• No results found

Een nieuwe kijkbeleving: second screen applicatie voor televisieseries

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een nieuwe kijkbeleving: second screen applicatie voor televisieseries"

Copied!
52
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

FATIMA El Yahyaoui

CMD Amsterdam 2014

EEN NIEUWE kijkbeleving

(2)

Communication and Multimedia Design OPLEIDING

Amsterdam LOCATIE

2013 -2014 JAAR

Fatima El Yahyaoui STUDENT

500616602 NO

Fatima.Y@hotmail.com E-MAIL

Marjolijn Ruijg BEGELEIDER

Hoe kan een second screen applicatie de kijkbeleving

van de serieliefhebber onder jongeren vergroten

tijdens het kijken van de televisieserie Game of Thrones

en is het format universeel inzetbaar?

(3)

Voorwoord

Het laatste jaar bij CMD Amsterdam was bijzonder. Ik ben mezelf als ontwerper beter gaan leren kennen. Waaruit de conclusie getrokken kan worden dat zelfs chaotische* situaties mij niet tegenhouden om mijn doel te bereiken. Ik had tijdens het project dan ook wel de grootste drijfveren die er bestaan, namelijk geloof en plezier in het project.

Mijn keuze voor het project was al snel gemaakt, namelijk ik wou een second screen applicatie ontwikkelen voor films en televisieseries. Maar dit was te hoog gegrepen! Het project is uiteindelijk concreter geworden.

Het project heeft zich allereerst op één televisieserie gericht, namelijk Game of Thrones. Door de populariteit van de serie was het een goede maar ook een bewuste keuze. Daarna is het project zich verder gaan ontwikkelen en zo is de applicatie Timeline ontstaan.

Ik heb er bewust voor gekozen om het project zonder bedrijven, opdrachtgevers of partners uit te voeren, zodat ik op eigen tempo, manier van werken en visie aan de slag kon gaan. En dat blijkt een goede keuze te zijn geweest.

Ik bedank mijn ‘leden’ van de doelgroep voor de tijd en moeite die zij over hadden om mij te helpen in het onderzoek. Daarnaast bedank ik mijn begeleider Marjolijn voor haar positieve houding en kritische blik. En mijn tweede lezer Annet voor haar nog kritischer blik.

Zij hebben mijn project uiteindelijk de goede kant op weten te sturen. Het eindresultaat is dan ook iets waar ik trots op ben.

* Een daarvan was de gesneuvelde USB-stick in de afrondfase van het project,

‘Chaos isn’t a pit, Chaos is a ladder’

Petyr (Littlefinger) Bealish

Managementsamenvatting

Steeds meer jongeren gebruiken hun smartphones tijdens het kijken van televisie waaronder de doelgroep waar het project zich op focust. Namelijk televisieseriekijkers onder jongeren van 18 t/m 25 jaar die vooral via downloads series op een laptop kijken wanneer hun dat uitkomt.

In Nederland richten ontwikkelaars van second screen applicaties zich vooral op spelprogram-ma’s. Verschillende programma’s bieden een second screen app aan zodat kijkers kunnen ‘mee-spelen’. In de Verenigde Staten is er al een behoorlijk aanbod aan second screen applicaties voor televisieseries te vinden, maar enkele van deze applicaties zijn ook in Nederland verkrijgbaar.

Het project heeft zich eerst gericht op de populairste tv-serie van nu, namelijk ‘Game of Thrones’. Het is een vrij ingewikkelde televisieserie en daar staat de serie ook bekend om. De kijker wordt geconfronteerd met verschillende personages en verhaallijnen. Daarnaast wordt er onderzocht of het uiteindelijke ontwerp/product ook voor meerdere televisieseries kan worden toegepast en of de doelgroep hier behoefte aan heeft.

De doelgroep was niet bekend met second screen applicaties enkele gaven aan wel eens een ap-plicatie uitgeprobeerd te hebben, maar de rest heeft er nooit van gehoord. Tijdens het onderzoek werd de doelgroep nauwkeurig geregistreerd er kwam naar voren dat de meerderheid de serie Game of Thrones download en het alleen kijkt achter een laptop. De doelgroep gebruikt tijdens het kijken van een serie vaak een smartphone, zij gebruiken het apparaat voornamelijk voor com-municatie en het bekijken van de laatste updates op Facebook.

De behoefte naar een universele second screen applicatie (voor meerdere televisieseries) was tijdens het onderzoek naar voren gekomen. Via schriftelijke enquêtes en gesprekken gaf de doel-groep aan dat het handiger, simpeler en overzichtelijker was om één applicatie te hebben voor meerdere series.

Verder had de doelgroep moeite met het voor ogen zien van een second screen applicatie waar-door het concept waar-door middel van een paper prototype werd getest (proof-of-concept). De eerste indruk bij de doelgroep was zeer positief waardoor het ontwerp vanuit de testresultaten verder ontwikkeld kon worden. Daarna is de doelgroep nog drie keer benaderd met klikbare prototypes. Het benoemen van behoeftes en wensen was niet altijd even makkelijk voor de doelgroep, maar door hen te benaderen met prototypes konden zij zich meer inleven in wat zij zoal kunnen zien en krijgen tijdens het kijken van een televisieserie via een second screen applicatie.

Door deze aanpak is de second screen applicatie ‘Timeline’ ontstaan. De kracht van de applicatie ligt bij het feit dat het format voor meerdere televisieseries kan worden toegepast.

(4)

Timeline

Het eindproduct heeft zich doorontwikkeld naar een start-up bedrijf genaamd Timeline (ver-noemd naar het product zelf). Timeline is een second screen applicatie voor televisieseries, waar het allemaal begon met de serie Game of Thrones is het nu gaan uitbreiden voor meerdere televi-sieseries.

Timeline houdt als bedrijf de nieuwste maar ook de populairste series in de gaten en maakt hiervoor een nieuwe omgeving binnen de applicatie aan. Dit betekent dat de gebruiker nieuwe televisieseries kan synchroniseren met de second screen applicatie voor een betere en geoptima-liseerde kijkbeleving.

De applicatie biedt extra informatie over momenten in de aflevering, karakters, personages en episodes. Verder kunnen de gebruikers aan polls, emotie-meters en quizjes meedoen. Ook houdt de applicatie memorabele quotes bij en worden er flashbacks beschreven. De applicatie kan mu-ziek herkennen dat zich in de aflevering afspeelt en ook kan de gebruiker elke aflevering beoorde-len. De zogeheten items waar deze functionaliteiten in geplaatst zijn kunnen gedeeld worden via Facebook en ook kan men binnen de applicatie op de items reageren. Kortom, Timeline biedt als second screen een nieuwe beleving tijdens het kijken naar een televisieserie, zonder dat het al te afleidend is. De gebruiker kan namelijk zelf kiezen om een item tijdens en of na een aflevering of helemaal niet te bekijken.

Op maatschappelijk niveau kan het product meer interactie bieden tussen liefhebbers van tele-visieseries. Het feit dat men discussieert over bepaalde zaken in een televisieserie maakt het op maatschappelijk niveau zelfs nuttig, omdat zaken zoals ‘moraal’ vaak aan de orde zijn. Een vraag zoals: wat zou jij doen als je in de schoenen van het hoofdpersonage stond? Is een vraag die vaak in een discussie over een televisieserie voorkomen.

Het introduceren van een second screen* dat de potentie heeft ‘mainstream’ te kunnen worden is een verandering op de Nederlandse applicatie markt. Op maatschappelijk niveau betekent dat het gedrag tijdens het kijken van televisie veranderd is en dit door de applicatie voorgoed wordt bevestigd. Dit heeft als gevolg dat zelfs het ouderwets televisie kijken wellicht drastisch zal veran-deren in de komende jaren. Meerdere bedrijven zullen op deze ontwikkeling reageren.

(5)

Inhoudsopgave

1. Inleiding

1.1 Aanleiding 10 1.2 Doelstelling 11 1.3 Hoofdvraag 11 1.4 Deelvragen 11

2. Second screen

2.1 Definitie 12 2.2 Achtergrond 12 2.3 Doelen 12 2.4 In Nederland 14 2.5 Voor televisieseries 14 2.5.1 Storysync 16 2.5.2 Shazam 16 2.5.3 Twitter 17 2.5.4 Zeebox 17 2.5.5 Tv-Tag 18 2.5.6 GoT:HBOgo 19 2.5.7 Conclusie 19

3. Technologieën

3.1 Audio watermarking 20 3.2 Audio fingerprinting 20 3.3 Aanbieders ACR technologie 21

3.3.1 Audible Magic 21 3.3.2 Civolution SyncNow 21 3.3.3 PlayToTV 21

4. Televisie

4.1 On-demand 22 4.2 Binge-watching 22 4.3 Ontwikkelingen 23 4.3.1 Netflix 23 4.3.2 RTL 23 4.3.3 UPC 23 4.4 Conclusie 24

5. Game of Thrones

5.1 Online 25 5.2 De serie 25

6. Doelgroep

6.1 Beschrijving 27 6.2 Persona 27 6.3 Televisieseries 27 6.3.1 Overzicht kijkgedrag 29 6.4 Inzichten 30

7. Scenario

8. Concept

Fase 1

8.1 Aanpak 33

8.2 User requirement list 33

8.3 Paper prototype 35 8.3.1 Testresultaten 35 8.4 Concept 36

Fase 2

8.5 Functioneel ontwerp 38 8.6 Prototype v1 39 8.6.1 Testresultaten 40

Fase 3

8.7 Prototype v2 42 8.7.1 Testresultaten 42 8.8 Universeel 44 8.8.1 Omgevingen 44 8.8.2 Beheren 44

9. Ontwerp

9.1 Huisstijl 45 9.2 Visuals 45 9.3 Design Patterns 53 9.4 Usability test 57 9.4.1 Testresultaten 57 9.5 Conclusie 57

10. Aanbevelingen

11. Bijlage

(6)

1 Inleiding

1.2 Doelstelling

Het eindproduct is een second screen applicatie in de vorm van een interactieve prototype ontwikkeld voor de smartphone. Uit onderzoek blijkt dat de doelgroep alleen een smartphone gebruikt tijdens het kijken van televisieseries.De second screen applicatie zal interactieve content aanbieden die aan de behoeftes van de gebruiker voldoen.

