was geen spoor van bewijs dat er pohtieke doelemden schuilgmgen achter de Bacchus verering Maar dat hoefde ook met meer 'Samenzwermg' is een 'frame', een kader, en dat geeft het discours een eigen interne logica, die door dat kader gegeven is Dit is het prmcipe van wat in de cognitieve linguistiek 'frame semantics' heet, door brjvoorbeeld George Lakoff toegepast op de pohtieke arena m zijn boek Moral Pohtics "

Het zoeken naar goede 'frames' om de werkehjkheid mee te interpreteren en te beschnjven leidde m het pubheke discours in Nederland de afgelopen maanden ook tot een constante speurtocht naar modellen, naar historische, hteraire of filosofische contexten,48 die het debat nchtmg zouden kunnen geven, omdat ze ons een taal kon den verschaffen waarm we de gebeurtemssen adequaat zouden kunnen beschnjven -maar die misschien ook hoop boden op vastigheid, op een manier om m elk geval de nabije toekomst te kunnen voorspellen, omdat ze mogehjke scenanos zouden

(10)

ren, en je zou kunnen kijken hoe de zaken zieh binnen dat model mdertijd ontwik keld hadden Descriptie en predictie, twee vhegen m een klap De oudheid is altijd populair bij dit gezelschapsspel, omdat wat daar gebeurd is mmiddels zo lang geleden is dat het niemand meer wezenhjk lets kan schelen en omdat het een stilzittend doel hjkt - wat ovengens altijd een misvattmg is ledere vraag creeeit zijn eigen oudheid, ledere vergehjkmg haar eigen verleden Zo trof ik een ver doorgevoerde vergehjkmg aan tussen alle hoofdrolspelers m onze Nederlandse cnsis en de personages van Sophocles' Antigone De rolverdelmg kan niet eenvoudig zijn geweest en leverde dan ook een wat gekunstelde constellatie op, maar met Imam El Moumm als Creon en Job Cohen als de ziener Tenesias kwam ledereen onderdak " Verder werden we o a verwezen naar de visies van Abraham Kuyper, Alexis de Tocqueville en Pierre Bayle,50 naar Dultsland ten tijde van de Weimar Republiek en de moord op Rathenau,51 en naar de Baader Memhoffgroep "

Het model van de Tweede Wereldoorlog

Een model dat m Nederland onveranderhjk wordt aangeroepen bij grote morele ver ontwaardiging of in tijden van grote onrust, wanneer er een gevoel bestaat van 'dit nooit weer', is de Tweede Wereldoorlog " In het nadenken over de omgang met Immi-granten en asielzoekers was dat model ook m de penode voorafgaand aan de moord op Theo van Gogh herhaaldehjk geactiveerd, en dat leidde keer op keer tot controver-ses, bijvoorbeeld over de vraag of je de term 'deportatie' mocht gebrmken voor het wegsturen van mensen, of wat precies meeklinkt wanneer je m modern Nederlands de uitdrukkmg Op transport zetten' bezigtM Van Gogh zelf had een bijtende satirische imitatie van een imam afgesloten met de woorden 'ga maar rüstig slapen', een verwij-zmg naar de woorden van premier Cohjn, volgens wijdverbreide culturele hermne-ring m deze vorm uitgesproken direct aan de vooravond van de Duitse mval - in wezen lets anders geformuleerd en stammend uit zijn radiotoespraak op 11 maart 1936 na de Duitse bezettmg van het Rijnland AI voor de moord op Van Gogh was er dus sprake van een discours waann de context van de Tweede Wereldoorlog werd gee-voceerd m pogmgen om de huldige maatschappij te beschnjven, en om door de ver-meende voorspellende waarde van zulke taal misschien grip te knjgen op wat er zou gaan gebeuren, m apotropaeische of apocalyptische zm Na de tweede november 2004 mtensiveerde dat taalgebruik zieh, en erg subtiel ging het er met aan toe volgens een pohticus deed de situatie denken aan de meidagen van 1940, toen 'we' volkomen ver rast werden door de Duitse mval - dat stond nu weer te gebeuren " Een hd van het kabinet nep de oorlog uit Een opimemaker schreef een pagmagroot artikel onder de kop 'Het is hier oorlog'56 Een allochtoon Nederlands opimemaker begreep opeens waarom de Duitsers maar vijf dagen nodig hadden gehad om Nederland in te nemen " Een autochtone vnend van Van Gogh begnjpt eveneens opeens waarom er m Nederland zoveel joden zijn opgepakt en herleidt dat op Onze NSB-mentahteit'58 Omgekeerd worden de aanvallen op moskeeen vergeleken met de Kristallnacht59 En

(11)

in satirische context viel in de oudejaarsconference van Lebbis en Jansen de term 'normen en waarden-Geslapo' op te tekenen, evenals de beschrijving van een geblon-deerd mannelijk Kamerlid met rechtse ideeen als 'een Arier uit een flesje'.60 Maar, zoals ik al eerder zei, het verleden zit niet Stil, is geen onveranderlijk object dat zieh eendui-dig laat verplaatsen en toepassen op een nieuwe situatie. Het discours van de oorlog blijkt een instrument voor een maatschappelijke onderhandeling, een onderhandeling die zieh al gauw toespitste op de rolverdeling van de Tweede Wereldoorlog, en daarmee op de begeerde positie van de 'moral high ground': wie zijn in de huidige situatie eigenlijk 'de joden', wie 'de nazis'? Wie de onderdrukkers, wie de onderdrukten? Heel expliciet werd dat in de waarschuwing, dat de discrimatie van de moslimgemeenschap de vorm begon aan te nemen van het antisemitisme in de oorlog." De al eerder aange-haalde vergelijking met de 'meidagen van 1940' plaatst in elk geval de extremistische moslims, maar, in de context die de spreker creeert, ook de grotere moslimgemeen-schap in Nederland in de rol van de agressor legen wie 'wij' ons moeten wapenen.

Blijfmetje rotpoten ...

In plaats van hier op alle uitdrukkingen in te gaan die deel uitmaken van ditzelfde discours, concentreer ik me op een bijzonder geval: het verhaal gaat dat ten tijde van de Februaristaking van 1941 ergens op een Amsterdamse muur het opschrift ver-scheen 'Rotmoffen, blijf met je rotpoten van onze rotjoden af'. Het is niet uitgesloten dat we hier met net zo'n synchronisatie te maken hebben als bij 'ga maar rüstig sla-pen', want in de standaardwerken over de Februaristaking komt de kreet niet voor,62 in vroege werken is de precieze vorm van de uitdrukking variabel,63 en er is geen foto overgeleverd van het opschrift.64 Maar wat erdoor wordt uitgedrukt paste zo mooi bij de 'spirit' van de Februaristaking dat het daarvoor als label is gaan dienen in de gestolde versie van het verleden die ons culturele geheugen uitmaakt. Het lijkt evident wat de kreet betekent, maar het heeft loch zin de interpretatie ervan te expliciteren: er is sprake van een 'wij' (gei'mpliceerd in Onze'), die zieh in taal verzetten legen een tegenslander, een onderdrukker, aangesproken mel een scheldwoord. Deze legenslan-der gebruikt fysiek geweld: vandaar de 'rolpolen' (en het gebruik van hetzelfde voor-voegsel geeft aan dal wal mel de legenslander geassocieerd wordl, aulomalisch ook voor uilschelden in aanmerking koml). De 'wij' spreken als een meerderheid mel van-zelfsprekend spreekrecht. Die 'wij' zijn verbunden met een groep, die evenals de legenslander uilgescholden kan worden, maar die niellemin bij de 'wij' hören. De 'wij' mögen erop scheiden, de 'jullie' moeten eraf blijven. Problemen mögen er zijn, die worden dan in taal afgedaan, geweld van een groep buitenstaanders (jullie) is onacceptabel. De kreet roepl hei 'frame' van VERZET op - en dal is belangrijk, wanl de rol van hei verzet is een van de weinige aantrekkelijke rollen die het scenario van de Tweede Wereldoorlog ons biedt. De 'wij' zil dus in hei verzel. In het Verklärend

