• No results found

De  maatschappelijke  waarde  van  theaterfestivals  voor  gemeenten  in  Nederland  

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De  maatschappelijke  waarde  van  theaterfestivals  voor  gemeenten  in  Nederland   "

Copied!
93
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

(2)

De  gemeenschap  viert,  festival!  

De  maatschappelijke  waarde  van  theaterfestivals  voor  gemeenten  in  Nederland  

Masterscriptie  Kunsten,  Cultuur  en  Media.  Faculteit  der  Letteren.  Rijksuniversiteit  Groningen.  

Door:           Anna  Buskens  

Emailadres:         a.m.buskens@student.rug.nl  

Studentnummer:       S2389584  

Opleiding:         Kunsten,  Cultuur  en  Media   Afstudeerrichting:       Kunst,  Beleid  en  Marketing  

Discipline:         Theater  

Faculteit:         Faculteit  der  Letteren   Universiteit:         Rijksuniversiteit  Groningen  

Vakcode  Masterscriptie:     LWX999M20.2013-­‐2014  

Scriptiebegeleider:       dr.  Q.L.  van  den  Hoogen   Tweede  lezer:         drs.  L.D.M.E.  van  Heteren  

Datum:           22  augustus  2015  

Plaats:           ‘s-­‐Hertogenbosch  

 

   

(3)

Dankwoord    

Graag  wil  ik  mijn  scriptiebegeleider,  Quirijn  van  den  Hoogen,  en  mijn  tweede  lezer,  Lucia  van  Heteren,   van  harte  bedanken.  Niet  alleen  voor  hun  inzichten,  advies  en  kritische  blik  maar  ook  voor  hun  

geduld  en  begrip  rondom  mijn  gezondheid  en  de  situatie  waar  ik  me  daardoor  al  enige  tijd  in  bevind.    

Hierbij  wil  ik  ook  graag,  zonder  namen  te  noemen,  de  mensen  om  mij  heen  bedanken  voor   hun  continue  steun,  advies  en  motivering.  Het  heeft  langer  geduurd  dan  in  eerste  instantie  gepland   was,  maar  uiteindelijk  is  er  toch  een  mooi  eindproduct  gekomen,  namelijk  deze  scriptie.  Dit  was  niet   mogelijk  geweest  zonder  hen  om  mij  heen.    

 

Dank  allen!  

 

(4)

Inhoudsopgave    

Inleiding   5  

 

1.  New  Public  Management  &  Evidence  Based  Policy   7  

§1.1  New  Public  Management   8  

§1.2  Evidence  Based  Policy   9  

§1.3  De  problemen  rondom  NPM  en  EBP   11  

§1.4  De  relevantie  van  het  NPM  en  EBP   14  

 

2.  Theaterfestivals   16  

§2.1  Het  verschil  tussen  theaterpodia  en  theaterfestivals   16  

§2.1.1  Festivals  as  theatrical  events:  building  theories   16  

§2.1.2  Festivals,  theatrical  events  and  communicative  interactions   18  

§2.1.3  Festivals  as  eventifying  systems   20  

§2.1.4  Samenvatting   22  

§2.2  Het  onderzoek  naar  maatschappelijke  waarden  van  theaterpodia   23  

§2.2.1  Quirijn  van  den  Hoogen   23  

§2.2.2  Hans  van  Maanen   29  

§2.3  Het  onderzoek  naar  waarden  van  festivals   32  

§2.3.1  Festival  Attendance  and  the  Development  of  Social  Capital   32  

§2.3.2  Infected  by  Arts  Festivals:  Festival  Policy  and  Audience  Experiences…   36  

§2.3.3  Samenvatting   39  

§2.4  Conclusie:  wat  maakt  theaterfestivals  uniek?   40  

 

3.  Het  huidige  onderzoek  naar  maatschappelijke  waarden   43  

§3.1  De  PAM-­‐driehoek  van  Hans  van  Maanen   43  

§3.1.1  Production   45  

§3.1.2  Audience   45  

§3.1.3  Means   46  

§3.2  The  Framework  (…)  van  Quirijn  van  den  Hoogen   47  

§3.3  Het  model  van  Wouter  Bakker   51  

§3.4  Een  eerste  versie  van  het  theaterfestivalevaluatiemodel   54  

(5)

 

4.  Het  huidige  onderzoek  naar  festivalevaluatie   59  

§4.1  Het  evaluatiemodel  van  Van  den  Hoogen   59  

§4.2  Festival  evaluatie  theorie   62  

§4.2.1  Delamere:  de  Festival  Social  Impact  Analysis  Scale   62  

§4.2.2  Small,  Edwards  en  Sheridan:  SIE  en  SIP   66  

§4.2.3  Wood:  measuring  the  economic  and  social  impacts  of  local  authority  events   68  

§4.3  Waarde  evaluatie  en  festival  evaluatie  gekoppeld   71  

 

5.  Festival  evaluatie  in  de  praktijk   74  

§5.1  Theaterfestivals  en  hun  waarde   74  

§5.1.1  Noorderzon   75  

§5.1.2  Het  Nederlands  Theater  Festival   76  

§5.1.3  Theaterfestival  Boulevard   77  

§5.2  Evaluatie  in  de  praktijk   79  

§5.2.1  Evaluatie  door  de  festivals  zelf   79  

§5.2.2  Gemeentelijke  evaluatie  en  de  aansluiting  hiervan  bij  de  festivals   81  

§5.3  Conclusie   84  

 

6.  Samenvatting,  conclusie  en  verder  onderzoek   86  

 

Bibliografie   89  

 

Bijlagen   92  

Bijlage  I  -­‐  The  Framework  for  Describing  the  Functioning  of  the  Performing  Arts  in  Society   92  

Bijlage  II  -­‐  Het  theaterfestivalevaluatiemodel   93  

(6)

Inleiding    

In  2013  bestaat  het  Theaterfestival  Boulevard  in  ’s-­‐Hertogenbosch  dertig  jaar.  Het  is  een  succesvol   festival  met  gemiddeld  140.000  bezoekers  van  het  festivalterrein  en  50.000  bezoekers  die  

daadwerkelijk  betalen  voor  een  voorstelling.  Het  is  een  festival  dat  de  focus  legt  op  theater,  maar   ook  muziek,  horeca  en  entertainment  aanbiedt.  In  2012  is  de  bijdrage  van  de  gemeente  minder   geworden  doordat  deze  besloot  de  aandacht  onder  andere  meer  te  richten  op  cultureel  erfgoed.  Dit   gebeurde  ondanks  het  feit  dat  het  festival  onderzoek  had  laten  doen  dat  liet  zien  dat  het  festival  van   belang  is  voor  de  stad  ’s-­‐Hertogenbosch,  zowel  op  financieel  gebied  als  op  het  gebied  van  City   Marketing.  Deze  vermindering  van  subsidie,  zo  stelt  het  festival  zelf,  heeft  geleid  tot  minder  gratis   vermaak  voor  het  publiek,  maar  ook  voor  minder  betaald  vermaak,  duurdere  voorstellingen  en  een   prijsverhoging  in  de  bijbehorende  horeca.  (De  Vries,  2012)  

  Dit  voorbeeld  staat  niet  op  zich,  de  bezuinigingen  binnen  de  culturele  sector  zijn  de  laatste   jaren  een  duidelijke  beweging.  Deze  hebben  gezorgd  voor  een  groeiende  vraag  naar  het  belang  van   culturele  uitingen  voor  de  samenleving.  Deze  scriptie  zal  zich  dan  ook  richten  op  de  vraag  

 

Wat  is  de  maatschappelijke  waarde  van  theaterfestivals  voor  gemeenten  in  Nederland?  