1.3 Hoofdvraag

Hoe kan een second screen applicatie de kijkbeleving van de serieliefhebber onder jongeren vergroten tijdens het kijken van de televisieserie Game of Thrones en is het format universeel inzetbaar*?

* toe te passen op meerdere televisieseries

1.4 Deelvragen

1.1 Aanleiding

Nederlandse serieliefhebbers onder jongeren hebben op dit moment verschillende mogelijkheden om naar een televisieserie te kijken (on-demand, downloads). Verschillende diensten bieden zowel online als via zenders televisieseries aan. Dit wordt steeds populairder en dit betekent dat de serieliefhebber wanneer hij of zij dat wil een serie kan kijken.

Ook het gedrag is veranderd, de kijker gebruikt steeds vaker mobiele apparaten tijdens het kijken naar een programma op televisie [1]. Verschillende zenders spelen hierop in door op mobiele

apparaten een second screen applicatie aan te bieden. Serieliefhebbers onder jongeren hebben

de behoefte aan extra (amuserende) informatie, websites zoals IMDB worden vaak geraadpleegd.

Maar de liefhebbers onder jongeren kijken weinig ‘live’ naar televisieseries, zij downloaden liever televisieseries op hun laptop. Dit verreist een second screen applicatie die ten alle tijden

raadpleegbaar moet zijn en dus niet alleen te raadplegen is tijdens de ‘live’ uitzending van een televisieserie. Het feit dat veel second screen applicaties zender of programma verbonden zijn betekent dat de gebruikers van second screen applicaties met verschillende apps te maken krijgen.

Dus, het probleem is dat er op dit moment geen second screen applicatie voor televisieseries beschikbaar is in Nederland die meerwaarde heeft voor de ‘on-demand’ kijkers onder jongeren die graag televisieseries kijken. Om het probleem van verschillende second screen applicaties op een smartphone tegen te gaan wordt er achteraf gekeken naar de inzetbaarheid van een universele format en de behoefte naar zo’n format.

Vraag

Doel

1. Wat kan er verstaan worden onder een second screen applicatie?

2.1 Welke ontwikkelingen doen zich voor op het gebied van second screen appli-caties?

2.2 Welke internationale aanbieders zijn er op de markt?

2.3 Welke Nederlandse aanbieders zijn er op de markt?

3. Wat is de huidige omgeving rondom het televisie kijken waarin de doelgroep zich in bevindt?

4. Hoe kan Game of Thrones worden ver-taald naar content in een second screen applicatie?

Het is belangrijk dat er goed wordt begrepen wat een second screen applicatie is.

Het is belangrijk om de markt van second screen applicaties te onderzoeken. Vooral de mogelijk-heden op het gebied van technologie moeten worden onderzocht. Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat andere aanbieders op het gebied van second screen voor televisieseries doen en in hoeverre zij concurrenten zijn.

Het onderzoeken van de omgeving is vooral be-doeld om de doelgroep volledig in kaart te bren-gen.

Game of Thrones is een vrij ingewikkelde serie met heel veel inhoud, het is belangrijk om te kijken hoe GoT als serie kan worden omgezet in een second screen.

(7)

2 Second screen

De second screen is niet echt bekend, weinig jongeren kennen de term. Het is

belangrijk om het concept goed te begrijpen maar ook om de doelen van een

second screen te kennen. Daarnaast is het belangrijk om de mogelijke

concurren-ten en andere aanbieders in kaart te brengen. Deze punconcurren-ten worden in dit

hoofd-stuk uiteengezet.

2.1 Definitie

Een second screen is het gebruik van een extra scherm zoals een mobiel apparaat tijdens het kijken naar het eerste scherm (televisie, laptop). Het maakt interactie tussen de kijker en het programma mogelijk door middel van interactieve functionaliteiten die de kijkbeleving van het publiek kunnen vergroten door hen te voorzien van extra content en of spelelementen [2].

2.2 Achtergrond

De afgelopen jaren is het mobiele gebruik enorm gestegen [3]. En daardoor is het gedrag van

de mobiele gebruiker veranderd. Gebruikers van een mobiel apparaat hebben het apparaat nu bijna overal bij de hand, dit heeft de ‘mobiele applicatie’ markt enorm laten groeien. Verschillende applicaties proberen tegenwoordig steeds meer in het dagelijks leven van een mobiele gebruiker te kruipen. Dat kijkers steeds meer hun mobiele apparaat bij de hand hebben tijdens het kijken van televisie heeft een nieuw categorie applicaties doen ontstaan namelijk de second screen applicaties.

2.3 Doelen

Uit welke behoeftes en of doelen de second screen precies is ontstaan is niet duidelijk.

Maar zenders, omroepen en mediaproductiemaatschappijen hebben allen eigen redenen om een second screen beleving te creëren.

Een second screen kan één of meerdere doeleinden bevatten:

Informeren

De kijker voorzien van de juiste informatie op het juiste moment kan de kijkbeleving vergoten.

Amuseren

Tegenwoordig is het amuseren van de kijker belangrijk, vooral jongeren hebben hier behoefte aan, dit is bevestigd door middel van schriftelijke enquêtes onder de doelgroep.

Activeren

Een second screen kan de kijker activeren tot bijvoorbeeld het actief meedoen met een spel op het eerste scherm.

Communiceren

Een second screen kan communicatie tussen mede-kijkers tot stand brengen.

(User) engagement

De doelen activeren en communiceren kan de kijkersbetrokkenheid tot een programma vergro-ten, dit is een van de belangrijkste doelen van een second screen applicatie.

Enhanced viewing experience

Second screens hebben het tegenwoordig over het verbeteren van de kijkbeleving waardoor de kijker een programma beter kan ervaren.

Het ‘live’ kijken van een programma stimuleren

Er zijn programma’s die een second screen inzetten om het ‘live’ kijken naar het programma te stimuleren.

Een verlengd contactmoment

En er zijn programma’s die het contactmoment met de kijker willen behouden tot de volgende aflevering, social media, filmpjes en gamification worden hiervoor ingezet.

(8)

2.4 Second screen applicaties in Nederland

Nederland kent al tientallen second screen applicaties, maar de markt concentreert zich in Nederland vooral op spelprogramma’s zoals ‘The Voice’, ‘Wie is de Mol?’, ‘Spuiten en Slikken’, ‘Beat the crowd’ en ‘Nationale IQ test’. Dit zijn programma’s met allemaal een eigen second screen app. De second screen applicaties laten het publiek ‘meespelen’ met het programma. De meeste zijn vooral bedoeld om tijdens de ‘live’ uitzending te gebruiken, maar Nederland is op de kaart gezet door het uitbrengen van een second screen app voor een bioscoopfilm genaamd ‘APP’.

2.5 Second screen applicaties voor televisieseries

Een van de eerste stappen in het onderzoek was het in kaart brengen van second screen applicaties die gebruikt kunnen worden tijdens het kijken van televisieseries. Er is gekeken naar populariteit, functionaliteiten, technologie en uiteindelijk de verkrijgbaarheid van de applicatie in Nederland.

Niet alle second screens zijn speciaal voor televisieseries ontwikkeld. Dit geldt voor Shazam, Twitter, Zeebox en Viggle. Maar omdat er uit het onderzoek blijkt dat de doelgroep liever een universele second screen applicatie gebruikt, worden er vooral applicaties beschreven die voor meerdere televisieseries kunnen worden ingezet. Dit zijn overigens ook de meest besproken en populairste second screen applicaties.

Overzicht second screen aanbieders

De second screen applicaties zijn op de volgende punten bekeken: functionaliteit, technologie en verkrijgbaarheid. Het onderzoeken naar de verkrijgbaarheid van een second screen is belangrijk omdat een applicatie die niet in Nederland verkrijgbaar is, simpelweg geen (directe) concurrent vormt.

Storysync

Inhoud

Technologie

Verkrijgbaar?

polls trivia foto’s quotes flashback

Web-based applicatie die alleen ‘live’ te gebruiken (Amerikaanse tijdzone). De content in de app is op tijd ingesteld (geen audio technologie).

Nee

Het is alleen toegankelijk wanneer de gebruiker ‘live’ meekijkt. In Nederland is de zender niet beschikbaar. Ook de native applicatie is niet verkrijgbaar in Nederland.

Shazam

foto’s cast informatie muziek ontdekken gossip/trivia social media (celebrity tweets)

Audio fingerprinting met eigen database.

Ja

Maar de second screen beleving is alleen in de Verenigde Staten beschikbaar.

Zeebox

chatbox sociale media prijsvraag Televisiegids gebonden programmering. Nee

Alleen verkrijgbaar in de VS en UK.