Oorlogswoordenboek van Van Lennep slaal achler elke vermelde lerm sleeds 'g' off,

naluurlijk voor 'goed' laalgebruik of 'foul', in de specifieke belekenis die daaraan in de

(12)

oorlog werd gegeven Wie 'rotjoden' erop naslaat vmdt daarachter tussen haakjes 'dit-maal g', en hoewel achter dat 'goed-zijn' m de term wel degehjk nog steeds een zeker probleem met antisemitisme ook onder de Nedeilandse bevolking onmiskenbaar is, is die analyse in wezen juist De herhalmg van drie maal 'rot' maakt deze kreet uiteist memorabel, geestig en effectief Het gebiuik van het scheldwoord m deze nieuwe con text laat ook de grote veerkracht van taal zien, en het feit dat op zichzelf beledigend taalgebruik 'terugveroverd' kan worden voor de goede zaak Dat zelfremigend vermo gen van taal is een belangrrjk argument tegen pogmgen tot mperkmg van de vnjheid van memngsuiting 65

Opnieuw geldt dat al voor de moord deze uitdrukkmg opgeroepen kon worden m de context van problemen met mmderheden " Toen Rob Oudkerk voor een open microfoon de term 'kutmarokkanen' - excusez le mot, het is met het mime - het land in slmgerde, corngeerde de buigemeester van Amsterdam hem met de woorden, 'maar het zijn wel onze kutmaiokkanen', met andere woorden ze hören bij ons, we mögen er pioblemen mee hebben en die m taal uitvechten, maar buitenstaanders moeten eraf bhjven " Na de moord op Van Gogh doet zieh met deze uitdrukkmg lets fascmerends vooi op het internet wordt de kreet verschillende keren door autochtone Nederlanders aangehaald om de Marokkaanse gemeenschap m Nederland m bescher-mmg te nemen a De Marokkanen m de rol van de 'joden' van de Tweede

Wereldoorlog, de 'wij' de dominante groep van de autochtone Nederlanders, die zieh verzetten tegen de 'julhe' en wie zijn dat? De meest voor de hand hggende kandidaten zijn die Nederlanders die de hele Marokkaanse gemeenschap via 'guilt by association' verdachtmaken Maar de rollen kunnen wisselen op de plaats waar Van Gogh was gedood lag een foto van Ayaan Hirsi Ali, waarop met rode letters in de Imkermarge stond geschreven 'blijf met je lotpoten van onze [sie] rot-Atje af, en eronder nog eens, nu omkaderd 'Afbhjven'"59 Een kritische pohtica van wie we veel last kunnen hebben, met wie we het oneens kunnen zijn, maar die wel bij ons hoort - let ook op het verklemwoord dat een koosnaampje suggereert en het effect van het voorvoegsel 'iot' al meteen ondermijnt, een verbaal protest tegen het dreigement met fysiek (rot-poten) geweld We weten met tot welke groepenng de persoon hoorde die deze foto heeft neergelegd Wie zijn de 'wij', wie zijn de 'julhe'? De 'wij' de Nederlandse gemeen-schap (autochtoon en allochtoon?), die integraal hjdt onder gewelddadige terreur, de 'julhe' de extremistische mmderheid? En daarmee zijn we er nog steeds met m een interview met NRC Handelsblad praten een jonge Marokkaans Nederlandse vrouw en haar broer over de recente gebeurtemssen Dit is het commentaar van Khahd (30) over Theo van Gogh 'Bij Van Gogh denk ik dat is onze klootzak, blijf met je poten van hem af'70 Dit was de tekst die me misschien het meest heeft getroffen Misschien hjkt dit een makkehjke tekst, maar eenduidig is hij met Hier heeft een jonge Marokkaanse Nederlander het vanzelfsprekende spreekrecht van de meerderheid, hij spreekt vanuit de 'wij' positie m het 'frame' van het verzet - is dat de positie van alle weldenkende Marokkaanse Nederlandeis?7' Of misschien van alle Nederlanders taut

courtf De 'julhe' zijn eenduidig de extremisten - en Theo van Gogh is m de positie

(13)

van de joden van de Tweede Wereldoorlog beland, of misschien m die van de kutma rokkanen van Job Cohen Hij hoort bij de 'wij', al kunnen die nog zoveel bezwaren legen hem hebben Maar dat kunnen de 'wij' dan zelf wel af, m woorden en verder banden af1

In de analyse van deze ene fräse zien we een soort rondedans, een onderhandelmg die gevoerd wordt onder de huid van de taal, maar de eerste constatermg die we moe-ten doen is dat die taal dezelfde is Onze rotjoden, onze kutmarokkanen, onze rot-A'tje, onze klootzak De te verdelen rollen kunnen terecht komen bij verschillende 'partljen', bijvoorbeeld autochtone Nederlanders, allochtone Nederlanders, Nederlanders met verbaal uitgedragen extreme standpunten (in beide groepen), en die voelen zieh allemaal m Staat om ook de spreekpositie m te nemen Allemaal zoe ken zij naar een taal die geschikt is om het gebeurde te beschnjven en door terug te grrjpen op historische modeilen trachten ze tevens gnp te knjgen op de nabije toe-komst wie het goede model kiest, denkt te weten wat er gaat gebeuren of m Staat te zijn die toekomst ditmaal een andere wendmg te geven Hoe deze partijen ook ver-schillen m hun analyse van de situatie, wie ze ook identificeren als 'de nazis', de onderdrukkende en gewelddadige vijand, ze spreken erover in een taal, ze verstaan elkaar, er vindt communicatie plaats binnen een gedeeld cultureel frame, zelfs tussen subculturen Een tweede constatermg is echter dat er een partij met meespreekt en dat is meteen de kern van het probleem van en met die partij de gewelddadige extre-misten zelf Hun medium is met taal, maar geweld Dat betekent dat er op twee fron ten gewerkt moet worden, maar wat het zeker NIET betekent is dat de dialoog geen pnonteit meer heeft Integendeel, m het debat dat plaatsvmdt, rechtstreeks of via de media, met en tussen ledereen die gelukkig nog praat, blijkt dat er heel goede kansen zijn om binnen een overgrote meerderheid van de bewoners van Nederland 'de boel een beetje bij elkaar te houden', elke pogmg daartoe verdient dan ook groot respect

Wat ik hier gedaan heb is een stukje van het recerte publieke discours onder het vergrootglas leggen, volgens de prmcipes van de discours analyse en van het New Histoncism Deze laatste literatuurwetenschappelijke en cultuurwetenschappelijke stroming gaat ervan uit dat het mogehjk is kleine brokjes discours, de talige neerslag van mcidenten in welk genre ook, diepgaand te analyseren ('thick analysis') en zo een zeer gedetailleerd beeld te geven van een 'scene' uit een cultuur Het idee erachter is met dat je daarmee als het wäre een rmcrocosmos van die cultuur te pakken hebt, die je alleen maar hoeft uit te vergroten om een totaalbeeld te knjgen, nee, het is een facet van de cultuurdiamant onvoldoende om alle aspecten m kaart te brengen, maar noodzakehjk om dat totaalbeeld te completeren Het gaat om analyse van een detail -dat uiterst veelzeggend kan blijken te zijn

