• No results found

Die opstel, evaluering en voorlopige toepassing van 'n waardevraelys vir matriekleerlinge

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Die opstel, evaluering en voorlopige toepassing van 'n waardevraelys vir matriekleerlinge"

Copied!
375
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

DIE OPSTEL, EVALUERING EN VOORLOPIGE TOEPASSING VAN 'N WAARDEVRAELYS VIR MATRIEKLEERLINGE

deur

MIGNON CORINNE DE KOCK (geb. Raath) I B.A. (U.S.) I B.Ed. (U.N.) I HONNS-B.A.

(UNI SA)

V ~ R H A N D E L I N G

voorgele ter gedeeltelike vervulling van die vereistes vir die graad

MAGISTER ARTIUM in

SIELKUNDE

in die

Fakulteit Lettere en Wysbegeerte aan die

Potchefstroomse Universiteit vir C.H.O. Leier: Prof. L.A. Gouws

(2)

DEEL III

BIBLIOGRAFIE EN AANHANGSELS

BIBLIOGRAFIE (i)-(xxx)

BYLAE I

Voortoetse . . • . . . .. . . • . . . (i)-(xxxiv) Sleutel tot Waardes verteenwoordig

in die items van die Voortoetse . . . (xxxv)-(xxxvi) Sleutel tot Waardekornbinasies van

die Voortoetse .. . . .. . . (xxxvii)-(xxxviii) BYLAE II

Eksperimentele Toets:

Instruksies . . . .. .. ... . . (i)-(iii) V r a e . . . o • o • o Q • • • • • • • • • • • • • • • • • • • , • • • • • • • • • • ( i ) - ( xxi i ) Antwoordblad . . . • . . . (i)-(ii) Sleutel tot Waarde9 wat deur elke item

verteenwoordig word . . . . . . ( i) Waardekornbinasies soos dit voorkorn in

die 195 i terns . . . (.i) BYLAE III

Gerniddelde punte per item . . . (i)-(ii) BYLAE IV

Korrelasies tussen al die items en al die

wa a rde s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ( i ) - ( xii ) BYLAE V

- - -

-1

n Grafi ese vergelyking van die Waarqe-verspreidings van die Eksperirnentele

en Fi nale Toetse . . . .. . . (i)-(iii) BYLAE VI

'n Grafiese vergelyking van die Waarde-verspreidings van een groep (N=BO)

wat hertoets is . . . . .. . . (i)-(iii) BYLAE VII

Hertoets- en oorspronklike toetspunte van Groep I (albei gesuiwer) en die

korrela-sies tussen die twee stelle punte . . . (i)-(ii) BYLAR VTII

Handleiding vir die interpretasie van toet-stell ings vi r die Waardevraelys vir

Matriekleerlinge . . . (i)-(iii) - vii

(3)

-(Finale Toets-) Waardeprofiele vir die

seuns- en dogtersgroepe . . . . • . . . ( i) - (ii) BYLAE IX

Die Finale Toets . . . . . . . . . . . . . ( i) -( xxvii) Sleutel tot die Finale Toets . . . (i)-(iii)

(4)

-DEEL I

DIE PROBLEEM EN DOEL VAN DIE ONDERSOEK

HOOFSTUK I INLEIDING EN BEGRIPSOMSKRYWING

A. Inleiding:

Die studie van waardes vorm 'n baie belangrike deel van die sosiale wetenskappe in die algemeen en van die Sielkunde in die besonder. Sender kennis van

'n persoon se waardes kan ons nooit beweer dat ons daardie persoon ken nie; al het ons ook watter deeg-1 ike studie van al die ander aspekte van sy persoonlik-heid gemaak. In G.W. Allport se taal word waardes dan

ook gedefinieer as "deeply propriate dispositions," (l,p.454>en is hulle 'n aanduiding van die toekoms wat

'n persoon vir homself (en ander) probeer skep; van die wat hy as reg, goed en verkieslik beskou; van sy ego-ideaal. Volgens Royce <2

s

,

p. l0 3 )is waardes die brug tussen die betekenis wat 'n individu aan dinge heg en sy persoonlikheid; is sy waardestelsel dus die

sleutel tot sy self-konsep of die betekenis wat hy aan die lewe heg. Elke mens het dan ook, volgens boge-noemde sowel as ander teoretici, 'n waardehi~rargie wat hy as 'n gids of raamwerk volg vir die ordening van sy gedrag. Die waardes waaraan hy die meeste betekenis heg, sal dus aan die toppunt van sy hi~rargie staan en horn die sterkste beinvloed.

Soos later aangetoon sal word, is daar reeds empiries bewys dat ons waardes tot 'n groot mate ons persepsie beinvloed (sien o .a. Goodman en Bruner (69)) . Dit is egter nie 'n nuwe idee nie, want die rasionaal

agter projektiewe kliniese toetstegnieke soos die Rorschach, T.A.T., ens. is juis dat ons persepsie en

(5)

VOORWOORD

Die skryf ster wil hiermee van die geleent-heid gebruik maak om die volgende persone en instan-sies te bedank wie se hulp en raad die aanpak en vol-tooi ing van hierdie verhandel ing moontlik gemaak het.

Prof. L.A. Gouws (my leier) en Prof. T.A. van Dyk van die Departement Sielkunde, P.U. vir C.H.O., vir hul waardevolle leiding en aanrnoediging.

Dr A.J. van Rooy en sy medewerkers van die Raad vir Geesteswetenskaplike Navorsing vir waardevol-le raad, hulp en kritiek.

Mnr. N.G. de Kock (my eggenoot) vir sy aan-m9ediging, wenke en professionele hulp (as rekenaar-wetenskaplike) met die verwerkinge van die toetsresul-tate.

Die Transvaalse Onderwysdepartement vir toe-sternrning verleen tot, en die betrokke skoolhoofde, voorligtings-onderwysers en leerlinge vir hul same-werking verleen tydens die toepassing van die toetse.

Mev. H. E.

s.

Boshoff (my tante) vir finansi'ele hulp verleen terwyl ek voltyds besig was met hierdie navQ.rsingswerk.

Die Raqd vir Geesteswetenskaplike Navorsing vir geldelike bystand ten opsigte van koste vir hierdie navorsing. (Menings in hierdie werk uitgespreek of gevolgtrekkings waartoe geraak is, is egter vanself-sprekend slegs die van die skryf ster en moet in geen geval beskou word as 'n weergawe van die menings van die Raad vir Geesteswetenskaplike Navorsing nie.)

Mej. N.A. Davies wat onder moeilike omstan-dighede en met groot persoonlike opoffering verant-woordelikheid aanvaar het vir die tik en duplisering van die grootste gedeelte van hierdie verhandeling.

M~j . J. van Niekerk, mev. S. Wilcocks en mev. M. Roo~ wat die res v~n die tikwerk behartig het .

.lille skrywer~/skryfst~rs van die artikels e.a. geraadpleegde bronne 9gter in die literatuurlys vermeld, asook alle vriende met wie ek vrugbare ge-sprekke kon voer en wenke kon kry oor die onderwerp.

Alle ander persone of instansies wat direk of indirek gehelp het met die afrol, bind en verdere

(6)

afronding van die verhandeling;

a$ook diegene wat

ander noodsaaklike take verrig bet ten einde dit

vir my moontlik te rnaak om voldoende tyd en aandag

aan hierdie navorsingswerk te bestee.

- Mignon

c.

de Kock

Januarie 1971

(7)

INHOUDSOPGAWE

DEEL I

DIE PROBLEEM EN DOEL VAN DIE ONDERSOEK

HOOFSTUK I : INLEIDING EN BEGRIPSOMSKRYWING

A. Inleiding • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • t • • 1 B. Definisie van die begrip 11waarde

11 e.a. ver-wante begrippe . . . 4 ( i) (ii) (iii) (iv) ( v) (vi) (vii) (viii) (ix) ( x) (xi) (xii) (xiii) (xiv) (xv) (xvi) (xvii) G • W • Al 1 po rt e . a . . . . Cantril e·.a . . . . . Grace

&

Grace

&

Borsodi ... , . . . . Woodruff . . . . ., . . . • . . . Joshi & Joshi e.a . . . . Rosenberg . . . , . . . , . . . . ., . Barton . . . . P . Jacob e. a. . . . . . Wel kowi tz & Cohen . . . . Merri s . . . , . . . . Bills, Vance

&

McLean . . . • . • • . . .

c .

Cl uckhohn e. a. . . . . ., . . . . Joubert

McNernar . . . . Linton, Pumphrey, Goldstein,Lee

&

Piaget· . . . . J . Tisdale . . . . Sarnevatting . . . 91 • • • • • • • • ,. • • • • • • • • 4 5 6 6 8 8 9 9 10 10 11 12 14 14 14 15 17

c.

