• No results found

Positieve technologie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Positieve technologie"

Copied!
57
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Positieve Technologie

(2)

Wat is positieve technologie?

 Technologie kan leiden tot welbevinden

 Online Positieve Psychologie interventies

 Welbevinden tijdens het gebruik van techologie

(3)

OPPIs

(4)
(5)
(6)

Welbevinden tijdens het gebruik

van technologie

(7)

 Ben je zelf wel eens enthousiast begonnen aan iets met technologie,

maar ben je toch gestopt?

 Schrijf zoveel mogelijk redenen waarom je gestopt bent op het

papiertje.

 Kijk eens kritisch naar je redenen, welke hebben te maken met

motivatie? Welke met frustratie over de technologie?

(8)
(9)

Redenen om te stoppen

Ik stop met deze cursus. Het werkt niet voor mij. Ik ben enthousiast

begonnen maar met sommige onderdelen heb ik niets. Wellicht hebben

jullie hier nog wat aan: (…)

Ik wil stoppen met de cursus. Ik vind er niet in wat ik ervan verwachtte.

Bij deze wil ik doorgeven dat ik niet verder ga met deze cursus. Het heeft

niet langer mijn interesse.

Sorry maar ik ga ermee stoppen met deze cursus. Het kost me teveel tijd en

die heb ik momenteel niet en ook vind ik het onderzoek toch niet helemaal

op mij van toepassing.

(10)

Adherentie

 Niet iedereen die begint aan een interventie, maakt het ook af.

 Adherentie is gemiddeld 50%

 Minder gebruik, dan ook minder effect

 Belangrijke redenen:

 Geen tijd

 Werkt niet voor mij

 Technologie werkt niet goed  Tevreden met het resultaat

(11)

Wat kunnen we doen?

 Technologie slim inzetten!

 Persuasieve Technologie

Technology that is designed to change attitudes or behaviors of the users

through persuasion and social influence, but not through coercion.

(12)

Functionele Triade: BJ Fogg (2003)

(13)

PSD-Model: Oinas-Kukkonen (2009)

Persuasive system design-model

Primary

Task

Support

Reduction, Tunneling, Tailoring, Personalization, Self-monitoring, Simulation, Rehearsal

Dialogue

Support

Praise, Rewards, Reminders, Suggestion, Similarity, Liking, Social role

Credibility

Support

Trustworthiness, Expertise, Surface credibility, Real-world feel, Authority, Third-party, Verifiability

Social

Support

Social learning, Social comparison, Normative influence, Social facilitation, Cooperation, Competition, Recognition

(14)

 Ondersteunen van de ‘primaire taak’

 Doel van de interventie/applicatie  Opgedeeld in kleinere onderdelen

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(15)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(16)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(17)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(18)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(19)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(20)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(21)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(22)

Primary Task Support

Reduction Tunneling Tailoring Personalization Self-monitoring Simulation Rehearsal

(23)

 Ondersteunen van de ‘dialoog tussen systeem en gebruiker’

 Interactie met de applicatie  Met name: systeem – gebruiker

 Niet: gebruiker – systeem - gebruiker

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(24)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(25)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(26)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(27)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(28)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(29)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(30)

Dialogue Support

Praise Rewards Reminders Suggestion Similarity Liking Social role

(31)

 Gebruik maken van sociale steun binnen het systeem

 Mogelijkheden van sociale ondersteuning benutten

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(32)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(33)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(34)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(35)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(36)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(37)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(38)

Social Support

Social learning Social comparison Normative influence Social facilitation Cooperation Competition Recognition

(39)

 Stel je voor dat je elke dag de positieve psychologie oefening ‘drie

goede dingen’ wilt doen. Hoe zou technologie jou kunnen

ondersteunen?

 Bedenk in tweetallen welke strategieën jullie zouden kunnen helpen.

Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.

(40)

Resultaten onderzoek

 Systematische review van 83 web-based interventies:

 Meer gebruik van ‘dialogue support’ leidt tot meer adherentie

 Geen invloed ‘task support’ => invloed op effectiviteit?

 Geen invloed ‘social support’ => wordt nog vrij weinig gebruikt

(Kelders 2012, JMIR)

(41)

Mini-mail interventie

 Positieve psychologie oefeningen

 Dagelijks uitvoeren

 Feedback met name ter motivatie

(42)
(43)
(44)
(45)
(46)

Design

 Design for happiness

 Gericht op welbevinden tijdens het gebruik van technologie

 Design methoden:

 Gamification  Metaforen

 ‘Multimodal approach’

(47)

Gamification (Werbach)

(48)

Gamification (Werbach)

(49)

Gamification (Werbach)

(50)
(51)
(52)

Metaforen

(53)

Metaforen

(54)

Multimodal approach

(55)

 Denk terug aan de ideeën die je had bij het ondersteunen van de

dagelijkse oefening ‘drie goede dingen’ met technologie.

 Zie je mogelijkheden om één van de andere design-aanpakken toe te

passen? Wat denk je dat zou werken? Wat niet? Waarom?

 Bedenk in tweetallen hoe je dit toe kunt passen. Probeer zo specifiek

mogelijk te zijn.

(56)

Samenvattend

 Positieve technologie kan helpen om het welbevinden tijdens het

gebruik van technologie te bevorderen

 Positieve technologie biedt de mogelijkheid om adherentie

verbeteren

 Persuasieve technologie  Design-aanpakken

(57)

Bedankt voor uw aandacht

Vragen?

s.m.kelders@utwente.nl

www.ehealthwiki.org

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

On the other hand, there have been a lot of signs pointing to double-loop learning and improvement in the ability to engage with the East Timorese in the last UN peacebuilding

Omdat uit voorgaand onderzoek bleek dat een hoge mate van overcontrolerend gedrag van de moeder samenhangt met een lage mate van playfulness, en een lage kwaliteit van spel

nu als voIgt: vijftien zetels zijn bestemd voor leden van het weten- schappelijk personeel, negen voor leden van het nlet wetenschappelijk personeel en negen

Daarom werd een prospectie met ingreep in de bodem aanbevolen, zodat een inschatting kan gemaakt worden van eventueel op het terrein aanwezige archeologische waarden,

School for Electric and Electronic Engineering - North West University: Potchefstroom Campus 7.. Delay modelling and synchronisation of telecontrol networks Chapter

First, studies regarding the effects of social exclusion or inclusion on religious belief shall be discussed and compared to the ST.. Subsequently, studies regarding the extent

The empirical focus of this book is on Sweden and the United Kingdom, which are seen as ‘opposites when it comes to flexibility and stability in working life.’ In their

The aim of this study was to determine the risk scores of 10-year CHD and CVD by making use of the Framingham -and Reynolds risk score models, respectively, and to