Modellen doen meer dan model-staan taal en identiteit

lot dusverre hebben we gezien hoe wij semantische 'frames' en modeilen kiezen op grond van onze interpretatie van de werkehjkheid, onze perceptie daarvan,

(14)

tijd sturen we die mterpretatie van onszelf en van anderen ook verder door de keuze van het 'frame' Wanneer een situatie eenmaal gekaraktenseerd wordt als een Oorlog', zijn er automatisch rollen te verdelen er zrjn duidehjke vijanden, en daden van geweld jegens die vijanden zijn geoorloofd Oorlogen kenmerken zieh in het alge-meen door een nogal zwart-wit moreel Universum, de wereld valt uiteen m Goed en Kwaad, achter mensen en woorden kun je 'g' off mvullen De Tweede Wereldoorlog bevmdt zieh op dit moment cultureel gesproken m een overgangssituatie de genera-tie van de ooggetuigen dunt langzaam uit en het evenement wordt een verhaal dat in gestolde versie wordt overgeleverd Hoewel daarmee m de wetenschap mogehjk juist meer ruimte komt voor nuance, is dat m de 'culturele hermnermg' en het daarvan afgeleide discours niet per se het geval72 Je kunt debatteren over de vraag hoe verstan-dig of gepast zo'n 'frame' is Maar m plaats van over het nut van mdividuele modellen te spreken, kunnen we ook een stap verdergaan en ons aivragen wat wrj eigenhjk doen wanneer we überhaupt m termen van een model spreken, en wat voor effecten ons taalgebruik nog meer heeft En hier gaat het mrj vooral om het verband tussen taal en de constructie van sociale identiteit

Wanneer wrj teruggrrjpen op een discours dat geworteld is m ons gedeelde verle den m de Tweede Wereldoorlog, kan dat taalgebruik onze visie op een bepaalde situ-atie weergeven (bijvoorbeeld 'wij' verzetten ons 'wrj' accepteren geen geweld, ook niet tegen groepen tegen wie wi; zelf verbaal ageren), maar tegelrjkertrjd bevestigt de taaldaad zelf onze (groeps-)identiteit 'wrj' zijn er nog, 'wij' delen een verleden, 'wij' herkennen onszelf daarm Dat geldt zelfs, als er via de verwijzmg naar de Tweede Wereldoorlog kntiek op ons huldige handelen wordt geleverd ('wij' waren altijd al NSB-ers, 'wij' hebben ons al eens eerder laten verrassen) In dat geval worden we nog steeds geacht ons als groep m ons gezamenhjke verleden te herkennen, maar worden we opgeroepen het beter te doen dan m het verleden Het discours van normen en waarden is overweldigend retonsch en persuasief van aard 73 lemand een NSB-er noe-men is een krachtig middel om lemand over te halen ander gedrag te vertonen en zo te bewrjzen dat de term misplaatst is - niks NSB-ers, we zitten allemaal in het verzet1 'Ik snap best dat julhe m vijf dagen onder de voet zijn gelopen' betekent ook 'kom m vredesnaam in actie1' Taaldaden die gebaseerd zijn op een 'frame' dat verwijst naar ons groepsverleden zijn niet zomaar beschnjvmgen van de werkehjkheid het zijn ook affirmaties van onze identiteit, en ze dienen verschillende retonsche doelemden

Maar taal doet op nog meer mameren meer, heeft in meer opzichten een surplus aan betekems, dan we ons altijd volledig reahseren wanneer we er gebruik van maken ja, de keuze van het goede 'frame' is voorwerp van maatschappehjke onderhandelmg Een 'frame' biedt de taal voor descnptie en, m de ogen van de gebruiker, ook voor predictie ('dit is net de Tweede Wereldoorlog Als we niets anders doen dan toen, wor-den we opnieuw overvallen') Maar taal creeert en construeert ook een werkehjkheid

wie een 'frame' kiest, maakt een toekomst Het is immers heel moeihjk 'to thmk out of

the box', dus als de 'box' ons 'frame' is, zullen wij ook volgende gebeurtemssen m dat licht mterpreteren En als een 'frame' het discours gaat dommeren, kan het ook

(15)

bepaalde effecten m de werkehjkheid oproepen Zo kan stereotypermg van bepaalde (mmderheids)groepen leiden tot de omarmmg van de eilige identiteit die de domi nante groep m de maatschappij zo'n groep hjkt te laten de seif fulfillmg prophecy,74 m dit geval m de vorm van de bewuste zieh toe eigenmg van de stereotypische eigen schappen Wie m de tweede eeuw na Chr als bedelaar op zoek was naar een identiteit met meer maatschappehjke impact, vormde zieh om tot Cymsch filosoof Moeihjk was dat met ledereen wist immers dat alle Cymsche filosofen een baard hadden, een stok en een knapzak, dat ze rondtrokken en bedelden voor de kost, en zieh aanstoot gevend gedroegen - maar dat lag aan de filosofie1 Ze scholden mensen uit, beledigden ze en vielen ze lastig, alles ter ere van de parrhesia ('vnje meningsuitmg ) En omdat ze leefden 'volgens de natuur' en de anmdeia ('schaamteloosheid') hoog m het vaan del hadden, trokken ze zieh niets aan van preutse opvattmgen over hchaamsfuncties Stereotype appropriation Epictetus doorziet deze types haarfijn, en kan ze - en dat is belangrrjk - onderscheiden van de authentieke Cynici, die m zrjn ogen een waardevol rehgieus en filosofisch leven leiden De anderen zijn ophchters, en die stelt hrj aan de kaak75

Het zou absurd zijn te veronderstellen dat neofundamentalisme teruggevoerd kan worden op ons Nederlandse maatschappehjke discours De ideeen die ten grondslag hggen aan deze meuwe groepsidentiteit doen de ronde op Internet en worden via een international Circuit verspreid In dit hele betoog over de maatschappehjke rol van taal hebben de extremisten met meegesproken hun discours onttrekt zieh ten dele aan de pubheke waarnemmg (Internet en informele circuits), en waar er al sprake is van tekst, wordt die aangetroffen m een dermale lugubere settmg - op een vermoord hchaam gestoken - dat het woord zelf symbolisch getransformeerd wordt tot een gewelddaad, of de extreme dreiging daarmee 76 Dit zeer reele probleem is - ik zei het al eerder - met het onderwerp van deze oratie Het gaat mij hier om ons pubheke dis cours, want daarover hebben wij wel emge controle En dan blrjft relevant dat het bij het neofundamentalisme onder moshms die als mmderheid m een met islamitisch land wonen, steeds hjkt te gaan om een aangenomen, geen geerfde identiteit'7 - aan-genomen, ook in de zin van 'wat je wordt aangereikt' De groepen die hiervoor gevoe hg zijn, hebben problemen met de identiteit die tot dat moment voor hen beschik baar was, ze zoeken naar een meuwe rehgiositeit, en eigenen zieh met meuwe trots een extreme vorm toe van de identiteit die, ook in het Nederlandse discours, beschik baar is mujaheddeen of terronst, een kwestie van 'frammg'78 Geef ik nu toch onszelf de schuld van de gebeurtemssen?l Nee, evident met Maar, zoals de socioloog P Goodman al m 1960 schreef over dehnquente jeugdcultuur in de Veremgde Staten 'we cannot expect average kids to deviate with genius'7' Waar doen de jongeren hun ideeen op? Wat hören ze om zieh heen? Zij zijn zelf verantwoordehjk voor eventueel misdadig gedrag Maar wij hebben wel degehjk een maatschappehjke verantwoorde hjkheid om minderheden een volwaardige plaats en een gezonde identiteit te bieden, ook in de mamer waarop er met en over ze gesproken wordt, zelfs als dat inhoudehjk heel kritisch is - het zal de echte probleemgevallen met weerhouden de verkeerde