Die ontstaan en ontwikkeling van waardes 18 (i) Waardes en verskille in agtergrond •.. 19 (ii) Waardes en ouderdomsverskille . . . 21 (iii) Waardes en geslagsverskille . . . • . . . 23 (iv) Waardes en verskille in liggaarnsbou .• 23 (v) Waardes en kulturele (algernene

volks-groeps-) verskille . . . 24 (vi) Waardes en standverskille .. , . . . , ... 29 (vii) Waardes en godsdienstige verskille ... 29 (viii) Waardes en persoonlikheidsverskille .. 30 (ix) Wa9rdes en rassevooroordeel . . . 32 ( x) W~9rdes en ernpatie . . . • . . • . . . . 32 (xi} Waardes en intellektuele openheid . . . . 33 (xii) Waardes en geestesafwykinge . . . 33 (xiii) Waardes en rnorele ontwikkeling ... , . . . 34 (xiv) Konstantheid van waardes . . . 36 (xv) Bewustheid van waardes . . . ,.. 36 (xvi) Sarnevatting . . . 37

(8)

-HOOFSTUK II : DIE TEORETIESE AGTERGROND VAN WAARDETOETSE 'n Bespreking van die belangrikste Waarde- (en verwante) tipologie'eo ( i) (ii) (iii) (iv) ( v) (vi) (vii) (vii i) (ix) ( x) (xi) (xi i) (xiii) (xi v) (xv) (xvi) (xvii) (xviii ) (xix) (xx) (xxi) Inleiding . . . ~. . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Tipologie'e wat berus op verskille in

l i gaamsbou en temperament (Hippokrates, Kretschmer, Sheldon) .. ... . . .. . 38 Jung se psigiese funksie-tipologie . . .. 39 Royce se psigo-epistemologiese

tipo-logie

•OG•••

G

•·

·

····

·

····

··

··

·

···

40 Horney en Fromm se sosiaal-sielkundige

tipologie'e . . . . . . . . . . . • . . . . . . . 41 Edwards se motiveringstipblogie. ••• ••o• 42 Super se algemene sielkundige en waarde-faktore OO QOQO OOOQO•O • • • • • • • •v • • • • • 43 Thurstone (en Strong) se algemene

be-langstellingsfaktore . . . .. ... . . . Guilford et al se basiese belangstel-lingsdimensies . . . .. .. . . .. .. . .. . Kuder se algemene belangstellingsrig-t ings en werksituasie-voorkeure . . . . Creegan se twee wa.?rdetipes . . . . Stern, Stein en Bloom se tipologie . . . . Die McCords se ,,gewetens"-tipologie .. . Gorlow en Noll se empiries-verkre'e waardetipologie .•.•. . . .. .. . . Egbert se waardetipologie .' . .. . . .•. Wickert se algemene begeertes en doel-stellings

000

00

00

0

••···

··

·

··

··

·

·

··

···

·

·

Rosenberg se (beroeps-) waardetipologie Merri s se dertien lewenswe'e ( asook die vyf algemene waardefaktore en die pri-m€re persoonlikheidskategorie'e hierui t a f gel ei) .. . . II G o . . . o • • • • • Vari asies op die Morris-tipologie .. . .• Spranger se waardetipologie .. . . . Vari asies op die Spranger-tipologie

44 44 45 46 47 49 51 54 55 55 57 61 63 68 HOOFSTUK III : DIE METING VAN WAARI)ES

A e Nut en do el 0 • • • • • • • • G Q G • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 7 4 (i) (i i) (iii ) (iv) ( v) (vi) (vii) (viii) (ix) ( x) (xi ) Inleiding . . . .. . . Persepsie . . . .. .. .. . . .. . . . Woordassosiasie . . . . . . . . . Keuse van leesstof . . . .•.. .. . Kleredrag . . . . o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Konsepsie van die ideale persoon .. . . . . Keuse van 'n leier . . . .• .. •. . . Tevredenheid .... o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Stern . . . Ill • • o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Handskrif

Estetiese sma ak . o o o • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

iv -74 74 75 75 75 75 76 76 77 77 77

(9)

B. (xii) (xiii) (xiv) (xv) (xvi)

Terapeutiese sukses ... . . . Akademiese prestasie . . . . Keuse van vriende en huwel· .i.smaats .. Vak- en Beroepskeuse . .... . . ... . .

Samevatting

o .•....

...•...

••

Voordele en Nadele van Waardetoetse . . . ... .

( i) (ii) Nadel e o o o o o " o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • V oo rdel e o o o o o .. o o • • • • • o • • • • • • • • • • • • • • 77 78 78 80 91 91 91 94 C. Faktore om in gedagte te hou by die opstel

van Waardevraelyste

••o••····

···

95 ( i)

(ii) (iii) (iv)

Algemene re~ds vir die opstel en af-neem van waardevraelyste . . . ... . Itemontleding . . . • . . . Responsanali se

•ooo•o

•·

····

···

··

···

Berekeni ng van die

diskriminasie-95 101

102 i ndek s •...•. o o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 10 3 (v) Betroubaarhei d van Waardevraelyste

of -toetse o o o • • o • ., • • • • • • • • • • • • • • • • • • 106 (vi) Geldigheid van Waardevraelyste of

-toe ts e o " " " o " o o o G • o • • • • • • • • • • • • • • • • • 10 8 D. 1n Bespreking van di e belangrikste

Waarde-to et se ., CJ o o " o o o " o o o o o " ., • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 110 (i) (ii) (iii) (iv) ( v) (vi) (vii) (viii) (.ix) ( x) (xi) (xii) (xiii) (xiv) (xv) (xvi ) (xvii) (xviii) (xix) (xx) (xxi) (xxii)

Die Allport-Vernon-Lindzey "Study of Values"

oo•

•···

···

····

Betroubaarheid van die A.V.L . . . . Geldi gheid van die A.V.L . . . . Kri t iek op die A.V.L . . . . Variasies van die A.V.L . . . . Merri s se 11

Ways to Live" . . . . Betroubaarheid van die Morris-toets . Geldigheid van die Morris-toets .•. .. Kri t iek op die Morris-toets .. . . . Variasies van die Morris-toets . . . . Wickert se toets . . . .. . ... . . . Egbert se "Study of Choices" . . . . Woodruff se "Study of Choices" .. ... . Bills, Vance en McLean se •rrndex of Adjustment and Values" . . . ... .

Royce, Smith et al se

•rpsycho-Epistemological Profile'r . . . . Garlow en ~all se toets . . . . Dd.e McCords se uMorele Beslissings-t 0 et s i·a 0 0 • 0 0 0 Q 0 0 0 0 • • 0 • • • • • • • • • • • • • • • • Stern, Stein en Bloom se •rActivi ties Index'f en "Inventory of Beliefs" .. . . Joshi & Joshi se ,rhelde-voorkeur" t oets " o o o \) o o o o " " • • • • " • • • • • • • • • • • • • • • Kuder se "Preference Record (Personal) Thorndike se toets . . . ... .. .. . Carter se toets . . . .. . . ... . - v -110 111 113 116 116 127 127 128 128 129 130 131 131 132 133 133 134 135 135 136 136 137

(10)

HOOFSTUK IV MOTIVERING EN DOEL VAN DIE HUIDIGE ONDER-SOEK EN 'N EIE TEORIE RAK.ENDE WAARDE-TIPOLOGIE

A. Motivering en doel van die ondersoek . . . 138

B. 'n Eie teorie rakende Waardetipologie . . . 140

DEEL II METODE VAN ONDERSOEK EN RESULTATE HOOFSTUR V : DIE VOORTOETSE A. Ops t el van die Voortoetse 0 • • • • • • • • • • • • • • • • • B. Toepassing van die toetse

...

c

.

Ontleding van die toetse

...

D. Resultat e van die Voortoetse

...

HOOFSTUK VI : DIE! EKSPERIMENTELE TOETS 145 149 150 153 Ao Itemseleksie o o o o. o.,.. . . . . . . • . . • . . . • • . • . 164

B. Metode van bepunting ... . . 166

C. Toepassi ng van die Eksperimentele toets . . . . 169

D. St atistiese berekeninge . . . 171

E o Re s ul tat e u '"' o g o o o o o o o " o o • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 1 7 5 HOOFSTUK VII : DIE FINALE TOETS A. Itemkeuring en -seleksie •. . . •. 182

B Nuwe Toetsi terns . . . . . . . . . . . . . . . 186

c

.

Final e Toetsitems . . . 189

D. Wysigings i n bewo1ordi ng van items . . . . . . . 193

E. Berekeninge uitgevoer met die finale toets, en die resul tate daarvan . . . 196

(i) (ii) (iii) Gel digheid o • • • " • • ~. ... 196 Waarde-gemiddeldes en -verspreiding. 199 Betroubaarheid . . . • . . . 202

HOOFSTUK VIII : S·.AMEVATTING, AANBEJVELINGS EN SLOT A. Samevat t ing

B. Aanbevelings en slot

vi

-205 209

(11)

kognitiewe funksionering tot 'n groot mate be1nvloed

word deur ons motiverende behoeftes. Royce et al se

11Psigo-epistemologiese toets" (l

3B)berus dan ook op hierdie aannarne.

