• No results found

De dynamiek van particulier initiatief bij Museum Boijmans Van Beuningen (1849-2014)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De dynamiek van particulier initiatief bij Museum Boijmans Van Beuningen (1849-2014)"

Copied!
93
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De  dynamiek  van  particulier  

initiatief  bij  Museum  Boijmans  

Van  Beuningen  (1849-­‐2014)  

 

 

 

                                     

Masterscriptie  Cultureel  Erfgoed,  traject  Museumstudies  

Augustus  2014    

Annelies  Oudshoorn  

 

Eerste  lezer:  prof.  dr.  B.  Kempers  

(2)
(3)

Inhoudsopgave  

 

Inleiding  ...  5  

  1.  1849-­‐1950.  Weg  van  de  onverschilligheid  ...  13  

Inzichten  in  het  particulier  initiatief  ...  15  

De  betrokkenheid  van  particulieren  bij  de  oprichting  van  musea  ...  15  

De  instandhouding  van  musea  ...  19  

Museum  Boymans  ...  21  

De  oprichting  van  het  eerste  museum  in  Rotterdam  ...  21  

Groei  door  schenkingen  en  bruiklenen  ...  24  

Stichting  Museum  Boymans  ...  29  

  2.  1950-­‐1990.  De  overheid  als  belangrijkste  partner  ...  33  

Inzichten  in  particulier  initiatief  ...  34  

Traditionele  en  nieuwe  vormen  van  particulier  initiatief  ...  34  

Particuliere  initiatief  naar  de  marge  ...  38  

Museum  Boymans-­‐van  Beuningen  ...  39  

De  vruchten  van  langdurige  relaties:  nalatenschappen  ...  43  

De  rol  van  schenkingen  voor  collectievorming  ...  45  

De  oprichting  van  een  vriendenvereniging  ...  48  

  3.  1990-­‐2014.  Door  vele  handen  gedragen  ...  51  

Inzichten  in  het  particulier  initiatief  ...  51  

Economische  legitimering  van  steun  ...  51  

Verantwoordelijkheid  van  burgers  ...  54  

De  nieuwe  mecenas:  financiële  steun  aan  musea  ...  56  

Toename  van  fondsbijdragen  ...  58  

Stichting  tot  Beheer  Museum  Boijmans  Van  Beuningen  ...  60  

Bedrijvensteun:  sponsoring  en  schenkingen  ...  61  

Met  steun  van  vele  fondsen  en  stichtingen  ...  65  

Huisstichtingen  ...  68  

Financiële  bijdragen  van  particulieren  ...  69  

De  oprichting  van  een  Endowment:  investeren  in  de  toekomst  ...  72  

  Conclusie  ...  75  

  Literatuurlijst  ...  81  

  Bijlage  1  -­‐  Aantal  nieuwe  schenkers  en  objecten  ...  89  

Bijlage  2  -­‐  Geschonken  objecten  tussen  1847  en  2014  ...  91  

(4)
(5)

‘Door   vele   handen   gedragen’   –   zo   luidt   het   motto   waarmee   de   brochure   van   Museum  Boijmans  Van  Beuningen  uit  2013  aan  potentiële  begunstigers  de  rijke   geeftraditie   schetst   die   het   museum   kenmerkt.1   De   brochure   heeft   als   doel  

particulieren   te   stimuleren   het   museum   financieel   te   ondersteunen.   Dankzij   deze  steun  kan  het  museum  bijzondere  projecten  realiseren,  zoals  restauraties,   tentoonstellingen  en  educatieve  projecten.    

Een  groot  deel  van  de  collectie  van  dit  Rotterdamse  museum  is  in  de  loop   der  jaren  geschonken.  Inmiddels  bezit  het  museum  circa  140.000  kunstwerken   en  gebruiksvoorwerpen  waarmee  het  een  overzicht  biedt  van  de  geschiedenis   van   de   kunst   sinds   de   vroege   Middeleeuwen.   Hiervan   is   bijna   de   helft   geschonken  door  particulieren.  Daarnaast  heeft  de  private  sector  zich  door  de   jaren   heen   op   verschillende   wijze   ingezet   voor   de   instandhouding   van   het   museum  zoals  het  bijdragen  aan  uitbreidingen  van  het  gebouw.  De  wil  om  deze   geeftraditie   voort   te   zetten   en   uit   te   breiden   past   bij   de   nieuwe   fase   waarin   Nederlandse  musea  zijn  beland,  onder  andere  door  toedoen  van  bezuinigingen   vanuit  de  overheid.    

Deze  fase  kenmerkt  zich  door  een  hernieuwde  interesse  in  de  rol  die  de   private   sector   kan   spelen   bij   de   instandhouding   van   de   culturele   sector.   De   vanzelfsprekendheid  van  de  overheid  als  belangrijkste  financier  van  cultuur  is   namelijk   ter   discussie   komen   te   staan:   sinds   de   eerste   pogingen   de   verzorgingsstaat   in   te   perken   in   de   jaren   tachtig   van   de   vorige   eeuw   is   het   draagvlak   voor   subsidies   langzaam   afgenomen.   Het   regeerakkoord   van   VVD-­‐ CDA   uit   2010   geeft   de   huidige   opvattingen   weer   die   ten   grondslag   liggen   aan   het   beleid   van   Kabinet   Rutte-­‐II   en   de   eerder   genoemde   bezuinigingen:   ‘Het   kabinet  wil  meer  ruimte  geven  aan  de  samenleving  en  het  particulier  initiatief   en  de  overheidsbemoeienis  beperken.  Kunst  en  cultuur  zijn  tenslotte  ook  van  en   voor   de   samenleving.   Bij   verstrekking   van   subsidies   wordt   voortaan   eerst  

                                                                                                               

(6)

gekeken  naar  de  mogelijkheden  eigen  inkomsten  te  verwerven.  Er  komt  meer   aandacht  voor  de  verdiencapaciteit  van  cultuur’.2    

De  omvang  van  de  overheidssteun  in  de  tweede  helft  van  de  twintigste   eeuw   maakt   dat   de   huidige   bezuinigingen   grote   invloed   hebben   op   musea.   In   relatief  korte  tijd  –  tussen  1950  en  1980  –  nam  het  budget  zodanig  toe  dat  de   meeste  musea  aan  het  eind  van  deze  periode  volledig  gefinancierd  werden  door   de   overheid.   Ondanks   de   bezuinigingen   die   toen   volgden   en   de   toenemende   nadruk   op   de   ‘de   markt’   stegen   de   overheidsuitgaven   aan   musea:   van   191   miljoen  euro  in  1995  naar  441  miljoen  euro  in  2011.3  De  recente  herziening  van  

de  overheidsuitgaven  lijkt  een  breuk  te  zijn  met  de  relatief  korte  geschiedenis   van  collectieve  steun  aan  cultuur  te  betekenen.    

De  aandacht  voor  medefinanciering  door  de  private  sector  is  niet  eerder   zo  groot  geweest.  In  het  publieke  debat,  dat  sinds  de  economische  crisis  in  2008   en  de  daarop  volgende  aankondigingen  van  de  bezuinigingen  in  2011  een  vlucht   nam,   krijgt   ‘de   mecenas’   dan   ook   veel   aandacht.  Krantenkoppen   als   ‘Mecenaat  

moet  weer  statussymbool  worden’  en  ‘Mecenas  zal  geen  gaten  in  de  begroting   vullen’  geven  hier  blijk  van.4    

Ook  de  ontstaansgeschiedenis  van  de  Nederlandse  culturele  sector  staat   in  de  belangstelling.  Nederland  heeft  vandaag  de  dag  belangrijke  instellingen  te   danken   aan   de   inzet   van   particulieren   in   de   negentiende   eeuw.   Bekende  

instellingen   als   het   Stedelijk   Museum,   het   Koninklijk   Concertgebouw   en   de   Vereniging  Rembrandt  zijn  hier  voorbeelden  van.    

