• No results found

PIET POST. Missa in tempore inquietudinis. pro organo. Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met het

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "PIET POST. Missa in tempore inquietudinis. pro organo. Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met het"

Copied!
10
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)PIET POST. Missa in tempore inquietudinis pro organo. Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met het. BE 2019.

(2) © 2021 Boeijenga Music Publications, Leeuwarden, The Netherlands. Piet Post: (1919-1979). Missa in tempore inquietudinis voor orgel / for organ / für Orgel / pour Grand Orgue. ISBN/EAN:. 978-94-91559-36-5. Editienummer:. BE 2019. Redactie:. Theo Jellema, Peter van der Zwaag. Omslagontwerp: Gravure:. Martin Pottjewijd Creations Peter van der Zwaag. © Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij digitaal, elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. © All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted, in any form of by any means, digital, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without prior written permission of the publisher..

(3) 3. VOORWOORD De Missa in tempore inquietudinis ontstond in het vroege voorjaar van 1969 en kreeg in het jaar daarop zijn première tijdens een NCRV-radioconcert vanuit de Grote Kerk te Harlingen. Dit werd gegeven door de componist zelf. Het stuk is uniek in het omvangrijke oeuvre van Piet Post en moet gezien worden tegen de achtergrond van het onrustige tijdperk van de latere jaren zestig van de vorige eeuw: studentenprotesten in Parijs, oorlogen in het Midden-Oosten en Vietnam en de toenemende spanning tussen economie en natuur. Zaken die Post scherp voor ogen had toen hij zijn Missa aan het papier toevertrouwde. Het stuk, dat zich wil afzetten tegen al deze dingen, kent felle akkoordpassages en een motoriek die ongekend zijn in de andere werken van de componist. De opschuivende accordiek in delen als het Gloria en het Sanctus brengt een haast dwingende stuwing teweeg. Maar daarnaast zijn er ook momenten, die tederheid en devotie kennen. De verinnerlijking, die Post aan de dag legt in het Credo en het afsluitende Agnus Dei, laat goed horen hoe vocaal deze episoden zijn gedacht. Ze komen als gezongen over. Het mysterieuze karakter van het Benedictus moet gezien worden als een verklanking van een mystiek geloofsaspect: Christus, die wordt geboren uit de maagd Maria en zijn weg moet gaan in een wereld vol van duisternis. Treffend hoe Piet Post aan dit gegeven gestalte heeft weten te geven. Een werk, zoals opgemerkt, dat geen gelijke kent in het oeuvre van Post. Maar dat evenzeer uniek is in het Nederlandse orgelwerk van de na-oorlogse periode. Het verdient de volle aandacht van uitvoerenden en luisteraars in ons eigen land en daarbuiten!. Johan G. Koers januari 2021.

(4) 4. Missa in tempore inquietudinis pro Organo. 1. Kyrie Piet Post Maestoso.     .  Ky - rie e - lei - son.  . . .   . .  . . .  .  .            rit..    .       . .     .   . . .  .  .        .  . . .  . a.t..  . . .  . . .     .                   .  . . .  . . .        . .     . . . . . Christe.    . .      . Chris - te. © 2018/2021 by Boeijenga Music Publications, Leeuwarden.. e - lei. -. son.       .

(5).

(6) 7. 2. Gloria Maestoso.    .   .   (+Tongw.) .   .   . Glo - ri - a. . . . .    .    .              in ex - cel - sis. De. rit..                   .  . .    . Festivo. o.    . – Tongw..  . .  . .   . . .  . . .          .    .   . . .            .  . . .             .            .    .             .  Maestoso.    .    .         . .  .    . .         .  . .                   .  .    . BE 2019.         . . + Tongw..  . .   .   .         .             .   .  .  .       .       . . . .  .       .        . .         . . leggiero.   . . rit..              . .

(7) 10. 3. Credo. Quasi senza misura e con fantasia (quieto).       (Tongw. 8') Cre   .         -. do. in. u - num. .  .       . de - um. . . . .                          

(8)                .  Prest. 8'. . . .             . . . . . + 4'. . . . .                 . . . . .              BE 2019. . . .              .

(9) 13. 4. Sanctus Largo e maestoso.          – Tongw.       . .    . .   .   .   .     .   .     .  . . . . .        .  . .      .     .     .        . .      .  .    .  .        . . .     . .    .    .  . .   .    . .  . .       . .   BE 2019.

(10). .            . .           .     .        . .    .        .  .     .  .  .    . .  .     .  + Tongw..    . .  .    . . . .   .           . .    . .  . .  .    . . . . .        .   . .    . .    . . .

(11).