Belangrike besluite soos die keuse van 'n

huwe-liksmaat, die keuse van 'n beroep, ens. , berus

ewen-eens op die betrokke individu se waardestelsel , en die

tevredenheid wat so iemand dan later ondervind in sy

beroep en in sy huwelik hang dus grootliks af van die

mate waarin sy keuse ooreenstem met sy waardestelsel

(soos ons later uit empiriese bewyse sal sien) .

Ook 'n persoon se volwassenheid en

geestesgesond-heid hang hiervan af; want iemand wat onvolwasse is,

het gewoonlik geen duidelike waardepatroon nie, en

iemand wat neuroties is, is iemand wat 'n waardepatroon

aanvaar het wat teenstrydig is met sy aard en gevolg-lik sy potentiaal vir persoongevolg-like groei in die wiele ry. Nie alleen teoretici en navorsers soos Royce is hierdie

mening toegedaan nie, maar ook groot klinici soos

Vik-tor Frankl en sy medewerkers <94>wat hul hele terapie

berus op die beginsel en derhalwe hul pasi~nte probeer

help om hul verlo~nde waardestelsel te herontdek en

weer daarvolgens te leef.

Waardes is nie iets waarmee 'n mens gebore word

nie; jy leer di t aan met verloop van jare, bv. , deur

middel van die sosiali sasieproses. Jou genetiese

potensialiteite mag jou beperk in jou keuse, en so ook

tot 'n groot mate di e omgewingsfaktore wat op jou

inwerk. Maar in laaste instansie is dit jyself wat,

in interaksie met genoemde faktore, jou waardes kies

en jou lewe daarvolgens i nstel . Hierdie proses is

tot 'n groot mate onbewus, hoewel talle individue in

mindere of meerdere mate bewus is daarvan. Die doel

van terapie volgens sekere kliniese skole is dan ook

om individue by wie die proses so onbewus was dat hulle

in hul bewuste strewingslewe daarmee rekening verloor

het, meer bewus daarvan te maak. Dit is verder ook

(12)

die doel van voorligting, naamlik om die individu te help om homself beter te begryp sodat hy meer realis-tiese keuses kan maak - veral wanneer hy groot be-sl ui te moet neem soos die keuse van 'n beroep of huwe-liksmaat. In eersgenoemde (terapie) is die doel dus terapeuties of regstellend, en in laasgenoemde (voor-ligting) voorkomend. Om hierdie rede het ons dus meer metodes nodig om individue bewus te maak van hul

waardes, en kan objektiewe waardetoetse wat die rela-tiewe sterkte van 'n individu se verskillende waardes meet en sy waardepatroon vergelyk met die van ander individue en groepe dus onder andere van groot nut wees in die voorligtingsprogram.

Ten opsigte van 'n mens se waardepatroon se Mac-Curdy (llO, p .l)dan ook dat die belangrikste verskille tussen individue hoofsaaklik te wyte is aan variasies in die klem wat ons le op sekere belangstellings eie aan ons almal . Die meeste van ons het byvoorbeeld professionele, poli t ieke, religieuse, huishoudelike, ontspannings-, estetiese en intellektuele belangstel-lings, ens. , maar nie twee van ons sal hulle in di

e-selfde orde.van belangri kheid stel nie. As ons nou die waardeskaal van 'n individu of groep akkuraat kon uitwerk, sou gedrag voorspelbaar wees, maar omdat min sielkundige gegewens omgesit kan word in presiese nume -riese terme, en omdat di t wat ons meet ongelukkig net absoluut geldig is vir daardie spesifieke moment (want waardes, of die relatiewe belangrikheid daarvan, ver-ander geduri g) , is hierdie t aak egter nie so maklik nie. Nogtans is dit ons plig om ten minste 'n paging aan te wend, want al kan geen waardetoets ooit voorgee om 'n absolute en konst ant e beeld van 'n persoon se waardestelsel te gee nie, kan di t ons minstens 'n aan-duiding daarvan gee. Per slot van sake werk die Siel-kunde oor die algemeen maar slegs met skattings en

(13)

benaderings, en ten spyte van hierdie nadeel het dit nogtans daarin geslaag om ons kennis van die menslike

persoonlikheid aansienlik uit te brei.

Die huidige studie is dan ook onderneem met

hier-die doel in gedagte. Die eerste deel daarvan sal gewy

word aan begripsomskrywing, dit wil se 'n bespreking van verskeie def inisies en menings van die begrip

,,waarde." Daar sal gepoog word om te onderskei tussen die term ,,waarde" en ander verwante begrippe, soos by-voorbeeld 11 bel angstelling,

11

11 houding, 11

ens.. Daarna

sal die vernaamste waardetipologie'e in die Sielkunde

bespreek en ge~valueer en 'n alternatiewe tipologie wat

o~ empiriese en rasionele gronde berus, daargestel word.

Die nut en doel van waardemeting en die beginsels wat in gedagte gehou moet word by die meting van waardes

sal daarna bespreek word, tesame met 'n bespreking en

evaluering van verskeie bestaande waardevraelyste en

verwante toetse. Hierop sal uiteindelik dan die

moti-vering, doel en beskrywing van die huidige ondersoek

volg, sowel as die resultate daarvan en di e

gevolgtrek-kings wat daarui t afgelei kan word.

B. Definisie van die begrip ,,waarde" en ander verwante begrippe:

Die aantal teoretici in di e Sielkunde en

aanver-wante dissiplines wat die begrip ,,waarde" gebruik en

probeer definieer het, is te talryk en hul definisies

te uiteenlopend om almal op te noem, maar daar sal

ge-poog word om ten minste die definisi es van die

belang-rikste teoretici hier te noem en uit die punte wat

hulle in gemeen het, 'n gangbare definisie te probeer

opstel.

(i) G.W. Allport, e.a.: Allport verduidelik die begrip ,rwaardeor deur di t 'n orpropriale'r persoonlikheids

-trek te noem; iets wat 'n persoon se handelinge ten

grond-slag le: 'rA value is a belief upon which a man acts by 4.

(14)

preference. It is thus a cognitive, a motor, and, above all, a deeply propriate disposition. ( l, p .454

>,,

(ii) Allport en Cantril: Allport en Cantril se

verder dat waardes (soos gemeet deur die "Study of Values") veralgemeende dinarniese persoonlikheidsdisposies is wat die tipe response wat 'n individu maak op die verskeie situasies wat hy daagliks beleef, bepaal. Volgens hulle moet die waardes geinterpreteer word as "self-consistent,

pervasive, enduring, and above all, generalized traits of personality." <59, P ·272) Volgens hulle demonstreer

ver-skeie eksperimente dan ook 'n duidelike verhouding tussen waardes en gedrag: "They show that a person's activity

is not determined exclusively by the stimulus of the moment, nor by a specific attitude perculiar to each

situation which he encounters. The experiments prov.e, on the contrary, that general evaluative attitudes enter into various common activities of everyday-life, and in

so doing help to account for the consistencies of persona-1 't II (59, p.272)

1 •1 d (36, PP•

1 y. En, vo gens Cantr1 en Ran

15-16) .

(aangehaal deur Levy) dien resultate van grafo-logiese en ander studies a~ bykomende bewys dat die

waar-des wat deur die "Study of Values" gemeet word, ' n alge-mene persoonlikheidsori~ntasie reflekteer wat uitdrukking

vind in alle persoonlikheidsfunksionering en in elke gedragsuitdrukking.

(iii) Cantril en andere: Volgens Cantril <58) is waardes dus algemene· houdings wat spesifieke handelinge of houdinge ten grondslag le. Cantril haal, ter verdere verduideliking, Bogardus aan wat se dat 'n houding

so-wel kognitiewe, affektiewe as volisionele elemente

in-sluit; asook F.H.Allport en Katz wat, op grond van 'n studie van die houdings van 4 248 studente bevind het dat mense se spesifieke houdings 'n konsekwente patroon volg wat dui op 'n onderliggende algemene beginselpatroon of meer algemene waardes. (Hulle het bv. bevind dat

studente wat ho~ waarde heg aan akademiese prestasie 5.

(15)

min waarde heg aan sosiale lewe, uitblinking in sport, ens. - in so 'n mate dat die proefpersone in twee groepe

ingedeel kon word, naarnlik11institusionaliste" en 11

indivi-dualiste.1~)

Ook Thurstone ( 148) se ontdekking van

bre~

,

algernene belangstellingsfaktore (wat later bespreek word) sluit hierby aan.

(iv) Grace & Grace en Borsodi: Volgens G.L. en H.A.