Twitter

mini-blogging trendings

Web-based en een native applicatie. Ja

Tv-tag

poll memes reageren emotie inchecken tagmoment Taglines/momenten beheerd door 50 werknemers. Gebruiker moet zelf aangeven wanneer ze beginnen met kijken.

Ja iOS apparaten.

Viggle

polls quizes chatfunctie real-time trivia punten verdienen activiteitenstream Audiotechnologie. Ja iOS apparaten.

HBOgo: Got

kaart personage informatie video/foto’s interviews

Dit is geen second screen werkt via de HBOgo applicatie.

Ja

(9)

2.5.1 Storysync

Storysync is een second screen applicatie speciaal voor AMC (American Movie Classics) series. AMC is een Amerikaanse televisiezender alleen verkrijgbaar in de Verenigde staten. De zender is wereldwijd bekend door series zoals ‘Breaking Bad’ en ‘The walking dead’. Beide series hebben een aparte storysync applicatie. De applicatie bevat polls, trivia, foto’s, quotes en flashbacks. De interactie komt vooral naar voren in de polls, deze worden getimed met het moment in de aflevering waardoor je als kijker meteen je mening kan geven over bijvoorbeeld een beslissing van het hoofdpersonage. De applicatie is ontworpen om real-time te werken, dus als je de ‘live’ aflevering hebt gemist is de toegang tot de beleving gesloten. Als gebruiker kan je alleen nog in de archieven kijken naar welke polls en extra’s er zijn vrij gegeven gedurende de vorige aflevering. AMC probeert hierdoor meer kijkcijfers te winnen door men aan te moedigen naar de ‘live’ première te kijken. [5]

2.5.2 Shazam

Shazam is een van de grootste muziek applicaties op de markt met meer dan 420 miljoen gebruikers waarvan 60 miljoen actief en is in het laatste jaar uitgebreid met een nieuwe functie, namelijk het herkennen van televisieseries en reclames. Voorheen had Shazam maar één functionaliteit en dat is het herkennen van muziek. Via Shazam kun je ontdekken, taggen, kopen en reageren op audio en video content. Shazam heeft eerder second screen belevingen gerealiseerd voor evenementen zoals ‘Super Bowl’ en de ‘Grammys’. Ook werkt Shazam nu samen met televisiezenders om meer uit een televisieserie te halen. Op 17 september 2013 liet Shazam weten een ‘TV companion App’ te zijn geworden die tijdens elke programma in de Verenigde Staten gebruikt kan worden. Gebruikers kunnen via de app meer informatie krijgen over de cast, foto’s bekijken, muziek in de serie ontdekken, gossip en trivia lezen, celebrity tweets bekijken en reageren via Facebook en Twitter. [6]

2.5.3 Twitter

De groei van Twitter is niet zo groot meer maar wint nog altijd van andere platformen zoals Facebook als het gaat om discussies en interactie tijdens het kijken van televisie. Veel televisieseriekijkers ‘tweeten’ graag over een televisieprogramma of serie wanneer zij deze ‘live’ kijken of net hebben gezien. Dit maakt Twitter een grote speler op het gebied van second screen. De interactie ligt hoger dan op Facebook, terwijl Twitter maar 20% van de hoeveelheid gebruikers van Facebook kent. Twitter is op dit moment de grootste platform waar seriekijkers terecht kunnen om hun gevoelens, mening en of input over een aflevering kwijt te kunnen. [7]

2.5.4 Zeebox

Zeebox bevat de televisie gids op de homepagina. Zeebox verbindt de gebruiker met andere fans die ‘live’ meekijken naar een programma. Via de applicatie kan de gebruiker meedoen in een chatbox. Zeebox volgt niet alleen de programmering van de kanalen maar ook het programma in real-time. Mocht er een bepaalde scene opkomen waar een (prijs)vraag aan verbonden is dan zal deze op het scherm verschijnen. Maar Zeebox biedt alleen programma’s aan die op televisie in de programmering te vinden zijn. De applicatie is dus gericht op ‘live’ televisie kijkend publiek. Zeebox is mede mogelijk gemaakt doordat andere zenders hun eigen content in de applicatie kunnen zetten, hiervoor krijgen de zenders informatie over de kijkers als tegenprestatie. Meer dan 30 kanalen hebben zich bij Zeebox aangemeld, waaronder HBO en Cinemax. [8]

(10)

2.5.5 Tv-Tag

Tvtag synchroniseert content en reacties van kijkers door middel van ‘tags’ bij het desbetreffende ‘Tv-moment’. Gebruikers kunnen inchecken bij een aflevering, als beloning ontvangt de gebruiker digitale stickers horend bij de episode die de gebruiker aan het bekijken is (voorheen kon de gebruiker fysieke stickers ontvangen maar nu alleen digitale stickers). Bij Tvtag draait het om de momenten, nadat de gebruiker zich incheckt wordt de gebruiker naar een ‘tagline’ gebracht, deze is in ‘verhaalmomenten’ verdeeld. Per moment kan het publiek content plaatsen, aan een poll meedoen en memes plaatsten. Per ‘tagline’ is er een screenshot van het moment beschikbaar en een beschrijving van dat moment, deze zijn geschreven door medewerkers van Tvtag.

Tvtag heeft 50 werknemers speciaal ingehuurd om deze momenten te beheren, per werknemer een zender of programma. [9]

2.5.6 HBO’s Game of Thrones Enhanced Digital Experience

HBO (Home Box Office) is een Amerikaanse zender die ook in Nederland verkrijgbaar is. De kijkbeleving die zij aanbieden is voor de grootste serie van HBO, namelijk ‘Game of Thrones’. Onder de naam ‘HBO’s Game Of Thrones Enhanced Digital Experience’ is deze kijkbeleving te vinden in de HBOgo applicatie. De app HBOgo is geen second screen applicatie, maar de Game of Thrones Enhanced digital experience bevat wel interessante functionaliteiten die tijdens het kijken te raadplegen zijn. Wanneer je ‘Game of Thrones’ in de HBOgo applicatie bekijkt, heb je automatisch toegang tot deze beleving. De aflevering wordt tijdens het navigeren in de omgeving automatisch op pauze gezet, hierdoor kan de kijker op zijn gemak naar extra informatie zoeken. De omgeving bevat commentaar van cast en crew. Verder bevat de omgeving: behind the scenes, foto’s, interviews met cast en crew en beschrijvingen van karakters als ze voor het eerst opkomen in de serie. De omgeving voor de televisieserie is vooral bedoeld om de kijker te stimuleren de serie bij HBO te kijken. [11]

2.5.7 Conclusie

Het uitbrengen van een second screen applicatie op Nederlandse bodem maakt het merendeel van de besproken applicaties geen (directe) concurrent omdat ze simpelweg niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Maar ondanks er op Nederlandse bodem alleen concurrentie van Tv-tag kan worden verwacht wordt er toch gekeken naar alle behandelde second screen applicaties (als concurrenten) om zo het niveau van het concept en het product naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Om te kunnen concurreren met de andere second screen applicaties is het nodig om te kijken naar de mogelijkheden van audio technologie wat ook meteen betekent een stap voor Tv-tag te zijn die namelijk geen gebruik maakt van het ‘automatisch herkennen’ van afleveringen. Daarnaast bieden de meeste applicaties meerdere series, films en een breed scala functionaliteiten aan. Om te concurreren met andere applicaties moet er iets ‘nieuws’ op de markt komen, iets dat snel mee kan groeien in de functionaliteiten en aanbod om zo mee te kunnen gaan met de concurrentie.

(11)

3. Technologieën

Het is belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden op het gebied van

technologie. Het concept en ontwerp zullen afhangen van wat techniek en

technologie kan aanbieden, daarom is er een hoofdstuk besteedt aan de techniek

zelf en de diensten die deze technologie aanbieden. Door het onderzoek naar

second screen applicaties was het al gauw duidelijk dat audiotechnologie van

belang is. In dit hoofdstuk wordt de techniek en de aanbieders van

audio-technologie besproken.

Techniek

3.1 Audio watermarking

Audio watermarking is een techniek dat bepaalde data in audiosignalen kan plaatsten. Dit is een techniek dat wordt gebruikt bij het identificeren van copyright. Het is net als een ‘watermark’ op een foto maar dan in audiovorm. Muziek en video’s bevatten vaak audio watermarking om zo de copyright te beschermen tegen illegale kopieën. Om de extra informatie uit een audiosignaal te halen is een speciaal programma verreist dat het type ‘embedding’ en parameters begrijpt. Dit betekent dat de audio informatie niet kan worden gelezen mocht het een ‘illegale’ kopie zijn. Maar los van het feit dat het vooral voor copyright wordt gebruikt is de techniek ook mogelijk voor andere zaken. Er kan via audio (gerichte) informatie worden geplaatst die naar een second screen kan worden gespeeld.

3.2 Audio fingerprinting

Audio fingerprinting zijn de statistieken/patterns van een signaal, oftewel de content in een audio track. Elk audio heeft een ander patroon van signalen waardoor een computer de audio kan herkennen puur door de content te lezen. Het feit dat het audio fingerprinting heet zegt het al, elk audio bestaat uit een uniek pattern van signalen net als elk mens een unieke vingerafdruk heeft. Wanneer audio voorzien is van fingerprinting technologie wordt het signaal dat de audio uitzendt niet veranderd. Dit betekent dat naast de audio er geen extra informatie in de signalen zit, zoals dit bij audio watermarking wel het geval is. Om audio te kunnen herkennen door middel van fingerprinting is een database vereist die de audio kan herkennen door de signaalpattern terug te vinden in de database. Audio kan ook worden herkend mocht het niet af zijn of onderbroken worden en of een geen goede bereik hebben. Kortom, in een filmscène kan de achtergrondmuziek worden herkend door middel van audio fingerprinting ook als deze wellicht van structuur veranderd is (als er bijvoorbeeld een remix/cover van het muziekstuk is gemaakt).

