• No results found

Als zaad gezaaid in de akker

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Als zaad gezaaid in de akker"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

buitenland

10

11 januari 2017

De wereld beter maken via uw nalatenschap?

Het kan!

Geef uw nalatenschap een bijzondere bestem- ming en neem een goed doel op in uw testament.

Wenst u graag meer informatie over de voordelen en mogelijkheden? Ontvang, geheel vrijblijvend, uw gratis infobrochure.

JA, ik wens de gratis informatiebrochure te ontvangen Voornaam ...

Naam ...

Straat en nr. ...

Postcode …………...… Gemeente ...

Telefoon ...

E-mail ...

Stuur deze ingevulde coupon naar onze verantwoordelijke legaten Kristel Pellens, Broederlijk Delen, Huidevettersstraat 165, 1000 Brussel. Mailen of bellen kan ook: kristel.pellens@broederlijkdelen.be, 02 213 04 39.

Twee gratis informatiesessies op een unieke locatie!

Ontdek de werking van Broederlijk Delen en stel uw vragen aan onze expert.

• Dinsdag 14/02 · De Borght in Mechelen van 10u tot 13u

• Dinsdag 21/02 · Oude Abdij in Drongen van 10u tot 13u Meer info: www.broederlijkdelen.be/legaten

Dankzij uw solidariteit kan Broederlijk Delen blijven strijden tegen armoede en ongelijkheid. Ook wanneer u er zelf niet meer bent.

Advertentie

Gedwongen bekeringen in Pakistan

Op 24 november 2016 keurde het parlement van de Pakistaanse zuidelijke provincie Sindh een wet goed die gedwongen religi- euze bekeringen in de provincie moet tegengaan.

De wet stipuleert dat een min- derjarige niet uit eigen beweging van godsdienst kan veranderen, ook indien hij of zij beweert dat zelf gekozen te hebben. Bekering onder dwang, van welke aard ook, wordt uitdrukkelijk verbo- den op straffe van drie jaar tot levenslange opsluiting en finan- ciële vergoeding van het slacht- offer. Bovendien bepaalt de wet hoe de overheid moet optreden in geval van gedwongen beke- ring en voorziet ze in aangepaste bescherming van het slachtoffer in afwachting van een proces.

Volgens liefdadigheidsorgani- saties worden in Pakistan jaar- lijks zo’n duizend meisjes ont- voerd uit families die behoren tot religieuze minderheden. On- der dwang bekeren ze zich tot de islam om vervolgens hun ont- voerder te huwen.

Of de nieuwe wetgeving het lot van de minderheden daadwer- kelijk zal verbeteren, blijft de vraag. Onder druk van islami- tische geestelijken en groepen kondigde Nisar Ahmad Khuhro, minister van parlementaire za- ken, intussen al aan dat de wet zal aangepast worden. (cb)

Als zaad gezaaid in de akker

Nederlandse trappistinnen bereiden eigen natuurbegraafplaats voor

X

X

Begraven op een vooraf uitgekozen plek in bos- en parklandschap

X

X

Wordt geen katholieke begraafplaats

Erik DE SmEt

De zusters trappistinnen van ab- dij Koningsoord in het Neder- landse Arnhem hebben zowaar een Europese primeur te pak- ken, namelijk de eerste natuur- begraafplaats beheerd door een kloostergemeenschap. In zo’n begraafplaats, een bij onze noor- derburen almaar populairder concept, overgewaaid uit Groot- Brittannië, worden overlede- nen begraven op een vooraf ge- kozen plek in een natuurlijke omgeving, meestal een bosrijk of parkachtig landschap. De be- graafplaats is voor eeuwig, want de bedoeling is dat de stoffelij- ke resten opgaan in de natuur.

Daarom worden makkelijk af- breekbare materialen gebruikt zoals een wade of een rieten kist.

We stappen door het bosrijke domein aan de zuidrand van de Veluwe, waar de trappistinnen in 2009 neerstreken om hun con- templatieve bestaan te redden van de bouwwoede in het Noord- Brabantse Berkel-Enschot. Tus- sen de bospercelen strekken zich

gewezen maisakkers uit, van el- kaar gescheiden door een taaie meidoornhaag. Vanaf de glooiin- gen in dit hoogst on-Nederland- se landschap kijk je uit op het op en top hedendaagse klooster- complex waar zo’n dertig zusters leven en bidden.