G race <9

o ·

is waar es oo d k pre ispos1s1es d ' · · t t o spes1 ie e ' f' k

h an e swyses. d 1 Ro Borsodl. (53, pp. 433-439) t s em min o . f rneer hierrnee saarn as hy se dat elke rnenslike handeling

die refleksie is van 'n individuele waarde, en elke

rnens-like instelling die uitgroeisel van 'n sosiale waarde.

Volgens horn kan die mens dus nie ontkorn aan die invloed

wat op horn uitgeoefen word deur sy waardes nie; rnaar rnoet

hornself gedurig afvra of sy waardes geldig of ongeldig is

(hulle is geldig indien hulle die lewe en/of vooruitgang

van die individu en die groep bevorder, of eersgenoernde

bevorder en laasgenoernde beslis nie benadeel nie. )

Waar-des word aangeleer na geboorte en rnoet nie verwar word

met oorge~rfde refleks-sensasies en handelinge (soos die

pyn- en plesier-refleks) nie, want waardes (soos goed,

kwaad, skoonheid, lelikheid, ens. ) kan dikwels hierrnee

bots. Net soos waardes aangeleer word, kan dit ook

afge-leer word en gevolglik verander deur rniddel van 'n proses

van dekondisionering en herkondisionering van die

onder-bewuste (wat gewoonlik plaasvind deur rniddel van prosesse

soos breinspoeling, subtiele advertensies, psigoterapie,

ens.) Waardes rnoet ook nie verwar word met intellektuele

oordele nie, want hulle (waardes) is ernosioneel van aard:

•r they are generated by feelings, not cognitions." ( 53 •

p. 439)

(v) Woodruff: Woodruff se definisie van waardes is

k · h ' d d · Hy s~ (169, p. 645)

oo nie ver iervan verwy er nie. e

•rA value is a generalized condition of living (later noern

hy d ' t l oo k Ir any o Jec b' t , con di ion or ac 't ' t iv1 ' 't y II (168, p.97))

which the individual feels has an important effect on his

well-being.•r 'n Individu sal gevolglik probeer om sy

(16)

ho~r positiewe waardes (want elke individu se waardes is op 'n kontinuum gerangskik wat strek vanaf sy hoogste positiewe waardes tot by sy mees negatiewe waardes) sover as moontlik te probeer bevorder. Dit kom daarop neer dat die waardes aan die toppunt van sy waardehi~rargie voorkeur het bo die laeres sodra daar 'n konflik bestaan tussen sy waardes. 'n Persoon se waardes bepaal dan ook sy houdings teenoor spesifieke objekte; indien die objek waarop dit gerig is die sterk positiewe waardes van die persoon volgens sy eie opinie bevorder, sal sy houding teenoor die objek gunstig wees; en indien dit syns in-siens sy sterk positiewe waardes bedreig, sal sy houding ongunstig wees. Die sterkte van 'n persoon se houding sal dus ook afhang van die belangrikheid (vir horn) van die waardes wat dit raak. Teenoor objekte wat syns in-siens geen invloed uitoefen op sy sterkste waardes nie, sal hy dan ook neutraal staan. Houdings kan dus slegs verander indien of die individu se waardes verander, of sy konsepsie van die invloed van die betrokke objek op sy waardes verander. Laasgenoemde kom meer dikwels voor as eersgenoemde (wat betreklik stabiel is) , en dit dui dan ook die belangrike rol van opvoeding (en voorligting), asook op die noodsaaklikheid om kennis te neem van die waardepatrone van persone wat ons probeer beinvl oed.

Houdings is dus sekonder tot meer stabiele persoonlik-, heidskenmerke, naamlik waardes; en 'n persoon se waarde-patroon is die kriterium waardeur hy die moontlike effek van enige situasie wat horn raak, beoordeel, sowel as waardeur hy besluit hoe om op te tree in die situasie

(l6S) Waardes is dan ook die direkte resultaat van die individu se ervaringe dwarsdeur sy lewe, (167, p.7) en sy veralgemeninge vanuit hierdie ervaringe. Met

ander woorde, waardes is baie meer algemeen as spesifieke houdings wat slegs te doen het met die persoon se

ge-voelens teenoor spesifieke dinge in spesifieke situasies. 'n Persoon se houding is 'n fase van gedrag wat tevoor-skyn tree op die presiese moment wanneer die persoon bewus

(17)

word van die betekenis van 'n situasie, en dit toon dan ook hoe hy verwag dinge horn sal raak in daardie situasie

in terme van sy basiese waardes. (So byvoorbeeld sal

'n skare handtekeningsoekers iemand wie se basiese waar-des prestige en roem is, gunstig stem, terwyl hulle by iemand wat stilte en gerief hoog ag 'n ongunstige houding sal uitlok.) Die skeidslyn tussen waardes en houdings berus op die middele-doel-verhouding in elke situasie, en is dus nie konstant nie; waardes het te doen met doel-eindes, terwyl houdings met middele te doen heto So kan rykdom byvoorbeeld 'n doel op sigself wees, of 'n middel tot 'n ander, ho~r doel.

Omdat die veralgemeningsproses ('n persoon veral-gemeen gedurig vanuit sy ervaringe) dikwels onbewustelik plaasvind, is 'n persoon (volgens Woodruff <34

>)

dikwels

slegs vaagweg bewus van sy waardes en het hulle dus 'n

subtiele (in plaas van 'n rasioneel-beredeneerde) invloed op sy gedrag. 'n Persoon se skatting van sy eie waardes sal gevolglik dikwels verskil van sy werklike waarde-patroon, en dit is dus die doel van terapie (of ten

min-ste sommige vorms daarvan) om 'n persoon meer bewus te

maak van sy waardepatroon sodat hy sy lewensomstandighede en -keuses beter daarby kan aanpas, of onrealistiese

waardes kan regstel.

(vi) Joshi

&

Joshi, e.a. : Hierdie meer algemene en

11objektiewe" aard van waardes (in teenstelling met die

van houdings) blyk ook uit die definisie van Joshi en h . (100, p .142) 1 1 .

w

d . . Jos 1 wat soos vo g u1: 11 aar es is nie dit wat begeer en verkies word nie, maar dit wat begeer-lik en verkiesbegeer-lik is.•t Dat dit meer insluit as slegs onmiddelike bevrediging van impulse blyk verder uit Randall en Buchler (aangehaal deur Joshi en Joshi) se definisie van ,tdit wat begeerlik is," naamlik: 11dit wat begeerlik is, is dit wat ons begeer indien ons bewus was

(100 p.142) van die gevolge van ons keuse. •r '

(vii) Rosenberg: Hierdie algemene en normatiewe

(18)

karakter van waardes word verder beaam deur Rosenberg

<27> ashy se: Sodra 'n individu 'n keuse maak uit 'n

gegewe aantal alternatiewe, is dit waarskynlik dat een of ander waarde agter sy besluit le. So byvoorbeeld is 'n beroepskeuse self nie 'n waarde nie, maar word ge-maak op grand van 'n waarde: "When an individual chooses

an occupation, he thinks there is something 'good' about it, and this conception of the 'good' is part of an

internalized mental structure which establishes priorities regarding what he wants out of life." Juis daarom is dit so noodsaaklik by beroepsvoorligting om vas te stel wat 'n persoon se waardestruktuur is, voordat hy met die keuse van 'n beroep gehelp word. <27, P·6>

(viii) Barton: Barton <48) se definisie van die be-grip •r waarde, 11

waartoe hy horn na ' n bespreking en same-vat ting van verskeie ander definisies, lui soos volg:

,rWaardes kan gedefinieer word as algemene en stabiele dis-posies van individue, (eksplisiet) geverbaliseer deur hulle, of (implisiet) afgelei deur die navorser, wat

voor-keur of (normatief) 'n sin vir obligasie behels. (48• P·69) Waardes verteenwoordig 'n relatiewe klein aantal basiese neigings of beginsels; die meer spesifieke neigings of beginsels kan genoem word houdings en is baie meer ver-anderlik as waardes. Elke mens sal in 'n gegewe situasie

anders optree as sy medemens, op grand van sy verskillende waardestelsel en "factual beliefs about the situation,"

en beide hierdie 11 factual beliefs'r en die waardes van : n persoon word beinvloed deur die persoon se vermo~ tot

kritiese denke, sy emosionele sensitiwiteit, en sy filoso-fiese oortuigings.

(ix) P. Jacob, e .a.: Ander teoretici wat deur Barton aangehaal word en by wie se sienings hy dan ook aansluit,

is onder andere die van P. Jacob wat se: nA value is a standard for decision-making, held by an individual, and normally to be identified when i t is articulated in (a) an expressed verbal statement, or (b) overt conduct <481 p. 69

~en

die van

c

.