3.3 Aanbieders ACR technologie (&meer)

Het vorige stuk ging over hoe de techniek van audio watermarking en

fingerprinting in elkaar zit. Maar de grote diensten en second screen applicaties

verkrijgen deze technologie via een aanbieder die zelfs meer kan aanbieden dan

alleen het automatisch herkennen van films en series door middel van audio.

Dit biedt voor een applicatie wellicht meer mogelijkheden en daarom zijn deze

aanbieders ook meegenomen in het onderzoek.

3.3.1 Audible Magic

Audible Magic is een grote speler op de markt die ACR technologie aanbiedt, met onder andere klanten zoals ‘NBC universal’, ‘Facebook’ en ‘Soundcloud’. De API van Audible Magic werkt op verschillende systemen en wordt tegen betaling aangeboden, maar Audible Magic biedt ook gratis bepaalde API’s en samples aan (een account verreist).

3.3.2 Civolution SyncNow

Civolution is wellicht de grootste speler op de markt als het gaat om technologie voor second screen applicaties. Niet alleen is het een veelgenoemde bedrijf maar ook de klanten zijn de grootste televisieaanbieders zowel in productie als aanbod. Civolutions werkt onder andere voor ‘HBO’, ‘20th Century Fox’ en ‘Warner Bos’. Maar ook de second screen applicatie Zeebox gebruikt de technologie van Civolution. Onder de naam SyncNow is de technologie verkrijgbaar. De applicatie herkent nauwkeurig content, kan daar nauwkeurig op synchroniseren, ook al spoelt de gebruiker de content door of zet het op pauze. SyncNow werkt zowel met audio watermarking als fingerprinting.

3.3.3 PlayToTV

PlayToTV is een platform ontwikkeld door ‘ExMachina’, een mediabedrijf met de hoofdvestiging in hartje Amsterdam. ExMachina houdt zich bezig met second screen ervaringen en is onder andere de ontwikkelaar geweest van ‘Weet ik veel’, ‘Beat the crowd’ en ‘The Voice’. Ook heeft ExMachina door middel van het platform PlayToTV nieuwe interactieve widgets aan de applicatie toegevoegd. PlayToTV is een platform dat bepaalde functionaliteiten aanbiedt speciaal voor second screen applicaties. PlayToTV kan veel met data, zo kunnen ‘real-time’ polls worden bijgehouden en kunnen de resultaten direct worden weergegeven. PlayToTv is een voorbeeld van hoe een audio-dienst meer kan betekenen dan alleen het voorzien van audio fingerprinting en watermarking voor een second screen applicatie.

(12)

4. Televisie

In dit hoofdstuk wordt er beschreven hoe de televisiemarkt eruit ziet en welke

ontwikkelingen zich voordoen. Het onderzoek is van belang omdat een product

moet passen in de huidige en toekomstige markt. Het veranderen van het gedrag

bij de kijkers kan te maken hebben met de verandering op de televisiemarkt,

zoals het introduceren van goedkope streamingdiensten kan leiden tot minder

‘live’ kijkend publiek. Dit kan (in)direct gevolgen hebben voor een product en of

dienst.

Trends

4.1 On-demand

Uit een Nederlands onderzoek blijkt dat het on-demand televisie kijken in 3 jaar verdrievoudigd is in Nederland [12]. Daarnaast maken jongeren gebruik van online streamingdiensten en of

downloaden op verschillende websites films en series. Zij geven aan niet gebonden te willen zijn aan tijden en willen zelf bepalen wat zij zoal willen zien, ook het vermijden van reclame wordt als argument gebruikt.

4.2 Binge-watching

‘Binge-watching’ betekent dat men meerdere afleveringen van een televisieserie achter elkaar kijkt via bijvoorbeeld dvd’s, streamingdiensten en of downloads. Diensten zoals Netflix hebben binge-watching mainstream gemaakt. Netflix biedt namelijk televisieseries meteen aan als een seizoen. Dit betekent dat men zelf bepaalt hoeveel afleveringen hij of zij in een dag willen bekijken. In Nederland begint binge-watching steeds populairder te worden, volgens onderzoek doet 39 procent van de Nederlanders aan binge-watching [13]. Zo kijkt men in een paar dagen al een

heel seizoen. De Nederlandse binge-watchers kijken gemiddeld zo’n 3 uur achter elkaar. De meesten kijken alleen, maar 36,2 procent geeft aan dit met een huisgenoot te doen. Volgens televisiewetenschapper Dan Hassler-Forest worden series gemaakt voor binge-watching [14].

“Deze series worden opgezet als één geheel. Er wordt opgebouwd

naar de volgende aflevering, in plaats van afleveringen waarin een

afgerond verhaal wordt verteld.”

Dr. Dan Hassler Forest, UvA

4.3 Ontwikkelingen

In Nederland wordt er een grote groei verwacht op het gebied van betaald aanbod van films en series die niet via de standaard televisiekanalen worden uitgezonden. Men gaat steeds meer televisie kijken wanneer hen dat uitkomt. In de Verenigde Staten is dit al enorm populair. De VS loopt vaak voor op bepaalde ontwikkelingen, diensten en technologie waardoor de VS op het gebied van innovatie een belangrijke speler is waarvan geleerd kan worden, daarom is er ook naar de VS gekeken.

4.3.1 Netflix

In Nederland hebben diensten zoals Netflix zich pas in het laatste jaar gevestigd. Netflix is in Nederland verkrijgbaar sinds 11 september 2013. Het wereldberoemde kanaal ‘HBO’ bekend door series zoals ‘Game of Thrones’ is sinds 9 februari 2012 in Nederland. Zowel HBO als Netflix kennen alleen in de Verenigde Staten al meer dan 30 miljoen abonnees.

Uit de kwartaalcijfers van de videostreamingdienst Netflix, blijkt dat het aantal abonnees buiten de VS is gestegen van 4,31 miljoen naar 10,9 miljoen abonnees waarvan bijna 10 miljoen abonnee (geen proefabonnement). Netflix heeft de groei te danken aan de uitbreiding naar Scandinavië en Nederland. De presentatie van de kwartaalcijfers van Netflix geven niet aan hoeveel abonnees er zich in Nederland bevinden, maar Netflix geeft aan dat ‘de Nederlanders Netflix lijken te waarderen’. Maar de laatste kwartaalcijfers van 2013 geven wel aan dat Netflix nog geen winst maakt in Nederland, maar de dienst is dan ook pas een halfjaar in Nederland verkrijgbaar [15].

4.3.2 RTL

In eigen land kennen we Videoland, de winkel waar men films kan huren, dit is door de

ontwikkelingen op het gebied van ‘online’ streamen uitgebreid naar ‘Videoland On-demand’. RTL heeft afgelopen zomer Videoland On-demand voor een groot deel overgenomen. RTL hoopt de grootste Video-on-demand speler op de Nederlandse markt te worden. De ontwikkelingen zoals de komst van ‘Netflix’ hebben RTL geleid tot deze overname van Videoland. Zij hopen door vroeg in de Nederlandse ‘Video on-demand’ markt te stappen, diensten zoals Netflix voor te blijven in Nederland [16].

4.3.3 UPC

Andere aanbieders gaan zelfs een stapje verder door televisie een nieuwe beleving mee te geven, zoals UPC dit met ‘Horizon TV’ probeert. Het is visueel aantrekkelijk, geeft suggesties voor on-demand televisie en programma’s en men kan via Horizon TV apps installeren, zoals Facebook, Wikipedia, Youtube en NOS. Dit is bedoeld om tijdens het kijken van programma’s de apps te gebruiken zoals zij dit zelf aangeven op de website.

(13)

4.4 Conclusie

Deze ontwikkelingen van de grote spelers op de Nederlandse video on-demand markt leidt tot de conclusie dat er inderdaad een grote groei wordt verwacht op Nederlands bodem als het gaat om televisie kijken waar en wanneer je maar wilt. En wat de televisiewetenschapper Dan Hassler Forest concludeert geldt ook voor de doelgroep.

5. Game of Thrones

In het project is er eerst gefocust op één televisieserie genaamd Game of

Thrones. Deze serie is gekozen vanwege de populariteit en omvang. Om te kijken

of de applicatie universeel kan worden toegepast, is er voor gekozen om het

ontwerp eerst op één televisieserie te laten focussen. In dit hoofdstuk wordt de

serie Game of Thrones besproken.

5.1 Online

Op dit moment is de nieuwe seizoen van Game of Thrones begonnen, ook al volgen lang niet alle jongeren in Nederland de wereldberoemde fantasieserie, toch is het haast onmogelijk niet op de hoogte te zijn van de release van seizoen 4. Tijdens de première op 6 april was #GameofThrones de populairste onderwerp op Twitter met maar liefst 493,500 tweets [17]. Een interessant gegeven

is dat de meeste tweets tijdens de première werden gepost, dit betekent dat Twitter als second screen functioneerde. Ook HBO brak een record aan kijkcijfers, maar liefst 6,6 miljoen HBO kijkers keken de première van seizoen 4. Met nog een kleine 2 miljoen kijkers die later op de avond besloten Game of Thrones te kijken. De HBOgo applicatie crashte op de avond van de première.

