• No results found

Samuel Jessurun de Mesquita : leerstelligheid versus werken in trance Es, J.B. van

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Samuel Jessurun de Mesquita : leerstelligheid versus werken in trance Es, J.B. van"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Samuel Jessurun de Mesquita : leerstelligheid versus werken in trance

Es, J.B. van

Citation

Es, J. B. van. (2010, December 9). Samuel Jessurun de Mesquita : leerstelligheid versus werken in trance. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/16227

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/16227

Note: To cite this publication please use the final published version (if

applicable).

(2)

94 Samuel Jessurun de Mesquita: leerstelligheid versus werken in trance

Graag wil ik allereerst Titus M. Eliëns, Bernhard Ridderbos en Sjarel Ex bedanken. Zij hebben mij, elk op hun eigen wijze, bij het schrijven van mijn essay begeleid, gesteund en gemotiveerd. De financiële ondersteuning van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Waanders Uitgevers (voor de monografie) en Museum Boijmans Van Beuningen (voor het essay) was onontbeerlijk voor mijn onderzoek én om De Mesquita’s werk in twee mooie uitgaven te kunnen presenteren. Kees van Gelder verzorgde niet alleen de opmaak van het essay - in de typografie van de mij dierbare Boijmans Studies reeks - maar was ook zo vriendelijk het ontwerp van het omslag te verzorgen. Ik wil daarnaast graag de vele De Mesquita-verzamelaars (musea en particulieren), mijn familie, vrienden en collega’s bedanken. Zij hebben het onderzoek en het schrijven op velerlei manieren mogelijk gemaakt: zowel door al het mooie materiaal dat ze mij ter beschikking stelden, als door hun stimulerende belangstelling voor het project.

Speciale vermelding verdienen Tom, Esmé en Freke de Munk: met hun liefde, geduld en vertrouwen legden zij de basis voor de voltooiing van dit proefschrift.

Dankwoord

(3)

95

Jonieke van Es werd in 1966 geboren in Dehra Dun (India). Op zesjarige leeftijd verhuisde ze naar Nederland. Zij volgde in Hengelo het VWO en deed in 1984 eindexamen. Van 1984 tot 1990 studeerde ze Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze specialiseerde zich in moderne kunst en was vanaf 1993 werkzaam bij het Gemeentemuseum Den Haag, aanvankelijk als wetenschappelijk medewerker van de sector Producties, met ingang van 1998 als conservator moderne kunst, met als specialisatie prenten en tekeningen. In die functie verzorgde ze in 2005 een overzichtstentoonstelling van Samuel Jessurun de Mesquita. Sinds 2006 is ze werkzaam bij Museum Boijmans Van Beuningen als hoofd van de sector Collectie en onderzoek.

Dankwoord / Curriculum vitae

Curriculum vitae

(4)

Auteur Jonieke van Es

Vormgeving, dtp en opmaak

Kees van Gelder, Studio Yellow, Amsterdam

© 2010 Jonieke van Es

Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm, of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op welke manier dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

Verblijfplaats werken/Herkomst afbeeldingen

Gemeentemuseum Den Haag: afb. 1, 4, 10, 11, 12, 23, 29, 30, 33, 38, 46, 52-56, 58, 62, 66, 71

Stedelijk Museum Amsterdam: afb. 5, 7, 16, 18, 20-22, 34, 35, 42, 43, 45, 61, 64, 65 Rijksmuseum Amsterdam: afb. 8, 17, 19, 32, 41, 50, 57

Joods Historisch Museum, Amsterdam:

afb. 14 en 15

Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam: afb. 37, 48, 49, 68 Drents Museum, Assen (archief Simon Moulijn): afb. 25

Rijksmuseum voor Volkenkunde, Leiden:

afb. 39

Dordrechts Museum: afb. 40

The Metropolitan Museum of Art, New York:

afb. 63

Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Den Haag: afb. 28 Gemeentearchief Amsterdam: afb. 24 particuliere collecties: afb. 2, 3, 9, 13, 26, 27, 51, 59

collectie C.O. Wolters: afb. 6, 60, 72 Andrew Edmunds, Londen: afb. 31 collectie E.H. Ariëns Kappers: afb. 36 voormalige collectie Schiller-David: afb. 47 Cat.tent. ‘Exposition Universelle et Internationale de Bruxelles 1910. Catalogue de la Section Neérlandaise’, Brussel 1910:

afb. 44

H. Prinzhorn, ‘Bildenerei der Geisteskranken’, Heidelberg/New York 1968: afb. 67 E. Braches, Alle nieuwe kunst wordt eerst niet begrepen, Amsterdam 2003: afb. 69, 70

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het is mijn naar ik me realiseer persoonlijke en aanvechtbare, maar desalniettemin stellige over- tuiging dat het werkelijke belang en eigenzinnige karakter van Jessurun de

Na verschijning van de catalogus werden mij nog twee nieuwe prenten getoond (een ets van een zittend ezeltje, circa 1932; een droge naald met vier figuren, 1937). Daarnaast kon

Tegenwoordig is Jessurun de Mesquita vooral bekend om zijn kernachtige houtsneden, maar zijn oeuvre kenmerkt zich zowel inhoudelijk (zie hierna) als qua techniek door een

Het oeuvre van Samuel Jessurun de Mesquita bewijst dat het algemeen gemaakte onderscheid tussen prent- en tekenkunst - waarbij het in de eerste categorie zou gaan om werken in

Wensen van ouderen | “Participatie en eigen kracht beleid”: mensen stimuleren te handelen vanuit hun eigen kracht (empowerment), onder meer door hun sociaal netwerk te benutten

Wat de timing van de onderhandelingen betreft, pleiten de werkgeversorganisaties – in tegenstelling tot de Britten - voor een status quo transitieperiode die loopt tot de dag van

De Drentse Groene Anjer Prijs is bestemd voor een instelling of groep (stichting, vereniging, werkgroep) die een opvallende impuls aan behoud en ontwikkeling van natuur, landschap en

De provinciale afdelingen kunnen uitgaand van deze richtlijnen specifiek ondersteuning overwegen voor:.. • verwerving van erfgoed dat primair interessant is voor een algemeen