Een   bijdrage   aan   dit   maatschappelijk   debat   levert   het   boek   De   Nieuwe   Mecenas   (2008)   van   Renée   Steenbergen.   Zij   schrijft   over   deze   negentiende-­‐ eeuwse  verworvenheden:  ‘In  deze  Tweede  Gouden  Eeuw  lijkt  te  lukken  wat  we                                                                                                                  

2  Regeerakkoord  VVD-­‐CDA  2010:  33.  De  eerste  zin  van  dit  citaat  is  overigens  incorrect.  Immers,  

het  kabinet  wil  ook  de  ruimte  geven  aan  het  particulier  initiatief  –  en  deze  niet  net  als  de   overheidsbemoeienis  inperken.  

3  Gebaseerd  op  cijfers  van  het  Centraal  Bureau  voor  Statistiek,  namelijk  de  gecombineerde  

bedragen  van  Rijksoverheid,  provincie  en  gemeentes.  Het  aantal  musea  in  1995  en  2011  waren   respectievelijk  744  en  788.  Zie:  Cbs.nl.  

<http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=82037ned&D1=0,2-­‐24&D2=2-­‐ 10&HDR=G1&STB=T&VW=T>  Laatst  geraadpleegd:  15-­‐05-­‐2014.  

4  Braber  2010:  20  en  Kammer  2010:  7.  Ook  vanuit  andere  hoeken  werd  aandacht  gegenereerd.  

Zo  organiseerde  het  Prins  Bernhard  Cultuurfonds  in  samenwerking  met  Spui25,  het  

academisch-­‐cultureel  centrum  van  de  Universiteit  van  Amsterdam,  de  lezingenreeks  ‘De  staat   van  het  mecenaat’  in  2011.  Uit  het  verslag  hiervan  komt  duidelijk  naar  voren  dat  er  geen   consensus  bestaat  over  de  definitie  van  het  mecenaat,  zie  Vestering  2012.  

(7)

in  de  komende  Derde  Gouden  Eeuw  zo  graag  zouden  willen:  het  activeren  van   vermogende   burgers   en   het   ontwikkelen   van   een   cultureel   mecenaat’.5   Het   is  

echter  maar  de  vraag  of  musea  vandaag  de  dag  baat  hebben  bij  de  vormen  van   particuliere  steun  zoals  deze  in  de  negentiende  eeuw  voorkwamen.    

Uit  onderzoek  komt  een  genuanceerd  beeld  naar  voren  over  de  rol  van   particulieren   in   de   negentiende   eeuw:   het   verantwoordelijkheidsgevoel   voor   het  nationale  culturele  bezit  werd  in  kleine  elitaire  kring  gedeeld;  slechts  enkele   families  en  individuen  zetten  zich  in  voor  het  behoud  van  verzamelingen  voor   de  natie  –  cultuur  werd  dus  niet  door  vele  handen  gedragen.6  De  discrepantie  

tussen   het   beeld   dat   wordt   geschetst   in   verschillende   media   en   het   beeld   dat   naar  voren  komt  uit  historisch  onderzoek  roept  meerdere  vragen  op:  welke  rol   heeft  het  particulier  initiatief  precies  gespeeld  vanaf  de  negentiende  eeuw?  En:   welke   rol   speelt   de   private   sector   nu   in   de   bestendiging   van   het   openbare   culturele  leven  in  Nederland?  Verzamelhistorisch  onderzoek  naar  het  ontstaan   en   de   vorming   van   collecties   laat   zien   dat   veel   museale   verzamelingen   een   particuliere   herkomst   kennen,   maar   de   meeste   musea   in   Nederland   zijn   eigendom   van   de   overheid   –   meestal   een   gemeente.   Welke   rol   speelde   de   particuliere  verzamelaar  bij  de  oprichting  van  die  musea?  In  een  artikel  in  het   NRC  Handelsblad  maakte  Paul  Schnabel,  voormalig  directeur  van  het  Sociaal  en   Cultureel  Planbureau,  onlangs  duidelijk  dat  musea  zonder  steun  van  derden  de   exploitatie  niet  rond  kunnen  krijgen.7  In  hoeverre  dragen  particulieren  bij  aan  

die  exploitatie  vandaag  de  dag?  

Om  op  deze  vragen  een  antwoord  te  geven  zal  ik  het  wetenschappelijk   discours  over  particuliere  steun  aan  musea  vergelijken  met  de  praktijk  van  het   in   1849   opgerichte   Museum   Boijmans   Van   Beuningen.   De   keuze   voor   dit   museum  als  casus  is  gemotiveerd  door  de  bijzondere  plek  die  het  inneemt  in  de   opkomst   van   musea   in   Nederland   als   oudste   gemeentelijke   kunstmuseum.   Daarnaast  biedt  de  stad  Rotterdam  een  goede  achtergrond  omdat  hier  op  lokaal   niveau  maatschappelijke  ontwikkelingen  zoals  de  industrialisatie  grote  invloed   hadden  op  het  culturele  leven  in  de  stad.  De  drieledige  vraagstelling  van  mijn                                                                                                                  

5  Steenbergen  2008:  46.  

6  Zie  onder  andere  de  studies  van  Smithuijsen  1999;  Hitters  1996;  Boekman  1974.     7  Schabel  2014:  4.  

(8)

onderzoek  luidt  dan  ook:  In  hoeverre  komt  de  praktijk  van  Museum  Boijmans   Van   Beuningen   overeen   met   wetenschappelijke   –   sociologische   en   verzamel-­‐ historische  –  inzichten  over  de  rol  van  particulier  initiatief  bij  de  oprichting  en   instandhouding   van   Nederlandse   kunstmusea   sinds   het   midden   van   de   negentiende  eeuw?    

De   deelvragen   van   dit   onderzoek   zijn:   welke   vormen   van   particulier   initiatief   zijn   er?   Welke   inzichten   zijn   er   over   de   ontwikkeling   van   particulier   initiatief?  Welke  vormen  van  particulier  initiatief  komen  voor  in  de  praktijk  van   Museum  Boijmans  Van  Beuningen  en  hoe  ontwikkelingen  deze  zich?  Welke  rol   spelen   deze   vormen   van   particulier   initiatief   en   zijn   daar   verschuivingen   in   waar  te  nemen?    

 

Er  zijn  verschillende  algemene  wetenschappelijke  termen  voor  de  verschillende   vormen   van   private   steun:   mecenaat,   filantropie   en   particulier   initiatief   maar   ook   termen   als   sponsoring   en   patronage.   Deze   begrippen   worden   elk   op   uiteenlopende  wijze  gedefinieerd  en  empirisch  onderzocht.  