Vorig jaar was Game of Thrones de meest illegaal gedownloade televisieserie maar ook dit jaar schijnt de serie de titel nogmaals te krijgen maar dan met het record: meest gedownloade televisieserie aller tijden. Verschillende torrent websites boden een kopie van de première aan. Meer dan 1 miljoen kijkers hadden het de volgende dag na de première al gedownload (waaronder Nederland na de grote landen op de 5de plaats van de meeste torrentdownloads stond) [18].

5.2 De serie

Game of Thrones is een serial-Amerikaanse fantasie, drama en avonturen serie. De serie is van de beroemde productie- en uitzendmaatschappij HBO. Game of Thrones kent een enorm publiek, dit is ook te bevestigen door het kanaal waar de doelgroep haar televisieseries vandaan haalt. Elke maandag na de première op zondag wordt de televisieserie massaal gedownload en steekt deze ook ruim boven andere televisieseries uit. Ook op Twitter is er op maandag te merken dat de Nederlandse jongeren de nieuwe aflevering aan het kijken zijn.

De serie is een verfilming van een boeken-reeks geschreven door George R.R Martin. De

boekenreeks dateert al vanuit de jaren 90 en het verhaal is op dit moment nog niet afgerond. Ook volgt de serie niet helemaal het verhaal van het boek, want er worden zelfs karakters vermoord die eigenlijk in het boek nog leven. Dus zelfs de lezers van de boeken weten niet precies wat er gaat gebeuren. De boeken hebben zoals altijd meer achtergrondverhaal dan de verfilming van het verhaal, bij Game of Thrones kan dit ondersteunend werken voor de kijkers.

(14)

Het verhaal van Game of Thrones wordt als ingewikkeld gezien, het verhaal draait elke aflevering om verschillende verhaallijnen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Per aflevering wordt de kijker met vele personages geconfronteerd die allen een moeilijke naam hebben en ook allemaal van verschillende streken en families komen. Dit kan voor de kijker als ingewikkeld ervaren worden omdat elk gebeurtenis vanuit de motivatie van bepaalde personages voortkomen die te maken hebben met wie ze zijn en wat hun achtergrond is. Vooral het laatste kan voor veel verwarring zorgen omdat bepaalde families ook met elkaar verbonden zijn zonder dat het in de naam van de personage te vinden is.

Het volgende stuk kan ‘spoilers’ bevatten

De sfeer in de serie kan als ‘donker’ worden beschouwd. De serie bevat schokkende scenes en niemand in het verhaal is veilig. Hoofdpersonages worden een voor een vermoord en soms wel meerdere per aflevering zoals dit in de laatste aflevering van seizoen 3 is gebeurd tijdens ‘The Red Wedding’. Dit werd als schokkend gezien door fans over de hele wereld en de (social) media op internet explodeerde van de reacties.

Maar het verhaal gaat uiteindelijk om een ding en dat is de heerschappij over Westeros (waar het verhaal plaatsvindt), oftewel het zitten op de ijzeren troon. Verschillende families en individuen vechten over de heerschappij en maar één kan de winnaar zijn en dat geeft weg waarom de televisieserie ‘Game of Thrones’ heet.

6. Doelgroep

Het project focust op jongeren van tussen de 18 en 25 jaar oud die televisieseries

kijken en in het bezit zijn van een smartphone (en laptop). Aan de hand van

interviews, een online-enquête, schriftelijke enquêtes en gesprekken zijn de

belangrijkste bevindingen en resultaten in dit hoofdstuk verwerkt (zie bijlage voor

onderzoek en resultaten).

6.1 Beschrijving

De doelgroep bestaat uit jongeren die televisieseries kijken via de laptop. Zij kijken vaak alleen naar een televisieserie in hun eigen slaapkamer waar zij vaak meerdere afleveringen achter elkaar kijken, oftewel de doelgroep doet aan binch-watching.

De doelgroep kiest er liever voor om televisieseries te kijken wanneer hij of zij dat wilt. Er wordt door de doelgroep nog maar weinig ‘live’ naar televisieseries gekeken. Zij geven aan gebruik te maken van streamingdiensten (Netflix) en downloads (via torrents).

De overige tijd die zij spenderen aan televisieseries kijken doen zij wel voor de televisie samen met andere huisgenoten en of vrienden. Zij kijken dan vooral naar Amerikaanse komedieseries en animaties voor volwassenen zoals Family guy.

De doelgroep kijkt vooral naar Amerikaanse televisieseries als vorm van tijdverdrijf en

ontspanning. Zij vinden het leuk om over de televisieserie te praten met andere kijkers, maar vinden het vervelend als een ander kijker zogeheten spoilers verteld. Ook doen zij graag mee aan polls, quizjes en zoeken zij regelmatig informatie op rondom series.

De doelgroep is in het bezit van een smartphone en gebruikt deze ook tijdens het kijken van televisieseries waar zij het apparaat vooral voor communicatie gebruiken.

6.2 Persona

Om meer inzicht te scheppen in de doelgroep is er een persona ontwikkeld aan de hand van het doelgroeponderzoek. Er loopt een duidelijke rode lijn door de doelgroep dat te vertalen is naar een persona. De persona dient als overzicht van de doelgroep en brengt focus tijdens het ontwerpen. Persona’s beschrijven in het kort de belangrijkste kenmerken van een doelgroep.

6.3 Televisieseries

De doelgroep kijkt vooral Amerikaanse televisieseries. Televisieseries zoals ‘Game of Thrones’, ‘Breakind Bad’ en ‘Family Guy’ zijn populair bij de doelgroep. Uit het onderzoek kan er

geconcludeerd worden dat er vooral naar Amerikaanse serial-drama series (series met een doorlopend verhaal, dus geen afgerond verhaal per aflevering) wordt gekeken. Dat is het type serie waar het project op

(15)

Sam Huizen

Jaar Occupatie Woonplaats

23 jaar Student Hoorn

‘Ik houd van details zodat ik er altijd over kan discussiëren’

Interesses/ Hobby’s

Mediagebruik

- Liefhebber van films & series kijken. - Speelt graag games.

- Leest graag over producties, films en acteurs.

- Heeft een smartphone (iPhone 4s)

- Gebruikt een laptop en download er regelmatig series op.

- Gebruikt de volgende applicaties het vaakst: Whatsapp, Facebook, Youtube en IMDB.

Belevingsdoelen

- Plezier hebben.

- Zich ‘up-to-date’ voelen.

Levensdoelen

- Veel van het leven gezien te hebben.

- Genieten en geen minuut op een dag verspillen.

Einddoelen

- Een televisieserie kijken.

- Snel en efficiënt informatie kunnen krijgen. - Details niet missen, zodat er met andere kijkers over kan worden gepraat.

Behoeftes

- Wilt meer uit een televisieserie kunnen halen. - Kijkt regelmatig een serie en wil er plezier aan beleven.

- Wilt graag zijn bevindingen over bepaalde zaken met andere delen.

6.3.1 Overzicht kijkgedrag

Het eerste onderzoek naar de doelgroep heeft aan het begin van het project plaatsgevonden. Via een online-enquête werden 27 jongeren ondervraagd. De deelnemers aan de enquête zijn individueel benaderd door de enquête afnemer.

Meer 3 series 2 series 1 serie Geen Laptop Tv Desktop Smartphone Nooit Soms Meestal Vaak Altijd

25 / 27

volgt wel eens een televisieserie De meeste volgen meerdere televisieseries tegelijk

20

kijken alleen naar een televisieserie

5

kijken samen naar een televisieserie

Binch-watching is populair onder de doelgroep

De meeste kijken op de laptop naar een televisieserie

Communicatie voornaamste mobiele activiteit met

17

die aangeven Whatsapp te gebruiken. Daarnaast is Facebook ook erg populair.

18

gebruiken een mobiel apparaat tijdens het kijken naar een televisieserie

7

gebruiken geen mobiel apparaat tijdens het kijken naar een televisieserie

(16)

6.4 Inzichten

Om het doelgroeponderzoek overzichtelijk te houden zijn de belangrijkste punten weergegeven. Deze punten zijn vanuit de interviews, gesprekken, schriftelijke enquêtes en social media naar voren gekomen.

Onder de doelgroep zijn er ook Netflix gebrui-kers, maar er heerst de gedachte dat Netflix vaak oude films en series heeft.

Meerderheid van de doelgroep is bekend met diensten zoals IMDB en enkele gebruiken het via de mobiele app.

IMDB bekend

Netflix gebruikers

Het uitvoeren van Game of Thrones wordt door het merendeel als een goede keuze gezien.

De doelgroep praat graag over televisieseries en zoekt naar allerlei feitjes en informatie over de televisieserie.

Doelgroep zoekt info over serie

Game of Thrones goede keuze

De doelgroep komt aan televisieseries door het te downloaden via torrents, bij Game of Thrones gebeurt dit elke maandagochtend/ middag na de première op zondag.

De doelgroep ziet liever een (universele) se-cond screen applicatie voor alle televisieseries, zij gebruiken woorden als: handiger, simpel en overzichtelijk.

Torrents populair bij doelgroep

Liever universele second screen

De doelgroep kijkt liever waar en wanneer ze willen, zij kijken vooral op hun eigen laptop naar series.

Het opzoeken van informatie rondom het verhaal of de personage van een televisieserie kan als irritant worden ervaren.

