• No results found

Cleardive

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Cleardive"

Copied!
77
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

CLEARDIVE

Hoe kan een second screen-applicatie kijkers van schoonspringen helpen bij het begrijpen van de beoordeling van de jury tijdens een uitzending van het schoonspringen en hen hierdoor meer inzicht geven in de sport?

!

!

!

!

!

!

CMD Amsterdam Naam: Edwin van Ham Studentnr: 500616599

email: edwinvham@gmail.com

(2)

Inhoud

1.0 Inleiding 6

2.0 Probleemstelling en Aanpak 7

3.0 Het schoonspringen en de gebruikers 9

3.1 Deskresearch 9 3.2 Uitzending analyse 10 3.3 Interview kenner 10 3.4 Interview sportliefhebber 11 3.5 Conclusie 12 4.0 Second screen-applicaties 13

4.1 Sport second screen informatie 13

4.2 Analyse applicatie 14 4.3 Uitleg applicatie 15 4.4 Toetsing applicatie 16 4.5 Conclusie 17 5.0 Paper Prototyping 18 5.1 Context scenario 19 5.2 Ontwerpeisen 20 5.3 Hoofdindeling 21 5.4 Introductie-fase 22 5.4.1 Ontwerp 22 5.4.2 Testresultaat 23 5.5 Sprong-fase 24 5.5.1 Ontwerp 24 5.5.2 Testresultaat 24 5.6 Tussenstand-fase 26 5.6.1 Ontwerp 26 5.6.2 Testresultaat 26 5.7 Conclusie 27 6.0 Vormgeving 28 6.1 De stijl 28 6.2 Introductie-fase 30 6.3 Sprong-fase 31 6.4 Tussenstand-fase 32 6.5 Prijsuitreiking-fase 33 7.0 Prototype test 34 7.1 De tool 34

(3)

7.2 Opzet 34 7.3 Usability Test 35 7.3.1 Opzet 35 7.3.2 Resultaten 36 7.4 Functionaliteitstest 36 7.4.1 Opzet 36 7.4.2 Resultaat 36 7.5 Conclusie 37 8.0 Conclusie 38 9.0 Bibliografie 39 10.0 Bijlage 40

Bijlage 1 - Analyse uitzending 41

Bijlage 2 - Interview Michele Horst (21 jaar) 45

Bijlage 3 - Interview Herman de Bruine (30 jaar) , Annemieke Bechtold 
 (29 jaar) en Jelle de Lange (31 jaar) 47

Bijlage 4 - Interview Bep van Ham (58 jaar) 48

Bijlage 5 - Paperprototype 49

Bijlage 6 - Vormgeving 64

(4)

Managementsamenvatting

!

Tijdens dit project is gekeken hoe er antwoord kan worden geven op de vraag:

Hoe kan een second screen-applicatie kijkers van schoonspringen helpen bij het begrijpen van de beoordeling van de jury tijdens een uitzending van het schoonspringen en hen hierdoor meer inzicht geven in de sport?

Om hier antwoord op te krijgen is er natuurlijk gekeken naar de sport en welke regels van belang zijn voor de kijker. Daarnaast is er gekeken naar een uitzending en hoe deze precies is opgebouwd. Hier uit bleek dat een wedstrijd is opgebouwd uit verschillende fases: - Introductie springer (+/- 5 min)

- Ronde waarin iedere springer één sprong doet. (+/- 12x 1 minuut) - Bespreking van de ronde (+/- 1,5 minuut)

- Prijs uitreiking (+/- 20 minuten)

Ook is er gesproken met de doelgroep van de applicatie. Hieruit kwam vooral naar voren dat de doelgroep wist dat er op houdingen werd gelet, maar niet precies welke houding. Met behulp van deze informatie is gekeken hoe de gebruiker kon worden geholpen met hun probleem en in welke fase in de wedstrijd/uitzending hier mogelijkheid voor bood. Er is gekozen om tijdens de introductie algemene regels uit te leggen en tijden de sprongen de houdingen van de sprong uit te leggen. Dit is gedaan met behulp van plaatjes en tekst, een manier die ook wordt gebruikt bij een EHBO-applicatie van het Rode Kruis. Om de kennis te testen is er een spelelement ingevoegd wat zijn oorsprong vindt bij de ThuisCoach van het programma ’The Voice of Holland’. Voor de analyse kan er gebruikt worden gemaakt van ’Pyro’, een applicatie waarmee door middel van video overlays duidelijk kan worden gemaakt wat er wel en niet goed ging bij de sprong.

Met behulp van deze informatie zijn er wireframes gemaakt, waarmee is getest hoe bruikbaar de applicatie was en of alle informatie begrepen werd die werd getoond. Het belangrijkste dat uit deze paperprototype naar voren kwam is dat er te weinig tijd was voor het lezen van de uitleg van de sprong en dat deze dus zou moeten worden ingekort. De vormgeving van de applicatie is gebaseerd op basis van de vormgeving van de

Olympische Spelen 2016 in Rio, omdat er geen opdrachtgever is voor de opdracht en het dan voor iedereen bruikbaar zou zijn en dus bijvoorbeeld niet alleen voor één tv-zender. Met de vormgeving kon het klikbare prototype worden gemaakt met welke de laatste test zou worden gedaan. Het prototype is in Proto.io gemaakt, omdat deze de mogelijkheid biedt om het prototype zo echt mogelijk te laten aanvoelen. Bij het prototype is een video

(5)

gemaakt op basis van de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London. De video is ook gebruikt bij de volgende test.

Bij de test met het klikbare prototype kwam naar voren dat de meeste wijzigingen goed zijn ontvangen door de gebruikers. Één verandering, het aangeven wanneer er van scherm gewisseld zou worden, is teruggedraaid, omdat dit bij het uiteindelijk prototype toch niet nodig bleek te zijn. Dat dit eerst wel nodig leek te zijn kwam waarschijnlijk door de uitvoering van het paperprototype.

Uiteindelijk is er nog een validatie test gedaan om te kijken of het product ook de hoofdvraag beantwoordt. Dit is gedaan door aan zes personen te vragen een sprong te beoordelen en deze te vergelijken met het juryoordeel. Drie van de zes personen moest het doen op eigen kracht en de andere drie kregen de applicatie erbij. De cijfers die hier uit kwamen spraken niet voor zich. Wel gaf de groep met applicatie aan dat zij wisten waar zij op moesten letten en dat ze daardoor het gevoel hadden dat ze wisten waar ze naar moesten kijken, maar nog niet met hoeveel punten ze dit moesten beoordelen. Dit is ook niet heel vreemd dat zij niet wisten hoe te beoordelen omdat ervaring van belang is bij het beoordelen en dat is niet te geven door middel van een applicatie. Wel biedt de applicatie de mogelijkheid om mensen die nog niet bekend zijn met de sport de eerste stapjes net wat makkelijker en sneller te laten maken en hierbij helpen de video-analyse en het spelelement van de thuisjury bij.

(6)

1.0 Inleiding

!

Tijdens de Olympische Spelen komen vele sporten aan bod. De ene sport voelt vertrouwder voor iemand dan de ander, maar ze zijn meestal met enige begeleiding van de

commentatoren te begrijpen. Er zijn echter ook sporten die gebruik maken van een jury en bij deze sporten is het niet een kwestie van het ene team heeft meer doelpunten gescoord of meer pijlen in de roos geschoten dan de ander en dat maakt jurysporten lastiger te begrijpen.

Jurysporten zouden dus wat extra begeleiding kunnen gebruiken, maar het is niet altijd mogelijk om dit tijdens wedstrijden allemaal uit te leggen voor de commentatoren. De opkomst van de second screen lijkt dan ook een prachtige mogelijkheid om de jurysporten begrijpbaar te maken voor de mensen die wel van kijken naar sport houden, maar niet het hele jaar de desbetreffende sport volgen. Tijdens de oriëntatie van dit project is gebleken dat er nog geen second screen-applicatie is die zich inzet voor jurysporten op deze manier en daarom lijkt dit een mooie insteek voor een project.

Een second screen-applicatie die alle jurysporten assisteert is iets te veel van het goede en daarom is er één sport gekozen. De keuze is gevallen op schoonspringen, een sport waar veel mensen wel van gehoord hebben, maar die weinig mensen echt zullen begrijpen. Er zal aan het eind van dit project een prototype zijn van een second screen-applicatie waarmee sportfans meer inzicht krijgen in de sport van het schoonspringen. Er moet echter niet vergeten worden dat er ook mensen zijn die wel al ervaring met het schoonspringen hebben maar mogelijk wel nog behoefte hebben aan een second screen waarmee zij extra informatie kunnen vinden.


(7)

2.0 Probleemstelling en Aanpak

!

Het probleem bij jurysporten en specifiek bij het schoonspringen is dat mensen meer moeite hebben om deze sport te begrijpen dan niet-jurysporten. Om dit project te verdelen in kleine stukken is er een hoofdvraag met een aantal deelvragen opgesteld. Door het beantwoorden van de deelvragen zou er uiteindelijk een antwoord ontstaan op de hoofdvraag.

De hoofdvraag van dit project luidt:

Hoe kan een second screen-applicatie kijkers van schoonspringen helpen bij het begrijpen van de beoordeling van de jury tijdens een uitzending van het

schoonspringen en hen hierdoor meer inzicht geven in de sport?

