• No results found

Het is niet omdat het mag, dat het moet

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het is niet omdat het mag, dat het moet"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Het is niet omdat het mag, dat het moet

15/02/2014 | Patrick Loobuyck

Het was zo met het homohuwelijk, en het is zo met de euthanasie voor

minderjarigen: de overheid wordt verweten dat ze een keuze opdringt. Maar het enige wat ze doet, is respect hebben voor verschillende meningen. Neutraal zijn dus, schrijft Patrick Loobuyck.

Het is toch niet omdat de overheid het homohuwelijk naast het heterohuwelijk laat bestaan, dat ze een voorkeur laat blijken? hh/afp

2 FOTO'S

Wie? Moraalfilosoof verbonden aan de universiteiten van

Antwerpen en Gent. Hij is auteur van ‘De seculiere samenleving.

Over religie, atheïsme en democratie’ (Houtekiet, 2013).

Telkens als er over ‘ethische’ thema’s wetgeving komt die meer toelaat dan in het verleden het geval was, weerklinkt de kritiek dat de overheid te ver gaat.

Twee misvattingen vertroebelen het debat. Een eerste is de kritiek dat de overheid te permissief wordt omdat ze juridisch toelaat wat bepaalde mensen immoreel vinden. Maar dat is in een open, democratische samenleving onvermijdelijk. Iedereen heeft het recht om euthanasie of het homohuwelijk immoreel te vinden. Net zo goed hebben moslims het recht om alcohol nuttigen en

(2)

varkensvlees eten af te keuren en hebben niet-moslims het recht om de hoofddoek te beschouwen als iets waar vrouwen zich het best van bevrijden. Het uitgangspunt van onze seculiere

samenleving is net dat niet de individuele burgers of

levensbeschouwelijke groepen op basis van hun particuliere moraal bepalen wat mag of verboden moet worden – dat is de taak van de democratische rechtsstaat, die zich daarvoor laat leiden door de basisgedachte dat burgers zo veel mogelijk als vrije en gelijke individuen behandeld moeten worden.

Niemand, geen enkele groep, geen enkele levensbeschouwing heeft het recht om te eisen dat de normen en waarden die hij vanuit zijn referentiekader belangrijk vindt, het uitgangspunt worden voor de overheid om een wet- en regelgeving op te stellen. Die wetten zijn immers ook van toepassing op mensen die een ander

referentiekader hebben. In een open samenleving moeten mensen aanvaarden dat er over de manier waarop mensen willen leven en sterven diepgaande meningsverschillen kunnen bestaan en dat de overheid ieders recht moet beschermen om met respect voor ieders grondrechten volgens de eigen opvattingen het leven en sterven vorm te geven. De Belgische wetgeving rond homohuwelijk, abortus en euthanasie is dus helemaal geen uiting van permissiviteit, maar kwam tot stand vanuit een moreel uitgangspunt: respect voor vrijheid en gelijkheid.

Een ‘statement’ van de overheid

Een tweede misvatting schuilt in het argument dat de overheid door bijvoorbeeld het homohuwelijk of euthanasie mogelijk te maken, haar neutraliteit zou verliezen. De overheid zou kleur bekennen, pro-euthanasie zijn en mensen die euthanasie

aanvragen meer waarderen dan zij die dat niet doen. Een analoge redenering wordt gemaakt als het over het homo​huwelijk gaat.

Maar de overheid spreekt helemaal geen waardeoordeel uit over euthanasie of het homohuwelijk. Nergens wordt gezegd dat mensen in bepaalde omstandigheden euthanasie moeten vragen.

Zowel diegenen die euthanasie vragen als zij die voor een

natuurlijke dood kiezen, moeten gelijkwaardig beschermd worden.

In de Belgische wetgeving behouden trouwens ook artsen hun gewetensvrijheid: niemand is verplicht om zelf op een

euthanasieaanvraag in te gaan.

De wetgever is er ook niet op uit om euthanasie of het

homohuwelijk als moreel superieure keuze te stimuleren. Het enige wat de wetgeving doet, is respect opbrengen voor het feit dat

mensen over hoe ze willen leven en sterven grondig van mening kunnen verschillen. Het gaat overigens ook niet op te stellen dat de Belgische overheid een atheïstische, vrijzinnige moraal zou

uitdragen. Ze wil alleen die mensen met een moraal op basis van zelfbeschikking het recht geven om daar ook naar te leven en te sterven. Niets meer maar ook niets minder.

(3)

Paternalisme

Wetgeving die het homohuwelijk en euthanasie mogelijk maakt, is in dat opzicht ‘neutraler’ dan wetgeving die ze zou verbieden. Dat laatste impliceert immers dat de terminaal zieken en de holebi’s zelf geen keuze hebben omdat de overheid voor hen beslist. Dat is ongewenst paternalisme. Een land dat op een democratische manier zoekt om de wetgeving zo goed als mogelijk in

overeenstemming te brengen met het respect voor zijn burgers als vrije en gelijke individuen, is niet decadent permissief maar

navolgenswaardig.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Burgers aan

DEN HAAG - PvdA-staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid heeft een gastcollege op de Erasmus Universiteit aangegrepen om duidelijk te maken dat er geen reden is voor

‘Er zijn genoeg artsen in ons ziekenhuis bereid om euthanasie uit te voeren, maar het kan niet zonder een goed gesprek.’. Het AZ Nikolaas uit Sint-Niklaas – ook genoemd in De Morgen

De standpunten variëren van 'zeker neen voor kinderen' (CDH) via 'wat ter tafel ligt, is niet bevredigend' (PS en MR) en 'een oplossing is niet dringend' (MR) tot 'een verruiming

‘slechts’ een aangetast bewustzijn hebben, zoals door dementie, hersenbloedingen, hersentumoren en andere hersenbeschadigingen, kunnen geen euthanasie krijgen via een

Het land is ook ethisch progressief met zijn wetgeving voor abortus, euthanasie en homohuwelijk, en er is een structurele, interlevensbeschouwelijke dialoog op zowel federaal

Het Zwitserse gerecht meende dat Gross niet voldeed aan de voorwaarden, die bepaald zijn via richtlijnen van de Zwitserse Academie voor Geneeskunde, en ze dus geen dodelijke ziekte

Dat de Belgische Broeders van Liefde nu deze koerswijziging nemen, schrijft De Rycke toe aan 'voortschrijdende reflectie'