Kijken vooral op laptop

Info zoeken op dit moment

De doelgroep volgt vaak meerdere televisie-series, enkele wachten tot het hele seizoen uitgebracht is om dan aan binch-watching te kunnen doen. Bij Game of Thrones wordt er vooral per aflevering gekeken, dit is mede mo-gelijk gemaakt door de ‘hype’ die rondom elke aflevering van de serie ontstaat.

De meerderheid van de doelgroep geeft aan geïnteresseerd te zijn in een second screen applicatie, een paar moeten worden overtuigd met een goed idee en een paar geven aan geen second screen te willen gebruiken omdat dit te afleidend is.

Interesse in second screen

Binch-watching populair

De doelgroep gebruikt geen Twitter omtrent televisieseries omdat de kans op ‘spoilers’ groot is. Iemand kan in een ander periode zijn begonnen met het kijken van een serie waardoor bijvoorbeeld het einde al verklapt kan worden. Wel wordt Game of Thrones per aflevering (dag na Amerikaanse release) ge-volgd en dat is op Twitter ook te merken, veel kondigen aan de aflevering te gaan kijken.

Doelgroep gebruikt geen Twitter

De doelgroep kijkt vooral naar serial-drama series maar Amerikaanse animatie sitcoms (voor volwassenen) zijn ook populair, denk aan Family Guy en South Park.

Het sociale gedeelte in een applicatie is voor een deel van de doelgroep niet interessant omdat de deelnemers aangeven dat het te afleidend kan werken en of spoilers kan bevatten.

Serial-drama series

Doelgroep bang voor spoilers

Het opzoeken naar antwoorden op een vraag zoals dezelfde vraag vinden op een website zoals ‘Yahoo answers’ kan als frustrerend wor-den ervaren omdat er antwoorwor-den in de lijsten worden weergegeven die ‘spoilers’ kunnen bevatten.

Het sociale gedeelte in een applicatie lijkt voor een ander deel van de doelgroep wel interes-sant omdat er dan sprake is van community- vorming rondom een televisieserie. Ook het reageren op elkaar over zaken in de serie kan als amuserend worden ervaren.

Zoeken naar antwoorden

Community-vorming interessant

Online-enquête 27 deelnemers Schriftelijke-enquête 8 deelnemers Interviews 2 deelnemers Gesprekken 5 deelnemers

Een vrouw van rond de 20 jaar bev

estigt het kijkgedrag van

de doelgroep, zij kijkt een televisie

serie in de trein met haar

(17)

7. Scenario

Aan de hand van het onderzoek, bevindingen en inzichten is er gewerkt aan een scenario. Het is een doeltreffende manier om vanuit een scenario een concept te bedenken en daarom is het opgenomen in het proces.

Sam komt net terug van een middag op de Hogeschool, zijn studie vergt veel tijd en thuis wacht hem altijd nog huiswerk op. Gelukkig, loopt hij al redelijk voor. Sam gaat dus even achterover zitten en bekijkt zijn tijdlijn op

Facebook

. Reacties over de nieuwste aflevering van

Game of

Thrones

stromen binnen. Sam bedenkt dat hij genoeg tijd heeft om ook de laatste aflevering te

gaan kijken, hij kan het niet uitstellen want iedereen praat er al over. Nieuwsgierigheid overwint hem en Sam besluit de laatste aflevering te gaan kijken. Hij download snel Game of Thrones via torrents en sluit zich af in zijn kamer op zolder. Hij kijkt altijd alleen

via zijn laptop

naar

de nieuwste televisieseries

. Maar omdat Game of Thrones niet verkrijgbaar is via Netflix

download Sam het via

torrent websites.

Het downloaden gaat supersnel omdat heel veel jongeren de torrent gebruiken, zij hebben geen HBO thuis maar willen wel kunnen genieten van de nieuwste afleveringen van Game of Thrones. Sam is er al helemaal klaar voor, het is een redelijk

donkere serie

dus zijn gordijnen doet hij standaard dicht.

Hij zet zijn laptop op een paar boeken op zijn bed en start de aflevering meteen. Maar terwijl het ‘intro’ van Game of Thrones afspeelt krijgt Sam via

Whatsapp

van een vriend te horen dat er een applicatie beschikbaar is die je samen met de aflevering kan gebruiken. Sam is nieuwsgierig en besluit in de Appstore de applicatie te bekijken en te downloaden. Terwijl hij de aflevering op pauze heeft staan start hij de applicatie, kort daarna besluit hij verder te kijken naar de aflevering. De applicatie geeft aan te synchroniseren door middel van

audio technologie

en herkent de serie en aflevering nauwkeurig.

Naarmate de aflevering afspeelt

doemen er toch vragen op

. Sam begrijpt namelijk niet zo goed hoe de

personages

met elkaar in verhouding zijn. Zijn ze broer en zus of zijn ze partners? Hij is ook de

namen

kwijt van de personages. Dan ziet Sam in de

second screen applicatie

informatie verschijnen over wat er net te zien was in de aflevering en wie deze personages zijn en wat hun verhouding is. Handig! Daarnaast is Sam geïnteresseerd in de acteur en actrice die voor deze personages spelen, hij kan meteen doorklikken naar

informatie

via de nieuwe second screen applicatie. Ook de personages die hij nooit eerder heeft gezien wordt op een introducerende wijze in de applicatie uiteengezet zodra de personage voor het eerst opkomt in de serie. De applicatie kan dit allemaal herkennen tijdens de aflevering die zich afspeelt.

Sam begreep Game of Thrones over het algemeen maar wist niet dat er zoveel meer achter het verhaal en de personages zit, zelfs de

kleinste details

mist hij nu niet tijdens het kijken van de serie. Hij besluit Game of Thrones altijd met de second screen applicatie te kijken. Sam zoekt nadat de aflevering is afgelopen naar meer informatie over een personage. Ook het verhaal van

de

voorgaande aflevering

leest hij even door.

Sam hoopt dat er

meerdere televisieseries

beschikbaar zullen zijn omdat hij ook ‘Breaking Bad’ en ‘House of Cards’ kijkt.

8. Concept

De eerste fase houdt in dat er gewerkt wordt aan een User Requirement List met

daaropvolgend de ontwikkeling van het concept. Op grond van een inventarisatie

van de behoeftes van de gebruiker is er een URL gemaakt. Het concept is

vervolgens aan de doelgroep voorgelegd door middel van een paper-prototype

sessie als proof-of-concept. Het opzetten van een URL is een effectieve methode

om de belangrijkste eisen in kaart te brengen waaraan het product moet voldoen,

ook het testen door middel van een paper-prototype is een goede methode om

de doelgroep te introduceren tot het concept.

Fase 1

8.1 Aanpak

Aan de hand van het onderzoek is er gewerkt aan een scenario waaruit het eerste concept is ontwikkeld.

Het eerste concept bevatte 4 omgevingen namelijk: informatie, entertainment, sociaal en spel. Deze omgevingen hadden als achterliggende doel de gebruiker te informeren, amuseren en verbinden. Deze omgevingen staan met elkaar in verbinding. Daarnaast was de manier hoe de applicatie zou werken al bedacht, namelijk door middel van audiotechnologie (fingerprinting in dit geval). Tijdens het kijken zou de gebruiker ook een tijdlijn zien waar hij of zij bepaalde onderdelen krijgt te zien, welke onderdelen er precies worden opgenomen moet nog worden bepaald. Maar een poll en een quiz zijn aan het concept toegevoegd om de doelgroep een beeld te kunnen geven.

8.2 User Requirement list (Programma van eisen)

Uit de eerste bevindingen van zowel de doelgroepanalyse/onderzoek als deskresearch is de volgende URL tot stand gekomen.

(18)

User Requirement list Onderbouwing URL

De gebruiker moet de applicatie automa-tisch kunnen synchroniseren met de serie die zich afspeelt op de laptop door middel van audiotechnologie.

De gebruiker moet toegang hebben tot basisinformatie over de televisieserie.

De gebruiker moet toegang hebben tot een lijst informatie over acteurs en karakters.

De informatie moet ‘real-time’ met de afle-vering lopen om ‘spoilers’ te voorkomen.

De doelgroep kijkt niet meer naar ‘live’ televisie, maar maakt vooral gebruik van downloads. Het kijken naar een televisieserie wordt bepaald wan-neer de gebruiker ‘zin’ heeft om te kijken.

De doelgroep geeft aan basisinformatie te willen hebben over een televisieserie.

De doelgroep wil graag meer weten over perso-nages en acteurs, bij Game of Thrones speelt dan vooral achtergrondinformatie en families een rol.

De doelgroep vermijd bepaalde kanalen om ‘spoi-lers’ te voorkomen. Ook de applicatie zal de con-tent een paar seconden na de gebeurtenis binnen de applicatie moeten geven, mocht de gebruiker te vroeg aan de ‘real-time’ content komen dan kan De applicatie moet op een smartphone

kunnen werken.

De doelgroep gebruikt een smartphone tijdens het kijken van een televisieserie.

De applicatie moet universeel toegepast kunnen worden op meerdere televisieseries.

De doelgroep volgt meerdere series tegelijk en geeft aan voorkeur te hebben voor een applicatie die als liefst alle televisieseries heeft.

De applicatie moet niet teveel aandacht vragen van de gebruiker.

De doelgroep geeft aan geïnteresseerd te zijn in een second screen applicatie, maar het moet niet teveel afleiden van de serie.

1

2

3

4

5

6

7

8.3 Paper prototype

De bevindingen en inzichten van de doelgroep zijn verwerkt in een User requirement list. Vanuit de schetsen is er meteen doorgewerkt aan een paper prototype, aan de hand van het prototype moet het duidelijk worden of het concept aanslaat en of de doelgroep tijdens de sessie genoeg voor ogen kan zien om bepaalde behoeftes en wensen tijdens het kijken van een televisieserie te verwoorden.