 

De  Nederlandse  overheid  vraagt  steeds  meer  bewijs  van  onder  andere  theaterfestivals  over  hun   bijdrage  aan  de  samenleving.  Deze  vraag  komt  vanuit  de  trend  van  New  Public  Management  en  het   bijbehorende  Evidence  Based  Policy.  Vanuit  beide  bewegingen  is  er  een  groeiende  vraag  naar   legitimering  en  deze  wordt  versterkt  door  de  economische  crisis.  Maar  er  is  nog  geen  eenduidige   gedachte  over  wat  NPM  precies  inhoudt  of  hoe  maatschappelijke  betekenis  onderzocht  kan  worden.  

In  hoofdstuk  één  wordt  uiteengezet  wat  NPM,  en  het  bijbehorende  EBP,  precies  inhouden  binnen  de   culturele  sector.    

In  het  tweede  hoofdstuk  richt  ik  me  op  theaterfestivals.  Binnen  dit  onderzoek  ligt  de  focus   op  grote  festivals  binnen  Nederland,  die  zich  richten  op  het  grote  publiek.  Opvallend  is  dat  er  relatief   weinig  wetenschappelijk  onderzoek  gedaan  is  naar  specifiek  theaterfestivals.  Er  is  onderzoek  met   betrekking  tot  festivals,  tot  theater  en  tot  waarden  van  culturele  uitingen  maar  nog  geen  onderzoek   die  deze  drie  samenbrengt  en  gaat  over  de  specifieke  waarde  van  theaterfestivals.  Het  tweede   hoofdstuk  gaat  in  op  de  eigenschappen  en  kwaliteiten  van  theaterfestivals  en  de  waarden  die   hiermee  geassocieerd  kunnen  worden.    

Het  derde  hoofdstuk  richt  zich  op  het  onderzoek  naar  maatschappelijke  waarden.  Hierbij  

worden  de  onderzoeken  van  Quirijn  van  den  Hoogen  en  Hans  van  Maanen  uitgebreid  besproken.  Er  

(7)

theaterfestivals  te  analyseren.  Quirijn  van  den  Hoogen  heeft  The  Framework  for  Describing  the   Functioning  of  the  Performing  Arts  in  Urban  Society  ontwikkeld,  een  model  waarmee  het  

functioneren  van  theater  in  de  maatschappij  geëvalueerd  kan  worden.  Dit  model  is  door  Wouter   Bakker  in  zijn  masterscriptie  aangepast  en  daar  waar  nodig  aangevuld  met  het  PAM-­‐model  van  Van   Maanen.  Zo  heeft  Bakker  een  evaluatiemodel  ontwikkeld  specifiek  voor  de  theaterpodia.  Mijn   onderzoek  richt  zich  echter  op  theaterfestivals  en  om  deze  theorieën  toe  te  passen  op  

theaterfestivals,  wordt  onderzocht  welke  elementen  bruikbaar  zijn.    

Hierna  ga  ik  in  hoofdstuk  vier  in  op  de  bestaande  theorie  over  evaluatie  van  festivals.  Door   dit  te  integreren  in  de  scriptie,  worden  zowel  onderzoeken  naar  waarden  van  theaterpodia  als  van   festivals  in  het  algemeen  besproken.  Er  wordt  gekeken  welke  elementen  uit  het  onderzoek  naar   festivalevaluatie  gebruikt  kunnen  worden  om  tot  een  vollediger  theaterfestival-­‐evaluatiemodel  te   komen.    

Om  ten  slotte  tot  een  model  te  komen  dat  in  de  praktijk  bruikbaar  kan  zijn,  onderzoek  ik   welke  doelen  gemeenten  stellen.  Zijn  er  specifieke  wensen  of  richtlijnen  te  ontdekken  die  belangrijk   zijn  voor  een  theaterfestival-­‐evaluatiemodel?  Er  worden  drie  theaterfestivals  besproken:  

Theaterfestival  Boulevard  in  ‘s-­‐Hertogenbosch,  Noorderzon  Performing  Arts  Festival  Groningen  en   het  Nederlands  Theater  Festival  in  Amsterdam.  Wat  zien  de  festivals  als  hun  waarde  voor  de   samenleving?  Wat  is  gezien  de  eigenheid  van  een  theaterfestival  een  juiste  manier  van  evalueren?  

Dit  vijfde  hoofdstuk  zal  de  relevantie  van  het  theaterfestivalevaluatiemodel  aantonen.      

Vanuit  dit  onderzoek  wordt  een  mogelijk  theaterfestival-­‐evaluatiemodel  gepresenteerd.  Dit   model  kan  gebruikt  worden  door  theaterfestivals  en  gemeenten  om  de  maatschappelijke  waarde  van   eerstgenoemde  aan  te  tonen.  Uiteindelijk  komt  deze  scriptie  met  een  advies  voor  vervolgonderzoek   hoe  de  maatschappelijke  waarden  van  theaterfestivals  nog  verder,  zowel  breder  als  dieper,  

onderzocht  kunnen  worden.  Het  onderzoek  kan  gezien  worden  als  een  kleine  eerste  stap  richting  het   beantwoorden  van  de  grote  vragen:  hoe  kunnen  de  festivals  hun  bestaansrecht  legitimeren?  Wat  is   hun  maatschappelijke  belang  en  hoe  kan  dit  vertaald  worden  naar  duidelijke  informatie  voor   gemeenten?  Kortom,  wat  is  de  maatschappelijke  waarde  van  theaterfestivals  voor  gemeenten  in   Nederland?  

     

 

(8)

1.  New  Public  Management  &  Evidence  Based  Policy  

In  dit  hoofdstuk  wordt  een  schets  gegeven  van  de  stroming  New  Public  Management.  Deze  stroming   heeft  gezorgd  voor  een  groeiende  vraag  naar  heldere  doelen  en  betere  evaluatieprocedures  in  de   publieke  sector.  Met  dit  hoofdstuk  wordt  het  onderzoek  gekaderd  en  wordt  tevens  de  relevantie   anno  2015  duidelijk.  In  de  eerste  paragraaf  wordt  besproken  wat  New  Public  Management  precies   inhoudt,  waarna  in  de  tweede  paragraaf  gekeken  wordt  naar  het  bijbehorende  evidence  based   policy.  Deze  paragraaf  maakt  tevens  duidelijk  dat  NPM  en  EBP  zo  nauw  aan  elkaar  verwant  zijn  dat  ze   samen  gebruikt  kunnen  worden.  De  derde  paragraaf  laat  de  mogelijke  problemen  zien  van  het  NPM   en  EBP,  waarna  de  laatste  paragraaf  verdedigt  dat  New  Public  Management  en  evidence  based  policy   nog  steeds  de  standaard  zijn.  

