• No results found

Op zoek naar een marktevenwicht: top-down en bottom-up nationalisme tijdens een politieke transitie Een vergelijkende analyse van de rol van nationalisme in politieke transities. Wat kan Egypte leren van Roemenië?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Op zoek naar een marktevenwicht: top-down en bottom-up nationalisme tijdens een politieke transitie Een vergelijkende analyse van de rol van nationalisme in politieke transities. Wat kan Egypte leren van Roemenië?"

Copied!
111
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Op  zoek  naar  een  marktevenwicht:  

top-­down  en  bottom-­up  nationalisme  

tijdens  een  politieke  transitie  

Een  vergelijkende  analyse  van  de  rol  van  nationalisme  in     politieke  transities.  Wat  kan  Egypte  leren  van  Roemenië?                            

Bottom-­‐up  nationalisme  in  Egypte.  De  tekst:  ‘Verboden  in  te  stappen  voor  Amerikanen  en   jongeren  van  6  april.  Gratis  voor  onze  strijdkrachten.’  

 

Tsjebbe  Hein  Paulussen   5615224  

 

Universiteit  van  Amsterdam   Begeleider:  Dr.  Robbert  Woltering   Tweede  lezer:  Dr.  Mariwan  Kanie  

Tweede  semester,  academisch  jaar  2013-­2014   Masterscriptie  Midden-­Oosten  Studies  

(2)
(3)

Abstract  

The   American   political   scientist   Jack   Snyder   argues   that   during   a   democratic   transition  elites  and  counter-­‐elites  often  use  nationalism  to  gain  popular  support   for   their   regimes.   In   the   beginning   of   a   democratic   transition   there   is   often   a   marketplace  of  ideas  that  is  far  from  perfect.  It  lacks  a  professional,  free  press  or   a  functioning  civil  society  that  can  be  a  check  against  the  nationalist  propaganda   from   the   elite.   The   elite,   that   is   not   interested   in   true   democratization   but   just   wants   to   continue   its   rule,   can   use   nationalism   to   rule   in   name   of   the   people,   without   letting   the   people   actually   rule.   According   to   Snyder,   this   situation   increases  the  risk  of  a  civil  or  regional  war.  

In  Romania,  the  nationalist  discourse  used  by  the  elite  to  gain  popular  support   for   their   rule   after   the   fall   of   Ceauşescu,   was   a   top-­‐down   project   that   was   successful   among   the   population   because   the   discourse   was   familiar.   When   it   became  politically  opportune  for  the  elite  to  abandon  the  nationalist  rhetoric,  it   was   easy   for   them   to   do   so.   In   Egypt,   both   the   elite   and   the   counter-­‐elite   use   nationalist  rhetoric  to  gain  support,  but  it  is  also  used  in  a  bottom-­‐up  process  by   grassroots  organisations  and  movements  that  are  both  pro-­‐  and  anti-­‐regime.   Because  Egyptian  nationalist  is  formed  both  bottom-­‐up  and  top-­‐down,  it  will  be   more  difficult  for  the  elite  to  cast  it  aside  when  it  becomes  political  opportune.   Together   with   the   instability,   the   current   xenophobic   Egyptian   nationalism   damages  the  tourism  industry  and  thereby  the  economic  situation  in  Egypt.  The   bottom-­‐up  nature  of  Egyptian  nationalist  discourse  poses  serious  challenges  for   the  success  of  the  democratic  transition  in  Egypt.  

Even   though   these   are   serious   challenges,   the   chances   of   a   regional   war   with   Egypt   as   aggressor   are   very   small.   The   elite,   consisting   mainly   of   the   military,   know  they  will  not  win  a  war  from  the  most  likely  adversary,  Israel.  Next  to  the   small  chances  of  winning  this  war,  it  will  also  cost  them  military  support  from   the  United  States.  It  is  hard  to  say  if  a  civil  war  is  likely  to  arise  in  Egypt,  but  the   crackdown   on   the   Muslim   Brotherhood   and   other   oppositional   actors   will   definitely  not  help  to  reduce  these  chances.  Now  that  al-­‐Sisi  is  elected  president,  

(4)

he   should   do   his   best   to   reduce   tensions   and   strive   for   an   inclusive   political   process.  The  statements  he  made  during  his  presidential  campaign  do  not  seem   to   implicate   that   he   is   planning   to   do   so,   what   does   not   make   Egypt’s   future   brighter.  

   

(5)

Inhoudsopgave  

Abstract...3  

Dankwoord ...7  

Opmerking  met  betrekking  tot  de  transcriptie...9  

1.  Inleiding ... 11  

2.  Onderzoeksopzet ... 13  

Theorie... 13  

Selectie  van  casus ... 14  

Hoofdvraag ... 15  

Relevantie ... 15  

3.  Theoretisch  kader... 17  

Het  doel:  democratie... 17  

De  omstandigheden:  democratisering... 21  

De  marketing  I:  nationalisme... 24  

De  marketing  II:  antirevolutionair  nationalisme... 29  

De  aanbieder:  de  elite ... 30  

De  markt:  de  ideeënmarkt ... 32  

Het  product:  legitimiteit ... 35  

De  ontbrekende  schakel:  de  vraag ... 36  

3.  Methodologie... 39   Historisch  kader ... 39   De  markt... 39   De  aanbieder... 41   De  marketing ... 41   De  vraag ... 41   4.  Historisch  kader ... 43   Egypte... 43   Roemenië ... 46   5.  De  markt... 51   Egypte... 51   Persvrijheid... 51   Civil  society... 53  

(6)

Instituties ... 55   Roemenië ... 56   Persvrijheid... 56   Civil  society... 57   Instituties ... 59   Analyse... 59   6.  De  aanbieders... 61   Egypte... 61   Elite... 61   Contra-­‐elite... 64   Roemenië ... 65   Elite... 65   Contra-­‐elite... 67   Analyse... 67   7.  De  marketing ... 69   Egypte... 69   Roemenië ... 72   Analyse... 74   8.  De  vraag... 77   Egypte... 77   Roemenië ... 81   Analyse... 82  

9.  Lessen  voor  Egypte ... 85  

10.  Conclusie... 87  

Bibliografie ... 91  

Appendix...101  

Appendix  A  –  Vragenlijst  persvrijheid  Freedom  House ...101  

Appendix  B  –  Relatief  gebruik  Maṣr  |  Maṣrī,  ʿArab  |  ʿArabī,  Islām  |  Islāmī  op   Facebookpagina  Kullina  Khālid  Saʿīd  tussen  01/02/2011  en  03/06/2013...110  

Appendix  C  –  Relatief  gebruik  concept  ‘Egyptianness’  Facebookpagina  Kullina   Khālid  Saʿīd  tussen  01/06/2010  en  03/06/2013 ...111    

(7)

Dankwoord  

Dit  is  de  vierde  scriptie  die  ik  in  mijn  lange  studententijd  schrijf,  en  toch  pas  de   eerste  keer  dat  het  begint  met  een  dankwoord.  Ik  heb  dat  nooit  eerder  gedaan   omdat   ik   het   altijd   maar   wat   pretentieus   vond.   Het   gaat   immers   maar   om   een   scriptie,   niet   om   een   proefschrift   of   een   magnum   opus.   Misschien   omdat   het   definitief  het  einde  van  mijn  studententijd  is,  misschien  vanwege  de  bijzondere   omstandigheden  waarin  ik  deze  scriptie  heb  geschreven,  maar  deze  keer  vond  ik   het  wel  opportuun  om  met  een  dankwoord  te  beginnen.    

