• No results found

Anders opvoeden. Opvoeden evolueert. Opvoeden in een multiculturele context

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Anders opvoeden. Opvoeden evolueert. Opvoeden in een multiculturele context"

Copied!
23
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Kenniscentrum

Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen

Anders opvoeden.

Opvoeden evolueert.

Opvoeden in een multiculturele context.

Naïma Lafrarchi EXPOO – Brussel

(2)

OVERZICHT

- Inleiding

- Professionele identiteit & opvoeding

- Persoonlijke en religieuze identiteit in relatie tot opvoeding

- Uitdagingen in een multiculturele context - Religie als veer-kracht

(3)

PERSONALIA

- Moeder

- Juriste, bijzondere leermeester, onderwijskundige - Onderzoeker (HIG) en lector (KU Leuven)

- Trainer / expert

(4)

INLEIDING

• Over wie gaat het?

• Beleving van het ‘zelf’

• Kinderen en jongeren opvoeden

• Plaats van elkeen in de opvoeding en samenleving

(5)

IDENTITEIT

De identiteit is, ondanks dat zij uit verschillende aspecten bestaat, een geheel wat zich uit in een

overeenstemming van gedrag en werkelijkheid en visie en denkwereld van het object.

 Identiteit  Opvoeden

(6)

IDENTITEIT

Identiteit ontwikkelt zich in relatie tot anderen en geeft antwoord op de vraag

wie ben ik en wat beteken ik voor anderen.

 Betekenis geven aan diversiteit

(7)

IDENTITEIT EN ONTWIKKELING VAN HET KIND

• Professionele identiteit

• Persoonlijke identiteit

• Sociale identiteit

Meervoudige identiteit ≈≈

Multiculturaliteit ≈≈

Multireligiositeit

(8)

JE “KRACHT” ALS OPVOEDINGSPARTNER

(9)

JE “KRACHT” ALS OPVOEDINGSPARTNER

(10)

IDENTITEITSONTWIKKELING EN BELEVING

• Quid identiteits-ontwikkeling?

• Via taal, taalcodes en samenlevingscodes

• Via klederdracht

• Via cultuur en kunst

• Via eetgewoonten

Belangrijk voor élke ouder

(11)

WAT IS ISLAM?

• Islam is een monotheïstische godsdienst

• Islam is ontstaan in de 6de eeuw n. Chr.

• Islam is een levenswijze

• Islam is zeer divers

 QUID levenswijze?

(12)

DE VIJF ZUILEN VAN DE ISLAM IN DE OPVOEDING

• Geloofsbelijdenis

• Gebed

• Aalmoezen of armenbelasting

• Vasten

• Bedevaart

 Geven mee vorm aan (een deel van) de identiteitsontwikkeling van een persoon

(13)

SAMENLEVING EN HAAR VELE UITDAGINGEN

• West-Europese Christelijke traditie versus de Islamitische traditie

• Culturele versus religieuze beleving

• Spanningen en bruggen bouwen

• Opvoeden doe je niet alleen

• Partnerschap ouders-professional

(14)

WAT IS DE IDENTITEIT VAN EEN SAMENLEVING?

“Het geheel van waarden, normen en

verwachtingen, die richtinggevend zijn voor de activiteiten van de leden en voor de manier van

de vormgeving van die samenleving.”

(15)

WAT IS DE IDENTITEIT VAN EEN SAMENLEVING?

• Definitie

• Wij-zij-discours

• Gelijkenissen en verschillen

• Samen sterk

• Durven vragen

(16)

PSYCHO-SOCIO-EMOTIONEEL KADER

• Sociale psychologie

• Welke dimensie(s) is (zijn) betekenisvol voor het individu en de samenleving?

• Identiteit hangt samen met gevoel van verbondenheid

• Opvoeden is verbondenheid en vertrouwen

(17)

PSYCHO-SOCIO-EMOTIONEEL KADER

• Integratie via opvoeding

• Identiteitsontwikkeling via opvoeding

• Integratie en identiteit hand in hand

• Partnerschap

(18)
(19)

RELIGIE ZIEN ALS VEERKRACHT

• Religie als deelaspect van identiteit

• Religie als intern en extern regulerend element

• Religie als hefboom tot welzijn en welbevinden

• Religie als hefboom tot integratie

• Religie als deelaspect van de samenleven

• Religie geeft richting aan de opvoeding

 Levensbeschouwelijke diversiteit als

(20)

• Bouwstenen van identiteitsontwikkeling

• Luisteren naar elkaar in veilige ruimte

• 1) vorming en eigenheid;

2) openheid naar anderen en

3) bereidheid om met én van elkaar te leren

 actie en participatie is cruciaal

• Dialoog = leren spreken en luisteren

• Dialoog: vergt aanpassingsvermogen, innovatie, openheid voor pluriforme samenleving

 Vertrouwen op de professionele identiteit

(21)
(22)
(23)

Contactgegevens Naïma Lafrarchi

Onderzoekster Kenniscentrum HIG Odisee – Campus Schaarbeek

Praktijklector Faculteit Theologie en Religiewetenschappen

Naima.Lafrarchi@odisee.be

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Kesselring (2016) beschrijft dat formele medeopvoeders een dubbele rol hebben: zij kunnen zelf medeopvoeder zijn voor kinderen en hun ouders, maar ook mogelijkheden creëren voor

Toch zijn de verschillen tussen jongens en meisjes niet zo groot als we soms denken.. Wetenschappelijk onderzoeken stelden heel weinig verschillen tussen jongens en meisjes vast

• ZonMw hanteert, onder meer op de website van het programma 'Vrijwilli- ge inzet voor en door jeugd en gezin', de volgende definitie van de peda- gogische civil society: "Dat

Dit zijn ook de thema’s die het merendeel van de bevraagde werkveldactoren vaak aangemeld krijgen (51.51% tot 66.15%) en waarvan ouders het meest frequent aangeven dat ze daarover

Daarnaast is het ook van belang om inhoudelijk aan te sluiten op aanwezige verschillen in de visies op de (media-) opvoeding onder hoog- en laagopgeleiden. Laag opgeleide

De functie pedagogische hulp is niet bedoeld voor professionals maar richt zich vooral op ouders en andere verzorgers die een langdurige relatie met kinderen hebben en de

DAVY Nijs – UC Leuven-Limburg SILKE Renty – Expertisecentrum opvoedingsondersteuning... opvoeden

hebben in het ouderschap) hoe minder onzeker zij worden. ‘Jongere’ ouders overleggen meer met anderen over de opvoeding, en krijgen ook meer ongevraagd advies dan ‘oudere’