 

§1.1  New  Public  Management  

Het  New  Public  Management  [NPM]  is  een  neoliberale  stroming  die  geen  eenduidig  begin  kent,  en   tevens  geen  eenduidige  definitie  heeft.  Verschillende  auteurs  benoemen  diverse  startpunten  en  zij   komen  ten  slotte  ook  bij  andere  definities  uit,  al  ligt  het  verschil  vaak  in  nuances.  Wouter  Bakker,   schrijver  van  de  Masterscriptie  Wat  te  evalueren?  Hoe  de  podia  in  Nederland  hun  prestaties  kunnen   verantwoorden  aan  hun  gemeente,  haalt  in  zijn  hoofdstuk  omtrent  New  Public  Management  dan  ook   diverse  auteurs  aan  om  uiteindelijk  tot  een  eigen,  meer  algemene  definitie  te  komen.  Zijn  

gedachtegang  zal  in  dit  onderzoek  gevolgd  worden,  niet  alleen  vanwege  de  uitgebreide  beschrijving   van  verschillende  ideeën  over  het  NPM,  maar  ook  vanwege  het  feit  dat  hij  komt  tot  een  “algemene   denkwijze  van  NPM.”  (2013,  p.  17)  

  Bakker  beschrijft  drie  momenten  die  gezien  kunnen  worden  als  startpunt  van  NPM,  al  wordt   duidelijk  dat  deze  ook  gezien  kunnen  worden  als  een  chronologische  ontwikkeling  van  het  

gedachtegoed  van  het  NPM.  De  eerste  tekenen  van  dit  gedachtegoed  beginnen  in  de  jaren  dertig  van   de  twintigste  eeuw  in  Amerika.  Hierin  volgt  Bakker  Gernod  Gruening

1

 die  stelt  dat  de  veranderingen   in  Amerika  gebaseerd  zijn  op  het  Weberiaanse  idee  van  bureaucratie  (2013,  p.  10).  Deze  manier  van   denken  stuit  op  verzet  na  de  Tweede  Wereldoorlog  en  door  de  opkomst  van  het  Neo  Classic  Public   Management  ontstaat  de  gedachte  dat  “een  centrale  planning  van  de  overheid  zou  leiden  tot   optimalisatie  van  het  overheidsbudget.”  (Ibid.,  p.  10)  Het  tweede  beginpunt  dat  Bakker  naar  voren   haalt  bevindt  zich  in  de  jaren  tachtig  van  de  vorige  eeuw.  Het  geloof  groeit  dat  overheden  meer   zouden  moeten  aansturen  in  plaats  van  alles  zelf  te  regelen,  ze  moeten  zich  als  het  ware  gedragen   als  ondernemers.  Dit  gaat  echter  niet  vanzelf,  er  zijn  verschillende  voorwaarden  die  aanwezig                                                                                                                  

1

  Gruening,  G.,  1998.  Origin  and  theoretical  basis  of  the  New  Public  Management  (NPM).  IPMN  conference  in  

Salem/Oregon,  June  1998.    

(9)

moeten  zijn,  zoals  onder  andere  continuïteit  in  leiderschap  en  een  overheid  met  een  sterke  

gemeenschap  achter  zich  (Ibid.,  pp.  11-­‐12)  Het  laatste  moment  dat  Bakker  naar  voren  haalt  als  begin   van  het  neoliberale  NPM  is  de  opkomst  van  de  liberale  gedachtegang.  Hij  benoemt  de  tegenstelling   tussen  de  bureaucratische  ideeën  van  Weber  en  de  ideeën  van  Adam  Smith,  die  op  zijn  beurt   geloofde  in  de  markt  als  leidraad

2

.  Deze  tegenstelling,  zo  stelt  Bakker,  lijkt  het  definitieve  startpunt   voor  het  NPM.  (Ibid.,  p.  13)  

  Bakker  heeft  in  zijn  onderzoek  een  selectie  gemaakt  van  auteurs  die  schrijven  over  het  NPM   waarbij  hij  zich  voornamelijk  richt  op  de  Nederlandse  onderzoekers  aangezien  zijn  scriptie  het   Nederlandse  theaterveld  bespreekt.  In  dit  onderzoek  worden  Nederlandse  theaterfestivals   besproken  en  om  deze  reden  kan  de  keuze  van  Bakker  gevolgd  worden.  Bakker  bespreekt  vier   onderzoeken  -­‐  Hood,  Hakvoort  en  Klaassen,  Koppenjan  en  Klijn,  en  de  Organisation  for  Economic  Co-­‐

operation  and  Development  [OECD]

3

 -­‐  en  vat  hun  definities  van  het  NPM  uiteindelijk  samen  in  een   tabel.  (Bakker  2013,  pp.  15-­‐16)  Uit  Bakkers  scriptie  wordt  duidelijk  dat  hoewel  de  verschillende   auteurs  een  andere  focus  hebben,  hun  definities  van  het  NPM  toch  op  vele  punten  overeenkomen.  

De  noodzaak  van  efficiëntie  en  effectiviteit  wordt  door  alle  auteurs  benadrukt.  Ook  zijn  allen  het   erover  eens  dat  het  NPM  technieken  en  methoden  van  de  private  sector  in  de  publieke  sector   toepast.  Bakker  komt  zo  tot  zijn  eigen  definitie:    

 

Het  zoeken  naar  een  effectievere  en  efficiëntere  publieke  sector.  Dit  wordt  gedaan  door   ideeën,  werkwijzen  en  technieken  vanuit  de  private  sector  te  incorporeren  in  de  publieke   sector.  Zoals  eerder  genoemd:  een  scheiding  aan  te  brengen  tussen  beleid  en  uitvoering,  het   streven  naar  hogere  efficiëntie,  door  managers  meer  invloed  te  geven,  door  meer  uit  te   besteden  aan  derden  en  begrotingen  te  maken  op  basis  van  meetbare  output.  Als  gevolg  van   het  NPM  is  er  meer  behoefte  aan  verantwoordingsinformatie  om  te  meten  of  de  gewenste   output  daadwerkelijk  behaald  is.  (2013,  pp.  17-­‐18)  

 

§1.2  Evidence  Based  Policy    

De  laatste  zin  van  het  citaat  uit  paragraaf  1.1  toont  eigenlijk  al  meteen  het  verband  tussen  evidence   based  policy  [EBP]  en  het  NPM:  “als  gevolg  van  het  NPM  is  er  meer  behoefte  aan  

                                                                                                               

2

  Smith  maakt  een  uitzondering  voor  cruciale  publieke  voorzieningen  zoals  de  gezondheidszorg  of  het  

onderwijs,  hier  kan  immers  geen  reële  markt  bestaan  want  het  is  ofwel  noodzakelijk  ofwel  wettelijk  verplicht.    

3

 Hood,  C.,  1996.  Exploring  values  in  Public  Management  reform  in  the  1990s;  Hakvoort,  J.  &  Klaassen,  H.,  2004.  

Bedrijfsvoeringstechnieken  voor  overheid  en  non-­‐profitorganisatie.  Den  Haag:  Sdu  Uitgevers;  Koppenjan,  J.  &  

Klijn,  E.H.,  2004.  Managing  uncertainties  in  networks.  New  York:  Routledge;  Organisation  for  Economic  Co-­‐

operation  and  Development  (OECD),  2010.  Value  for  Money  in  Government:  Public  Administration  after  ‘New  

Public  Management’.  Parijs:  OECD  Publishing.    

(10)

verantwoordingsinformatie  om  te  meten  of  de  gewenste  output  daadwerkelijk  behaald  is.  (2013,  p.  

18).  Vanuit  het  New  Public  Management  is  er  groeiende  behoefte  aan  bewijs  (evidence)  dat  het   beleid  (policy)  werkt  en  ook  voor  het  bereiken  van  doelen  die  soms  buiten  het  beleidsveld  zelf  liggen.  

Het  beleid  wordt  gemaakt  naar  aanleiding  van  bewijs:  wat  er  gebeurt  in  de  culturele  sector  heeft  een   positief  of  negatief  effect.  NPM  en  EBP  veronderstellen  dat  dit  effect  gemeten  kan  worden  waardoor   dit  niet  alleen  gezien  kan  worden  als  een  direct  gevolg  van  het  beleid,  maar  ook  gebruikt  kan  worden   om  nieuw  beleid  vorm  te  geven.    

