• No results found

Maria oecumenisch opnieuw geijkt

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Maria oecumenisch opnieuw geijkt"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

W E E K B L A D — N U M M E R 3 2 — 9 A U G U S T U S 2 0 0 6

Strandstoel Gella Vandecaveye blz. 7

Sven en zijn

speelpleinen blz. 8

Kluizen in Limburg blz. 16

antwerpenbruggegent mechelenhasselt

HRISTENEN in de orthodoxie blijken zeer ge- voelig voor de vroomheid tot Maria, al vinden ze dat de katho- lieke dogma’s over Maria uit 1854 (onbevlekt ontvangen) en 1950 (ten hemel opgenomen) geen leerstellingen dienen te zijn. Pro- testanten echter hebben grote be- zwaren tegen de katholieke leer over Maria en de devotie tot haar.

En vooral tegen beide dogma’s.

Bijbeldeskundige Adelbert De- naux: „Protestanten kunnen moeilijk inzien hoe die dogma’s gefundeerd zijn op de Schrift en dus voorwerp zijn van goddelijke openbaring en bijgevolg te gelo- ven door iedereen. Voor hen zijn het speculaties die ook niet beho- ren tot de gemeenschappelijke traditie en dus ingaan tegen de Schrift. De idee dat Maria gevrij- waard is van de erfzonde stelt voor hen het Bijbelse principe in vraag dat in de ogen van God alle schep- selen zondig zijn. Waarom dan niet Maria? In de Schrift vinden zij dus veeleer aanwijzingen die te- gen dogma’s pleiten dan voor.”

Tweede knelpunt vormt de de- votie tot Maria en meer bepaald de invocatie, de aanroeping. Pro- fessor Denaux: „Dat lijkt protes- tanten verdacht, omdat dit een aantasting zou zijn van de unieke middelaarsrol van de Christus.

Vandaar de grote reserve in pro- testantse kringen voor de katho- lieke devotie.”

Bijbelse Maria

Het is dan ook zeer hoopgevend dat, ondanks die indringende be- zwaren, het officiële overlegor- gaan tussen anglicanen en katho- lieken (ARCIC) er toch in slaagde een gemeenschappelijke verkla- ring op te stellen. Denaux, lid van die ARCIC, schetst de krachtlij- nen van Maria. Genade en hoop in Christus.

„Allereerst besteedden we veel aandacht aan de Bijbel, omdat net daar één van de knopen zit. Zet je alle teksten met betrekking tot Maria op een rijtje, dan kun je niet anders dan tot de slotsom te ko- men dat je niet trouw kunt zijn aan de Bijbel zonder de figuur van Ma- ria ernstig te nemen. We beperk- ten ons echter niet tot de teksten die het uitdrukkelijk over Maria hebben. We gingen ook op zoek naar wat we Bijbelse denkpatro- nen zouden kunnen noemen, pa- tronen van hoop en van genade.”

„Daaruit groeide het inzicht dat die patronen ook gelden voor Ma- ria. Bijvoorbeeld bij de hoop stel- len we vast hoe de hele schepping

reeds zucht en verlangt naar de eindvoltooiing in Christus, en dat dit ook op een bijzondere manier van toepassing kan zijn op Maria.”

„Dat alles veronderstelt natuur- lijk ook eisen aan de manier waar- op je de Bijbel leest, de zogenaam- de hermeneutiek. Wanneer je een bepaalde letterlijke lezing abso- luut stelt, is er weinig kans dat je bepaalde patronen of denkwijzen die zich in de Traditie hebben ont- wikkeld, verstaat. Daarom kozen we voor een kerkelijke en oecu- menische leessleutel, waarbij alle teksten over Maria werden gele- zen tegen de achtergrond van het Oude Testament en in het licht van de Traditie”, benadrukt de rustend hoogleraar aan de K.U.Leuven.

