• No results found

Lieve Van Hoofstadt

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lieve Van Hoofstadt"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 4 J A N U A R I 2 0 0 6

Vrouwen aan de top in de Kerk? Ze zijn schaars, niet altijd heel zichtbaar, maar daarom niet minder invloedrijk. Neem nu Lieve Van Hoofstadt, directeur van het Centrum voor Christelijk Vormingswerk (CCV).

Zij brengt het versnipperde vormingsaanbod in Vlaanderen bij elkaar om het te versterken en nieuwe impulsen te geven, „want een sterke organisatie helpt om het geloofsverhaal krachtig te brengen”.

L i e v e Wo u t e r s

‘Christenen spelen

eigen rol in middenveld’

EN je dat liedje van de Pointer Sisters dat Nata- lia met haar nieuwe versie al- le eer aandoet?

„Vroeger zei men dat achter iedere sterke man een sterke vrouw stond”, zijn de woor- den waarop de popdiva de stem- banden doet trillen dat het een lie- ve lust is. „Maar nu komen ze uit de keuken en treden ze zelf op de voorgrond.” Lieve Van Hoofstadt is zo’n sterke vrouw.

Niet dat ze op het huishoudelij- ke werk neerkijkt. Ze verliet haar baan bij de KAV juist om wat min- der te worden opgeslorpt door het vele avond- en weekendwerk. Met vier jonge kinderen was het nodig het ‘wat rustiger aan te doen’. Van Hoofstadt lijkt de gave te bezitten om op vele plaatsen tegelijk te zijn en daarbij altijd haar beheerste, strenge maar rechtvaardige zelf te blijven.

– Na je studies sociologie ging je meteen aan de slag bij de vrou- wenbeweging KAV. Ben je feminis- te?

Bij KAV kwam ik veeleer toeval- lig terecht. Toen ik in 1983 afstu- deerde, was er grote werkloos- heid. Bij KAV zochten ze iemand voor het uitvoeren van een leden- onderzoek. Daarnaast mocht ik binnen dezelfde beweging een werking voor migrantenvrouwen opstarten. Dat boeide me wel. Ik had voor sociologie gekozen voor de brede maatschappelijke oplei- ding. De samenleving in al haar fa- cetten fascineerde me en ik was bereid me te engageren. Zonder me zelf echt feministe te noemen, ben ik wel een groot voorstander van een wereld waarin vrouwen en mannen dezelfde kansen krij- gen. In de KAV heb ik veel waar- dering gekregen voor het vrou- wenwerk.

– Na een jaar of zeven hield je het daar voor bekeken.

In die periode wisselde ik veel verschillende functies af. Op het einde was ik verantwoordelijk voor de opvolging van het cultuur- beleid.

Ik werd lid van de officiële ad- viesraad van de christelijke koe- pel en zorgde voor de subsidie- dossiers. Zo werd ik opgemerkt bij

de bisschoppenconferentie en ge- vraagd om te solliciteren voor de baan als directeur van het CCV. Ik was best verwonderd dat ze open- stonden voor een vrouw op deze post.

– Ben je ambitieus?

Wat is ambitieus? Ik heb geen belangstelling in de carrièrelad- der. Veel belangrijker is voor mij dat ik een leuke baan heb, met kansen tot inzet en engagement.

Een baan ook waarin ik mezelf kan verwezenlijken én die ik kan combineren met mijn gezin. Niet- temin meen ik in bepaalde mid- dens, met name in de Kerk en in het sociale overleg, toch wel iets bereikt te hebben. Daar ben ik

best fier over, al klinkt dat nu mis- schien wat pretentieus.

– Intussen ben je er al vijftien jaar aan het werk. Wat waren toen en zijn vandaag de grote uitdagingen voor het christelijke vormings- werk?

In 1990 was het CCV reeds een van de grootste vormingsinstellin- gen in Vlaanderen. Sindsdien groeiden we tot 56 medewerkers en jaarlijks zo’n 20.000 cursisten.

In 1978 werd de dienst opgericht door de bisdommen. Bedoeling was – toen al – het levenslang en levensbreed leren in de Vlaamse Kerk vorm te geven. Vorming helpt immers om je taak beter uit te voeren, parochies beter te doen

draaien en op die ma- nier het geloofsverhaal krachtiger te brengen.

We werden erkend als vormingsinstelling door de Vlaamse overheid en krijgen dus ook subsi- dies. Waar we tevoren vooral een aanbod de- den aan pastores, werd dat uitgebreid naar een waaier van cursussen voor een ruim publiek.

We kunnen heel sterk laagdrempelig ter plaat- se werken.

Mensen die nooit spontaan een cursus zouden gaan volgen, doen dat wel omdat het in de context van de pa- rochie gebeurt. Dat is on- ze grote kracht. De vor- ming is meestal functio- neel bedoeld, maar bete- kent voor vele mensen ook per- soonlijke ontplooiing.