De deelvragen die bij deze hoofdvraag zijn:

1- Hoe wordt er beoordeeld door de juryleden bij het schoonspringen?

2- Wat zorgt voor de grootste vragen bij de kijker die niet bekend is met de sport tijdens het kijken?

3- Wat maakt het voor fans en niet-fans van de sport respectievelijk wel en niet interessant om de sport te bekijken?

4- Welke functionaliteiten kunnen zowel de fans als de niet-fans hun informatiebehoefte bevredigen tijdens het kijken van de sport?

5- Welke devices worden het meest gebruikt bij het kijken van TV en welke met name bij het kijken naar sport en welke functionaliteiten (deelvraag 4) zijn toepasbaar op

welk devices.

6- Op welke manier spelen andere second screen-apps in op de informatiebehoefte van gebruikers bij het kijken van sporten op tv?

7- Welke mogelijkheden zijn er om een second screen-applicatie te prototypen?

Het beantwoorden van de deelvragen en hoofdvraag leidt uiteindelijk tot een prototype van de second screen-applicatie die klikbaar is.

Het project is in een aantal stappen/hoofdstukken verdeeld welke de verschillende

deelvragen zullen beantwoorden, waardoor uiteindelijk de hoofdvraag ook beantwoord kan worden.

Het schoonspringen en de gebruikers - In deze onderzoeksfase wordt er gekeken naar de sport schoonspringen; welke regels er zijn en welke regels van belang zijn voor de kijker? Hierdoor zal dan ook de vraag ’Hoe wordt er beoordeeld door de juryleden bij het

(8)

schoonspringen?’ kunnen worden beantwoord. Ook wordt er in deze fase antwoord

gegeven op de vragen ’Wat zorgt voor de grootste vragen bij de kijker die niet bekend is met

de sport tijdens het kijken?’,’ Wat maakt het voor fans en niet-fans van de sport

respectievelijk wel en niet interessant om de sport te bekijken?’ en ’Welke functionaliteiten kunnen zowel de fans als de niet-fans hun informatiebehoefte bevredigen tijdens het kijken van de sport?’. Deze vragen worden beantwoord door middel van gebruikersinterviews.

Second screens-applicaties - Hierin zal door middel van deskresearch en resultaten uit het vorige onderzoek gekeken worden naar andere applicaties die als second screen-applicatie worden gebruikt of mogelijk op andere wijze interessant voor dit project zijn. Door dit onderzoek zal er dan antwoord gevonden worden op de vragen ’Op welke manier spelen

andere second screen-apps in op de informatiebehoefte van gebruikers bij het kijken van sporten op tv?’ en ’Welke devices worden het meest gebruikt bij het kijken van TV en welke met name bij het kijken naar sport en welke functionaliteiten zijn toepasbaar op welk

devices.’.

Paperprototyping - Alle kennis die is opgedaan uit het vooronderzoek en vervolgonderzoek komt hier bij elkaar. Met deze kennis worden namelijk wireframes gemaakt waarmee dit ook echt gepaperprototypt/getest kan worden met proefpersonen.

Vormgeving - Er zal een stijl moeten worden gekozen om het geheel vorm te geven. De vormgeving zal natuurlijk ook worden bepaald met de kennis die is opgedaan uit de Paperprototyping fase. Ook zullen design patterns de vormgeving bepalen.

Prototype - In deze fase zal het geheel klikbaar gemaakt worden en uiteindelijk zal deze getest worden. Aan de hand van deze test zullen de laatste wijzigingen doorgevoerd worden waardoor het uiteindelijk prototype en eindproduct van dit project zal ontstaan. In deze fase zal naast de hoofdvraag ook de deelvraag ’Welke mogelijkheden zijn er om een second screen-applicatie te prototypen?’ worden beantwoord.


(9)

3.0 Het schoonspringen en de gebruikers

!

Tijdens het eerste deel van het onderzoek is het doel vooral meer inzicht in de te sport krijgen en hoe de verschillende kijkers de sport ervaren. Niet alleen wat zij van de sport vinden, maar ook hoe zij een wedstrijd ervaren en welke informatie voor hun belangrijk is. Naast de gebruiker wordt er bij het vooronderzoek ook een live tv-uitzending van een schoonspringwedstrijd geanalyseerd om er zo achter te komen wat geschikte momenten zijn om gebruik te maken van de second screen en er dus aandacht van de gebruiker kan worden gevraagd zonder dat dit als storend wordt ervaren.

!

3.1 Deskresearch

Natuurlijk moet voor de interviews eerst gekeken worden naar de sport zelf, door onder andere te onderzoeken hoe de spelregels zijn en waar een wedstrijd uit bestaat. De

antwoorden op deze vragen zijn te vinden in Reglement F Schoonspringen van de 1

Koninklijke Nederlandse ZwemBond (KNZB). In dit document van de KNZB staan alle regels die gelden voor zowel wedstrijden van de junioren als die van de professionals.

Het document is opgedeeld in de volgende 22 artikelen:

Naast deze artikels zijn er nog 17 pagina’s waarin alle verschillende sprongen staan inclusief de moeilijkheidsfactor, zodat je dit niet voor iedere sprong los hoeft te bereken. De belangrijkste artikelen uit Reglement F voor kijkers van de sport zijn: F16

Beoordelingsmethode en F17 Uitvoering van de sprongen, omdat hierin wordt besproken waar de jury op let bij de sprong zelf, bij de houdingen van de springer en hoe de jury deze precies beoordeelt.

!

F1 Vacant
 F2 Schoonspringaccommodaties
 F3 Wedstrijdterrein
 F4 Sprongcode
 F5 Moeilijkheidsfactor


F6 Gelimiteerde En Ongelimiteerde Sprongen
 F7 Algemene Wedstrijdbepalingen


F8 Leeftijdsbepalingen
 F9 Soorten Wedstrijden
 F10 Leeftijdsgroep Wedstrijden
 F11 Wedstrijden Voor Alle Leeftijden


F11 Wedstrijden Voor Alle Leeftijden
 F12 Wedstrijden Synchroonspringen
 F13 Wedstrijden Voor Teams


F14 Wedstrijden Voor Masters
 F16 Beoordelingsmethode
 F17 Uitvoering Van De Sprongen
 F18 Protesten


F19 Proces-Verbaal


F20 Nederlandse Kampioenschappen (Nk) 
 F21 Bijlagen


F22 Slotbepaling

KNZB. ”Reglement F Schoonspringen”. KNZB. 1 januari 2014. mei 2014.

(10)

3.2 Uitzending analyse

Bij de analyse van de live tv-uitzending van een schoonspringwedstrijd was de keuze beperkt. De enige plek waar volledige wedstrijden te zien waren was op het Youtube-kanaal van de Olympische Spelen. De wedstrijd die gekozen is voor de analyse is de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London. Deze is gekozen

omdat dit één van de populairder duikonderdelen is op het YouTube-kanaal van de 2

Olympische Spelen. De analyse is gedaan door te noteren het tijdstip, wat er te zien is en wat er door de commentatoren wordt verteld. Deze manier van noteren heb ik bij de eerste twee van de zes rondes uitgebreid gedaan en vanaf toen zijn door het zien van de structuur de notaties verkort en alleen op moment die uitzonderlijk waren informatie genoteerd om zo geen dubbele en mogelijk nutteloze informatie te krijgen.

In het schema hieronder is te lezen hoe de wedstrijd opgebouwd is.

!

Introductie springer (+/- 5 min)

Ronde waarin iedere springer één sprong doet. (+/- 12x 1 minuut) Bespreking van de ronde (+/- 1,5 minuut)

Prijs uitreiking (+/- 20 minuten)

!

Er worden in de uitzendingen zes sprongen uitgevoerd door alle twaalf springers. Deze sprongen duren ongeveer één minuut en volgende elkaar direct op met ongeveer 20 seconden tussen de springer die het water verlaat en de sprong van de volgende springer. Na iedere ronde, waarin ieder springer één keer springt, volgt er een kort rustmoment van ongeveer een minuut waarin de score worden getoond tot dan toe. Aan het einde van de zesde ronde volgt de prijsuitreiking welke intotaal 20 minuten in beslag neemt dit komt vooral neer op wachten totdat de ceremonie is voorbereid. De volledige analyse is terug te vinden als bijlage 1.

!

3.3 Interview kenner

Nadat er enige kennis was opgedaan over het schoonspringen was het tijd voor het interview met iemand die de sport fanatiek volgt. Het interview is gedaan met Michele Horst. Zij heeft de sport zelf beoefend en geeft op dit moment les aan jongeren bij ’de Dolfijn’, een Zwemvereniging in het Sloterparkbad. Michele is benaderd via de website van ’de Dolfijn’, omdat zij hier opstond als trainer en zij via de e-mail liet weten open te staan voor interview.