Om   te   beginnen   verdienen   mijn   ouders   zeer   veel   dank.   In   het   huidige   Nederlandse  hoger  onderwijssysteem  is  een  studiecarrière  zoals  ik  die  nu  hoop   te   beëindigen   onmogelijk   zonder   financiële   steun   van   ouders.   Hoewel   ik   het   misschien  niet  vaak  genoeg  gezegd  heb  besef  ik  me  heel  goed  dat  ik  bevoorrecht   ben  door  het  feit  dat  zij  mij  daarin  ruim  hebben  kunnen  én  willen  ondersteunen.   Voor   deze   scriptie   ben   ik   dank   verschuldigd   aan   mijn   begeleider   Robbert   Woltering,  die  met  kleine  suggesties  mij  de  juiste  kant  op  wist  te  sturen  en  die   mij   toegang   gaf   tot   de   unieke   dataset   van   de   Kullina   Khālid   Saʿīd   Facebookpagina.   Naar   Mariwan   Kanie   gaat   dank   uit   voor   het   blijven   benadrukken   dat   politicologen   te   veel   naar   de   staat   en   te   weinig   naar   de   bevolking   kijken,   waardoor   ik   op   het   idee   voor   mijn   theoretisch   kader   ben   gekomen.   Verder   bedank   ik   Luc   Weterings   en   Dik   Paulussen   voor   het   kritisch   lezen   en   becommentariëren   van   mijn   werk,   en   iedereen   die   mij   op   wat   voor   wijze  dan  ook  heeft  gesteund  in  het  afgelopen  half  jaar.  Zoals  dat  schijnt  te  horen   benadruk   ik   hierbij   dat   alle   fouten   en   onvolkomenheden   uiteraard   voor   mijn   rekening  zijn.  

Als  eerste,  laatste  en  alles  wat  daar  tussenin  zit  gaat  mijn  dank  echter  uit  naar   Vicky.   Voor   het   blijven   aandringen   op   een   doktersbezoek   en   het   afzeggen   van   haar   stage   in   Tanzania   verdient   ze   niet   alleen   mijn   eeuwige   dank,   maar   vooral   mijn  eeuwige  liefde.  

(8)
(9)

Opmerking  met  betrekking  tot  de  transcriptie  

In  dit  onderzoek  wordt  het  systeem  van  de  derde  editie  van  de  Encyclopaedia  of  

Islam   gehanteerd   om   Arabische   woorden   en   namen   te   transcriberen,   met  

uitzondering   van   woorden   en   namen   die   veelvuldig,   op   een   andere   wijze   getranscribeerd,  in  de  Nederlandse  taal  worden  gebruikt.  

(10)
(11)

1.  Inleiding  

 “He  stands  straight  and  tall,  impeccably  attired  and  starched  from  head  

to   toe.   His   freshly   washed   countenance   and   youthful   zeal   shield   a   Herculean  strength  and  nerves  of  steel.  He  wears  the  feathers  of  a  dove   but   has   the   piercing   eyes   of   a   hawk.   During   our   thousand   days   of   darkness,  dozens  of  potential  leaders  pranced  and  boasted,  to  no  avail.   The  leader  of  the  people  should  combine  a  love  of  country,  a  deep  faith  in   God  and  the  desire  to  serve  the  nation’s  will.”  (Abdel  Aziz  2013).  

Bovenstaand   citaat   is   de   openingsalinea   van   een   lofzang   op   de   Egyptische   ex-­‐ legerleider  en  huidige  president  Abdel  Fattah  al-­‐Sisi.  De  huidige  populariteit  van   al-­‐Sisi  en  het  Egyptische  leger  is  opvallend.  Hoewel  de  strijdkrachten  tijdens  de   revolutie  van  2011  tegen  het  regime  van  Hosni  Mubarak  populair  waren  omdat   ze  de  kant  van  de  revolutionairen  kozen,  draaide  de  publieke  opinie  snel  om  ten   nadele   van   het   leger,   nadat   Mubarak   de   macht   had   overgedragen   aan   de   Opperste   Raad   van   de   Strijdkrachten   (SCAF).   Toen   de   SCAF   de   macht   eenmaal   had   overgedragen   aan   de   democratisch   gekozen   president   Mohammed   Morsi   nam  Morsi’s  populariteit  snel  af,  en  nam  de  populariteit  van  het  leger  wederom   toe.   De   bevolking   keek   hoopvol  naar  de  strijdkrachten  om  actie  tegen  Morsi  te   ondernemen.   Dat   gebeurde   toen   het   leger   een   coup   pleegde   op   3   juli   2013.   Inmiddels   is   al-­‐Sisi   met   96,9%   verkozen   tot   president   van   Egypte,   tijdens   verkiezingen   tussen   26   en   28   mei   2014   waar   slechts   47,5%   van   de   stemgerechtigden  hun  stem  uitbrachten.  

De   Egyptische   strijdkrachten   vormen   een   belangrijke   speler   in   de   Egyptische   politiek   sinds   Gamal   Abdel   Nasser   en   de   Vrije   Officieren   een   staatsgreep   pleegden   in   1952.   Hoewel   Egypte   geen   junta   kende,   zoals   veel   Latijns-­‐ Amerikaanse   militaire   dictaturen,   steunde   het   regime   van   achtereenvolgens   Nasser,   Anwar   al-­‐Sadat   en   Hosni   Mubarak   in   grote   mate   op   het   leger.   Nadat   Hosni  Mubarak  werd  afgezet  en  Mohammed  Morsi  daaropvolgend  tot  president   werd   verkozen,   leek   de   macht   van   het   leger   in   de   Egyptische   politiek   fors   afgenomen.  Lang  heeft  dit  echter  niet  geduurd.  Toen  Mohammed  Morsi  een  jaar  

(12)

aan  de  macht  was,  werd  hij  na  massaal  protest  afgezet  door  het  leger.  Aan  het   hoofd  van  de  strijdkrachten  stond  de  door  Morsi  zelf  benoemde  al-­‐Sisi.  

Het  is  niet  voor  het  eerst  dat  een  elite  die  aan  de  macht  is  die  macht  kwijtraakt   door   een   revolutie,   maar   die   macht   tijdens   of   na   de   transitiefase   weet   te   heroveren.   In   eerste   instantie   lijkt   dit   een   grote   tegenslag   in   de   democratische   transitie,   en   een   grote   drempel   op   weg   naar   een   uiteindelijke   succesvolle   democratisering.     Eerdere   ervaringen   leren   echter   dat   het   ook   onder   deze   omstandigheden   mogelijk   is   om   uiteindelijk   succesvol   te   democratiseren.   In   Oost-­‐Europa  deed  deze  logica  zich  voor  na  de  val  van  het  IJzeren  Gordijn.  Daar   kwam  de  macht  in  veel  postcommunistische  landen  na  de  val  van  de  Sovjet-­‐Unie   in  handen  van  ex-­‐communisten,  die  nationalisme  inzetten  om  legitimiteit  bij  de   bevolking  te  verkrijgen.  Vandaag  de  dag  kunnen  enkele  van  de  landen  waar  dit   proces   zich   afspeelde,   gekarakteriseerd   worden   als   een   democratie.   De   ervaringen   van   deze   landen   kunnen   lessen   bieden   en   een   model   schetsen   dat   Egypte  houvast  kan  bieden  tijdens  de    verdere  transitiefase.  

(13)

2.  Onderzoeksopzet  

Theorie  

De   Amerikaanse   politicoloog   Jack   Snyder   stelt   in   zijn   boek   From   Voting   to  

Violence   (2000)   dat   elites,   die   door   een   revolutie   en   een   daaropvolgende  

democratische   transitie   hun   macht   dreigen   kwijt   te   raken,   nationalisme   zullen   inzetten   om   die   macht   te   behouden.   Op   het   moment   dat   een   democratische   transitie   begint,   is   nationalistisch   sentiment   volgens   Snyder   vaak   zwak   of   zelfs   afwezig   onder   de   bevolking.   Nationalistisch   sentiment   en   nationalistische   retoriek  steken  pas  de  kop  op  als  elites  gaan  strijden  om  steun  van  de  bevolking.   Deze   elites   zijn   vaak   helemaal   niet   geïnteresseerd   in   en   gebaat   bij   het   overdragen   van   daadwerkelijke   politieke   macht   aan   gewone   burgers,   en   nationalisme  biedt  hen  een  kans  op  het  vestigen  van  een  beperkte  democratie,   waarin  “een  elite  regeert  in  naam  van  de  natie,  maar  niet  volledig  aansprakelijk   is  voor  haar  burgers”  (Snyder  2000:  32).  Deze  theorie  lijkt  zeer  goed  toepasbaar   op  de  huidige  situatie  in  Egypte,  waar  het  leger  na  een  jaar  afwezigheid  terug  is   in   het   centrum   van   de   macht   en   Egyptisch   nationalistische   retoriek   alomtegenwoordig  is.  