Kluckhohn en F. Strodtbeck:

(19)

"Value orientations are complex but definitely patterned (rank-ordered) principles, resulting from the transaction-al interplay of three antransaction-alytictransaction-ally distinguishable ele-ments of the evaluative process - the cognitive, the

affective, and the directive elements - which give order and direction to the everflowing stream of human acts and thoughts as these relate to the solution of common human problems.•t ( 4 B, p. ?l)

(x) Welkowitz & Cohen: Welkowitz

&

Cohen (l 6 0) sluit by die vorige teoretici aan deur waardes te defini-eer as 'n abstraksie van 'n individu se ervaring, en, as sulks, 'n kognitiewe patroon waarvan die funksie is om gedrag te lei en te rig. ,tWaarde't verskil van ,thouding•t in terme van inhoud, deurdat eersgenoemde meer op domi-nante of afwykende eienskappe van 'n kultuur of sub-kultuur fokus, terwyl laasgenoemde meer ge~rienteerd is tot spesifieke opinies van 'n individu. Tog is die twee baie na aan mekaar en word dikwels afwisselend gebruik. Op 'n kontinuum gestel, sal waardes bre'er in omvang wees as houdings, en dus nader aan etiese beginsels ("mores"). Waardes word dikwels genoem 11waarde-ori'entasies11 of

11waardestelsels,

11 maar houdings word nie in hierdie

by-voeglike sin gebruik nie. Waarde is 'n konsep wat afge-lei kan word van uitgesproke voorkeure of keuses.

(xi) Morris: Volgens Morris is 11waarde

11 een van die

11Groot Woorde" (soos 11wetenskap, godsdiens, moraliteit,

filosofie, kuns, 11 ens. ) waarvan die betekenis veelvuldig

en kompleks is. Hy onderskei tussen drie wyses waarop dit gelnterpreteer kan word, naamlik:

1. Om te verwys na die neiging van lewende wesens om een soort objek bo 'n ander te verkies (hierdie voorkeur-gedrag word deur Dewey genoem 11

selektief-verwerpende gedrag," en dit stem min of meer ooreen met Murray en Morgan se ,tposi t i ewe en negatiewe kona -tiewe neigings•t) , en sulke waardes kan genoem word operatiewe waarqes.

(20)

2. In teenstelling met 1. word die term 11waarde

11

soms beperk tot daardie gevalle van voorkeurgedrag beheer deur die gedagte aan die moontlike gevolge van die keuse; hierdie is dus "conceived values." Hoewel dikwels verskillend van mekaar, is daar tog gewoon-lik 'n mate van interaksie tussen 1. en 2. ; daarom word daar gese dat waardes gedrag minstens in 'n

mate bepaal. Hiermee stem Dewey, Perry en Kluckhohn (volgens Morris) ook saam en laasgenoemde s@ dan ook (aangehaal deur Morris): "A value is a conception, explicit or implicit, distinctive of an individual or characteristic of a group, of the desirable which influences the selection from available modes, means and ends of action." ( 24 ' p.ll)

3. Waarde kan ook staan vir dit wat verkieslik of begeer-lik is, ongeag of dit in werkbegeer-likheid verkies of begeer word. Aangesien die klem hier l~ op die eienskappe van die objek self, kan sulke waardes genoem word objek-waardes. Morris se eie waardetoets, die "Ways of Life," verskaf hoofsaaklik informasie aangaande 2.

(die sogenaamde "conceived values") , en is dus "a study of conceptions of the good life."

(xii) Bills, Vance

&

McLean: Bills, Vance en McLean se siening van waarde sluit aan by hul siening van die selfkonsep. Volgens hulle bestaan laasgenoemde uit per -soonlikheidstrekke en waardes wat die individu aanvaar het as definisies van homself. Waardes word afgelei van persoonlikheidstrekke en is trekke wat die individu as begeerlik en gewensd beskou. So word alle persoonlik-heidstrekke dan ondersoek in die lig van ons

lewens-filosofie en word waardes 6f aanvaar of verwerp volgens hul ooreenstemming met ons waardestelsel of

lewensfiloso-fie. So gesien, is die konsepte 11 lewensfilosofie I II

,rwaardestelsel" en 11ego-ideaal" dus eintlik sinoniem. Die hoofdoel van die lewe is om konsekwentheid binne die

(21)

waardestelsel te verkry, en dit is hierdie strewe wat ge-drag motiveer. 'n Houding is 'n evaluas.ie. Elke indi-vidu het houdings teenoor persoonlikheidstrekke, belang-stellings en die self. ('n Houding teenoor ' n persoon-likheidstrek is 'n gevoel of evaluasie wat bepaal of die trek 'n waarde verteenwoordig of nie. 'n Houding teen-oor die self is 'n gevoel of evaluasie wat bepaal of 'n

trek wat die persoon besit 'n waarde verteenwoordig of nie. 'n Houding teenoor 'n belangstelling is 'n gevoel wat bepaal of hierdie belangstelling help om 'n waarde of waardes te aktualiseer of nie.} 'n Belangstelling is dus 'n middel of weg waardeur ons waardes kan verkry of realiseer. Persoonlike wanaanpassing ontstaan wanneer 'n persoon se selfkonsep (siening van wat hy is} , en sy ego-ideaal (siening van wat hy graag wil wees, dit wil van sy ide~le self} te ver van mekaar verwyderd is.

"'

se

Sosiale wanaanpassing, daarenteen, ontstaan as gevolg van 'n konflik tussen individuele en sosiale waardes.

(xiii} C. Kluckhohn, e.a. : Clyde Kluckhohn (van wie reeds aanhalings verskyn het, en wat meer volledig aange-haal word deur Joubert (l 8, PP·179- 187}} se definisie en verduideliking van waarde lui soos volg: 'n Waarde is

'n konsepsie, eksplisiet of implisiet, kenmerkend van 'n individu of 'n groep, van die gewensde, wat 'n persoon se gedragskeuse beinvloed. Die 11gewensde

11

in hi erdi e sin is dit wat gevoel word behoort verkies of gewens t e word. Terwyl begeertes en belangstellings dikwels

kort-stondig van aard is, is 'n waarde as konsepsie van die wenslike gewoonlik veel meer permanent in die individu se persoonlikheid. As konsepsies is waardes

geinternali-seerd in die persoonlikheid en bepaal die individu se handelinge; dis eg1ter nie dieselfde as motiveringe nie,

maar kanaliseer slegs laasgenoemde. Hy s@ dan ook:

11 'n Waarde kan gedef inieer word in psigologiese terme as

daardie aspek van motivering wat bepaal word deur wette of standaarde, en nie deur die onmiddellike situasie nie."

(22)

Hy onderskei verder ook tussen persoonlike, groep-,

kul-tuur-, en universele waardes. Hy stern saarn met Allport

se definisie van houding as "a mental and neural state of readiness, organized through experience, exerting a

directive or dynamic influence upon the individual1s

response to all objects and situations with which i t is related," en onderskei dan tussen waardes en houdings soos

volg: 'n houding het uitsluitlik betrekking op die

indi-vidu, en daar is geen noodwendige element van die wenslike

in 'n houding nie. Behoeftes is ook veel rneer

indivi-dueel sielkundig van aard as waardes; waarde behels

kog-nisie, affeksie en konasie, (inderdaad goedkeuring),

ter-wyl 'n behoefte minder ingewikkeld saarngestel is. Die

verhouding tussen waardes en behoeftes is kornpleks: waardes kan ook ontstaan uit behoeftes, rnaar kan ook

behoeftes skep; 'n waarde kan in verskillende behoeftes

voorsien, ander inhibeer of blokkeer indien dit in

kon-flik daarrnee is, ens.. (Soos Kluckhohn dan ook later se:

(l04, p.474> "To speak of values is one way of saying that

human behaviour is neither random nor solely 'instinctual'"). Hy onderskei verder ook tussen waardes en doelstellings

na aanleiding van die Cornell-groep se uitspraak dat

waardes nie die konkrete doeleindes van gedrag is nie,

rnaar eerder aspekte van daardie doeleindes. Waardes dien

as die kriteria vir die keuse van doelstellings, en as

die irnplikasies wat hierdie doelstellings in die situasie

het. Ideale korn dikwels grootliks ooreen met waardes,

maar eersgenoemde behels nie inherent die kenmerk van

keuse of seleksie nie en het ook gewoonlik die konnotasie van 11 onbereikbaarheid'r teenoor waardes se 11 wensl ikheid" en ,rmoontlikheid.ir Gelowe ("beliefs") word van waardes onderskei op grond van die gevoel en komprornittering

betrokke: "If you are committed to act on a belief, then

there is a value element involved . .. Belief refers

pri-marily to the categories ' true' and 'false' , 'correct' and

'incorrect;' value refers primarily to 'good' and 'bad',

I ' ht' d I l lt (18, p. 187)

rig an wrong. .

