• No results found

Musée L

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Musée L"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Musée L

Körver, Jacques

Published in:

Tijdschrift Geestelijke Verzorging

Publication date:

2019

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Körver, J. (2019). Musée L. Tijdschrift Geestelijke Verzorging, 22(95), 3.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

3

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 22 | nr 95

Musée L

W

ie ooit in de buurt komt van Louvain-la-Neuve, de locatie van de Franstalige universi-teit die zich in de jaren 1970 afscheidde van de Leuvense universiuniversi-teit, moet het Musée L bezoeken. Gevestigd in het vroegere bibliotheekgebouw (opgetrokken in beton brut) herbergt het een grote diversiteit van collecties: van klassieke Japanse prenten tot oude rekenmachines, van moderne schilderkunst tot producten van negentiende-eeuwse volksdevotie, van Middeleeuwse houten beelden (inclusief dat van Jezus op een ezel met wieltjes eronder) tot recente potloodtekeningen met nadruk op de grafische kwaliteiten. De collecties komen uit de archieven van de universiteit of zijn door allerlei kunstverzamelaars geschonken. Het is een fantastische ervaring om – in een prachtige ambiance – door eeuwen en culturen heen te kunnen wandelen, om te proeven welke overeenkomsten zich ondanks de afstand in tijd en ruimte aandienen, en om je te verwonderen over de breedte, hoogte en diepte van de menselijke creativiteit. Een museum als dit zou men een ‘ratjetoe’ kunnen noemen, maar die kwalificatie is hier helemaal niet aan de orde. Integendeel. Opstelling, presentatie en keuze leiden tot een harmonieus en tegelijk divers beeld – omvat en bijeengehouden door een bijzonder gebouw. Ditzelfde besef deed ik op bij het overzien van de bijdragen in dit nummer. Prachtige, zeer verschillende praktijkbijdragen met een poëzieproject in de GGZ, filosoferen in de bajes, een filmgesprek in de eerste lijn, een casestudy met een herhaald ritueel bij iemand met dementie binnen de ouderenzorg. Daarbij komen de inspirerende beelden van Ludwig Volbeda die ons mee wil nemen in de gedichten en het gedachtengoed van Primo Levi. Dat alleen al laat een rijkdom van praktijken zien die ver- en bewondering voor de creativiteit van geestelijk verzorgers op-roept. En dan zijn er de meer theoretische beschouwingen en evaluaties van onderzoek. Al deze beschouwingen en evaluaties proberen de praktijk, het domein, de methoden en de doelen van geestelijke verzorging te duiden. Job Smit die de vooronderstellingen van de Beroepsstandaard doorlicht op basis van zijn promotieonderzoek. Francesco Kortekaas en Jowien van der Zaag die een korte begeleidingsmethode voor mensen met kanker hebben ontworpen en evalueren. Myriam Braakhuis die in de spanning tussen relationele gerichtheid en concrete doelgerichtheid in geestelijke verzorging kiest voor professionele nabijheid. Peter Kortekaas die vanuit zijn prak-tijk van geestelijke begeleiding nadenkt over de basis en perspectieven daarvan. En Niels den Toom die verslag doet van zijn lopend onderzoek naar het effect van participeren door geestelijk verzorgers in onderzoek op hun professionaliteit. En dan zijn er nog de columns (Eric Bras en Floor van Orsouw) en het interview met Charlotte Molenaar die de bijzondere blik van geestelijk verzorgers presenteren.

Een rijke collectie, met dwarsverbindingen tussen werkvelden, werkwijzen en waarden. Een levend museum waarin de collectie voortdurend wordt aangepast, niet een museum waar de nadruk ligt op het verleden maar juist op vernieuwing, inspiratie en verwondering: Musée L, Museum Levendigheid, Museum Levensbeschouwing. Museum L.

Sjaak Körver, hoofdredacteur; tgvhoofdredacteur@vgvz.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Heeft u levenservaring, kunt u goed luisteren en bent u beschikbaar voor langere tijd (minimaal 1 jaar), doe dan mee?. Als vrijwilliger wordt u begeleid door een gees-

Kiest voor het uitvoeren van de technische aanpassingen materialen, gereedschappen en (hulp)middelen en houdt rekening met de mogelijkheden en beperkingen van de middelen van

(Tilburg 2001) en P.. te spelen bij zingeving. Doortje Kal schrijft daarover in haar aiiikel 'De verbinding maken, het verschil behoeden, hoe het herwim1en van een plaats in

In deze publicatie STOWABASE 1998 vindt u een overzicht van lopend en recent afgesloten onderzoek op het gebied van watersysteem, waterkering en afvalwatersysteem, dat

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 23 | nr 98 Daarnaast moet de richtlijn met betrekking tot huisbezoeken in verhouding gezien worden tot de inzet van geestelijk

Wij adviseren hierin dat een patiënt dit het beste zelf kan doen; en in- dien de geestelijk verzorger zelf Ruqyah ver- richt, dan is het niet met het doel om een djinn uit te

Veel geestelijk verzorgers zullen daarom zorg moeten verlenen aan mensen met een andere reli- gieuze/levensbeschouwelijke achtergrond dan zij- zelf hebben en/of aan mensen

Het neoliberalisme is niet alleen schadelijk voor onze omgang met de economie en verdelingsvraagstuk- ken, het heeft ons bovendien afgeleerd om de vraag naar het goede leven