Particulier   initiatief   wordt   als   volgt   gedefinieerd   door   Cas   Smithuijsen:   ‘Het   geheel   van   directe   activiteiten   van   individuen   en   organisaties,   die   zich   buiten   overheidsverband   of   in   samenwerking   met   anderen   inzetten   voor   het   behoud,   de   ontwikkeling   of   de   spreiding   van   cultuur.   Het   gaat   daarbij   om   materiële  en  ook  om  immateriële  bijdragen  van  personen  en  instellingen.’8    

De   keuze   voor   het   hanteren   van   deze   term   heeft   te   maken   met   de   connotaties  die  de  begrippen  ‘mecenaat’  en  ‘filantropie’  hebben.  Zo  sluit  de  vaak   gehanteerde   engere   definitie   van   de   term   mecenaat   waarmee   de   opdracht-­‐ verhouding   tussen   een   begunstiger   en   een   kunstenaar   wordt   aangeduid   niet   goed   aan   op   de   steun   die   musea   als   instelling   behoeven.   Een   museum   heeft   bijvoorbeeld  financiële  middelen  nodig  voor  educatieve  projecten  en  het  beheer   van  de  kunstcollectie.  En  hoewel  sommige  musea  zelf  de  rol  van  ‘mecenas’  op   zich  nemen,  behoort  het  ondersteunen  van  kunstenaars  niet  tot  de  kerntaken.    

In   de   gangbare   definitie   van   filantropie   die   door   Theo   Schuyt   wordt   gehanteerd  ligt  het  'geefdoel’  besloten  –  namelijk  het  algemeen  nut:  ‘Bijdragen   in  de  vorm  van  geld,  goederen  en  of  tijd  (expertise),  vrijwillig  ter  beschikking                                                                                                                  

(9)

gesteld  door  individuen  en  organisaties  (fondsen,  bedrijven,  kerken),  waarmee   primair  algemeen  nut  doelen  worden  gesteund.’9    

 

Het  wetenschappelijk  discours  over  particulier  initiatief  en  musea  ontstond  in   de  jaren  tachtig  toen  de  overheid  weer  een  rol  zag  weggelegd  voor  de  private   sector.  Tot  die  tijd  richtte  sociaalwetenschappelijk  onderzoek  zich  vooral  op  de   rol  van  de  overheid  en  de  uitvoering  van  het  kunstbeleid.  Deze  eenzijdige  blik   begon   bij   Boekman,   die   in   zijn   bekende   dissertatie   Overheid   en   kunst   (1939)   weinig  te  spreken  was  over  de  rol  van  particulieren:  ‘De  onverschilligheid  was   echter  zoo  algemeen,  dat,  behoudens  enkele  particulieren,  […],  niemand  breed   of   vooruitziend   genoeg   was   om   voor   het   nationale   bezit   belangrijke   daden   te   doen’.10    

  In  de  sociologische  studie  van  Ton  Bevers  uit  1987  wordt  voor  het  eerst   de   rol   van   het   particulier   initiatief   bij   de   oprichting   en   instandhouding   van   culturele  instellingen  onderzocht.  Behalve  de  oprichting  zelf,  noemt  Bevers  ook   de  onbezoldigde  bestuursfunctie,  schenking  van  objecten,  kapitaalschenking  bij   leven   of   testamentair,   de   vriendenvereniging   en   sponsoring   als   vormen   van   particulier  initiatief.    

Het   artikel   Aandelen   in   onsterfelijkheid.   Museaal   mecenaat,   particulier   initiatief  en  overheid  (1990)  van  socioloog  Bram  Kempers  is  het  eerste  waarin   private  steun  aan  musea  centraal  wordt  gesteld.  Een  belangrijke  conclusie  die   Kempers   trekt   is   de   institutionalisering   van   het   mecenaat:   waar   private   steun   eerst   individuele   vormen   aannam,   is   dat   in   de   tweede   helft   van   de   twintigste   eeuw  collectief  en  geprofessionaliseerd.  Voorbeelden  hiervan  zijn  volgens  hem   de   vriendenverenigingen   en   fondsen.   Aan   de   vormen   van   particulier   initiatief   voegt  Kempers  nog  een,  voor  musea  zeer  belangrijke  toe:  het  geven  van  kunst-­‐ werken  in  bruikleen.  

                                                                                                               

9  Definitie  zoals  gehanteerd  door  het  Centrum  Filantropische  Studies,  zie:  Vu.nl  

<http://fsw.vu.nl/nl/wetenschappelijke-­‐afdelingen/filantropische-­‐studies/index.asp>  Laatst   geraadpleegd:  02.06.2014.  Prof.  dr.  T.  Schuyt  is  verbonden  aan  de  Vrije  Universiteit  Amsterdam   en  is  initiator  van  het  lopende  onderzoek  Geven  in  Nederland,  waarbij  de  omvang  en  

ontwikkeling  van  giften  van  Nederlanders  aan  goede  doelen  wordt  onderzocht.  

(10)

Het  proefschrift  van  Erik  Hitters  (1996)  biedt  een  kritische  analyse  van   de  vormen  van  private  steun.11  Hitters  benoemt  in  een  ideaaltypisch  model  drie  

vormen   van   patronage,   wat   hij   definieert   als   ‘de   doelbewuste   ondersteuning   van   productie,   behoud   en   verspreiding   van   kunst   en   cultuur’:   mecenaat,   protectoraat   en   markt.   Binnen   dit   model   van   patronage   onderscheidt   hij   vier   kenmerkende   eigenschappen,   namelijk   de   manier   van   financiering,   initiatief,   organisatie  en  legitimatie.  Hitters  concludeert  dat  het  mecenaatsmodel,  waarbij   private   steun   met   esthetische   legitimeringen   wordt   onderbouwd,   niet   meer   opgaat  anno  1996.  De  culturele  waarde  die  bij  deze  steun  wordt  toegedicht  aan   kunst,   is   ingeruild   voor   de   economische   waarde.   Dit   blijkt   volgens   de   auteur   bijvoorbeeld  uit  de  duidelijk  afgebakende  tegenprestaties  die  sponsors  krijgen.   Ook   het   protectoraat,   waarbij   ‘de   kunst   en   cultuur   integraal   onderdeel   gaan   uitmaken   van   de   verzorgingsstaat’   verliest   terrein.12   Hitters   stelt   dan   ook   dat  

het  marktmodel  de  toekomst  vormt  voor  private  steun.13    

Ook  de  bundel  Kunst-­‐zaken.  Particulier  initiatief  en  overheidsbeleid  in  de   wereld  van  beeldende  kunst  (1991)  past  in  bovenstaande  reeks  van  publicaties.   De   bijdrage   van   Jan   van   Adrichem   over   de   ontwikkeling   van   het   Rotterdamse   kunstklimaat  is  zeer  relevant  voor  deze  studie.14    

De   vraag   die   in   al   deze   studies   centraal   stond   is   dezelfde   die   in   deze   studie  centraal  staat:  welke  rol  kan  de  private  sector  spelen  voor  de  culturele   sector?  Opvallend  aan  de  meeste  studies  naar  het  particulier  initiatief  is  in  veel   gevallen  de  overkoepelende  benadering  van  de  culturele  sector  –  van  steun  aan   muziek   tot   beeldende   kunst   en   van   steun   aan   erfgoedinstellingen   tot   de   ondersteuning  van  net  afgestudeerde  kunstenaars.  Dit  geeft  een  goed  beeld  van   de  omvang  van  het  particulier  initiatief  in  Nederland,  maar  omdat  in  dergelijke   studies  de  ontwikkeling  van  het  particulier  initiatief  wordt  omschreven  aan  de   hand  van  verschillende  typen  instellingen  ontstaat  een  onvolledig  beeld  van  de   rol   die   particulieren   hebben   gehad   bij   musea.   Zo   verzamelt   een   schouwburg                                                                                                                  

11  Zie  Hitters  1996.  Ton  Bevers  was  de  promotor  van  Erik  Hitters.  Hitters  dissertatie  is  

bovendien  de  meeste  recente  wetenschappelijke  studie  naar  de  verschillende  vormen  van   private  steun.  Behalve  het  populair-­‐wetenschappelijke  boek  van  Steenbergen  is  er  geen   overkoepelend  onderzoek  naar  het  particulier  initiatief  van  recentere  datum.    