Op die manier heeft het CCV een heel sterk gemeenschapsvor- mend aspect. Tegenwoordig heb- ben we het zo vaak over sociale co- hesie, samenhang in de samenle- ving. Wel, volgens mij levert onze dienst hieraan een grote bijdrage.

En dat al bijna dertig jaar lang.

Maar opgepast. In dat maat- schappelijk middenveld kunnen we ons nog veel sterker positione- ren. Daarvoor heb je wel een sa- menwerking nodig die de gren- zen van de parochies overstijgt.

Die uitdaging ben ik voor het vor- mingswerk sinds 1990 aangegaan vanuit de overtuiging dat een ster- ke organisatie het geloofsverhaal ten goede kan (en moet) komen.

Maar we hebben nog een lange weg af te leggen.

– Er schuilt een politica in jou, hé?

Politiek vind ik bijzonder be- langrijk. Niets is zo erg voor de de- mocratie als een sfeer waarin mensen niets van politiek moeten hebben. Maatschappelijk engage- ment moet ook een politieke ver- taling krijgen, al speel ik zelf lie- ver op het tweede niveau.

– Stel je een evolutie vast in het inhoudelijke vormingsaanbod?

Waar we vroeger bijna uitslui- tend thematische vormingsavon- den gaven, komen we tegenwoor-

dig ook tegemoet aan de groeiende vraag naar begeleiding, bijvoor- beeld van parochies die samen federatie vor- men. Ook in de themati- sche vormingsavonden zit een zekere evolutie.

Vandaag is er meer nood aan geloofsverdie- ping. Er is meer belang- stelling voor bijbelcur- sussen en vorming die met de geloofsinhoud zelf te maken heeft. Het managen van een paro- chie is immers nog wat anders dan bedrijfsma- nagement. Als we het verhaal zelf uit het oog verliezen, waar zijn we dan mee bezig?

– We hadden het daar- net over de sociale sa- menhang. Media en publieke opi- nie lijken terug te komen van hun individualistische mantra en her- ontdekken het belang van de ge- meenschap.

Er is inderdaad een reveil van spiritualiteit, ethiek en gemeen- schapsgevoel. Het pure nihilisme kwijnt weg. Ik heb de indruk dat Vlaanderen langzaamaan uit de ideologische stellingoorlog ge- raakt en het actieve pluralisme aanvaardt. Toch wordt in de poli- tiek nog vaak in zuilen gedacht, vooral wanneer het gaat om het subsidiëren van projecten.

Ook in de media heeft men nu aandacht voor gemeenschapsvor- mende projecten, zoals Sam op één. Het is nog afwachten of dit meer wordt dan een eendags- vlieg. Christenen hebben hier ze- ker hun eigen rol te spelen door duurzaamheid te brengen in deze openheid voor engagement ten voordele van de zwakkere.

Christenen mogen nog actiever de uitdaging aangaan om op een actuele manier de traditie door te geven. Daarom moeten we in het CCV aandacht hebben voor een laagdrempelige aanpak en basis- vorming. Daarnaast moeten we evenzeer zorgen voor de mensen die morgen de Kerk dragen. Zij vragen meer verdiepende vor- ming. Willen we het geloofsver- haal blijvend onderdak geven, dan moeten we onze kaders over- eind houden.

© Hugo Maris

Christenen moeten duurzaamheid brengen in de openheid voor engagement die vandaag heerst

K

LIEVE V AN HOOFST ADT

K

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

A De twee voorbeelden aan de hand waarvan een antwoord wordt gegeven op de vraag naar politieke gelijkheid, moeten op het terrein van de politiek in de Stalintijd liggen. per

congrestukken vindt u in Democraat nr. Zowel in Democraat nr. Congresboek B is op de dag zelf in De Flint verkrijgbaar. Speciaal voor nieuwe leden en mensen die

Laat dat verlangen niet verloren gaan uit schrik voor de confrontatie of voor het oordeel van anderen.. Er zijn nu eenmaal stappen die niemand in jouw plaats kan

In parlementaire debatten over corruptie en integriteit zijn, sinds de negentiende eeuw, het onderscheid tussen publiek en privaat en een beroep op het algemene, publieke

Omdat de mens geheel afkerig is van het goede, de dienstknecht is van de zonde en de dood, verkocht onder de zonde, Satans gevangene en dood in de zonde, is hij niet

In de tabel zie je dat er in deze twee jaren in totaal 9726 namen waren die elk één keer aan een jongen zijn gegeven.. Van alle jongens geboren in 1996 en 1997 zijn er 19 988

gemakkelijk is omdat het gesprek met Anne Marie alle kanten uitwaaiert: ze praat over haar jeugdjaren, haar huwelijk, haar vele jobs, de geboorte van haar kinderen, het drukke leven

Mensen begrijpen niet dat men wél sondevoeding kan weigeren via een voorafgaande negatieve wilsverklaring, en mag overlijden door “vasten”, maar in dezelfde omstandigheden