8.3.1 Testresultaten

Uit de sessies is er naar voren gekomen dat de doelgroep veel potentie ziet in het concept. Het automatisch herkennen van een televisieserie wordt als ideaal gezien. De doelgroep was niet eerder bekend met audiotechnologie toepasbaar op televisieseries. Zij willen kunnen reageren, chatten en delen. Maar daarnaast moet het ‘spoiler-proof’ zijn. Verder is het menu niet mogelijk in iOS7 vanwege de ‘gesture’ die al door iOS zelf wordt gebruikt.

Er kan worden geconcludeerd dat het kiezen voor een paper prototype de juiste aanpak was om de doelgroep te benaderen. Met deze bevindingen/resultaten gaat het project over op fase 2.

(19)

Het concept is verder ontwikkeld aan de hand van de testsessies met de

doelgroep. In dit hoofdstuk wordt het definitieve concept uiteengezet.

8.4 Concept

Het ontwikkelen van het uiteindelijke concept is voortgekomen uit de resultaten en bevindingen van het doelgroeponderzoek en de testsessies. Daarbij is er rekening gehouden met richtlijnen afkomstig uit een rapport over second screen applicaties [19]. Deze richtlijnen/punten waren in

het concept terug te vinden: social sharing, gamification en expanded experience, het zijn punten die door meerdere second screen applicaties worden nagestreefd.

De second screen applicatie draait om een timeline die door middel van audio fingerprinting synchroon loopt met de content op het eerste scherm, in dit geval de laptop. De second screen begint met het herkennen van de aflevering, waarop er een timeline tevoorschijn komt.

De timeline bevat de volgende zogeheten items:

Informatie-item

Poll-item

Quiz-item

Emotie-item

Quote-item

Muziek-item

Flashback-item

Beoordeel-item

De items kunnen via de instellingen van de applicatie worden beheerd, de gebruiker kan items uitschakelen waardoor deze niet meer in de timeline worden weergegeven. Elk item kan worden gedeeld via Facebook en op elk item kan worden gereageerd in de berichtenvenster dat alleen toegankelijk is via de button onderaan het item, zodat gebruikers op eigen risico op ‘spoilers’ berichten kunnen lezen en erop kunnen reageren. De kans op een spoiler is overigens miniem, omdat een item per moment beschikbaar is, is de kans groot dat er alleen over dat moment wordt gediscussieerd.

Verder bestaat de applicatie uit een informatie gedeelte en een profiel gedeelte. Het informatie gedeelte is onderverdeeld in basisinformatie, acteurs en karakters en episodes. Het profiel gedeelte is onderverdeeld in mijn profiel, mijn items en mijn televisieseries.

De ‘social sharing’ wordt mogelijk gemaakt door de share functie van Facebook en de

berichtenvenster onder elk item. De ‘gamifaction’ wordt mogelijk gemaakt door het feit dat de timeline het spelelement vormt, de items waar de gebruiker op heeft gedrukt en of mee heeft gedaan worden onder ‘mijn items’ weergegeven. Het verzamelen van items kan vertaald worden naar het verzamelen van punten en ook het verzamelen van items is een spelelement. Een psychologisch principe in het concept is dat de gebruiker de gaten wil vullen en zich compleet wil voelen. Vertaald naar het concept kan het dus zijn dat de gebruiker een beter gevoel heeft als hij of zij alle items heeft geopend tijdens of na het kijken van een aflevering. Dit kan onder de gebruikers onderlinge concurrentie vormen.

De ‘expanded experience’ komt voor uit de informatie in de timeline en informatie pagina’s van de serie. Onder expanded experience kunnen elementen zoals ‘muziek identificatie’, informatie over ‘cast en crew’ en ‘aanbevelingen’ worden verstaan. De experience is dus vooral te vinden in de timeline die informatie bied over de serie tijdens het kijken van de serie. De items zijn de zogeheten ‘extra’s die onder expanded experience vallen.

(20)

Fase 2

8.5 Functioneel ontwerp

Het concept is goed ontvangen door de doelgroep (zie bijlage voor testresultaten), zij vinden het idee van een timeline uniek en leuk waardoor hun interesse in de second screen applicatie groter is geworden. Fase 2 houdt in dat er vanaf nu ook gefocust wordt op het ontwerp en de functionaliteiten die bij het concept komen kijken. Vandaar dat er gekozen is om een functioneel ontwerp te maken om vooral het concept verder uit te werken en een flow te creëren.

User Requirement list Onderbouwing URL

De gebruiker moet een aflevering kunnen beoordelen.

De gebruiker moet kunnen reageren op een item in de timeline.

De gebruiker moet een item kunnen delen via Facebook.

Dit is een wens uit voorgaande test dat realistisch is en de user engagement stimuleert.

Dit is een wens uit voorgaande test en kan voor community-vorming zorgen.

Dit is een wens uit voorgaande test, maar dit is hedendaags ook een ‘must’.

8

9

10

8.6 Prototype v1

Het functionele ontwerp diende vooral om verder te werken aan het concept en de uitwerking daarvan.

Er is gekozen voor het al deels visueel uitwerken van het concept. Tijdens mijn stageperiode heb ik het advies gekregen om over te schakelen op het deels visueel uitwerken van concepten om zo de doelgroep een beter beeld te kunnen geven (geadviseerd door de creatieve directeur en project manager van ILUMY).

Op het gebied van visual design zal er in deze fase overigens nog geen aandacht worden besteed, maar een deels visuele uitwerking helpt de doelgroep een beter beeld scheppen.

Het concept is verder uitgewerkt en de volgende user requirements zijn aan de lijst toegevoegd:

Het volledig uitwerken van het functionele ontwerp is gestaakt omdat het testen met een al deels visuele ontwerp voorrang had binnen het project. De uitbreiding of wijziging van het concept was nog mogelijk door middel van de volgende testsessies waardoor het verder werken aan de wireframes niet nodig bleek.

(21)

8.6.1 testresultaten

Het enthousiasme bij de doelgroep begon bij de visuele stijl die in de smaak viel, ondanks dat de visuele stijl puur bedoeld was om de doelgroep niet met wireframes te confronteren. Het ‘entertaimenent gedeelte’ was nog niet uitgewerkt maar wel voorgesteld aan de testpersonen. Zij vonden dit niet nodig in de applicatie omdat zij andere kanalen gebruiken om nieuws, trivia, foto’s en interviews op te zoeken. De concurrentie ligt te hoog als de applicatie het tegen IMDB en Youtube moet opnemen. Daarnaast was de reeds ‘actieve’ timeline verwarrend bij de doelgroep, zij wisten niet precies te vertellen wat er op het scherm gebeurde.

Het uitgewerkte prototype bevatte na het ontwikkelen van het eerste concept gamification elementen. Deze waren niet eerder aan de doelgroep voorgelegd. Het behalen van punten en het bekijken van een overzicht van de activiteiten tijdens de aflevering waren functies die aan de doelgroep zijn voorgelegd. Het toepassen van gamification had als doel om de gebruiker te stimuleren de applicatie te gebruiken.

De testpersonen zien de timeline als het onderdeel waarom het draait, het behalen van punten zien zij als niet nodig. Uit de testen kan gehaald worden dat de doelgroep niet gemotiveerd hoeft te worden door middel van punten om de applicatie te gebruiken. Wellicht dat meerdere testpersonen weer andere bevindingen over de gamification in een second screen kan opleveren. Ik ben het er uiteindelijk mee eens dat de app om de timeline moet gaan. De reden hiervoor is omdat een second screen applicatie tijdens het kijken geraadpleegd wordt, dit betekent dat de app niet al te gecompliceerd moet zijn. En daarom zijn de gamification-elementen niet verder onderzocht.

De belangrijkste bevinding uit de test is dan ook dat de applicatie om de timeline moet draaien met in gedachte: ‘keep it simple stupid’ (afkomstig uit een van de eerste hoorcolleges in de propedeuse).

Omdat de behoeftes bij de doelgroep tijdens het kijken van een televisieserie nogal uiteenlopen is er gekozen om een instellingen pagina toe te voegen waar de gebruiker zelf een item kan in- of uitschakelen. Mocht de gebruiker op zijn of haar timeline geen ‘poll- items’ willen zien dan kan deze worden uitgeschakeld door middel van de instellingen. Tegelijkertijd werkt de instellingen pagina als een overzicht van alle beschikbare items in de applicatie.

(22)

Fase 3

8.7 Prototype v2

De vorige testen met de doelgroep kunnen als waardevol worden beschouwd. De doelgroep had een beter beeld bij de applicatie waardoor zij meer over het ontwerp en het concept konden vertellen. Hier zijn veel resultaten uitgekomen. De bevindingen uit fase 2 zullen worden verwerkt in een nieuwe ontwerp.

8.7.1 Testresultaten

Het grote knelpunt in het ontwerp kwam al snel naar voren. Het was niet duidelijk hoe de

gebruiker kon terug navigeren. Na het één keer te hebben uitgevoerd, wisten zij dit elke keer wel goed toe te passen. Het aanleren van de designpattern was makkelijk. De doelgroep vindt de visuele stijl er erg strak en goed uitzien. Het menu vinden zij handig en uniek. Daarnaast zijn er een aantal punten waar nog aandacht aan moet worden besteed, namelijk de gebruiker kan nu niet zien waar hij of zij zich in de aflevering bevinden. Voor de rest verliepen de paden goed in het ontwerp. Het ontwerp kan snel worden aangeleerd, ook het feit dat bijvoorbeeld een ‘Quote-icoon’ niet goed wordt herkent wordt nadat het item is bekeken begrepen. Dit geeft de applicatie een soort van onbedoelde nieuwsgierigheidsfactor wat overigens een designprinciple is.