(23)

(xiv) Joubert: Joubert sluit self aan by hierdie

siening van Kluckhohn e.a., deur te se: (l 8 , P·216 )

11 'n Waarde is 'n konsepsie van die wenslike wat

gelyk-tydig in kultuur as kriterium vir die seleksie van

ori~ntasies bestaan, geinstitusionaliseer is in die samelewing en sy deelsisteme, en gelnternaliseer is in die persoonlikheid van die lede van hierdie maatskaplike

sisteme en daardeur hierdie persone ori~nteer en

kompro-mi tteer ten opsigte van wenslike handelinge."

( xv) McNemar: McNemar (ll 5 ) sluit waarskynlik by

die algemene onderskeiding tussen waarde en houding aan,

naamlik dat eersgenoemde meer algemeen is as

laasgenoem-de, en definieer 'n houding verder as ,.'n gereedheid of

neiging om op 'n sekere manier te handel of reageer.11

(115, p.289)

Houding is, volgens horn, 'n abstraksie,

die bestaan waarvan afgelei kan word of van nie-verbale,

openlike gedrag, of van verbale of simboliese gedrag.

'n Opinie word gewoonlik beskou as die verbale

ekspres-sie van 'n houding; die twee terme word egter dikwels

feitlik as sinonieme gebruik, sodat daar dus ook van 'n

onuitgesproke opinie gepraat kan word.

(xvi) Linton, Pumphrey, Goldstein, Lee en Piaget:

Volgens Linton (aangehaal deur Dukes (691 p.33)) verskil

waardes van houdings deurdat waardes die karakter van

stimuli het en houdings die van response. Sy siening

sluit dus ook aan by die taamlik algemene opinie dat

waardes houdings en handelinge ten grondslag le. Ook

Muriel Pumphrey (aangehaal deur W.E. Gordon (B 5 , p .34 ))

sluit by die siening aan as sy se: Waardes impliseer 'n

voorkeur vir sekere middele, doeleindes en

lewensvoor-waardes wat gewoonlik vergesel word deur sterk gevoel.

Hoewel gedrag nie altyd in ooreenstemming is met die

waardes van die betrokke individu nie, veroorsaak die

waardes van 'n persoon dat hy poog om konsekwent sekere tipes gedrag te kies. Die emosionele betekenis van

(24)

waardes is so sterk dat individue dikwels persoonlike opofferinge ter wille van hul waardes sal rnaak, en

groepe deur rniddel van beloning en straf hul hoogste ( 15) waardes sal probeer bevorder. Volgens Goldstein

is waardes dan ook iets wat nie alleen essensieel is vir die mens se voortbestaan nie, rnaar ook vir sy bestaan; vir die realisering van die individu se intrinsieke aard, vir die harrnonieuse vervulling van al sy verrno~ns. En

h L (21) A I • •

Dorot y ee se: 'We experience value when our activity is permeated with satisfaction, when we find meaning in our life, when we feel good, when we act not out of calculating

choice and not for extraneous purpose, but rather because this is the only way that we, as ourselves, deeply want to

( 123)

act.'' Ook Piaget se siening sluit gedeeltelik hier-by aan: hy s~ dat 'n mens se wil gegrond is in jou

perrnanente waardestelsel; dat dit waardes is wat aan ons die wilskrag skenk om ons onrniddellike begeertes te oor-korn; dat diegene wat nie sterk wil het nie, ook nie per-rnanente en sterk waardes het nie. Hy

s~:

<1231

P

·

144)

"Will is then comparable in this respect to affective operations of co-ordination and conservation of values."

En verder: "To decentrate in the domain of will is not to invoke memories through the intelligence, but to re-vive permanent values, that is to say, to reanimate pe

r-manent values, to feel them, whi ch means that i t is an affective operation and not an intellectual one."

(xvii) J . Tisdale: _ _ _ _ John Ti_s_a=--_e . d 1 <153 >h e t vir . sy proef skrif die verskillende betekenisse van die begrip

11waarde" probeer nagaan en analiseer. Hy deel alrnal

dan ook in die volgende vyf groepe in, naarnlik:

1. Waardes gedefinieer as behoeftes of behoeftebevredig

-ings. Teoretici wat, volgens horn, die defi nisie voorstaan, is Maslow, Goldstein, Murphy en Fromm, en navorsers onder andere Maslow en White. Vol gens horn het hulle egter problerne met die presiese forrnu-lering van basiese terrne en oorbeklerntoon hulle die objektiewe basis van behoeftes.

(25)

2. Hoewel die biologiese basis van waardes erken word, is dit beter om hul rnotiverende aard te beklerntoon deur hulle te definieer as predisposies wat lei tot gedrag. Teoretici wat hierdie siening voorstaan,is, s.i. Allport, Lurie, Glaser en Maller, Shorr, Bruner en Postman, ens., en die rneeste navorsing is gestirnu-leer deur die ,rAllport-Vernon-Lindzey Study of Values. 11

Ten spyte van sekere aspekte van Spranger se teoret-iese posisie wat tot vraag gestel is, word hierdie kategorie gekenrnerk deur 'n ho'e vlak van konseptuele konsekwentheid en ernpiriese verifikasie.

3. Waardes korn slegs te voorskyn wanneer probleernsitua-sies gedragskeuses vereis. Teoretici wat hierdie definisie voorstaan, is, volgens horn, Dewey, Morris en Woodruff; en navorsers is Morris, Woodruff, Wickert, Grace en Grace. Volgens horn veronderstel hierdie groep irnplisiet di~ hoogs kontekstuele aard van waardes, rnaar is sornrnige lede nie altyd uiterlik konsekwent in hul gebruik van terrne soos byvoorbeeld 11 keuse'r nie; en die navorsing hou nie al tyd noue verband met die teorie nie.

4. Die organisrne en sy gedrag word feitlik gel.gnoreer deur waardes gelyk te stel aan intellektuele konsep-te of gelowe. Volgens horn bestaan daar min

teore-tiese forrnulering van hierdie siening, rnaar

narvor-sers is onder andere Hartmann, Harding, Kalhorn en Corey. Die teoretiese arrnoede kan rnoontlik te wyte wees aan die feit dat konsepte te min rnotiverende waarde bet; die navorsingsrykdorn aan die feit dat konsepte en gelowe betreklik rnaklik gerneet kan word. 5. Waardes word gesien as verskillende soorte

situasio-nele verhoudings. Teoretici is, volgens Tisdale, KBhler, Lewin, Asch en Murray; rnaar navorsers is

skaars. Hoewel sornrnige aspekte van die teoretiese funderings dan ook tot vraag gestel kan word, is di e

(26)

grootste swakheid van hierdie kategorie gebrek aan navorsing (dit mag egter moontlik te wyte wees aan die def inisies wat nie behoorlik differensieer tus-sen waardes en ander tipes situasionele verhoudings nie, of wat die meting van potensiaal in plaas van waarneembare dinge vereis) .

Volgens Tisdale is hierdie groeperings veral nut-tig deurdat dit sewe beskrywende dimensies openbaar in terme waarvan sielkundige waardeteori~ in vervolg beter beskryf en geanaliseer kan word. Hierdie sewe dimensies is die volgende: it organic connection," "environmental determinants, it tthierarchical arrangement," "motivating power," ustability," "experienced uniqueness," en "extra -psychological grounding. it Volgens horn is die kommuni -kasie tussen teoretici en navorsers oor die algemeen swak, selfs al verrig dieselfde individue albei take. Hoewel daar nie ooreenstemming is tussen al die groepe sielkun -diges nie, probeer hy nogtans om self 1n samevattende definisie van waardes te gee wat as volg lui: "Values are inferred motivational constructs associ ated with per

-ceived differences in goal-di rected behavior and indicated by the selection of action alternatives within social

situations.11 En hy eindig deur te s@: "Thi s defin i-tion certainly is as significant for what it does not say as for what i t does .. " (l 53, P ·1245 )

(xvii) Samevatting: Hoewel dit op die oog af lyk as-of die menings en definisies van die teoretici hi er aan-gehaal wyd uiteenlopend is, en Tisdale dan ook tot die gevolgtrekking kom dat daar geen algemene definisie is van die begrip ,,waardeu wat deur alle of selfs maar O.ie meerderheid sielkundiges onderskryf word nie, is dit egter ook moontlik om die ander sy van die saak, naamlik die ooreenkomste in al hierdie verskillende sienings, raak te sien. Selfs Tisdale se vyf verskillende kate-gorie~ is in werklikheid nie so verskillend as wat hy dink nie, aangesien verskeie van hulle punte in ge~een

(27)

het - byvoorbeeld veral kategorie~ 2 en 3.

Samevattend kan ons dus se dat die meeste' teoreti-ci dit eens is dat waardes, houdings, opinies en belang-stellings, ens., verwant is aan mekaar, maar dat waardes meer algemeen en meer permanent is as houdings, opinies en belangstellings; dat waardes, in teenstelling met die res, 'n normatiewe karakter het en inderwaarheid houdings, opinies en belangstellings ten grondslag l~.