Uit de marge

Het tweede deel van Maria. Ge- nade en hoop in Christus belicht Maria in de christelijke Traditie.

Men probeert aan te tonen hoe de leer over Maria in de eerste eeu- wen christologisch was gemoti- veerd. Anders gezegd, zei men iets over Maria, dan was het om de orthodoxe leer over Christus vei- lig te stellen. „Voorbeelden? Je- zus’ geboorte uit Maria toont zijn ware mensheid, zijn maagdelijke geboorte zijn goddelijke identiteit en de Mariatitel Moeder Gods is een soort bevestiging van de een- heid van de mensheid en godde- lijkheid in Christus.”

„We diepten ook de latere tradi- tie uit en stelden vast dat beide ge- meenschappen, katholieken en anglicanen, in de negentiende en twintigste eeuw een evolutie door- maken die leidt tot een ‘heraan- vaarding’ van de traditie. Door omstandigheden waren bepaalde aspecten van de traditie naar de marge gedreven, maar die wor- den nu opnieuw aanvaard. Bij de enen door de extremen van de Re- formatie af te zwakken en Maria meer plaats te gunnen, bij de ka- tholieken door de Mariologie op- nieuw te plaatsten in haar christo- logische en ecclesiologische con- text.”

Het derde deel handelt dan meer specifiek over de twee mari- ale dogma’s, terwijl het laatste hoofdstuk is gewijd aan Maria in het leven van de Kerk. „Daarbij houden we een soort Bijbels plei- dooi waarbij we stellen dat de aan- roeping van Maria en de heiligen in het kader van de gemeenschap van de heiligen niet tegen de Schrift ingaat. Het is een pleidooi voor de blijvende rol van Maria in het leven van de Kerk en de chris- ten, zonder dat we daarom het unieke middelaarschap van Christus willen aantasten.”

Maria oecumenisch opnieuw geijkt

To o n O s a e r

Anders dan in protestantse Kerken neemt in de katholieke traditie de Mariadevotie een belangrijke plaats in, en dat zorgt voor verdeeldheid. Des te opmerkelijker is dus een gemeenschappelijke verklaring van katholieken en anglicanen over Maria. Het feest van Tenhemelopneming van Maria biedt ons de gelegenheid om daarop in te zoomen.

© Christelijk Museum Estergom/Pietro di Giovanni d’Ambrogio (15de eeuw)

C

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

in het WZC Avondzon te Erpe op 29 april 2019, gesterkt door de ziekenzalving.. Wij nodigen u vriendelijk uit op de uitvaartplechtigheid in de parochiekerk van Sint-Paulus’ Bekering

Op dit moment zijn drie volwassenen op weg om gedoopt te worden in onze kerk – dat zijn drie lichtpuntjes, want zulke mensen hebben bewust.. voor het

Zijn dienaar Israël heeft Hij zich aangetrok- ken, gedachtig zijn barmhartigheid voor eeuwig jegens Abraham en zijn geslacht, gelijk Hij had gezegd tot onze vaderen.' Nadat Maria

Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eenheid van de Heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen, Amen.. De Heer heeft u gezegend met

Ma- ma Goedele: „Bij de geboorte van mijn zoontjes was ik niet echt bezig met mijn geloof.. Maar toen mijn vader stierf, was ik aangegrepen door de warmte van zovele mensen in de

In elke provincie zijn wettelijk enkele terreinen voor woonwa- genbewoners voorzien, maar in de praktijk zijn die nauwelijks gerealiseerd.. „In feite worden zij zo

„Familieleden, buren en vrien- den die in groep op bedevaart gaan om voor een welbepaalde in- tentie te bidden, steunen elkaar in dit geloof, gewoon door zwijgend mee op te stappen

In zijn homilie over boete op Aswoensdag onderbrak de paus zijn tekst, keek naar zijn toe- hoorders en zei: „Als ik in mijn dagelijkse omgeving de strijd om