Ook de volgende punten zullen verwerkt worden nadat ik zelf nog kritisch naar het ontwerp heb gekeken:

- De lettertype is leesbaar maar toch wel aan de kleine kant voor mobiele applicatie-normen. - De verticale lijn met icoon aan de linkerkant maakt het voor de rest van de content erg krap. - Om risico’s te voorkomen zal er overal waar nodig een ‘terug’ button komen en dus niet de verticale lijn met icoon.

- De feedback mist wanneer er antwoord is gegeven.

- Het betreden van de applicatie moet ook zonder synchroniseren kunnen. - Het berichtenscherm moet veel groter worden weergegeven

-Het zien van oude timelines moet mogelijk worden

‘Terugknop’

(23)

Het ontwerp voor de televisieserie Game of Thrones is volledig uitgewerkt

waardoor er aan de hand van het concept en ontwerp gekeken is naar de

inzetbaarheid van een universele second screen applicatie.

8.8 Universeel

De doelgroep volgt meestal meerdere televisieseries dit blijkt uit het doelgroeponderzoek. Ook bij de schriftelijke enquêtes kwam er goed naar voren dat zij liever alle televisieseries in een applicatie kunnen vinden dan elk in een aparte applicatie. Zij gebruikte argumenten als: handiger, overzichtelijker en makkelijker.

Tijdens de testsessies werd er eerder gevraagd naar de beschikbaarheid van films en andere series binnen de applicatie. Ook de succesvolle aanbieders onder de grootste second screen applicaties werken allen met meerdere televisieprogramma’s. Het tegengaan van het onnodig veel downloaden van applicaties die elk anders werken wordt tegengegaan door een applicatie juist ‘universeler’ toe te passen. Ook RTL XL heeft de aparte second screen applicaties allemaal onder een RTL XL applicatie gebracht [20].

Wanneer de gebruiker een serie heeft afgerond dan hoeft hij of zij de applicatie niet te

verwijderen. De gebruiker kan de applicatie voor andere beschikbare televisieseries gebruiken.

8.8.1 Omgevingen

Het ontwerp kan voor meerdere televisieseries worden toegepast doordat de applicatie met audio fingerprinting werkt kan elke televisieserie worden herkent (mits deze in de database te vinden is). De items in de timeline kunnen voor elke televisieserie worden toegepast, omdat het gaat om basis-items die niet alleen in ‘Game of Thrones’ voorkomen. De applicatie beschikt over meerdere omgevingen waar andere televisieseries achter schuilen. Als de kijker besluit een ander serie te kijken komt de omgeving onder ‘mijn televisieseries’ te staan.

8.8.2 Beheren

De kracht van de applicatie ligt bij de uitbreiding naar meerdere televisieseries. Op dit moment zou de beheerder oftewel de maker van de applicatie meerdere series zelf kunnen beheren. De elementen zijn niet moeilijk te beheren en veel informatie kan rechtstreeks uit de televisieserie worden gehaald. Het vereist natuurlijk wel een goede kennis over televisieseries en een analytische oog. Naarmate er meerdere televisieseries worden toegevoegd in een database is de kans groot dat een start-up bedrijf meerdere mensen in dienst moet nemen om de applicatie uit te breiden met meerdere tv-series (zie vacature in bijlage). Een eventuele samenwerking met productiemaatschappijen kan ook een goede optie zijn om eerder aan bepaalde content te kunnen komen.

9. Ontwerp

In dit hoofdstuk wordt het ontwerp uiteengezet. Daarnaast zullen ontwerpkeuzes en design patterns worden onderbouwd en besproken.

9.1 Huisstijl

De applicatie verschilt per televisieserie van achtergrond omdat elke serie een ander sfeer en art-direction heeft. Bij Game of Thrones is het vaak duister en gaat het om de ijzeren troon, vandaar dat een duistere achtergrond met de ijzeren troon de keuze was. De kleurenschema is ook typerend voor Game of Thrones.

De vormgeving valt onder de categorie flat-design. Flat-design ziet er strak uit en bevat geen schaduwen, diepte en realistische structuren in het ontwerp. Dit is een trend dat vooral door iOS7 is geïntroduceerd, deze stijl komt voort uit de hoge resolutieschermen die de huidige smartphones en tablets hebben. Denk maar aan de retina van Apple zelf [21].

Verder is de vormgeving minimalistisch en strak ontworpen met een kenmerk dat de huisstijl van de applicatie bepaalt, namelijk de ronde vormen die veelvoudig voorkomen. De lijnen en ronde vormen zijn afkomstig uit de timeline, deze zijn uiteindelijk door vertaald naar het gehele ontwerp. Met de gedachte dat het allemaal om de timeline gaat.

9.2 Visuals

Inloggen, registreren maar ook ‘overslaan’ omdat de gebruiker meteen kan zien waarvoor hij of zij zich aanmeld.

Er moet met een account worden ingelogd om te kunnen reageren in de applicatie zelf, dus als de gebruiker geen gebruik wil maken van zijn of haar Facebook dan kan er altijd nog ingelogd worden met een e-mail.

(24)

Het registreren kan via e-mail en Facebook. E-mail en wachtwoord invoeren. Uitleg hoe de synchronisatie werkt. Synchroniseren, het icoontje draait rond.

Feedback wanneer het geluid niet herkent kan worden.

De serie kan ook handmatig worden ingevoerd.

Intro

Het scherm dient ter introductie en levert tegelijkertijd feedback naar de gebruiker toe. Namelijk de gebruiker ziet dat de second screen applicatie de juiste serie en aflevering herkent. De gebruiker kan ervoor kiezen om zijn vrienden en volgers te laten weten dat hij of zij aan een nieuwe aflevering begint. Ook via Twitter omdat veel kijkers via Twitter aangeven de aflevering te gaan kijken.

Delen via Facebook en Twitter S: seizoen E: episode

(25)

Begin

Midden

Tijdsaanduiding Indicator wanneer item beschikbaar is Tijdsaanduiding item Opnieuw synchroniseren Menu

Timeline

De timeline is de belangrijkste onderdeel binnen de applicatie. Gedurende de aflevering speelt de timeline synchroon samen met de aflevering op het eerste scherm. De items zullen altijd pas na de gebeurtenis in de aflevering beschikbaar zijn. De gebruiker kan wel al door de tijdlijn scrollen om te kijken wat er allemaal komt.

Items

De timeline bestaat uit items zoals eerder uitgelegd. Deze items worden weergegeven in ronde iconen met een icoontje in het midden. De gebruiker kan zo zien wat voor aandacht het item kan vragen en of de gebruiker op dat moment behoefte heeft aan dat specifieke item.

Informatie-item

Het informatie-item biedt extra informatie over zaken passend bij het moment in de serie. Dit kunnen zaken zijn die de kijker mogelijk gemist heeft vanwege het feit dat het een detail is. Het biedt vooral ondersteunende informatie tijdens het kijken.

Flashback-item

Het flashback-item geeft een gebeurtenis weer dat zich in het verleden heeft afgespeeld en als doel heeft een situatie of gebeurtenis in het heden te verklaren.

Terug naar Timeline

Delen via Facebook Item

(26)

Klikbaar

Keuze

Berichtenvenster

Emotie-item

Vooral bij Game of Thrones gaat het om een emotie tonen bij een gebeurtenis/moment. Dit kan via het emotie-item. Wereldwijd filmen fans zichzelf tijdens het kijken van GoT met de meest uiteenlopende reacties.

Emotie resultaten

De resultaten worden meteen weergegeven na de keuze van de gebruiker. De keuze van de gebruiker is te zien boven de emotie-statistieken (infographic).

Poll-item

De gebruiker kan zijn of haar mening en of bevinding kwijt via het poll-item.

Quiz-item

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

o Totale duur van de adequate (empirische + gedocumenteerde anti-infectieuze) behandeling: 10 tot 14 da- gen (afhankelijk van de

Omdat weinig informatie zich specifiek richt op deze doelgroep, zal er een onderzoek worden gedaan naar de zorgen en behoeften van de zwangere vrouwen die gediagnosticeerd zijn

Deze foto’s zijn van het museum zelf en zullen onderling misschien wisselen, maar wel aanwezig blijven.. Villa Mondriaan wil geen mausoleum zijn en toont daar- om ook werk

Deze applicatie dient als nazorgprogramma voor chronische pijnpatiëten, omdat uit onderzoek is gebleken dat chronische pijnpatiënten moeite hebben om datgene wat ze in de

Door de focus op positieve emoties in de app wordt verwacht dat door de verbreding van de gedachte en actierepertoire een bevordering van het ervaren van andere positieve emoties zal

Verstreken tijd op iSeries, in vergelijking tot de CPU tijd, kan inzicht verstrekken in het optimale gebruik van de voor deze taak beschikbaar gestelde systeem bronnen.. Met

Voor de vergelijking tussen de twee onderzoeksgroepen zijn voor de drie subtesten Handlungen benennen, Objekte benennen en Infinitive ergänzen t-toetsen

By observing at the single-molecule level assembly steps of the IFI16 inflam- matory complex on DNA, as well as of the replicative DnaB helicase within the replisomal complex, we