12  Hitters  1996:  59.   13  Hitters  1996:  224.   14  Archichem  1991.  

(11)

bijvoorbeeld  geen  objecten  en  zijn  de  meeste  musea  niet  opgericht  met  geld  van   particulieren,  terwijl  dat  bij  schouwburgen  vaak  wel  het  geval  was.  

Om  tot  een  goed  beeld  te  komen  van  de  rol  van  het  particulier  initiatief   bij   Museum   Boijmans   Van   Beuningen   is   gebruik   gemaakt   van   jaarverslagen,   archiefmateriaal   zoals   fondsaanvragen   en   documentatie   over   schenkingen,   publicaties  van  het  museum  en  de  digitale  database  van  de  collectie.  Daarnaast   is   gebruik   gemaakt   van   secundaire   bronnen   over   het   museum   en   zijn   begunstigers,  zoals  memoires  en  biografieën.15    

Onderzoek  naar  private  steun  aan  musea  kan  niet  los  worden  gezien  van   overheidssteun.  In  de  terminologie  –  privaat  versus  publiek  –  wordt  immers  al   de   tegenstelling,   maar   ook   een   wisselwerking   veronderstelt.   Bovendien   is   dit   ook   het   geval   bij   musea   zelf:   het   is   een   publieke   instelling   die   tegelijkertijd   privaat   kan   zijn.   Belangrijke   bronnen   vormen   dan   ook   studies   naar   de   ontwikkeling   van   het   cultuurbeleid,   zowel   op   landelijk   niveau   als   in   Rotter-­‐ dam.16  

Uit   de   verschillende   studies   naar   het   particulier   initiatief   komt   een   globale  verdeling  van  drie  periodes  naar  voren.  In  de  eerste  periode  van  medio   negentiende  eeuw  tot  1950  ontstaat  het  particulier  initiatief  en  ontwikkelt  zich   het  tot  in  de  tweede  periode,  van  1950  tot  1990,  de  overheid  de  belangrijkste   financier  wordt.  Na  de  eerste  bezuinigingen  in  de  jaren  tachtig  vangt  vanaf  1990   de  derde  periode  aan.  Deze  periodisering  is  voornamelijk  gebaseerd  op  de  rol   die   de   private   sector   ten   opzichte   van   de   overheid   speelt   in   de   zorg   voor   de   culturele   sector.   Bij   de   beantwoording   van   mijn   vraagstelling   houd   ik   deze   periodisering  aan,  waarbij  ik  de  praktijk  van  Museum  Boijmans  Van  Beuningen   per   periode   vergelijk   met   algemene   inzichten   over   het   particulier   initiatief   in   die  periode.      

                                                                                                               

15  Een  belangrijke  referentie  vormt  de  in  1999  uitgegeven  publicatie  150  jaar  Museum  Boijmans  

Van  Beuningen:  een  reeks  beeldbepalende  verzamelaars  over  de  geschiedenis  van  het  museum  en  

verscheidene  particuliere  verzamelaars  die  omvangrijke  collecties  hebben  geschonken,  zie   Hoogstrate  en  Kuper  1999.  

(12)
(13)

Museum  Boymans,  zoals  het  museum  bij  zijn  oprichting  in  1949  heette,  opende   zijn  deuren  in  een  tijd  waarin  nog  geen  sprake  was  van  het  concept  openbaar   kunstbezit.   Dat   wil   niet   zeggen   dat   er   toentertijd   in   Nederland   geen   interesse   voor  kunst  of  musea  was.  Het  eerste  kunstmuseum  werd  zelfs  opgericht  door  de   centrale   overheid:   in   1800   opende   ten   tijde   van   de   Bataafse   Republiek   op   initiatief  van  I.J.A.  Gogel,  ‘Agent  van  Finantien’,  de  Nationale  Konst-­‐Galerij  haar   deuren   in   Huis   Ten   Bosch   in   Den   Haag.17   Onder   het   korte   bewind   van   koning  

Lodewijk   Napoleon   bloeide   het   culturele   leven   in   Nederland   op.   Naar   Frans   voorbeeld  richtte  hij  het  Koninklijk  Instituut  van  Wetenschappen,  Letterkunde   en   Schoone   kunsten   op.   Hij   bracht   daarnaast   de   collectie   van   de   Nationale   Konst-­‐Galerij   in   het   Paleis   op   de   Dam   onder   in   het   Koninklijk   Museum   –   de   voorloper   van   het   Rijksmuseum.   Koning   Willem   I   zette   dit   beleid   vanaf   1814   voort  tot  de  Belgische  Opstand  in  1830  het  hem  financieel  belette  te  investeren   in  musea,  waaronder  het  door  hem  in  1817  opgerichte  Koninklijk  Kabinet  van   Schilderijen  –  het  Mauritshuis.    

Ondanks   de   aanwezigheid   van   nationale   musea   was   er   tot   ver   in   de   negentiende  eeuw  geen  sprake  van  algemene  belangstelling  vanuit  overheid  en   burger   voor   het   behoud   van   kunst   voor   de   samenleving.   Hierdoor   kon   het   gebeuren  dat  vele  kunstverzamelingen,  waaronder  die  van  Koning  Willem  II,  op   veilingen   verkocht   werden   en   in   het   buitenland   terecht   kwamen.   Boekman   haalt   deze   veiling   aan   als   sprekend   voorbeeld   van   de   toentertijd   heersende   onverschilligheid   jegens   het   nationaal   kunstbezit.18   Het   ontstaan   van   het  

particulier   initiatief,   zo   omstreeks   1870,   kan   worden   beschouwd   als   een   antwoord  van  enkele  welgestelden  op  die  onverschillige  houding.19    

Een   van   de   oorzaken   van   deze   onverschilligheid   was   de   toenmalige   maatschappelijke  en  economische  situatie:  ‘De  Nederlandse  samenleving  in  het                                                                                                                  

17  De  collectie  bestond  uit  objecten  van  stadhouder  Willem  V  die  in  handen  van  de  staat  waren  

gekomen  na  zijn  vlucht  naar  Engeland.  Met  het  museum  hoopte  men  het  beschavingspeil  te   verhogen:  men  hoopte  de  goede  smaak  te  kunnen  bevorderen  door  het  aanschouwen  van  kunst.   Uit  de  opstelling  van  de  kunstwerken  bleek  bovendien  dat  het  museum  een  rol  moest  spelen  bij   het  bevorderen  van  de  nationale  eenheid.  Zie  voor  een  uitgebreidere  toelichting  Schwarz  1991   en  Bergvelt  2005.  

18  Boekman  1974:  17.  

19  De  bovenlaag,  bestaande  uit  adel,  patriciaat  en  hogere  burgerij  was  samen  slechts  4%  van  de  

(14)

midden  van  de  negentiende  eeuw  was  volgens  een  gangbaar  beeld  een  weinig   veranderende,  stagnerende,  achtergebleven,  immobiele  standenmaatschappij’.20  

Waar  in  andere  Europese  landen  de  industrialisatie  al  geruime  tijd  aan  de  gang   was,   kwam   deze   in   Nederland   pas   omstreeks   1870   op   gang.   De   schatkist   was   gedurende  de  Franse  overheersing  leeggeraakt  en  met  de  afscheiding  van  België   verloor  Nederland  een  belangrijk  industriegebied.  Er  was  een  staatsschuld  van   1,2   miljard   gulden.   Ondanks   de   interesse   van   Lodewijk   Napoleon   en   Koning   Willem   I   in   kunst   was   er   vanaf   1830   geen   geld   of   aandacht   meer   voor   kunst   vanuit   de   overheid.   De   nieuwe   grondwet   van   1848   perkte   de   macht   van   de   koning  in  en  legde  de  verantwoordelijkheden  bij  de  ministers.  Zorg  dragen  voor   de   kunsten   behoorde   niet   tot   de   overheidstaken   en   het   staatshoofd   speelde   geen  rol  meer  bij  de  ontwikkeling  van  nationale  musea.    