Snyder   maakt   in   zijn   theorie   over   de   rol   van   nationalisme   tijdens   een   democratische   transitie   gebruik   van   een   marktmetafoor.   Op   een   ideeënmarkt   zullen   zowel   de   elite   als   mogelijke   contra-­‐elites   proberen   de   bevolking   te   overtuigen   om   hen   de   macht   te   gunnen.   Om   de   bevolking   er   van   te   overtuigen   hen   te   steunen,   is   de   kans   volgens   Snyder   groot   dat   nationalistische   retoriek   gebruikt   wordt.   De   nationalistische   retoriek   vervult   de   rol   van   reclame   in   de   marktmetafoor   van   Snyder,   die   de   elite   helpt   in   haar   streven   naar   legitimiteit   onder  de  bevolking.  In  de  theorie  van  Snyder  ontbreekt  echter  aandacht  voor  een   belangrijke  factor  in  een  economisch  marktmodel:  de  vraagzijde.  In  het  volgende   hoofdstuk  zal  de  marktmetafoor  die  Snyder  gebruikt  verder  uitgewerkt  worden   en  in  een  breder  theoretisch  kader  geplaatst  worden.    

(14)

Selectie  van  casus  

Nadat  Sovjetleider  Gorbatsjov  zijn  politiek  van  glasnost  en  perestrojka  inzette  en   er   een   eind   kwam   aan   de   Sovjet   Unie,   ontstonden   er   uit   de   negen   communistische   staten,   negenentwintig   onafhankelijke   staten.   Hiervan   zijn   er   door  de  Amerikaanse  denktank  Freedom  House  acht  geclassificeerd  als  volledig   democratisch,  zeven  als  zijnde  goed  op  weg  naar  een  democratie,  negen  als  nog   steeds   autocratisch   geregeerd   en   vier   als   een   zogenaamd   ‘hybride’   regime   (Basora   2012:   284-­‐5).     In   veel   van   deze   staten   spelen   etnische   conflicten   een   grote   rol,   wat   een   vergelijking   met   Egypte   lastig   maakt   omdat   Egypte   etnisch   homogeen   is.   In   Roemenië   is   er   geen   sprake   geweest   van   grootschalig   etnisch   geweld,  omdat  de  bevolking  etnisch  redelijk  homogeen  is.  De  bevolking  bestaat   in  Roemenië  voor  89,47%  uit  etnische  Roemenen.  De  grootste  minderheidsgroep   zijn  de  Hongaren,  die  6,6%  van  de  bevolking  uitmaken  (Ethnocultural  Diversity   Resource  Center  2002).  In  Roemenië  is  de  oude  elite  er  in  geslaagd  om  de  macht   te   behouden   na   de   val   van   de   Sovjet-­‐Unie;   desondanks   is   Roemenië   volgens   Freedom   House   goed   op   weg   om   volledig   te   democratiseren.   In   Hongarije,   een   ander   etnisch   relatief   homogeen   land,   heeft   autoritair   nationalisme   in   tegenstelling   tot   in   Roemenië   nooit   voet   aan   de   grond   gekregen   (Snyder   2002:   253).   Hier   wisten   ‘marktgeoriënteerde   sociaaldemocratische   neocommunisten’   het  te  winnen  van  autoritaire  nationalisten,  waardoor  Hongarije  minder  goed  te   vergelijken   is   met   het   huidige   Egypte   dan   Roemenië.   In   Slowakije   werd   nationalisme   vooral   ingezet   in   het   licht   van   de   scheiding   tussen   Tsjechië   en   Slowakije.  Deze  specifieke  omstandigheden  maken  een  vergelijking  met  Egypte   eveneens  lastig,  omdat  Egypte  geen  federatie  is  die  samengesteld  is  uit  meerdere   etnisch  homogene  staten.  

Het   doen   van   vergelijkend   onderzoek   helpt   bij   het   voorkomen   van   oriëntalistische  verklaringen  voor  verschijnselen,  zoals:  ‘de  Egyptenaren  hebben   nou   eenmaal   behoefte   aan   een   sterke   leider’.   Door   verschillende   casus   met   elkaar   te   vergelijken,   vallen   structurele   factoren   op   die   bij   het   bestuderen   van   slechts   één   casus   wellicht   onderbelicht   zouden   blijven.   Bovendien   kan   het   vergelijken   van   Egypte   met   succesvol   gedemocratiseerde   landen   inzichten  

(15)

opleveren   die   kunnen   helpen   bij   het   opstellen   van   beleid   dat   helpt   om   ook   in   Egypte  de  politieke  transitie  succesvol  te  laten  verlopen.    

Hoofdvraag  

De  hoofdvraag  die  in  dit  onderzoek  beantwoord  zal  gaan  worden,  luidt  als  volgt:  

Speelde  nationalisme  een  rol  als  anti-­democratische  kracht  door  middel   van  een  top-­down  of  een  bottom-­up  proces  tijdens  de  politieke  transities   van   Roemenië   en   Egypte,   en   welke   perspectieven   biedt   dit   voor   het   verdere  verloop  van  de  transitie  in  Egypte?  

Relevantie  

Op   dit   moment   bevindt   Egypte   zich   in   een   moeilijke   fase   van   de   politieke   transitie  die  mogelijk  naar  een  democratie  zal  leiden.  Nu  het  leger  wederom  aan   de  macht  is,  lijkt  de  democratische  transitie  terug  bij  af  te  zijn.  Egypte  is  echter   niet  het  eerste  land  waar  machthebbers,  die  bij  een  revolutie  de  macht  verloren,   in  een  later  stadium  deze  macht  weer  terug  wisten  te  krijgen.  Van  deze  eerdere   ervaringen  kan  Egypte  leren.    

In   dit   onderzoek   wordt   de   aanname   gedaan   dat   het   doel   van   Egyptes   huidige   politieke   transitie   is   om   te   democratiseren.   Deze   aanname   is   gebaseerd   op   de   consensus   die   hier   wereldwijd   over   lijkt   te   bestaan.   Na   de   revolutie   van   2011   tegen   het   regime   van   Hosni   Mubarak   leek   het   maken   van   een   democratische   transitie   de   enige   logische   optie   voor   Egypte.   In   Egypte   zelf   spraken   zeer   uiteenlopende  actoren  zoals  de  SCAF  (Al-­‐Jazeera  2011),  de  Moslim  Broederschap   (Ikhwanweb   2011)   en   de   6   april   beweging   (Masoud   2011:   21)   zich   uit   voor   democratisering.   Ook   internationaal   gaven   velen,   zoals   de   Amerikaanse   president  Obama  (2011),  de  secretaris-­‐generaal  van  de  Verenigde  Naties  Ban  Ki-­‐ Moon   (The   Telegraph   2011)   en   de   buitenlandvertegenwoordiger   van   de   Europese  Unie  Catherine  Ashton  (Ashton  2011)  aan  dat  democratie  de  gewenste   toekomst  van  Egypte  was.  Als  zoveel  actoren  die  een  rol  spelen  in  de  politieke   transitie  het  eens  zijn  over  het  doel  van  de  transitie,  dan  is  het  een  verantwoorde   keus  om  dit  veronderstelde  doel  in  dit  onderzoek  als  startpunt  te  nemen.    

(16)

Uiteraard  zijn  er  zowel  voorbeelden  te  bedenken  van  landen  waarbij  de  politieke   transitie  uiteindelijk  heeft  geleid  tot  een  democratie,  als  landen  waarbij  dit  niet   het   geval   is.   In   dit   onderzoek   zal   nadrukkelijk   gekeken   worden   naar   landen   waarbij  de  democratische  transitie  uiteindelijk  succesvol  is  geweest.  Hoewel  het   zeker  niet  gezegd  is  dat  de  politieke  transitie  in  Egypte  succesvol  zal  zijn,  is  het   nuttiger   om   te   kijken   wat   Egypte   kan   leren   van   succesvol   gedemocratiseerde   landen.   De   uitkomsten   van   dit   onderzoek   kunnen   wellicht   helpen   bij   het   opstellen   van   een   succesvol   beleid   ten   aanzien   van   de   politieke   transitie   in   Egypte.  