In  tegenstelling  tot  NPM  heeft  EBP  wel  een  duidelijk  begin,  het  komt  voort  uit  het  

“heersende  neoliberale  klimaat  waarin  van  de  overheid  een  aantoonbare  bijdrage  aan  de  

ontwikkeling  van  de  samenleving  wordt  verwacht.”  (Van  den  Hoogen,  2012,  p.  12)  Zoals  bij  NPM  de   ontwikkelingen  in  de  jaren  tachtig  gezien  worden  als  een  eerste  startpunt,  zo  ligt  ook  de  oorsprong   van  EBP  in  de  jaren  tachtig  en  de  bijbehorende  privatisering.  Oorspronkelijk  werd  er  vooral  

onderzoek  gedaan  naar  de  economische  impact  van  het  beleid,  maar  met  de  komst  van  Tony  Blair   verlegde  het  onderzoek  haar  focus  ook  naar  de  sociale  impact.  Ook  in  Nederland  kreeg  het  idee  van   EBP  in  de  jaren  tachtig  meer  grond  aan  de  voeten.  Door  het  ontstaan  van  de  verzorgingsstaat  kwam   er  een  groeiende  behoefte  aan  gegevens  over  het  effect  en  de  efficiëntie  van  het  overheidsbeleid:  

twee  begrippen  die  ook  veelvuldig  voorkomen  bij  het  NPM.  Deze  behoefte  werd  alleen  nog  maar   groter  in  de  jaren  negentig  door  de  oprichting  van  de  Algemene  Rekenkamer  en  het  bijbehorende   gevolg  dat  ieder  beleidsdoel  verplicht  iedere  vijf  jaar  geëvalueerd  moet  worden.  [BRON]  

Quirijn  van  den  Hoogen  stelt  in  de  samenvatting  van  Performing  Arts  &  The  City  dat  wanneer   het  effect  van  een  beleid  niet  aangetoond  kan  worden  -­‐  wat  dus  niet  automatisch  betekent  dat  dit   beleid  geen  effect  heeft  -­‐  het  huidige  geloof  in  EBP  ervoor  gezorgd  heeft  dat  dit  beleid  ofwel   gewijzigd  of  helemaal  niet  meer  uitgevoerd  wordt.  (2010b,  p.  1)  In  de  introductie  van  zijn  boek   Effectief  Cultuurbeleid.  Leren  van  evalueren  verklaart  Van  den  Hoogen  dat  dit  komt  door  de  rationele   oriëntatie  van  EBP  dat  tevens  beoogt  systematisch  te  werk  te  gaan.  Overheden  zijn  gericht  op  het   aantonen  van  een  relatie  tussen  hun  beleid,  de  effecten  van  dit  beleid  en  het  oorzakelijke  verband   daartussen.  Kan  deze  relatie  niet  worden  aangetoond  dan  heeft  het  beleid  volgens  EBP  geen  effect   en  is  dus  nutteloos.  Uit  deze  zoektocht  naar  bewijs  volgt  een  aantal  kernvragen  voor  de  overheid:  

• Wat  willen  we  bereiken;  

• Waar  sturen  we  dan  op  aan;  

• Welke  interventies  kunnen  wij  plegen;  

• Wat  moeten  we  weten  om  vast  te  stellen  of  de  doelstelling  bereikt  is;  

• Hoe  analyseren  we  dat?  

(2012,  p.  4)  

(11)

EBP  heeft  twee  belangrijke  drijfveren,  enerzijds  de  wensen  en  behoeften  van  de  burgers  en  

anderzijds  het  afleggen  van  verantwoording  door  de  overheid.  (Ibid.,  p.  19)  Er  wordt  verantwoording   afgelegd  door  de  overheid  tegenover  haar  burgers,  er  wordt  immers  publiek  geld  besteed  aan  de   culturele  sector.  Net  zoals  NPM  voortgekomen  is  uit  de  wisselwerking  tussen  theorie  en  praktijk,  zo  is   EBP  ontstaan  doordat  de  overheid  steeds  meer  steun  ging  zoeken  bij  wetenschappelijk  bewijs.  Maar   net  als  NPM  heeft  ook  EBP  geen  eenduidige  definitie,  er  zijn  echter  wel  belangrijke  elementen  te   onderscheiden:  

• Een  pragmatische  benadering  van  beleid;  

• Vertrouwen  op  wetenschappelijk  vergaarde  kennis;  

• Een  ‘open’  beleidsproces  waarin  externe  deskundigen  invloed  kunnen  uitoefenen;  

• Pogingen  om  wetenschappelijk  onderzoek  beleidsrelevant  te  maken;  

• Evaluatie  van  de  effecten  wordt  a  priori  meegenomen;  

• Sterke  voorkeur  voor  kwantitatieve  gegevens.  

(Ibid.,  pp.  16-­‐17)  

Er  zijn  zes  fasen  in  beleidsvorming  en  -­‐uitvoering  te  onderscheiden:  agendavorming,   beleidsvoorbereiding,  beleidsbepaling,  beleidsuitvoering,  beleidsevaluatie  en  als  laatste  

terugkoppeling  en  heroverweging.  Van  den  Hoogen  stelt  dat  de  fase  van  beleidsevaluatie  door  het   ontstaan  van  EBP  steeds  belangrijker  is  geworden:  “evidence-­‐based  beleid  kan  gezien  worden  als  een   veranderde  stijl  van  openbaar  bestuur  waarbij  de  evaluatie  van  de  uitkomsten  van  het  beleid  een   steeds  prominentere  plaats  inneemt.”  (Ibid.,  p.  19)  Het  voornaamste  hierbij  is  dat  de  

managementmethoden  uit  het  bedrijfsleven  geïmplementeerd  worden  in  de  publieke  sector.  De   evolutie  van  EBP  vanaf  de  jaren  tachtig  van  de  twintigste  eeuw  tot  nu  heeft  ervoor  gezorgd  dat  vanaf   het  eerste  decennium  van  de  21

e

 eeuw  de  focus  is  komen  te  liggen  op  de  maatschappelijke  waarde   van  cultuurbeleid  en  de  kernvraag  luidt  volgens  Van  den  Hoogen  dan  ook:  “wat  draagt  cultuur  bij  aan   de  sociale  en  economische  ontwikkeling  (en  leveren  culturele  instellingen  daar  op  efficiënte  wijze   een  bijdrage  aan)?”  (Ibid.,  p.  25)  Vanuit  deze  vraag  is  de  relevantie  van  dit  onderzoek  duidelijk:  wat   dragen  theaterfestivals  bij  aan  de  sociale  en  economische  (oftewel  maatschappelijke)  ontwikkeling   voor  gemeenten  in  Nederland?  

 

§1.3  De  problemen  rondom  NPM  en  EBP  

Het  zoeken  naar  direct  bewijs  an  sich  is  problematisch,  zo  stellen  Nutley,  Davies  en  Smith  (2000)   wanneer  ze  het  probleem  rondom  evidence  benoemen:    

 

(12)

At  one  extreme,  it  might  be  argued  that  all  evidence  must  conform  to  certain  scientific  rules   or  proof  (…).  In  other  circumstances,  any  observation  on  an  issue  (whether  informed  or  not)   might  be  considered  evidence  (…).  However,  perhaps  the  unifying  theme  in  all  the  definitions   [of  evidence]  is  that  the  evidence  (however  constructed)  can  be  independently  observed  and   verified,  and  that  there  is  a  broad  consensus  as  to  its  contents  (if  not  its  interpretation).  

(2000,  p.  2)    

Het  zoeken  naar  bewijs  is  dus  niet  een  eenduidige  zoektocht  met  een  duidelijk  eindpunt.  Belangrijk   blijft  dus  om  kritisch  te  kijken  naar  de  data  die  naar  voren  gebracht  kan  worden  als  bewijs.    

Wouter  Bakker  bespreekt  in  zijn  masterthesis  de  kritieken  op  het  NPM.  Hij  haalt  onder   andere  Dunleavy  et  al.