(12) 16. 5. Benedictus. Langzaam en statig Fl. 8'       .     . .                  3 3.   . . . sim..      . + 2'.  . .   . . 3. .      .       . . . . . . . . .                .  .    .              .   . 3.   . . + Tongw. 8'.      .              .  . .      .   . .   . .          .   . . 16', 8'. Fl. 4'. . 7. 7. Fl. 4'.  . BE 2019. . . . . .

(13) 19. 6. Agnus Dei. Quieto (a piacere).  .                       .                        . Fl. 8', 4'. . .                                    . .                      .            . . .       .   .      . 

(14)   .      .      .  .             .  .         .     . .                                                    Fl. 8'                        . .  . .  BE 2019.  . .

(15) 22. COMPONIST. Bron: Historisch Centrum Leeuwarden. Piet Post (1919-1979) werd op 8 april 1919 te Amsterdam geboren in een gereformeerd gezin. Hij bleek al op jonge leeftijd zo geboeid door het kerkorgel dat zijn ouders besloten een harmonium aan te schaffen en hem lessen te laten volgen bij een oud-leerling van Jan Zwart. In 1939 ging hij naar het Amsterdamsch Conservatorium waar hij les kreeg van Jacob Bijster en Anthon van der Horst. Zijn studie werd enigszins vertraagd door de mobilisatie en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. In mei 1940 kon hij de studie voortzetten en in 1945 behaalde hij zijn diploma. Nog tijdens zijn studie, in 1942, werd hij organist van de Gereformeerde Kerk in Weesp. Ook werkte hij daar als koordirigent. Door bemiddeling van zijn vriend Klaas Bartlema kreeg Post in 1947 een betrekking bij de NCRV. Hij was daar onder meer presentator van het muziekprogramma ‘Met band en plaat voor u paraat’. Korte tijd verzorgde hij voor die omroep ook de populaire orgelbespelingen. Een jaar later werd hij benoemd tot organist van de Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk te Breda. Kennelijk voelde hij zich daar niet helemaal thuis, want al een jaar later volgde hij George Stam op als cantor-organist van de Grote of Jacobijnerk te Leeuwarden. Daarnaast werd hij ook dirigent van Toonkunstkoor Concordia, diverse kerk- en schoolkoren en de Leeuwarder Bachvereniging. Ook was hij docent aan de kweekschool Mariënburg en sinds 1970 aan het Gemeentelijk Muziekinstituut en de Muziekpedagogische Academie (MPA). Post overleed op 15 december 1979 te Leeuwarden, plotseling en tot ontzetting van velen. De Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad publiceerden In Memoriams. Daarin werd geschreven over de grote leegte die de dood van Post heeft opgeroepen en gewag gemaakt van de grote, inspirerende betekenis van Post voor het muziekleven in Friesland en voor leerlingen en publiek. Piet Post schreef orgelwerken, koorwerken, sololiederen, werken voor diverse solo-instrumenten, werken voor carillon en werken voor (strijk)orkest. Zijn muziek wordt gekenmerkt door een gematigd moderne stijl. Het idioom dat hij gebruikte omschreef hij zelf als “Niet modern, in ieder geval niet experimenteel. Ik schilder graag en geef de inhoud van het lied in klankkleuren weer. Je zou kunnen zeggen een impressionist… Ja, dat werken met kleuren, prachtig!”.. BE 2019.

(16)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

[r]

a) au curé propre du confirmé, chaque fois que la confirmation a été conférée en dehors de la paroisse propre (sauf si le curé a lui-même présenté le confirmé à la

Met name de uitleg van de term “van Christus” spreekt uitsluitend over zichtbare, hiërarchische elementen: “Aan wie vraagt waarom de Roomse Kerk mystiek lichaam van Christus

tussen de glasaaldensiteit en het opkomende tij. GIasaaI, opgestuwd door het tij, accumuleert hier voor de sluisdeur bij de migratie naar zoel water. In het Iepersas

vol van hartewee, namen zy de kindren mee Om hun met fatzoen, als hun eigen op te voên Maar de Molenaar, voeld zyn hart zo zwaar En vol naberouw, om de rede van zyn vrouw 'Want hy

- Mijn ziel is thans voor alle aandoeningen gesloten, behalve voor die der vriendschap; alles wat ik zie brengt er mij vanzelf toe; straks trok een verwelkte anjelier, die zeer

Kind en Gezin benadert de ontwikkeling van taal bij jonge kinderen vanuit een positieve invalshoek. Tijdens contacten met ouders wordt niet het ‘nog niet kunnen’ benadrukt.

Angelus hernam, dat hij volgens God, Woord wijs was, en dat hij zich geheel gedroeg naar het voorschrift daarvan, zonder zich te willen houden aan mensen of menselijke