(16)

kant op te gaan, maar het zal ze wel verder isoleren van de grote, weldenkende en goedwillende meerdeiheid van de etmsche en rebgieuze groepeimgen waaruit ze voortkomen "° Het is een vals dilemma oni ons te laten kiezen tussen ofwel een mter nationaal probleem ofwel een mtegratieprobleem sl We moeten lets doen aan allebei Terronsme is de ultieme mstortmg van commumcatie, een communicatieve patholo-gie, om met Jürgen Habermas te spreken, vooi wie commumcatie de centrale notie van de democratische rechtsstaat is 82 Dat is ook een reden te meer om extreem voor zichtig te zijn met voorstellen die de vnjheid van meningsuiting zouden mperken zolang we spreken, schieten we met Het probleem van de extiemisten is met wat ze zeggen - het is wat ze doen Mohammed B nam geen deel aan het pubheke discours Hi; bezorgde zrjn open bnef in een context waarm die bnef geen normale zet in de openbare uitwissehng van gedachten kan vormen Het hjkt mij zeer de vraag of een mgeperkte vnjheid van meningsuiting zijn optreden bemvloed zou hebben Maai als hrj met zijn daad er toch in zou slagen om de overheid zulke drastische maatregelen te laten nemen dat de democratische overheid zelfaan haar eigen delegitimermg mee werkt' Wat een succes zou dat zijn vooi de terronsten183

Studia humamora m een ti]d van terronsme

Wie zieh professioneel bezighoudt met de humamora beheert met zomaar een rantei tenkabmet aan modellen en voorbeelden, die te pas en te onpas stofvnj gemaakt en opgepoetst kunnen worden voor publiek gebruik Veel belangnjker is het om na te denken over talen en culturen, over 'framing' en retonca, discours analyse toe te pas-sen op allerlei typen tekst, van literair meesterwerk tot bijschnft brj een foto, met als doel mzicht te krijgen m maatschappehjke en historische processen, op een meta mveau na te denken over wat er eigenhjk gebeurt wanneer je een model uit het verle den activeert, wat taal doet zondei dat je het als taalgebruiker per se meikt, en wat dat zou kunnen en moeten betekenen voor ons pubheke discouis en vrijheid van meningsuiting, en mee te denken met resultaten uit andere studia humamora, zoals de sociologie, psychologie, en filosofie En dat alles met vanuit de ivoren toren, maar in voortdurende wisselwerking met de wereld om ons heen Omdat taal een wonder is, machtiger en potentieel ook gevaarhjker dan wij vaak denken, een middel om werelden te vangen m woorden, er gnp op te krijgen, ze te maken - maar potentieel ook te breken Het is heel gemakkelijk om in de retonca van de morele paniek te ver-vallen bij het waarschuwen tegen diezelfde retonca, maar nodig is dat zeker met En wensehjk is het al helemaal met Ik houd het hever bij het motto Pas op uw woorden, maar spreek ze vrijuit1

Ik heb gezegd

(17)

Bibhografie

Astm, Alan E., Cato the Censor Oxford: Clarendon Press 1978. Billerbeck, Margarethe, Epiktet, Vom Kymsmus Leiden: Bnll 1978.

Blank, Jonah, Mullahs on the Mamframe. Islam and Modernity among the Daudi

Bohras. Chicago-London: The Univ. of Chicago Press 2001

Borradon, Giovanna, Philosophy m a Time oj'Terror Dialogues with Jürgen Habermas

and Jacques Dernda Chicago-London: The Univ of Chicago Press 2003.

Butler, Judith, Excitable Speech A Pohtics ofthe Performative New York-London: Routledge 1997.

—, Precanous Life The Powers ofMournmg and Violence London-New York: Verso 2004.

Cohen, Stanley, Folk Devils and Moral Pamcs The Creatwn ofthe Mods and Rockers. Oxford 1980 (1972).

Geizer, M., 'Die Unterdrückung der Bacchanalien bei Livius', Hermes 71 (1936), 275-287.

Gruen, E.S., Studies m Greek Culture and Roman Pohcy Leiden: Bnll 1990, 34-78. Herzberg, Abel J., Kromek der Jodenvervolgmg, 1940-1945 Amsterdam 19855.

Hunt, Arnold, '"Moral pamc" and moral language in the media', The Bntish Journal of

Sociology 48 (1997), 629-648.

Isaac, Benjamin, Thelnventwn ofRacism m Classical Antiquity Prmceton: Pnnceton Univ. Press 2004.

Jong, Lou de, Het Komnknjk der Nederlanden m de Tweede Wereldoorlog Dl 4. 's Gravenhage: Staatsuitgevenj 1976.

Lakoff, George, Moral Pohtics What Conservatives Know That Liberais Don't Chicago: Chicago Univ. Press 1996.

Lennep, G.L., Verklärend Oorlogswoordenboek Amsterdam: Bert Bakker 1988. Maas, Gerard, Kromek van de Februan-Stakmg 1941. Amsterdam: Pegasus 1961. Miller, Margaret, Athens and Persia in thefifth Century BC. A study in cultural

recepti-vity Cambridge: Cambridge Univ. Press 1997.

Nussbaum, Martha G, Upheavals ofThought. The Intelhgence ofEmotions. Cambridge: Cambridge Univ. Press 2001.

—, Hidingfrom Humamty. Disgust, Shame, and the Law. Prmceton: Princeton Univ. Press 2004.

Roy, Olivier, Globahzed Islam. The Search for a New Ummah. New York: Columbia Univ. Press 2004.

Sansone, David, Plutarch. The Lives ofAnsteides and Cato. (ed., tr., comm.), Warmmster: Ans & Phillips 1989.

Sijes, B.A., De Februanstaking. 25-26 Februan 1941. Amsterdam: H.J W. Becht 1961 (3e druk)

(18)

Sluiter, Ineke & Ralph Rosen, 'General Introduction', m: Ralph M. Rosen & Ineke Sluiter (eds ),Andreia Studies m Manhness and Courage m Classical Antiquity Leiden: Bnll 2003, 1-24.

— (eds.), Free Speech m Classical Antiquity Leiden: Bnll 2004. Sontag, Susan, Regarding the Pain ofOthers New York· Picador 2003.

Tannen, Deborah (ed ), Framing in Discourse. Oxford-New York: Oxford Univ. Press 1993.

Versnel, H.S., 'Pentheus en Dionysos. Rehgieuze achtergronden en perspectieven', Lampss9(1976),8-41.

—, Ter Unus. Isis, Dionysos and Hermes Three Studies in Henotheism [Inconsistencies

in Greek and Roman Religion I]. Leiden. Bnll 1990.

Walsh, P.G., Livy, Book XXXIX (ed. w mtr., tr., comm.), Warmmster: Ans & Phillips 1994.