De  confessionele  –  Rooms-­‐Katholieke  –  politicus  en  ambtenaar  Victor  de   Stuers   kaartte   als   eerste   deze   onverschilligheid   van   overheid   en   burger   ten   opzichte  van  cultureel  erfgoed  aan  in  1873  in  het  artikel  Holland  op  zijn  smalst.21  

Hij  schreef  hierover:  ‘Wat  zal  het  baten  of  een  museum  beloofd  en  wellicht  ook  -­‐   op  min  of  meer  schralen  voet  -­‐  gebouwd  wordt,  wanneer  niet  bij  de  natie  zelve   de  overtuiging  bestaat  dat  de  kunst  een  nationaal  belang  is  waarvoor  even  goed   als  voor  Waterstaat,  Defensie  en  Koloniën  behoort  gezorgd  te  worden?’22  

De  periode  van  economische  stilstand  eindigde  toen  de  liberalen  onder   leiding  van  Johan  Rudolph  Thorbecke  vele  maatregelen  troffen  om  de  economie   te   stimuleren.   Mede   dankzij   de   industrialisatie   nam   de   welvaart   en   het   nationaal   zelfvertrouwen   in   de   tweede   helft   van   de   negentiende   eeuw   in   Nederland  aanzienlijk  toe  en  ontstond  er  interesse  in  nationale  monumenten  en   openbaar   kunstbezit.   Dit   cultureel   nationalisme   werd   gestimuleerd   door   de   concurrentie   tussen   Europese   landen   als   gevolg   van   de   industrialisatie.23  

Boekman   stelt   dat   ‘de   ommekeer’   in   de   houding   ten   aanzien   van   kunst   te   danken   is   aan   de   toenemende   welvaart:   ‘De   grotere   welvaart   gaf   de   burgerij   gelegenheid,   kunst   ook   materieel   meer   te   waarderen;   zij   schiep   tegelijk   ook   meer  behoefte  aan  kunst,  in  het  bijzonder  in  de  grote  steden;  het  optreden  van                                                                                                                  

20  Wilterdink  1984:  54.  

21  De  Stuers  heeft  het  met  name  over  monumenten  (monumenten  onzer  kunst  en  onzer  historie).   22  De  Stuers  1873:  320.  

(15)

de   jongere   liberalen   verzwakte   het   doctrinarisme   ten   opzichte   van   de   verhouding   van   overheid   tot   kunst’.24   Uit   de   opening   van   het   door   Cuypers  

ontworpen   Rijksmuseum   in   1885   bleek   de   veranderende   houding   van   de   Rijksoverheid.   Het   tij   was   duidelijk   aan   het   keren   in   het   voordeel   van   kunstbehoud.    

Inzichten  in  het  particulier  initiatief  

De  betrokkenheid  van  particulieren  bij  de  oprichting  van  musea  

Hoewel  De  Stuers,  mede  vanuit  zijn  functie  als  politicus,  zijn  kritiek  richtte  op   de   centrale   overheid   en   nationale   onverschilligheid   ten   opzichte   van   kunst,   blijkt   dat   het   opkomende   particulier   initiatief   zich   vooral   op   lokaal   niveau   afspeelde.  Hoewel  Nederland  reeds  over  nationale  kunstinstellingen  beschikte,   voelden  welgestelde  burgers  zich  niet  verplicht  hun  collecties  aan  deze  musea   na   te   laten.25   Dat   verzamelaars   toentertijd   de   Rijksoverheid   niet   als  

betrouwbare  partij  beschouwde  om  zorg  te  dragen  voor  collecties  was  ook  niet   zo   vreemd   gezien   de   geringe   steun   die   men   hiervan   kon   verwachten.   Particulieren   stichtten   zodoende   in   de   loop   van   de   negentiende   eeuw   steeds   vaker   zelf   nieuwe   lokale   musea.   Dit   stedelijke   aspect   van   particulier   initiatief   wordt  benadrukt  door  Hitters:  ‘De  stad  is  bij  uitstek  de  plek  waar  de  productie,   distributie   en   consumptie   van   kunst   en   cultuur   bij   elkaar   komen.’26   Een  

openbaar   cultureel   leven   werd   een   belangrijk   onderdeel   van   de   steden   die   dankzij  de  industrialisatie  een  enorme  bevolkingsgroei  kenden.  

Enkele   lokale   initiatieven   waarbij   men   probeerde   kunst   te   behouden   illustreren   dit.   In   1869   nam   de   Rotterdamse   burgerij   het   initiatief   om   de   omvangrijke   collectie   tekeningen,   tekeningen   en   grafiek   van   Dirk   Vis   Blokhuysen   te   behouden   voor   de   stad,   waaronder   werk   van   Frans   Hals,   Rembrandt   en   Vermeer.27   In   zijn   testament   bood   Vis   Blokhuysen   de   collectie  

aan  Museum  Boymans  aan  waarvoor  hij  een  vergoeding  van  50.000  gulden  voor   zijn   erfgenamen   vroeg.   Voor   de   aankoop   hiervan   boden   330   burgers   gezamenlijk   een   schenking   aan   van   3.000   gulden   en   een   lening   van   25.000                                                                                                                  

24  Boekman  1974:  65.   25  Kempers  1990:  79.   26  Hitters  1999:  14.  

(16)

gulden.  Tot  grote  ergernis  van  vele  kunstliefhebbers  weigerde  het  College  van   Burgemeester   en   Wethouders   de   verzameling   aan   te   kopen   voor   Museum   Boymans.28   Een   succesvol   initiatief   is   de   oprichting   van   de   Vereniging  

Rembrandt.   In   1883   wist   een   aantal   Amsterdammers   72.000   gulden   te   verkrijgen   van   particulieren   als   renteloze   lening   waarvan   op   een   veiling   in   Parijs  honderden  tekeningen  uit  de  nalatenschap  van  verzamelaar  Jacob  de  Vos   werden  gered.  De  bijna  500  tekeningen,  waaronder  bladen  van  Rembrandt  en   Goltzius,  werden  geschonken  aan  het  Rijksprentenkabinet.  