Het   onderzoeken   van   democratische   transities   is   een   populaire   wetenschappelijke   discipline.   Door   de   rol   van   nationalisme   in   de   politieke   transities   van   Egypte   en   Roemenië   met   elkaar   te   vergelijken,   ontstaat   meer   kennis   over   nationalisme   als   mogelijke   anti-­‐democratische   factor   en   wordt   de   casus   Egypte   toegevoegd   aan   de   bestaande   kennis   over   democratiseringsprocessen.    

(17)

3.  Theoretisch  kader  

De   theorie   van   Jack   Snyder   over   nationalisme   als   anti-­‐democratische   kracht   maakt   gebruik   van   veel   concepten   die   enige   introductie   verdienen.   In   het   kort   komt  de  theorie  van  Snyder  (2000)  op  het  volgende  neer:  

Tijdens   een   democratische   transitie   maken   elites   en   contra-­‐elites,   die   voor   het   begin   van   de   transitie   aan   de   macht   waren   of   juist   de   macht   willen   veroveren,   gebruik   van   nationalistische   retoriek   om   in   een   democratie   de   macht   te   behouden  of  te  veroveren.  Dit  nationalisme  uit  zich  op  de  ideeënmarkt,  waar  de   elite  en  contra-­‐elite  de  bevolking  proberen  te  overtuigen  om  hen  te  steunen.  De   elite  en  contra-­‐elite  zijn  op  deze  ideeënmarkt  op  zoek  naar  legitimiteit.  

Deze   theorie   van   Snyder   zal   hieronder   verder   worden   toegelicht   en   in   een   breder   theoretisch   kader   geplaatst   worden.   Tot   slot   zullen   suggesties   worden   gedaan  om  de  theorie  van  Snyder  te  versterken,  en  zal  het  model,  zoals  dat  in  dit   onderzoek  zal  worden  toegepast,  gepresenteerd  worden.  

Het  doel:  democratie  

Na   het   aftreden   van   Hosni   Mubarak   en   de   daaropvolgende   hosannastemming,   waren   velen   er   van   overtuigd   dat   Egypte   de   transitie   richting   een   volwaardige   democratie   zou   gaan   maken.   De   eisen   van   de   revolutie,   weergegeven   in   de   slogan:   “brood,   vrijheid,   sociale   rechtvaardigheid!”   (Kinninmont   2005:   5)   werden  al  snel  geïnterpreteerd  als  een  roep  om  democratisering.  Waar  de  roep   om  brood  wijst  op  de  hoop  op  economische  verbetering,  daar  wijst  de  roep  om   vrijheid   op   een   vrijheid   die   niet   bestond   onder   het   autocratische   regime   van   Mubarak,  en  de  roep  om  sociale  rechtvaardigheid  op  een  eerlijke  verdeling  van   economische  winsten.    

Het   aftreden   van   Mubarak   werd   dan   ook   gezien   als   het   startpunt   van   een   democratische  transitie,  en  de  SCAF  gaf  aan  dat  ze  slechts  de  macht  hadden  om   Egypte   voor   te   bereiden   op   democratische   verkiezingen   (Hashim   2011:   118).   Wat   wil   een   democratische   transitie   eigenlijk   zeggen?   En   wat   is   precies   een   democratie?  

(18)

Volgens  Robert  A.  Dahl  (1998:  9-­‐10)  kan  een  democratie  op  elke  plaats  en  in  elke   tijd  ontstaan,  mits  er  aan  een  paar  benodigde  voorwaarden  voldaan  wordt.  Deze   tijdloze   factoren   die   democratie   bevorderen   zijn:   groepsidentiteit,   beperkte   inmenging  van  buitenaf  en  een  veronderstelling  van  gelijkheid  (idem:  10).  Door   de  aanwezigheid  van  deze  drie  factoren  konden  in  het  oude  Griekenland  (507-­‐ 321   v.   Chr.),   in   Rome   (500-­‐130   v.   Chr.)   en   in   de   Italiaanse   stadsstaten   (1100-­‐ 1300)   democratieën   op   kleine   schaal   ontstaan   (idem:   11-­‐16).   Met   het   verdwijnen   van   deze   lokale   bestuurseenheden   en   de   opkomst   van   de   veel   grotere  natiestaat,  veranderde  ook  de  factoren  die  bevorderlijk  waren  voor  het   ontstaan   van   een   democratie.   Volgens   Dahl   (idem:   147)   zijn   er   drie   factoren   essentieel  voor  het  ontstaan  en  bestendigen  van  een  democratie  in  een  moderne   natiestaat:   controle   van   het   leger   en   de   politie   door   gekozen   functionarissen,   geloof   in   democratie   en   een   democratische   politieke   cultuur   en   tot   slot   geen   sterke  buitenlandse  overheerser  die  vijandig  staat  tegenover  democratie.  Naast   deze  drie  essentiële  factoren  zijn  er  nog  twee  factoren  niet  essentieel,  maar  wel   zeer   bevorderlijk:     een   moderne   markteconomie   en   zwak   subcultureel   pluralisme.  

Hoewel  het  geen  garantie  is,  stelt  Dahl  (idem:  159)  dat  het  zeer  waarschijnlijk  is   dat  een  land  een  democratie  is  als  bovenstaande  vijf  factoren  aanwezig  zijn.  Als   deze   vijf   factoren   echter   afwezig   zijn,   dan   is   het   nog   steeds   mogelijk   dat   een   democratie  ontstaat,  al  is  dit  zeer  onwaarschijnlijk.    

Hoe  valt  vast  te  stellen  of  een  land  inderdaad  een  democratie  is?  Ook  hiervoor   heeft   Dahl   (idem:   38)   criteria   opgesteld.   Om   als   democratie   te   kunnen   worden   gekarakteriseerd,  moeten  de  volgende  vijf  processen  zich  in  een  staat  afspelen:   effectieve  participatie,  gelijkheid  van  stemmen,  verlicht  begrip,  controle  over  de   agenda  en  inclusie  van  volwassenen.  

Effectieve   participatie   wil   zeggen   dat   alle   stemgerechtigden   gelijke   kansen   moeten   hebben   om   hun   mening   te   verkondigen   en   anderen   van   hun   gelijk   te   overtuigen  in  het  besluitvormingsproces.  Gelijkheid  van  stemmen  wil  zeggen  dat   in   geval   van   verkiezingen,   ieders   stem   evenveel   waarde   heeft   en   dat   iedereen   gelijke  mogelijkheden  heeft  om  te  stemmen.  Met  verlicht  begrip  bedoelt  Dahl  dat  

(19)

iedereen   de   mogelijkheid   moet   hebben   om   zich   te   informeren   over   mogelijk   alternatief  beleid.  Controle  over  de  agenda  wil  zeggen  dat  alle  stemgerechtigden     de   mogelijkheid   moeten   hebben   om   zaken   te   kunnen   agenderen.   Inclusie   van   volwassenen   wil   zeggen   dat   alle   volwassen   moeten   beschikken   over   de   hierboven   beschreven   rechten.   Uitzonderingen   hierop   vormen   bijvoorbeeld   toeristen,  die  maar  tijdelijk  in  een  staat  verblijven.  