(11)

Tijdens dit interview was vooral het doel om te kijken hoe zij naar de sport keek en wat het voor haar leuk of interessant maakt om naar de sport te kijken. Ook is er gevraagd hoe zij uitzendingen ervaart en wat voor informatie zij belangrijk of interessant vindt bij het kijken naar de sport. De vooraf opgestelde vragen zijn terug te vinden in de bijlage. Naast het interview is er ook een vooraf geselecteerd deel uit de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London bekeken om zo te observeren hoe de gebruiker keek naar deze video en of zij het één en ander kon vertellen over wat er op het scherm precies gebeurde. Bij het observeren is er onder andere gelet op wanneer de gebruiker iets anders ging doen of afgeleid was. Dit zou dan aangeven dat dit een mogelijk goed moment was voor het aanbieden van informatie met behulp van de second screen. Michele liet weten dat zij het vervelend vond op het moment dat iemand haar te uitgebreid dingen ging uitleggen en dat zij meer geïnteresseerd was in informatie over de springers zelf. Hetgeen het voor haar interessant maakte om naar de sport te kijken was het feit dat zij weet hoe moeilijk sprongen zijn en wat voor kleine afwijkingen in de houdingen voor gevolgen kan hebben op de uitvoering van de sprong. Ze gaf ook aan dat ze meestal alleen keek naar de sport. Het interview is als bijlage 2 toegevoegd.

!

3.4 Interview sportliefhebber

De volgende stap van het vooronderzoek was interviews met de primaire doelgroep, mensen die de Olympische Spelen of andere sportevenementen volgen, maar geen directe connectie met het schoonspringen hebben. De interviews vonden plaats met totaal vier personen. De interviews zijn uitgevoerd in een groep en één persoon individueel. De groep van drie personen, welke in leeftijd varieerde tussen de 29 en 31. De individuele persoon is een dame van 58 jaar. Deze is gekozen omdat de doelgroep niet alleen volwassen van ronde de 30 zijn.

Het doel van de interviews is om te onderzoeken hoe zij naar de sport kijken en wat de reden was dat ze wel of niet kijken. Uiteraard werd er ook onderzocht wat zij al wisten van de sport. Er is gekeken naar de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London om te onderzoeken hoe zij naar een uitzending kijken. De geïnterviewde gaven aan dat zij sportevenementen als de Olympische Spelen

doorgaans alleen of als huishouden keken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld voetbal, iets wat zij dus wel vaker als groep keken. Dit komt overeen met het antwoord van de kenner en

ook met cijfers van Discovery Channel die onder andere in hun onderzoek hebben 3

gekeken in welke samenstelling mensen hebben gekeken naar de Olympische spelen van 2012. 


!

In het gesprek en de observatie kwam naar voren dat zij wel wisten dat er op houding werd gelet bij het schoonspringen. Welke houding goed en welke slecht was konden zij echter niet vertellen. Nadat de regels enigszins duidelijk werd bij de geïnterviewde waren zijn erg

Clark, Lisa. ”Discovery Viewpoint: Olympics 2012”. Discovery UK Research. augustus 2012. mei 2014

(12)

benieuwd of ze het ook daadwerkelijk goed begrepen hadden. Deze interviews zijn als bijlage 3 en 4 terug te vinden.

3.5 Conclusie

De conclusie die kan worden getrokken na het interview met de primaire doelgroep die nog niet erg bekend is met de sport, is dat zij een beperkte kennis hebben met betrekking tot hoe de sport werkt en hoe deze wordt beoordeeld. Er moet dus aan hun duidelijk worden gemaakt waar de jury oplet. Ook moet er een mogelijkheid zijn om de kennis te kunnen testen van de gebruiker. Tijdens het interview met de doelgroep die wel al bekend is met de sport kwam naar voren dat ze vooral niet behandeld willen worden als beginnelingen. Er zal dus een mogelijkheid moeten zijn om ’beginner’ informatie weg te kunnen klikken. De kenner ziet ook het liefst statistische informatie zoals hoe deze springer het deed in de voorgaande ronden en wat hebben zij tot nu toe allemaal gewonnen hebben.

Bij de analyse van de live-uitzending kwam naar voren dat er vier verschillende fase in een uitzending zijn. De fases bieden ieder een mogelijkheid om een ander probleem op te lossen. De introductie kan worden gebruikt om mensen te informeren over de algemene spelregels. Tijdens de sprongen kan de gebruiker zien waar op wordt gelet bij de sprong. Tijdens de tussenstand kan de gebruiker een uitgebreide analyse van een sprong bekijken. De gebruiker hoeft eigenlijk alleen maar op de sprong te letten en dat is dan ook het enige moment dat de gebruiker geen tijd heeft om gebruik maken van de second screen.

(13)

4.0 Second screen-applicaties

!

Uit het vooronderzoek blijkt dat een uitzending uit vier belangrijk punten bestaat. In het vervolgonderzoek wordt er gekeken hoe er tijdens deze momenten informatie kan worden weergegeven, welke informatie dat is en hoe andere applicaties op soortgelijke momenten dit doen. Ook wordt er gekeken naar hoe de primaire doelgroep zijn kennis kan toetsen en hoe we de doelgroep duidelijk kunnen laten zien op welke wijze de jury heeft beoordeeld bij een sprong. Naast deze punten zal er gekeken worden welke devices gebruikers gebruiken als second screen en op welke manier zij deze gebruiken.

4.1 Sport second screen informatie

Tijdens de zoektocht om er achter te komen hoe andere sporten gebruik maken van

second screen is de volgende grafiek gevonden .4

In bovenstaande grafiek is te zien dat applicaties voor een hoop dingen worden gebruikt, maar de meeste dingen zijn niet relevant voor het schoonspringen. Uit de zoektocht die hierna volgt blijkt dat er ook geen second screen-applicaties zijn die zijn bedoeld voor jurysporten.

!

Haddad, Daniel. ”Second Screen Research:”The White Space””. Octagon. december 2013. mei 2014

(14)

4.2 Analyse applicatie

Voor een analyse voor de sprong dat tijdens de tussenronde kan worden getoond is er een applicatie dat niet zo zeer een second screen-applicatie is, maar meer een analyse

applicatie voor sporten. Het gaat hier over Piero , een applicatie gemaakt door Red Bee 5

Media. Piero is software die ook wordt gebruikt bij de analyse van voetbalwedstrijden. Door middel van een grafisch element kunnen verbanden duidelijk worden gemaakt. Voor de applicatie is ook een uitbreiding voor schoonspringen. Op de volgende pagina staan een aantal stils van de applicatie in actie. Op de linker foto hieronder is te zien dat de applicatie de plons kan meten bij een sprong. Een grote plons houdt meestal in dat de springer zijn armen of benen niet goed bij elkaar houdt of dat de springer niet haaks in het water landt waardoor deze dus minder punten verdient. Op de rechter foto wordt ingezoomd om te kijken of de springer de benen wel gestrekt houdt. Is dit niet het geval, krijgt de springer punten in mindering.

!

!

(15)

4.3 Uitleg applicatie

Piero is een mooie manier om de gebruikers een analyse van een sprong te laten zien, maar je wilt natuurlijk ook de gebruiker van te voren al duidelijk maken waar hij of zij op moet letten. Er zijn nog geen andere applicatie die dit doen voor sporten en het is geen

realistische mogelijkheid dat een standaard gebruiker de hele handleiding gaat doorspitten. Het doel is dan ook een snelle en duidelijke instructies te geven aan de gebruiker over de handelingen die de springer moet doen. Een voorbeeld van een applicatie die handelingen

laat zien aan een gebruiker die snel informatie moet opnemen is de EHBO-app die is 6

uitgebracht door het Rode Kruis. De wijze waarop deze applicatie handelingen uitlegt is door het tonen van plaatjes met een korte tekst erbij. Hieronder staan een screenshot van de applicatie.

!

Op dit moment is al duidelijk dat voor de second screen van het schoonspringen een scherm nodig is waar je redelijk wat informatie in moet verwerken. Dit in verband met de korte tijd die er is tijdens de sprongen en omdat de handelingen duidelijk moeten kunnen worden uitgelegd. Een tablet is dan ook de meest voor de hand liggende keuze omdat deze

naast de smartphone veel als second screen-device wordt gebruikt. 7

!

EHBO. Software. Vers. 5.0. Het Nederlandse Rode Kruis, 19 mei 2014. mei 2014.

6

Veuger, Marc. "Tablet Hét Second Screen Device." Adformatie. Adfo Groep, 6 maart 2014. mei 2014.

(16)

4.4 Toetsing applicatie

In de sport zijn er geen applicaties waarmee een gebruiker kennis kan toetsen op de regels van de sport. Er zijn wel vragen als in ’wie scoorde de meeste goals in wedstrijd X’, maar niet waarin de gebruiker zijn oordeel kan vergelijken met die van de jury of van de

scheidsrechters. Een applicatie die dit wel doet, maar niet op gebied van sport, is de

applicatie ThuisCoach , een applicatie die werd gebruikt voor het tv-programma The Voice 8

of Holland. Bij deze applicatie kan de gebruiker voor thuisjury spelen en zijn keuze vergelijken met die van de jury in de studio. Dit is een mooi systeem waardoor ook de kijkers van schoonspringen hun oordeel kunnen vergelijken met die van de officiële jury. Door de punten die een gebruiker naast de score van de jury zit te vergelijken met andere gebruikers (vrienden en niet-vrienden) ontstaat er ook nog een leuk spelelement.

!

De puntentelling kan dan gedaan worden door het verschil van het cijfers van de kijker en de jury bij elkaar op te tellen. De persoon die de minste punten heeft, zit dan het dichtst bij het puntenaantal dat de jury gegeven heeft en hij is daarmee dan de beste speler en dus de beste thuisjury van het spel.

