Voor Jessica, Niels en Laura
Ongesorteerde Gedachten
Dagelijks denken in Aforismen
Chris Koopmans December 2016
Voorwoord
Chris Koopmans (1949) is een klinisch psycholoog en psychotherapeut die na zijn pensionering ‘al die dagelijkse rond dwarrelende gedachten maar eens uit mijn hoofd zien te schrijven.’
Ongesorteerde gedachten die meestal gaan over filosofie, psychologie, mannen en vrouwen, politiek, waarheid en wetenschap, dood en van alles en nog wat.
Dan weer brutaal, ironisch, cynisch, humoristisch, passioneel, al naar gelang de dagstemming ermee speelt. In een
aforistische, one- and twoliner stijl, leest makkelijk weg, maar wel even bij nadenken af en toe.
Het concept werd geredigeerd door Jack Pheifer, met wie hij samen een aantal jaren de website Newsstream.nl vulde met beschouwingen en korte verhalen. De verhalen werden gebundeld in de publicatie “Kijken in de Afgrond”. Zie ook de informatie op de laatste pagina.
Inhoud
1. Filosofie 1
2. Psychologie 14
3. Vrouwen en Mannen 32
4. Politiek 41
5. Religie 58
6. Waarheid en Wetenschap 63
7. Dood 70
8. Allerlei 74
9. Tien invallen 88
10. Interview met de auteur 93
Colofon zie pagina 100
Ongesorteerde gedachten
1
FILOSOFIE
Filosofie is in de eerste plaats het taalonderzoek naar wat wij bedoelen!
Eh..hoezo?
*
Het Goede, het Ware en het Schone bestaan nog wel maar ze hebben hun strijdkreet verloren.
*
Om het Goede te doen zal men een zeker medeleven met het Kwade moeten opbrengen.
*
Zonder de springplank van een paradox komt men niet op de volgende verdieping.
*
De ware filosoof is op zoek naar het hart van de duisternis en daarna naar...troost.
*
De Vrije Wil? Alsof die niet een schakel is in de keten van noodzakelijke causaliteit!
*
Het is nooit voldoende de waarheid te zeggen, ze moet ook nog begrepen worden.
Ongesorteerde gedachten
2 Moed is de belangrijkste deugd omdat ze altijd alle andere
deugden verdedigt (Andre Comte de Sponville). Maar moed kan je in de schoenen zinken, daarom heeft ze ook nog dapperheid nodig.
*
De sloopkogel van het ironisch deconstructivisme is vandaag de dag wel klaar met zijn werk. Op de puinhopen bloeien hier en daar al de vrije radicalen, de pragmatische utopisten en de vrolijke netwerkanarchisten.
*
Omdat wij Darwiniaans gedoemd zijn tot hechting schuilt de zin van het leven erin die gedoemdheid zo goed mogelijk tot
uitvoering te brengen, dwz. in de zorg voor elkaar.
*
Plato's oudere broer Glaucon (416vC) zei dat de Rede de slaaf is van de Passies. Zeker, maar bedenk wel, de Passie vermomt zich ook vaak als Rede...om uw Rede te verleiden.
*
Men zegt dat de natuur, de evolutie, geen Goed en Kwaad kent.
Wat een onzin, alsof ethiek buiten, laat staan boven de natuur zou kunnen bestaan. Zelfs de stelende en vlooiende bonobo (van de Waal) weet wel beter.
*
Mijn held Wittgenstein: elk woord is een Matroesjka, in een Matroesjkafamilie, in een Matroesjkaland, in een Matroesjka universum.
*
Als Wittgenstein geleefd had in de tijd toen de taal nog muziek was, dan zou hij de enige fonkelende meesterdirigent zijn geweest.
Ongesorteerde gedachten
3 Alles wat wij denken en zeggen over de zin en betekenis van de wereld, bevindt zich altijd binnen de grenzen en de logica van de taal. Maar hoe groot zou dan dat ontalige Wittgensteinse
buitengebied zijn 'waarover men moet zwijgen'? Een Columbus van dit terra incognita is althans denkbaar.
*
Wij achten ons tegenwoordig meer individu dan soort maar van die illusie zal de evolutie ons wel weer genezen.
*
Nieuwsgierigheid, willen begrijpen, dat is willen beheersen, het onbekende je eigen maken, toe-eigenen, willen bezitten. Oftewel:
kennis willen is bezitsdrang. Kennis is macht.... om te bezitten.
*
Men moet het leven niet verwijten dat het vaak onaangenaam is, hooguit dat het ons opscheept met ideeën hoe aangenaam het zou moeten zijn.
*
Zin geven aan het leven volgt in wezen uit zin hebben in het leven, en niet andersom.
*
Het doel van je leven moet je niet verwarren met de zin van het leven. En waarvan men droomt niet verwarren met de waarde daarvan.
*
Meten is (stukjes tijd of ruimte) tellen. Het oneindige is meten zonder tellen.
*
De werkelijkheid is vaak in strijd met de mogelijkheid. En de mogelijkheid is vaak in strijd met het verlangen.