Dat 'n persoon se waardes op 'n hi~rargiese kont i

-nium gerangskik is en dat die wat hoog daarop le horn dus die sterkste sal beinvloed en ook voorkeur sal geniet bo die laeres, is ook heeltemal aanneemlik. Per slot van sake kan die individu gedurig in situasies te staan waar hy moet kies tussen twee of meer gedragsalternatiewe; en

is sy keuses ten minste tot 'n mate konsekwent en in onder-linge verband met mekaar.

Hoewel 'n persoon se waardes nie altyd in ooreen

-stemming is met sy houdings, opinies en belangstellings nie (weens gebrek aan selfinsig en onvolwassenheid) is dit tog die dieper-liggende, meer permanente waardes wat rig-ting gee aan gedrag, en wat handelswyses, belangstelli ngs,

houdings en opinies help bepaal en verander, met die doel

om die indi vidu se sel fbeeld en sy re'e.l.e self nader te bring aan sy ego-ideaal.

C. Die onstaan en ontwikkeling van waardes: +

Volgens Ludwig von Bertalanffy <33)is menslike waardes in essensie simboliese werelde wat in di e geskiedenis ontwikkel het; hulle mag utilit€r of biologies adaptief wees, of geeneen van die twee nie. Hulle berus deels op kategorie~ wat algemeen mensli k is en deels op kategorie'e wat histories ontwikkel het in 'n spesifieke beskawing.

+(Hierdie aspek van waardes is reeds gedeeltelik in Afde

-ling A bespreek, maar word nou hier in meer besonderhede behandel.)

(28)

(i) Waardes en verskille in agtergrond: Dat 'n per-soon se agtergrond sy perper-soonlike waardes beinvloed,word nie alleen deur sosiale sielkundiges soos Frorrun, Horney, e.a., geglo nie, maar is ook deur verskeie navorsers be-wys. So het byvoorbeel Reinhardt et al (aangehaal deur

. (59, pp.270-271) 1 0 .

Cantril en Allport met 5 toetsl1nge

(Sosiologie-studente) probeer vasstel watter agtergronds-faktore 'n persoon se waardes (soos gemeet deur A.V.L. ) beinvloed. Faktore soos beroep, politiek, godsdiens, estetiese aktiwiteite van die ouers, ekonomiese status van die familie, gesondheid, huislike geluk, ens., is onder-soek (deur middel van 'n spesiale vraelys). Hoewel min korrelasies (tussen waardes en die faktore) beduidend positief was, was die belangrikste resultate nogtans die volgende:

(a) 'n Korrelasie van .25 tussen kollegepunte en teoretiese waarde is gevind;

(b) 'n Korrelasie van .50 tussen estetiese agter-grondsinvloed en die estetiese waarde is gevind;

(c) 31% van die Katolieke, 22% van die Protes-tante, 9% van die Jode, en slegs 6% van diegene met geen godsdienstige agtergrond nie, het bogemiddelde punte vir die religieuse waarde gekry;

(d) Diegene wat bogemiddelde punte vir die reli-gieuse waarde gekry het en gereeld Sondagskool byge-woon het, het gemiddeld 13% ho~r gevaar op die reli -gieuse waarde as die ander bogemiddeldes wat nie Son-dagskool bygewoon het nie;

(e) 52% van diegene wie se ouers albei godsdiens-tig was, het bogemiddelde punte vir die religieuse wc;iarde gekry - ho'er as enige ander groep.

Dit wil dus voorkom (uit hierdie resultate) asof dit ver-al die religieuse en estetiese waardes is wat deur agter-grondsinvloede (altans, die wat gemeet is) bepaal word.

Hoewel baie ander korrelasies verwag is, is dit nie

(29)

gestaaf deur hierdie studie nie. Cantril en Allport verklaar dit op die volgende twee moontlike maniere: 1. 6f persoonlike waardes is dalk tog nie primer

pro-dukte van die omgewing nie; individuele verskille in oorerwing en temperament kan dalk 'n meer beslis-sende rol speel (Spranger self beskou sy tipes dan ook as 11entelechies

11

of ,tdestinies, 11

eerder as pro-dukte van spesifieke omgewingsinvloede <30 >); of 2. die toets self (waarmee vormingsinvloede deur die

navorsers probeer vasstel is) kan dalk nie daarin slaag om die vormende omgewingsinvloede subtiel ge-noeg vas te pen nie. Gesprekke, vriende, onder-wysers, reise, lankvergete insidente, ens. , dra al-mal by tot die vorming van die persoonlikheid, en sulke invloede - juis omdat hulle grotendeels vergete en/of onbewus is - sal geen vraelys ooit behoorlik kan vaspen nie.

Ander ondersoeke in die verband is byvoorbeeld die van Leonard (lO?)wat 180 senior

ho~rskoolleerlinge

ge-toets bet met onder andere die Levy-revisie van die A.V.L.

"Study of Values•t en sy eie "Personality Sketch, 11 en onder andere bevind bet dat moeders 'n belangriker rol

speel in die ontwikkeling van hul dogters se waardes as vaders, en dat die invloed sterker word namate die dogters

adolessensie bereik. Volgens Fisher <79>wat min of meer dieselfde resultate gekry bet, beinvloed moeders ook die waardes van hul seuns meer as vaders; en is dogters se waardepatroon oor die algemeen nader aan die van die ouer

-groep as geheel as die v9n seuns.

Volgens Leonard se bevindinge speel godsdiens, of liewer kerkverband, weinig rol in waardeverkryging.

Ouers speel ook 'n groter rol as ander bekende volwas-senes. Verskille in die waardes van seuns en dogters

(geslagsverskille) begin veral blyk tydens die eerste jaar van ho~rskool en begin daarna geleidelik duideliker

(30)

word. Intelligensie speel ook 'n rol deurdat adolessente met bogerniddelde intelligensie meer klem l~ op teoretiese en estetiese waardes. Volgens Mccue, Rothenberg, et al,

(44)het intelligensie, bokant 'n minimale vlak, egter weinig te doen met waardekeuse en berus laasgenoernde

hoof-saaklik op ihdividuele behoeftes.

Volgens Dukes (69)word kinders gebore in 'n gemeen-skap waar norms en waardes reeds opgestel is en vind daar dan by hulle 'n proses plaas van internalisering van die waardes - presies hoe die proses plaasvind, is egter nog nie so goed bekend nie. Ook is daar nog nie eenstemmig-heid oor wanneer waardes en waardestelsels vir die eerste keer duidelik sigbaar word in kinders nie. Volgens

W ( h 1 deur Dukes ( 69 )) 1° S I

0

k 0

d

erner aange aa n Jong in se

waardestelsel dan ook nog baie buigsaam en aanpasbaar, en hang saam met sy ouderdom sowel as sy omstandighede.

P . 1age t ( 12 3 ) l s u1t oo . k b y h. 1er 1e s1en1ng aan. d . . .

v

o gens l Dukes speel die ouers en gesin seker die belangrikste rol

in die internalisering van waardes, rnaar onderwysers en

ander belangrike volwassenes, en veral vriende en ander

belangrike groepe speel ook 'n vername rol. Volgens Lewin

( 69) .

en Grable, asook Newcomb (aangehaal deur Dukes ) 1s die meeste van 'n individu se waardes dan ook waardes wat

hy van sy groep oorgeneem het. Selfs die spesif1eke

universiteit of kollege wat hy later bywoon, sal sy waar

-des in 'n mate beinvloed; al is hy dan op die leeft yd

waar sy waardes betreklik konstant bly. Verder moet on

t-hou word dat sommige individue se waardes te alle tye meer buigsaam is as die van ander.

(ii) Waardes en ouderdomsverskille: Dat ouderdom waardes beinvloed, is al deur verskeie navorsers bewys. So byvoorbeeld het Strong, e.a. , belangstellingsnavorsers vroeg reeds gese dat daar verskille in die algemene belang-stellings-patrone van ouer en jonger persone is; so by-voorbeeld is ouer rnense ·meer sosiaal geori~nteerd as

jongeres en is veral ouer mans se waarde- en

belangstel-1 ingspatroon nader aan die van vroue in die algemeen

(31)

dit wil se sosiaal, esteties en religieus. Nogtans be-weer hy (Strong (l44)) dat daar oor die algemeen gese kan word dat die dinge waaraan 'n persoort op 25-jarige ouder-dom die meeste waarde heg, dieselfde sal bly wanneer hy ouer word _•: net meer so; en dieselfde geld die dinge waarin hy die minste belangstel. (Meer langtermyn stud-ies sal egter nog in die verband gedoen moet word om moontlike kontaminasie deur ander kulturele faktore uit te skakel .)