Op   verschillende   manieren   stichtten   particulieren   in   negentiende   eeuw   musea.   Het   kon   door   middel   van   een   legaat   of   nalatenschap   aan   de   lokale   overheid   waarbij   een   privécollectie   publiek   eigendom   werd.   Ook   verenigden   particulieren   zich   om   de   oprichting   van   een   museum   mogelijk   te   maken.   Voorbeelden  hiervan  zijn  de  Vereniging  voor  de  Haagse  geschiedenis  (1855)  en   de  Vereniging  voor  eigentijdse  kunst  (1866)  die  samen  de  basis  legden  voor  het   Gemeentemuseum   dat   uiteindelijk   in   1935   zou   openen   in   Den   Haag.   In   Amsterdam   was   in   1974   de   Vereeniging   tot   het   vormen   van   een   Openbare   Verzameling  van  Hedendaagsche  Kunst  gevormd,  die  aan  de  wieg  zou  staan  van   het  Stedelijk  Museum  aldaar.29  

Dergelijke  initiatieven  kwamen  van  een  selecte  groep  adel  en  patriciaat,   verzamelaars,  kunstenaars  en  wetenschappers.  Kempers  voegt  hieraan  toe  dat   er  in  de  tweede  helft  van  de  negentiende  eeuw  een  nieuwe  laag  vermogenden   bijkwam.   Bij   deze   groep   nieuwe   rijken,   ontstaan   dankzij   de   industrialisering,   werd  verzamelen  populair.  Met  de  aanschaf  van  oude  kunst  kochten  ze  als  het   ware   een   gevestigde   reputatie.30   Schenken   van   kunst   werd   een   belangrijk  

statussymbool   en   met   het   stichten   van   een   museum   verkreeg   men   zogezegd   ‘onsterfelijkheid’.   Hitters   bevestigt   dit   en   stelt   dat   het   mecenaat   –   door   hem   gedefinieerd   als   de   doelbewuste   begunstiging   van   de   kunsten   –   een   functie  

                                                                                                               

28  Boekman  1974:  21-­‐23.  

29  Al  eerder,  in  1858,  is  in  Amsterdam  het  Oudheidkundig  Genootschap  opgericht  door  enkele  

particulieren.  Dankzij  de  belangstelling  van  koning  Willem  III  ontving  dit  genootschap  het   predikaat  Koninklijk.  Het  Koninklijk  Oudheidkundig  Genootschap  heeft  tot  doel  het  stimuleren   van  kennis  en  inzicht  in  nationale  ‘oudheden’  en  raakte  in  een  vroeg  stadium  betrokken  bij  het   Rijksmuseum.    

(17)

vervult   in   de   bestendiging   van   een   hogere   sociale   status.31   Deze   bevindingen  

worden   bevestigd   die   van   de   Amerikaanse   historicus   Thomas   Adam   bij   zijn   onderzoek   naar   de   opkomst   van   filantropie   in   de   negentiende-­‐eeuwse   Amerikaanse  steden  als  Boston.  Adam  omschrijft  het  ‘geven’  als:  ‘an  instrument   for  the  (re)stratification  of  urban  society.  Cultural  and  charitable  philanthropies   provided   opportunities   for   the   new   elites   to   establish   themselves   in   the   High   Society   of   their   respective   cities.   Philanthropy   serves   as   an   instrument   for   dividing  society  into  two  social  classes  –  those  who  gave  money  and  those  who   depended   on   it.   Furthermore,   philanthropy   provided   an   instrument   for   establishing  control  over  the  public  sphere  of  the  city’.32  

Bevers,   cultuursocioloog,   stelt   dat   door   de   afwezigheid   van   een   hofcultuur  het  particulier  initiatief  in  Nederland  aan  de  wieg  heeft  gestaan  van   deze  inmiddels  gevestigde  instellingen.  Hierbij  baseert  Bevers  zich  met  name  op   onderzoek  naar  de  oorsprong  van  musea  en  orkesten,  waarbij  al  snel  duidelijk   werd   dat   deze   zonder   overheidssubsidie   niet   konden   voortbestaan.   Particulieren  waren  dus  vaak  verantwoordelijk  voor  de  oprichting  van  musea,   maar   de   financiering   ervan   gebeurde   meestal   al   vanaf   het   begin   of   kort   na   oprichting   door   de   overheid.   Volgens   Bevers   zijn   volledige   particuliere   initiatieven  een  uitzondering  en  bestonden  deze  vaak  alleen  tijdelijk  dankzij  een   legaat   waarbij   tevens   vermogen   ter   beschikking   werd   gesteld.33   Dat   het  

mogelijk   was   om   overheidssteun   te   ontvangen   voor   een   cultureel   initiatief   is   volgens  Bevers  te  danken  aan  politieke  dubbelfuncties  en  de  sociale  herkomst   van   vertegenwoordigers   van   het   particulier   initiatief.34   De   Stuers   is   hier   een  

goed  voorbeeld  van.    

Bij   musea   ziet   Bevers   de   vervlechting   tussen   particulier   initiatief   en   overheid   dus   al   vanaf   het   begin   ontstaan:   ze   kwamen   veelal   voort   uit   ‘voldongen-­‐feiten-­‐politiek’.35   De   overheid   steunde   musea   niet   omdat   ze   er   een  

taak   zag   weggelegd,   maar   omdat   ze   een   oplossing   moest   bedenken   voor   de  

                                                                                                               

31  Hitters  1996:  72.  

32  Adam  2002:  329  Zie  ook:  Adam  2006   33  Bevers  1987:  259.  

34  Bevers  1987:  257,  261-­‐263.   35  Bevers  1987:  262.  

(18)

geschonken  collecties.  Kempers  is  hierin  nog  stelliger:  het  particulier  initiatief   zou  van  meet  af  aan  gericht  zijn  geweest  op  het  verkrijgen  van  subsidie.36    

De   oprichting   van   het   Stedelijk   Museum   te   Amsterdam   representeert   bovenstaande   kenmerken.   De   directe   aanleiding   voor   de   oprichting   van   dit   museum  was  het  legaat  van  mevrouw  Lopez  Suasso-­‐de  Bruijn  aan  Amsterdam   in   1890.   Voorwaarde   van   de   schenking   was   het   tonen   van   haar   collectie,   waardoor   de   gemeente   genoodzaakt   was   een   tentoonstellingsmogelijkheid   te   creëren.  De  al  eerder  genoemde  Vereeniging  tot  het  Vormen  van  eene  openbare   verzameling  van  Hedendaagsche  Kunst  had  al  geruime  tijd  aangedrongen  op  de   bouw   van   een   museum,   want   de   snel   groeiende   verzameling   had   vooralsnog   geen   onderdak.   De   bouw   kon   echter   pas   gerealiseerd   worden   toen   de   familie   Van   Eeghen   een   aanzienlijk   bedrag   ter   beschikking   stelde   voor   dit   doel.37   Het  

museum  opende  in  1895  zijn  deuren.  

De  opkomst  van  het  particulier  initiatief  wordt  ook  in  verband  gebracht   met   maatschappelijke   veranderingen.   Nieuwe   rijken   in   de   groter   wordende   steden   hadden   behoefte   aan   passende   vrijetijdsbesteding.38   Boekman   schrijft  

hierover:  ‘De  bemoeiing  met  kunst  van  de  groote  burgerij  was  in  zekeren  zin  –   bij  de  muziek  spreekt  dit  het  duidelijkst  –  de  bevordering  van  een  groepsbelang:   het  alleen  of  in  de  voornaamste  plaats  voorzien  in  de  behoefte  aan  kunst  van  de   eigen  groep.  Ook  waar  zij  een  speciaal  doel  nastreefde,  zoals  met  de  Vereeniging   Rembrandt  het  geval  was,  blijft  het  min  of  meer  een  particuliere  liefhebberij  van   een  vrij  exclusieve  groep’.39  De  vraag  is  in  hoeverre  dit  motief  van  toepassing  is  

op   musea.   Zo   baseert   Bevers   zich   hierbij   op   concerten,   die   in   de   negentiende   eeuw   voornamelijk   in   huiselijke   sfeer   werden   georganiseerd.   Hitters   ziet   dit   motief   bij   Rotterdamse   voorbeelden   als   het   Rotterdamsch   Leeskabinet   en   de   Hoogduitsche  Opera.  Musea  zijn  echter  publieke  instellingen,  met  van  oudsher   een   opvoedend   karakter   en   zijn   dus   juist   niet   alleen   voor   de   eigen,   besloten   kring.40                                                                                                                   36  Kempers  1990:  74.   37  Galen  1995:  7-­‐10.   38  Hitters  1996:  76;  Bevers  1987:  259.   39  Boekman  1974:  68.  