(17)

4.5 Conclusie

Uit het vervolgonderzoek kan geconcludeerd worden dat er weinig applicaties zijn die uitleg geven over jurysporten. Er zijn wel applicaties die een bepaalde uitleg geven, zoals de applicatie van de EHBO, waarbij door middel van plaatjes en tekst (waar doorheen gezwiept kan worden) handelingen uitgelegd worden. Op die wijze kan ook een sprong worden uitgelegd bij het schoonspringen en ook andere regels die van belang zijn bij de sport. Een applicatie die ook handig is voor het schoonspringen is de Piero applicatie, waarbij door middel van graphic overlay bij video’s duidelijk kan worden getoond waarom een sprong wel of niet goed is. Deze applicatie kan dan ook gebruikt worden door iemand aan de uitzendkant van de tv-uitzending. Voor het toetsen van de kennis is het leuk als een gebruiker kan mee stemmen als een thuisjury. Bij het stemmen, zoals ook kan worden gedaan bij de thuiscoach app van de Voice of Holland, kan de gebruiker zijn beoordeling vergelijken met de uiteindelijk echte beoordeling van jury en hij kan hierdoor zien hoe goed of slecht hij de sport en jurybeoordeling begrijpt. Dit voegt tevens een spelelement toe door die data te vergelijken met andere gebruikers die voor thuisjury spelen.


(18)

5.0 Paper Prototyping

!

Er is gekozen om de applicatie te testen door middel van een paper prototype, omdat deze zich makkelijk laat aanpassen en ook meteen wijzigingen kunnen worden getest. Met deze prototype worden in ieder geval de volgende punten getest:

- Is de applicatie duidelijk?

- Is de volgorde van uitleg en de uitleg zelf duidelijk? - Hoe herken jij de springers?

- Is de timing goed van de schermen en is er voldoende tijd om de handelingen uit te voeren?

Tijdens deze test zijn twee personen getest die niet betrokken waren bij de eerste

onderzoeken omdat zij dan al meer kennis zouden hebben dan de beginnelingen naar waar opzoek was. Wel voldeden beide testpersonen aan de voorwaarde die er ook bij het

vooronderzoek waren: ze hadden interesse in sport, maar hadden geen band met het schoonspringen. De test werd gedaan met behulp van de uitzending van de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London. Hierbij werd de

introductie, een aantal sprongen, de tussenstand en de prijsuitreiking bekeken. Indien nodig werd de testpersoon gestuurd zodat hij ook een een alternatief pad zouden volgen door de applicatie (denk hierbij aan stemmen of kijken naar extra informatie). 


(19)

5.1 Context scenario

Om een beter inzicht te krijgen in wat de gebruiker wil en hoe de applicatie daar aan kan bijdragen wordt er een context scenario gemaakt. Hierin wordt getoond hoe de behoefte van de gebruiker, die zijn voortgekomen uit de interviews, kan worden opgelost met de informatie die is voortkomen uit het deskresearch naar bestaande applicaties en na aanleiding van brainstormen. De gebruiker is Pieter, een jongen die geïnteresseerd is in sportwedstrijden en die de olympische spelen meestal alleen volgt.

1 - Pieter zit alleen op de bank, zet de tv aan en ziet een schoonspringwedstrijd. De

wedstrijd begint net en alle spelers worden voorgesteld. Pieter kent de sport nog niet goed en start de applicatie op zijn tablet. Op het scherm krijgt hij alle spelers in beeld en kan hier duidelijk zien uit welk land zij komen. Pieter weet nog niet zoveel van de sport en wilt de basis van de sport weten. Hij kan deze groot in beeld zien en hij kan door middel van tekst en plaatjes de basis van de sport begrijpen. Pieter leest dan ook hoeveel sprongen er worden gemaakt, welke sprongen de springers mogen doen en hoe de juryscore wordt berekend.

2 - De gebruiker heeft de uitleg gelezen en begrijpt de basis van de sport. De gebruiker is hierdoor benieuwd naar de springers en wat zij allemaal hebben gepresteerd. Er wordt op één van de springers geklikt en de gebruiker kan zien wat deze springer voor prijzen in zijn carriere behaald heeft.

3 - De uitleg is voorbij en de eerste springer gaat springen. De gebruiker ziet nu welke sprong deze springer gaat doen, hoe deze het best moet worden uitgevoerd en dus ook waar de jury op let: Hoe de springer afspringt, welke houding die aanneemt, welke omwentelingen hij maakt en hoe hij landt.

4 - De sprong is afgelopen en Pieter weet waar bij deze sprong is opgelet en heeft een vermoede welk cijfer de jury voor deze sprong gaat geven. Hij kan dit testen door een cijfer aan te geven op het scherm. Op het moment dat het cijfer bekend is bij de jury ziet Pieter zijn beoordeling, de beoordeling van de jury en hoeveel punten hij naast het juryoordeel zit. 5 - De eerste ronde is afgelopen en Pieter kan nu de tussenstand zien. Ook kan hij een analyse zien van de sprongen die in de afgelopen ronde zijn gemaakt en dus kijken waarom een sprong goed of slecht was en wat hij misschien verkeerd heeft gezien. Ook kan Pieter zien hoe hij staat ten opzichte van andere gebruikers die een thuisjury spelen en kan hij scoren vergelijken met zijn vrienden. Hiervoor moet hij alleen wel even inloggen met Facebook of Twitter.

6 - Het is de laatste ronde en Pieter ziet een sprong die hij al eerder heeft gezien. Deze sprong wordt alleen door een andere springer uitgevoerd en Pieter heeft dan ook geen uitleg nodig over de sprong. Hij wilt nu dan ook meer informatie over de springer en klikt dan ook de uitleg weg. Hij krijgt nu meer informatie over de springer en ook over de huidige stand. Hij kan nog steeds bij de sprong voor thuisjury spelen.

(20)

7 - De wedstrijd is afgelopen. Pieter krijg nu een overzicht van alle sprongen en de eindstand. Hij kan ook zien dat hij het redelijk goed heeft gedaan als thuisjury en kan zijn prestatie delen via Facebook of Twitter.

5.2 Ontwerpeisen

Na aanleiding van het context scenario kunnen er ontwerpeisen worden gesteld.

- De gebruiker moet tijdens de introductie van de springers de basisregels van de sport kunnen lezen.

- De gebruiker moet tijdens een sprong kunnen zien waar de sprong op wordt beoordeeld. - De gebruiker moet tijdens de tussenstand een analyse van alle sprongen kunnen zien. - De gebruiker moet zijn kennis kunnen toetsen met behulp van een spelelement. - De gebruiker moet kennis met anderen kunnen vergelijken en delen.

- De gebruiker moet uitleg kunnen wegklikken en andere relevante informatie terug kunnen krijgen.

(21)

5.3 Hoofdindeling

De hoofdschermen die zijn gebruikt bij het paperprototype zijn hieronder terug te vinden met daarbij een korte uitleg over de gemaakte keuzes. De andere schermen zijn terug vinden als bijlage 5. Tijdens het testen van dit prototype stond de finale van de Olympische Spelen 2012 10m mannen aan. Hierin is gekeken naar de introductie van de springers, een aantal sprongen, een ronde overzicht en de prijsuitreiking.

De hoofdindeling van het scherm is hieronder te zien. Verschillende kleuren laten de

verschillende elementen zien met daaronder een legenda.

De header waar de gebruiker kan zien of hij live is en wat hij precies kijkt is.


Door middel van deze knop kan de uitleg worden weggeklikt en is de applicatie

interessanter voor mensen die al veel van de sport weten. Extra statistieken

verschijnen dan onder de basis informatie

In dit gedeelte is de uitleg te vinden die vooral handig is voor de mensen die nieuw

zijn bij de sport.

Het gedeelte waar je thuisjury kunt spelen en kunt inloggen.

Basisinformatie die voor iedereen informatief is.

Tijdlijn, hier kan de gebruiker zien waar de uitzending nu is en eventueel teruggaan.

Dit is te vergelijken met breadcrums . Hierdoor kan de gebruiker altijd zien waar hij 9

is.

"Breadcrumbs." Breadcrumbs Design Pattern. UI-Patterns.com, n.d. web. mei 2014.

(22)

De schermen zijn verdeeld in een introductie, de sprong en de tussenstand. Hieronder is weergegeven welke schermen bij welke scene horen in de tijdlijn.

5.4 Introductie-fase

5.4.1 Ontwerp

De wedstrijden beginnen met de introductie van de verschillende springers. Uit de analyse van wedstrijd is eerder gebleken dat deze ongeveer 5 minuten duurt. In deze periode is er dus genoeg tijd om de basisregels uit te leggen van de sport en dat wordt dan gedaan met behulp van tekst en plaatjes.

ls de gebruiker klaar met lezen was, kon deze ook de uitleg wegklikken en kreeg hierbij het volgende te zien. Dit is ook het scherm dat is bedoeld voor de gebruikers die geen behoefte meer hebben aan de uitleg en dus alleen diepte informatie willen zien.

!

!

!

(23)

5.4.2 Testresultaat

De testpersonen vonden de uitleg duidelijk en ze hadden genoeg tijd om deze te lezen. Ze vroegen alleen wel kort uitleg over hoe de applicatie precies werkte. Dit geeft dus aan dat er een korte introductie voor de applicatie nodig is.

Het idee dat ze bij het wegklikken van de uitleg naast verschillende prijzen ook de laatste berichten van de springers op Twitter kunnen lezen, vinden de testpersonen een leuke toevoeging die het net iets persoonlijker maakt.