4

 aan  die  volgens  hem  stellen  dat  het  “NPM  een  ramp  was  en  dat  er  nooit   geprivatiseerd  had  moeten  worden.”  (2013,  p.  20)    Tevens  haalt  Bakker  Drechsler

5

 aan  die  stelt  dat  

“ondanks  het  streven  naar  efficiëntie,  het  NPM  na  vele  jaren  van  experiment  eerder  op  een   mislukking  is  uitgelopen  dan  een  succes.”  (Ibid.,  p.  20)  Toch  ziet  Drechsler  volgens  Bakker  dat  voor   zowel  theoretici  als  politici  het  NPM  nog  steeds  toonaangevend  is.    

  De  immer  positieve  blik  op  het  NPM  is  verdwenen,  de  decentralisatie,  privatisering    en   beoogde  marktwerking  van  publieke  sectoren  blijken  naast  hun  voordelen  ook  hun  nadelen  te   hebben.  Bakker  haalt  drie  verschillende  argumenten  naar  voren  waaruit  blijkt  dat  het  NPM  wellicht   overschat  is:    

• het  marktfundamentalisme  zorgt  er  slechts  voor  dat  bedrijven  rijker  worden  en  dat   consumenten  hier  niet  van  mee  profiteren;  

• de  ‘vermarketing’  van  het  openbaar  bestuur  heeft  ervoor  gezorgd  dat  de  scheiding  tussen   publiek  en  privaat  is  verdwenen;  

• de  overheid  is  zo’n  goede  ondernemer  geworden  dat  zij  alleen  nog  kan  controleren.    

(Ibid.,  pp.  20-­‐21)  

Ook  het  EBP  kent  zwakke  punten.  Het  schizofrene  karakter  zorgt  voor  een  onvermijdelijke  spanning   die  volgens  Van  den  Hoogen  doorwerkt  in  het  cultuurbeleid:    

 

Aan  de  ene  kant  wordt  het  [EBP]  gevoed  door  postmoderne  twijfels  over  de  maakbaarheid   van  de  samenleving,  de  mate  waarin  de  overheid  invloed  kan  hebben  op  wat  er  in  de  

                                                                                                               

4

  Dunleavy,  P.,  H.  Margetts,  S.  Bastow  en  J.  Tinker.  2008.  New  Public  Management  Is  Dead—  Long  Live  Digital-­‐

Era  Governance.  Journal  of  Public  Administration  Research  andTheory,  16  (8)  467–494.    

5

  Drechsler,  W.,  2005.  The  Rise  and  Demise  of  the  New  Public  Management,  Post-­‐autistic  economics  review,  33  

(08)  p.1.    

(13)

samenleving  gebeurt,  aan  de  andere  kant  grijpt  het  juist  terug  op  modernistische  visies  over   oorzaak-­‐en-­‐gevolgrelaties,  over  de  meetbaarheid  en  kwantificeerbaarheid  van  

maatschappelijke  fenomenen.  Die  tweespalt  levert  fricties  op  die  zich  in  hoge  mate   manifesteren  in  het  cultuurbeleid.  (Van  den  Hoogen,  2012,  p.  20)  

 

De  grootste  kritiek  op  EBP  komt  echter  vanuit  de  vraag  of  het  cultuurbeleid  niet  te  instrumenteel  aan   het  worden  is  door  de  komst  van  EBP.  De  intrinsieke  argumenten  om  kunst  en  cultuur  te  subsidiëren   verdwijnen  en  de  extrinsieke  argumenten  treden  steeds  verder  op  de  voorgrond.  Kunst  en  cultuur   dienen  een  positief  effect  te  hebben  op  de  samenleving,  anders  is  het  de  investering  niet  waard.  Het   gevaar  hiervan  is  logischerwijs  dat  wanneer  het  effect  niet  kan  worden  aangetoond,  de  overheid   stopt  met  haar  cultuurbeleid,  ondanks  dat  het  feit  dat  het  effect  er  wellicht  wel  is  maar  simpelweg   (nog)  niet  aan  te  tonen  is.  

Van  den  Hoogen  haalt  Clive  Gray

6

 aan  die  drie  voorspellingen  doet  over  de  toekomst  van  EBP,   namelijk  dat:  

1. Het  beleid  steeds  meer  gericht  zal  zijn  op  de  meerwaarde  voor  individuele   cultuurconsumenten,  dan  op  de  meerwaarde  voor  de  samenleving  als  geheel;  

2. Het  beleid  steeds  selectiever  zal  worden  in  welke  effecten  voor  welke  groepen  bereikt   moeten  worden  (en  waarover  managementinformatie  gegenereerd  moet  worden);  

3. Financiële  mechanismen  die  worden  gebruikt  steeds  meer  ruimte  zullen  laten  voor   financiering  van  publieke  taken  buiten  de  overheid  om.    

(2012,  p.  27)  

Van  den  Hoogen  stelt  hierna  meteen  dat  in  Nederland  deze  drie  voorspellingen  nog  niet  zijn   uitgekomen,  al  richtten  kabinetten  Rutte  I  en  II  zich  duidelijk  op  het  derde  punt.  Hij  herkent  echter   wel  de  doelverschuivingen  door  de  opkomst  van  EBP  die  Gray  benadrukt  met  zijn  drie  uitspraken.  

Concluderend  stelt  Van  den  Hoogen,  in  navolging  van  Gray  en  Belfiore

7

,  dat  het  onderzoek  naar   bewijs  niet  alleen  vanuit  de  zoektocht  naar  extrinsieke  effecten  gedaan  moet  worden.  Of  er  echter   nadrukkelijk  gezocht  moet  worden  naar  intrinsieke  effecten  van  kunst  en  cultuur  kan  hij  niet   beantwoorden,  dit  is  volgens  hem  een  vraag  voor  de  politiek.    

 

                                                                                                               

6

  Gray,  C.,  2007.  Commodification  and  instrumentality  in  cultural  policy.  International  Journal  of  Cultural  Policy,   vol.  13,  203-­‐215.    

7

  Belfiore,  E.,  2004.  Auditing  culture:  the  subsidized  cultural  sector  in  the  New  Public  Management.  

International  Journal  of  Cultural  Policy,  vol.  10  (2),  183-­‐202.    

(14)

§1.4  De  relevantie  van  het  NPM  en  EBP  

Ondanks  de  kritieken  die  gegeven  worden  op  het  NPM,  blijft  deze  manier  van  denken  

toonaangevend.  Er  zijn  alternatieven,  maar  deze  bouwen  vooralsnog  op  het  fundament  van  NPM.  Zo   benoemt  Bakker  onder  andere  de  theorie  van  Digital-­‐Era  Governance,  waarbij  het  idee  van  

marktwerking  vanuit  NPM  wordt  meegenomen  en  waar  “een  flinke  dosis  IT  bij  gedaan  [wordt].”  

(2013,  p.  21)  Ook  het  idee  van  primacy  of  politics  haalt  Bakker  aan.  Hierbij  zou  de  politiek  meer   macht  krijgen  ten  koste  van  de  managers.  De  alternatieven  aangedragen  om  NPM  te  vervangen,  zijn   geen  van  allen  radicaal  anders:  “Allen  houden  technieken  van  de  private  sector  binnen  de  publieke   sector  maar  zorgen  dat  de  extremen  binnen  het  NPM  worden  vervangen  door  andere  oplossingen”  

(Ibid.,  p.  21)  Het  NPM  in  zijn  meest  extreme  vorm  is  misschien  niet  houdbaar,  maar  de  genuanceerde   versie  laat  zich  nog  steeds  duidelijk  zien.  Zoals  Bakker  schrijft,  “de  gedachte  achter  NPM  lijkt  

achterhaald  maar  in  de  praktijk  is  het  NPM  nog  de  norm.”  (Ibid,  p.  22)  Ook  al  is  NPM  anno  2015   minder  radicaal  dan  in  het  beginstadium,  het  blijft  toonaangevend  en  NPM  kan  niet  weggedacht   worden  uit  de  publieke  sector.    