(19)

Noten

Deze tekst werd afgesloten op 3 januan 2005 Ik dank prof dr Anthonya Visser (Centrum voor Taal en Identiteit) voor haar hulp en scherpzmmge kntiek, Joris Stolwijk voor onderzoeksassistentie, de bibliotheekstaf van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie voor hun vnendelrjke en deskundige hulp, en Anna Gunn voor ondersteunmg bij de lay-out

1 De belangrrjkste antieke bron is Vergilius, Aeneas 4 173-197 Daar wordt Fama gekenmerkt door snelheid (173), aangroeien en steeds sterkei worden (175) Ze Staat met haar voeten op de grond, maar loopt met haar hoofd m de wölken -een symbool voor hoe -een grond van waarheid opgerekt kan worden tot buiten alle proportie (176 v ) Ze is een monster met ontelbare veren, ogen, tongen, monden en oren (181 w), ze slaapt nooit (185) - en ze terionseert de steden (187 magnas terntat urbes) omdat ze net zo hard vasthoudt aan wat verzonnen en verderfelijk is, als de waarheid bencht (188, vgl 190) Met haar woorden brengt ze de mensen m grote opwmdmg en ze maakt ze boos (197) De snelheid van het gerucht wordt ook al vermeld in Hom Odyssee 24 413 w , het verderfe lijke effect Hesiodus Werken en Dagen 760-4 Een fraaie analyse van het effect van roddel ook m Sophocles Ajax 148 w

2 Zie Benjamin Isaacs magistrale boek The Invention ofRacism in Classtcal

Antiquity, een compleet overzicht van alle vormen van pioto-racisme,

vreemde-lingenhaat, en conflictueuze relaties tussen etmsche en religieuze groepermgen uit de Oudheid Hier 2004, 47, 258 w (waar hij m i te zeer leunt op Herodotus m zijn ontkenning van een negatieve visie van de Gneken op de Perzen) Isaac wijst ovengens terecht ook op de ontvankelijkheid van de Atheners voor de Perzische cultuur (2004, 282, vgl Miller 1997) Op een rood figunge Attische lekythos van ca 400 v Chr (Bntish Museum) Staat een afbeeldmg van de Konmg van Perzie, die een kameel berijdt De afbeeldmg is vaak gemterpreteerd als Dionysus en zijn volgelmgen [Isaac 2004, figuur 3]

3 Vgl ook de dienaar van Pentheus die de vreemdehng gearresteeid heeft en over hem praat als 'deze jachtbuit', en 'dit beest' (vs 434, 436)

4 Die ten dele voortkomen uit etnisch supenonteitsgevoel, cf vs 483 5 Onthoofding, vs 241, stemging, vs 356

6 Vgl 'hij zit in mijn netten', vs 451 Aan het emd van het stuk zijn de rollen omgedraaid en is Pentheus zelf de buit geworden

7 Zie voor de analyse van het tragische conflict m termen van de religieuze proble-men m 5e eeuws Athene, Veisnel 1976, 1990, 96-205

8 Livius, Ab urbe condita 39 6 9 De Romemse identiteit was sterk verbonden met hun gevoel van morele distmctie (virtus) - vreemde mvloeden werden als een bedreiging daarvoor gezien, vgl Isaac 2004, 305

9 Voor Romemse vooroordelen jegens de Gneken, zie Isaac 2004, 225 w (met het belangnjke onderscheid tussen de Romemse houdmg tegenover contemporame

(20)

Gneken en die tegenover de 'goede' Grieken uit de klassiek Gnekse penode (2004,318,382)

10 Livms, Ab urbe condita 39 9 l

11 Livms, Ab urbe condita 39 8-19, bevat het tendentieuze verslag van de affaire van de Bacchanaha dat ik hier weergeef - hij is onze voornaamste bron In 39 9 4w verteil hij het verhaal van de ontdekkmg van de affaire Vgl Walsh 1994, 4v Walsh acht Livius' verslag van de reactie van de senaat, hoe extravagant die ook is, betrouwbaarder dan het verhaal over de ontdekkmg Hij vermoedt dat de con-sul het belang van de affaire heeft overdreven om zrjn eigen prestige te vergroten 12 Livius, Ab urbe condita 39 14 4

13 Deze speech wordt gerapporteerd m Livius, Ab urbe condita 39 15 17

14 Het bhjft volkomen onduidehjk waarop de consul al deze rnededehngen baseert Volgens de getuigenis van de courtisane werden alleen nog kmderen aangeno-men, omdat die prettiger slachtoffers voor diverse vormen van aberrant gedrag vormden Het is waarschijnlrjker dat die toelatmgsbeperkmg de groep juist moest consohderen, doordat op deze manier alleen famiheleden erbij kwamen (Gruen 1990, 53)

15 Livms, Ab urbe condita 39 17 4

16 Het Senaatsbesluit hieromtrent is overgeleverd Corpus Inscnptwnum Latmarum 12 581 = Dessau, Inscnptionum Latmarum Sylloge 18 (tekst ook m Walsh 1994, Appendix) Geizer (1936, 284 v ) wrjst erop dat m het Senaatsbesluit hdmaat-schap voldoende grond voor vervolgmg en bestraffing is Van misdaden of schanddaden is geen sprake Dat hjkt er door Livius of zim bron(nen) bi; verzon nen te zim

17 Geizer 1936 beschouwt alle schanddaden die de Bacchus aanhangers hier m de schoenen worden geschoven als verzinseis Gruen ontkent dat de senaat enige objectieve reden had 'to fear that the Bacchants threatened to undermme tradi-tional rehgion, to erode Roman values, to challenge state control, to promote pohtical upheaval, or to attack the social order' (Gruen 1990, 61) 'The episode served to exhibit senatonal vigilance and responsibihty for the security of the state and to legitimize senatonal authonty m the regulation of ahen worship' (1990, 76) Zie ook Isaac 2004, 453 'It was also ancient tradition among the Romans to claim that those whose rehgion they did not respect had morals that were not worthy of respect either', met als voorbeeld Livms' opmerking in de Bacchanaha episode (39 1311) 'Niets verkeerd vmden was brj hen de hoogste vorm van rehgieuze toewijdmg'

18 In het geval van de Bacchanaha hgt dat probleem mogehjk in een zekere maat schappehjke onrust en onzekerheid bij de bovenlaag van de bevolkmg (senaat, consuls) over hun eigen positie Zie onder

19 In de tragedie is dat het bericht dat Pentheus bereikt, maar verder heeft de trage-die er belang bij om het tragische conflict uit te vergroten door totale en exclu-sieve concentratie op twee protagomsten ten koste van het belichten van

(21)

ele wijdere maatschappehjke onrust Bij Livms is er het geromantiseerde bencht van de alarmverhalen van de courtisane en de rede van de consul m de volksver gadermg, waar de paniek verspreid wordt

20 Phmus, Naturales Histonae 29.14 ethocputa vatem dtxisse quandoque ista gens

suas htteras dabit, omnia corrumpet Plutarchus, Leven van Cato 23 hoion apothes ριζόη kai promanteudn hos apolousi Rhdmaioi ta pragmata grammatdn Hellemkdn anaplesthentes. Anapimplemi, Vullen', heeft de connotatie 'corrumperen'

('defi-1mg, mfectmg', vaak van ziektes, IS/) Zie Astin (1978, 157-81) over de houdmg van Cato tegenover de Gneken Voor Romemse vooroordelen jegens de Grieken, zie Isaac 2004, 381 w, m n 391 w

21 Vgl Isaac 2004, 226 w.

22 Brj andere gelegenheden werden filosofen en redenaars ook daadwerkelrjk de stad uitgezet Voor een verzamelmg van de relevante gegevens, zie Astin 1978, 179, Isaac 2004, 235 w Voor Cato's bezwaren tegen het gezantschap van Carneades, 155 v Chr, zie Plutarchus, Leven van Cato 22 Voor de fameuze twee redevoerm-gen, zie Qumtihanus 12 l 35 en Lactantius, Divmae Institutiones 5 14 3-5 (= Long & Sedley, The Hellemstic Philosophers, 68 M) Sansone merkt op m zrjn commentaar bij deze passage uit het leven van Cato· One can imagine that Cato regarded the philosophers with the same distaste that many Greeks feit towards the Sophists m the fifth Century and many classicists feel toward deconstructio-nists today' Veel is niet hetzelfde als alle

23 Phmus, Naturales Histonae 7 30 113, het is Astin (1978, 169) die suggereert dat we Cato's voorstel hieromtrent mogehjk moeten zien als 'a wild momentary hyperbole'.