(24)

5.5 Sprong-fase

5.5.1 Ontwerp

In deze fase van de uitzending krijgt de kijker uitleg over de sprong die op dat moment wordt gehouden. Dit gebeurt op dezelfde manier als bij de introductie. De kijker krijgt alleen dan informatie op punten waar de jury op beoordeelt. De gebruiker kan ook testen of hij de informatie weet toe te passen doordat hij een cijfer kan geven en deze kan vergelijken met de score die de jury heeft gegeven.

Mocht de gebruiker geen behoefte hebben aan uitleg, dan kan hij deze wegklikken en krijgt de gebruiker extra informatie over de springer, de huidige stand en kan de gebruiker een bericht via Twitter versturen.

5.5.2 Testresultaat

Na de introductie van de spelers was het tijd voor de eerste sprong. Daarbij werd zonder te vragen het volgende papiertje/scherm van het prototype getoond. De gebruikers vonden dit wel iets abrupt en vroegen zich af of dat niet even gemeld kon worden. Dit is dus ook een functie die in het uiteindelijk ontwerp zal worden toegevoegd. Het scherm dat de gebruikers te zien kregen staat hieronder.

Wat al snel bleek was dat er te weinig tijd (een sprong duurt +/- 60 seconden) was voor de gebruiker om door alle vier de beschrijvingen van de sprong heen te bladeren/swipen. Naast dat het bladeren tijd kost, was de tekst ook soms te lang. Deze zal dan ook ingekort

(25)

moeten worden en waar mogelijk met steekwoorden geschreven worden. De tijd van het bladeren kan worden weggenomen door alle uitleg op één pagina te plaatsen, iets waar door de grootte van de tablet ruimte voor is. Het inloggen bleek hier ook iets te zijn wat de gebruiker liever niet verplicht moest doen. Ze speelden liever anoniem mee en zouden alleen inloggen op het moment dat zij dit wilden.

Ook kwam bij dit scherm naar voren dat ze feedforward willen krijgen tot wanneer zij konden stemmen om op die manier niet een stempoging te missen. Na dat het stemmen was voltooid was het volgende scherm te zien.

!

De testpersonen begrepen de score, maar vonden het niet nodig dit telkens opnieuw te zien, omdat het naar hun mening erg veel ruimte in beslag nam en druk over kwam. De uitleg zal dus in het uiteindelijke ontwerp niet de gehele tijd in beeld zijn of alleen bij oproep. Bij het wegklikken van de uitleg is het volgende scherm te zien tijdens de sprong. Dit

scherm is bedoeld voor de personen die dus geen uitleg meer nodig hebben bij de sprong. Hier staat alle informatie die zij interessant vinden. Een opmerking van één van de testers was dat hij niet binnen een minuut een Twitter-bericht kan sturen en dit sowieso meestal op de telefoon doet. Deze zal dan ook worden verwijderd waardoor er meer ruimte is voor de tussenstand en informatie over de springer.

(26)

5.6 Tussenstand-fase

5.6.1 Ontwerp

Nadat alle springers een keer hadden gesprongen is het tijd voor het scherm dat tussen twee verschillende rondes aan de gebruiker wordt getoond. In dit scherm kan de gebruiker naast de tussenstand ook zien hoe hij presteert ten opzichte van ander thuisjury, zowel tegen vrienden (mits de gebruiker is ingelogd) en globaal. Aan de onderzijde (net boven de tijdlijn) is te zien welke cijfers de verschillende springers hebben gekregen (die staan gesorteerd op hun plaats in het klassement) en welke score de gebruiker aan ze heeft gegeven. Op de plaats waar op andere plekken uitleg staat, staat nu de analyse die is gedaan door de professional/commentator. Deze stonden bij het prototype in volgorde waar de gebruiker het meest naast de echte score zat om zo de gebruiker mogelijk wat extra te leren.

5.6.2 Testresultaat

Het belangrijkste wat hier naar voren kwam is dat de gebruikers aangaven de volgorde van de analyse verwarrend te vinden, omdat ze liever de analyse in de volgorde zagen hoe de de sprongen waren uitgevoerd. Ook omdat ze soms graag juist de mooie sprong getoond wil hebben in plaats van degene waar zij het het meest in hun oordeel als thuisjury naast zaten. Zij verwachtten ook dat de namen klikbaar waren om zo naar de goede analyse te gaan. Dit was niet het idee, maar zal in het uiteindelijk ontwerp wel mogelijk zijn.

(27)

Oorspronkelijk was het zo dat bij het einde van de wedstrijd alleen een overzicht van de ronde gepland stond, zoals het scherm hiervoor. De testers gaven echter aan die zij ook nog een overzicht van de gehele wedstrijd wilden zien en ook van hun positie als thuisjury. Van dit scherm zijn schetsen ter plaatse gemaakt. Zoals te zien is, is er een extra blok gekomen in de tijdlijn die de uitslag voorstelt. In het bovenste gedeelte van het scherm is het score-overzicht te zien inclusief wat iedere springer heeft gehaald in welke ronde. Het deel daaronder is gebruikt om de eindscore weer te geven van de thuisjury.

!

!

5.7 Conclusie

De conclusie na het testen met behulp van een paper prototype is dat er nog een aantal dingen moeten worden aangepast voordat het geheel verder vormgegeven kan worden. Er zal bijvoorbeeld een korte uitleg moeten komen waarbij er wordt verteld welke elementen er zich op het scherm bevinden. Deze moet ook terug te halen zijn als een soort van

helpfunctie. De uitleg en de volgorde was duidelijk, er was alleen te weinig tijd om door de instructies van de sprong te lezen en bladeren. Om deze reden ook zal de sprong op één pagina worden uitgelegd en dus niet met verschillende pagina’s met een maximum van plaatjes met korte tekst. Ook wil de gebruiker feedforward met hoelang zij nog op de huidige pagina blijven zodat zij niet schrikken als ineens de pagina verdwijnt en er een nieuwe te zien is. Dit geldt ook voor het thuisjury gedeelte.

(28)

6.0 Vormgeving

!

Na de kennis die is opgedaan uit de paper prototype is het tijd om het geheel te gaan vormgeven. Het is alleen de vraag in welke stijl dit gedaan zal worden. Ook zullen de grootste wijzigingen besproken worden die zijn voortgekomen uit de paperprototype fase.

!

6.1 De stijl

Normaliter zou er een stijl komen die bij de omroep of programma past waarvoor de applicatie wordt gebruikt. Bij deze second screen-applicatie is dit niet van toepassing en moet er dus worden gekozen voor een oplossing die niet de indrukt wekt dat het voor een bepaald omroep is gemaakt, zodat het door iedereen bruikbaar of aanpasbaar is.

Er is dan ook gekozen voor gebruik van het kleurenschema van de Olympische Spelen 2016 in Rio. Dit is dus gedaan omdat het op deze manier niet aansluit bij een omroep, maar wel bruikbaar is voor verschillende omroepen. Ook is de Olympische Spelen in Rio het eerst punt waarin de applicatie in gebruik zou kunnen worden genomen. De basiskleuren die zijn gekozen zijn blauwtinten, welke ook in het logo worden gebruikt en voor het water van

Brazilië symbool staat .10

!

!

!

!

R: 0 G: 120 B: 180 R: 35 G: 180 B: 230

(29)

In de vormgeving zijn ook veel vormen terug te vinden die ook voortkomen uit de

vormgeving van Rio 2016. Zoals bijvoorbeeld de vlaggen die bij de springers staan. Deze vorm wordt namelijk ook gebruikt als pictogram om de verschillende sporten uit te beelden. De ronde vormen kun je ook terug zien in de rest van het design.

Het doel van de applicatie is het duidelijk maken en uitleggen van het schoonspringen, omdat het daarom van belang is dat de tekst duidelijk leesbaar is op een tablet is er

gekozen voor Myriad Pro omdat dit font bekend staat als fijn om te lezen . 11

!

!

Farley, Jennifer. "Typography: Readability & Legibility (Part 2)." SitePoint Typography Readability Legibility

11

(30)

6.2 Introductie-fase

Hieronder is het scherm te zien dat de gebruiker te zien krijgt als de spelers worden voorgesteld tijdens de wedstrijd.

Het meesten is een vertaling van de wireframes en wijzigingen die zijn voortgekomen uit de testfase met de stijl die in het vorige hoofdstuk is besproken.

Op de tijdlijn aan de onderkant van het scherm is nu ook te zien waar de gebruiker zich bevindt (kleur blauw) en waar de uitzending zich bevindt (de schotel). Dit is gedaan om zo

dichter bij het breadcrum principe te blijven en dat gebruiker niet onderin én rechtsboven 12

(zoals in de wireframes) informatie kan vinden die over hetzelfde aspect gaat.

(31)

6.3 Sprong-fase

Bij het scherm dat wordt getoond tijdens de sprongen is de uitleg veranderd ten opzichte van de wireframes, omdat de gebruiker geen tijd had om door de verschillende pagina’s te bladeren. Ook is er, om de gebruiker sneller te laten zien hoe houdingen het hoogste scoren, gebruik gemaakt van hulplijnen welke ook in de medische wereld worden gebruikt

om correcte houdingen weer te geven . Het resultaat is hieronder te zien, maar ook in 13

bijlage 6.

De plaatjes van de houdingen van de springers komen uit Reglement F Schoonspringen, omdat deze ook als regelgeving worden gebruikt van de juryleden.

!

