DIE TRUDIE KESTELL-MODESAAL
M arian n a Botes
Die Nasionale M u s e u m se u its ta llin g van historiese kleredrag is o nlan g s hernuwe.
Die nuw e modesaal op die eerste verdieping van die M u s e u m beeld die veranderende modes gedurende die tydperk 183 0 tot vandag uit. Die u its ta llin g is in dertien tydperke verdeel. Die besoeker kry n beeld van me net die klere nie, maar ook skoene, hoede, ju w e lie rs w a re en ander bykom stighede w a t gedurende elke tydperk gedra
Daar is besluit om die nuw e modesaal na Trudie Kestell te vernoem. M a a r wie w a s Trudie Kestell en hoekom is die saal nou ju is na haar vernoem? G ertruida A n n a (Trudie) Kestell, dogter van die bekende dr. J.D. Kestell (Vader Kestell), is op 9 September 1 891 in Kim berley gebore w a a r haar vader predikant was. Hierna het die Kestell-gesin baie rondgetrek en onder andere in H a rris m ith , Ficksburg, B loem fontein en Kaapstad gew oon. In 1 9 2 0 keer die gesin na B lo em fo n te in terug. Trudie het by haar ouers gew oon en haar vader met sy w erksaam hede gehelp. Na sy dood in 1941 het sy n rukkie lank by fam ilielede gaan w o o n , m a a r toe w e e r t e r u g g e k e e r na Bloem fontein, w a a r sy tot met haar dood op 1 September 1 9 7 4 gew oon het. v ^ j
Mej. Trudie K estell tydens die Eeufees van O ktober 1938 Sy dra n Voortrekkerrok deur h a a rs e lf vir die geleentheid on twerp.
Trudie het heelw at gedoen om haar vader se persoonlike besittings, d okum ente en boekery te bewaar. Sy boekery is aan die biblioteek van die Vrystaatse Universiteit geskenk. Talle van sy d okum ente en onder meer die oorspronklike m a n u s k rip van die A frika an se vertaling van die Nuwe Testament w a t in 1 9 33 verskyn het, w o rd in die Kaapse A rg iefbew aarplek bewaar.
Deur haar studie van die kleredrag van die A frik a n e r en sy voorsate, het Trudie onder meer bevind dat die kleredrag van die Ja n van Riebeeck-standbeeld in Kaapstad tot 'n later tydperk behoort as die van die middel van die
17de eeu.
Gedurende die beplanning van die Simboliese O ssew atrek en die Eeufeesvieringe van 1 938, het Trudie intensiewe navorsing oor die kleredrag van die Voortrekkers gedoen, met die doel om 'n h istories-ju iste volksdrag vir die A frik a n e r daar te stel. Sy het 'n deeglike studie gemaak van Voortrekkerdrag in die versam elings van die V o o rtre kke rm u se um in Pieterm aritzburg en die N a s io n a le M u s e u m in B l o e m f o n t e i n en uitgebreide korrespondensie gevoer met persone w a t kennis van Voortrekkerkleredrag gehad het. Sy het dan ook die kleredrag o n tw e rp vir die volkspelers w a t in 1 94 9 by die in h u ld ig in g van die V o o rtre k k e rm o n u m e n t opgetree het.
M et haar groot belangstelling in historiese kleredrag het Trudie n groot bydrae tot die k le r e d r a g v e r s a m e l i n g v a n d ie N a s io n a le M u s e u m gelewer. Sy w a s dan ook dertien jaar lank, van 1961 tot 1974, ere-kuratrise van die kleredragversameling van die M useum .
Trudie het ook verskeie artikels en boeke oor S u id -A frik a a n s e historiese kleredrag geskryf. Haar navorsin g sre sulta te is in 1 9 4 0 in die boekie
O ns volksdrag en iets o or die kleredrag van ons voorgeslagte gepubliseer. In 1951 verskyn haar
tweede boek: W at h e t h u lle gedra? Voor haar dood het sy ook 'n m a n u s k r ip van 'n boek oor die kleredrag vanaf Vasco da Gama se tyd tot 1 92 0 voltooi.
Trudie Kestell het baanbrekersw erk t.o.v. die versam eling, bestudering en beskryw in g van
historiese kleredrag verrig. Dit is dus heel paslik dat die nuw e modesaal van die Nasionale M u se um , w a t teen die einde van September vanjaar geopen is, na haar vernoem is.
tfjiJl
B IB L IO G R A F IE
S W A R T. M J (red I 1 9 8 0 A fn k a a n s e K u llu u ra lm a n a k . J o h a n n e s b u rg F A K
D>e Vo/ksbJad. 3 S ep tem be r 19?4
PRAKTIKUMS
Die N a s i o n a l e M u s e u m h e t 'n re e k s P R A K T I K U M S ( B io l o g i e s i e h a n d l e i d i n g s ) b e s k i k b a a r w a t n u t t i g g e b r u i k k a n w o r d v i r s k o o l p r o j e k t e . Die n u u t s t e t o e v o e g i n g t o t die re e k s is B A S I E S E T A K S I D E R M I E : M O N T E R I N G V A N V O E L S . D ie r ee ks w a t t e e n R1 0 0 e l k te k o o p is b e s t a a n uit: N o m m e r 1 B a s ie s e t e g m e k e in die b i o l o g i e - k l a s k a m e r N o m m e r 2 Die v e r s a m e l i n g v a n o n g e w e r w e l d e d ie re N o m m e r 3 Die v e r s a m e l i n g v a n in s e k t e N o m m e r 4 'n I d e n t i f i k a s i e s l e u t e l v ir die f i l u m s en s u b f i l u m s v a n o n g e w e r w e l d e d ie re N o m m e r 5 Die v e r s a m e l i n g v a n w e r w e l d i e r e N o m m e r 6 Die g e b r u i k v a n k u n s h a r s e n L a t e x - r u b b e r by d ie in b e d , u i t s t a l e n b e s t u d e r i n g v a n d ie r l ik e o r g a a n s t e l s e l s N o m m e r 7 Die p r e p a r e r i n g v a n s o o g d i e r - en v o e i s t u d i e v e l l e . e n die s k o o n r n a a k v a n s k e d e ls e n s k e le tte N o m m e r 8 B a v e s e t a k s i d e r m i e : M o n t e r i n g v a n vo e lsU itstalling in die nuw e Voelsaal nader nou voltooiin g.
Tee vir bejaardes by Fresh fo rd
Die D epartem ent K u/tuurgeskiedenis van die Nasionale M u se u m b/ed week/iks 'n tradisionele teepartytjie vir in w o n e rs van ouetehuise by F reshford-H uism useum aan. Die bejaardes w o rd op 'n begeleide toer deur die h u is geneem en daarna geniet h u lle 'n koppie tee en versnaper/nge Pick 'n Pay H iperm ark het geskenkbewyse ter waarde van R 7 5 -0 0 aan die M u se u m geskenk, ten emde die koste van die verversings te help dek.
PERSONALIA
NUWE PERSONEEL
A g te r v.l.n.r.: M nre. V R. S trydom (Taksidermis), B. Haefeie (O p sig te r■ Ftaadsaal), J. Loubser (.A rgeoloog), L. Lotz (Tegnikus: Entomologie).
Voor v.l.n.r.: M e w . S C ram pton fK unshistorikus. O liew enhuis). C. van R ensburg (K u n s h is to rik u s : O lie w e n h u is ), A. R a il (K u ra tris e . F reshford), M. B o le s (K u ltu u rh isto riku s), N. Labuschagne (Tikster). E. V/sagie (Entomoloog).