  Voor  EBP  geldt  dat  het,  ondanks  haar  mogelijke  gevaren  en  valkuilen,  ook  nog  niet  weg  te   denken  is  uit  het  huidige  politieke  klimaat.  EBP  evolueert,  net  zoals  NPM  gedaan  heeft,  mee  met  de   wensen  en  eisen  van  de  burgers  en  overheid.  Dit  heeft  gezorgd  voor  een  verschuiving  van  de  focus   op  economische  impact,  naar  het  idee  van  empowerment,  vervolgens  richting  onderzoek  omtrent   efficiëntie  en  sinds  het  begin  van  de  jaren  2000  naar  een  focus  op  maatschappelijke  waarde.  (Van   den  Hoogen,  2012,  p.  25)  Van  den  Hoogen  benoemt  dan  ook  vier  kernvragen  voor  beleidsmakers  om   te  zorgen  dat  ze  het  grootste  nadeel  van  NPM,  de  focus  op  extrinsieke  effecten,  kunnen  omzeilen:    

1. Welke  maatschappelijke  effecten  worden  er  van  cultuur  verwacht?  Wat  wil  de  overheid   bereiken  met  het  subsidiëren  van  kunst  en  cultuur?  

2. Kunnen  en  mogen  deze  effecten  ook  van  kunst  (en  cultuur)  verwacht  worden?  

3. Hoe  zijn  die  effecten  meetbaar  te  maken?  

4. Wat  moet  er  worden  verzameld  en  wie  moet  dat  dan  doen?  (Ibid.,  pp.  28-­‐29)   Het  NPM  en  EBP  zijn,  ondanks  hun  oneffenheden,  niet  weg  te  denken  uit  de  Nederlandse  

maatschappij  anno  2015.  De  noodzaak  van  efficiënte  en  effectieve  bewijsvoering  rondom  het  nut  van   het  cultuurbeleid  blijft  overeind.  Hierdoor  is  het  noodzakelijk  geworden  om  als  culturele  organisatie   aan  te  kunnen  tonen  waarom  je  van  belang  bent.  Tegelijkertijd  is  het  ook  van  belang  dat  de  overheid   aan  kan  tonen  dat  haar  beleid  effect  heeft  en  dat  dit  beleid  zorgt  voor  sociale  en  economische  -­‐  

oftewel  maatschappelijke  -­‐  ontwikkeling.  

 

Het  NPM  en  EBP  worden  gebruikt  om  te  kijken  hoe  het  beleid  geëvalueerd  kan  worden.  Culturele  

(15)

dit  te  doen,  laat  de  eigenheid  van  de  culturele  sector  overeind.  Het  huidige  probleem,  denk  hierbij   bijvoorbeeld  aan  de  bezetting  van  het  Maagdenhuis  in  februari  2015,  is  dat  de  dingen  te  algemeen   worden  benaderd.  Hierdoor  komen  gegevens  voort  uit  evaluaties  die  niets  meer  te  maken  hebben   met  de  specifieke  gevallen.  Dit  onderzoek  gaat  dan  ook  primair  over  evalueren  vanuit  intrinsieke   waarde.  Hierin  volg  ik  Van  den  Hoogen  in  het  streven  om  het  grootste  nadeel  van  NPM,  de  focus  op   extrinsieke  effecten,  te  vermijden.    

 

(16)

2.  Theaterfestivals  

Het  onderzoek  van  Wouter  Bakker  (2013)  richt  zich  op  de  theaterpodia  in  Nederland.  Om  zijn  model   te  kunnen  gebruiken  in  dit  onderzoek,  is  het  van  cruciaal  belang  om  de  elementen  waarin  

verschillende  festivals  overeenkomen  te  kunnen  benoemen.  Hiernaast  worden  ook  de  elementen   waardoor  festivals  zich  onderscheiden  van  reguliere  podia  benoemd.  In  paragraaf  één  wordt  

onderzocht  welke  specifieke  eigenschappen  gerelateerd  kunnen  worden  aan  theaterfestivals.  Verder   wordt  er  gekeken  naar  het  huidige  onderzoek  naar  maatschappelijke  waarden  van  de  

podiumkunsten:  in  het  volgende  hoofdstuk  wordt  bekeken  welke  elementen  hieruit  bruikbaar  zijn   voor  theaterfestivals.  In  paragraaf  vier  behandel  ik  het  huidige  onderzoek  naar  maatschappelijke   waarden  van  festivals,  waarna  in  de  conclusie  gekeken  wordt  welke  van  deze  waarden  passen  bij  de   eigenschappen  en  kenmerken  van  theaterfestivals.  

 

§2.1  Het  verschil  tussen  theaterpodia  en  theaterfestivals  

In  de  introductie  van  het  boek  Festivalising!  Theatrical  Events,  Policits  and  Culture  benoemt  Vicky   Cremona  een  aantal  eigenschappen  van  (theater)festivals.  Ze  noemt  als  eerste  kenmerk  dat  een   festival  een  breed  aanbod  biedt  aan  esthetische  en  artistieke  mogelijkheden.  (Cremona,  2007,  p.  5)   Een  festival  biedt  kwantiteit  en  diversiteit.  Cremona  stelt  in  de  introductie  dat  er  drie  belangrijke   factoren  zijn  die  een  impact  kunnen  hebben  op  een  festival:  macht,  mensen  en  de  gemeenschap   [community].  Een  festival  kan  binnen  een  bepaalde  cultuur  een  grote  macht  hebben  over,  oftewel   invloed  hebben  op  de  bijbehorende  theatercultuur.  Mensen  kunnen  invloed  op  het  festival  hebben   doordat:  “the  festivalising  process  is  very  heavily  determined  by  its  dimensions  (national,  regional  or   local),  the  type  of  productions  to  be  shown  and  the  type  of  audience(s)  it  sets  out  to  attract.  (Ibid.,  p.  

8)  Bezoekers  kunnen  ook  medeverantwoordelijk  zijn  voor  de  zichtbaarheid  van  een  festival:  dit  is   immers  afhankelijk  van  hoezeer  het  festival  de  gemeenschap  aan  zich  bindt.  Let  wel,  dit  is  niet  het   derde  punt  dat  Cremona  aanstipt.  Met  het  derde  punt,  gemeenschap,  bedoelt  ze  de  (tijdelijke)   gemeenschap  die  kan  ontstaan  doordat  een  groep  mensen  aanwezig  is  op  een  festival.    

 

§2.1.1  Festivals  as  theatrical  events:  building  theories  

Het  hoofdstuk  van  William  Sauter,  Festivals  as  theatrical  events:  building  theories,  vertrekt  vanuit  het   idee  van  het  theatrical  event

8

,  waar  volgens  hem  een  festival  onder  geschaard  kan  worden.  (2007,  p.  

                                                                                                               

8

  Door  te  spreken  over  een  theatrical  event  duiden  de  onderzoekers  theaterfestivals  als  een  sociale  

(17)

17)  Hij  haalt  zijn  onderzoek  met  Martin  uit  1995

9

 aan  en  zegt  dat  zij  samen  geprobeerd  hebben  de   verschillende  niveaus  van  communicatie  tussen  performer  en  publiek  duidelijk  te  maken.  (2007,  p.  