24 Cohen 1980 (1972), xxiv 25 Cohen 1980 (1972), 9

26 Een voorbeeld is het gebruik van de term m The Times van 3 maart 1995 om de Bntse reacties op de moord op de peuter James Bulger m februan 1993 te beschnjven, zie Hunt 1997, 640 v., waar ook de problemen die met het gebruik van die term samenhangen duidehjk worden Er ontstaat een pubhek debat dat ten dele gaat over de toepasbaarheid van de term en de pohtieke irnphcaties ervan

27 Hunt 1997 beschrrjft hoe de theorie na Cohens boek vooral op dne mameren mgezet wordt (1) met nadruk op de rol van 'interest-groups' m het totstandko-men van de morele paniek (d w z de 'moral entrepreneurs', die de media gebrui-ken om wijde verspreiding te geven aan hun agenda), (2) met de suggestie dat de morele paniek gemstrumentahseerd wordt door een eilte en gebruikt wordt voor het bereiken van specifieke pohtieke doelemden, en (3) de 'grassroots' versie, waarbij de morele paniek voortkomt uit een reeds aanwezige onrust en authen-tieke bezorgdheid onder wrjde lagen van de bevolking Wat de Bacchanaha affai-re betaffai-reff., hjkt er inderdaad macchiavelhstisch gedrag van de senaat m het spei te zijn (Hunts versie 2) Het door Hunt genoemde bezwaar dat de term uitsluitend

(22)

van toepassmg zou zijn op een specifieke historische periode (1997, 633w), deel ik niet Het fenomeen op zieh doet zieh m verschillende penodes voor en moet dan steeds met machtnemmg van de historische context gemterpreteerd worden 28 Ik volg Martha Nussbaum's theone van de emoties, hier 2001, 28, vgl 31 29 De door sommigen gepropageerde vervangmg door 'moral realism' (Hunt 1997,

636) slaat in dat opzicht m i de plank niis

30 Voetnoot voor de toekomst de filmmaker en columnist Theo van Gogh, bekend om zim harde en provocerende stellingnames, had met pohtica Ayaan Hirsi Ali de film 'Submission Γ gemaakt De film gaat over de onderdrukkmg van vrou-wen m de Islam, en toont Koran-teksten die zrjn geschreven op een vrouvrou-wenli chaarn Theo van Gogh werd op 2 november 2004 vermoord De verdachte (op het moment van dit schnjven heeft nog geen proces plaatsgehad) is een Marokkaanse Nederlander en een fundamentalistische en extremistische moshm Deze gebeurtems bracht het debat over de integratieproblematiek en de plaats van de Islam m Nederland m een stroomversnellmg

31 Herman Philipse, NRC Handelsblad, 27 September 2003, p 7 (ondei de kop 'Stop de tribahsermg van Nederland') 'deze gegevens roepen het schnkbeeld op van een ontwikkelmg die kan uitmonden m een verregaande tribahsermg van de grote steden m Nederland' Typerend voor de retonca van de 'moral panic' is hier het verwijzen naar wat er nog Staat te geheuren, de zogenaamde 'prophecy of doom', vgl Cohen 1980 (1972), 53

32 Fnts Bolkestem, rede opening Academisch jaar, Umversiteit Leiden, September 2004

33 Voorgesteld door de Haagse hoofdcommissans van pohtie, Wiarda, en 'te bilhj ken' gevonden door minister Donner, NRC Handelsblad, 27 november 2003, p 3 34 'Het is als een arts die legen een patient zegt u heeft kanker Die schok

onder-gmg Nederland met de moord op Theo van Gogh, aldus WDleider Jozias van Aartsen Het radicaal islamisme heeft nu ook hier toegeslagen, Volkskrant, 6 november 2004, p 2 Het is met helemaal duidelrjk wie of wat hier de rol van de 'arts' heeft

35 Geert Wilders, e g voorpagma van Trouw, 8 november 2004 36 Ayaan Hirsi Ah, NRC Handelsblad, 29 november 2004

37 Trouw, 12 november 2004 p 9 'Golf aanslagen op moskeeen houdt aan', NRC Handelsblad 12 november 2004, p 7 'Golf van aanslagen', Trouw, 16 december 2004 'Extreem rechts en de geweldsgolf na de moord op Van Gogh'

38 Bij monde van minister Zalm alle landelrjke dagbladen, 6 november 2004 39 De Volkskrant, 3 november 2004, p 2 (Mal Heiben, LPF-fractie)

40 Paul Scheffer, m een ovengens verstandig en gematigd stuk, NRC Handelsblad, 6 november 2004, p 15 Vgl Cohen 1980 (1972), 197 die als voorbeeld van de retonca van de morele pamek geeft 'we won't allow our seafront/area/town/ country to be taken over by hooligans/hippies/blacks/Pakistams' Het is een reac tie zowel op het feitelrjk gebeurde als op datgene waarvoor men denkt dat de daders staan

(23)

41 Trouw, 8 november 2004, p 9 (onder de kop 'De anti-islam partij van Geert Wilders'), voorstel van Bart Jan Sprayt

42 De Volkskrant, 6 november 2004, p Rl, vgl Cohen 1980 (1972), 39 en 80 43 Enkele voorbeelden de woorden van minister Zalm ('de oorlog verklaard aan het

moslimextremisme', e g Trouw, 6 november 2004) werden onmiddellrjk gecorri-geerd (e g het redactioneel in Trouw, 6 november 2004, op dezelfde voorpagma waar minister Zalm geciteerd werd, verder De Volkskrant, 8 en 9 november ('Politiek valt over oorlogstaal van Zalm', Balkenende nuanceert oorlogstaal van Zalm')), maar dezelfde woorden werden ook m verband gebracht met de geperci pieerde plotsehnge toename m het aantal geweldsdelicten tegen objecten van de moslimgemeenschap In het NOS journaal van 8 november 2004 werd de Minister-President gevraagd 'Hebben de daders de oorlogsverklarmg van het kabi-net misschien lets te letterlrjk genomen en zrjn ze op deze manier de strrjd aange gaan met de islam?' (vgl ook NRG Handelsblad, 13 november 2004, p 39) De diagnose van de 'golf van aanslagen' werd herroepen op basis van de brandweeista tistieken (Trouw, 4 december 2004, 'Brandweer November normale maand', ibid p 5 'we hebben er nog naar gekeken, want we vonden het zelf weinig')

Toen Femke Halsema had voorgesteld de dader van de aanslag op Van Gogh met als een 'moshmterrorist', maar vooralsnog als 'extremist' te betitelen, met een oproep tot precies taalgebruik (Trouw, 6 november 2004, p 15), werd daar eerst even over gesteggeld, en vervolgens besloten dat het er met toe deed hoe je de man betitelde Evenzo wilde premier Balkenende hever met praten over de teimi-nologie van 'oorlog' of 'strijd' (NOS journaal, 8 november 2004, NRG