40  Zie  hiervoor  studies  naar  de  oprichting  van  musea,  zoals  de  bundel  Kabinetten,  galerijen  en  

musea.  Het  verzamelen  en  presenteren  van  naturalia  en  kunst  van  1500  tot  heden,  uitgegeven  in  

(19)

De  instandhouding  van  musea    

Bij   de   meeste   musea   was   vanaf   het   begin   al   sprake   van   een   publiek-­‐private   samenwerking.   De   collectie   kwam   van   particuliere   zijde   en   het   gebouw   en   de   vaste   lasten   werden   gefinancierd   door   de   lokale   overheid.   Een   belangrijke   conclusie   over   de   rol   van   het   particulier   initiatief   bij   de   instandhouding   van   musea  in  deze  periode  is  de  constatering  dat  financiële  bijdragen  hiervoor  nooit   groot  zijn  geweest.41  Dit  is  niet  vreemd:  degenen  die  aan  de  wieg  stonden  van  

musea,  gaven  hun  geld  uit  aan  de  kunsten,  waaromheen  een  museum  gebouwd   moest   worden.   De   vaste   lasten   die   gepaard   gingen   met   het   overgaan   van   een   privécollectie   in   erfgoed   en   daarmee   beheerd,   behouden   en   getoond   moesten   worden,  waren  zelden  onderdeel  van  de  particuliere  steun.    

  Bestaande  musea  kregen  dan  ook  voornamelijk  objecten  ten  geschenke   waarmee  de  collecties  aanzienlijk  konden  worden  uitgebreid.  Het  schenken  aan   de   inmiddels   opgerichte   musea   nam   volgens   Kempers   na   1860   toe.42   De  

veranderende  houding  van  de  centrale  overheid  ten  aanzien  van  cultuurbehoud   heeft   hier   ongetwijfeld   aan   bijgedragen   evenals   de   toenemende   welvaart   als   gevolg   van   de   industrialisatie.43   Daarnaast   werden   bestaande   verzamelingen,  

zoals   het   kunstbezit   dat   eigendom   van   stadsbesturen   was   geworden   beland   door   bijvoorbeeld   de   opheffing   van   gilden,   overgedragen   aan   inmiddels   opgerichte  musea.  Musea  en  overheden  ontvingen  ook  financiële  middelen  via   legaten,   alhoewel   deze   vaak   specifiek   bestemd   waren   voor   de   aankoop   van   bepaalde   typen   kunstwerken.   De   uitbreiding   van   musea   werd   bovendien   bevorderd  door  de  oprichting  van  vriendenverenigingen.44  Kempers  omschrijft  

deze  veelvoud  aan  steunvormen,  die  samen  de  consolidatie  en  uitbreiding  van   musea  mogelijk  hebben  gemaakt,  als  meervoudig  particulier  initiatief.45  

Het  schenken  gebeurde  vooral  op  lokaal  niveau:  de  eigen  sociale  positie   in  de  stad  kon  worden  uitgedragen  door  het  stichten  van  of  schenken  aan  het                                                                                                                  

41  Bevers  1987:  261.   42  Kempers  1990:  88.   43  Pots  2006:  117.  

44  De  eerste  vriendenvereniging  is  die  van  het  Dordrechts  Museum,  opgericht  in  1842.  De  

verenigingen  die  ten  grondslag  lagen  aan  onder  andere  het  Gemeentemuseum  en  het  Stedelijk   Museum  zijn  in  zekere  zin  ook  vriendenverenigingen.  De  huidige  vorm  van  een  

vriendenvereniging  is  pas  opgekomen  in  de  jaren  tachtig  van  de  twintigste  eeuw,  daarover  volgt   meer  informatie  in  hoofdstuk  2.    

(20)

lokale  museum.46  Bovendien  droegen  de  schenkingen  burgertrots  uit:  bijdragen  

aan   de   bloei   van   het   klimaat   droeg   bij   aan   het   stedelijke   prestige   –   de   schenkingen  ‘bevestigden  de  industriële  bloei  van  de  stedelijke  economie  en  de   rol  die  plaatselijke  ondernemers  daarin  speelde’.47  De  legitimering  voor  steun  in  

deze  periode  hangt  volgens  Hitters  samen  met  de  intrinsieke  kwaliteit  van  de   kunsten:  deze  stond  niet  ter  discussie.  Een  bloeiend  kunstleven  werd  gezien  als   een  voorwaarde  van  de  beschaving.48    

Bevers  en  Hitters  signaleren  dat  rond  1920  het  belang  van  het  particulier   initiatief   afneemt   en   dat   de   rol   van   de   overheid   bij   het   behoud   van   cultuur   sterker  toeneemt.49  Deze  afnemende  rol  van  het  particulier  initiatief  zou  volgens  

Bevers  te  maken  kunnen  hebben  met  het  terugtreden  van  particulieren  op  het   moment  dat  de  overheid  een  grotere  rol  gaat  spelen:  Bevers  stelt  dat  het  doel  –   het  verkrijgen  van  overheidssteun  –  immers  was  behaald.50  Bovendien  hadden  

de   particulieren   geen   reden   meer   hun   eigen   vrijetijdsbesteding   te   financieren   op  het  moment  dat  het  initiatief  verschuift  van  de  privésfeer  naar  het  publieke   domein   –   de   overheid   móet   dan   wel   overgaan   tot   financiering.   Een   mogelijke   oorzaak   voor   de   afname   van   het   particulier   initiatief   die   niet   genoemd   wordt   door  de  auteurs  is  de  economische  crisis  die  volgde  na  de  Eerste  Wereldoorlog.  

De  groter  wordende  rol  van  de  overheid  blijkt  uit  de  oprichting  van  het   Departement   van   Onderwijs,   Kunsten   en   Wetenschappen   in   1918.   Er   werden   speciale  Rijkscommissies  opgericht  voor  onder  andere  het  museumwezen,  waar   musea   jaarlijks   aanvragen   voor   subsidies   konden   indienen.51   De   door  

professionalisering  sterk  toenemende  exploitatiekosten  van  instellingen  zorgde   ervoor   dat   instellingen   zich   richtten   naar   de   criteria   die   de   overheid   aan   hen   oplegde.   Hitters   laat   overigens   zien   dat   Museum   Boymans   hierop   een   uit-­‐ zondering   vormt:   de   gemeentelijke   steun   was   in   Rotterdam   vanaf   de   jaren   twintig  nog  lang  niet  zo  belangrijk  als  de  private  steun.52  

                                                                                                               

46  Kempers  1990:  83.   47  Hitters  1996:  26.  

48  Hitters  1996:  73;  Kempers  1990:  74.  

49  Bevers  1987:  263-­‐264  en  Hitters  1996:  109.     50  Bevers  1987:  264.  

51  Bevers  1987:  263.   52  Hitters  1996:  122.  

(21)

Museum  Boymans    

De  oprichting  van  het  eerste  museum  in  Rotterdam  

Op   3   juli   1849   opende   in   het   Schielandshuis   te   Rotterdam   Museum   Boymans   zijn  deuren.  Via  twee  advertenties  in  de  Nieuwe  Rotterdamsche  Courant  (NRC)   maakte   de   gemeente   Rotterdam,   eigenaar   van   het   museum,   bekend   aan   de   burgers   dat   het   museum   open   ging   –   de   dag   zelf   verliep   zonder   enige   feestelijkheden.   Dankzij   de   nalatenschap   van   de   heer   F.J.O.   Boijmans   bezit   de   stad   Rotterdam   sindsdien   het   eerste   gemeentelijke   kunstmuseum   van   Nederland.   Opvallend   hieraan   is   dat   de   stichter   niets   met   de   stad   Rotterdam   had.  

