• No results found

It kin wol. Tegeare mei ús! Een ongemakkelijk verhaal over mijn ongemak

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "It kin wol. Tegeare mei ús! Een ongemakkelijk verhaal over mijn ongemak"

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Prof. dr. Tineke A. Abma, Medical Humanities 24 mei 2019 Leeuwarden

It kin wol. Tegeare mei ús!

Een ongemakkelijk verhaal over mijn ongemak

(2)

Focus: collectieve participatie

Patiënt en cliënt participatie in beleid en onderzoek Lessen vanuit het domein van de gezondheidszorg Waarom? Onderliggende waarden

• Inhoudelijk: beter inzicht in en aansluiten bij leefwereld, complementair aan professioneel perspectief

• Instrumenteel: betrokkenheid eindgebruikers verhoogt kans op acceptatie en implementatie besluiten

(3)

Moreel: Het hebben van “stem”

is intrinsiek belangrijk vanuit een democratisch en mensenrechten standpunt

Delen macht

(4)

Maar wat betekent participatie?

Participatie wordt breed omarmd op een algemeen, abstract niveau

Maar, wat betekent het in de praktijk?

• Onze studies wijzen uit dat het begrip bijna nooit openlijk wordt besproken. Maar is er consensus?

• Of zijn er verschillende perspectieven: cliënten, familie, professionals, bestuur en management …

• Wiens perspectief domineert?

(5)

Participatie krijgt vorm binnen

“onze” kaders

Hoe doen we participatie?

• Cliëntenraden, patiënten panels, ervaringsdeskundigen pool

• Cliënten worden gerekruteerd, geselecteerd, getraind en gecoacht voor deze rol, taak en verantwoordelijkheid

Dus, binnen bestaande structuren, routines en protocollen

• Onder “onze” condities, we blijven aan het stuur

• Cliënten en familie worden ingepast en aangepast

• Binnen discours van eigen regie, zelfredzaamheid…

participatie is niet langer een keuze maar een plicht

(6)

Eenzelfde inpassingsproces vindt plaats in onderzoeksprocedures

Patiënt participatie in wetenschappelijk

onderzoek

• Een patiënt in stuurgroep of advies comité

• Consultatie bij werving

“moeilijk” groepen en verspreiding resultaten

• Weinig of geen echte invloed op strategische beslissingen zoals agenda setting

Promotie ceremonie

Het verhaal van Henriette, een vrouw met “special needs’’, die een vraag mocht stellen bij

verdediging promotie

(7)

De rector magnificus:

‘Dank u wel. Dan kan nu de echte verdediging beginnen.’

(8)

‘Heel lang werd alles voor mij uitgestippeld. Ik kreeg een baan bij de sociale werkplaats. Daar moest ik tevreden mee zijn.’

Maar,

ik wilde meer

(9)

In- en exclusie: wie past in “onze”

systemen? En wie niet?

Wie inviteert, wie doen ermee?

• Henriette werd opgeleid en gecoacht als co-onderzoeker

• Ze werd geholpen bij de verdediging, haar vraag was voorbereid door een professionele onderzoeker

• Proto-professionalisering, wat gaat daar verloren?

Wat betekende dit voor Henriette?

• Weer een negatieve ervaring, emotioneel werk (eerst trots, dan verdriet, boosheid), niet geaccepteerd voelen, niet erbij te horen

(10)

Macht via hiërarchie van kennis

Scepsis: kunnen we de ervaringen van cliënten vertrouwen?

• We nodigen uit tot participatie, maar waarderen we de bijdrage?

Soms wel? Of niet altijd? Tot op zeker niveau?

• Houden we vast aan onze impliciete hiërarchie van kennis?

• Is er ruimte voor onderbuikgevoelens en emoties?

Epistemic injustice

• Niet erkend worden als kennend subject

• Negatieve stereotypering voedt epistemic injustice

(11)

Participatie via emancipatie

Participatie is gebaseerd op emancipatoire idealen

• Onderliggende idee is dat cliënten bevrijd moeten worden van de macht van professionals

• Eigenaarschap overhandigen aan cliënten, gebaseerd op ideaal van gelijkheid

“Wij geven stem” en “Wij empoweren”

“Wij zetten kwetsbare burgers mensen in hun kracht”

Dit is hoogst paradoxaal en problematisch want het bekrachtigt de hiërarchie: wij/experts weten – zij/leken/onwetenden moeten leren

(12)

Is het genoeg om ons systeem te veranderen?