Het   is   belangrijk   op   te   merken   dat   Dahl   hier   doelt   op   processen   die   continu   aanwezig   moeten   zijn   in   een   samenleving.   Verkiezingen,   waarbij   alle   volwassenen  mogen  stemmen  en  waarbij  hun  stemmen  even  zwaar  wegen,  zijn   dus   niet   voldoende:   ook   buiten   de   verkiezingen   om   moet   iedere   volwassene   zaken  kunnen  agenderen  en  anderen  van  zijn  gelijk  kunnen  overtuigen.  Vanwege   de  nadruk  op  dit  continue  proces  schaart  Charles  Tilly  (2007:  8)  de  definitie  van   democratie  van  Dahl  onder  de  proces  georiënteerde  benadering.  Naast  de  proces   georiënteerde   benadering   onderscheidt   Tilly   (idem:   7)   nog   drie   andere   benaderingen   van   democratie:   de   constitutionele,   de   substantieve   en     de   procedurele.  

Bij   een   constitutionele   benadering   staat,   zoals   de   naam   al   doet   vermoeden,   de   grondwet  centraal.  Indien  in  de  grondwet  wordt  gesproken  over  een  democratie   en   regels   voor   het   democratische   proces   gesteld   worden,   dan   kan   een   land   als   democratisch  gekwalificeerd  worden.  Dit  kan  problematisch  zijn,  omdat  idealen   uit  de  grondwet  niet  altijd  in  de  praktijk  worden  nageleefd.  Bij  de  substantieve   benadering  staat  de  uitkomst  van  beleid  centraal.  Als  een  regime  voor  welvaart,   individuele   vrijheid,   veiligheid,   gelijkheid,   openbaar   debat   en   een   vreedzame   oplossing   van   conflicten   zorgt,   dan   is   er   sprake   van   een   democratie.   Het   probleem  met  deze  benadering  is  dat  in  theorie  ook  een  dictatoriaal  regime  dit   beleid  kan  voeren.  Het  beleid  van  een  regime  hoeft  niks  te  zeggen  over  de  aard   van   een   regime,   al   zal   in   de   praktijk   een   dictatoriaal   regime   niet   snel   bovenstaand  beleid  voeren.  Bij  een  procedurele  benadering  wordt  aan  de  hand   van   democratische   procedures   bepaald   of   een   land   een   democratie   is.   Vooral   verkiezingen  zijn  hierbij  het  onderwerp  van  analyse.  De  methode  van  Freedom   House   is   volgens   Tilly   een   goed   voorbeeld   van   de   procedurele   benadering.   Volgens   Tilly   (idem:   8)   is   een   procedurele   benadering   een   goed   onderdeel   van  

(20)

een  test  of  een  land  democratisch  is,  maar  zegt  het  onvoldoende.  Als  procedures   democratisch  zijn,  maar  de  staat  geen  gezag  heeft  over  het  gehele  grondgebied,   dan  hoeft  er  toch  geen  sprake  zijn  van  een  democratie.    

Tilly   heeft   een   voorkeur   voor   een   procedurele   benadering   van   democratie.   Hij   stelt   dat   de   mate   van   democratie   gemeten   kan   worden   aan   een   plaats   op   de   glijdende   schaal   van   de   volgende   vier   variabelen:   breedte,   gelijkheid,   bescherming   en   wederzijds   bindend   overleg   (Tilly   2007:   14-­‐15).   Breedte   staat   gelijk  aan  inclusie  van  volwassenen  bij  Dahl;  de  mate  van  politieke  inclusie  van   alle  mensen  onder  de  jurisdictie  van  de  staat.  Gelijkheid  staat  voor  de  gelijkheid   tussen   bijvoorbeeld   geloofsgemeenschappen   en   etnische   groepen   binnen   een   staat.   Deze   verschillende   categorieën   burgers   moeten   allemaal   gelijke   rechten   hebben.  Bescherming  staat  volgens  Tilly  voor  bescherming  van  de  burgers  tegen   de  willekeur  van  de  staat.  Wederzijds  bindend  overleg  staat  voor  de  mate  waarin   er  steekpenningen,  vleierij  of  dreigementen  nodig  zijn  om  iets  van  de  overheid   gedaan   te   krijgen.   Hoe   minder   dit   nodig   is,   hoe   hoger   de   kwaliteit   van   de   democratie  is.    

Volgens  Albert  Weale  (2007:  18)  is  publieke  opinie  als  basis  van  beleid  en  recht   het  belangrijkste  kenmerk  van  een  democratie.  De  publieke  opinie  moet  formeel   geuit  worden  door  de  burgers  van  een  samenleving,  waarvan  het  overgrote  deel   gelijke  politieke  rechten  moet  hebben.    

Uit   het   werk   van   bovenstaande   denkers   over   democratie   komen   een   aantal   kenmerken   naar   voren.   Er   kan   er   alleen   sprake   zijn   van   een   democratie   als   er   sprake  is  van  inclusiviteit.  Alle  (volwassen)  burgers  moeten  kunnen  deelnemen   aan   het   democratisch   proces,   en   hun   stem   moet   even   zwaar   gewogen   worden.   Alle   burgers   moeten   in   gelijke   mate   de   mogelijkheid   hebben   om   beleid   te   beïnvloeden,  zaken  te  agenderen  en  zich  op  de  hoogte  te  stellen  van  alternatieve   opvattingen.  De  publieke  opinie  die  hieruit  voortvloeit,  moet  de  basis  zijn  van  het   openbaar   bestuur.   Dit   mag   echter   nooit   leiden   tot   een   dictatuur   van   de   meerderheid,   want   de   minderheden   moeten   beschermd   worden   tegen   de   willekeur   van   de   overheid.   Democratie   is   dus   beduidend   meer   dan   alleen   het   organiseren  van  vrije  verkiezingen.  

(21)

De  omstandigheden:  democratisering  

Als   bovenstaande   kenmerken   een   democratie   definiëren,   wat   is   dan   democratisering?  Charles  Tilly  (2007:  59)  geeft  hier  een  mooie  definitie  van.  Er   van   uitgaande   dat   een   regime   democratisch   is   als   de   relatie   tussen   de   staat   en   haar   burgers   gebaseerd   zijn   op   de   eerder   genoemde   fundamenten   inclusief,   gelijk,   beschermd   en   voor   beide   partijen   bindend   overleg,   wordt   democratisering  als  volgt  gedefinieerd:  

“Democratization   then   means   net   movement   toward   broader,   more   equal,  more  protected,  and  more  mutually  binding  consultation.”  

Afhankelijk   van   de   gehanteerde   definitie   van   democratie,   betekent   democratisering   een   netto   ontwikkeling   in   democratische   richting.   Indien   het   politieke  proces  inclusiever  wordt,  alle  (volwassen)  burgers  in  toenemende  mate   kunnen  deelnemen  aan  het  politieke  proces,  hun  stem  in  toenemende  mate  even   zwaar   gewogen   wordt,   in   toenemende   mate   gelijke   mogelijkheden   hebben   om   beleid  te  beïnvloeden,  in  toenemende  mate  de  mogelijkheid  hebben  om  zaken  te   agenderen   en   de   publieke   opinie   in   toenemende   mate   de   basis   vormt   van   het   openbaar  bestuur,  dan  is  er  sprake  van  democratisering.  

Het  is  verleidelijk  om  te  denken  dat  een  democratische  transitie  gelijk  staat  aan   democratisering.   In   het   liberale   optimisme   van   de   jaren   ’90   sprak   Francis   Fukuyama   (1989:   9)   na   de   val   IJzeren   Gordijn   over   het   ‘einde   van   de   geschiedenis’.   Met   de   val   van   de   Sovjet   Unie   was   de   laatste   ideologische   tegenstander  van  de  liberale  democratie  verdwenen,  en  het  zou  niet  lang  meer   duren   voor   de   hele   wereld   op   democratische   wijze   bestuurd   zou   worden.   Fukuyama   heeft   een   dialectische   visie   op   de   geschiedenis,   geïnspireerd   op   het   werk   van   Hegel.   Waar   bij   Karl   Marx,   eveneens   een   dialectisch   denker,   de   klasseloze  maatschappij  het  eindpunt  van  de  geschiedenis  zou  zijn,  daar  is  dit  bij   Fukuyama   de   liberale   democratie.   Met   het   wegvallen   van   het   communisme   en   eerder   in   de   twintigste   eeuw   het   fascisme,   hebben   alle   alternatieven   voor   de   liberale   democratie   gefaald   (Fukuyama   1989:   20).   Bovendien   bevat   de   liberale   democratie  geen  inherente  problemen  die  ervoor  zullen  zorgen  dat  de  ideologie   ‘ontmaskerd’   wordt.   De   overwinning   die   de   liberale   democratie   in   de  

(22)

ideeënwereld   heeft   geboekt,   zal   zich   volgens   Fukuyama   vertalen   naar   het   regeren  van  de  materiële  wereld  op  de  langere  termijn.  