17)  Het  belangrijkste  is  dat  deze  communicatie  tweeledig  is,  het  is  zowel  vanuit  de  performer  naar  de   toeschouwer  als  van  de  toeschouwer  naar  de  performer:  dit  is  wat  Sauter  theatrale  communicatie   noemt.  Deze  theatrale  communicatie  staat  volgens  hem  tegenover  de  context  waarbinnen  deze   theatraliteit  plaatsvindt.  Het  theatrale  event  staat  niet  op  zichzelf,  maar  is  afhankelijk  van  

contextuele  factoren  zoals  economie,  status,  tradities  et  cetera.  (Ibid.,  p.  19)  Sauter  heeft  een  model   ontwikkeld  waarin  hij  vier  elementen  benoemt:  

 

     

Figuur  2.1  het  Theatrical  event  model  (Sauter,  2007)      

De  cultural  context  is  de  sociaal-­‐politieke  omgeving  van  de  theatrale  event  en  met  contextual   theatricality  benadrukt  Sauter  dat  de  aanwezigheid  van  theatraliteit  wordt  bepaald  door  de  context   waarin  het  event  plaats  vindt.  Theatrical  playing  is  de  daadwerkelijke  ontmoeting  tussen  performer   en  toeschouwer,  oftewel  het  communicatieve  proces:  dit  ziet  Sauter  als  het  belangrijkste  aspect  van   het  theatrale  event.  Als  laatste  plaatst  hij  het  event  als  onderdeel  van  playing  culture  tegenover  de                                                                                                                  

9

  Martin,  J.,  &  Sauter,  W.,  1995.  Understanding  Theatre:  Performance  Analysis  in  Theory  and  Practise,   Stockholm:  Almqvist  &  Wiksell  International.  

Contextual  Theatricality     Cultural  Context  

Playing  Culture  

Theatrical  Playing  

(18)

geschreven  cultuur.  Deze  playing  culture  is  volgens  Sauter  een  modus  van  expressie  en  krijgt  binnen   een  festival  meer  aandacht  dan  normaal.  (Sauter,  2007,  p.  20)    

Dit  model  is  nog  steeds  van  toepassing  op  zowel  theaterpodia  als  theaterfestivals  en  hierom   heeft  Sauter  zijn  model  uit  1995  in  het  boek  uit  2007  toegepast  op  theaterfestivals.  Zo  stelt  hij  niet   alleen  dat  playing  culture  tijdens  een  theaterfestival  meer  aandacht  krijgt  dan  hierbuiten,  ook  zegt  hij   dat  dit  playing  te  maken  heeft  met  de  concentratie  van  de  activiteiten:  de  dichtheid  van  het  festival   bepaalt  de  mate  waarin  in  de  playing  culture  ervaren  wordt.    

De  cultural  context  is  volgens  Sauter  ook  verschillend  binnen  en  buiten  een  theaterfestival:  

   

In  favorable  cases  the  participants  of  a  festival  recognize  each  other  as  participants  and   develop  a  group  identity  or  a  group  feeling,  start  to  interact  and  thus  enhance  the   experience  of  the  event.  Such  changes  in  attitude  are  rarely  noticeable  in  regular   performances.  (Sauter,  2007,  p.  20)  

 

Contextual  theatricality  is  volgens  Sauter  anders  binnen  de  context  van  een  festival  omdat  hier   gewoonlijk  een  engere  selectie  van  genres  of  typen  van  theater  te  zien  is  dan  in  een  seizoen  van  een   theaterpodium.  Dit  voordeel  van  een  festival,  zoals  Sauter  het  noemt  (2007,  p.  22),  zorgt  niet  alleen   voor  een  andere  ervaring  bij  toeschouwers,  maar  kan  ook  de  professionals  bereiken  en  ervoor   zorgen  dat  zij  geïnspireerd  raken.    

Ten  slotte  stelt  Sauter  dat  een  festival  een  atmosfeer  kan  creëren  die  zorgt  voor  meer   theatrical  playing,  doordat  het  de  bezoeker  uitdaagt  te  zoeken  naar  theatrale  elementen  buiten  de   gewone  theatrale  voorstelling  om.  Deze  mogelijke  effecten  verbonden  aan  festivals  zijn  logischerwijs   afhankelijk  van  hoe  het  festival  georganiseerd  is  en  hoezeer  de  bezoeker  zichzelf  laat  betrekken  bij   het  festival:  wanneer  hij/zij  slechts  één  voorstelling  binnen  een  festival  bezoekt,  zullen  de  hierboven   genoemde  effecten  -­‐  zoals  inspiratie  krijgen  of  zoeken  naar  theatrale  elementen  buiten  de  

voorstelling  om  -­‐  nauwelijks  ontstaan.    

 

§2.1.2  Festivals,  theatrical  events  and  communicative  interactions  

Het  hoofdstuk  van  Henri  Schoenmakers,  Festivals,  theatrical  events  and  communicative  interactions,   bespreekt  ook  specifieke  kenmerken  van  theaterfestivals.  Zo  stelt  hij  in  zijn  introductie  al  dat:  

 

we  will  compare  theatrical  events  within  and  outside  of  a  festival  structure  in  order  to  

analyse  some  basic  differences  in  communicative  interactions  and  the  consequences  of  

those  interactions  for  the  experiences  of  the  participants.  (2007,  p.  27)    

(19)

 

Hij  ziet  een  festival  dus  op  een  andere  manier  dan  Sauter:  daar  waar  Sauter  het  gehele  festival  ziet   als  een  theatrical  event  op  zich,  ziet  Schoenmakers  een  festival  eerder  als  een  aaneenschakeling  van   verschillende  theatrical  events.  Dit  laatste  kan  misschien  wel  gezien  worden  als  het  belangrijkste   verschil  tussen  een  podium  en  een  festival:  een  festival  is  een  evenement  dat  bestaat  uit  meerdere,   op  zichzelf  staande  evenementen.  Het  is  dus  een  meta-­‐event.  (Ibid.,  p.  28)  Belangrijk  hierin  is  dat   Schoenmakers  ziet  dat  de  individuen  die  verantwoordelijk  zijn  voor  één  van  deze  evenementen  zich   niet  bewust  hoeven  te  zijn  van  de  algemene,  algehele  structuur.    

  Tevens  maakt  Schoenmakers  een  onderscheid  tussen  de  ontvanger  als  theatregoer,  als   toeschouwer  en  als  festival  participant.  De  laatste  is  zowel  theatregoer  als  toeschouwer  en  kan  de   performance  niet  alleen  zien  als  een  kunstwerk  maar  ook  als  een  selectie  binnen  de  programmering   van  het  festival.  Ook  hierin  maakt  hij  weer  een  onderscheid  tussen  een  theaterpodium  en  een   festival:  

 

The  difference  between  the  performance  as  a  single  event  and  the  performance  as  an  event   within  a  festival  structure  is  that  this  festival  participant  function  can  be  associated  with   different  cognitive  and  emotional  ways  of  information  processing  compared  to  theatregoers   visiting  performances  outside  a  festival  structure.  (Ibid.,  p.  30)    

 

Verder  noemt  hij  de  ruimte-­‐  en  tijdslimiet  als  specifieke  eigenschap  van  een  festival.  Ook   zegt  hij  dat  een  festival  een  achtergrond  nodig  heeft  waartegen  het  zichzelf  op  de  voorgrond  kan   zetten.  Het  komt  volgens  Schoenmakers  door  dit  foregrounding  principle  dat  een  festival  speciale   aandacht  krijgt.  Hieruit  volgt  dat  dezelfde  performance  binnen  en  buiten  een  festival  structuur   anders  ervaren  en  anders  geëvalueerd  kan  worden.  Schoenmakers  stelt  zelfs  dat  er  meer  

overeenstemming  is  tussen  toeschouwers  over  de  interpretatie  van  een  voorstelling  wanneer  deze   binnen  een  festival  getoond  wordt.  Dit  alles  zorgt  ervoor  dat  een  performance  binnen  een  festival:  

 

o May  become  part  of  a  flow  experience  of  the  festival  participants;  

o May  lead  to,  or  can  be  influenced  by,  excitation  transfer;  

o Provides  more  possibilities  to  gratify  the  need  for  affiliation.  (Ibid.,  p.  32)    

De  flow,  die  Schoenmakers  aanhaalt,  ervaart  de  toeschouwer  bij  een  beleving  waar  grenzen  tussen  

de  verschillende  activiteiten  vervagen  en  deze  toeschouwer  deel  kan  worden  van  een  zogeheten  

integrated  experience.  (Ibid.,  p.  34)  Ook  hieruit  volgen  weer  specifieke  festivaleigenschappen.  Hoe  

(20)

meer  een  festival  zijn  activiteiten  verbindt  met  elkaar,  hoe  groter  flow  zal  zijn;  hoe  meer  de  

toeschouwer  of  participant  betrokken  wordt  bij  de  activiteiten,  hoe  intenser  de  flow  ervaring  zal  zijn.    