Fisher <79)het die A.V.L. - waardepatrone van 'n groep studente vergelyk met die van hul ouers en bevind dat ouers se waardes oor die algemeen beter georganiseerd en minder neutraal is as die van die jonger groep (moont-lik as gevolg van beter persoon(moont-likheids-organisasie met verloop van jare) , dat hul ekonomiese en estetiese waar-des ho~r is as die van hul studente-kinders, asook hul

politiese waardes effens laer en hul sosiale waardes effens

ho~r.

Gowan en Dible (89)het verder bevind dat ouer

onderwyseres-kandidate (bo 30 jaar) ho~r presteer as jong kandidate (onder 20 jaar) op die teoretiese, en laer op die ekonomiese waarde van die A.V.L .. (In die geval kon akademiese en beroepsbelangstellings egter ook die resul-tate belnvloed het. )

Kelly (?4)het weer bevind dat ouer mense meer

religieus en minder esteties (mans ook minder teoreties) . " t d . . R th (39, p.130)

geor1en eer is as Jongeres. o ney se bevinding was dat ho~rskoolseuns heelwat meer polities asook effens meer religieus geori~nteerd is as volwasse-nes en universiteitstudente; asook minder esteties en effens minder teoreties. En Harris (aangehaal deur Pretorius <38)) se

bevindi~g

dat jonger studente meer religieus en oueres effens meer teoreties is, sluit hier-by Qan, asook die van Schaefer (~angehaal deur Pretorius

<38)) wat sterker teoretiese en estetiese neigings by universiteitseniors gevind het as by juniors.

Hoewel die meeste van bogenoemde studies gebruik 22.

(32)

gemaak het van die A.V.L. om waardes te meet, het daar ook bewyse uit ander oorde gekom dat ouderdom waardes beinvloed. So byvoorbeeld het Morris <24)met sy eie toets ("Ways of Life") bevind dat ouer persone minder waarde heg as jongeres aan ,,genot en vooruitgang in

aksie," en meer aan 11sosiale beheersdheid en self-kon::.. trole," 11onttrekking en selfgenoegsaarnheid" en ,,resepti-witeit en simpatieke besorgdheid." Sy resultate, sowel

as die van die meeste ander navorsers (hoewel hulle me-kaar soms op kleinere punte weerspreek - waarskynlik as gevolg van onverteenwoordigende monstergroepe) is oor die algemeen heeltemal in ooreensternrning met ons kennis van die volwassewordings-en verouderingsproses en logiese afleidings wat ons daaruit kan maak.

(iii) Waardes en Geslagsverskille: Dat daar geslags-verskille in waardekeuse is, kan ons ook eintlik verwag;

in hoeverre hierdie verskille te wyte is aan dieperlig-gende biologiese verskille tussen die twee geslagte of aan kulturele invloede, is egter nog geensins vasgestel

s

b b ld h t All t C t ' l ( 2 I P• 59 )

nie. o yvoor ee e por en an r1

reeds tydens standaardisasie van die A.V.L. bevind dat die teoretiese, ekonomiese en politiese waardes 'n ho~r

plek inneem in die waardehi'erargie van mans; en <lie estetiese, reli gieuse en sosiale waardes 'n ho~r plek be-klee in die waardehi~rargie van vroue. Soortgelyke

. . (59, p.124)

resultate is later gerapporteer deur P1ntner , (59)

Hartmann en verskeie ander navorsers. Ook Morris

<24) het bevind dat vroue meer waarde heg aan 11

reseptiwi-teit en simpatieke besorgdheid" en minder aan 11

onttrek-king en selfgenoegsaamheid" as mans; 'n resultaat wat veral ooreenstem met bevindinge dat mans meer teoreties en vroue meer sosiaal ge~rienteerd is.

(iv) Waardes en verskille in liggaarnsbou: So lank gelede as Hippokrates is daar al aangeneem dat verskille in liggaarnsbou, temperarnentele en ander sielkundige ver-skille ten grondslag le, en persone soos Jaensch,

(33)

Kretschmer, Sheldon, e.a., het hierdie teorie dan ook verder verkondig en deels ook bewys. 'n Meer spesi-fieke vergelyking tussen liggaamsbou en waardes is egter eers aangepak deur navorsers soos Coffin (62) en Smith

(36)

, en eersgenoemde by die van Sheldon.

se bevindinge sluit grotendeels aan So byvoorbeeld het Coffin bevind dat endomorwe relatief ho\3r vaar op die sosiale; ekto-morwe op die teoretiese; en mesomorwe op die politiese waardes van die A.V.L. (ektomorwe het ook nog betreklik hoog gevaar op die estetiese waarde) . Negatiewe korre-lasies is gevind tussen endomorfie en die teoretiese en tot 'n mate ook die religieuse waarde; tussen mesomorfie en die estetiese en tot 'n mate ook die religieuse waar-de; en tussen ektomorfie en die ekonomiese, politiese en sosiale waardes. Ook die Morris-toets is gebruik (deur Morris et al)<24) om vas te stel of daar enige verband is

tussen liggaamsbou en waardekeuse, en daar is bevind dat endomorwe meer afhanklik is en waarde heg aan " reseptiwi-teit en simpatieke besorgdheid," asook aan 11persoonlike bevrediging en sensuele genot;" dat mesomorwe meer domi-nant is en waarde heg aan 11genot en vooruitgang in aksie;"

en dat ektomorwe meer teruggetrokke is en waarde heg aan 11onttrekking en selfgenoegsaamheid." Die toetslinge wat moeilik in 'n besliste somatotipe ingedeel kon word, was ook nie onder diegene wat die hoogste presteer het in enige van die Lewenswe'e wat 'n waardef aktor duidel ik

ver-teenwoordig nie - met ander woorde hulle het gematigde,

gemiddelde waardes gehad. Uit bogenoemde resultate wat besonder baie ooreenstem, wil dit dus blyk asof liggaams-bou wel tot 'n mate 'n persoon se waardekeuse belnvloed.

(v) Waardes en kulturele (algemene volksgroeps~

ver-skille: In hoeverre verskille in kulturele norme individuele waardekeuses belnvloed, is oak deur verskeie navorsers nagegaan. So byvoorbeeld het Spoerl <4o) vas-gestel dat die waardes van die na-oorlogse Amerikaanse

(34)

student van die van die vooroorlogse student (Allport se eerste toetsgroepe) verskil deurdat eersgenoemde heelwat minder esteties en 'n bietjie meer polities en religieus

ge~rienteerd is. Joodse studente het ho~r presteer op die estetiese waarde, maar laer op die religieuse waarde as Protestante en Katolieke, ho~r op die teoretiese waar-de as Protestante, en ho~r op die sosiale waarde as Kato-lieke.

Singh, Huang en Thompson (l3?) haal die studie van ender andere Northrop aan wat bevind het dat Wester-1 inge meer teoreties en Oosterlinge meer esteties ge~rien­ teerd is. Hulleself (Singh, Huang en Thompson) het drie ·

klein groepe (elk N.37) van Amerikaanse, Indiese en Sjinese studente getoets met die A.V.L., die Morris

"Ways of Life" en Sanford en Older se "A-E-skaal," en die volgende betekenisvolle verskille gevind:

(a) Die Amerikaners was baie meer self-gesentreerd in vergelyking met die ander twee groepe wat meer groep-gesentreerd was;

(b) Die Amerikaners was 'n bietjie meer teoreties en die Sj inese esteties ge~rienteerd;

(c) Die Indi~rs was meer polities en ekonomies ge~rien­ teerd as beide ander groepe;

(d) Di e Indi'ers en Sjinese was meer outoriter as die Amerikaners;

(e) Die Amerikaners was meer religieus as die ander groepe;

(f) Die Amerikaners het 'n buigsame en veelsydige lewe verkies en die Indi~rs en Sjinese lewensgenieting deur middel van groepdeelname en besorgdheid oor ander.

1n Ander soortgelyke studie was die van Pugh (l97) (wat ook verskeie ander navorsers aanhaal wat min of meer dieselfde resultate gekry het) wat bevind het dat

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Kortom, zowel de kantonrechter als de werkgever hebben onder de WWZ minder vrijheid bij het ontbinden van de arbeidsovereenkomst dan onder het huidige recht, nu maar één grond mag

So, in the case of corruption, it matters what legal tradition (common or civil) and what colonial master (British or French/Dutch) has been in power before the country

Gedwongen onderzoek vindt alleen plaats als onmiddellijk gevaar voor de gezondheid van derden dreigt en de aard en omvang van het gevaar niet op andere manieren kunnen

The design teams did not start to use different design thinking tools, or changed the order of the process, but they did work in a different way because after cognitive conflict

Contrary to our hypotheses however analysis showed (1) significantly faster gaze shifts during happy conditions as compared to fearful and neutral conditions, (2) no effect of

Such amplifiers, although not matching exactly the currently available cheap VCSEL wavelengths, can be of interest for signal amplification in future optical interconnections

This study examines the relations between different complaining opportunities, (like public, legal, company, and no complaining) and complaint channels (like social

[r]