• No results found

Musicking in Groningen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Musicking in Groningen"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lectoraat Lifelong Learning in Music

“Musicking in Groningen”

(2)

Table of content

PART I. BACKGROUNDS 1. Introduction

2. Theoretical backgrounds of the study 3. Uses and functions of music - a review

4. Methodological aspects: ethnomusicology-at-home, grounded theory and the narrative-biographical interview

PART II. USES AND FUNCTIONS OF MUSIC IN GRONINGEN AD 2010 5. Sketching the wider context

6. Uses of music: what people do with music

7. Functions of music: what music does with people

8. ‘Culture’ at work: cultural codes in the uses and functions of musicking.

PART III. TOWARDS A GROUNDED THEORY OF THE USES AND FUNCTIONS OF MUSIC 9. Conclusions, discussion, and implications and recommendations

(3)

Hoe het meestal begon

“Ik kreeg uw naam en emailadres van … Ik ben bezig met een promotieonderzoek naar "luisteraars" naar muziek. Kern van dat onderzoek is het houden van een aantal interviews over de

luistergewoonten van een zeer gevarieerde groep luisteraars. Ik wil daarbij zowel zicht krijgen op huidige luistergewoonten als op de ontwikkelingen gedurende een mensenleven.

(4)

En iets uitgebreider:

“Ik wil u graag interviewen in het kader van mijn promotieonderzoek. Het onderzoek gaat over luisteraars naar muziek in de Nederlandse

samenleving – over iedereen dus eigenlijk. Ik interview enige tientallen mensen om te onderzoeken welke rol het luisteren naar muziek speelt in hun leven. Vragen die mij interesseren: hoe belangrijk is het luisteren naar muziek voor de geïnterviewde? Waarvoor is het dan precies belangrijk? Waarnaar luisteren mensen in verschillende fases van hun leven? Hoe breed is hun huidige muzieksmaak? …”

(5)

Int er vie w ee Ty pe of mu sic pr efe re nc e B = Br oa d; S = spe cifi c; L = L ow or none Pr efe re nc e of ge nr e (o ve ra rc hin g ge nr es : C = C la ss ic al; P = Po p/ Roc k; J = Ja zz ; W = W or ld |M us ic ; O = O the r; if spe cia l int er es ts ge nr es a re indi ca te d) M us ic ma king (N -F -A -P) N= No t; F= for me r; A = Ama te ur ; P= pr ofe ss iona l Age G roup (2 -3 -4 -5 -6 -7) (2 =2 0-29 ; e t ce te ra ) Fo rma l educ at ion (l– m –h) 1 B/S P; Hardrock/heavy metal A 3 H 2 B C – P – J – W – O A 6 H 3 L P N 3 L 4 B C – P – J – W – O P 2 H 5 S/B Classical; C – P – J P 4 H 6 B/S C – P – J – W – O; Classical P 4 H 7 B/S P – C; Folk A 6 L 8 B P F 2 H 9 B/S C – P; Folk, Choir A 7 M 10 B P N 4 L 11 S/B Punk/hardcore/grunge; P A 3 H 12 B P A 4 L 13 B C – P – J – W – O P 4 H 14 L P – O N 6 L 15 S/B Classical; C – P – J – W – O A 6 H 16 B/S P – W; Reggae N 3 H 17 B/S C – P – J – W – O; Latin A 4 H 18 B/S C – P – J – W – O; Jazz N 6 H 19 B/S C – P – J – W – O N 3 H 20 B/S P – J; Dance/trance/techno A 4 L 21 B/S C – P – J – W – O; Reggae P 4 H 22 S/B Dutch language; P A 4 L 23 B/S C – P – J – W – O; World/ethnic N 5 H 24 S/B Classical; C – P – J – W – O P 5 H 25 S/B Jazz; J – P P 4 H 26 B/S C – P – J – W – O; Contemporary classical P 4 H 27 B/S C – P – O; Religious/gospel A 4 L 28 B/S C – P – J – W – O; Rap/hiphop A 3 M 29 B/S P – J P 6 L 30 S/B Dutch language; P N 3 L

(6)

Over het soort onderzoek

• Etnomusicologie – ‘ethnomusicology-at-home’ • Etnografie

• Exploratief – serendipiteit – grounded theory - sampling • Narratief-biografisch

• Interpretatief • Reflectief

(7)
(8)

• Hoe belangrijk is het luisteren naar muziek voor de geïnterviewde? • Waarvoor is het dan precies belangrijk?

• Waarnaar luisteren mensen in verschillende fases van hun leven? • Hoe breed is hun huidige muzieksmaak?

• Wat doen mensen met muziek en wat doet muziek voor mensen? • Gebruik en functie (‘uses and functions’) van muziek

(9)
(10)
(11)

Wat doen mensen met muziek: personen

Audience members Band members Celebrities Children Colleagues Conductor Connoisseurs Customers Extended family members Family Friends and acquaintances Generation members Grandchildren Maid Manager-producer Musicians Parents Partner Peers Pupils Scene members Siblings Teacher

(12)
(13)

Wat doet muziek met mensen?

1. Bevestiging van het ‘zelf’

(14)

Wat doet muziek met mensen?

2. Verbinding van het ‘zelf’ aan het ‘niet-zelf’

(15)

Wat doet muziek met mensen?

3. Regelen van het ‘zelf’

(16)
(17)

De culturele inbedding – muziek als specialisme

Cultuur: ‘Gedeelde en betwiste manieren van doen en van praten’

Gedeelde manieren van (doen en ) praten: muziek als specialisme - Een instrument bespelen staat centraal

- Het bespelen van een instrument is een ‘ambacht’ - Voor dat ambacht is muzikaliteit nodig (talent)

(18)
(19)

De culturele inbedding – muziek als kunst

Betwiste manieren van (doen en ) praten: muziek als kunst

- Muziek is een specialisme

- Dat specialisme moet worden gecombineerd met expressiviteit

(20)

Hoe relevant is dat nou allemaal?

De professionele muzikant als leverancier van muzikale diensten. Het conservatorium stimuleert: - de ontmoeting met de ‘muzikale ander’;

- gerichtheid op het potentiële publiek.

(21)

e.h.bisschop.boele@pl.hanze.nl

www.evertsworldofmusic.blogspot.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In this study, we applied molecular design and genetic engineering to achieve a step-by-step increase of proton conducting protein-based bulk materials. Different

Fortunately, employing the interim approach, instead of the conventional method of deciding upon the sample size based on a power analysis, can already provide large benefits..

El- fenbein and Ambady ( 2003 ) showed that the recognition of the six basic expressions was always above chance level when judged by people of different cultures, but the rec-

Beschreibungen von Mißverständnissen körinen Licht auf die Unterschiede zwischen dem Denken und Handeln von den Missiona- ren und den Peki werfen und deutlich

Bij beheersingsmacht staat het heersen over anderen centraal (de doelstellingen staan al vast)r terwijl bij constructiemacht, macht met anderen centraal staat (Het

Behalve dat de leden van de samenleving zich zelf meer zouden helpen, door bijvoorbeeld zelfzorg of door zelf initiatieven voor andere verzorging te bedenken,

Tengevolge van de deconcentratie was het onvermijdelijk, dat de sterkte, de gebouwen en de materialen van het korps moesten worden uitgebreid. Buiten de uitbreiding van de

Such analysis of the gratitude expressions in Tshivenda concentrated on various gratitude functions in the five major situations. The following gratitude