Helaas  bleek  de  praktijk  weerbarstiger  te  zijn  dan  de  theorie,  en  niet  alle  landen   die  begonnen  aan  een  democratische  transitie  waren  binnen  afzienbare  tijd  een   volwassen   democratie.   In   de   jaren   ’90   braken   na   het   inzetten   van   een   democratische  transitie  gewelddadige  conflicten  uit  in  onder  andere  Joegoslavië,   Burundi  en  Rwanda.  De  term  democratische  transitie  is  dan  ook  niet  juiste  term   om   de   huidige   situatie   in   Egypte   te   karakteriseren.   Het   is   beter   om   te   spreken   over   een   politieke   transitie,   die   mogelijk   kan   leiden   tot   een   democratie.   Een   andere  mogelijkheid  is  dat  een  politieke  transitie  uitmondt  in  een  burgeroorlog   (zoals   in   Joegoslavië   in   de   jaren   ’90)   of   wat   Steven   Heydemann   (2007:   2)   ‘upgraded  authoritarianism’  noemt,  waarin  autoritair  bestuur  wordt  gekoppeld   aan  toenemende  burgerlijke  en  economische  vrijheden.  

Naar  aanleiding  van  de  mislukkingen  in  de  jaren  ‘90  werd  door  veel  politicologen   een   poging   gedaan   om   condities   vast   te   leggen   waaronder   succesvolle   democratisering   mogelijk   was.   Volgens   Jack   Snyder   (2000:   20)   zelf   bestaat   de   centrale  boodschap  van  zijn  boek  From  Voting  to  Violence  uit  een  paradox.  Het  is   bewezen  dat  volwassen  democratieën  geen  oorlog  met  elkaar  voeren  (Reiter  en   Stam  1998:  380),  maar  de  transitiefase  op  weg  naar  een  volwassen  democratie   zorgt  juist  voor  een  verhoogde  kans  op  nationalisme  en  daaruit  voortvloeiende   etnische   conflicten.   Het   is   geen   toeval   dat   Napoleons   Frankrijk   (1803-­‐1815),   Keizer  Wilhelms  Duitsland  (1914-­‐1918)  en  Adolf  Hitlers  Duitsland  (1939-­‐1945),   drie  regimes  die  dichtbij  het  omverwerpen  van  de  internationale  machtsbalans   waren,  allemaal  voortkwamen  uit  mislukte  pogingen  tot  democratisering  (idem:   20-­‐1).   Dit   toont   volgens   Snyder   (idem:   21)   aan   dat   het   promoten   van   democratisering   zonder   rekening   te   houden   met   deze   risico’s,   getuigt   van   een   overdaad  aan  idealisme.  

Het  doel  van  Snyders  boek  is  om  te  onderzoeken  wat  de  omstandigheden  zijn  die   een   politieke   transitie   naar   een   liberale   democratie   onderscheidt   van   een   politieke   transitie   die   leidt   tot   een   terugslag,   nationalisme   en   oorlog.   Volgens   Snyder   (idem:   74-­‐75)   zijn   er   twee   factoren   die   een   politieke   transitie  

(23)

beïnvloeden:  de  kracht  van  instituties  en  de  democratische  gezindheid  van  elites.   Als  het  waarschijnlijk  is  dat  elites  die  aan  de  macht  waren  voor  het  begin  van  de   politieke  transitie  ook  op  een  democratische  wijze  de  macht  kunnen  behouden,   dan  beoordeelt  Snyder  (idem:  74)  deze  elite  als  flexibel.  Als  het  waarschijnlijk  is   dat   deze   elite   de   macht   zal   verliezen   in   een   democratie,   dan   is   deze   elite   inflexibel.   Een   elite   die   inflexibel   is,   zal   toch   een   poging   willen   doen   om   haar   macht  te  behouden.  Volgens  Snyder  is  het  waarschijnlijk  dat  deze  elite  daarvoor   haar  toevlucht  zal  zoeken  in  nationalistische  retoriek.  De  kracht  van  instituties   kan   het   verkopen   van   de   nationalistische   boodschap   vergemakkelijken   of   bemoeilijken  voor  elites.    

Onder   instituties   rekent   Snyder   zowel   administratieve   als   representatieve   instituties.   Sterke   administratieve   instituties,   zoals   een   sterke   overheidsbureaucratie,   maken   het   voor   een   elite   makkelijk   om   het   nationalistische   gedachtegoed   aan   de   man   te   brengen.   De   hele   geoliede   overheidsmachine   kan   in   dit   geval   in   dienst   van   het   verspreiden   van   de   nationalistische   boodschap   worden   gesteld.   Sterke   representatieve   instituties,   zoals  een  vrij  en  open  nationaal  debat,  een  vrije  en  professionele  pers  of  vrije  en   eerlijke  verkiezingen,  bieden  juist  tegenwicht  aan  elites  die  een  nationalistische   boodschap   proberen   te   verkopen.   Het   nationalisme   dat   door   elites   wordt   gebruikt  om  de  macht  te  kunnen  behouden  kan  vervolgens  een  eigen  leven  gaan   leiden  en  ontaarden  in  etnisch  geweld  of  oorlog.  Om  dit  risico  te  verkleinen  stelt   Snyder   dat   het   belangrijk   is   om   goed   functionerende   instituties   te   bouwen   en   een  rechtsstaat  te  vestigen,  voordat  er  wordt  overgegaan  tot  democratisering.   Vanwege  dit  pleidooi  wordt  Snyder  door  Thomas  Carothers  (2007:  12)  tot  wat   hij   de   ‘sequentialists’   noemt   gerekend.   Bij   de   ‘sequentialists’   gaan   het   bouwen   van   instituties   en   het   scheppen   van   de   juiste   voorwaarden   vooraf   aan   het   daadwerkelijke   democratiseren,   omdat   zonder   de   juiste   voorwaarden   de   kans   groot   is   dat   een   democratische   transitie   uitmondt   in   geweld.   Carothers   (idem:   24)  stelt  dat  de  notie  van  voorwaarden  in  het  denken  van  de  ‘sequentialists’  te   sterk  is.  Hij  onderscheidt  zelf  zes  factoren  die  een  grote  invloed  hebben  op  het   mogelijke   succes   van   een   democratische   transitie:   mate   van   economische   ontwikkeling,  concentratie  van  de  bronnen  van  nationale  welvaart,  op  identiteit  

(24)

gebaseerde  maatschappelijke  verschillen,  ervaring  met  politiek  pluralisme  in  het   verleden,   een   niet-­‐democratische   omgeving   en   de   coherentie   en   capaciteit   van   de  staat  (Carothers  2007:  24  en  2011).  Hij  stelt  echter  dat  dit  geen  noodzakelijke   voorwaarden   zijn,   maar   slechts   omstandigheden   die   een   succesvolle   transitie   faciliteren   of   juist   tegenwerken.   Carothers   (2007:   14)   is   geen   voorstander   van   het   eerst   creëren   van   de   noodzakelijke   voorwaarden   voor   een   geslaagde   democratische  transitie,  omdat  een  autocratie  inherent  niet  verenigbaar  is  met   democratische  waarden  zoals  een  rechtsstaat  en  het  scheppen  van  instituties  die   een   democratische   transitie   zullen   bevorderen.   Het   is   daarom   zeer   onwaarschijnlijk  dat  het  scheppen  van  deze  noodzakelijk  voorwaarden  door  een   verlichte   dictator   überhaupt   zullen   plaatsvinden.   Carothers   (idem:   23)   pleit   daarom   voor   een   gradualistische   aanpak,   waarin   democratisering   en   het   scheppen   van   omstandigheden   die   democratisering   bevorderen   hand   in   hand   gaan.    

