• No results found

Kerk en politiek

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Kerk en politiek"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

KERK EN POLITIEK-WEDERZI.JDSE VERWACHTINGEN J49

Drs. E. Heenna (1944) is CDA-wethouder van Amsterdam, belast met de portefeui/le van

Economische Zaken, de Haven en de Luchthaven. Openbare Werken en Monumentenzorg.

Kerk en Politiek

Enkele overpeinzingen bij het thema: 'Kerk en Politick'. Deze overpeinzingen zijn persoons- en situatiegebonden: ver-tegenwoordiger van een mimlerheids-groep in een grote stad. zowel kerkelijk ( Gereformeerd) als ook als stadsbestuur-der/volksvertegenwoordiger van een christelijke politiekc partij (CDA). We Ieven in een turbulcnte samenlcving Yeranderingen voltrekken zich in hoog tempo en op velcrlei gebied. Aard en richting van de veranderingen levcren een pluriformer samenleving op. Dit gcldt ook voor de relatie kerk en politick Ik wil cnkelc uiterlijke kcnmerken van dcze turbulentie en pluriformiteit nocmen:

Het percentage van het totaal aantal uit-gebrachte stemmen voor de drie grootste christclijke partijen (KVP/ARP/CHU) bcdroeg in I 963: 49.2c;r: in ll!H2 was dit percentage voor het CDA: 29.4'lc. Een ontwikkcling die de deconfessionalise-ringstendcns en in algemener zin de secu-larisatic in onze maatschappij weer-spiegel!.

Uit verkiezingsonderzoek blijkt. dat het lid zijn van een kerkgenootschap

uiteen-( IIRIS II 'IIJE~IOCRATISCHL \ f-"RKE'ININGFN 7·X S4

lopende partij-politieke keuzen oplevert: Bij de Tweede-Kamerverkiezingen in llJ77- waarbij voor het eerst in het gehe-le land het CDA met een lijst uitkomt-stemt van aile Rooms-Katholieken de helft. van aile Nederlands-Hervormden ruim een kwart en van aile Gereformeer-den tweederde op het CDA (percenta-ges: 51 S0-28'li:-66CJG ). (Bron: De Neder-landse kiezer '77.) Bij de Tweede-Ka-merverkiezingen van llJ67 stemde nog 82 ';!; van de Gereformcerden op de ARP.

Encrzijds een beeld waarin rooms-katho-lieken en protestanten kiezen in een poli-tieke organisatie samen verder te gaan en anderzijds geloofsgenoten die in grote getale uitzwermen naar diverse politieke richtingen.

Deze veranderingen ten gevolge van poli-tieke keuze van individuele christenen in een betrekkelijk korte periode leveren onzekerheden en spanningen op binnen geloofsgemeenschappen. binnen de poli-tick. alsook tussen kerk en polipoli-tick. Ik krijg vaak het gevoel dat deze spannin-gen tevens versterkt worden door de nei-ging om alles op te delen in twee

(2)

polari-KERK EN POLITIEK-WEDERZI.JDSE VERWACHTINGEN

teitcn. Onder het mom van kiezen, van duidelijkhcid: voor of tegen: zwart of wit: links of rcchts: progressief of conser-vatief: horizontaal of verticaal, maat-schappij-kritisch gericht, cvangelisch, etc.

Een versimpeling van de werkelijkheid die mijns inziens schijn-zekcrheden ople-vert. Natuurlijk moet er gekozen wor-den, soms radicaal, maar dan wei gefun-deerd met de noodzakelijke informatie en in hezinncnde dialoog met elkaar. Kerk en politick hchhen ieder ecn eigen eigensoortige verantwoordelijkheid in het omgaan met de essenticle vragen van de samenlcving van vandaag en morgen en in het zoeken van antwoorden op die vragcn. Ik denk aan vraagstukken van Ieven en dood: de wclvaartsverdeling in de wereld: de massa-vernietigingswa-pens: toepassingen van technologic en wetcnschap ( een onderontwikkeld ge-hied).

De kerk kan niet heen om deze vraag-stukken. Christenen werkzaam op poli-tick staatkundig terrein- al dan niet ge-organiseerd als christclijke politieke par-tij zoals in het CDA- hehhen aan het spreken van de Kerk ecn hoodschap. Het CDA erkent dit hlijkcns het Pro-gram van Uitgangspunten:

I. Het CDA aanvaardt het Bijhcls getui-genis van Gods heloften. daden en geho-den als van heslisscnde betckenis voor mens, maatschappij en overheid. Het CDA richt zich naar dat getuigenis met de in ten tie steeds te zoeken naar de hcte-kenis van het Evangelic voor het poli-tieke handelcn.

2. Het CDA richt zich zonder ondcr-scheid tot de gehele Nederlandse bevol-king. In hct hesef dat een politieke partij cen eigen verantwoordelijkheid heeft hecht het CDA een wezenlijke betekenis aan de uitspraken van christelijke kerken en stelt het zich open voor de opvattingen van maatschappelijke groeperingen.

CIIRISTf::\ DF~HJCRATISC!IE VERKU\~I~GE'J 7·K X.\

Christenen in PvdA en VVD zullcn de appel-functie van de gcloofsgemcen-schappen erkennen.

De eerder gcsignaleerde pluriformiteit in de kerk als in de politick alsmede de indringende mondiale levensvragcn waar we voor staan maken een bezinnendc dialoog binncn de geloofsgemeenschap-pen, binnen het CDA. tussen christcnen in de politick, tussen kerk en politick meer dan ooit noodzakelijk.