"What Is Good and Bad Posture When Sitting? | Understanding and Improving Your Posture | MS Trust -

13

(32)

6.4 Tussenstand-fase

Tijdens de tussenstand is dit het scherm dat de gebruiker te zien krijgt. Ten opzichte met de wireframes is in dit scherm de volgorde van de analyse veranderd. Wat in dit scherm, maar ook in de andere schermen is gewijzigd is dat de gebruiker bij het klikken op login of de drie horizontale strepen kan inloggen via Facebook en Twitter. Dit kan via het menu dat dan

aan de rechterkant van het menu inschuift .14

!

!

!

!

!

!

!

!

!

Yarmosh, Ken. "New IOS Design Pattern: Slide-out Navigation" IOS Design Pattern: Slide-out Navigation.,

(33)

6.5 Prijsuitreiking-fase

De prijsuitreiking is een scherm/fase dat is toegevoegd naar aanleiding van feedback van de gebruikers. Hierin kan de gebruiker naast de score van de wedstrijd ook de score van zijn thuisjury zien en eventueel delen via Facebook of Twitter om op die manier ook meer aandacht te creëren voor de applicatie. De gebruiker heeft nu ook nog de tijd om rustig terug te bladeren naar vorige schermen en analyses van de sprong te bekijken.


(34)

7.0 Prototype test

!

De applicatie is niet gebouwd, maar om de mogelijkheden te testen en de applicatie deels te kunnen ervaren is er een prototype gemaakt. Deze zal natuurlijk worden gemaakt op basis van de visuele ontwerpen die eerder zijn gemaakt. Er is ook gekeken met welke applicatie/tool het best het prototype gemaakt kan worden en welke functionaliteiten misschien door de technische beperkingen van de prototype tool niet te testen zijn. Ook wordt er gekeken hoe applicatie gesimuleerd wordt en hoe bepaalde handelingen of

mogelijkheden gesimuleerd kunnen worden. Het geheel zal getest worden op twee punten: Usability en Functionaliteit. Er wordt dus gekeken of de gebruiker goed met de applicatie overweg kan en of de applicatie de gebruiker meer inzicht geeft in de sport.

7.1 De tool

Er is gekeken naar verschillende tools, waaronder Tap en Fluid . Het nadeel van deze 15 16

tools zijn, dat er niet op een mooie manier getoond kan worden hoe de gebruiker door de informatie die zij krijgen kan bladeren. Een voordeel van deze tools is dat met Tap al eerder gewerkt is en dat zowel Fluid als Tap gratis in gebruik zijn.

Uiteindelijk is er gekozen voor Proto.io . Weliswaar is het een nadeel dat voor deze tool 17

moet worden betaald, maar het grote voordeel is dat het een tool is die het mogelijk maakt om het prototype zoveel mogelijk op de uiteindelijk applicatie te laten lijken door de vele mogelijkheden die de tool biedt.

7.2 Opzet

Bij het maken van het prototype gaat de gebruiker door een aantal schermen heen welke overeenkomen met verschillende fases die in de wedstrijd voorkomen. De stappen zijn dus gebaseerd op de wedstrijdanalyse en de uitzending die speciaal geknipt hiervoor is. De video bestaat uit de volgende fragmenten:

- Introductie springers

- sprong van Victor Minibaev uit ronde 1 - Tussenstand ronde 3

- Sprong van Qiu Bo uit ronde 4 - Prijsuitreiking

Deze fragmenten zijn gekozen omdat hier alle situaties/fases voorkomen die de gebruiker ook tegenkomt in een wedstrijd.

TAP. Computer software. TAP UNITiD. Vers. 0.48. UNITiD, maart 2011. Web. mei 2014.

15

Fluid UI. Computer software. Fluid Ui. Vers. Jessica Lovejoy. Fluid Software, juli 2012. Web. mei 2014.

(35)

!

Doordat een timer instellen niet precies genoeg werkt, zal er door middel van een verborgen knop, welke zit verstopt rond de 10 van de tekst ’10 meter finale’ in de header, in het

prototype ervoor gezorgd worden dat de gebruiker in de volgende fase komt. Binnen deze fases kan de gebruiker rondklikken zonder dat hij naar een andere fase gaat. Zodra de video/uitzending naar het volgende moment gaat, kan door middel van de voor de gebruiker niet zichtbare knop overgeschakeld worden naar de volgende fase. Hiermee wordt dus het synchroon lopen van de applicatie en de uitzending gesimuleerd.

Een aantal onderdelen die niet mogelijk waren om te testen was het aftellen voor het stemmoment en het aftellen dat de applicatie naar de volgende pagina/fase gaat. Dit zal dan ook mondeling aangeven moeten worden bij de test.

7.3 Usability Test

7.3.1 Opzet

Het prototype is gemaakt en daar kan mee getest worden. In deze test is er gekeken naar: - Helpen de wijziging die naar aanleiding van de paperprototype en vormgeving gemaakt

zijn om het probleem op te lossen? Hierbij kan onder andere gedacht worden aan het toevoegen van de timer en het inkorten van de uitleg van de sprong.

- Helpt de applicatie bij het oplossen van de hoofdvraag, te weten het meer inzicht geven in het schoonspringen?

- Zijn er nog andere problemen, foutjes of onduidelijkheden in de applicatie?

De test wordt gedaan met het verknipte videofragment van de 10 meter finale van de mannen tijdens de Olympische Spelen van 2012 in London. De video wordt getoond op laptop of tv en de test wordt met twee personen gedaan welke beiden relatief onbekend zijn met het schoonspringen en met de applicatie.

De testpersonen waren twee personen, één vrouw van 30 en één man van 58, welke beiden aan het profiel voldeden van sportliefhebber, maar nog redelijk onbekend met het

schoonspringen zijn.

De testpersonen hebben bij de test geen opdracht mee gekregen en ze kunnen dus hun eigen gang gaan tijdens de video. Na de test is de gebruikers gevraagd of zij vragen en/of

fase 1

introductie

fase 3

tussen stand

fase 5

eindstand

fase 2.1

sprong voor beoordeling

fase 2.2

sprong na beoordeling

fase 4.1

sprong voor beoordeling

fase4.2

sprong na beoordeling

(36)

opmerkingen hadden over de applicatie. Tijdens de video is de gebruiker natuurlijk geobserveerd om er achter te komen of zij het begrepen en hoe zij op de applicatie reageerden.

!

7.3.2 Resultaten

Het opmerkelijkste dat bij de test naar voren kwam is dat de gebruikers heel goed door had wanneer het scherm ging veranderen. Dit is opmerkelijk omdat eerst juist een timer

toegevoegd was omdat bij de paperprototype naar voren kwam dat de testpersonen hier behoefte aan hadden. De reden dat dit waarschijnlijk niet goed ging bij de paper prototype, is omdat zij nu met de tablet ook nog rustig naar de video/tv aan het kijken waren en dus niet zozeer werden afgeleid omdat zij papier voor zich hadden. Dit blijft een speculatie, maar lijkt de enige verklaring voor deze tegenstrijdige resultaten.

Gebleken is dat de gebruiker geen probleem heeft om de uitleg van de sprong te lezen en te begrijpen binnen de tijd die de uitzending biedt. Wanneer de tweede sprong komt (Qiu Bo uit ronde 4) heeft één van de twee testpersonen zelfs nog tijd om de uitleg weg te klikken en de uitgebreide informatie te bekijken. Naast deze bevindingen zijn er nog een aantal tekstuele fouten aan het licht gekomen die bij de uiteindelijk prototype zullen worden aangepast. Na de test geven de testpersonen ook aan dat zij het idee hebben dat ze beter kunnen inschatten wat voor cijfer de sprong krijgt. Echter gaf ook één van de testpersonen aan dat hij nog niet wist of hij nu meer behoefte had om de sport te gaan volgen, maar er was wel meer begrip.

7.4 Functionaliteitstest

7.4.1 Opzet

Bij deze validatie test zijn zes personen gevraagd een sprong te beoordelen van Victor Minibaev. Deze sprong werd door de juryleden beoordeeld met zes keer een 8.5 en éénmaal een 9. Door het wegstrepen van de twee hoogste en laagste cijfers komt dit dus neer op een 8.5 gemiddeld. Drie van de testpersonen kon de applicatie wel gebruiken bij de sprong en de anderen moesten het zonder doen en hadden dus alleen de video.

De zes testpersonen zijn zes jongeren tussen de 23 en 27 en hebben geen ervaring met het schoonspringen en hadden de applicatie nog nooit gezien.

7.4.2 Resultaat

De scores die de drie personen die niet de applicatie gebruikten aan de sprong gaven waren een 7, 8 en 8. De scores van de drie personen die wel de applicatie mochten gebruiken waren een 8.5, 9 en 8. Beide groepen gaven echter aan dat zij vooral op gevoel stemde. Wel gaf de groep die de applicatie wel gebruikten aan dat ze wel een redelijk idee hadden waar ze naar keken en waar ze op moesten letten, maar hier een cijfer aanhangen vonden ze moeilijk.

(37)

Wat belangrijk is bij het beoordelen van een jurysport is ervaring. Dit concludeert Hester

Slegt in haar boek ’Dressuur Beoordelingen Door Een Jurylid.’ Het hebben van ervaring is 18

dus belangrijk in het goed geven van een juryoordeel. Ervaring komt met de tijd, maar de applicatie lijkt bij het schoonspringen wel een duidelijk handvat te bieden aan de onervaren kijker.