Handelsblad, 13 november 2004, p 39) 44 Eunpides, de Bacchanten 341

45 Bijv vs 357 (Teiresias), vs 369 ('hrj is een dwaas en zegt dwaze dingen') 46 Gruen 1990, 47 (met n 54)

47 Zie verder bijv Tannen 1993

48 De retonca van de morele paniek, het zoeken naar de jmste 'frames', en het zoe-ken van geschikte (discours) modeilen zim uiteraard verschillende kanten van dezelfde medaille en hangen ten nauwste met elkaar samen

49 Jos de Mul m NRG Handelsblad, 3 december 2004, p 19 Ayaan Hirsi Ali was gecast als Antigone, Theo van Gogh als Polyneices, Job Cohen als Teiresias, en Imam El Moumm als Creon

50 Abraham Kuyper Trouw, 4 november 2004, p 13, Alexis de Tocqueville, Trouw, 8 november 2004, p 9, Pierre Bayle NRG Handelsblad, 11 december 2004, p 15 (artikel van Jonathan Israel)

51 Trouw, 6 november 2004, p 15

52 NRG Handelsblad, 6 november 2004, p 15 Dit is potentieel de meest vruchtbare van de hier genoemde modellen, maar het gaat me m deze oratie met om de eva-luatie van de gekozen modellen, maar om het feit op zieh dat wij via modellen denken en oordelen Vgl het interview met antropoloog Martijn de Konmg in NRG Handelsblad, 27 november 2004, p 38

(24)

53 Er is een belangnjk verschil tussen praten over de Tweede Wereldoorlog (bijvoor beeld uit historische belangstellmg) en praten 'm termen van' de Tweede Wereldoorlog In dat laatste geval wordt m het algemeen van een gestileerder en stereotypischer beeld uitgegaan

54 Zie e g Trouw, 16 maart 2004, over Jan Pronks gebruik van de term 'deportatie', Hans Dijkstal vergeleek het door Minister Verdonk voorgestelde 'mtegratievignet' met de 'jodenster', De Volkskrant, 7 juni 2004 — dit soort uitspraken wordt veel-al veel-als een unfaire en beledigende zet m het debat aangemerkt, en leidt zelden tot productieve discussie Thom de Graaf verwees m zrjn afkeurende oordeel over Pim Fortuyn naar Anne Frank 'We staan hier vlakbij het Achterhuis van Anne Frank Nu weten we waartegen we vechten', Trouw, 18 november 2004, p 11 55 NRG Handelsblad, 3 november 2004, p 8

56 Minister Zalm, 'de oorlog verklaard aan het moshm-extreniisme', NRC Handelsblad, 6 november 2004, voorpagma, en alle landehjke dagbladen, Jaffe Vmk, Trouw, 6 november 2004, p 35 Deze laatste twee voorbeelden zochten wel-hcht eerder aansluitmg bij het gespierde discours van de Veremgde Staten en hun War on Terronsm dan dat de Tweede Wereldoorlog erdoor geevoceerd werd 57 Afshin Elhan, De Volkskrant, 23 november 2004 'Ik vertrouw julhe, oorspronke

hjke mwoners van dit land, met echt Sorry Julhe zijn wel erg snel geneigd te capituleren Langzamerhand begin ik te begrrjpen waarom de Duitseis in de Tweede Wereldoorlog Nederland binnen vrjf dagen hebben kunnen mnemen' 58 Theodor Holman, NRC Handelsblad, 31 december 2004

59 Trouw, 11 november 2004, voorpagma, NRC Handelsblad, 13 november 2004, p 16 ('Terug naar 1938?')

60 Lebbis en Jansen, Oudejaarsconference 31 december 2004, over Geert Wilders 61 NRC Handelsblad, 11 december 2004 ('De Stelling van Awraham Soetendorp

islamofobie is vergehjkbaar met antisemitisme') 62 E g Sijes 1961, Maas 1961, De Jong 1976

63 Bi) Van Lennep 1988 wordt het (s v rotjoden) geciteerd als 'Rotmof bhjf met je rotpoten van onze rotjoden af, Herzberg 19855, 110 schnjft over de

Februanstakmg, en parafraseert in de aanloop naar het eiteren van de uitdruk kmg in kwestie de gedachtengang erachter 'De wereldgeschiedems gooit altijd Joodse ruiten m Amsterdam hoorde het germkel en kwam kijken En het zei dat nemen we met Het streed zijn eigen stnjd en voelde zieh sohdan Want de Joden mochten dan zijn wat men wilde, ze waren Amsterdam En de grijze uniformen en mooie laarzen waren Berhjn en Hamburg, ze waren vreemd En toen het eige-ne gevaar liep, wist men wat dat betekende voor sommigen de reactie, voor andere de dwingeland, voor allen de vijand Uit die dagen dateert de zm, die een straatjongen met knjt op een muur geschreven had Bhjf met je Moffenpoten van onze rotjoden af'

64 Gebaseerd op onderzoek van het gedigitahseerde foto archief van het Nederlands Instituut voor Oorlogs Documentatie

(25)

65 Zie hierover m n Judith Butler 1997

66 Zie bijvoorbeeld het stuk van Elsbeth Etty in NRC Handelsblad, 28 augustus 1999, die het citaat gebruikt over de Türken die slachtoffer waren van de aardbe vingsramp m Turkije om de gevoelens van sohdanteit onder de Nederlanders te illustreren

67 De Marokkaans-Nederlandse rapper Ali B (geb 1981) schreef naar aanleidmg hiervan het refrem van de hit van Raymzter 'Kutmarokkanen'1', een protesthed tegen discnmmatie In een interview met BNN (bnn nl, jg 2 afl 8, äug 2004) interpretiert hij zelf de 'wrj' en 'zij' uit het refrem als volgt (het refrem luidt 'Ze willen ons zwart maken, als ze ovei ons praten/We hebben ze mks gedaan en als-nog willen ze ons haten/Ze willen ons zwart maken, als ze over ons praten/Tijd dat dit verändert, heb je dat met m de gaten') 'in "Ze willen ons zwartmaken" zijn "ze" de mensen die het hebben over Marokkanen in plaats van over Indivi-duen En "we" zijn de Marokkanen die goed bezig zijn, maar zieh elke keer moet [sie] verantwoorden over wat een ander heeft gedaan Ik moet dit elke keer uit leggen Want ledereen denkt "ze", dat zrjn alle Nederlanders En "we", dat zijn alle Marokkanen Belachehjk'

68 Bijvoorbeeld op www mdischebuurt nl-Forum van 18 november 2004 naar aan leidmg van de aanslagen op gebedsruimten en scholen 'Misschien is - want ik ben al wat ouder - de slogan Blrjf met je rotpoten van onze rotjoden af - weer terug in een andere vorm' (reactie van Frans van der Laar, Groenhnks Zeeburg) Ik heb de slogan ook een keer gevonden om te protesteren tegen uitmgen van homofobie m de Islam, m de vorm 'rotmoshms bhjf met je rotpoten van onze rotpoten af (www vanderpluijm demon nl/column/2004-12 html (daterend van juli 2004)

69 Zie de foto bij het stuk van Hafid Bouazza m NRC Handelsblad, 13 november 2004, p 17 In de bovenmarge van de foto Staat 'Ge zult met moorden' (ik dank de documentatie-afdelmg van NRC Handelsbald en het persbureau WAF voor ontcijfermg van deze tekst)