Hoewel  Carothers  geen  voorstander  is  van  het  eerst  realiseren  van  voorwaarden   voordat  er  aan  een  democratische  transitie  wordt  begonnen,  is  hij  het  wel  met   Snyder  eens  dat  een  democratische  transitie  vaak  niet  slaagt  en  mogelijk  ook  kan   uitmonden   in   geweld.   De   reden   dat   de   kans   groot   is   dat   een   politieke   transitie   uitmondt   in   geweld,   ligt   volgens   Snyder   in   de   vruchtbare   bodem   die   een   politieke  transitie  biedt  aan  de  inzet  van  nationalistische  retoriek.  

De  marketing  I:  nationalisme  

Er   kunnen   grofweg   twee   vormen   van   nationalisme   worden   onderscheiden,   die   kunnen   worden   aangeduid   als   civiel   nationalisme   en   etnisch   nationalisme.   Het   civiel  nationalisme  vindt  haar  basis  in  de  Franse  en  Amerikaanse  revolutie,  en  de   liberale  en  humanitaire  filosofie  die  in  die  tijd  ontstaat.  In  het  werk  Het  sociaal  

contract   van   de   verlichtingsfilosoof   Jean-­‐Jacques   Rousseau   staat   de   collectieve  

wil   van   het   volk   centraal   als   basis   voor   legitiem   politiek   bestuur.   In   de   theorie   van  Rousseau  (1762:  53)  is  de  soevereiniteit  ondeelbaar  en  ligt  die  bij  het  volk.   In  het  civiel  nationalisme  dat  hieruit  voortkomt,  is  het  accepteren  van  het  sociaal   contract  de  basis  voor  het  behoren  tot  de  natie.  In  andere  woorden:  iedereen  die   de  rechten  en  plichten  accepteert  die  behoren  bij  het  zijn  van  ‘Fransman’  of  ‘Brit’,  

(25)

wordt  geaccepteerd  als  lid  van  de  natie.  Afkomst,  etniciteit,  taal  of  cultuur  spelen   geen  rol  in  het  wel  of  niet  behoren  tot  de  natie.  Het  accepteren  van  het  sociaal   contract   en   de   daarbij   behorende   rechten   en   plichten   geven   in   dit   geval   de   doorslag.   Civiel   nationalisme   wordt   gebruikt   om   het   individu   te   beschermen   tegen  de  willekeur  van  de  staat.    

De   tweede   vorm   van   nationalisme,   het   etnisch   nationalisme,   ontstaat   onder   invloed  van  het  werk  van  de  Duitse  filosoof  Johann  Gottfried  Herder.  Waar  bij  het   civiel  nationalisme  de  nadruk  lag  op  de  rechten  en  plichten  van  burgers  en  het   beschermen   van   het   individu   tegen   de   tirannie   van   de   overheid,   daar   lag   de   nadruk   bij   het   etnisch   nationalisme   op   het   laten   samenvallen   van   politieke   grenzen   met   nationale   grenzen.   Ook   binnen   het   etnisch   nationalisme   speelt   de   soevereiniteit   van   het   volk   een   belangrijke   rol,   maar   hier   is   het   gekoppeld   aan   het  idee  dat  elke  natie  een  organisch  geheel  is  en  significant  verschilt  van  andere   naties.   Het   etnisch   nationalisme   verheerlijkt   waarden   zoals   passie   en   instinct,   terwijl  het  civiel  nationalisme  de  ratio  als  hoogste  waarde  in  het  vaandel  heeft   staan  (Wilson  1973:  820).  Het  hoogste  doel  in  het  bestaan  van  de  mens  is  dan   ook  zich  in  te  zetten  voor  het  grotere  goed  van  de  natie.    

Volgens   Hans   Kohn   (1967:   4)   was   het   etnisch   nationalisme   vooral   een   project   van   wetenschappers   en   dichters.   Zij   probeerden   ‘de   vonk   van   het   nationaal   bewustzijn  te  doen  ontbranden  bij  hun  lethargische  volksgenoten’.  Eén  van  deze   wetenschappers  was  Herder.  Volgens  Herder  was  er  in  de  geschiedenis  sprake   van  continuïteit,  alles  kwam  voort  uit  iets  dat  er  al  was.  In  deze  continuïteit  was   de   natie   het   eeuwige,   dat   altijd   bleef   bestaan.   Door   de   geschiedenis   heen   ontwikkelde   de   natie   en   haar   cultuur   zich   organisch.   Dit   had   te   maken   met   de   fysieke  omgeving  van  de  natie.  In  een  bergachtig  landschap  zou  gejaagd  moeten   worden   en   zou   zich   een   cultuur   ontwikkelen   die   een   sterke   staat   behoeft.   Op   vlakke   graslanden   waar   aan   veeteelt   werd   gedaan,   zou   zich   een   cultuur   ontwikkelen   die   veel   meer   op   samenwerken   gestoeld   zou   zijn.   Naarmate   de   geschiedenis  vordert  ontwikkelt  de  nationale  cultuur  zich  onder  invloed  van  de   fysieke  omgeving  tot  een  specifieke  ‘nationale  ziel’.  Omdat  elke  natie  een  uniek   product   is   van   unieke   natuurlijke   kenmerken   en   een   unieke   geschiedenis,   moeten  voor  elke  natie  unieke  wetten  gelden.  Wetten  uit  een  andere  natie  zijn  

(26)

niet   zomaar   toepasbaar   op   een   andere   natie,   en   elke   natie   zou   over   zijn   eigen   toekomst   moeten   kunnen   beslissen   (Wilson   1973:   820-­‐823).   De   nationale   taal   speelt  een  zeer  belangrijke  rol  in  het  etnisch  nationalisme,  omdat  volgens  Herder   de   nationale   ziel   alleen   goed   tot   uiting   zou   kunnen   worden   gebracht   in   de   nationale  taal  (idem:  827).  

Herder   stelt   dus   dat   het   ontstaan   van   een   natie   en   bijbehorend   nationaal   bewustzijn   en   nationalisme   organische   bottom-­‐up   processen   zijn,   die   zonder   sturing   door   een   elite   of   een   overheid   plaatsvinden.   In   het   civiel   nationalisme   geeft   erkenning   de   doorslag,   twee   mannen   behoren   tot   dezelfde   natie   als   ze   elkaar   herkennen   als   behorende   tot   dezelfde   natie.   Volgens   Ernest   Gellner   (1983:   7)   zijn   beide   ideeën   over   nationalisme   ideologisch   gekleurd.   Gellner   (idem:  1)  definieert  nationalisme  als  volgt:  

“Nationalism   is   primarily   a   political   principle,   which   holds   that   the   political  and  the  national  unit  should  be  congruent.”  

Dit  politieke  principe  steekt  volgens  Gellner  pas  de  kop  op  in  de  moderne  tijd,  als   daar   een   sociologische   noodzakelijkheid   voor   ontstaat.   Na   de   industriële   revolutie  wordt  een  complexe  en  verfijnde  arbeidsverdeling  noodzakelijk  om  een   hoge   productiviteit   te   kunnen   behalen.   Deze   arbeidsverdeling   is   niet   eenmalig,   maar  steeds  aan  verandering  onderhevig  (idem:  24).  Om  de  productiviteit  hoog  te   houden  is  het  van  een  enorm  belang  dat  arbeiders  zich  snel  nieuwe  technieken   eigen  kunnen  maken,  dit  in  tegenstelling  tot  in  een  agrarische  samenleving  waar   een   arbeider   vaak   een   leven   lang   hetzelfde   werk   deed.   Door   deze   ontwikkeling   nam   het   belang   van   scholing   sterk   toe.   In   deze   nieuwe,   snel   veranderende   arbeidsverdeling   liggen   volgens   Gellner   de   wortels   van   het   nationalisme.   Een   moderne  industriële  staat  kan  alleen  functioneren  met  een  “mobiele,  geletterde,   cultureel  gestandaardiseerde,  uitwisselbare  bevolking”  (idem:  46).  Nationalisme   is  het  antwoord  op  deze  behoefte  aan  homogeniteit  vanuit  de  maatschappij,  het   biedt  een  kader  voor  de  noodzakelijk  geachte  homogene  cultuur.  Gellner  (idem:   48)  benadrukt  dat  de  behoefte  aan  een  homogene  cultuur  eerst  ontstaat,  onder   invloed  van  de  industrialisering,  en  dat  het  ontstaan  van  nationalisme  daar  een   antwoord  op  is:  

(27)

 “Nations  as  a  natural,  God-­given  way  of  classifying  men,  as  an  inherent   though   long-­delayed   political   destiny,   are   a   myth;   nationalism,   which   sometimes   takes   pre-­existing   cultures   and   turns   them   into   nations,   sometimes  invents  them,  and  often  obliterates  pre-­existing  cultures:  that   is  a  reality,  for  better  o  worse,  and  in  general  an  inescapable  one.  Those   who  are  its  historic  agents  know  not  what  they  do,  but  that  is  another   matter.”  