7.5 Conclusie

Er is uiteindelijk gekozen voor Proto.io als tool om het prototype te maken, omdat deze de mogelijkheid gaf om het prototype zo echt mogelijk te maken. Voor het prototype is een speciale video gemaakt met daarin de springer introductie, twee sprongen, een

tussenstand en de eindstand.

Uit de usability test is uiteindelijk gekomen dat de meeste wijzigingen goed uitpakken, behalve die van de timer wanneer het volgende scherm verschijnt. Deze zal dan ook worden teruggedraaid.

Ook lijkt de applicatie de hoofdvraag te beantwoorden. Het cijfer dat de mensen gaven die de applicatie gebruikte is gemiddeld gelijk aan het cijfer van de jury. Echter gaven beide groepen testpersonen aan dat het meer een gevoelsbeoordeling dan een onderbouwde keuze was.

De veranderingen naar aanleiding van deze test zijn verwerkt in bijlage 7 en op https:// edwinvham.proto.io/share/?id=dc4ab568-7fab-4387-b381-ab1a96d2dfc9&v=1

!

Slegt, Hester. "Dressuur Beoordelingen Door Een Jurylid." Juryplatform.nl. N.p., Mar. 2014. Web. June 2014.

(38)

8.0 Conclusie

!

Het belangrijkste dat bekeken moet worden bij het project is uiteraard is of het eindproduct (het klikbare prototype) ook echt daadwerkelijk antwoord geeft op de hoofdvraag:

Hoe kan een second screen-applicatie kijkers van schoonspringen helpen bij het begrijpen van de beoordeling van de jury tijdens een uitzending van het schoonspringen en hen hierdoor meer inzicht geven in de sport?

Er moet dus gekeken worden of de testpersonen meer inzicht hebben gekregen in de sport. Dit is gedaan door een second screen te maken die de gebruiker duidelijk laat zien waar de jury op let bij sprongen en door een plek te bieden waar de gebruiker een analyse van de sprong kan kijken en ook kan vergelijken met zijn/haar beoordeling.

Uiteindelijk kan de hoofdvraag met een ja beantwoord worden. Dit is bepaald na feedback van de verschillende testpersonen. Het echt opleveren van hard bewijs in de vorm van cijfers is lastig. De applicatie is een handvat voor de kijkers om ervaring te krijgen in het beoordelen van de sprongen. Ook het spelelement in de vorm van de thuisjury kan aan het verkrijgen van inzicht bijdragen doordat de kijker gericht kan kijken bij welke sprong hij er met zijn beoordeling naast zat en daarna de analyse bekijken om erachter te komen waarom de sprong op een bepaalde manier beoordeeld is.

Bij afsluiting van het project is er een prototype dat kan worden gezien als eindproduct van het project. Een uitleg van de applicatie is in bijlage 7 te vinden. Het prototype kan ook worden bekeken en getest via de volgende url:

https://edwinvham.proto.io/share/?id=dc4ab568-7fab-4387-b381-ab1a96d2dfc9&v=1 Het prototype is te gebruiken met de volgende video:

(39)

9.0 Bibliografie

!

KNZB. ”Reglement F Schoonspringen”. KNZB. 1 januari 2014. mei 2014. Olympische Spelen YouTube kanaal. https://www.youtube.com/user/olympic

Clark, Lisa. ”Discovery Viewpoint: Olympics 2012”. Discovery UK Research. augustus 2012. mei 2014

Haddad, Daniel. ”Second Screen Research:”The White Space””. Octagon. december 2013. mei 2014

Piero. Software. Vers. 10.2. Red Bee Media, 25 februari 2014. mei 2014.

EHBO. Software. Vers. 5.0. Het Nederlandse Rode Kruis, 19 mei 2014. mei 2014.

Veuger, Marc. "Tablet Hét Second Screen Device." Adformatie. Adfo Groep, 6 maart 2014. mei 2014.

Thuiscoach. Software. Vers. 1.0. Talpha Content, Augustus 2013. mei 2014.

"Breadcrumbs." Breadcrumbs Design Pattern. UI-Patterns.com, n.d. web. mei 2014. Making of Rio 2016. Vimeo. Tátil Design De Ideias, 2012. Web. May 2014.

Farley, Jennifer. "Typography: Readability & Legibility (Part 2)." SitePoint Typography Readability Legibility Part 2. N.p., januari. 2010. Web. mei 2014

"Breadcrumbs." Breadcrumbs Design Pattern. UI-Patterns.com, n.d. web. mei 2014.

"What Is Good and Bad Posture When Sitting? | Understanding and Improving Your Posture | MS Trust - Information, Education, Research and Support." MS Trust. Multiple Sclerosis Trust, n.d. Web. mei 2014.

Yarmosh, Ken. "New IOS Design Pattern: out Navigation" IOS Design Pattern: Slide-out Navigation., januari 2012. Web. mei 2014.

TAP. Computer software. TAP UNITiD. Vers. 0.48. UNITiD, maart 2011. Web. mei 2014. Fluid UI. Computer software. Fluid Ui. Vers. Jessica Lovejoy. Fluid Software, juli 2012. Web. mei 2014.

Proto.io. Computer software. Proto.io. Vers. 5.7.5. Proto.io, sept. 2011. Web. mei 2014. Slegt, Hester. "Dressuur Beoordelingen Door Een Jurylid." Juryplatform.nl. N.p., Mar. 2014. Web. June 2014.


(40)
(41)

Bijlage 1 - Analyse uitzending

Video: Olymische spelen 2012 - 10m Finale (https://www.youtube.com/watch?v=Y4ARBzok9aU)

Tijd Onderdeel Commentaar/beeld

0:00 - 3:15 voorstel deelnemers Bespreking vorige ronden, springers die verassend afvielen. Thuis favoriet van Engeland en welke plek hij eindigde en dat hij pas 18 is. Chinees duo die favoriet zijn. China heeft al 7 schoonspring medailles. Mede presentator wordt aangekondigd en dat hij de score heeft geanalyseren en dat de punten waarme gekwalifiseerd is erg hoog zijn. Chinees duo zijn zo goed als zeker voor top 2. Het wordt een gevecht waarschijnlijk om brons.

3:20 - 4:00 Voorstellen Jury Namen worden getoond, maar verder niet op ingegaan. De spelregels worden uitgelegd. (moeilijkheidsgraad, hoogste & laagste scoren weggeschrapt).

3:50 - 4:30 spelregels/tacktiek Sommige springen kiezen voor eerst moeilijk en daarna hun makkelijke sprong om zo een hoge score snel op het bord te krijgen. Terwijl andere liever rustig aan opwarmen met minder moeilijke sprongen. Ook afhankelijk van of je in het begin gefocust bent of juist aan het einde van een wedstrijd. Ook vermoeidheid speelt een rol en voorbeeld wordt gegeven.

4:50 - 6:00 Riley McCormick (voorover 3,5 salto gehoekt 3.0) (1ste sprong) (76.50)

Bespreken de hoeveelheid rust die de springers hebben sinds hun laatste sprong. De voorronde van de springer wordt nog even teruggehaald. De sprong die hij gaat doen wordt genoemd. Hij had de laagste opening sprong, maar dit lijkt voor hem een goede eerste sprong. Uit de waardering blijkt ook dat hij eerste beter heeft gesprongen. De score wordt ook getoond en ook welke zijn weggestreept.

6:00 - 7.24 Oleksandr Bondar (binnenwaarts 3 , 5 s a l t o g e h u r k t 3 . 2 ) (1ste sprong) (72.00)

Je moet in de 80/90 scoren om medaile kansen te hebben. Waar komt oleksandr vandaan en hoe oud hij is. goed gesprongen alleen een beetje gescharnierd bij de heupen. vorige aantal punten wordt besproken. Hij gaat bijna perfect verticaal het water in. Hij krijgt weinig punten omdat hij een fout maakt. verslaggever vertelt dat de springer al blij was dat hij in de finale stond, maar vindt dat hij nu wel beter z’n best kan doen.

7.24 - 8.24 Ivan Garco Navarro (voorover 4,5 gehurkt 3.7) (1ste sprong) (83.25)

Heeft zilver gehaald bij synchroonspringen zijn partner daar heeft het alleen net niet gehaald. een grote openingssprong met 3.7 moeilijkheidsgraad. Moeilijk duik om onder controle te houden. de plons iets meer dan wenselijk. goed in elkaar gedoken.

8.24 - 9.12 Jose Antonio Guerra (voorover 3,5 salto gehoekt 3.0) (1ste sprong) (76.50)

Leeftijd en land van herkomst. Hij laat zien dat leeftijd geen belemmering hoeft te zijn. en hij is de veteraan van het spelersveld. Hij heeft nog nooit een medaille gewonnen. en heeft een goede start neergezet.

(42)

9.15 - 10.00 Sascha Klein (binnenwaards 3,5 salto gehurkt 3.2) (1ste sprong) (80)

twee Duitsers in de finale. Dit is de oudste en meest ervaren van de twee. Verslaggever vindt de springer een goede kans hebben voor een bronzen medaille. Hij is de goede leeftijd, heeft 8 Europesche kampioenschappen gewonnen en heeft genoeg ervaring.