70 NRC Handelsblad, 6 november 2004, p 38 (interview met Asmee El Berdouni en haar broer Khahd)

71 Dit hgt het meest voor de hand, gezien de specifieke mterview-situatie het doel van het interview is het perspectief te krijgen van jonge Marokkaanse

Nederlanders op de recente gebeurtems Maar de mogehjkheid dat deze volko men gemtegreerde allochtone Nederlanders het 'wij' van 'de Nederlanders' bezi-gen kan met uitgesloten worden

72 Ik deel Susan Sontags bezwaar tegen de term 'collectieve herinnenng' 'Stnctly speaking, there is no such thmg äs collective memory - part of the same family of spunous notions äs collective guilt But there is collective mstruction' (2003, 85) Zie verder noot 51

73 Zie Slmter & Rosen 2003, 1-24

(26)

74 Cohen 1980 (1972), 39, vergelijk wat Cohen opmerkt over 'primary' en 'seconda ry deviance' (waarbi; 'secondary deviance' m de buurt komt van de notie van 'stereotype appropnation') (1980 (1972), 14 v, ontleend aan Lemert, Social

Pathology) 'Secondary deviance occurs when the mdividual employs bis devian

ce, 01 a role based upon it, äs a means of defence, attack or adjustment to the Problems created by the societal reaction to it'

75 In Diatnbe 3 22 Zie Billerbeck 1978 Voor Epictetus' beschnjvmg van 'stereotype appropnation', zie bijv Diatr 3 22 10 De kandidaat cynicus denkt 'een manteltje heb ik al dat houd ik, op een harde ondergrond slaap ik al, dat blrjft ook zo Ik regel er een ranseltje bij en een wandelstok en dan trek ik rond en ga ik bedelen en scheid ledereen uit die ik tegenkom Als ik zie dat lemand zieh epileert, scheid ik hem de huid vol, en ook als lemand zrjn haar permanent of m rode kleren rondloopt' (3 22 50 gaat over dezelfde stereotypen)

76 Het hjkt me met uitgesloten dat de Open brief' als tekst en m een andere context (brjvoorbeeld m een kraut) met tot strafvervolgmg had kunnen leiden De con text is hier uiteraard volstrekt eenduidig en bepaalt diepgaand de verwerpehjke strekking van de tekst

77 Vgl Roy2004

78 Blank 2001, 262ff wijst op de gebrekkige informatie en stereotypenng die nog steeds ten grondslag ligt aan het 'westerse' beeld van de Islam en op het gevaar dat 'misportrayals of Islam can become seif fulfilling prophecies The West sing les out penpheral figures for condemnation, and mflates barely known terronsts mto world renowned Champions of "Islamic jihad' This grants prommence to militants who might otherwise have struggled m obscunty, and legitimizes extre-mist views that might otherwise have been shunned by mamstream Muslims' Blank doet een op zieh met ongefundeerde poging om tegenwicht te bieden aan de sombere voorspelhngen van Bernard Lewis en Samuel Huntington (The Clash

of Civihzatwns and the Remakmg of World Order New York 1996), maar

onder-schat informatie kanalen als het Internet en toont m l m zrjn apologetische ten denzen onaanvaardbaar veel begrip voor onverdedigbare elementen als de onder geschikte positie van de vrouw (2001, 123 w )

79 P Goodman, Growmg up Absurd Problems ofYouth m the Orgamzed Soaety New York 1960, 13 Geciteerd naar Cohen 1980 (1972), xxix

80 De AIVD zond op 10 maart 2004 een notitie naar de Kamer waarin op precies deze problematiek m goed gekozen bewoordingen gewezen werd De dienst merkte op 'dat een groeiend aantal moshms zieh door opimemakers en opimelei ders onheus bejegend voelt', waardoor deze groep Ontvankehjk' zou zijn voor radicalisermg en recrutering De perceptie van de minderheid in kwestie dat er over hen in de voor henzelf minder goed toegankelrjke massamedia een onheus beeld wordt geschapen, kan tot problemen leiden Vgl Butler 2004, 15 "Those who commit acts of violence are surely responsible for them, they are not dupes

(27)

or mechamsms of an impersonal social force, but agents with responsability On the other hand, these mdividuals are formed, and we would be makmg a mistake if we reduced their actions to purely self-generated acts of will or Symptoms of individual pathology or "eviF" Zie ook de antropoloog Martijn de Koning m NRC Handelsblad, 27 november 2004, p 38 ('Hoe jonge moshms m Nederland hun radicale wereldbeeld samenstellen — De kmp- en plak-islam')

81 De m de politiek soms gewekte suggestie dat wijzen op de algemene integratie-problematiek de 'echte' problemen versluiert, is niet terecht (vgl brjvoorbeeld Trouw, 12 november 2004 ('PvdA en WD Gevaar is veel groter')

82 Borradon 2003, 35 (Habermas ) 'The spiral of violence begms äs a spiral of dis-torted communication that leads through the spiral of uncontrolled reciprocal mistrust, to the breakdown of communication', cf 2003, 64

83 Ik sluit me ook hierin aan brj Jürgen Habermas (in Borradori 2003, 56) Het grootste destructieve potentieel van terronsme ligt in 'the delegitimation of democratic governments' (ibid ) 'The nsk of overreaction on the part of the United States after 9/11, and of any nation under the threat of global terronsm, has for him [Habermas] a paradoxical and tragic imphcation m spite of not expressmg reahstic political objectives, global terronsm succeeds in the supreme ly political goal of delegitimizmg the authonty of the state' Filosofen als Judith Butler (zie haar belangnjke opstel over 'Violence, Mournmg, Politics', m Butler 2004, 19-49) en Martha Nussbaum (e g 2004) proberen m navolging van Emanuel Levinas gestalte te geven aan een filosofie die recht doet aan de wezen-lijke kwetsbaarheid van de mens en van een democratische rechtsstaat tegenover geweld Dat hoeft niet tot defaitisme te leiden, maar wel tot een erkenmng van het feit dat er bepaalde typen misdaden zijn (een mdividuele onberekenbare actie), die zieh aan beheersmg onttrekken, hoeveel restnctieve maatregelen er ook genomen worden - en tot een goede inschattmg van wanneer het middel erger wordt dan de kwaal

(28)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor toewijzing van een vordering tot uittreding wordt op grond van de huidige tekst van artikel 343 verlangd dat de aandeelhouder die wenst uit te treden, aantoont

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst en vooral definiëren wat er ver- staan wordt onder het begrip ‘wereldtaal’. Er zijn tal van parameters die men kan gebruiken om

Anders zou jaarlijks bijna de helft van alle zwervende katten in een asiel worden opgevangen, terwijl we van de meeste homeless katten die buiten lopen vaak niet eens weten dat

Er is veel kennis nodig om dit vast te stellen, terwijl de markten waarin online platforms actief zijn

Delegaties van de Raad voor Dierenaangelegenheden en van de Raad voor het Landelijk Gebied zijn tot een gezamenlijk advies gekomen waarin op basis van het gevoerde beleid en

Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen maken bekend dat zij in de periode van 3 maart tot en met 9 maart 2012 de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning op

Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen maken bekend dat zij in de periode van 3 maart tot en met 9 maart 2012 de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning op

Hoewel wij geen formele rol hebben nemen wij toch contact op met bedrijven en gemeenten als het gaat om bedrijven die bepalend zijn voor de economische structuur en werkgelegenheid