Er is geen ruimte in onze systemen voor de ‘Ander’

Wij kunnen onze structuren proberen te veranderen, meer ruimte maken voor cliënten. Maar is dat genoeg?

Ik ervoer dat ik deel ben van het probleem ….

• Henriette had het in eerste instantie niet door

• Waarom niet? Is ze eraan gewend geraakt, verwachtte ze het niet, vanuit ontzag voor de rector?

• Wie zag en voelde wel dat er iets niet deugde?

(13)

1. Niet het feestje willen verstoren 2. Niet de goede intenties willen

bestraffen

3. Niet de moralist willen uithangen 4. Niet je gevoel dat er iets niet deugd

serieus nemen

5. Niet de macht durven aanspreken 6. Niet het vertrouwen hebben dat het

zal uitmaken 7. …….

De klopsignalen voelen, maar er niets doen …

(14)

Heb ik iemand in de kou laten

staan?

(15)

Een morele wake-up call

Henriette heeft mij bewust gemaakt van mijn morele

verantwoordelijkheden > zij confronteerde mij met mijn macht,

met onze kaders. Zij sprak mij aan. Ik ervoer het appél van de Ander Participatie is intens, moreel en emotioneel werk. Sofie:

‘Sinds ik samenwerk met Henriëtte besef ik goed hoe

stigma en zelfstigma voelt, hoe het proeft, hoe het

steekt. Toen ik nog ‘in mijn hulpverlenersrol’ aan het

werk was besefte ik dit veel minder.’

(16)

‘Zij (Henriette) zegt dat ik het mij niet zo moet

aantrekken. Vaak is het potjandorie zo dat zij mij gaat troosten… ‘

Sofie

(17)

Participatie behoeft een belang- stellende houding

Participation is niet neutraal en onschuldig, normatief geladen

• Het morele ideaal van gelijkheid, dialoog en horizontaliteit is verwikkelt met mij en (mijn) macht

• Juist daarom is het zo belangrijk om te reflecteren op onszelf, onze normativiteit

Meer dan competentie … normatieve professionalisering

Het vraagt van mij niet alleen belangstelling, maar ook een belang te stellen, om ergens voor te gaan staan, in dit geval goede

participatie

(18)

• Participatie vraagt om toewending naar de complexiteit

• Schön: “swampy lowlands”

• Niet veilige “muddling up”

maar “muddling through”

• Moed en moeite om conflicten aan te gaan…. ondanks angst, risico

Muddling through

(19)

Participatie wordt bepaald door

“onze” kaders

Cliënten worden ingepast; wij blijven aan het stuur zitten Hiërarchie blijft bestaan

Verandering systeem niet genoeg Wij zijn verwikkeld in de

complexiteit van participatie

Belangstellen Moed en moeite

Reflectie tegaere mei us

(20)

Dank u, vragen?

t.abma@vumc.nl

www.centrumvoorclientervaringen.com www.schoolforparticipation.com

Met dank aan Sofie Sergeant en Henriette Sandvoort

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Net als bij de expliciet-feministische alleen-vrouwen tentoonstelling kan een impliciet- feministische alleen-vrouwen tentoonstelling de zichtbaarheid van (minder bekende) vrouwelijke

Verkiezingen zijn belangrijk om meer mensen in de gemeenteraden te krijgen , die we vier jaar lang gebruiken als tribune voor onze politieke opvattingen.. En tot slot

“Er is veel variatie, ik leer veel, heb leuke collega’s en kom op veel verschillende plekken.. Het is heel anders dan de sociale

Nu ik zie hoe goed het gaat met X en ik met de POH-Jeugd heb gesproken, weet ik dat ze (POH-J’S) niet alleen praten, maar echt de kinderen begrijpen”.  Ouder: “Het is fijn dat

“Ik merk in de eerste gesprekken vaak dat klanten met van alles bezig zijn, gestrest zijn, niet meer weten hoe ze dingen moeten regelen. […] Ik geef een stukje structuur mee,

“Als al vastligt wat de uitkomst wordt – ‘dat asielzoekerscentrum komt er hoe dan ook’ – doe dan niet alsof burgers kunnen participeren in de besluit- vorming.” Organiseer

En andersom, welke kansen zou NOREA hebben gepakt wanneer het ook met een verhuizing op eigen benen zou zijn gaan staan, zich losrukkend van de perikelen die accoun- tancy eigen is

Gebleken is dat bij de verdeling van het deelbudget voor ‘Te goeder trouw’ (in de definitieve vaststel- ling 2017) de Aanwijzingen besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2017 van