10.00 - 11.06 N i c h o l a s M c C r o r y (binnenwaards 3,5 salto gehurkt 3.2) (1ste sprong) (86,4)

heeft al brons gehaald bij syncromespringen. herkomst, welke sprong. Goede landing. scores uitvoorgaande rondes worden besproken tijdens wachten op jury. kwam er dicht langs platform met z’n hoofd en dat maakt iedereen in het stadion altijd even nerveus. Bij het zien van herhaling verwacht de commentator rond een 9. cijfer is goed en vertelt nog over eerder gehaald medailles. ook Amerika doet het goed met eerder medailles of de spelen. en lijken op de terug weg nadat ze ooit het schoon springen domineerden.

11.06 - 12.20 Victor Minibaev (binnenwaards 3,5 salto gehurkt 3.2) (1ste sprong) (81.60)

Neemt de tijd en hoor het publiek stil zijn. Zijn benen sloegen iets door. Hij heeft een zwaar programma met allemaal duiken met hoge moeilijkheidsgraad.

12.20 - 13.18 Martin Wolfram (handstand achterwaarts dubbele salto 2.5 schroef vrij 3.6) (1ste sprong) (97.20)

Zijn eerste spelen. Hij is pas 20. Deed het niet heel goed in de voorronde omdat hij zo enthousiast was over deelname. Hij een grote openingsduik. deze sprong was de hoogst scorende openingsduik in de halve finale. Hij is 1 van de 3 die zo een moeilijke openingduik doet. en z’n lef betaalt uit.

Thomas Daley (achterwaarts 2,5 salto met 2,5 schroef gehoekt 3.6)(1ste sprong)(91.8)

Is het gezicht van engeland toen hij mee deed op z’n 14e in Bejing. publiek is enthousiast maar hij kwam toch iets te kort. omdat hij niet verticaal eindigde voordat hij landde. Dit was geen goede duik en kan niet nog meer van zulke duiken permiteren. (75.60) Er lijkt iets mis gegaan te zijn een afleiding. Er werden foto’s met flits gemaakt en dat mag niet. Zou hij opnieuw mogen duiken? Dat is het afgelopen jaar nog niet eerder gedaan. er is een gesprek tussen een offical en Thomas en z’n coach. Het lijkt idd te maken te hebben met de flitsen van de foto’s. De commentator denkt niet dat het genoeg is om opnieuw te duiken, maar toch mag het. Hoe zal de rest van het veld hier op reageren? Er wordt omgeroepen dat er geen foto’s met flits mogen worden gemaakt. De tweede poging is veel beter. zijn protest lijkt hem veel punten op te leveren. Bij het springen gebruiken springers een punt als oriëntatiepunt en deze was mogelijk door de flitsen niet goed gegaan. hij heeft meer dan goed gegaan met z’n protest met een score van 91.80 en z’n hartslag zal wel omhoog geschoten zijn.

18.20 - 19.25 D a v i d B o u d i a ( h a n d s t a n d achterwaarts dubbele salto 2.5 schroef vrij 3.6) (1ste sprong) (97,20)

Leeftijd, waar hij uit Amerika komt. kwam maar net door naar de finale. Ook wordt er gesproken over voorgaande behaalde prestaties

19.25 - 20.30 Lin Yue (binnenwaards 3,5 salto gehurkt 3.2) (1st sprong) (91.20)

goede sprong. sprong uit voorronde word besproken. goed gesprongen.

20.30 - 21.30 Qui Bo (binnenwaards 3,5 salto gehurkt 3.2) (1st sprong) (91.20)

Qui bo zei vanmorgen dat het niet gaat om de medaili. e maar om dat je je best doet. Hij is de favoriet. Hij gaat waarschijnlijk niet leiden omdat hij een lage moeilijkheidsgraad heeft als eerst sprong, maar hij

(43)

21.30 - 22.25 Tussenstand ronde 1 De chinezen zijn heel continu met hun scoren. Namen worden opgenoemd. De moeilijkheidsgraad lijkt tot nu toe de doorslag te geven op de score.

22.25 - 23.25 R i l e y M c C o r m i c k

(tweedesprong) Vorige punten altijd van sprong is in beeld. vorige olympische spelen worden besproken. 23.25 - 24.18 O l e k s a n d r B o n d a r

(tweedesprong)

sprong wordt besproken geen andere informatie 24.18 - 25.15 I v a n G a r c o N a v a r r o

(tweedesprong)

eerste spelen, hij is pas 18. 25.15 - 26.10 J o s e A n t o n i o

Guerra(tweedesprong)

mooi sprong, landing niet super maar toch weet hij de plons minimaal te houden. 4 spelen.

26.10 - 27.00 Sascha Klein(tweedesprong) Deze sprong ging beter. Met deze duik haalde die 90.65 punten in de voorronde.

27.00 - 28.20 N i c h o l a s M c C r o r y

(tweedesprong) Je moet de handstand zolang mogelijk vasthouden dat je aan de jury laat zien dat je het onder controle heb.

28.20 - 29.25 Victor Minibaev(tweedesprong) de concurrentie heeft de sprong die hij nu gaat maken al laten zien. (hoeveel punten haalde zij?) tijdens deze sprong landen ze met 30 (mile km?) het water en draaien met 60 (mile km?) rond

29.25 - 30.05 Martin Wolfram(tweedesprong) goede sprong. sprong uit voorronde word besproken. Kwam niet door kwalificatie van wk, maar gaat nu heel goed.

30.05 - 31.10 Thomas Daley(tweedesprong) history wordt besproken. Dat hij jeugdkampioenschap won. vorige sprong wordt besproken. David beckham zit ook op de tribune.

31.10 - 32.10 David Boudia(tweedesprong) David klaagde over de korte slaap die hij kreeg naar de halve finale (6uur). springt goed.

32.10 - 33.00 Lin Yua(tweedesprong) Eerdere kampioenschappen die hij won. is normaal van syncrome maar pakt nu de kans om solo iets te laten zien.

33.00 - 34.01 Qui Bo sprong minder in de voorronde, maar is nu weer op dreef.

34.01 - 34.40 Tussenstand ronde 2 Namen worden getoond. De onderste in het klassement hadden als doel de finale te bereiken en ze zijn overgebleven van de 32 dus dat is knap. 34.42 - 35.50 Riley McCormick (derdesprong) Visueel wordt nu het totaal aantal punten na twee

ronden weer gegeven en welke positie hij in het klassement heeft. Canada heeft nog nooit een 10 meter medaille gewonnen. Wel 10 intotaal. Hij heeft een wipje bij het klaar staan. dit is te vergelijken met het stuiteren van de bal bij het basketbal. Veel kracht wordt gegeven door de tenen om een beetje hoogte 35.50 - 37.10 Oleksandr Bondar (derdesprong) Aantal punten wat hij achterstaat op de koploper. De jury moet beslissen bij het springen. Wij mogen ook de herhaling zien.

37.10 - 38.25 I v a n G a r c o N a v a r r o (derdesprong)

Hoge moeilijkheids graad 4.1 38.30 - 39.15 J o s e A n t o n i o

Guerra(derdesprong)

goede sprong. Einde score is minderhoog door lage moeielijkheids graad.

39.15 - 40.20 Sascha Klein(derdesprong)

40.20 - 41.20 Nicholas McCrory (derdesprong) Moeilijk sprong doordat je zo hard draai en hierdoor is het moeilijk om verticaal in het water te landen zonder door te slaan. we hebben gelukkig nog geen incomplete duiken gezien waar je 0 punten voor krijgt.

(44)

41.20 - 42.18 Victor Minibaev(derdesprong) vorige sprong besproken en voorgaande succesen 42.18 - 43.56 Martin Wolfram(derdesprong)

43.08 - 47.08 Overige sprongen 47.08 - 48.00 Tussenstand ronde 3

48.00 - 1:00.28 Sprongen ronde 4 12 minuten / 12 springers = +/- 1 min per sprong 1:00.28 - 1:01.25 Tussenstand ronde 4

1:01.25 - 1:14.06 Sprongen ronde 5 1:14.06 - 1:15.20 Tussenstand ronde 5 1:15.20 - 1:31.13

1:25.00 - 01:26.00 Martin Wolfram Blessure martin wolfram schouder uit de kom.

1.31.13 - 1:43.24 Uitslag + bespreking Eindstand wordt bekend gemaakt. wedstrijd wordt besproken

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Trek een lijn naar het goede plaatje.. Wat is

Centraal in alle dialogen met de kinderen en jongeren is het gevoel dat door de ontstane situatie de regie over hun leven is ontnomen dat ze door de situatie achterop zijn gekomen

maar om de verplichting aan haar als een regel van de gehoorzaamheid vast te stellen, heeft "Hij Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid,

7:658 BW moet een werkgever zorgen voor een veilige werkplek en deze zorgplicht ziet niet alleen op fysieke schade, maar ook op psychische schade.. Op grond

In dit onderzoek wordt gewerkt met een reminiscentietherapie waar ook technologie bij wordt gebruikt. De reminiscentietherapie heet het ‘Online Levensalbum’. Dit is een programma

a. Op deze donkere plekken valt wel licht, maar omdat de amplitude van verschillende golven tegengesteld is heffen de fotonen elkaar hier op. Het is voor een foton

In deze brief informeren wij u graag wat de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden heeft gedaan in het afgelopen jaar, maar ook wat wij van plan zijn.. Ik wens u veel sterkte met

strijkkralen groot, aluminiumdraad, geruit papier, strijkkralenbordje rond, kleurpotloden!.