De  te  Utrecht  wonende  jurist  Frans  Jacob  Otto  Boijmans  liet  in  1847  zijn   gehele   bezit,   inclusief   een   omvangrijke   collectie   schilderijen,   tekeningen,   prenten,  meubels  en  keramiek  na  aan  de  stad  Rotterdam  onder  voorwaarde  dat   er   een   apart   museum   opgericht   werd   dat   zijn   naam   droeg   (Museum   Boymannium),   zijn   familiewapen   boven   de   ingang   kwam   te   hangen   en   de   opbrengst   van   de   entreegelden   gebruikt   zou   worden   voor   het   fonds   van   jeugdige  gevangenen.    

  Boijmans   wilde   zijn   collectie   als   geheel   bewaren   voor   het   publieke   domein   en   had   al   enige   malen   geprobeerd   zijn   verzameling   te   verkopen.   Cornelis   Apostool,   toenmalig   directeur   van   het   Koninklijk   Museum   onder   Lodewijk  Napoleons  bewind,  bracht  al  in  1809  een  bezoek  aan  Boijmans  maar   adviseerde   negatief   over   een   mogelijke   aankoop.53   De   meningen   over   de  

kwaliteit   van   collectie   Boijmans   waren   verdeeld:   in   de   verzameling   bevonden   zich  weliswaar  enkele  werken  van  hoog  niveau,  zoals  het  Zelfportret  van  Carel   Fabritius   uit   circa   1645   en   Het   Korenveld,   op   de   achtergrond   de   Zuiderzee   van   Jacob   van   Ruisdael   uit   circa   1660,   maar   dat   waren   uitzonderingen.   Als   geheel   vond  men  de  collectie  kennelijk  niet  de  moeite  waard.54    

  In   1841   ging   de   Rotterdamse   burgemeester   akkoord   met   de   schenking   van  de  collectie  van  Boijmans,  maar  de  gemeenteraadsleden  was  het  niet  eens                                                                                                                  

53  Giltaij  1999:  136-­‐137.  

54  Beide  werken  bevinden  zich  nu  nog  in  de  collectie  van  Museum  Boijmans  Van  Beuningen  en  

zijn  enkele  van  de  weinige  topstukken  die  uit  de  nalatenschap  van  F.J.O.  Boijmans  zijn   overgebleven.  Zie  Giltaij  1999  voor  meer  informatie  over  de  collectie  van  Boijmans.  

(22)

met  de  eisen  die  Boijmans  stelde  aan  het  op  te  richten  museum.  Zo  wilde  hij  dat   de  gemeente  jaarlijks  10.000  gulden  beschikbaar  zou  stellen  voor  de  aankoop   van   schilderijen   van   levende   meesters.   Net   voor   zijn   overlijden   in   1847   paste   Boijmans  zijn  testament  zodanig  aan  dat  de  gemeente  akkoord  ging.  

  Hoewel   er   bij   de   oprichting   van   het   museum   sprake   was   van   een   wisselwerking   tussen   particulier   initiatief   en   overheidssteun,   is   de   rol   van   de   overheid   bij   oprichting   mager.   Het   lijkt   erop   dat   de   gemeente   zelf   actie   ondernam   voor   de   oprichting   van   een   museum,   zoals   de   aankoop   van   het   Schielandhuis,   maar   het   was   Boijmans   die   de   burgemeester   in   1841   per   brief   wees   op   het   te   koop   staande   pand.55   En   hoewel   de   gemeente   Rotterdam   een  

museum   wilde   oprichten,   deed   ze   er   alles   aan   om   voor   een   dubbeltje   op   de   eerste   rang   te   zitten.   Burgemeester   Bichon   de   IJsselmonde   kende   Boijmans   persoonlijk  uit  zijn  studententijd  in  Utrecht:  dit  verklaart  waarom  Boijmans  zijn   collectie  uiteindelijk  aan  Rotterdam  naliet,  een  stad  waar  hij  verder  geen  band   mee   had.   Voor   Bichon   de   IJsselmonde   was   de   persoonlijke   connectie   waarschijnlijk   de   reden   geweest   deze   collectie   te   aanvaarden,   niet   zozeer   de   inhoud  ervan.  

De   gemeente   lijkt   op   dat   moment   nog   geen   ideeën   gevormd   te   hebben   over  de  ontwikkeling  van  het  museum  als  mogelijke  belangrijke  kunstinstelling.   Dit   blijkt   onder   meer   uit   het   toenmalige   besluit   in   plaats   van   het   gehele   pand   slechts   de   bovenverdieping   van   het   Schielandhuis   voor   het   museum   te   bestemmen   en   de   afwijzing   van   de   kunstcollectie   van   Jan   Gijsbert   baron   Verstolk   van   Soelen   in   1845   waarmee   de   stad   een   belangrijke   collectie   zeventiende-­‐eeuwse   Hollandse   schilderkunst   had   kunnen   verwerven.   De   gemeenteraad  stelde  dat  het  geen  uitgaven  kon  doen  ‘welke  alleen  tot  genoegen   strekken’.56  Overigens  werd  geen  gehoor  gegeven  aan  de  wens  van  Boijmans  om  

de   entreegelden   te   bestemmen   voor   een   fonds   voor   jeugdige   gevangenen:   tot   het   eind   van   de   negentiende   eeuw   kwamen   de   opbrengsten   ten   goede   aan   de   gemeentekas  –  pas  daarna  aan  het  museum  zelf.    

Dat   de   verzameling   van   Boijmans   als   geheel   niet   als   bijzonder   werd   gekwalificeerd,  wordt  bevestigd  door  de  verkoop  van  het  grootste  gedeelte  van                                                                                                                  

55  Hoogstrate  en  Kuper  1999:  16.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De jaarvergadering 2014 van de Historische Vereniging die Goude wordt voorafgegaan door een lezing van Gerard de Kleijn, directeur van MuseumGoudA, dat inmiddels weer gewoon Museum

Om een antwoord te krijgen heeft de gemeente Den Haag besloten een openbare ideeënwedstrijd uit te schrijven, waarin (teams van) ruimtelijke professionals worden uitgedaagd om

Hoe kunnen deze belangrijke klimaat- omstandigheden worden gewaarborgd in een gebouw dat door wisselende aantallen publiek wordt bezocht.. De keuze voor een betonconstructie

Plattegrond zesde verdieping Het Depot is een experiment om natuur toe te voegen aan de stad in de vorm van het op 35 meter hoogte gerealiseerde dakbos, met 75 berken, grassen en

Programmarekening 2014 Gemeente Beuningen (Overzicht van baten en lasten) Pagina 181 Met betrekking tot het toepassen van aparte bestemmingsreserves en voorzieningen worden

Deze middelen zijn beschikbaar gesteld in de meicirculaire 2014.55.880-€ 8.715.00.30842.300Provinciale bijdrage 'zeggenschap over hulp'66.051€ De gemeente Beuningen

Artikel 26; bekostiging op basis van kosten van aangepast vervoer Artikel 27; bekostiging op basis van de kosten van eigen vervoer Artikel 28; beslissing college in gevallen waarin

Met deze puntsgewijze lijst met aanbevelingen hoop ik de onderlinge discussie in uw raad te faciliteren en u in staat te stellen het college te vragen gericht te reageren op