Nationalisme  is  dus  een  project  om  de  maatschappelijk  gewenste  homogeniteit  in   cultuur  sociaal  te  construeren.  Ook  Benedict  Anderson  (1983:  15)  benadrukt  dat   naties   ingebeelde   gemeenschappen   zijn.   Hij   stelt   echter   dat   Gellner   te   sterk   benadrukt  dat  naties  een  ‘onwaarheid’  zijn:    

“Gellner  is  so  anxious  to  show  that  nationalism  masquerades  under  false   pretences   that   he   assimilates   ‘invention’   to   ‘fabrication’   and   ‘falsity’,   rather  than  to  ‘imagining’  and  ‘creation’.”  

Gellner  schept  hier  volgens  Anderson  (idem:  15)  onterecht  de  verwachting  dat  er   andere  maatschappijen  zijn  die,  in  tegenstelling  tot  de  natie  wel  ‘echt’  zijn.  Dit  is   volgens   Anderson   niet   het   geval;   alle   gemeenschappen   die   groter   zijn   dan   een   dorp,  waarin  er  oog-­‐in-­‐oog  contact  bestaat,  zijn  ingebeeld:  ze  bestaan  slechts  in   de  gedachten  van  de  leden  van  de  gemeenschap.  

Snyder  neemt  de  definitie  van  Gellner  als  het  startpunt  van  zijn  eigen  definitie  die   hij  hanteert  in  From  voting  to  violence.  Snyder  (2000:  55)  is  het  met  Gellner  eens   dat   nationalisme   een   idee   is,   en   bovendien   een   mythe.   Snyder   (idem:   23)   stelt   echter   dat   nationalisme   niet   beperkt   blijft   tot   de   strijd   om   de   politieke   en   nationale  eenheid  congruent  te  laten  zijn,  maar  dat  dit  ook  beperkt  kan  blijven  tot   het   eisen   van   politieke   autonomie   op   een   ander   (lager)   niveau   dan   dat   van   de   staat:  

“I   define   nationalism,   therefore,   as   the   doctrine   that   a   people   who   see   themselves  as  distinct  in  their  culture,  history,  institutions,  or  principles   should  rule  themselves  in  a  political  system  that  expresses  and  protects   those  distinctive  characteristics.”    

(28)

Snyder   bestrijdt   de   these   dat   nationalisme   voortkomt   uit   ‘ancient   cultural   hatreds’   die   onvermijdelijk   zullen   leiden   tot   een   botsing   tussen   beschavingen   zoals   Samuel   Huntington   (1993:   23)   voorspelde.   Volkeren   waartussen   in   de   jaren   ’90   etnische   of   nationalistische   conflicten   uitbraken,   hebben   in   het   verleden   vriendschappelijk   samengeleefd,   of   zelfs   nog   nooit   oorlog   met   elkaar   gevoerd.   Zo   hebben   Kroaten   en   Serviërs   tijdens   de   Eerste   Wereldoorlog   wel   tegen  elkaar  gevochten,  maar  vochten  Serviërs  aan  beide  kanten.  Hier  was  geen   sprake   van   een   nationalistisch   conflict,   waarmee   het   eerste   nationalistische   conflict   tussen   deze   beide   volkeren   pas   tijdens   de   Tweede   Wereldoorlog   plaatsvond   (Snyder   2000:   18).   Eeuwenoude   culturele   haat   kan   niet   verklaren   waarom   er   in   de   jaren   ’90   nationalistisch   en   etnisch   geweld   oplaaide.   Om   het   oplaaien   van   nationalistisch   en   etnisch   geweld   toch   te   kunnen   verklaren,   komt   Snyder   met   een   alternatieve   hypothese,   die   vooral   aandacht   heeft   voor   de   persuasieve   rol   van   nationalistische   elites   (idem:   21).   Een   belangrijke   rol   is   hierbij   weggelegd   voor   persvrijheid,   die   Snyder   een   ‘close   cousin’   van   beginnende  democratisering  noemt  (idem:  31).    

In  een  situatie  van  een  gedeeltelijke  democratie  kunnen  elites  hun  controle  over   delen   van   de   overheid,   de   economie   en   de   gedeeltelijk   geliberaliseerde   media   gebruiken  om  de  agenda  voor  het  maatschappelijk  debat  te  bepalen.  Het  kan  in   het  belang  van  deze  elites  zijn  om  de  energie  van  de  bevolking  in  te  zetten  ten   behoeve   van   economische   ontwikkeling   of   oorlog.   In   wat   Snyder   (idem:   36)   predemocratische   maatschappijen   noemt,   waren   militaire,   culturele   en   economische  elites  zeer  terughoudend  in  het  aanwakkeren  van  nationalistische   sentimenten.   Deze   sentimenten   zouden   zich   immers   ook   tegen   hen   kunnen   keren  en  daarmee  ten  koste  kunnen  gaan  van  hun  macht.  De  opkomst  van  massa   legers,   kapitalisme   en   goedkope   druktechnieken   vanaf   de   achttiende   en   de   negentiende  eeuw  gaven  elites  die  de  steun  van  de  bevolking  voor  zich  konden   winnen,   een   voordeel   in   de   strijd   tegen   andere   binnenlandse   elites   en   in   de   competitie  met  andere  staten.  

Bij   het   formuleren   van   nationalistisch   discours   hebben   elites   er   belang   bij   om   zowel   de   dreiging   van   binnen-­‐   en   buitenlandse   rivalen   als   de   voordelen   van   verzet   hiertegen   te   overdrijven.   Door   deze   overdrijving   wordt   de   kans   op   een  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Davidson toont aan hoe onvermijdelijk deze neiging tot nationalisme was, onder andere door de vergelijking met de opkomst van het Europese nationalisme, door er op te wijzen dat

Verschillende de- tachementen zijn bij de PR-organisatie gehuis- vest: het NMI (Nederlands Meststoffen Instituut), het LEI (Landbouw Economisch Instituut), het CVB (Centraal

A a n deze politieke dimensie van 'veranderende grenzen', de inperking van individuele vrijheid en de toename van de staatsmacht, het opdelen van de bevolking van Europa in

Individuele ondernemers richten zich op het realiseren van toegevoegde waarde binnen de keten door focus op Uniekheid (Uniciteit of Unique Selling Point) en worden daarbij

In tegenstelling tot anderen, die teleurgesteld waren over de resultaten die de onafhankelijkheids- strijd in andere Afrikaanse staten had opgeleverd, kon Ranger dat niet zijn,

Het 'van boven' geïndoctrineerde nationalisme werd daarbij het meest succesrijke 'isme', omdat de bestuurlijke macht (de staat) de meest effectieve communicatiekanalen naar zijn

Het individualistisch nationalisme verrees volgens Greenfeld in zestien- de-eeuws Engeland en werd in de negentiende eeuw opgepakt en verder uitgewerkt door Amerika.. Het tweede

uhh of zeg maar naar het fit en misfit perspectief en in die zin kijk ik naar Europese richtlijnen die zijn uhh moeten worden omgezet naar Nationale regels en uhh vanuit dat