  Excitation  transfer,  ofwel  prikkeling  overdracht,  vindt  plaats  wanneer  een  emotionele   ervaring  (bij  een  voorstelling)  verbonden  wordt  met  een  andere  emotionele  ervaring,  ook  al  is  hier   geen  causaal  verband  voor.  Schoenmakers  stelt  vervolgens  dat  hoe  meer  de  gebeurtenissen  op  een   festival  verbonden  zijn  met  elkaar  binnen  een  kort  tijdsbestek,  hoe  meer  deze  overdracht  van   prikkelingen  zal  plaatsvinden.  Hieruit  volgt  meteen  het  laatste  punt  van  Schoenmakers,  affiliation   [aansluiting].  Dit  is  het  proces  waarbij  we  emotioneel  contact  met  andere  personen  zoeken.  Dit   verlangen  naar  aansluiting  kan  vervuld  worden  door  te  proberen  zo  veel  mogelijk  toeschouwers  te   betrekken  in  de  verschillende  activiteiten  van  een  festival.  Deze  drie  eigenschappen  zijn  zeer  nauw   verbonden  met  festivals  en  kunnen  gezien  worden  als  eigenschappen  hiervan.  Of  ze  ook  gezien   kunnen  worden  als  unieke  eigenschappen  van  theaterfestivals  blijft  onzeker.    

 

§2.1.3  Festivals  as  eventifying  systems  

Tenslotte  het  hoofdstuk  Festivals  as  eventifying  systems  van  Temple  Hauptfleisch.  Hierin   onderscheidt  hij  twee  verschillende  functies  die  festivals  hebben:  een  festival  is  “a  means  of   retaining  the  event  in  the  cultural  memory  of  the  particular  society”  en  het  is  een  “cultural  event   which  in  its  own  way  eventifies  elements  and  issues  of  the  particular  society  in  which  it  is  taking   place.”  (2007,  p.  39)  Dus  niet  alleen  kan  een  festivals  ervoor  zorgen  dat  een  event  de  samenleving   bijblijft,  tevens  kan  het  elementen  en  problemen  uit  deze  samenleving  tot  een  event  maken.  Ook  van   belang  is  zijn  begrip  van  poly-­‐systemen,  niet  alleen  zijn  volgens  Hauptfleisch  alle  culturen  poly-­‐

systemen,  ook  een  festival  op  zich  is  een  poly-­‐systeem.  Ook  al  kan  een  festival  in  concept  een   eenheid  zijn,  het  is  altijd  een  “poly-­‐system  of  linked  sub-­‐festivals,  each  with  its  own  aims,  objectives,   supporters,  processes  and  impact  -­‐  in  other  words  an  uneasy  composite  of  (potentially)  competing   activities.”  (Ibid.,  p.  42)    

  Verder  haalt  Hauptfleisch  het  model  van  Sauter  aan  om  zo  zijn  eigen  parameters  te   introduceren.  Hij  stelt  dat  een  festival  te  maken  heeft  met  vele  invloeden  van  buitenaf,  en  

specificeert  met  zijn  model  het  model  van  Sauter.  Hiervoor  heeft  hij  het  festival  (de  ster)  verbonden   met  mogelijke  parameters  die  van  invloed  kunnen  zijn.  Logischerwijs,  zo  stelt  ook  Hauptfleisch  zelf,   zijn  dit  niet  alle  parameters  die  effect  kunnen  hebben,  maar  het  zou  volgens  hem  onmogelijk  zijn   alles  te  benoemen  en  zijn  model  dient  dan  ook  slechts  ter  illustratie  van  de  complexiteit  van  ieder   festival.  Een  kanttekening  die  gemaakt  moet  worden  is  dat  deze  parameters  ook  van  toepassing  zijn   op  theatrical  events  die  buiten  een  festival  worden  aangeboden.    

 

(21)

 

Figuur  2.2  De  parameters  van  een  (cultureel/kunst)  festival.  (Hauptfleisch,  2007,  p.  42)    

Hauptfleisch  identificeert  drie  kwaliteiten  van  het  model  die  volgens  hem  van  vitaal  belang  zijn   voor  de  processen  die  horen  bij  een  festival:  

1. “Any  festival  is  subject  to  all  these  forces,  though  they  may  not  carry  equal  weight  in  the   processes  or  have  an  equal  impact  on  the  particular  festival.”  

2. “Arising  from  the  previous  point,  it  follows  that  the  forces/fields  listed  in  the  model  all   (potentially)  play  a  role  in  the  making  of  the  event,  but  they  have  a  particular  relationship  to   each  other  in  the  process,  and  –  depending  on  the  nature  of  the  particular  festival  –  the   weight  they  carry  will  vary  from  festival  to  festival.”  

3. “Given  its  structure,  every  festival  of  necessity  has  multiple  aims  and  expectations  –  of  which   local  expectations  (…)  would  normally  have  precedence.  This  of  course  means  that  no  single   festival  can  be  a  representation  (or  clone)  of  the  abstract  (metropolitan)  cultural  industry,  for   it  is  strongly  rooted  in  its  local  identity.”  

(Ibid.,  2007,  pp.  44-­‐45)  

Tevens  grijpt  Hauptfleisch  nog  terug  op  het  hoofdstuk  van  Sauter  door  te  stellen  dat  de  

fundamentele  herkomst  van  een  festival  ligt  in  de  playing  culture  en  dat  dit  ten  minste  gedeeltelijk   het  festival  bepaalt,  de  manier  waarop  het  ontstaat  en  hoe  het  wordt  georganiseerd.    

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er kunnen er meer zijn maar er mag er slechts één zijn voor een gegeven combinatie notie werkgever, nummer paritair comité, notie type akkoord van de aanvullende vergoeding, notie

Voor alle andere werknemerstypes moet er echter ten minste één niveau "tewerkstelling van de werknemerslijn" zijn per werknemerslijn, maar er kunnen er meer zijn

Er kan echter maar één enkele blok "Gegevens van de tewerkstelling met betrekking tot de overheidssector" zijn voor een gegeven combinatie "Datum begin - Gegevens van de

 School: ROC Rivor Tiel & DVC & Gilde Vakcollege Techniek Maar wat verwachten we dan?.. (investering

 stipt uitwisselen van informatie met de financieel directeur m.b.t. financiële verrichtingen t.a.v.  juist en tijdig doorgeven van alle gegevens nodig voor de administratieve

De relevantie van het operationeel proces als essentiële stap om de (vaak abstracte en niet tijdgebonden) strategische doelen te vertalen naar concrete tactische acties,.

In dat kader biedt het OCMW van Elsene aan de Elsenaren en studenten op het grondgebied van de gemeente tal van maatschappelijke diensten aan: toekenning van het leefloon

- Speelt proactief in op vragen, behoeften, ontwikkelingen en trends binnen het eigen vakdomein die van belang zijn voor de interne organisatie.. - Bereidt adviezen voor