Nodig is depolariseren van de dialoog. En laat de dialoog niet blijven steken bij misluktc pogingen of in een discussie over legitimiteit of draagvlak van uitspra-ken van de kcrk. Ik wil de politiek-maat-schappelijke verantwoordclijkheid niet afschuiven. maar kan daarbij niet zonder de dialoog met de kerk. Ik kan mij vin-den in de eigen verantwoordelijkheid van het politick handelen zoals dat is om-schreven door ecn oud-ARP-Kamerlid: 'In de politick gaat het om een leggen van de relatic tusscn het absolute criterium van de eis van Gods wet en het relatieve criterium van de zedelijke draagkracht van het volk'.

Tot slot een tweetal ervaringen uit mijn eigen dagelijkse praktijk in Amsterdam inzake Kerk en Politick.

Een negatieve ervaring: wanneer het operationeel team van de Raad van Ker-ken in de agglomeratie Amsterdam een open brief (juni 19tn) schrijft aan Burge-meester en Wethouders. aan de Gemeen-teraad en aan de burgers van Amsterdam waarhij zij de krakers en hun ideeen van het Wijers-gebouw scharen onder de heeldvorming van een Nieuw Jeruzalem en de plannen van het Gemeentcbestuur onder die van Babylon zoals dat in de Bijbel beschreven wordt, dan ervaar ik een grote frictie! Hierover is inmiddels een gesprek op gang gekomen.

Als ecn voorbeeld van zeer positieve aard heschouw ik het werk van de Stich-ting de Regenboog. Deze StichStich-ting is

be-tn de hi I or di< de ffii de ge sc sc D

fu

H

(

A sc st lr bt g< Oj gt 1. st te rE

v

CH

(3)

KERK EN POLITIEK-WEDERZI.JUSE VERWACHTINGEN 351

trokken bii de opvang en begeleiding van de vele drugsvcrslaafden. met name in de binnenstad. Weliswaar geen kerkelijke organisatie. maar een groep christenen die heelnadrukkelijk metals achterban de kerken. aanwezig wil zijn en is bij mensen in mensonterende omstandighe-den. zoals bii herolne-hoertjes in de om-geving van de Utrechtsestraat. Een bood-schap hebben. een teken van hoop ver-schaffen en er niet aan voorbii !open.

Laat de kerk de maatschappij en dus ook de politick de spiegel voorhouden als het noclig is en laat de politick daar bood-schap aan hebben!

En Iaten christenen als reisgenoten op weg elkaar daarbij bemoedigen en aan-sporen.

Dr. F.J. Heggen ( 1930) is hoogleraar in de fimdamentele en theologische ethiek aan de

Hogeschool voor Theologie en Pastoraat te Heerlen.

Over politieke en kerkelijke

verantwoordeli jkheid

Als ethicus werkzaam aan een theologi-sche faculteit lees ik vee! teksten afkom-stig van kerkelijke en politieke instanties. In de concrete beleidsvoering ben ik niet bctrokken. noch hier noch daar. Daarom gaat het formuleren van enkele kritische opmerkingen naar beide kanten mij vrij gemakkelijk af.

I. Om met kerkelijke documenten en stellingnamen te beginnen: ik acht ze we-tcnschaps-theoretisch vaak weinig cohe-rent en daardoor weinig overtuigend. Van korte. bij uitstek op de verkondiging

CHRIS II N lli·MOCRATISCIIF VERKLNi':IN<iEN 7-S/S.j

gerichte boodschappen kan ik billijken dat zij vooral evocerend van aard zijn. Zii bewegen zich in een taalspel, waar analyses en methodische samenhang nau-welijks aan de orde kunnen komen. Deze analyse verwacht ik wei van uitvoeriger teksten zoals veelal aangeboden door sy-nodes. bisschoppen-conferenties of pau-selijke instanties. Feitelijk zijn de hier geboden analyses vaak oppervlakkig en roepen zij verdenking op van vooringe-nomenheid. Ik geef drie voorbeelden.

a. Pauselijke documenten zoals de

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ik geloof in de Heilige Geest Die Heer is en het leven geeft Die voortkomt uit de Vader en de Zoon; Die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

Dus godsdienstvrijheid niet alleen gedefinieerd als het recht om niet lastig te worden gevallen door de overheid of door andere goed- dan wel kwaadwillende, maar ook als het recht

Kan men zich daar als chris- ten manifesteren en met deze geloofsin- breng iets doen (en dat is toch de bedoeling geweest), ook als dit niet overeenkomt met de

soonlijk. lk wou dat het niet waar was. H zou willcn dat ons CDA zich mccr zorg zou geven. dat wij dus zelf mccr zorg zouden hebbcn voor individuele ledcn. voor onze gcmeenschap

Politieke uitspraken en activiteiten wer- den overgelaten aan de 'kerk-als-organis- me', dat wil zeggen aan christenen ge- organiseerd in christelijke organisaties als

De conferentie werd geop.end door Zijne Excellentie de· staatssecretaris van Defensie, M.R. Niet alles aan deze kant van het ijzeren gordijn is goed, dit zou een

Nu impliceert de aanvaarding van het verdrag de tussenkomst van de commissie en die van het Comité van Ministers, maar de aanvaarding impliceert niet zonder

Kortom, als we afgaan opde tekeningen moeten we voorlopig conclu- deren dat er ooit twee `Bourgondische' glazen in de Oude Kerk te bewonderen waren: het ene van Filips de Goede en