„Eerst verhuisden we onze ei- gen overledenen naar een rust- plaats in het nieuwe klooster”, vertelt abdis zuster Julian in de spreekkamer van de abdij. „Pas daarna kwamen wij naar hier. En nu willen wij niet meer weg.”

De Belgische zuster Pascale, econome van de gemeenschap,

legt uit dat de zusters bang wa- ren dat de akkers vlak bij de nieu- we abdij een andere bestemming zouden krijgen en dat ze die aan- kochten om de rust te garande- ren. Bovendien waren de zusters op zoek naar nieuwe inkomsten.

Met de boekbinderij, de abdij- winkel en het gastenhuis alleen redden ze het straks niet.

Leven van de grond

„We moeten ons geld zelf verdie- nen”, legt zuster Pascale uit. „Als trappistinnen leven we immers van handwerk. Een andere tradi- tie van onze orde is het bewerken

van grond. Het beheer van een natuurbegraafplaats past dan ook perfect bij ons ideaal.”

„Ook al zal die begraafplaats gescheiden zijn van de abdij, toch willen wij aldus ons bezit delen met anderen”, vervolgt de abdis. „Met onze gemeenschap besloten we er geen katholieke begraafplaats van te maken. Ie- dereen is welkom en er komen geen grafzerken of andere ge- denktekens. Een kei of stronk met een naam mag wel. Ook zul- len we geen uitvaartdiensten toestaan in onze kloosterkerk.

Wij zijn geen parochie.”

De eerste officiële toelating is afgeleverd en de komende twee jaar wordt de site ingericht, com- pleet met onthaalgebouw en par- king. Een eeuwigdurende con- cessie voor een begraafplek zal wellicht 4.000 euro kosten. Bij de verkoop vermeldt de notari- ele akte met de gps-coördinaten overigens de precieze ligging.

Koningsakker zal de natuurbe- graafplaats heten, een knipoog naar de abdijnaam.

Sluit het idee van een natuurbe- graafplaats wel aan bij het chris- telijke verrijzenisgeloof? Ab- dis Julian is er gerust op. „Na de dood geef je waarde aan je stoffe- lijke overschot”, zegt ze. „We zijn van stof en we keren terug tot stof. Het christendom geeft de voorkeur aan het begraven van het lichaam in de aarde en een natuurbegraafplaats is een nieu- we manier om dat te bevorderen.

Het is ook respectvol, want het graf zal nooit worden geruimd.”

Natuurbegraafplaatsen in de strikte zin van het woord zijn in België nog niet toegelaten, al maakt de jongste wetgeving het alvast mogelijk asurnen te begra- ven op door de gemeente aange- duide percelen. Niettemin leeft ook bij ons de vraag naar nieuwe vormen van begraven.

Meer weten? Surf naar de website www.koningsakker.nl.

Vanuit het trappistinnenklooster is er uitzicht op de akkers, straks begraafplaatsen. © Peter Boer

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

1 Welke algemene conclusie kun je uit de gegevens in de bron trekken met betrekking tot de vraag hoeveel mensen tussen 1820 en 1910 in de genoemde landen werkzaam waren in

Voor een product vervaardigd in een bedrijf in Nederland of een andere EU-lidstaat, kan deze verklaring worden afgegeven op basis van EU- en nationale regelgeving indien het

De legende dat Jozef van Arimathea onze Heer op één van zijn reizen meege- bracht heeft, berust niet alleen op de plaatselijke traditie in Cornwall, maar ook op die in

2p 4 Geef twee redenen waarom de Brits-Indiërs een relatief welvarende etnische groep zijn. Braindrain is het verschijnsel waarbij hoogopgeleide personen na hun studie wegtrekken

Voor het versturen van post naar NAPO 76 moet u eerst kijken naar de algemene voorwaarden (www.defensie.nl/onderwerpen/thuisfront/post) waar een NAPO zending aan moet voldoen..

Je kunt toch niet met een gerust hart gaan slapen als je weet dat dit door de staat betaald wordt."?. Het sterven

Samenvattend wordt geconcludeerd dat deze norm niet in aanmerking komt om in procedure genomen te worden, aangezien deze geen betrekking heeft

min of meer ongeschreven normen door politieke organen te laten hanteren. ])it voorstel betekent inderdaad, zoals de Min- derheidsnota zegt, een principiële breuk